În data de 31 august 2001 Banca Națională a României a
lansat în circuitul numismatic o monedă comemorativă dedicată personalității
lui Henri Coandă. Aversul monedei
prezintă portretul lui Henri Coandă, înscrisurile "PIONIERI AI AVIATIEI ROMANE"; HENRI COANDĂ precum și
anii nașterii și decesului lui Henri Coandă cât și semnătura sa. Reversul
monedei prezintă stema României, avionul “Coandă 1910", primul avion reactiv din lume,
conceput şi construit de inginerul român și inscripțiile "AVIONUL COANDA-1910"; "ROMANIA"; "2001" și valoarea nominală "50 LEI". Caracteristicile tehnice
ale monedei sunt următoarele: valoarea nominală – 50 lei; metal - argint; puritate – 99,9%, calitate - proof; formă
- octogonală; latura octogonului - 11,1
milimetri; raza cercului circumscris – 14,5 milimetri; grosimea - 2,49 milimetri;
greutatea - 15,551 grame; marginea – netedă și tirajul 500 de exemplare.
Aparatul de zbor al lui Henri Coandă, denumit Coandă -
1910, a fost prezentat în octombrie 1910 la al doilea Salon Internațional
de Aeronautică de la Paris. Era echipat cu motoreactorul inventat de Coandă,
care l-a numit „turbopropulsor”. Probabil că inventatorul a ales această
denumire din motive de reclamă, deoarece motorul nu avea nici o turbină în
componenţă. În prospectul de prezentare a avionului din 1910 Coandă se prezenta
ca „inginer-aeronaut, mecanician, frigorist, electrician, licenţiat în ştiinţe
mecanice, fizice, metalurgice şi constructive al facultăţilor din Paris şi din
Liège”. În 1911 Coandă a obţinut un brevet de invenţie elveţian şi unul
britanic pentru acest „propulsor”, de fapt doar pentru partea de compresor
centrifug. În construcţia avionului său Coandă a introdus cîteva noutăţi
importante: sistemul de propulsie, aripa inferioară mai scurtă decît cea
superioară şi amplasată decalat spre coadă, pentru ca turbioanele formate să nu
se influenţeze reciproc şi să nu scadă portanţa, folosirea placajului şlefuit şi
lăcuit în locul pînzei, fixarea aripilor de fuzelaj prin montanţi de oţel.
Rezervorul de benzină era amplasat în interiorul aripii superioare. Profilul
transversal al aripilor fusese ales în urma studiilor aerodinamice.
Motoreactorul avea în compunere un motor cu piston cu patru cilindri (de 50 de
cai putere şi de 1000 rotaţii pe minut, răcit cu apă, model Clerget) ce
antrena, prin intermediul unui multiplicator de turaţie, compresorul centrifug
(ce lucra la 4000 de rotaţii pe minut). Combustibilul se amesteca cu aerul
comprimat furnizat de compresor şi ardea în camerele de ardere plasate în
părţile laterale ale motorului. Pentru producerea forţei de reacţie gazele de
ardere cu temperatură ridicată ieşite din camerele de ardere se destindeau şi
se accelerau în două ajutaje. În botul avionului se afla un fel de obturator
care permitea reglarea debitului de aer ce intra în motor, şi astfel regla
forţa de tracţiune. Tracţiunea la punct fix a motorului era de 220
kilograme-forţă, mult peste valoarea ce ar fi putut fi obţinută dacă motorul
Clerget ar fi antrenat direct o elice. Pentru pilotarea avionului erau
prevăzute două volane, care acţionau patru cîrme, şi două manete, care
modificau poziţia obturatorului şi turaţia motorului cu piston. Pe 16 decembrie
1910, la Issy-les-Moulineaux, Coandă şi-a încercat avionul. Dorea doar să
încerce dacă acesta poate rula pe sol. Speriat de flăcările care ieşeau din
ajutajele reactive şi de faptul că se ridicase în aer, Henri Coandă scapă
avionul de sub control - el era inginer, nu pilot. Avionul se prăbuşi, luînd
foc. Dar primul zbor cu un avion cu reacţie avusese loc! Erau vremuri de
pionierat în aviaţie, cînd, după cum spunea Coandă, oamenii se aşezau în
genunchi să vadă dacă nu cumva roţile avionului se desprindeau de pămînt.
Există şi persoane care, plecînd de la lipsa de mărturii scrise contemporane,
afirmă că Henri Coandă nu şi-ar fi testat niciodată avionul şi deci nici nu
s-ar fi ridicat de la sol cu acesta. A decedat în Bucureşti la data de 25
noiembrie 1972.
În data de 14 noiembrie 2011 Banca Națională a României a
lansat în circuitul numismatic o monedă comemorativă dedicată aniversării
a 150 de ani de la înfiinţarea Societăţii ASTRA din Sibiu. Aversul monedei prezintă, la
exterior, inscripţia în arc de cerc „150 DE ANI DE LA INFIINTAREA SOCIETATII
ASTRA DIN SIBIU“; la interior, portretul şi numele lui Andrei Şaguna, imaginea
Palatului ASTRA din Sibiu, inscripţia „ROMANIA“, valoarea nominală „10 LEI“,
stema României şi anul de emisiune „2011“, iar reversul monedei prezintă, la
exterior, inscripţia circulară „ASOCIATIUNEA TRANSILVANA PENTRU LITERATURA
ROMANA SI CULTURA POPORULUI ROMAN“ şi anul înfiinţării „1861“; la interior,
simbolul ASTREI, portretele redactorilor primului statut al acesteia şi
inscripţiile „PRIMUL STATUT AL ASTREI“ şi „T.Cipariu - G.Baritiu - I.Puscariu“.
Caracteristicile tehnice
ale monedei sunt următoarele: metal - argint; puritate – 99,9%, calitate -
proof; formă - octogonală; latura octogonului
- 11,1 milimetri; raza cercului circumscris – 14,5 milimetri; grosimea -
2,49 milimetri; greutatea - 15,551 grame; marginea – netedă și tirajul 500 de exemplare. Caracteristicile
monedei din argint sunt următoarele: valoare nominală - 10 lei; metal – argint;
puritatea 99,9%; forma – rotundă;
diametru – 37 milimetri; greutatea - 31,103 grame; calitate – proof; margine - zimțată; tiraj – 500 exemplare și preț unitar de vânzare fără TVA – 360
lei.
Andrei Șaguna (născut 20 ianuarie 1808 la Miscolţ în Ungaria
şi decedat la 28 iunie 1873 în Sibiu) a fost un mitropolit ortodox al
Transilvaniei, militant pentru drepturile ortodocşilor şi ale românilor din
Transilvania, fondator al Gimnaziului Românesc din Braşov - 1851, primul
preşedinte al Societăţii ASTRA din Sibiu şi membru de onoare al Academiei
Române.
Palatul ASTRA este o clădire din Sibiu în care a fost sediul
Asociațiunii Transilvane pentru Literatură Română şi Cultura Poporului Roman.
Astăzi, clădirea adăposteşte Biblioteca Judeţeană "Astra" din Sibiu.
Clădirea a fost ridicată cu scopul de a adăposti un muzeu al românilor
ardeleni, sub auspiciile asociaţiei „Astra”. Ideea înfiinţării unui muzeu s-a
conturat spre sfârşitul secolului XIX, iar decizia de a-l construi a fost luată
la adunarea generală a asociaţiei care s-a ţinut la Mediaş în anul 1897.
Lucrările de construcţie au început în anul 1903 şi s-au finalizat în anul
1905. Lucrările de ridicare a construcției au costat 158426 de coronae, sumă
colectată din taxele membrilor, de la donatori şi printr-o loterie organizată
în acest scop.
George Bariț, uneori scris Gheorghe Barițiu, (născut la
data de 4 iunie 1812 la Jucu de Jos, comitatul Cluj și decedat la data de 2 mai
1893 la Sibiu) a fost un istoric și publicist român transilvănean,
întemeietorul presei românești din Transilvania. În anul 1838 a
întemeiat la Brașov, Gazeta de
Trasnilvania, primul ziar românesc
din principatul Transilvania. În același an a început la Blaj publicarea Foii
pentru minte, inimă și literaură, primul ziar literar românesc din toate timpurile.
În anul 1861, din inițiativa sa și a lui Timotei Cipariu, a luat ființă asociația ASTRA. A îndeplinit funcțiile de secretar și
apoi președinte al acestei asociații, el personal publicând revista Transivania
între anii 1868 – 1889. În această
revistă a publicat numeroase articole și studii de istorie și politică. George
Barițiu a fost membru fondator al Societății Literare Române), precursoarea
Academiei Române. În anul 1893 a
fost ales chiar președintele celui
mai înalt for românesc de cultură și știință.
Ioan Pușcariu (născut la
data de 10 octombrie în localitatea transilvană Sohodolul Branului și decedat
în data de 24 decembrie 1911 la Bran, comitatul Făgăraș) a fost un istoric și
scriitor român, membru titular al Academiei Române.
***
DIALOG EPIGRAMATIC
ÎNCHIPUIT
CUM S-AU PREGĂTIT UNII PROFESORI
PENTRU TITULARIZARE
de Ștefan Cornel Rodean
Sigur, ei au învățat
Bastonașele și-abacul
De la cei care-au picat,
În această vară, bacul!
SCUZELE DE RIGOARE
de la subsemnatul
Cunosc eu o domnişoară
Mereu, ghinion ea are,
Se prezintă;
"profesoară...
fără titularizare”.
________________xxx________________
O INSIGNĂ
ȘI CÂTEVA
MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din
materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie
sau bască şi care indică, prin imagini
reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa
la un club, de identificare localitate,
de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie
politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel de pregătire-calificare,
de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insignă - 1954 (schi)
Schiul este un sport de
iarnă care constă în coborârea unor pante înzăpezite pe schiuri
prinse de ghetele echipamentului individual. El cuprinde mai multe discipline
sportive din care amintesc; schi fond, schi alpin, slalom, sărituri cu schiurile etc.
Profesor inginer Dimitrie Leonida 1883 - 1983
Dimitrie Leonida (născut la data de 23 mai 1883 la Fălticeni şi decedat
la data de 14 martie 1965) a fost un inginer, specialist în energetică,
profesor universitar, om de știință român.
(C. Brâncoveanu) - Ordinul Sf. Martiri Brâncoveni
Constantin
Brâncoveanu a fost unul
dintre domnitorii Țării Românești, care a trăit în perioada anilor 1654 – 1714
și a domnit în perioada anilor 1688 – 1714, deci o perioadă destul de lungă. A
fost fiu de mare boier, nepot al domnului Șerban Cantacuzino, moștenind și
sporind o avere considerabilă. În timpul domniei sale țara a cunoscut o
lungă perioadă de pace, de înflorire culturală și de dezvoltare a vieții
spirituale. În politica externă Brâncoveanu a acționat cumpătat, evitând să se
poziționeze decisiv de partea vreunei mari puteri a timpului. Folosindu-se de agenți,
domnitorul era informat asupra știrilor de pe întregul continent iar el informa
simultan taberele rivale asupra mișcărilor celuilalt. În ce privește Moldova,
Brâncoveanu a intervenit în mod repetat în chestiunea domniei, în timp ce în
Transilvania a exercitat o importantă influență culturală, prin răspândirea de
tipărituri și ctitorirea de așezăminte religioase. Deși reușise să fie
confirmat pe viață în domnie, domnul a căutat în permanență să-și asigure în
străinătate un refugiu față de turci, fiind conștient de precaritatea situației
sale. În cele din urmă, a fost luat prin surprindere, mazilit în aprilie 1714
și dus cu întreaga familie la Istanbul, unde a fost torturat pentru credința sa
și pentru a preda toată averea sa.
Sfinții Martiri Brâncoveni - Ocrotitorii Mitropoliei
Această medalie este realizată de către
gravorul Vasile Gabor, de la Monetăria statului.
El și cei patru copii ai săi
(Constantin, Ștefan, Radu și Matei) precum și sfetnicul Ianache) au fost
executați, prin decapitare, în data de 15 august 1714, iar trupurile lor
aruncate în mare. Pentru că au refuzat, cu prețul morții, să abandoneze
credința creștină și să treacă la mahomedanism, cu toții sunt venerați de către
Biserica Ortodoxă Română, care i-a canonizat în anul 1992, sub numele de Sfinții
Mucenici Brâncoveni. În urma domnie lui Constantin Brâncoveanu a rămas
un stil arhitectonic inconfundabil, ce îi poartă numele, precum și multe
ctitorii religioase ce pot fi admirate și astăzi. Dintre acestea amintesc;
biserica Sfântul
Gheorghe Nou din București, Mănăstirea Râmnicu Sărat, Bisericile Potlogi și
Doicești – Dâmbovița, Mănăstirea Sâmbăta de Sus, Biserica Mogoșoaia, Mănăstirea
Horezu, Mănăstirea Surpatele, Mănăstirea Polovragi, și Mănăstirea Turnu din
Târgșoru Vechi.
45 de ani 1949 - 1994
A 45-a aniversare a Bazei de transport a M.Ap.N
Aviaţia militară de
transport are o bogată istorie, anul 1920 însemnând începutul
organizării aviaţiei de transport în România, prin Decretul nr. 2705 fiind
înfiinţată Direcţiunea Aviaţiei în cadrul Ministerului Comunicaţiilor. Înaintea
celui de-al doilea război mondial, au fost constituite în cadrul aviaţiei
militare primele formaţiuni specifice aviaţiei de transport care şi-au adus o
contribuţie remarcabilă în desfăşurarea acţiunilor de luptă din perioada
1940-1945. Aerodromul are o vechime de 50 de ani, documentele de arhivă
certificând faptul că anul 1949 a constituit pentru aviaţia de transport
militară anul înfiinţării primei unităţi, respectiv Regimentul 49 Aviaţie
Transport. În anul 1971 a luat fiinţă o escadrilă specială, care în 1972 s-a
transformat în Flotila 50 Aviaţie transport. Din 1995, organizarea acestei
unităţi a fost schimbată, luând fiinţă Baza 90 Transport Aerian, iar în 1996 a
primit denumirea de Baza 90 Transport Aerian „Comandor Aviator Gheorghe
Bănciulescu”. Misiunea actuală a unităţii constă în executarea transportului
aerian de personal, tehnică şi materiale şi de sprijin în folosul Forţelor
Aeriene şi al celorlalte elemente din Sistemul Naţional de Apărare, atât în
spaţiul aerian naţional cât şi în zone de criză sau conflict, în cadrul unor
misiuni sub mandat O.N.U., O.S.C.E. sau N.A.T.O..
Ministerul Apărării Naționale a
inaugurat la Baza Aeriană 90 de la Otopeni un hangar destinat
asigurării mentenanței avioanelor C-130 Hercules. Hangarul este singurul din
țară destinat asigurării întreținerii acestui tip de aeronave și a costat 19
milioane RON, find realizat din banii Consiliului Județean Dâmbovița. Hangarul
a fost construit ca urmare a faptului că administraţia locală dâmbovițeană Titu
a primit de la MApN unitatea militară de la Titu, care a devenit acum un centru
al grupului Renault. Investiţia C.J. Dâmboviţa de la Otopeni cuprinde şi un
simulator pentru avionul de tip Spartan pe care se pot pregăti piloţii.
Simulatorul este singurul de acest gen din România şi a fost adus la Bucureşti
pentru a reduce consumul de resurse materiale şi financiare, dar şi pentru
pregătirea piloţilor la cele mai înalte standarde.
____________ooOoo____________
O POLIȚĂ DE ASIGURARE
ROMÂNEASCĂ, COMUNISTĂ
România - Asigurare colectivă de viață
Societatea generală sovieto-română de asigurare RA
SOVROMASIGURARE - București 1950
Câteva vignete de pe acțiuni franțuzești
Detaliu vignetă de pe un certificat american
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 15.08.2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu