IN HOC SIGNO
VINCE
– LEGENDĂ ŞI ADEVĂR -
Studiind medaliile româneşti ale timpurilor am descoperit Societatea ortodoxă naţională a femeilor române şi medaliile emise de către aceasta, care îl reprezintă pe marele domnitor moldovean Ştefan cel Mare şi dictonul latinesc: IN HOC + SIGNO VINCE.
***
Într-un moment în care
Imperiul Roman se afla într-o criză majoră, fiind condus de 4 împăraţi doi în
vest şi doi în est iar aceştia se luptau pentru putere, Constantine avea să fie
omul care să pornească într-o campanie de reunificare a imperiului şi de
instituire a creştinismului. În anul 312 Constantin îşi avea armata la doar 40
km de Roma în pregătirea luptei sale împotriva Împăratului Maxentius. În
forţele armatei lui Constantin erau tot mai mulţi adepţi ai credinţei
Creştine.Se spune că atunci a apărut un fenomen ciudat despre care istoricii nu
pot însă spune exact ce a fost. Însă ştim semnificaţia pe care a primit-o din
partea lui Constantin şi a oştirii sale. În dimineaţa de înaintea bătăliei
Constantin a ordonat ca pe toate scuturile sale să fie însemnat un simbol
creştin sub care în timpul unei viziuni aceastuia i-a fost spus că va învinge.
Armata lui Maxentius avea peste 75.000 de oameni şi era superioară numeric
celei conduse de Consntantin care nu a mai aşteptat legiunile care ar fi
trebuit să îi vină că întăriri în trei săptămâni. Bătălia de la podul Milvian a
fost una sângeroasă şi decisivă armata lui Constantin a ieşit victorioasă iar
acesta a ajuns conducător peste întreg Imperiu Roman de Apus. Deşi armata lui
Constantin a purtat un simbol creştin nu există confirmări istorice care să
confirme faptul că acesta s-a creştinat. Odată intrat Roma a iniţiat un act de
restauraţie a privilegiilor nobilimii iar Senatului i-a redat atribuţiile
istorice suspendate în timpul lui Maxentius. Constantin se prezentă astăzi că
Împăratul ce avea să redea Romei gloria de altădată. Graţie acestor schimbări
dar şi deoarece acesta îndrepta guvernarea tiranică a lui Maxentius Constantin
avea să dobândească o puternică susţinere populară. După ce a reinstaurat ordinea
în Imperiul de Vest Constantin avea să-şi îndrepte privirea spre Imperiul de
Est unde se războiau Împăratul Lucinius, originar de prin Dacia, şi Împăratul
Daia. Constantin avea să se alieze cu Împăratul Lucinius prin căsătoria dintre
Lucinius şi sora vitregă a lui Constantin Flavia Julia Constantia. Atunci a
fost eliberat şi Edictul de la Milan prin care averile creştinilor erau
restaurate iar Creştinismul devenea una din religiile acceptate ale Imperiului.
După nuntă luptă politică a devenit tot mai acerbă iar Împăratul Daia a început
să-şi întărească forţele în pregătirea unui război. Lupta defapt era dusă atât
pentru pace şi stabilitate dar mai ales pentru reunirea Imperiului şi
reconstrucţia puterii de altă dată iar pentru asta tolerarea creştinilor devenea
esenţială cu atât mai mult cu cât în est creştinii reprezentau o parte tot mai
mare a populaţiei. Edictul de la Milan avea astfel să fie un instrument politic
fundamental pentru creşterea puterii politice. Licinius a susţinut şi el
decretul iar în scurt timp războiul cu Împăratul Daia avea să înceapă campania
lui Licinius asupra Împăratului Daia a durat 4 luni şi a realizat pacea.
Aceasta nu era însă totul Constantin avea planuri mai mari pentru acesta nu
privea înţelegerea cu Licinius că una de termen lung fiind convins de ideea că
nu poate exista parteneri egali la conducerea Imperiului ci rivali. Înţelegând
aceasta Constantin s-a apropriat tot mai mult de creştinism deoarece creştinii
s-au extins şi erau deja prezenţi în tote colţurile Imperiului. În cinstea lui
Constantin a fost ridicat un arc de triumf în Roma iar profitând de această
ceremonia Constantin a vorbit prima oară despre ideea unui singur zeu pentru
imperiu un singur imperiu şi un singur împărat. Asta avea să însemne o revoltă
pentru conservatorii Romani deoarece el a redirijat banii îndreptaţi către
Templele păgâne către Bisericile Creştine. Asta a dus la dezvoltarea unei
puternice opoziţii din partea susţinătorilor vechilor obiceiuri şi a
conservatorilor. Treptat creştinismul a fost tot mai mult susţinut de
Constantin iar treptat asta i-a oferit lui Licinius pretextul pentru a începe
să acţioneze împotriva lui Constantin împreună cu membrii nemulţumiţi ai
Senatului.Pe măsură ce Constantin favoriza creştinii în vest în Imperiul de
Răsărit Licinius întărea politicile anti creştine după anul 320 creştinii erau
daţi afară din orice funcţie de autoritate asta în timp ce în Imperiul de Vest
aceştia erau favorizaţi. În anul 322 pentru a opri o invazie a goţilor
Constantine a trecut în teritoriul lui Licinius fapt ce a fost folosit ca
pretext pentru război.La Hadrianopolis s-au luptat peste 350 de vase şi mai
bine de 150.000 de infanterişti şi 15.000 forţe de cavalerie de partea lui
Licinius şi 120.000 infanterişti şi 10.000 cavalerie de partea lui Constantine.Pe
3 iulie cele două tabere s-au întâlnit iar Licinius a suferit o înfrângere
zdrobitoare. Văzând că nu poate face faţă Licinius a trecut Bosforul şi a
încercat să se reorganizeze. În scurt timp însă pe 18 septembrie 324 la bătălia
de la Chrysopolis Licinius a fost înfrânt iar fiind nevoit să fugă la Nicomedia
împreună cu cele 30.000 de trupe rămase. Înfrânt şi la Nicomedia Licinius a
fost luat prizonier iar Constantina sora Împăratului Constantin a cerut
clementa pentru ea şi soţul ei în schimb Constantin i-a făcut prizonieri pe
amândoi. Mai târziu în 325 Constantin avea să afle despre un complot al lui
Licinius împreună cu goţii pentru revenirea pe tron motiv pentru care îl va
spânzura pe acesta. Victoria lui Constantin împotriva lui Licinius a fost una
totală deoarece Licinius nu şi-a pierdut doar tronul şi Imperiul ci şi soţia,
fiul legitim şi succesorii desemnaţi iar fiul ilegitim al lui Licinius a ajuns
sclav la o moară din Cartagina.
***
Un factor important care a contribuit
la acceptarea simbolului crucii în cadrul bisericii a fost renumita „viziune a
crucii" şi ulterioara „convertire" a lui Constantin. În timp ce
Constantin şi soldaţii săi s-au apropiat de Roma, s-au aflat în faţa a ceea ce
este cunoscut drept Bătălia de la Podul Milvian. Potrivit obiceiului acelei
vremi, haruspicii (ghicitori ce foloseau mijloace precum citirea din
măruntaiele animalelor aduse ca jertfă) au fost solicitaţi să-şi dea sfatul.
(Biblia relatează cum regele Babilonului a urmat aceeaşi practică: „Căci regele
Babilonului a stat la răscruce, la capătul celor două drumuri, ca să folosească
ghicirea: el şi-a scuturat săgeţile, şi-a consultat idolii, s-a uitat la
ficat" - Ezechiel 21:21). În cazul lui Constantin, i s-a spus că zeii nu-i
vor veni în ajutor, că va suferi o înfrângere în acea bătălie. Dar atunci,
într-o viziune sau într-un vis, după cum a istorisit el mai târziu, i-a apărut
o cruce şi cuvintele: “învinge în numele acestui semn". În următoarea zi -
28 octombrie 312 - el a mers la luptă în spatele unui stindard care înfăţişa
crucea. A fost victorios în acea bătălie, şi-a înfrânt rivalul şi şi-a
mărturisit convertirea. Se recunoaşte totuşi la modul general că viziunea
despre cruce a lui Constantin s-ar putea să nu fie adevărată din punct de
vedere istoric. Singura sursă de unde au preluat istoricii această relatare
este Eusebiu. Imperiul Roman (al cărui Cezar a devenit Constantin) a fost
descris în Scriptură ca o „fiară". Daniel a văzut patru fiare mari care
reprezentau patru imperii modiale - Babilonul (un leu), Medo-Persia (un urs),
Grecia (un leopard) şi Roma. Cea de-a patra fiară, Imperiul Roman, a fost atât
de groaznică, încât a fost simbolizată de o fiară diferită de celelalte (Dan.7:l-8).
Nu avem nici un motiv să presupunem că i-ar fi spus Cristos lui Constantin să
cucerească în semnul crucii pentru a duce mai departe sistemul fiarei de la
Roma. De fapt, convertirea sa este pusă sub semnul întrebării. Chiar dacă el a
avut de a face cu instituirea anumitor învăţături şi obiceiuri în Biserica din
acea vreme, realitatea arată limpede că nu a fost convertit cu adevărat - nu în
sensul biblic al cuvântului. Istoricii admit că, „după înseşi
standardele din vremea aceea, convertirea lui a fost numai cu numele". Cel
mai limpede indiciu că el n-a fost convertit cu adevărat este faptul că după
convertirea lui a comis câteva crime - inclusiv uciderea propriei sale
soţii şi a propriului său fiu! Conform Bibliei, „nici un ucigaş nu are viaţă
eternă rămânând în el" (l Ioan 3:15). Prima căsătorie a lui Constantin a
fost cu Minervina, cu care a avut un fiu numit Crispus. A doua lui soţie,
Fausta, i-a născut trei fiice şi trei fii. Crispus a devenit un remarcabil
soldat şi ajutor pentru tatăl său. Cu toate acestea, în anul 326 - la foarte
scurt timp după ce a condus conciliul din Niceea - a dat ordin ca fiul său să
fie omorât. Potrivit tradiţiei, Crispus a făcut dragoste cu Fausta. Cel puţin
aceasta a fost acuzaţia Faustei. Dar aceasta putea să fi fost metoda ei de a-l
înlătura din cale, pentru ca unul dintre fiii ei să poată avea pretenţia
la tron! Mama lui Constantin l-a convins totuşi că soţia lui „a cedat fiului
său". Constantin a dat ordin ca Fausta să fie înecată într-o baie
supraîncăzită. Cam în acelaşi timp a pus să-1 ciomăgească până la moarte pe
fiul surorii sale şi să-l sugrume pe soţul ei - cu toate că promisese că-i va
cruţa viaţa. Aceste lucruri sunt rezumate în următoarele cuvinte din The
Catholic Encyclopedia: „Chiar şi după convertirea sa, el a provocat
executarea cumnatului său Licinius şi a fiului acestuia, precum şi a lui
Crispus, propriul său fiu din prima căsătorie, şi a soţiei sale, Fausta... După
citirea acestor fapte de cruzime este greu de crezut că acelaşi împărat putea
să fi avut uneori simţăminte blânde şi tandre; dar natura umană este plină de
contradicţii". Constantin a arătat într-adevăr creştinilor
numeroase dovezi ale favorii sale, a abolit moartea prin crucificare, şi
persecuţia care devenise atât de crudă la Roma a încetat. Dar a luat el oare
aceste decizii doar din convingeri creştine, ori a avut motive politice? Cităm
din nou The Catholic Encyclopedia: „Unii episcopi, orbiţi de splendoarea
de la curte, au mers până acolo încât să-l preamărească pe împărat ca pe
îngerul lui Dumnezeu, ca pe o fiinţă sacră, şi să profeţească că el, asemenea
Fiului lui Dumnezeu, va domni în cer. Prin urmare, s-a susţinut faptul că numai
din motive politice a favorizat Constantin creştinismul, iar el a fost
considerat ca un despot ,iluminat' care s-a folosit de religie doar ca să-şi
impună politica". Aceasta a fost concluzia binecunoscutului istoric Will
Durant în privinţa lui Constantin. „A fost oare convertirea lui sinceră - a
fost oare un act de convingere religioasă, sau o lovitură perfectă a
oportunismului politic? Probabil cea din urmă... Rareori s-a conformat
el cerinţelor ceremoniale ale închinării creştine. Scrisorile sale adresate
unor episcopi creştini arată limpede că puţin i-a păsat de diferenţele
teologice care agitau creştinătatea - deşi dorea să suprime controversele în
interesul unităţii imperiului. De-a lungul domniei sale i-a tratat pe episcopi
ca pe ajutoarele sale politice; i-a convocat, le-a prezidat conciliile şi a
fost de acord să impună acea opinie aleasă de majoritate. Un adevărat
credincios ar fi fost mai întâi creştin şi după aceea om de stat; în cazul lui
Constantin a fost exact invers. Creştinismul era pentru el un mijloc, nu un
scop". Persecuţiile nu distruseseră credinţa creştină. Constantin ştia
aceasta. În loc ca imperiul să fie permanent divizat - păgânii fiind în
conflict cu creştinii - de ce să nu facă paşii necesari ca să amestece elemente
din ambele religii, se gândea el, şi prin aceasta să aducă o forţă unită
imperiului? Existau asemănări între cele două sisteme religioase. Nici măcar
crucea nu era un factor de dezbinare, căci în acea vreme era folosită de
creştini; dar nici „pentru cei din armata lui Constantin care se închinau lui
Mitra nu putea crucea să fie o jignire, căci ei luptaseră mult timp sub un
stindard care purta o cruce mitraică de lumină". Creştinismul lui
Constantin a fost un amestec (sincretism). Deşi a dat ordin ca statuia sa să
fie îndepărtată din templele păgâne şi a renunţat să i se aducă jertfe, totuşi
oamenii au continuat să vorbească despre divinitatea împăratului. În calitatea
lui de pontifex maximus, el a continuat să protejeze închinarea păgână şi să-i
apere drepturile. Când a inaugurat Constantinopolul în anul 330, a avut loc o
ceremonie pe jumătate păgână şi pe jumătate creştină. Carul de luptă al zeului
soare a fost pus în piaţă, iar deasupra lui o cruce. Pe monede făcute de
Constantin se putea vedea crucea, dar şi reprezentări ale lui Marte sau Apolo.
Deşi mărturisea că este creştin, continua să creadă în formule magice păgâne
pentru protecţia recoltelor şi pentru vindecarea bolilor. Toate aceste lucruri
sunt subliniate în The Catholic Encyclopedia. Cu toate acestea, practica lui Constantin
- noţiunea de amestec - a fost în mod clar metoda prin care Biserica catolică
s-a dezvoltat, s-a îmbogăţit şi a dobândit bunuri. Mama lui Constantin, Elena,
când a avut aproape optzeci de ani, a făcut un pelerinaj la Ierusalim. Legenda
ne spune că a găsit acolo trei cruci îngropate - una, crucea lui Cristos, şi
celelalte două, cele pe care au fost crucificaţi tâlharii. Crucea lui Cristos a
fost identificată prin faptul că făcea minuni de vindecare la indicaţia lui
Macarie, episcopul Ierusalimului, în timp ce celelalte două nu făceau. Un
articol din The Catholic Encyclopedia spune: „O bucată din Adevărata
Cruce a rămas la Ierusalim închisă într-o raclă de argint; restul, împreună cu
cuiele, trebuie să i se fi trimis lui Constantin... Unul din cuie a fost prins
în coiful împăratului, şi unul în frâul calului său, făcând să se împlinească,
conform spuselor multor Părinţi, ceea ce fusese scris de profetul Zaharia:
,Ceea ce este pe frâul calului va fi sfânt Domnului' (Zah.14:20)! Acelaşi articol,
cu toate că încearcă să susţină învăţăturile generale ale Bisericii cu privire
la cruce, admite că relatările despre descoperirea crucii variază şi că această
tradiţie (care de fapt a apărut mulţi ani mai târziu) s-a bazat în mare parte
pe legendă. Faptul că Elena a vizitat Ierusalimul în anul 326 pare să fie
corect din punct de vedere istoric. Dar istoria descoperirii de către ea a
crucii n-a părut decât în 440 - cu 114 ani mai târziu! Ideea că crucea
originară mai era încă la Ierusalim după aproape 300 de ani de la crucificare
pare foarte îndoielnică. Pe lângă aceasta, legile evreieşti cereau ca, după
crucificare, crucile să fie arse. Să presupunem că cineva ar găsi adevărata
cruce. Acest fapt ar fi foarte interesant, desigur; dar acea bucată de lemn ar
avea oare vreo valoare? Nu, căci crucea şi-a împlinit deja scopul. Ne amintim
că „Moise a făcut un şarpe de aramă şi l-a pus pe o prăjină, şi s-a întâmplat
că dacă un şarpe a muşcat pe un om, dacă el privea şarpele de aramă,
trăia" (Num.21:9). Acesta era o prefigurare, o imagine (tip) a felului în
care a fost înălţat Cristos prin moarte (Ioan 3:14). Dar după ce şarpele de
aramă şi-a împlinit menirea, israeliţii l-au păstrat şi au făcut un idol din
el! Astfel că, după secole, Ezechia „a făcut ceea ce era corect... a distrus
idolii şi a zdrobit în bucăţi şarpele de aramă pe care-l făcuse Moise: căci în zilele acelea copiii lui
Israel ardeau tămâie înaintea lui". Ezechia
a acţionat „corect" - nu numai prin distrugerea idolilor păgâni - ci
şi prin distrugerea a ceea ce rânduise Dumnezeu, căci acum ajunsese să fie
folosit într-un mod superstiţios şi idolatru. Pe aceeaşi bază, dacă ar mai
exista crucea originală, nu ar fi nici un motiv pentru a face din ea un obiect
de închinare. Iar dacă n-ar mai exista putere în crucea originară, cu
cât mai puţin ar exista putere într-o simplă bucată de lemn care are forma
acesteia? La fel cum egiptenii păgâni au înălţat obeliscuri, nu numai ca simbol
al zeului lor, ci pentru că în unele cazuri se credea că însăşi imaginea
lui posedă puteri supranaturale, tot aşa au ajuns unii să considere crucea.
Nu-l ajutase ea oare pe Constantin în lupta de la Podul Milvian? Nu făcuse crucea minuni pentru
Elena? Ea a ajuns să fie considerată ca o imagine care era în stare să sperie
duhurile rele. Era purtată ca talisman. Era pusă pe vârful turlelor
bisericilor pentru a opri trăznetele - şi totuşi, datorită poziţiei ei
înalte, tocmai ea era cea care atrăgea trăznetele!
Folosirea crucii în casele particulare se presupunea că păzeşte de necaz şi
boală. Multe bucăţi de lemn - chipurile bucăţi din crucea „originală" - au
fost vândute şi schimbate ca protectoare şi talismane.
Informaţii generale despre medalistică
şi subiectul ei de studiu, medalia,
poţi citi în articolul
LE HAVRE - FRANŢA
***
Concluzia e clară: Cineva, mai presus de noi, ne conduce, de undeva, de sus. Din ce am scris aici rezultă că simbolul grafic al crucii îl reprezintă, este legătura noastră cu EL, şi folosindu-ne de acest simbol vom reuşi mereu în ceea ce ne propunem.
Iată cum acest dicton plin de încurajare a fost alipit unor reprezentări grafice şi adoptat de anumite entităţi ale lumii:
- pe suport de hârtie:
- pe zidurile clădirilor:
- pe monede lumii, aici Portugalia:
- pe medalii (inclusiv cele româneşti din deschiderea articolului):
***
DOUĂ MEDALII
DIN VIAŢĂ
de Ion Morau – Galaţi
CRÂŞMĂRIŢA DIN
BUZĂU
“BOTEAZĂ” VINUL
Ea serveşte
vinul rece,
Ce devine-n
noi stăpân,
Dar îndată apa
trece,
Iar
PIETROASLELE ...rămân!
UNUIA
El, cândva, un
om sărac,
Azi, pe mari
averi stăpân,
N-a fost prins
“cu mâţa-n sac”
Pentru că-i
...“cotoi bătrân”!
___________xxXxx___________
CÂTEVA INSIGNE
ŞI MEDALII ROMÂNEŞTI
Informaţii generale despre medalistică
şi subiectul ei de studiu, medalia,
poţi citi în articolul
LE HAVRE - FRANŢA
Veteran de război
Insignă - RSR
Carol I - Domn şi primul rege al României
În amintirea manevrelor regale române
Ploieşti - septembrie 1906
Carol I - Rege al României
În aminitrea marilor manevre
ale Armatei române din 1894
Carol I - Rege al României
Dedicată Armatei române
la manevrele anului 1898
Carol I, Rege al României, Principe de Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său complet Karl Eitel Friedrich Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 10 aprilie 1839 la Sigmaringen şi decedat 10 octombrie 1914 la Sinaia) a fost domnitorul apoi regele României, care a condus Principatele Române şi apoi România, după abdicarea lui Alexandru Iona Cuza. Din 1867 a devenit membru de onoare al Academiei Române, iar între 1879 şi 1914 a fost protector şi preşedinte de onoare al aceleiaşi instituţii. În cei 48 de ani ai domniei sale (cea mai lungă domnie din istoria statelor româneşti), Carol I a obţinut independenţa ţării, căreia i-a şi crescut imens prestigiul, a redresat economia şi a pus bazele unei dinastii. A construit la Sinaia castelul Peleş, care a rămas una dintre cele mai vizitate atracţii turistice ale ţării. După războiul ruso-turc, România a câştigat Dobrogea, iar Carol a dispus ridicarea primului pod peste Dunăre între Feteşti şi Cernavodă, care să lege noua provincie de restul ţării.
__________ooOoo__________
Eritrea - Acţiune titlu la purtător cu cupoane - 1 februarie 1902
Societa per la cultivazione del cotone nella colonia Eritrea
Câteva ornamente decorative marginale
de pe acţiuni germane
con_dorul@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu