CORNELIU VADIM TUDOR: P.R.M.
“Știu de ce au murit atâtea rude
de-ale mele până acum:
ca
să nu mor eu!“
ROBERT NEGOIȚĂ: P.S.D.
“E greu să zbori prin parcuri,
oricât ai iubi natura.“
“Dumnezeu
și-a dat seama
cu
cine are de-a face.“
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Ștefan cel Mare 1434 - 1504
Cele mai mari personalități ale poporului - România
Medalia
de mai sus a fost realizată în anul 2019 de
firma Casa de Monede și omagiază personalitatea lui Ștefan cel Mare. Medalia
are următoarele caracteristici tehnice: material compoziție
– cupru aurit forma – rotundă, diametru – 38,61 milimetri, greutate – 26 grame,
calitate – superioară și tiraj – 5000 exemplare.
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost luptele sale cu turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată de o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură — ca să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost luptele sale cu turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată de o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură — ca să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
Alexandru Ion Cuza - Bicentenarul nașterii 1820 - 2020
Piesa
medalistică
de mai sus s-a bătut în anul 2020 și omagiază 200 de ani de la nașterea lui
Alexandru Ion Cuza. Ea este opera gravorului Constantin Dumitrescu de la
Monetăria națională a statului român.
Alexandru Cuza s-a născut la 20 martie 1820, la Galaţi, descinzând – cum ne spune
I.G. Valentineanu – „dintr-o familie veche moldovenească, şi strămoşul său
murise tăiat de turci pentru sentimentele lui naţionale.” A.D. Xenopol şi N.
Iorga ne spun însă că doi din înaintaşii Domnitorului au pierit condamnaţi şi
executaţi pentru sentimentele şi acţiunile lor patriotice – Dumitru (sau
Dumitreache) Cuza, primul nume din neamul Cuzeştilor pomenit în documentele
vremii şi Ioniţă Cuza, străbunicul lui Alexandru Ioan I. Sub domniile fanariote
– aflăm tot de la Valentineanu – familia sa, ca multe altele, fiind prigonită,
şi-a pierdut din strălucire şi a trecut în rândul familiilor „de a doua clasă”.Tatăl său este vornicul Ioan Cuza, iar mama este greacă, de
origine genoveză, din Constantinopol, din familia Cozadin (sau Cozadini),
despre care Xenopol spune că s-ar fi numit Sultana şi că nu vorbea
româneşte. A copilărit la moşia părinţilor, din localitatea Barboși,
situată aproape de orașul Galați. Şi-a început studiile la pensionul Cunin din
Iaşi, laolaltă cu Alecsandri, Matei Milo, Al. Mavrocordat, Kogălniceanu şi
alţii. În 1831 este trimis la Paris pentru a-şi desăvârşi studiile liceale.
Aici şi-a luat bacalaureatul, după care a încercat să urmeze medicina, dar a
trebuit s-o abandoneze în scurt timp, întrucât nu suporta disecţiile. Se
înscrie apoi la drept, dar se pare că nu-şi termină studiile.Întors în ţară –
după relatările lui Bolintineanu – se înrolează ca ofiţer în armată, unde nu
rămâne pentru multă vreme, îşi dă demisia şi „trăi când liber, când director
la un minister în Iaşi, când preşedinte de tribunal sau prefect la Galaţi unde
îşi avea casa părintească.” La scurt timp după întoarcerea în ţară se
căsătoreşte cu Elena Rossetti, fiica postelnicului Iordache Rossetti (30
aprilie 1844.) Participă la revoluţia de la 1848, fapt pentru care este
exilat. În legătură cu aceasta aflăm de la Bolintineanu că „Alexandru Cuza,
exilat afară din ţară, cu alţi soţi ai săi, reintră în Moldova după urcarea pe
tron a lui Grigore Ghica.” Acesta-l numeşte mai întâi director al ministerului
de interne, apoi pârcălab (prefect) la Galaţi. Rămâne pârcălab până în timpul
căimăcămiei lui Vogoride, când îşi dă demisia, ca semn de protest pentru
măsluirea alegerilor pentru Divanul Ad-hoc din Moldova. Demisia, care a
avut un puternic răsunet în Galaţi, în întreaga Moldovă, chiar şi în
străinătate, îl dezvăluie pe omul Alexandru Cuza în ochii naţiunii
într-o aură de onestitate, verticalitate, demnitate, curaj şi înalt patriotism.
De aceea fusese rostit cu speranţă numele său, atunci când progresiştii din
Adunare, deşi aveau mai multe propuneri pentru Domnie (V. Alecsandri, M.
Kogălniceanu, C. Negri), „…în ultimul moment se gândiră la o persoană
care, din pricina poziţiei sale în stat şi a cunoscutului său caracter
cavaleresc, hotărât, fără de cruţare faţă de prejudecăţi, li se păru în stare
să exercite cu putere stăpânirea, în cazul când alegerea ar cădea asupra-i” (N.
Iorga – Istoria poporului românesc, vol.4, partea 1.) Cuza a fost
propus candidat pe 4 ianuarie 1859, iar a doua zi, pe 5 ianuarie, „…toţi
membrii prezenţi ai Adunării, chiar şi mitropolitul, până atunci duşmănos,
votară plini de entuziasm, dar mânaţi de interese de partid şi de socoteli, pe
Alexandru Ioan I-iu care ajunse astfel Domn al Moldovei înăuntrul Principatelor
Unite.” (N. Iorga – Istoria poporului românesc, vol.4,
partea 1.)„Alegerea lui Alexandru Cuza domn al Moldovei – ne dezvăluie, din
vâltoarea evenimentelor, Bolintineanu – făcută cu câteva zile înainte de
alegerea Domnului Ţării Româneşti, fuse pentru românii munteni ocazia de a se
gândi serios la marile interese de unire şi de tărie naţională.” Şi
muntenii s-au gândit. Aşa se face că la 24 Ianuarie, adică la nici două
săptămâni de la alegerea sa în Moldova, Cuza fu ales Domn şi al Ţării
Româneşti, chiar dacă pentru aceasta a fost nevoie să se înfrângă opoziţia
majorităţii membrilor Camerei Elective de la Bucureşti, prin presiunea
străzii. Dubla alegere a lui Cuza pe tronurile celor două Principate
surori a constituit un mare motiv de bucurie atât în Muntenia cât şi în
Moldova. Nici buzoienii nu fac excepţie de la a-şi manifesta entuziasmul
în acele clipe de mare încărcătură emoţională şi de înaltă simţire patriotică.
Un studiu documentat al trecerii lui Cuza-Vodă prin Buzău îl face Pr. Gabriel
Cocora, în cartea „Pentru libertate şi unitate”, apărută în 1983 la editura
Litera. Articolul, intitulat „Frământări politice buzoiene în jurul Unirii
Principatelor”, este inspirat din presa vremii („Românul” şi „Steaua Dunării”),
dar şi din documente din perioada respectivă. De aici aflăm că, în drumul său
către Bucureşti pentru a-şi lua în primire şi partea aceasta de domnie, Voievodul
are de gând vadă oraşele Focşani, Buzău şi Ploieşti. Conform programului
iniţial, la Buzău ar trebui să se oprească pe 5 februarie doar pentru a prânzi.
Felul entuziast cu care a fost primit însă îl fac să-şi schimbe planul şi să
rămână aici peste noapte. Primirea ce i-a fost făcută a fost grandioasă. A fost
întâmpinat de sute de locuitori ai districtului încă de la graniţa acestuia,
iar de la Poşta Câlnău, a fost preluat de un grup de 200 de tineri călăreţi,
care l-au însoţit până la intrarea în oraş. La porţile Episcopiei primeşte
onorul de la escadronul de cavalerie comandat de maiorul Filipescu şi a intrat
în Catedrala Episcopală în aclamaţiile mulţimii. În Catedrală a fost
primit de către „bunul patriot: episcopul Filotei” şi a ascultat discursul
emoţionant al profesorului Seminarului, D. Racoviţă. De aici, domnul a fost
condus în Platul Domnesc din incinta Episcopiei, unde l-a întâmpinat o
delegaţie formată din douăsprezece doamne, în numele cărora Irina Marghiloman a
ţinut un minunat discurs. Se mai menţionează faptul că în seara aceea, tot
oraşul a fost luminat, s-a circulat cu torţe pe străzi, au cântat lăutarii, s-a
strigat şi s-a aclamat, într-un entuziasm demn de un astfel de eveniment. A
doua zi, în jurul orei 11.30, domnul a plecat spre Ploieşti, pe strada
mare, „inundată de florile ce se aruncau de pe toate ferestrele.” Cu
siguranţă, Domnului i-a plăcut Buzăul ca oraş şi simpatia cu care a fost primit
la prima vizită, însă nu acesta a fost motivul pentru care revine pe 23
ianuarie 1860, ci pentru că îi ajunsese la ureche faptul că lupta electorală
luase o turnură nedorită, antinaţională, separatistă chiar şi că se încerca, de
către administraţie şi justiţie, împiedicarea de la vot a susţinătorilor
candidaţilor forţelor progresiste pentru Adunarea Naţională. De aceea, pe
parcursul acestei a doua descinderi la Buzău, Vodă Cuza, are două întrevederi
cu preşedintele tribunalului – căruia îi cere să respecte legea electorală şi,
pe cât posibil, să extindă, nu să limiteze numărul participanţilor la vot – şi
una cu Ion Marghiloman, unul din liderii progresişti de aici. La fel ca şi în
urmă cu un an, Domnitorul este primit şi găzduit tot în palatul domnesc, din
incinta Episcopiei. Şi această a doua vizită ne-o înfăţişează cu aceeaşi
acurateţe de cercetător neobosit al trecutului, tot preotul Gabriel Cocora în
lucrarea amintită mai sus. Domnia lui Cuza, care nu a ţinut decât şapte
ani, a fost una zbuciumată dar fructuoasă. Iată sintetizată în câteva fraze, de
către Ioan G. Valentineanu, în memoriile sale, mare parte din realizările
domniei lui Alexandru Ioan Cuza: „El dezrobi poporul rural de clacă; el
dete egalitatea de drepturi; el stărui a se face unirea ţărilor; el decise
secularizarea mânăstirilor zise închinate, cerută în toţi timpii ca şi în 1848,
Pe consulii puterilor străine, Cuza-Vodă ştiu a-i ţine în frâu. Cutezanţa lor
patentată până la impertinenţă, intrigile, cabalele şi toată influenţa lor,
Cuza le-a sfărâmat. Sub Domnia lui, România s-a bucurat de prerogativele unui
stat suveran. În istoria naţiunii române, numele lui Alexandru Ioan Cuza I-iul,
va ocupa una din paginile cele mai frumoase şi se va cita alături cu al
Domnilor mari care au ilustrat ţara şi Domnia Română.” Dacă mai
adăugăm la acestea şi reforma statului, reforma armatei, a învăţământului,
reforma juridică, cea administrativ-teritorială, începerea construcţiei primei
căi ferate (Bucureşti - Giurgiu) şi altele, avem în faţă tabloul complet al
consolidării pe principii moderne a tânărului şi fragilului stat
român. Pentru a izbândi a dizolvat de două ori Camerele legiuitoare şi a
schimbat nenumărate guverne, dar a rămas consecvent ideii de reformă, de
înnoire, de progres şi de dreptate socială. Uneltirile împotriva sa se
intensifică şi devin din ce în ce mai virulente, mai ales după împroprietărirea
ţăranilor, în 1864. Prin această măsură, care corespundea oarecum
cerinţelor Convenţiei de la Paris, Domnul a reuşit să-şi ridice împotrivă
întreaga boierime, care se simţea lovită puternic în interesele sale. Aşa se
face că în vara anului 1865, pe când domnitorul se afla la băi, în Bucureşti au
fost generate mişcări de stradă, pe parcursul cărora s-a recurs la provocări,
care au dus la utilizarea armelor împotriva mulţimii. Uneltirile ce aveau
drept scop înlăturarea sa de pe tron au continuat, atrăgându-se în coaliţia ce
se formase împotriva sa şi care se consolida continua şi oameni din armată, pe
care domnul o credea fidelă şieşi. Acestora li se mai adăuga şi marea criză
financiară care golise visteria ţării şi lăsase slujbaşii statului neplătiţi cu
lunile. Toate aceste culminară cu obligarea sa de a abdica, în noaptea de 10
spre 11 februarie 1866, când un complot, pătrunse în apartamentele domnului, cu
sprijinul gărzii palatului şi al unor ofiţeri de rang superior din armată. Cuza
a semnat actul de abdicare fără să se opună. A acceptat cu durere în suflet,
dar cu demnitate, să se retragă şi să lase locul unui domn străin, aşa cum
afirmase de multe ori anterior în declaraţii publice. Mai mult chiar, ulterior,
când, după unele declaraţii ale contemporanilor, i s-ar fi propus de către
Franţa, în două rânduri, sprijin pentru a reveni pe tronul României, a refuzat
categoric, spunând că nu va consimţi niciodată să intre în ţară printr-o
intervenţie străină. După abdicare a trăit în exil în Franţa, Austria,
Germania, alături de soţia sa Elena Cuza, care a trecut cu vederea toate
greşelile omului Cuza, dar a ştiut să respecte cu sfinţenie calităţile
Domnitorului. Cuza moare la 2 mai 1873 la Heildelberg, iar rămăşiţele sale
pământeşti au fost aduse în ţară şi înmormântate cu mare cinste la Ruginoasa,
la 29 mai 1873 (conform memoriilor lui Ioan A. Valentineanu.)
Meritul
realizărilor sale este cu atât mai mare cu cât, a întâmpinat o permanentă
opoziţie din partea majorităţilor forţelor politice ale vremii, n-a avut
partizani politici şi nici prea mulţi prieteni.
Insigna - Direcția Generală de Informații a Apărării
Direcţia
Generală de Informaţii a Apărării s-a înființat prin Hotărârea de Guvern
numărul 385 din 18 mai 1999 şi Ordinul ministrului apărării naţionale numărul
MS 69 din 23 iunie 1999.
Principalele obiective ale acestei structuri militare
la înființare au fost:
- obţinerea, prelucrarea, verificarea, stocarea şi valorificarea informaţiilor şi datelor referitoare la factorii de risc şi ameninţările interne şi externe, militare şi nonmilitare, care pot afecta securitatea naţională în domeniul militar;
- coordonarea aplicării măsurilor contrainformative;
- cooperarea atât cu serviciile/structurile naţionale şi departamentale de informaţii, cât şi cu cele ale statelor membre ale alianţelor, coaliţiilor şi organizaţiilor internaţionale la care România este parte;
- asigurarea securităţii informaţiilor clasificate naţionale, NATO şi UE la nivelul Ministerului Apărării Naţionale).
Direcția Generală
de Informații a Apărării este compusă din Direcția
Informații Militare, Direcția Siguranță Militară și Brigada de Informații
Militare ”Alexandru Averescu”, cu comandamnetul în
garnizoana Buzău și organizată pe trei batalioane: HUMINT
– HUman INTelligence (culegere informații din surse umane), IMINT – IMagery
INTelligence (culegere informații din imagini) și SIGINT – SIGnals INTelligence
(culegere informații din comunicațiile radio).
Insignă - Campionatul O.S.P. 6 febr - 21 mai
(Organizația sportului popular)
În decembrie 1912 se infiinteaza Federatia Societatilor Sportive din
Romania (F.S.S.R.), reunind Uniunea Societatilor Romane de Sporturi Atletice,
Asociatia cluburilor de fotbal, Federatia societatilor de sporturi de iarna
precum si alte asociatii si cluburi sportive individuale ce existau la acea
vreme. In 1915 se recunoaste personalitatea juridică a F.S.S.R., aceasta
transformandu-se apoi in U.F.S.R, (Uniunea Federatiilor Sportive din Romania).
In anul 1933 existau 11 federatii sportive. În anul 1929 apare Legea educatiei
fizice si se înfiinţează Oficiul National de Educatie Fizica (O.N.E.F.) ca institutie de stat. In 1940
U.F.S.R. structura de drept privat este desfiintata, patrimoniul si activitatea
fiind preluate de O.S.R. (Organizarea sportului românesc), institutie de
stat subordonata initial presedintiei consiliului de ministri si apoi
subsecretariatului de stat al educatiei extrascolare. O.S.R. este desfiintată
prin lege în 1944 si se reînfiinteaza U.F.S.R., persoana juridica de drept
privat care va functiona pe lângă Ministerul Culturii. U.F.S.R. a fost
desfiintată în 1946, înfiinţându-se apoi O.S.P. (Organizatia sportului
popular), institutie de stat care se va restructura şi ea in 1948,
federatiile sportive devenind sectii ale directiei tehnice in 1949. C.C. al
P.M.R. desfiinteaza O.S.P. si creeaza C.C.F.S. (Comitetul de cultura fizica si
sport). Iată o parte a framântărilor organizatorice ale sportului
românesc. Să ne mai întrebăm de ce întârzie să apară rezultate mari și în
sportul românesc.
Emblemă coifură - Poliția - ordine publică
Emblemele
coifură sunt un fel de
insigne purtate de către personalul militarizat din sistemul apărării, ordinii
publice, siguranței naționale, autorității judecătorești,
pădurari, ceferisti, etc la caschetă, bonetă, bască, căciulă sau pălărie.
Insigna - (Ciobănașul)
Am
citit pe undeva că
insigna de mai sus se numește Ciobănașul, este gravată de Frederick Storck după
un desen al unui personaj din Casa regală a României. Aștept și alte informații
de la persoane avizate. Mulțumesc!
________ooOoo________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Gustav III, regele Suediei,
a trăit între anii 1746 - 1792
și a condus între anii 1771 - 1792
Detaliu vignetă de pe o bancnotă fantezie din SUA
Câteva detalii vignetă de pe acțiuni spaniole
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 07.04.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu