sâmbătă, 2 august 2014

MONEDE DE COLECȚIE BELARUS - 3


Prin emiterea monedei de mai sus s-a dorit celebrarea Calului din rasa Don. Calul din rasa Don este o rasă dezvoltată de cal  care trăiește în regiunea rusească de stepă, străbătută de apele râului Don, de unde își trage și numele. A fost și este folosit de către cazaci pentru activități de călărie și tracțiune. Este un cal înalt de 155 – 160 de centimetri, negru, gri sau castaniu. Are un cap frumos, piept lat, cu picioare lungi și bine muscularizate, cu tendoane și copite dure. 
Moneda are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 20 ruble, data emisiunii – 25.11.2012, seria – rase de cai,  metalul – argint, puritatea – 92,5%, dimensiunile – 45 x 30 de milimetri, greutatea – 31,1 grame, calitatea – proof și tirajul – 6000 de exemplare.

Prin emiterea monedei de mai sus s-a dorit celebrarea Ambarcațiunii maritime Sedov. Sedov (nume vechi inițial Magdalena Vinnen II și apoi Kommodore Johnsen), de mai bine de 80 de ani este nava de tradiție a marinei ruse. Aceasta a fost construită în portul german Kiel ca navă de transport marfă și lansată la apă în anul 1921, în timp devenind nava de formare a cadeților marinari ruși de la universitățile Murmansk, Sankt Petersburg și Arhanghlesk. La data de 9 august 1936 nava a fost vândută unui alt proprietar, care a denumit-o Kommodore Johnsen, adaptând-o necesității de transport persoane și apoi instruire cadeți. După capitualrea Germaniei, la data de 20 decembrie 1945 nava a fost cedată URSS, ca despăgubire de război, și transformată în navă de pragătire și instrucție pentru marinarii ruși. A primit numele Sedov după exploratorul arctic Georgy Sedov, care a murit în timpul unei expediții în Arctica. În perioada 1957 – 1966 a fost folosit ca o navă de cercetare oceanografică în Atlanticul de Nord. În anul 1981 a fost renovată, adăugându-i-se, printre altele, o sală de banchet cu cupolă de sticlă și un cinematograf, portul ei de bază fiind Riga, la Marea Baltică. În anul 2012 această navă a efectuat cu succes o cursă în jurul lumii care a durat mai bine de 13 luni de zile.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 20 ruble, data emisiunii – 29.12.2008, seria – ambarcațiuni navale, metalul – argint, puritatea – 92,5%, diametrul – 38,61 milimetri, greutatea – 28,28 grame, calitatea – proof și tirajul – 7000 de exemplare.

Prin emiterea monedei de mai sus s-a dorit celebrarea Ambarcațiunii maritime Dar Pomorza. Dar Pomorza este o fregată poloneză construită în anul 1909, care este păstrată în prezent în portul Gdynia ca navă muzeu. Ea a servit ca navă de pregătire și instrucție marinărească în Germania, Polonia și Franța. Această navă a fost lansată la apă în data de 12 octombrie 1909. În anul 1920, urmare a primului război mondial, nava a fost cedată ca despăgubire de război Marii Britanii, ajungînd apoi în Franța, ca navă de instrucție marinărească cu  numele Colbert. Ca o compensație pentru pierderea unui yacht cu vele, nava este cedată Baronului de Forrest care o rebotează Prinzess Eitel Friedrich. Datorită marilor cheltuieli de întreținere acesta este nevoit să o vândă. În anul 1929 comunitatea poloneză din Pomerania cumpără nava la prețul de 7000 pound, pentru nevoile de instruire ale Academiei navale poloneze din Gdynia, și botezată Dar Pomorza, care înseamnă "Darul  Pomeraniei". 
Moneda are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 20 ruble, data emisiunii – 05.10.2009, seria – ambarcațiuni navale, metalul – argint, puritatea – 92,5%, diametrul – 38,61 milimetri, greutatea – 28,28 grame, calitatea – proof și tirajul – 5000 de exemplare.

***

ZÂMBETUL AMAR

___________xxx___________

CÂTEVA INSIGNE
MUNICIPIUL ARAD - ROMÂNIA

INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini  reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa la un club, de  identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.  

U.T.A. * 1944 - 1964 (Uzinele textile Arad)
I.T.A. (Industria textilă arădeană) a fost înființată în anul 1909 de către frații Adolf, Eduard și Daniel Neumann, de origine evreiască. I.T.A. a fost una dintre cele mai moderne și mai mari întreprindri din țară, fiind prima întreprindere care a produs mătase. În anul 1975 U.T.A (Uzina textilă Arad, fostă I.T.A) folosea tehnologia introdusă de Francisc Neumann cu câteva decenii înainte. Sus este postat logo-ul I.T.A. Arad.

U.T.A. - 1945 - (Uzinele textile Arad)
În anii comunismului, U.T.A. era unica fabrică din România care producea catifea reiată și a doua, după București care avea linii de producție pentru prosoape din frotir (prosoape plușate), iar materialele pentru lenjeriile de pat produse la Arad erau căutate în țările vecine. În decembrie 1989, la U.T.A. erau aproape 8000 de angajați, iar  în prezent pe locul fostei fabrici se află un cartier de blocuri și alte societăți comerciale. Sus am postat câteva logo-uri ale fostei întreprinderi textile arădene. Sus am postat logo-ul U.T.A. Arad.

U.T.A. - 1945 - (Uzinele textile Arad)
U.T.A., nume actual: F.C. U.T.A. Arad, supranumită Bătrâna Doamnă a fotbalului românesc, este una dintre cele mai titrate echipe de fotbal din România. Câștigătoare de șase ori a Campionatului și de două ori a Cupei României, deține cele mai multe titluri dintre echipele de fotbal din provincie. Bătrâna Doamnă a fost înființată de baronul Francisc von Neumann, patronul Întreprinderii Textile Arad, la data de 18 aprilei 1945. Culorile clubului au fost alb și roșu. Alte denumiri ale echipei de-a lungul timpului au fost; I.T.Arad, Flamura Roșie Arad, U.T.Arad, F.C.M.U.T.Arad sau F.C.M.U.T.A.Arad. Sua am postat logo-ul clubului arădean de fotbal U.T.A..

Clubul sportiv Arad 
Clubul Sportiv Municipal Arad (fondat în anul 1973) s-a constituit ca o necesitate generată de transformările din România deceniilor 7 şi 8, în principal ca efect a Legii nr. 29/ 1967 privind activităţile de educaţie fizică şi sport. Această lege a redefinit strategia sportivă a României  în perioada mai sus amintită. Sus am postat logo-ul Clubului Sportiv Municipal Arad. 

Flamura roșie
Flamura Roșie Arad este numele echipei fanion a orașului Arad – U.T.A. – în perioada anilor 1950 - 1957. Sus am postat două logo-uri ale clubului arădean de fotbal Flamura Roșie.

Rapid Arad
Rapid Arad a fost numele celei de-a doua echipe de fotbal a orașului Arad – Vagonul – în perioada anilor 1970 - 1977. Vagonul Arad a fost fondată în anul 1911 și în scurt timp a devenit una din cele mai bune echipe din Arad, probabil a doua ca valoare după celebra “Bătrâna doamnă” – echipa U.T.A. Arad. A fost afiliată la compania de cale ferată Astra, pentru ca în anul 2006 să se desființeze.

Comportarea în situ a construcțiilor
Schimb de experiență - 7 - Arad - 1988 
Și în regimul comunist se organizau periodic întâlniri ale constructorilor specialiști pe tema comportării în exploatare a construcțiilor și studiul rezistenței acestora la dezastre naturale ori bombardamente de război. Școala românească de construcții era foarte apreciată și pe vremea comunismului. Specialiști români și-au adus contribuția la realizarea unor mari obiective industriale și în alte state ale lumii.    

Sportiv evidențiat - C.C.F.S. - Arad - 1949 
(Consiliul de cultură fizică și sport)
Această insignă sportivă este una dintre cele mai vechi cunoscute, din perioada de început a comunismului în România - anul 1949. Atrage atenția drapelul roșu cu falduri bogate și steaua model sovietic de pe drapel.

Slalom Arad (locul) I

Municipiul Arad este reședința și cel mai mare oraș al judeţului Arad, situat pe cursul inferior al râului Mureş, în vestul României. El numără aproximativ 150000 de locuitori.  Municipiul Arad constituie pentru vestul României un punct important în ceea ce privește industria, și este de asemenea un nod important în transporturile feroviare, rutiere, având și aeroport.  Istoria Aradului este una îndelungată care începe cu primele așezări umane pe actuala vatră a orașului, în nordul râului Mureș și mai apoi cu apariția primei cetăți de pământ situată la Vladimirescu, în jurul secolului al X-lea. Prima atestare documentară a zonei Aradului ne parvine din anul 1028. Sus am postat drapelul şi stemele interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Arad iar mai jos câteva inconfundabile monumente arhitectonice ale orașului.
Primăria
Teatrul de stat IOAN SLAVICI
Catedrala catolică
Catedrala ortodoxă SF.TREIME
Palatul CENAD
Statuia LIBERTĂȚII

_____________ooOoo_____________

O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Regatul României - Acțiune la purtător - 500 lei 1911
Banca GRIVIȚA - București - Societate anonimă

Câteva vignete de pe acțiuni franțuzești

Detaliu vignetă de pe o bancnotă veche americană

con_dorul@yahoo.com

MOUSAIOS - 02.08.2014

Niciun comentariu: