Moneda euro de colecţie de
mai sus marchează comemorarea a 400 de ani de la moartea lui Justus Lipsius. Aversul
monedei prezintă portretul acestuia precum și perioada în care a trăit, iar
reversul prezintă o hartă a Europei. Europei. Moneda
are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 10 euro, data emiterii –
2006, forma - rotundă, diametrul – 33 milimetri, greutatea – 18,75 grame,
metalul – aliaj argint, calitatea – proof și tirajul – 50000 de
exemplare.
Justus Lipsius (sau Lips Joost) a fost un filolog și
umanist flamand care a trăit în perioada anilor 1547 – 1606. Cea mai cunoscută
dintre operele sale este “De Constantia”.
Moneda euro de colecţie de
mai sus marchează trecerea a 50 de ani de la dezastrul minier de la
Marcinelle. Aversul monedei
prezintă chipul unui miner și puțul central de acces în mina Bois du Cazier din
localitatea belgiană Marcinelle, iar reversul prezintă o hartă a Europei. Moneda
are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 10 euro, data emiterii –
2006, forma - rotundă, diametrul – 33 milimetri, greutatea – 18,75 grame,
metalul – aliaj argint, calitatea – proof și tirajul – 480000 de
exemplare.
Marcinelle este o
localitate belgiană situată în provincia Hainaut, regiunea
Valonia care, prin reorganizarea administrativ teritorială din anul 1977, a
fost inclusă în orașul vecin - Charleroi. Sus am postat o poză a clădirii în care a funcționat primăria localității până la reorganizarea administrativ teritorială.
În dimineața zilei de 8
august 1956, la Mina de cărbuni “Bois du
Cazier” din localitatea Marcinelle a izbucnit un incendiu în urma căruia au
rezultat 262 de victime umane. Incendiul a fost provocat de un vagonet minier
incorect montat și condus, care a lovit o țeavă și niște cabluri electrice. Din
cei 274 de oameni care lucrau în acea dimineață, doar doisprezece au
supraviețuit. Printre
victime au fost mulți emigranți; 136
de italieni, 8 polonezi, 6 greci, 5 germani, 5 francezi, 3 unguri, un englez,
un olandez, un rus și un ucrainean. Dumnezeu să-i
odihnească!
Moneda euro de colecţie de
mai sus marchează aniversarea a 50 de ani de la semnarea Tratatului de la Roma. Aversul
monedei prezintă o schiță grafică reprezentând o parte a hărții Europei, o
coală de hârtie și o pană de scris, iar reversul prezintă o hartă a Europei.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 10 euro, data
emiterii – 2007, forma - rotundă, diametrul – 33 milimetri, greutatea – 18,75
grame, metalul – aliaj argint, calitatea – proof și tirajul – 40000 de
exemplare.
Tratatul de la Roma este documentul international
oficial prin care a fost instituită Comunitatea Economică Europeană (E.E.C.),
acesta fiind semnat în data de 25 martie 1957 de către următoarele state
europene; Franţa, R.F.G., Olanda, Italia, Belgia şi Luxemburg. Inițial,
numele complet al tratatului a fost Tratat de instituire a Comunității
Economice Europene. Totuși, Tratatul de la Maastricht l-a amendat eliminând, printre
alte lucruri, cuvântul "Economic" atât din numele comunității cât și
al tratatului. Din acest motiv tratatul este denumit de cele mai multe
ori Tratat de instituire a Comunității Europene (C.E.).
xxx
DOUĂ
EPIGRAME
DIN
VIAȚĂ
de
Mihai Sălcuțan – avocat din Buzău
DE
ZIUA FEMEII
Pentru
soață, mamă, soră,
Eu
cadouri am vreo șepte
Și-ncă
unul pentru noră...
Soacra
poate să aștepte.
CORECȚII
Cei
ce fac greșeli învață
Să
le-mbrace-n alt veșmânt:
Arhitecții
cu verdeață,
Doctorii și cu pământ!
_________xxx_________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi
citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este
un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de
identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică,
civică, religioasă, de identificarea sociaţii, de nivel de pregătire-calificare,
de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform
DEX (Dicţionarului explicativ al limbii române),
PLACHETA
este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă
modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri
de orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Ștefan cel Mare și Sfânt
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan
cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433
la Borzeşti şi a decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a
avut mai mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este
nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să
aleagă succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns
Ştefan domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel
Mare nu era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu
nelegitim, şi prin urmare i-a fost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea
calităţi excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de
organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o
domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui
Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după
Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină
organizare, dar care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu
seamă datorită împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa
centrală, Polonia şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea
două porturi importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă
de venituri, prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni,
în înţelegere cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la
munteni, atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare
este, pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe
urma comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din
pierderea, în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia
şi Cetatea Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu
turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i
ştirbească relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care,
supărat că Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească
să redevină vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l
sileşte să treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi
împotriva polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară
au fost luptele sale cu turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată
de o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al
turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al
II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care
o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata
turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez
Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl
proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al
II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din
actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea
apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie
părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere
vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai
din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la
Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu
reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi
astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara,
pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod
al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură — ca
să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu
turcii, dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu,
în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data
aceasta, cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea
Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care
erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva
Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod
creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii povesteşte
că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se făcuse
câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi plugurile.
Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea lui Ştefan
cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt ajutaţi cu
adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire împotriva altor
duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne lasă să fim
autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu bisericile
noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un tribut pe an. La
început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în Moldova, dar foarte
curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în fructuoasele lor
cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe nenorocirea celor două
principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea este într-adevăr perioada
când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune uimitoare, întinderea maximă:
în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub
Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa
ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu
nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se transformă într-o povară. De aceea
ţările române, cu pământul lor rodnic, cu mari turme de oi şi cirezi de bovine,
au devenit indispensabile vistieriei împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării
capitalei Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică
în fiecare an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de
biserici clădite de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt
ctitoria lui, însă majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei
epoci imediat următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru
Rareş.(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
Placheta - Centrul național militar de comanda (nucleu)
Centrul national
militar de comanda (nucleu) (C.N.M.C. (N.) este organizat si functionează in
subordinea Statului Major General. El s-a înființat
în baza Legii 58/2011 privind modificarea art.8 din Legea apărării naționale a României, nr.45/1994.
Insigna - Centrul național militar de comanda (nucleu) România
Si vis pacem para belum (Dacă vrei pace pregătește-te de război)
Insigna - (Centrul național militar de comanda (nucleu))
Si vis pacem para belum (Dacă vrei pace pregătește-te de război)
Centrul
national militar de comanda (nucleu) este structura la nivel militar-strategic,
care asigura coordonarea managementului informational în realizarea si actualizarea
imaginii strategice integrate pentru asigurarea fluxului decizional necesar
sefului Statului Major General in exercitarea comenzii si controlului fortelor
armate. C.N.M.C.(N.) asigura si avertizarea structurilor M.Ap.N. despre
iminenta aparitiei unor situatii de criza în domeniul militar sau civil,
coordonarea sprijinului acordat autoritatilor administratiei publice centrale
si locale pe timpul situatiilor de urgenta, expertiza în domeniul consultarilor
nucleare si relationarea M.Ap.N. cu celelate institutii cu responsabilități în
domeniul securitatii si apararii nationale, precum si cu organismele apartinând
N.A.T.O., U.E. si regionale pentru managementul crizelor.
Insigna - F.R.P. (Federația de popice) Categoria III
Federaţia
Română de Popice - Bowling este o
structură sportivă de interes naţional, constituită prin asocierea cluburilor
sportive româneşti care practică sportul popice-bowling. Sus am postat logo-ul
Federaţiei române de popice-bowling.
Cupa 8 Martie 2014 (Sărituri în apă)
Natația este înotul practicat ca
sport. Înotul este mișcarea de deplasare a oamenilor sau
animalelor prin apă, de obicei fără niciun fel de asistență. Tipurile sau
stilurile de înot sunt craul, bras, fluture sau spate, dar și anumite derivate
ale acestora, de exemplu bras lung, spate dublu etc. Natația este un sport
nautic și disciplină sportivă în care sportivii se întrec în mai multe
probe care implică deplasarea în apă prin înot. Natația cuprinde mai
multe ramuri sportive: înotul sportiv, polo pe apă, sărituri în apă și înot
sincron. Pe lângă aceste ramuri ale natației ar mai putea fi incluse și altele,
cum ar fi: înotul de fond (maratonul nautic), înotul subacvatic, înot masters.
Unele probe de înot sunt incluse și în competițiile de triatlon și
pentatlon modern. În calendar data de 8 Martie marchează Ziua Internațională a Femeii (denumită generic Ziua Femeii). În această zi se comemorează atât realizările
sociale, politicile și condițiile economice ale femeilor, cât și discriminarea și violența care
își fac încă simțite prezența în multe părți ale lumii. Ziua Internațională a
Femeii a fost adoptată în 1977, printr-o rezoluție a Adunării Generale a
Organizației Națiunilor Unite.
Insigna - Frăție, Sănătate (probabil masonică)
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei. Sub
semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente
majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin
Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al
Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor
englez free mason, francez francmaçon şi
german Freimaurer care înseamnă „zidar,constructor liber“ şi
reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile francmasoneriei: breasla
zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi catedralele în Evul
mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New Encyclopedia
Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă din lume,
răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului
ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“). Însă
francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost
interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă
asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei
date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de
bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin
perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie
există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o
organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale
şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă
supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este
compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară
probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină
diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială, complotistă
si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale masonilor de
oriunde. Sus am postat câteva insemne masonice.
_________ooOoo_________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
DIN INDUSTRIA PETROLULUI.
ÎN LIMBA FRANCEZĂ
Acțiune de 100 de franci la purtător, complet liberă
"Redevențe petroliere românești"
REDEVANCES PETROLIERES ROUMAINES
Societate anonimă cu sediul la Paris
Câteva ornamente decorative marginale
de pe acțiuni italienești
Detaliu vignetă de pe un certificat financiar american
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 26.04.2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu