Aceasta este Monedă cu marele zeu / protome de cai - APTE - Tomis, din aur, de formă aproximativ rotundă cu diametrul de 14 mm şi greutatea de 2,3grame. Pe aversul acesteia se prezintă capul marelui zeu (Zeus), cu barbă şi purtând diademă, spre dreapta, iar pe revers două protome (jumătăţi anterioare) de cai galopând, una după alta, sus textul TO, jos APTE. Se presupune că această piesă a fost emisă în secolul II î.e.n. ARTE
este probabil prima parte a numelui magistratului monetar care a
coordonat baterea.
Acesta este un Stater bătut la Tomis, din aur, de formă aproximativ rotundă cu diametrul de 19-20 mm şi greutatea de 8,3 grame. Pe aversul acesteia se prezintă zeiţa Atena şezâind, spre stânga, ţinând în mâna dreaptă întinsă pe
Nike, cu mâna stângă rezemată de scut şi ţinând suliţa, zeiţa Nike este
reprezentată cu aripile deschise şi ţinând în mâini o cunună de lauri., în exergă se găseşte un trident cu un delfin deasupra şi cu altul
dedesubt, sub mâna dreaptă a Atenei este sigla ΘEM iar sub tron TO,
primele două litere din numele oraşului unde a fost bătută piesa. În
părţile laterale inscripţia BAΣIΛEΩΣ ΛYΣIMAXΩY, iar pe revers
capul zeului Alexandru cel Mare, purtând coarnele lui Zeus-Amon. Cu toate că inscripţia este BAΣIΛEΩΣ ΛYΣIMAXΩY (BASILEOS LYSIMAHOI, a
regelui Lisimah), aceste monede au fost emise prin 88-86 î.e.n. de
Mithridate VI Eupator, regele Pontului, în timpul primului război purtat
de acesta cu romanii. Moneda a fost bătută la Tomis. Mărturie stau
literele TO plasate sub tronul zeiţei Atena. Stateri similari s-au bătut
şi la Histria şi Callatis, aceste monetării fiind marcate prin literele
IΣ respectiv KAΛ, plasate de asemenea sub tronul Atenei.Pe aversul monedei Alexandru cel Mare este reprezentat ca zeu, purtând
pe cap coarnele lui Zeus-Amon (dealtfel, în poveştile arabe din 1001 de
nopţi Alexandru apare sub numele de Iskandar-cel-cu-coarne). După
ocuparea fără luptă a Egiptului, Alexandru cel Mare a vizitat oracolul
lui Amon de la Siwa (oază în deşertul de la vest de Nil, aproape de
graniţa actuală cu Libia). Amon, regele zeilor egipteni, era reprezentat
de egipteni ca un berbec sau ca un om cu cap de berbec. Grecii l-au
asimilat lui Zeus. La templul lui Amon Alexandru a fost întâmpinat ca
faraon şi ca fiu al zeului. Acest pelerinaj a stat la baza legendei că
Alexandru era fiul lui Zeus şi a întărit credinţa în divinitatea marelui
comandant macedonean. Mithridate (sau Mithradate) VI Eupator (născut în 132 î.e.n. la Synope,
mort în 63 î.e.n. la Panticapeum - actualul oraş Kerci din Crimeea) a
fost rege al Pontului începând din 112. Mithradate înseamnă „dar al
zeului Mithra” iar Eupator înseamnă „[născut] dintr-un tată nobil”.
Pontul, plasat pe coasta de sud a Mării Negre, a fost satrapie persană,
apoi regat - întemeiat în 301 de o dinastie de origine persană.
Mithridate VI a fost mare inamic al romanilor, încercând fără succes
să-i elimine din Asia. Prin cuceririle sale a ajuns la un moment dat cel
mai mare adversar al Romei în Orient. Atena (Minerva la romani) era fiica lui Zeus şi a zeiţei Metis, fiica
titanului Ocean. Zeus a înghiţit-o pe Metis iar la sorocul naşterii
Atena a ieşit din capul stăpânului lumii, cu scut şi platoşă de aur şi
înarmată cu lancea. Era zeiţa înţelepciunii, a tuturor meşteşugurilor, a
priceperii în războaie, ocrotind de asemenea ştiinţa. Atena i-a învăţat
pe oameni arhitectura, sculptura şi pictura, olăritul, arta ţesăturilor
şi broderiilor. Emblemele zeiţei erau bufniţa (simbol al înţelepciunii)
şi şarpele (reprezentând prudenţa). Atena a hotărît că simbolul păcii
va fi ramura de măslin. A fost adorată sub diverse ipostaze, cum ar fi:
Atena Nike, cea care acordă victoria, Atena Promachos, cea care luptă în
primele rânduri, sau Atena Hygeia, cea care dă sănătate.
Oraşul Atena a fost numit după zeiţă, care a dăruit atenienilor
măslinul şi a îmblâzit calul sălbatic de luptă dăruit de zeul Poseidon.
Alegerea zeului care să ocrotească cetatea s-a făcut prin vot; bărbaţii
l-au ales pe Poseidon iar femeile - cu una mai multe decât bărbaţii -
au ales-o pe Atena. Pentru a-l îmbuna pe Poseidon, care s-a mâniat
straşnic, atenienii au hotărât ca pentru viitor femeia să nu mai fie
egală în drepturi cu bărbatul. Au ridicat pentru Poseidon pe Acropolă
altarul Uitării, promiţîndu-i zeului că vor fi şi războinici vrednici,
nu numai plugari paşnici şi meşteri pricepuţi. Nike era zeiţa victoriei, fiind fiica gigantului Pallas şi a râului Styx
(care era fiica lui Okeanos, Ocean). Numele înseamnă a ataca sau a
lupta. Nike apare adesea ca un atribut al lui Zeus sau al Atenei. De
obicei este reprezentată cu aripi, ţinând în mână o ramură de palmier
sau o cunună de lauri. Echivalentul ei la romani era Victoria.
Amon (Ammon, Ammun) era zeul egiptean al fertilităţii şi al vieţii,
fiind adorat îndeosebi la Theba. Cultul său s-a răspândit, fiind asociat
cu Ra, sub numele de Amon-Ra fiind rege al zeilor. Numele Amon înseamnă
„cel ascuns”, unul din principalele sale atribute fiind
invizibilitatea. Era reprezentat de egipteni ca un berbec sau ca un om
cu cap de berbec. A fost asimilat cu Zeus de greci şi cu Jupiter de
romani. Cultul lui Amon a fost treptat înlocuit de credinţa în Isis şi
Osiris.
Oraşul Tomis a fost fondat la
începutul secolului VI înaintea erei noastre de colonişti greci ionieni
veniţi din Milet. Regiunea în care se afla Miletul, Ionia, era pe coasta
Asiei Mici, în dreptul insulelor Samos şi Chios. Spre sfârşitul
secolului III î.e.n. Tomisul devenise o cetate importantă, în această
perioadă începând şi emisiunile sale monetare. Principala ocupaţie a coloniştilor greci era comerţul cu
populaţia locală getică (cumpărau grîu, miere, blănuri, peşte şi sclavi
şi vindeau produse de lux: ceramică, ţesături, vin grecesc).
A făcut parte, împreună cu multe alte oraşe greceşti, din
coaliţia antiromană organizată de regele Pontului, Mithridates VI
Eupator (a domnit între 112 - 63 î.e.n.). Cetatea a ajuns, în anii 50 î.e.n., sub influenţa regelui
Burebista. Licinius Crassus, în 29-28 î.e.n., înglobează definitiv
cetatea în graniţele Imperiului Roman.
A făcut parte din comunitatea cetăţilor pontice, federaţie care a
fost cunoscută sub numele de Hexapolis. Celelalte cinci oraşe din
această asociaţie erau Callatis, Histria, Dionysopolis, Odessos şi
Mesambria. Comunitatea avea ca scop celebrarea cultului împăratului.
Capitala era la Tomis iar preşedintele federaţiei era numit pontarh.Tomis a suferit mult de pe urma invaziilor barbare. În 269
cetatea a rezistat eroic coaliţiei de popoare migratoare conduse de
goţi. Oraşul a pierdut numai cartierele aflate în afara zidurilor, care
au fost arse de invadatori. Cetatea a fost cucerită de slavi şi avari,
cam prin anul 680.Primele monede bătute la Tomis au fost de bronz. În secolul I
î.e.n. emisia de monede la Tomis se întrerupe. Baterea monedelor
încetează definitiv sub Filip Arabul.
Aceasta este o Monedă Antoninus Pius / Apolo - Tomis, din aliaj AE, de formă aproximativ rotundă cu diametrul de 19 mm şi greutatea de 2,8 grame. Pe aversul acesteia se prezintă Antoninus Pius, cap laureat spre dreapta, cu barbă, inscripţia [AYTK]AIAΔPI ANTΩN şi cerc perlat exterior, iar pe revers zeul Apolo în picioare, cu capul spre stânga, purtând chiton şi peplos,
cu mâna stângă pe o liră aşezată pe un piedestal, cu o pateră în mâna
dreaptă întinsă, textul [T]OMITΩNH MH[TPO]ΠO[ΛI]C şi cerc perlat exterior. Textul AYT KAI AΔPI(ANOC) ANTΩN(EINΩC) reprezintă traducerea în
limba greacă a textului latin IMPERATOR CAESAR HADRIANUS ANTONINUS. Antoninus Pius a trăit între anii 138 - 161. S-a născut în anul 86, fiind fiul fostului consul Titus
Aurelius Fulvus. In anul 120 Antoninus a fost consul. A fost adoptat de
Hadrian în anul 138. Antoninus a fost urmat la tron de fiii săi adoptivi,
Marcus Aurelius şi Lucius Verus. Domnia sa a fost foarte paşnică, în
acest timp Antoninus nu a participat la nicio campanie militară.
Supranumele Pius i-a fost acordat de către Senat la puţin timp după
preluarea puterii imperiale.
Aceasta este o Monedă Antoninus Pius / Asclepios - Tomis, din aliaj AE, de formă aproximativ rotundă cu diametrul de 19,1 mm şi greutatea de 4,31 grame. Pe aversul acesteia se prezintă Antoninus Pius, cap laureat spre dreapta, cu barbă, inscripţia AYTKAI[AΔPI] ANTΩNEINΩ şi cerc perlat exterior, iar pe revers Asclepios în picioare, cu capul spre stânga, îmbrăcat cu himation, cu un
toiag pe care este încolăcit un şarpe în mâna dreaptă, cu mâna stângă
între faldurile veşmântului, textul TOMI TΩN şi cerc perlat exterior.
Textul AYT KAI AΔPI(ANOC) ANTΩNEINΩ(C) reprezintă traducerea în
limba greacă a textului latin IMPERATOR CAESAR HADRIANUS ANTONINUS. Asclepios (Esculap la romani) era zeul medicinei. Era fiul lui Apolo
şi al unei fiice de rege, şi se născuse în Epidaur, în Peloponez, unde
de altfel era un mare altar al lui Asclepios. Asclepios a fost crescut
de centaurul Chiron, de la care a învăţat arta vindecării. Fiindcă
reuşise să învie şi morţii, a fost trăsnit de Zeus. După moarte a fost
transformat într-o constelaţie. Medicii grecilor din timpul Războiului
Troian, Podaliriu şi Mahaon, erau fiii lui Asclepios. Avea şi o fiică, Higeea, personificare a Sănătăţii, ce apare şi ea pe monede tomitane.
Aceasta este o Monedă Antoninus Pius / Tyche - Tomis, din aliaj AE, de formă aproximativ rotundă, cu diametrul de 20 mm şi greutatea de 3,9 grame. Pe aversul acesteia se distinge Antoninus Pius, cap laureat spre dreapta, cu barbă, inscripţia AYT·KAI·AΔPI ANTΩNINΩC şi cerc perlat exterior, iar pe revers zeiţa Tyche în picioare spre snga, purtând kalathos (pălărie), ţinând
cârma în mâna dreapta şi cornul abundenţei în mâna stângă, inscripţia
TOMITWN H MHTPOΠOΛIC şi cerc perlat exterior. Textul AYT·KAI·AΔPI ANTΩNINΩC reprezintă traducerea în limba greacă a textului latin IMPERATOR CAESAR HADRIANUS ANTONINUS. Tyche (Fortuna la romani) era zeiţa destinului capricios şi arbitrar.
Era fiica titanului Ocean şi a titanidei Tetis. Era adorată adesea de
comunităţile orăşeneşti, ca urmare era reprezentată purtând coroană de
zid (murală). Pe monede este reprezentată aşezată în picioare, având
ca atribute cornul abundenţei (simbol grecesc împrumutat şi de romani),
roata - ca simbol al nestatorniciei, sfera globului - simbol a
universalităţii, cârma sau prova (acestea din urmă simboluri de origine
romană).
***
VORBE DE DUH DE LA ÎNAINTAŞI
Aristotel:
Inteligenţa este aroganţa lui Dumnezeu.
Invidia este un fel de întristare pentru fericirea de care ni se pare că se bucură egalii noştri.
Legea este ordine, iar legea bună este ordine bună.
Legea este raşiune liberă de pasiune.
CÂTEVA INSIGNE VECHI ŞI INTERESANTE
Insigna Turing clubul României - diametrul de 300 mm
Insigna Săptămâna universitară - 1943 - diametrul de 300 mm
Insigna Societatea Cultul eroilor - România - diametrul 300 mm
Insigna Tagung der Sachsvereine - Bistritz - 19 -23 august 1927 - dimensiuni 225 x 300 mm
___________xxXxx__________
Câteva vignete de pe bancnotele statelor americane de dinainte de proclamarea independenţei SUA.
con_dorul@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu