În data de 26 septembrie 2005 Banca
Naţională a României a lansat în circuitul numismatic o monedă
dedicată comemorării a ,,50
de ani de la trecerea în eternitate a lui George Enescu''. Aversul monedei prezintă în
centru inscripţia "ROMANIA" şi valoarea nominală a monedei, respectiv
"500 LEI". Stema României şi anul emisiunii "2005" sunt
plasate în diagonală, pe un portativ stilizat, de formă circulară. Portativul
conţine un text muzical, precum şi reprezentarea unui pian şi a unei viori,
instrumente la care George Enescu a excelat. Reversul monedei prezintă în centru portretul compozitorului,
violonistului, pianistului şi dirijorului George Enescu, înconjurat de
inscripţia semicirculară "GEORGE ENESCU 1881-1955". În dreapta este
amplasată semnătura în facsimil a marelui compozitor. Caracteristicile monedei
sunt următoarele: valoare nominală – 500 de lei; formă - rotundă; metal - aur; puritate - 99,9%; calitate - proof; greutate - 31,103
grame; margine - netedă; diametru - 35 milimetri, tiraj – 250 de exemplare și
prețul unitar de vânzare la timpul respectiv și fără TVA – 2100
lei noi, echivalentul a 21 milioane de lei vechi.
George Enescu (născut
19 august 1881 în localitatea Liveni-Vârnav, azi George Enescu, județul
Botoșani și decedat la data de 4 mai 1955 la Paris) a fost un compozitor,
violonist, pedagog, pianist și dirijor. Este considerat cel mai important
muzician român. Din creația sa amintesc; opera Oedip, Poema română, Rapsodiile române nr.1 și 2, Suitele
orchestrale nr.1, 2 și 3, Simfoniile nr.1,2 și 3, Cvartetele pentru coarde nr.1
și 2, Sonatele pentru vioară nr.1, 2 și 3, Sonatele pentru violoncel nr.1 și 2,
Simfonia de cameră pentru 12 instrumente, Cvintetele pentru pian nr.1 și 2,
Sitele pentru pian nr. 1, 2 și 3, etc.
În data de 25 octombrie 2010 Banca
Națională a României a lansat în circuitul numismatic dar și în circulație
curentă o monedă dedicată personalității lui Aurel Vlaicu. Avers monedei prezintă stema
României, înscrisurile “2010”, valoarea nominală “50 BANI” și niște linii orizontale peste care este
trecută valoarea “50” la dimensiuni mari. Reversul monedei prezintă portretul lui Aurel Vlaicu, schița aeroplanului Vlaicu 1 și înscrisurile
„Aurel Vlaicu”, „1910” și „1882 – 1913” (perioada în care a trăit
inventatorul). Caracteristicile monedei sunt
următoarele: valoare nominală – 50 bani; formă - rotundă; metal - alamă 80% cupru, 15% zinc și 5% nichel;
calitate - proof; greutate - 6,1grame; grosime – 1,9 milimetri; margine –
netedă cu inscripția ROMÂNIA * de 2 ori; diametru – 23,75 milimetri și tiraj – 5000 de
exemplare.
Aurel
Vlaicu (născut la data de 19 noiembrei 1882 în localitatea
Binţinţi, lângă Orăştie, judeţul Hunedoara şi decedat la data de 13 septembrie
1913 în localitatea Băneşti, lângă Câmpina) a fost un inginer român, inventator
şi pionier al aviaţiei române şi mondiale. În cinstea lui, comuna Binţinţi se
numeşte astăzi Aurel Vlaicu. A terminat Colegiul Reformat al Liceului Calvin
din Orăştie, care din 1919 încoace a fost numit „Liceul Aurel Vlaicu”,
luându-şi bacalaureatul la Sibiu în 1902. Şi-a continuat studiile inginereşti
la Universitatea din Budapesta şi la Ludwig Maximilians Universitat din
Munchen, Germania, obţinând diploma de inginer în 1907. După aceea a lucrat ca
inginer la uzinele Opel din Russelsheim. În 1908 se întoarce la Binţinţi unde
construieşte un planor cu care efectuează un număr de zboruri în 1909. În
toamna lui 1909 se mută în Bucureşti şi începe construcţia primului său avion,
Vlaicu I, la Arsenalul Armatei. Avionul zboară fără modificări (lucru unic
pentru începuturile aviaţiei mondiale) în iunie 1910. În anul 1911 construieşte
un al doilea avion, Vlaicu II, cu care în 1912 a câştigat cinci premii
memorabile (1 premiu I si 4 premii II) la mitingul aerian de la Aspern,
Austria. La 13 septembrie 1913, în timpul unei încercări de a traversa Munţii
Carpaţi, cu avionul său Vlaicu II, s-a prăbuşit în apropiere de Câmpina, se
pare din cauza unui atac de cord. Sus este postat brevetul de aviator, cu poza lui Aurel Vlaicu, emis de către autoritățile austro-ungare la data de 22 iunie 1912, la Viena, iar mai jos primul aparat cu care s-a ridicat de la sol inginerul Vlaicu.
În luna mai a
anului 1910 Aurel Vlaicu a terminat construcția primului
său aeroplan, denumit Vlaicu 1. Duminică 30
mai și-a scos pentru prima dată aeroplanul în câmp deschis. În ziua de 4
iunie Aurel Vlaicu a reușit să se ridice de la pământ cu aeroplanul
său. În scurt timp Aurel Vlaicu reușeste să întreacă alte aeroplane construite
în străinătate, demonstrând că istețimea românească era pe un loc
de cinste. Toate gazetele din acea vreme au scris despre zborul extraordinar
al lui Aurel Vlaicu sub titluri dintre cele mai răsunătoare.
În data de 16 aprilie 2015 Banca
Naţională a României a lansat în circuitul numismatic o monedă dedicată aniversării a 135 de ani de la înfiinţarea
Băncii Naţionale a României. Aversul monedei redă o imagine de epocă a
Palatului Vechi al Băncii Naționale a României și a ansamblului statuar dedicat
lui Eugeniu Carada, inscripţia în arc de cerc „ROMANIA“, stema României,
valoarea nominală „10 LEI“ și anul de emisiune „2015“. Reversul monedei prezintă imaginea Sălii de Consiliu din
Palatul Vechi al Băncii Naționale a României, portretul regelui Carol I și
inscripţiile în arc de cerc „BANCA NATIONALA A ROMANIEI“, „135 ANI“ și „Carol
I“. Caracteristicile monedei sunt următoarele: valoare nominală - 10 lei, metal – argint, puritate – 99,9%, formă –
rotundă, greutate 31,103 grame, calitate – proof, cant – zimțat, tiraj – 250 de
exemplare și preț unitar
de vânzare, fără TVA – 340 lei.
Carol I, Principe de
Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său complet Karl Eitel Friedrich
Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 10 aprilie 1839 la
Sigmaringen şi decedat 10 octombrie 1914 la Sinaia) a fost domnitorul apoi
regele României, care a condus Principatele Române şi apoi România, după
abdicarea lui Alexandru Iona Cuza. Din 1867 a devenit membru de onoare al
Academiei Române, iar între 1879 şi 1914 a fost protector şi preşedinte de
onoare al aceleiaşi instituţii. În cei 48 de ani ai domniei sale (cea mai lungă
domnie din istoria statelor româneşti), Carol I a obţinut independenţa ţării,
căreia i-a şi crescut imens prestigiul, a redresat economia şi a pus bazele
unei dinastii. A construit la Sinaia castelul Peleş, care a rămas una dintre cele
mai vizitate atracţii turistice ale ţării. După războiul ruso-turc, România a
câştigat Dobrogea, iar Carol a dispus ridicarea primului pod peste Dunăre între
Feteşti şi Cernavodă, care să lege noua provincie de restul ţării.
Primul palat al Băncii Naţionale a României a
fost ridicat în cea mai veche zonă comercială a oraşului Bucureşti, delimitată
în a doua jumătate a secolului al XIX-lea de străzile Lipscani (cea mai veche),
Calea Victoriei (fostă Mogoșoaia), Smârdan şi Doamnei. Curentul general de
modernizare a societăţii româneşti s-a concretizat şi în înfiinţarea Primăriei
Bucureşti în anul 1864. Noua instituţie a iniţiat primele măsuri administrative
ce s-au transpus atât în intervenţii urbanistice majore, cât şi în reglementări
constructive. Evoluţia zonei centrale a fost definită prin două intervenţii de
amploare: deschiderea bulevardului din faţa noii clădiri a Universităţii şi
regularizarea albiei Dâmboviţei. Situat la limita nordică a zonei centrale,
Bulevardul, recunoscut ca atare de contemporani, în ciuda celor patru nume
(Elisabeta, Universităţii sau Academiei, Carol I şi, pe ultimul segment,
Protopopescu-Pake), a creat cadrul favorabil pentru amplasarea unor construcţii
noi, astfel încât nucleul urban cuprindea clădiri recente şi vechi într-o interesantă
şi, uneori, paradoxală mixtură de funcţiuni şi imagini. Dirijarea
activităţii constructive de către primărie, în cadrul mai larg al influenţelor
culturii occidentale, a permis pătrunderea şi difuzarea stilurilor arhitecturii
vest-europene, ceea ce a conferit oraşului o imagine nouă. Noile construcţii
erau realizate din materiale rezistente şi cu noi tehnologii, fiind mai înalte
decât cele mai impunătoare clădiri deja existente. Specialiştii în istoria
arhitecturii bucureştene opinează că, la începutul deceniului nouă al secolului
al XIX-lea, se poate vorbi de o "explozie" constructivă, care a
facilitat apariţia unor noi programe de arhitectură (clădiri financiar-bancare,
culturale, hoteluri, clădiri cu funcţiune comercială exclusivă) sau modernizarea
unor programe existente anterior (ca în cazul locuinţei). După înfiinţarea
BNR, una din primele preocupări ale conducerii a fost aceea de a reduce
termenul de funcţionare provizorie la Creditul Funciar Rural, prin construirea
sediului propriu. Prevăzut prin lege, rolul important al BNR atât pentru
finanţe, cât şi pentru întreaga economie românească, impunea realizarea unei
clădiri special destinate acesteia. Prin urmare, în şedinţa sa din 3 octombrie
1881, Consiliul de administraţie a autorizat pe guvernatorul I.I. Câmpineanu să
trateze cu Ministerul de Finanţe achiziţionarea terenului pe care se afla Hanul
Şerban Vodă. Construit în anii 1683-1685, în timpul domniei lui Şerban
Cantacuzino (1678-1688), şi consolidat în vremea lui Constantin Brâncoveanu (1688-1714),
acest ansamblu arhitectural a fost principalul han al oraşului datorită mărimii
sale şi al siguranţei oferite negustorilor în incinta de tip cetate cu ziduri
pline spre exterior. În 1863, prin Legea secularizării averilor mănăstireşti,
într-o vreme când era aproape abandonat, hanul a trecut în proprietatea
statului pentru că fusese închinat mănăstirii Cotroceni, o altă ctitorie a lui
Şerban Cantacuzino. Cu imaginea lui de cetate orientală în mijlocul unui oraş
care începea să se europenizeze, în ciuda deschiderii vitrinelor magazinelor
spre străzile Smârdan şi Lipscani, Hanul Şerban Vodă nu a mai putut reveni la
gloria de altădată. La 9 februarie 1882, era publicată în "Monitorul
oficial", nr. 249/1882, Legea privind aprobarea vânzării către BNR a
terenului numit Hanul Şerban Vodă, iar a doua zi guvernatorul BNR era autorizat
de către Consiliul de administraţie ca, împreună cu împuternicitul
Administraţiei Domeniilor Statului, inginerul-arhitect Nicolae Cerchez, să se
prezinte la Tribunalul Ilfov pentru transcrierea actului de cumpărare a
terenului. În acelaşi timp, s-a dispus depunerea de către BNR a sumei de
800.000 lei, contravaloarea terenului şi a clădirilor aflate pe el, la Casa de
Depuneri şi Consemnațiuni. Pentru stabilirea propriilor exigenţe, guvernatorul
I.I. Câmpineanu şi preşedintele Consiliului de cenzori, Menelas Ghermani, au
vizitat bănci din străinătate cu intenţia de a constata progresele arhitecturii
bancare. La 31 martie 1882, Consiliul general a aprobat contractul încheiat cu
Cassien Bernard, elevul şi colaboratorul lui Charles Garnier, autorul Operei
din Paris, precum şi cu Albert Galleron, pentru executarea anteproiectului
construcţiei palatului BNR. La 16 septembrie 1882, Consiliul General a
analizat anteproiectele palatului BNR întocmite de cei doi arhitecţi francezi
şi a aprobat proiectul în care faţada clădirii era pe strada Lipscani, fiind
respins cel în care faţada era către strada Smârdan. De asemenea, se decidea
executarea planului definitiv şi a devizului lucrării. Un an mai târziu,
Consiliul general aprobă planul definitiv şi trecerea la execuţia acestuia,
achitând şi onorariile arhitecţilor. Proiectul lor tocmai fusese expus la
Expoziţia Naţională de Beaux Arts de la Paris şi primise aprecieri favorabile.
În 1883, s-a decis dărâmarea clădirilor pentru eliberarea terenului Hanul
Şerban Vodă, iar la 12 iulie 1884 a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor,
prilej cu care în fundaţia clădirii s-a depus un document în care erau
menţionaţi regele Carol I, prim-ministrul I.C. Brătianu şi membrii guvernului,
conducerea BNR. În Darea de seamă anuală, Consiliul de administraţie aprecia că
lucrările vor dura doi sau trei ani, fiind foarte importante atât ca întindere,
cât şi din punctul de vedere al condiţiilor pe care trebuie să le asigure,
având în vedere destinaţia clădirii. Ridicarea palatului a durat mai mult,
întârzierea fiind provocată de războiul sârbo-bulgar (noiembrie-decembrie
1885), care a determinat întreruperea exploatării şi a transportului pietrei de
Rusciuk, ca şi de dificultăţile reprezentate de organizarea licitaţiilor şi
desfăşurarea tratativelor pentru achiziţionarea materialelor, a instalaţiilor
şi pentru încredinţarea lucrărilor de execuţie. De asemenea, nu de puţine ori,
intemperiile vremii au avut şi ele rolul lor în amânarea executării lucrărilor.
Administraţia BNR a avut în permanenţă în vedere multiplele aspecte, din care
unele neprevăzute, ale unui astfel de proiect major, în care dimensiunea
cheltuielilor posibile trebuia să fie pusă de acord cu obiectivul realizării
unei clădiri-emblemă pentru harta bucureşteană a construcţiilor cu destinaţie
bancară. La 15 februarie 1884, Consiliul general a aprobat planul
fundaţiilor Palatului BNR, prezentat de arhitectul N. Cerkez. El a întocmit şi
un deviz provizoriu, potrivit căruia totalul cheltuielilor urma să fie de
2.342.577 lei, la care se adăuga suma de 157.422 lei, pentru cheltuieli
neprevăzute. La 27 ianuarie 1884, E. Carada şi N. Cerchez au fost delegaţi
de conducerea BNR să viziteze carierele de la Bahna din judeţul Mehedinţi, în
vederea alegerii sortimentului de piatră potrivit construirii Palatului BNR. De
asemenea, Administraţia BNR a încheiat un contract cu Ch. Rolland din Marsilia
pentru furnituri în cantitate aproximativă de 2.200 tone de ciment Portland-Lafarge,
cu preţul de 62 lei tona, şi 550 metri cubi de piatră de Cassis cioplită, cu
100 lei metru cub. Materialele urmau să fie predate la Giurgiu, cheltuielile de
vamă şi transport de la Giurgiu la Bucureşti revenind băncii. La 23 iulie, I.
Meves era desemnat pentru supravegherea acestui transport. Dar, încă din luna
mai, pentru urgentarea procurării cimentului necesar, Consiliul de
administraţie a decis înlocuirea unei părţi a acestei comenzi cu ciment produs
la Montalieu, Port de France şi Grenoble. Măsura de precauţie luată de
conducerea BNR s-a dovedit a fi inspirată, căci, în toamna aceluiaşi an, Ch.
Rolland a adus la cunoştinţa băncii că, din cauza epidemiei de holeră din sudul
Franţei, nu avea cum să-şi îndeplinească obligaţiile ce-i reveneau prin
contract şi, prin urmare, solicita rezilierea lui. Şi în privinţa pietrei
pentru fundaţii şi socluri, s-a revenit asupra deciziei iniţiale, Consiliul de
administraţie stabilind, la 29 aprilie 1885, să se întrebuinţeze piatră
cioplită în locul celei brute, la preţul de cel mult 85 lei metru
cub. Licitaţia organizată pentru achiziţionarea ferestrelor şi a
parchetului era anulată de Consiliul general, care aproba, la 12 februarie
1886, suma de 68.000 lei pentru a cumpăra prin "bună învoială"
ferestrele şi recomanda reluarea licitaţiei pentru parchet. Pentru
procurarea aparatelor de încălzit, la 5 septembrie 1884, Anton Carp informa
Consiliul general că a contactat mai multe case speciale şi, în urma examinării
proiectelor de către arhitecţii băncii, cel mai avantajos a fost cel al firmei
Koerting din Paris, preţul fiind de 120000 lei. Peste numai o jumătate de an,
această firmă nu depusese cauţiunea şi informa că renunţă la lucrare, situaţie
în care, pentru încălzirea şi ventilarea Palatului, s-a încheiat un contract cu
Casa Wasserleitungen din Viena, la preţul de 42745 florini sau 71242
mărci. La 9 martie şi respectiv 20 martie 1885, Consiliul de administraţie
şi Consiliul general au discutat chestiunea grinzilor de fier şi de oţel
necesare pentru realizarea tavanelor şi a pardoselilor. Având în vedere că
"pentru asemenea furnituri trebuie să se ţină cont pe lângă preţuri şi de
calitatea lucrului şi de siguranţa ce inspiră constructorul",
Administraţia s-a pronunţat pentru oferta lui Schneider de la firma Creusot,
care oferea următoarele preţuri: 195 franci tona grindă de fier, 320 franci
tona grindă de oţel, 390 franci tona grindă de oţel combinat "cu buloane,
corniere şi legături în oţel, toate predate franco pe chei la Galaţi sau la
Brăila". Vama şi transportul până la Bucureşti cădeau în sarcina şi
cheltuiala BNR. În primăvara următoare, la 14 mai 1886, Consiliul general
a avizat rezultatele licitaţiei pentru tabla de aramă necesară acoperişului
Palatului băncii. Prin urmare, s-au încheiat contracte cu firmele Aron Hirsch
din Halberstadt (128 franci pentru suta de kilograme de tablă adusă la Galaţi,
la care se adăugau 3 franci pentru transportul până la Bucureşti) şi Casa
Benchelte din Grünberg (39 franci suta de kilograme de oţel pentru structura
metalică a acoperişului, inclusiv montatul). De asemenea, urmau să fie
comandate grilajele ornamentale din fier pentru ferestrele şi uşile localului,
în limita maximă de 1 leu/kg, după modelele date de bancă. După executarea
porţilor şi a gratiilor ferestrelor de la subsol de către Andrei Rogalski, în
august 1886, Eugeniu Carada (în locul locţiitorului de guvernator) şi
secretarul general F. Kohler semnau contractul cu antreprenorul Friedrich
Weigal din Bucureşti. Potrivit acestuia, antreprenorul se însărcina cu executarea
"gratiilor ornamentate de fier", în număr de 42, după trei modele
date de bancă, care urmau să aibă "întocmai dimensiunile golurilor lăsate
în zidărie pentru aşezarea lor". Grilajele urmau să fie lucrate din fier
"de primă calitate" adus din Germania, vopsite cu miniu de plumb şi
montate. Banca plătea 0,80 lei pentru un kg de fier, la dimensiunea cerută,
lucrat şi montat. Contractul prevedea şi grosimea vergelelor, ca şi secţiunea
lor (pătrată sau rotundă), coordonate ce trebuia respectate întocmai. Erau
stabilite şi două termene ferme: primele 15 gratii predate în noiembrie 1886,
iar restul comenzii în mai 1887. Dacă antreprenorul nu le respecta, B.N.R. era în drept "fără nici o altă somaţiune sau altă formă de judecată să
rezilieze contractul, refuzând lucrările fără nici o despăgubire pentru
antreprenor, care va rămâne răspunzător pentru orice daune ce ar proveni Băncii
Naţionale pentru orice lucrare nepredată la termen". În acelaşi timp,
Administraţia băncii a luat măsuri pentru organizarea licitaţiilor în vederea
încredinţării executării diferitelor lucrări de construcţie. Astfel, pentru
lucrările "de betonagiu", la 4 aprilie 1884, Consiliul de
administraţie respingea toate ofertele şi restituia garanţiile depuse. La
25 iulie acelaşi an, era organizată licitaţia pentru zidăria de piatră şi
cărămidă, de la soclu în sus, dar Consiliul general nu a avizat-o şi a
solicitat Administraţiei să contracteze aceste lucrări "prin bună
învoială" cu o întreprindere care cerea preţuri sub cele de la licitaţie.
În această situaţie, la 12 ianuarie 1885, Consiliul general a aprobat
contractele încheiate cu Giuliani Zanetto pentru executarea lucrărilor de
săpături şi "betonagiu", precum şi cu Societatea de Construcţiuni
pentru Lucrări de Zidărie, în vederea realizării lucrărilor de zidărie şi de
piatră de la soclu în sus. De asemenea, în contextul rezilierii înţelegerii cu
Ch. Rolland, s-a autorizat, la 12 ianuarie 1885, încheierea unui al doilea
contract cu Giuliani Zanetto pentru furnizarea pietrei şi construirea soclului,
cu toate materialele necesare, la preţul de 137 lei metru cub. La 22 iulie
1887, locţiitorul de guvernator, Anton Carp, era autorizat de Consiliul de
administraţie să încheie contractul cu tinichigiul Th. Georgescu, pentru
realizarea învelişului cu tablă de aramă, la preţul de 1,68 lei metru liniar,
şi a jgheaburilor, la preţul de 2,50 lei metru liniar. Administraţia BNR a
apelat la sprijinul profesioniştilor, Nicolae Cerkez fiind numit, la propunerea
lui E. Carada, "architect primar al construcţiunii". În virtutea
recomandării făcute de N. Cerkez, devenit arhitectul băncii, în jurul căruia
s-a constituit şi primul Serviciu de arhitectură al instituţiei, la 3 decembrie
1883, Consiliul de administraţie l-a numit pe arhitectul Constantin Băicoianu
"desinator cls. I", având o retribuţie de 300 lei pe lună. Trecerea
la construirea palatului a determinat creşterea numărului personalului angajat
special pentru acest proiect. Mai întâi, Iohan Seewald devenea "desinator
cls. II", apoi, la 23 iulie, Albert Seraia era numit supraveghetor al
lucrărilor de betonare şi, la 10 septembrie, Nicolas Pascal devenea
supraveghetorul lucrărilor de construcţie, cu o remuneraţie de 5 lei pe
zi. În vara anului 1886, trecuse deja termenul scurt, de 2 ani,
pronosticat pentru terminarea lucrărilor şi Consiliul general lua în discuţie
întârzierile intervenite. E. Carada reitera în faţa Consiliului presiunile
permanente ale Administraţiei băncii asupra Societăţii de Construcţiuni care
îşi adjudecase lucrările de zidărie, precum şi concesiile acceptate, în sensul
că "Administraţia a consimţit ca parte din zidărie să se facă de cărămidă
şi mixtă în loc de piatră curată cum se contractase". În ciuda
ameninţărilor cu rezilierea contractului şi confiscarea garanţiei, Societatea
de Construcţiuni nu a intensificat ritmul lucrărilor. Pentru că tergiversarea
lucrărilor obliga banca la cheltuieli excepţionale de personal şi chirii, la
care se adăuga insuficienţa spaţiului din clădirea Creditului Funciar Rural,
Consiliul general aprecia că s-ar putea ca banca să fie silită să oprească
zidăria la nivelul etajului 1, să pună acoperişul şi să se mute în localul
parţial zidit, urmând ca ulterior să se termine lucrările. În anul următor
(1887), a fost pus acoperişul, iar în 1888 progresele au fost majore, după cum
se poate stabili din Raportul Consiliului de administraţie către Adunarea
generală a acţionarilor din 19 februarie 1889, în care se menţionează:
"construcţiunea localului Băncii Naţionale din Bucureşti este terminată,
în părţile cele mai importante. Dacă iarna aspră ce am avut, întârziind
aşezarea aparatelor de încălzire, nu ne-ar fi silit a suspenda în timp de trei
luni chiar lucrările interioare, am fi putut a vă întâlni în noul nostru
edificiu. În acest moment însă se lucrează cu activitate şi, în curând,
Administraţia băncii se va strămuta în localul său definitiv". Tonul
entuziast din acest raport nu s-a concretizat prin finalizarea lucrărilor în
1889, deşi pe frontispiciul clădirii, în zona celor două pavilioane terminale
ale faţadei centrale tocmai acest an este trecut în caractere latineşti
(MDCCCLXXXIX). De altfel, în acest an, străduinţa de a termina construirea
Palatului a fost dublată de lucrările de sistematizare a împrejurimilor
clădirii BNR, pentru alinierea străzii Smârdan cu localul băncii. În vederea
lărgirii străzii în discuţie, Consiliul general a cedat Primăriei Bucureşti o
porţiune de teren din proprietatea băncii, fără despăgubire, condiţionând ca
terenul respectiv să servească doar în acest scop. Raportul Consiliului de
administraţie către Adunarea generală a acţionarilor din 18 februarie 1890
indica iminenta mutare a serviciilor băncii în noul sediu: palatul "din
Bucureşti este aproape terminat, cu excepţia lucrărilor de decoraţiune
interioară ale unor părţi ale clădirii. Imprimeria este deja [...] instalată în
noul edificiu". În iunie acelaşi an, şi celelalte servicii s-au mutat
în clădirea de pe strada Lipscani. Calculele au arătat că, în ciuda faptului că
s-au executat mai multe lucrări neprevăzute, precum canalizarea completă pentru
apele de scurgere, instalarea apei şi a gazului în toată clădirea, grilajul de
împrejmuire şi altele, valoarea totală a acestor cheltuieli nu a depăşit cu
mult pe aceea preconizată de 2500000 lei. În cei şase ani cât a durat
ridicarea Palatului, stricta supraveghere a elaborării proiectelor şi a
executării acestora a fost îndeplinită, în numele Administraţiei BNR, de către
directorul E. Carada. Unul din biografii său, Mihail Romaşcanu, descrie astfel
implicarea lui: "cât au durat lucrările, Carada le-a condus cu o pricepere
de mare arhitect. Comanda materialele, cerceta calitatea lor, verifica
preţurile ofertelor, revedea planurile, supraveghea executarea lucrărilor şi
cerea refacerea acelora care nu erau bune; pe scurt, nu se făcea nimic fără
ştirea şi aprobarea lui". Expresia deplină a caracterului de bancă
conferit de monumentalitatea căreia i se asociază forţa expresivă dată de
regularitate, echilibru, distincţie, masivitate şi deschiderea ponderată către
stradă conferă Palatului BNR din strada Lipscani un loc privilegiat în
arhitectura perioadei, putând fi comparat cu marile construcţii bancare
realizate în Europa veacului al XIX-lea. Structura de rezistenţă şi materialele
folosite sunt în deplină concordanţă cu tehnica cea mai modernă a sfârşitului
de secol XIX. Astfel, utilizarea sistemelor tradiţionale, precum zidăria
portantă şi boltirea zonei centrale a subsolului, este completată cu utilizarea
consistentă a noilor materiale de construcţie, în special a metalului. În
imediata apropiere a impunătoarei clădiri, se afla deja clădirea Societăţii de
Asigurări Dacia (1874), dar palatul BNR de pe strada Lipscani a schimbat modul
de percepere a centrului comercial, prin impunerea componentei bancare. Nu
întâmplător, în deceniile următoare, în jurul palatului, s-au ridicat
construcţii ale sediilor celor mai importante bănci şi instituţii financiare
(Societatea de Asigurare Dacia - România, Societatea de Asigurare
Naţională, Banca de Scont, Camera de Comerţ şi Industrie şi Bursa, Casa de Depuneri,
Banca Marmorosh-Blank, Banca Agricolă), ceea ce a dus la constituirea centrului
financiar-bancar bucureştean, completând astfel noul chip european din bronz şi
din piatră al capitalei, alături de clădirea Universităţii, de statuile lui
Mihai Viteazul şi Ion Heliade Rădulescu, de Palatul Regal, Ateneul Român,
Palatul de Justiţie, Fundaţiile Culturale Regale, Ministerul Agriculturii,
Palatul Poştei şi Facultatea de Medicină. Una din cele mai frumoase
clădiri ale Bucureştiului, aşa cum o prezenta o voce autorizată a arhitecturii
româneşti, precum aceea a lui Ion Mincu, Palatul vechi al BNR a deschis seria
clădirilor monumentale prin care instituţiile moderne româneşti nou create îşi
asociau o imagine concretă ce le asigura vizibilitatea necesară pentru a se impune. Proiectul
conceput de arhitecţi francezi şi pus în practică de arhitecţi şi ingineri
români trebuia să corespundă unor multiple condiţionări, determinate de
destinaţiile speciale ale spaţiilor unei clădiri bancare. Astfel, erau
necesare: spaţiul pentru relaţiile cu publicul (holul ghişeelor, în primul
rând); spaţiul pentru activitatea funcţionarilor (birouri de diferite
categorii, inclusiv al guvernatorului şi ale celorlalte persoane din conducerea
băncii); spaţiul tezaurului, divizat pentru accesul publicului şi păstrarea
valorilor; spaţiul imprimeriei şi al tuturor anexelor necesare. Gruparea
acestora trebuia să se realizeze astfel încât circulaţia să nu afecteze
măsurile de siguranţă şi protecţie ale valorilor băncii şi, de asemenea, să
ţină seama de trama stradală şi alte vecinătăţi ale clădirii ce condiţionau
posibilităţile de acces ale publicului şi ale funcţionarilor. Toate aceste
elemente au fost subordonate principiilor arhitecturale ale stilului eclectic
de factură academică. Preluând multiple elemente din arhitectura Renaşterii şi
a Clasicismului francez, Palatul are o formă dreptunghiulară cu latura mare de
73 m (de-a lungul străzii Lipscani) şi cu cea mică de 52 m (pe strada
Smârdan). Structura compoziţională generală este unitară, dar are şi
rezolvări particulare pentru punerea în evidenţă a importanţei faţadei
principale. Toate faţadele sunt organizate în două registre principale
suprapuse: primul corespunde parterului şi are un nivel puţin înălţat de la
sol, fiind finisat în piatră. Trecerea la registrul următor se realizează
printr-o cornişă discretă. Al doilea registru cuprinde restul înălţimii
clădirii, fiind placat cu piatră pe faţada principală şi tencuit pe celelalte.
Faţada principală, orientată către strada Lipscani, a fost realizată din
piatră de Rusciuc. Ea este evidenţiată atât prin înălţimea mai mare, cât şi
prin atenţia specială acordată întregii decoraţii. La fiecare colţ, volumul
compact este marcat de câte un pavilion de formă pătrată, care avansează faţă
de restul clădirii, contând în volumetria generală ca nişte turnuri ce
sugerează forţa şi robusteţea construcţiei. Ele au o acoperire specială care
preia tipul de cupolă frecvent utilizat în epocă. Axul central de simetrie
al clădirii este marcat prin decroşul subasmentului pe care sunt aşezate patru
coloane corintice elansate, canelate. Verticalitatea elementului decorativ
central este accentuată prin depăşirea cornişei generale. Acest element este
înălţat printr-un grup sculptural alcătuit din două personaje (un bărbat şi o femeie),
care încadrează lucarna în care se afla un ceas. Se presupune că autorul
acestui grup statuar a fost Athanasie Constantinescu. Axul elementului
central coincide cu intrarea principală, accesul fiind posibil pe uşa centrală
prevăzută cu un fronton semicircular. La partea superioară, ceea ce corespunde
etajului I, se află un balcon rezultat din avansul coloanelor. Aici se deschid
cele trei uşi de dimensiuni egale şi cu decoraţiuni identice, precum şi,
deasupra acestora, golurile în formă rotundă ale Sălii de
Consiliu. Ritmarea verticală este reluată la cele două pavilioane
terminale ale acestei faţade. Subordonarea acestora faţă de elementul central
este marcată prin relieful mai redus, realizat prin angajarea la suprafaţa
peretelui a celor patru coloane ionice. Dispunerea acestor coloane creează trei
deschideri, aceea din mijloc fiind mai mare. Coloanele mediane susţin un balcon
mic, care, la rândul lui, se sprijină pe două console viguroase ancorate pe
cornişa care desparte cele două registre principale. Spaţiile laterale
adăpostesc patru din cele şase sculpturi decorative ale faţadei, realizate în
ronde-bose, care pun în evidenţă etajul nobil. Cele patru sculpturi sunt
operele lui Ion Georgescu (1856-1898) şi Ştefan Ionescu Valbudea (1859-1918),
doi dintre cei mai reprezentativi artişti români ai epocii, şi înfăţişează
patru personaje alegorice, care reprezintă Justiţia (Thermis) şi Agricultura
(Ceres), plasate central, iar lateral se află Comerţul (Mercur) şi Industria
(Vulcan). Simbolistica lor comunică programul asumat de BNR de a susţine
economia naţională. Golurile sunt dispuse echidistant şi ierarhizat.
Ferestrele de la parter se termină cu ancadramente în semicerc, fiind decorate
şi protejate cu grilaje a căror fină ţesătură este realizată din metal.
Ferestrele ce se deschid în cele două balcoane ale etajului I au aceleaşi
dimensiuni ca şi celelalte, dar ancadramentul lor beneficiază de o decoraţie
suplimentară a frontonului. Celelalte 10 ferestre au, alternativ, frontonul
triunghiular sau rotund, iar în partea de jos este prevăzut un registru de
balustrade. Deasupra lor se află un registru secundar, separat de restul
faţadei printr-o profilatură discretă, alcătuit din ferestre de dimensiuni
mici, rotunde în zona celor trei balcoane şi pătrate în rest, care asigurau
iluminarea podului. În urma intervenţiilor din anii 1929-1930, când s-a
realizat al doilea nivel, în afara Sălii de consiliu, aceste ferestre asigură
iluminarea noilor. Pentru celelalte trei faţade s-au respectat principiile
generale plastice, dar tratarea a fost mai simplă. În acelaşi timp, ele nu sunt
identice, fiecare având nota sa de originalitate dată de soluţiile găsite
pentru adaptarea la ambient. Faţada dinspre strada Smârdan era tencuită şi se
caracteriza, în primul rând, prin decroşeul ce asigură avansul unei segment
echivalent cu aproximativ o treime din lungimea ei faţă de planul general.
Suprafaţa este ritmată de un şir de pilaştri, ca şi la pavilioanele din colţ.
În afara pavilioanelor, la nivelul parterului şi al etajului I, ferestrele au
frontoane semicirculare, cele din registrul inferior fiind prevăzute cu
grilaje. Ferestrele etajului al doilea, adăugat ulterior, sunt de dimensiuni
mici şi au formă dreptunghiulară. Această aripă a adăpostit, încă de la
începuturi, imprimeria Băncii. Faţada dinspre Nord corespundea străzii
Băncii Naţionale. Spre deosebire de celelalte faţade, pavilioanele marginale au
un avans mai mare în exterior, astfel încât restul faţadei este mai retras faţă
de limita maximă a acestora. Ferestrele de la parter aveau ancadramente
dreptunghiulare în zona pavilioanelor şi semicirculare în rest, toate fiind
dublate de grilaje. Golurile etajului următor erau prevăzute, în zona
pavilioanelor, cu ancadramente triunghiulare decroşate, similare celor de pe
latura vestică a construcţiei, iar în rest cu simple ancadramente
dreptunghiulare.La 11 iunie 1890, BNR, reprezentată de Anton Carp, încheia cu
Zoe Lahovary, care avea "autorizaţiunea soţului său, G. Lahovary", o
convenţie. Potrivit acestei înţelegeri, între cele două proprietăţi urma să se
deschidă o trecere de 8 m lărgime, în lungime până la proprietatea prinţului
Karagheorghevici. Strada, care va deveni strada Băncii Naţionale, era paralelă
cu grilajul aşezat la 3 m de cele două pavilioane şi avea 8 m lăţime către
proprietatea Lahovary. De asemenea, semnatarii conveneau ca până ce strada va
intra în categoria "stradele sau pieţe publice ale capitalei, pavarea şi
întreţinerea ei se va face de ambele părţi contractante, cheltuielile fiind
suportate în părţi egale". A treia faţadă, dinspre vest, avea un ax ce
coincidea cu un portal bogat decorat, care marca intrarea rezervată
guvernatorului în curtea interioară. La nivelul parterului, se află dispuse
ferestre cu frontoane dreptunghiulare, iar la nivelul etajului I ferestrele au
ancadramente triunghiulare. Golurile pavilioanelor din colţuri se deschid în
două balcoane mici şi au frontoane decorate în formă triunghiulară, astfel
încât ies în evidenţă. Toate golurile registrului secundar superior,
corespunzătoare birourilor de la al doilea etaj sunt în formă dreptunghiulară.
Pe lângă intrarea destinată guvernatorului, pe această faţadă mai existau alte
două intrări secundare pentru accesul la locuinţele personalului. În
direcţia vest, în momentul inaugurării Palatului BNR, nu era delimitată de o
stradă, ci de o fundătură. În urma avizului dat de către Consiliul general, la
28 septembrie 1891, s-a încheiat o înţelegere între BNR, reprezentată de Th.
Rosetti şi Anton Carp, şi avocatul Constantin Mille, ca împuternicit al prinţului
Alexis Karagheorghevici. Prinţul Karagheorghevici ceda Băncii terenul aferent
prelungirii în linie dreaptă a trecerii private deschise din str. Smârdan
printre Banca Naţională şi proprietatea lui G. Lahovary până la aliniamentul
ocupat de împrejmuirea şi zidul dinspre "stradela" particulară ce
despărţea, spre apus, terenurile Băncii de cele ale prinţului Karagheorghevici.
Trecerea astfel prelungită urma să se paveze pe cheltuiala ambilor riverani.
Prin amenajarea acestei străzi, o parcelă din terenul BNR, în suprafaţă de 56 m
pătraţi urma să rămână spre terenul prinţului Karagheorghevici contra sumei de
4000 lei. Strada astfel rezultată s-a numit, mai întâi, Karagheorghevici şi
apoi Eugeniu Carada. În colţul unde această stradă se întâlnea cu strada
Lipscani, a fost aşezată, la începutul anilor '20, statuia lui Eugeniu Carada,
realizată de sculptorul francez Dubois. Amenajarea acesteia a fost făcută de
sculptorul român Măţăoanu. Deşi are o suprafaţă mare, acoperişul nu intră
în competiţie cu faţadele, deoarece având o pantă foarte mică este greu de
perceput. Singurele elemente speciale sunt cele cinci cupole, din care patru
sunt identice şi sunt situate deasupra elementelor decroşate din colţurile
clădirii. Acestea au avut ca model tipul de cupolă al Turnului Orologiului
Palatului Luvru. Spre deosebire de restul acoperişului, care era acoperit cu
tablă de aramă, învelişul cupolelor a fost realizat din tablă de ardezie.
Cupolele sunt înconjurate de o balustradă prin care se face articularea cu
faţadele respective. A cincea cupolă, cea mai impunătoare, potenţează
monumentalitatea intrării principale. Palatul din strada Lipscani cuprinde
o travee centrală în care se află Sala sau Holul ghişeelor şi alte două travee
secundare. Coloanele care susţin cupola şi dialogul dintre travee asigură
ritmul construcţiei şi permit un joc de volume ce elimină monotonia. Tratarea
arhitecturală sobră, neostentativă a exteriorului intră în contrast cu bogăţia
accentuată a decoraţiei interioarelor. Organizarea interioară "spaţială
şi funcţională" s-a realizat în acord cu activitatea specifică băncii,
incluzând preocuparea constantă a conducerii acesteia pentru siguranţa
exploatării. Axul principal al faţadei dinspre strada Lipscani distribuie
simetric şi spaţiile interioare. Simetria dispare însă pentru funcţiunile şi
spaţiile secundare. Axul compoziţional se concretizează într-o succesiune de
spaţii, care cuprinde intrarea principală şi holul ghişeelor. De o parte şi de
alta a acestui element compoziţional, se află două curţi interioare dispuse
simetric, de dimensiuni egale, care au rolul de a ilumina spaţiile orientate
către ele. În cea mai mare parte a sa, parterul era destinat relaţiilor cu
publicul. De aceea, aici se află cele mai ample spaţii din clădire, respectiv
holul principal de formă pătrată, din care se intră în două încăperi, dispuse
simetric în raport cu intrarea şi destinate Serviciului scont şi Bibliotecii,
şi se înaintează către spaţiul alungit, orientat perpendicular pe axul
principal, la extremităţile căruia sunt plasate cele două scări de acces la
etaj. Spaţiile destinate publicului sunt unificate atât prin casetele de
dimensiuni mari ale plafoanelor, cât şi prin prezenţa aceleiaşi ordonanţe,
reprezentate de coloane şi pilaştri adosaţi peretelui, executate într-o gamă
unică de materiale şi de culori. Prin acest element decorativ principal se
ritmează suprafeţele parietale şi sunt puse în evidenţă elementele de
rezistenţă. În vestibul, coloanele angajate sunt dispuse regulat pe toţi
pereţii, inclusiv la colţuri. Intrările birourilor rezervate Bibliotecii şi
Serviciului Scont sunt marcate prin două uşi, fiecare cu ancadramente terminate
cu frontoane, plasate simetric între două coloane situate la o distanţă mai
mare între ele. În spaţiul din care pleacă cele două scări de onoare se
află două perechi de coloane adosate pilelor de zidărie. Limitele laterale ale
spaţiului de trecere către ghişee este evidenţiat de coloanele duble dispuse de
o parte şi de alta a părţii centrale. Aceste coloane au şi rolul de a îngusta
unghiul vizual, disimulând vederea părţilor laterale ale rampelor
scărilor. Cel mai important element al spaţiului interior dedicat
publicului este Holul ghişeelor, care adăposteşte astăzi Muzeul BNR. Numit Sala
de marmură, acest spaţiu are următoarele dimensiuni: cca 12,50 m lăţime, cca 21
m lungime şi cca 15 m înălţime la cota maximă a acoperirii. Configuraţia sa
generală se datorează atât destinaţiei, cât şi tiparului epocii. Astfel, în
secolul al XIX-lea, clădirile băncilor importante din Europa au preluat
imaginea specifică burselor şi băncilor secolelor XVI - XVII din Anvers,
Amsterdam şi Londra. Aceste instituţii aveau locurile de schimb organizate în
jurul unei curţi interioare dreptunghiulare, descoperite, delimitate de
parterul şi etajul I al clădirii. Arhitecţii de la sfârşitul secolului al
XIX-lea au ajustat imaginea tradiţională într-o singură direcţie, acoperind, de
regulă, cu structuri metalice tradiţionala curte interioară. Holul
ghişeelor din Palatul vechi al BNR era înconjurat pe trei laturi de un spaţiu
afectat funcţionarilor. Celelalte spaţii au fost rezervate funcţiunilor care nu
presupuneau contactul cu publicul. Golul Holului cu ghişee de la parter este
dezvoltat pe două niveluri şi este înconjurat pe trei laturi de o amplă
galerie. Registrele decorative sunt prezente şi în Holul ghişeelor. La
nivelul parterului, se remarcă succesiunea pilelor masive de zidărie, între
care erau fixate ghişeele. În spatele fiecărei pile era montată o casă de bani,
care, astfel, se afla la îndemâna funcţionarului de la ghişeu. Un buton
decorativ fixat în zidărie pune în evidenţă axul pilelor, care sunt unite prin
arce în formă de semicerc. Registrul al doilea, ce corespunde etajului I,
cuprinde grupuri de coloane duble, în stil compozit, situate la distanţe egale,
unite în partea superioară prin arce în formă de semicerc. Acest registru se
termină cu o cornişă bine evidenţiată, care face distincţia între tratarea
pereţilor şi aceea a acoperişului. Fermele metalice care o alcătuiesc sunt
disimulate în decoraţia abundentă a stucaturii, prin arce fin decorate ce
ritmează suprafeţele decupate din bolţi cu muchii ieşite. Prin intermediul unor
steme bogat decorate, sprijinite lateral de câte două personaje feminine, la
rândul lor, arcele se reazemă pe cornişa etajului I. În faţa stemelor cu
însemnele băncii, la colţurile sălii se află câte un vultur. Deasupra cornişei
se află şi un registru secundar de lunete, care, împreună cu un mare luminator,
dispus în centru, asigură iluminarea holului. La parter se aflau şi alte
spaţii destinate birourilor care nu presupuneau contact cu publicul: sala
pentru imprimarea biletelor (pe latura Smârdan) şi locuinţe de serviciu (latura
Carada). În vestibul, două sculpturi realizate în atelierul A.
Durenne Sommevoire, care reprezintă personaje feminine ţinând cu ambele mâini,
deasupra capului, câte un corp de iluminat, marchează pornirea rampelor celor
două scări către următorul etaj. La nivelul podestului intermediar, fiecare
scară continuă cu două rampe, de o parte şi de alta. De asemenea, se menţine
decorarea parietală cu pilaştri angajaţi. Cu ultima treaptă se termină şi
spaţiul luminos, asigurat de ferestrele orientate către una din curţile
interioare. Pe balustrada cu decoraţii minuţios realizate, au fost aşezate două
steme cu însemnele heraldice ale provinciilor istorice ce alcătuiau Regatul
României în momentul edificării construcţiei: bourul Moldovei, acvila
Munteniei, leul Olteniei şi cei doi delfini afrontaţi ai Dobrogei. La
nivelul podestului intermediar al scării din partea dreaptă, se află placa din
piatră de Baschioi cu numele celor 21 de funcţionari BNR morţi pe câmpurile de
onoare ale Războiului Reîntregirii. Acest tip de piatră fusese folosit şi la
Palatul Regal şi se armoniza cu arhitectura băncii. Adaptată stilului clădirii
şi "încastrată în zidurile acestei vechi instituţii, la răspântia
serviciilor ei", placa comemorativă a fost realizată de arhitectul Radu
Dudescu şi inaugurată, la 11 noiembrie 1937 (data armistiţiului de la
Compiegne, care pusese capăt Primului Război Mondial), în cadrul unei ceremonii
special organizată, la care au participat guvernatorul Mitiţă Constantinescu,
membrii Consiliului de administraţie şi reprezentanţi ai guvernului. Deasupra
rampei centrale se afla câte un luminator, înlăturate de lucrările ulterioare,
astfel încât, astăzi iluminarea naturală se realizează numai prin intermediul
ferestrelor dinspre curtea interioară. Cele două scări monumentale asigură
accesul la etajul I, care este nivelul nobil al Palatului. Aici se aflau: Holul
de onoare, Sala Consiliului de administraţie, Biroul guvernatorului, birourile
altor membri ai conducerii băncii şi sălile de recepţie. Tratarea
arhitecturală riguroasă, vizibilă în ierarhizarea decoraţiei parietale şi a
plafonului, continuă şi la etajul I. Holul propriu-zis al etajului I începe cu
o porţiune de perete în care au fost plasate, simetric, câte o uşă cu
ancadrament. În partea centrală a holului se află intrarea în Sala Consiliului
de administraţie, zona fiind marcată la extremităţi prin câte un arc. Intrarea
în Sala de Consiliu este flancată de alte două coloane. De o parte şi de alta a
peretelui ce corespunde Sălii de consiliu sunt practicate două nişe în care
sunt amplasate statui asemănătoare cu cele de la parter, realizate de acelaşi
autor, simbolistica lor fiind, de asemenea, circumscrisă ramurilor economiei
româneşti. Uşa propriu-zisă are un fronton în formă de semicerc, în care se
află un ceas şi o laborioasă decoraţie în basorelief. Sala Consiliului de
administraţie are cele mai pretenţioase decoraţii dintre toate încăperile
băncii, în acelaşi stil eclectic la care s-au adăugat puternice accente baroce.
Decoraţia este asigurată de pilaştrii angajaţi, de stucatura şi capitelurile
aurite. Uşile, complet vitrate, care se deschid spre strada Lipscani şi către
încăperile vecine, sunt încadrate de o ornamentaţie bogată, cu elemente
decorative de natură vegetală în stil neoclasic, fiecare având un ancadrament
puternic profilat, terminat cu frontoane. Chenare de mari dimensiuni subîmpart
peretele dinspre Holul de onoare, precum şi partea centrală a celor laterali.
Traveea mediană este rezervată intrării principale, iar în celelalte chenare se
află patru tablouri de dimensiuni mari, comandate de Consiliul de
administraţie, la 11 iunie 1890, celor mai importanţi artişti plastici ai
momentului: Nicolae Grigorescu, G.D. Mirea, Eugen Voinescu. Compoziţie de mari
dimensiuni (2,50m x 3,50m), intitulată La secerat sau Rodica, pictura din
stânga intrării a fost realizată de Nicolae Grigorescu (1838-1907) în 1894, în
perioada târzie a creaţiei sale. Rodica înfăţişează o scenă la munca câmpului,
respectiv la secerat, accentul căzând pe un personaj feminin, aflat în prim
plan, care domină compoziţia. În dreapta intrării, se află o marină de
dimensiuni aproximativ identice, pictată, tot în 1894, de Eugeniu Voinescu
(1842-1909). Pictând din pasiune şi nu ca urmare a unei pregătiri academice, E.
Voinescu, consulul României la Odessa şi discipolul lui Aiazovski este unicul
autor român de tablouri cu o astfel de tematică. Aici se crede că este vorba de
o scenă din portul Constanţa. Pereţii laterali sunt ocupaţi, în zona lor
centrală, cu două picturi alegorice ale lui G. D. Mirea (1852-1934): Mercur şi
Prometeu, realizate într-o manieră academică de influenţă barocă, probabil în
1891. Sub aceste tablouri pe suport oval, se găsesc două şemineuri decorative,
lucrate în lemn cu grilaje metalice. La partea superioară a sălii se află
cornişa puternic profilată, care cuprinde şi golurile circulare ale ferestrelor
dinspre Lipscani. Plafonul este decorat asemănător Sălii ghişeelor. Un valoros
candelabru completează ambientul. În stânga Sălii de Consiliu, se află
Biroul guvernatorului în care tratarea parietală este mai reţinută, materialele
şi culorile folosite provenind dintr-o gamă mai deschisă, ceea ce creează un
agreabil contrast între cele două săli. Galeria ce înconjoară pe trei laturi
golul Holului ghişeelor adăpostea birourile Serviciului contabilităţii (aripa
Smârdan) şi locuinţa guvernatorului (aripa Carada). Locuinţa guvernatorului
avea un acces separat în clădire, cuprindea mai multe încăperi, inclusiv o
bibliotecă personală, deservite de un coridor lung, şi era luminat prin curtea
interioară. Subsolul era rezervat spaţiilor destinate tezaurului, inclusiv
pentru depozitarea valorilor populaţiei, precum şi pentru anexe (ateliere de
întreţinere, depozite, magazii). Tratarea interioarelor a fost subordonată
compoziţiei planimetrice generale, caracterizată prin ierarhizare şi gradarea
strictă a efectelor spaţiale. Spaţiile publice şi de reprezentare au beneficiat
de o remarcabilă rezolvare plastică. Particularitățile decorative ale fiecărui
spaţiu nu anulează coerenţa ansamblului. Rolul din ce în ce mai important
al BNR în economia naţională, extinderea operaţiunilor sale şi creşterea
numărului funcţionarilor au făcut ca spaţiile Palatului de pe strada Lipscani
să devină insuficiente. De aceea, Administraţia Băncii a acţionat în două
direcţii: a transformat interiorul Palatului vechi şi şi-a extins spaţiile de
birouri în clădirile învecinate special achiziţionate. Prima modificare
majoră a interiorului a avut loc în 1915, când s-a renunţat la ampla galerie de
la etajul I, care înconjura pe trei laturi Holul ghişeelor, pentru a fi
transformată în două birouri mari. Cu acelaşi prilej, s-a montat tâmplăria ce
închide noul spaţiu de lucru, care, astfel, era separat de Sala
ghişeelor. După ce în anii 1916-1918, Palatul a fost ocupat de armata
germană, în 1920, au fost reluate lucrările, mai ales că, după Unirea de la
1918, funcţionarea BNR trebuia să se racordeze la noile realităţi economice şi
politice. În toamna anului 1923, BNR a cumpărat două clădiri situate în
apropiere: imobilul Zaharia, aflat la intersecţia străzii Doamnei cu strada E.
Carada, şi imobilul Teatrului Modern, de la intersecţia străzii E. Carada cu
strada Băncii Naţionale. Ambele au fost adaptate pentru funcţiunile băncii, iar
în 1926 Teatrul Modern a fost legat la nivelul etajului I cu Palatul vechi
printr-o pasarelă executată de antrepriza inginerului Emil Prager. În anii
1929-1930, au avut loc cele mai consistente transformări ale Palatului. Acestea
au constat în: reducerea la minimum a spaţiilor destinate locuinţelor, prin
renunţarea la vastul apartament al guvernatorului, pentru care s-au cumpărat,
la interval de mai mulţi ani, casa pe strada Mircea Vodă (în care s-a mutat
I.G. Bibicescu) şi vila de pe bulevardul Lascăr Catargiu nr. 39, primul
guvernator care a locuit aici fiind D. Burillianu; galeria de la etajul I, care
înconjura Holul ghişeelor, a dobândit forma definitivă, existentă astăzi; cele
trei aripi secundare au fost înălţate cu un al doilea nivel, destinat în
întregime birourilor. Execuţia acestor operaţii a presupus lucrări inginereşti
complicate. Planşeul peste etajul I a fost consolidat şi completat cu un altul,
turnat în beton armat, calculat pentru a suporta sarcinile noi. Luminatoarele
scărilor de onoare şi cel din faţa Sălii de Consiliu au dispărut. Iniţial,
diferite, înălţimile aripilor clădirii au fost unificate la nivelul cornişei
aripii Lipscani şi a pavilioanelor din colţuri. Pentru faţadele secundare
s-a folosit acelaşi tip de tencuială, clădirea fiind terminată prin
translatarea la noua cotă a cornişei originale. În urma acestor intervenţii,
Palatul vechi a dobândit un volum compact, a cărui masivitate degajă o forţă
considerabilă.
Grupul statuar Eugeniu Carada este situat
în București la intersecția străzii Lipscani cu strada Eugeniu Carada, fiind
montat aici în data de 9 septembrie 2013. Bustul lui Carada a fost realizat în
anul 1924 de către sculptorul francez Ernest Dubois. Complexul monumental
inițial a fost dezafectat de către comuniști în perioada cea mai neagră a
României (1948 - 1952). Începând cu anul 2009 s-a pus serios problema ridicării
unui monument replică cât mai apropiată de ce a fost inițial. Într-un târziu Banca
Națională a României a decis refacerea monumentului pe cont propriu. Pentru
realizarea proiectului a fost desemnat sculptorul Ioan Bolborea care și l-a imaginat compus din;
bustul lui Carada, două personaje alegorice, trei
basoreliefuri distincte, așezate pe un postament de 4,2 metri și turnat în
bronz.
Eugeniu Carada (născut
29 noiembrie 1836 la Craiova şi decedat la 10 februarie 1910 la Bucureşti) a
fost un economist şi scriitor român. Alături de Ion C. Brătianu, înfinţează
Banca Naţională a României în anul 1880. Deşi nu acceptă funcţia de Guvernator,
o preia într-un final pe cea de director, după ce Brătianu l-a ameninţat că îşi
dă demisia din Guvern. Aceste refuzuri, precum şi multe altele adunate de-a
lungul anilor, denotă nu atât demnitatea lui Carada, cât şi modestia lui. În
ceea ce priveşte Banca Naţională, el însuşi merge la Paris pentru a supraveghea
tipărirea biletelor şi organizează numeroase filiale şi centre în toată ţara.. Din toate acţiunile sale se observă
spiritul său extraordinar, spirit ghidat doar de dragostea pentru patrie şi de
dorinţa de a dezvolta ţara cu puteri româneşti. El ajută şi finanţează
numeroase persoane, asigurând dezvoltarea unei burghezii autohtone. Remarcabil
este însuşi faptul că a compus planurile de construcţie pentru palatul băncii
naţionale. A lucrat în cadrul băncii mai mult de 30 de ani, asigurându-i o
asemenea prosperitate, încât multe personalităţi ale vremii spuneau că, şi în
cazul în care niste neghiobi ar veni la conducerea ei, Banca s-ar conduce
singură, într-atât de bine organizată era de Eugeniu Carada.
xxx
DOUĂ PASTILE
DE UMOR ILUSTRAT
Doi
ardeleni tăiau
lemne, iarna, pe un frig năprasnic.
-
D-apăi, șogore, cum de nu ți-ai luat șapca aia cu urechi?
-
Apă, mă, de când am avut accidentul, n-o mai port...
-
No, mă, da’ ce accident?
-
Mi s-o oferit o pălincă și n-am auzit...
Calul
invită măgarul la un pahar. La cal acasă, pe un perete se afla un tablou al
calului cu o coroană mare, verde, în jurul gâtului.
-
Băi, calule, ce e cu acest tablou?
-
Mai, măgare, eu am fost un mare campion la viața mea, sărituri, trap...
A
doua zi, calul întoarce vizita. Măgarul cumpără un tablou cu o zebră și îl agață
pe perete.
-
Băi, măgare, cine e în tablou?
-
Ehehe! Eu, când jucam la… Juventus!!!
________xxx________
O PLACHETĂ,
O MEDALIE ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL ARAD
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat
ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice,
purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative
sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club,
etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de
identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice
şi de altă natură, etc.
Conform
DEX (Dicţionarului explicativ al limbii române),
PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii
şi se oferă ca recompensă la concursuri,
alte întreceri de orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Insigna - Detașamentul de la Păuliș
Monumentul
eroilor de la Păuliş este situat pe
raza comunei Paulis, județul Arad, undeva
langa DN Arad-Deva si a fost dezvelit la data de 14 septembrie
1974. Creatie a sculptorilor Emil Vitroel si Ion Munteanu si a
arhitectului Cristea Milos, monumentul este dedicat bravilor eroi ai
Detasamentului Paulis. In insangerata luna a lui septembrie 1944,
Detasamentului Paulis i-a fost incredintata misiunea de a apara defileul
Muresului in zona Paulis - Minis - Ghiroc - Cuvin - Cladova. Efectivele
Detasamentului erau constituite din Batalioanele 1 si 2 de elevi sergenti din
Scoala de Subofiteri de Rezerva Radna, un pluton de infanterie din R. 38
Artilerie, un pluton din R. 93 Infanterie, Divizionul 61 Artilerie Grea si un
batalion din Regimentul 96 Infanterie - Lipova. Pentru faptele lor de vitejie,
luptatorii Detasamentului Paulis au fost citati prin ordinul de zi nr. 15/14
noiembrie 1944, al ministrului de Razboi, pentru ca intreaga Armata Romana sa
cunoasca felul in care acesti luptatori s-au acoperit de glorie in luptele
desfasurate intre 14 si 20 septembrie 1944. In semn de omagiu, monumentul
de la Paulis le perpetueaza peste veacuri eroismul, tineretea si spiritul lor
de sacrificiu. Elementul lui distinctiv il reprezinta doua lame uriase din
beton care sugereaza doua aripi, aripile Victoriei si Curajului. In planul
principal al monumentului, pe un piedestal masiv, din beton, se afla statuia
din bronz a unui ostas roman intr-o atitudine demna, de lupta, tinand arma la
piept. Pe postamentul statuii se afla textul omagial: Eroilor de
la Paulis - 1944.
Plachetă - tenis de câmp - Cupa Păcii - 1953 Arad
Tenisul de câmp modern a apărut inițial în
Anglia, la sfârșitul secolului al XIX-lea ca si “tenis de camp”. Dupa crearea
sa, tenisul s-a raspandit mai intai in clasa superioara a lumii engleze, apoi,
incet-incet, in intreaga lume. Tenisul este acum un sport olimpic si este
practicat de toate clasele sociale, indiferent de bani si de varsta, inclusiv
de persoanele aflate in scaun cu rotile. In mod remarcabil regulile sale de
bază au ramas neschimbate din anul 1890. In 1874, maiorul Walter
Wingfield a achizitionat drepturile de brevet pentru echipamente si reguli de
joc. In acelasi an, primele instante judecatoresti de tenis au aparut in
Statele Unite. Jocul s-a raspandit curand in diferite parti ale lumii cum ar fi
Rusia, Canada, China si India. Terenurile de crochet au servit ca terenuri de
tenis in acea perioada. Primul teren de tenis a fost conceput de Wingfield si a
fost in forma de clepsidra. Acest a fost mai scurt decat terenul modern pe care
il avem astazi. Cel mai vechi turneu de tenis a a vut loc în anul 1877 la
Wimbledon-Anglia, câștigat de Spencer Gore.
Insigna - Centrul militar județean Arad
Dintre
atribuţiile centrelor militare enumăr aici doar
câteva: conducerea activităţilor de asigurare materială şi financiară, de
menţinere a ordinii şi disciplinei militare şi a executării serviciului de
garnizoană şi de gardă în unităţile dislocate în garnizoană; rezolvarea
problemelor de cazare a trupelor dislocate în garnizoană, inclusiv a trupelor
în trecere spre şi dinspre front; organizarea şi conducerea activităţilor
privind apărarea locală antiaeriană; asigurarea efectivelor necesare pentru
diferite activităţi destinate participării
la înlăturarea efectelor
loviturilor din aer ale inamicului asupra oraşului, repararea căilor de
comunicaţii, înlăturarea efectelor unor calamităţi; achiziţionarea de resurse materiale (alimente, echipament,
carburanţi) şi trimiterea acestora pe front. Trebuie precizat că doar unele
dintre centrele militare județene (de sector) au statut de centre militare zonale, lor subordonându-li-se de fapt centrele
militare județene din zona de responsabilitate.
Consiliul județean pentru educație fizică și sport Arad 1963 (volei)
Voleiul este un sport în care două echipe, separate de un
fileu înalt, trebuie să treacă mingea pe deasupra acestuia, folosind doar
mâinile, cu scopul de a face ca mingea să atingă terenul advers. Fiecărei
echipe îi sunt permise doar trei loviri pentru a trimite mingea către terenul
celeilalte echipe. Un punct se câștigă dacă mingea atinge terenul advers sau
dacă nu respectă regula celor trei atingeri. O echipa de volei este alcătuită
din 6 jucători. Se joacă 3 seturi câștigătoare din 5, fiecare set a câte 25 de
puncte; în caz de egalitate 24 - 24 se continuă setul până în momentul în care
una din cele două echipe obține o diferență de 2 puncte (29 - 27, 31 - 29 etc).
În cazul în care este nevoie de jucarea ultimului set pentru desemnarea
câștigătorului, acesta se joacă până la 15 (sau până la o diferență de două
puncte).
Insigna - Voros Lobogo - Arad 1945 - 1975
Voros Lobogo (în
limba română Flacăra roșie) este numele unei publicații românești de limbă
maghiară care a apărut o vreme la Arad, fiind organul de presă al Comitetului
Județean și Municipal Arad al Partidului
Comunist Român (P.C.R.). A fost înființat în anul 1949 prin transformarea
gazetei (în limba română - Viitorul) fondate în
anul 1945 de un grup de ziariști arădeni de etnie maghiară. La începuturi
publicația Voros Lobogo apărea săptămânal ca apoi să apară zilnic. În timp
publicația și-a schimabt numele în Flacără roșie, ca organ de presă al
Consiliului Județean Arad al P.C.R., în acest format apărând până în decembrie
1989.
Municipiul
Arad este reședința și cel mai mare oraș al judeţului
Arad, situat pe cursul inferior al râului Mureş, în
vestul României. El numără aproximativ 150000 de
locuitori. Municipiul Arad constituie pentru vestul României un punct
important în ceea ce privește industria, și este de asemenea un nod important
în transporturile feroviare, rutiere, având și aeroport. Istoria
Aradului este una îndelungată care începe cu primele așezări umane pe
actuala vatră a orașului, în nordul râului Mureș și mai apoi cu
apariția primei cetăți de pământ situată la Vladimirescu, în jurul
secolului al X-lea. Prima atestare documentară a zonei Aradului ne parvine
din anul 1028. Sus am postat drapelul şi stemele interbelică, comunistă și
actuală ale municipiului Arad iar dedesubt am postat fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură din vremuri diferite, din oraș, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Clădirea Prefecturii
Clădirea Primăriei
Cetatea - construită de Maria Tereza între anii 1763 - 1783
Biserica romană-catolică
Catedrala ortodoxă Sf.Ioan Botezătorul
Teatrul clasic Ion Slavici
Palatul de Justiție
Palatul Szantay
Palatul cultural
Casa națională și Școala română
Gara
Cazinoul la 1903
Hotelul Central
Cinematograful de vară
Cetatea
Fabrica de automobile MARTA
Fântâna decorativă din Parcul Barros (azi Parcul Copiilor)
Lacul de la Pădurice
Liceul pedagogic Dimitrie Țichindeal
Templul masonic Concordia la 1900
Vama de la podul Elisabeta
Bulevardul Regina Maria
Bulevardul Republicii
Liceul Moise Nicoară
Tribunalul
Gara de motor
Palatul Hermann la 1900
Poarta orașului castel
Teatrul
Statuia Martirilor
Malul Mureșului la 1905
Hotelul Astoria
Trimiteri poștale
Județul
Arad este situat în vestul României și cuprinde
teritorii din Crişana şi Banat. Județul se întinde de o parte și de
alta a râurilor Mureș și Crișul Alb. Județul se întinde pe o suprafață de 7754
kilometri pătrați, numără aproximativ 460000 de locuitori și are reședința în
orașul cu același nume. Din punct de vedere administrativ județul se compune
din; 1 municipiu - Arad, 9 orașe - Pecica, Sântana, Vladimirescu, Lipova, Ineu,
Chișineu - Criș, Nădlac, Curtici, Pâncota, Sebiș și 68 de comune. Sus am postat
drapelul, harta şi stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului
Arad, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură, din vremuri diferite, din acest județ, câteva frumoase locuri de vizitat dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Cetatea Șiria - atestată la 1318
Castelul Săvârșin - construit 1650 - 1680
Grădina botanică și Castelul din Macea
construcție începută la 1724
Mănăstirea Bodrog - atestată la 1177
Peștera Liliecilor
Mănăstirea Feredeu - atestată la 1761
Satul de vacanță - Căsoaia
Stațiunea Moneasa
Salutare din Nădlac
Hotelul Central - Moneasa
Vedere - Lipova
Vedere - Moneasa
Biserica ortodoxă - Galsa
__________ooOoo__________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
ÎN LIMBA FRANCEZĂ
DIN INDUSTRIA EXTRACȚIEI AURULUI
Zece acțiuni de 100 franci la purtător, complet libere
Societatea anonimă franceză de exploatare
minieră cu sediul la Paris
Minele de aur din Stănija (jud.Hunedoara)
(MINES D'OR DE STANIJA)
Câteva ornamente decorative marginale de pe notgelduri
(bancnote locale, de necesitate) belgiene
Detaliu vignetă de pe o acțiune ungurească
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 28.04.2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu