***
CÂTEVA EPIGRAME
DIN VIAŢĂ
De Viorel Martin
_____________xxXxx____________
CÂTEVA MEDALII
ROMÂNEŞTI
Informaţii generale despre medalistică
şi subiectul ei de studiu, medalia,
poţi citi în articolul
LE HAVRE - FRANŢA
Biserica Sf. Ioan Botezătorul
din oraşul Carmen Sylva,
25 de ani de la întemeire,
14 iunie 1913 - 14 iunie 1938
Întemeiată la 14 iunie 1913,
de către Elena Ion Movilă,
Sfinţită la 29 august 1935,
de către Prea Sfântul D.D.Gherontie,
episcop al Tomisului şi Durostorului,
sub constructiva domnie a
M.S.Regelui Carol II
Această medalie este confecţionată din
bronz şi are diametrul de 60 mm.
Carol al II-lea, Rege al României, Principe de Hohenzollern-Sigmaringen (născut 15 octombrie 1893 şi decedat la 4 aprilie 1953) a fost rege al României între 8 iunie 1930 şi 6 septembrie 1940, când a trecut prerogativele sale regale în favoarea fiului său Mihai. Cunoscut şi sub numele de Carol Caraiman, nume ales de tatăl său Ferdinand şi folosit de Carol după ce a fost dezmoştenit şi radiat din Casa Regală a României (între 1925 şi 1930) în urma renunţării lui Carol la calitatea de Prinţ Moştenitor. Carol este fiul cel mare al regelui Ferdinand al României şi al soţiei sale regina Maria.
Carmen Sylva ( azi Eforie Sud) este o localitate în judeţul Constanţa, România, parte și centru administrativ al orașului Eforie. Localitatea a fost înființată de Ioan Movilă şi Elena Movilă, familie boierească din părțile Moldovei, la 1899, atunci când s-a pus piatra de temelie a hotelului Movilă. La început stațiunea a purtat numele de Băile Techirghiol-Movilă, mai apoi Băile Movilă sau Techirghiol-Movilă. Ioan Movilă a fost un moșier cu idei înaintate, formate
cu ocazia studiilor făcute în Apusul Europei, care a cunoscut
stațiunile balneare din Europa, apreciind valoarea terapeutică a
nămolului lacului Techirghiol și a razelor solare marine, valoare
confirmată de către oamenii din aceste locuri, de legendele locale, de
rezultatele obținute de medicii militari care tratau aici pe militarii
suferinzi din Divizia Dobrogeană încă din 1894. El a luat hotărârea de a
întemeia pe moșia cumpărată, o stațiune balneară între plaja mării și
lac, în 1899. Cu fonduri din exploatarea moșiei sale și cu împrumuturi
făcute la băncile vremii, Movilă inițiază aducerea unor medici și
chimiști din Viena pentru analiza apei și a nămolului apoi începe
construcția celor două hoteluri - azi Hotel Parc și un sanatoriu pentru
băi calde de nămol cu 50 de cabine. Planurile de construcție sunt făcute
și conduse de arhitectul Ivanovici și inginerul Zissu, iar pentru
construcție au fost aduși meșteri zidari cu familiile, cum au fost
familia Panait și Cristu, cărora le și construiește locuințe provizorii.
În primăvara anului 1902, construcțiile au fost terminate, iar Movilă a
întreprins o amplă acțiune de reclamă în țară și peste hotare pentru a
atrage vizitatori. Băile și hotelurile au fost deschise în perioada 15
iulie-15 august 1902. Apoi Ioan Movilă a mai luat hotărârea de a parcela
și moșia dintre ape, în locuri de casă, pe care să le vândă cu scopul
de a se clădi aici și alte vile și hoteluri pentru turiști. La 15
ianuarie 1904 Ioan Movilă moare, dar familia condusă de Elena Movila
continuă vânzarea locurilor de casă pe care se construiesc noi vile și
hoteluri începând din anul 1905. În perioada 1903-1906 se construiesc aproximativ 50 de vile și
hoteluri ca: vila Colonel Negrea, vila Cleopatra (azi Cupidon), vilele
Sachelarie, Călinescu, Smântânescu, Predescu, Flora, hotelul Popovici si
vila Ing. Zissu construită alături de hotel Parc, vilă care a fost
reparată și refăcută în 1967. Tot în această perioadă, se construiesc și
anexele comerciale ale centrului, clădiri care astăzi sunt locuințe. În 1909, Eforia Spitalelor Civile din București, înființează
pe malul mării, Sanatoriul pentru combaterea tuberculozei osoase la
copii, construit provizoriu, cu instalații de băi calde, aplicații de
cataplasme și helioterapie. Până în 1916, ia ființă în jur, un parc cu
flora montată, cu scop recreativ dar și pentru consolidarea terenului
nisipos. În anul 1925, Eforia Spitalelor Civile din București a adus aici pe
doctorul Victor Climescu, care după cel de-al doilea război mondial
înfăptuiește aici a adevărată școală românească de chirurgie
osteo-articulară pentru combaterea tuberculozei osoase. Peste 50.000 de
suferinzi au trecut prin acest sanatoriu până în anul 1968. Stațiunea Eforie Sud nu a avut străzi până în 1920, deși ea fusese
construită, la început, pe baza unui plan de sistematizare întocmit în
1906 de către arhitectul Arta Florescu, membru al familiei Movilă. Spre
vile se mergea pe alei și poteci, care plecau din șoseaua centrala
Constanța-Mangalia. Prin 1920, un om de inițiativă - Constantinescu (i
se spunea Căpitanul) a organizat transportul cu pontonul pe lacul Techirghiol.
Pontonul era de fapt o plută mare, fixată pe niște bacuri, și mișcată
de un motor cu ardere internă, ce făcea 20 de minute de la Techirghiol
la Movilă (azi, Eforie Sud), depunându-și pasagerii pe malul unde Ioan
Movilă ridicase sanatoriul pentru băi calde și nămol și hotelul
menționat. În septembrie 1916,
populația din Movilă este evacuată din stațiunea. Hotelurile, vilele și
băile rămân la dispoziția armatei germano-bulgare. Construcțiile au
stagnat, urmând să fie reluate după 1919. Încă din 1919, se pun bazele societății anonime Techirghiol- Movilă
cu scopul de a se vinde locuri de casă formate pe moșia Movilă
parcelată, acțiune desfășurată acum sub conducerea lui Sever Movilă, a
Artei Florescu și a altor membri ai familiei. Acum se inițiază un nou
plan de sistematizare cu locuri de casă între 600 m.p. și 1000 m.p,
iar perimetrul construibil a fost zonal după felul construcțiilor, în
zona hoteluri, zona vile, zona obiective comerciale, precum și zona
industrială, drumuri, străzi și alei. Până în 1938, se construiesc în
stațiune după acest plan aproximativ 500 vile, hoteluri și case de
locuit. Stațiunea ajunge astfel să poată găzdui în 1938 până la 20.000
vizitatori pe sezon. Profesorii Mrazec și Marius Sturza, apreciind
dezvoltarea stațiunii între 1930-1939, precizau într-o prezentare
propagandistică că: „Stațiunea balneară «Carmen Sylva» este una
dintre cele mai mari stațiuni din țară. Nu există în Europa o stațiune
balneară care într-un timp atât de scurt să fi luat un avânt atât de
impunător”. Societatea Movilă construiește clădirea actualelor hale, inițial cu
scopul de a servi ca garaje, magazii și locuinței la etaj (între
1930-1939). După 1939 s-a construit Cazinoul de azi. În 1927 se termină
linia de cale ferată și gara, toate asigurate prin munca ieftină a
ostașilor din armata căilor ferate, condusă de general Ionescu din
cavaleria regală. Spre sfârșitul perioadei 1920-1935, s-a construit
biserica locală Sf.Ioan Botezătorul și școala, din inițiativa locuitorilor stabili, cu
ajutorul familiei Movila, care donează prin societare loturile și
contribuie cu materiale și bani. Conducerea administrativă a fost îndeplinită în perioada 1918-1927 de
către Primăria satului Tuzla. În 1928 stațiunea Movilă a devenit comună
rurală, iar în 1929 comună urbană și i se schimbă numele în Carmen Sylva. Din 1948, stațiunea s-a numit Vasile Roaită, iar din 1962 numele i s-a schimbat în Eforie Sud. Apa potabilă a rămas o problemă grea pentru localnici, fiind adusă cu
sacaua de la Tuzla sau Cainaci. în 1955 se începe canalizarea orașului.
Iluminatul electric a pornit cu o mică și costisitoare uzină electrică
în 1930, apoi în 1933 a fost construită linia electrică aeriană
Constanța-Carmen Sylva, prin care s-a adus curentul electric de la
Constanța.
Deasupra am postat alte vederi cu denumirile vechi ale localităţii.
La 14 iunie 1913, din iniţiativa văduvei lui Movilă, Elena, şi ajutată
de fiul, Sever, şi de soţia acestuia, Alina, este pusă piatra
fundamentală a Bisericii Sf. Ioan Botezăturul din localitatea Carmen Sylva, azi Eforie Sud. Arhitectura clădirii aparţine arhitectului Marin Mihăescu, iar printre
constructorii sunt amintiţi: Grigore Cristu, Dumitru Cristu, Uie Cristu,
Naum Panait.
Într-o adresă din 7 iulie 1932, sosită de la Ministerul Muncii şi
Ocrotirilor Sociale pe numele preotului paroh Iacob Antohi, parohia
Techirghiol, se făcea înştiinţarea că se aprobă colecta solicitată de
către comitetul de construcţie al bisericii din staţiunea balneară
Techirghiol - Carmen Sylva, judeţul Constanţa.
Lucrările sunt terminate în 1935. În acelaşi an, Sever Movilă, fiul
marelui ctitor, solicită episcopului Gherontie acceptul pentru a muta
osemintele tatălui său la biserica din Carmen Sylva construită din
iniţiativa şi la îndemnul mamei sale, Elena Movilă. Cu adresa 3556 din 2
august 1935 se aprobă această strămutare. Sfinţirea bisericii "Naşterea
Sfântului loan Botezătorul" din Carmen Sylva - Băi a avut loc la 25
august 1935
Ioan I.Movilă
Fondatorul staţiunii balneoclimaterice
Movilă - Techirghiol
25 de ani de la întemeierea
staţiunii balneoclimaterice
Movilă - Techirghiol
1899 - 1924 - 20 septembrie
Statuia lui Ioan Movilă din Parcul central al oraşului
În semn de respect pentru fondatorul localităţii cetăţenii au turnat o medalie şi au ridicat o statuie. Ioan I. Movilă (născut în anul 1846 şi decedat la data de 13 ianuarie 1904) a fost un boier moldovean, urmaș al marii familii boierești moldave a
Movileștilor, ce a trăit la sfârșitul secolului al XIX-lea. La 20
septembrie 1899 a pus piatra de temelie a viitoarei stațiuni
balneo-climaterice din zilele noastre, Eforie sud (alte denumiri ale localităţii: Movilă, Carmen Sylva sau Vasile Roaită)
Nimic pentru noi, totul pentru ţară!
(Regele Carol I al României,
principi, principese şi oameni politici ai vremii)
Carolus I - Princeps Romania (Carol I)
Această medalie este confecţionată din
argint şi are diametrul de 42 mm.
Carol I, Rege al României, Principe de Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său complet Karl Eitel Friedrich Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 10 aprilie 1839 la Sigmaringen şi decedat 10 octombrie 1914 la Sinaia) a fost domnitorul apoi regele României, care a condus Principatele Române şi apoi România, după abdicarea lui Alexandru Iona Cuza. Din 1867 a devenit membru de onoare al Academiei Române, iar între 1879 şi 1914 a fost protector şi preşedinte de onoare al aceleiaşi instituţii. În cei 48 de ani ai domniei sale (cea mai lungă domnie din istoria statelor româneşti), Carol I a obţinut independenţa ţării, căreia i-a şi crescut imens prestigiul, a redresat economia şi a pus bazele unei dinastii. A construit la Sinaia castelul Peleş, care a rămas una dintre cele mai vizitate atracţii turistice ale ţării. După războiul ruso-turc, România a câştigat Dobrogea, iar Carol a dispus ridicarea primului pod peste Dunăre între Feteşti şi Cernavodă, care să lege noua provincie de restul ţării.
Camera maghiară de industrie
Fabrica de marmură Palffy F L
Această medalie a fost turnată
în Transilvania în anul 1846,
este confecţionată din argint,
are diametrul de 37 mm
şi o greutate de 26,19 grame.
___________ooOoo__________
Haiti - Certificat acţiuni nominative - 1897
Compania fluvială şi agricolă din Artibonite
Câteva vignete de pe bancnotele statelor americane
de dinainte de proclamarea independenţei SUA
con_dorul@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu