marți, 10 aprilie 2012

LUMEA BANCNOTELOR LUMII 53.



ELVEŢIA


ERITREA


***

VORBE DE DUH DE LA ÎNAINTAŞI

Ideile sunt ca diamantele: îţi cer mai mult timp să le găseşti decât să le şlefuieşti. (Alphonse Esquiros)

Din acelasi text un lucru înţeleg copiii, altul maturii şi cu totul altceva vârstnicii. (Terentiu)

O pipă da unui om deştept prilejul să gândească, iar unui prost ceva de ţinut în gură. (Trishmann)




Această monedă a fost emisă în anul 2009 pentru a marca trecerea a 140 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată din România: Bucureşti - Giurgiu. Pe aversul acesteia sunt reprezentate locomotiva Călugăreni ieşind din Gara Filaret din Bucureşti, reprezentată într-o imagine de epocă, şi stema României, iar pe revers o imagine a Bucureştiului la mijlocul secolului al XIX-lea, o imagine cu primul tren care a circulat între Bucureşti şi Giurgiu şi turnul din Giurgiu - simbol al oraşului de pe malul Dunării. Moneda este confecţionată din argint cu puritatea de 99,9 %, în greutate de 31,103 grame, tiraj de 500 de exemplare, la preţul unitar de vânzare de către BNR de 370 ron.

Cea mai veche linie de cale ferată de pe actualul teritoriu românesc a fost construită în perioada 1846 - 1854 pe traseul Oravița - Răcăjdie - Iam - Bela - Crkva (Biserica Albă) - Baziaș, cu o lungime de 52 km şi inaugurată pe 20 august 1854. Linia a fost folosită inițial doar pentru transportul cărbunelui de la mina Anina la Dunăre. De la 12 ianuarie 1855 linia a fost administrată de Căile Ferate Austriece, Banatul fiind în acel timp parte a Imperiului Austriac. După diverse îmbunătățiri tehnice la linie în următoarele luni, relația Oravița - Baziaș a fost deschisă pentru traficul de pasageri la 1 noiembrie 1856. O a doua linie pe actualul teritoriu românesc a fost construită în perioada 1858 - 1860 de către compania engleză Barkley-Stanisforth pe distanța Cernavodă port - Constanța, cu o lungime de 63 km (în Imperiul Otoman
). Această linie scurta mult legătura dintre Marea Neagră și Valea Dunării. Potrivit firmanului dat de către sultan dreptul de administrare al acestei linii era dat constructorului pe o perioadă de 99 de ani, dar statul român a răscumpărat acest drept după războiul ruso-turc din anii 1877 - 1878. În 1860, venind în fruntea guvernului, Kogălniceanu pune problema căilor ferate.

În septembrie 1865, Al.I.Cuza a acordat companiei engleze Barkley-Stanisforth construirea liniei ferate București-Filaret-Giurgiu (fiind calea cea mai scurtă care lega capitala țării cu Dunărea și astfel cu restul lumii). Lungimea liniei avea 70 km, la un preț de construcție de 196.500 franci pe kilometru. La 19/31 octombrie 1869 regele Carol I al României face inaugurarea acestei primei linii de cale ferată. Trenul, considerat a opta minune a lumii și tras de locomotiva „Mihai Bravul” era condus chiar de către constructorul liniei, John Trevor Barkley.



Câteva vignete de pe bancnotele statelor americane de dinainte de proclamarea independenţei SUA



con_dorul@yahoo.com



Niciun comentariu: