Mai jos am postat și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea franceză CASTELNAU - MONTRATIER,
departamentul LOT, regiunea MIDI PIRINEI, și câteva vederi generale.
Biserica Sfânta Maria
Piața Gambetta
Moara de vânt
Arhitectură locală
Vedere aeriană
Vederi generale
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN OM ÎNȚELEPT
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
_________xxx_________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Nicolae D. Xenopol 1858 - 1917
Nicolae
Dimitrie Xenopol a fost un critic literar, eseist, om de cultură, diplomat,
politician și ministru român,
ambasador al României în Japonia, care s-a născut la data de 11 septembrie
1858 la Iași și a decedat la data de 5 decembrie 1917 la Tokio, Japonia. A fost
fratele mai mic al istoricului A.D.Xenopol și, ca și el, membru al societății
Junimea. Inițial inspirat de liderul Junimii, Titu Maiorescu, mai târziu Nicolae a fost un disident al
"junimismului", un pozitivist și un susținător al realismului
literar. Din punct de vedere politic, Xenopol s-a îndepărtat de conservatorism și a îmbrățișat curentul liberal, fiind
editorul a două ziare liberale: "Românul" și "Voința Națională".
A avut o carieră de succes în politica electorală, care a început în cadrul
Partidului Național Liberal și mai târziu a aderat la Partidul
Conservator-Democrat. În anul 1912, a fost numit Ministru al Comerțului și a
contribuit la crearea Academiei de Studii Economice din București. N.D.Xenopol
a fost autorul a două romane realiste care critică mediul social al zilelor
sale. Campania sa pentru realism și poziția lui pozitivă față de civilizația
urbană l-au asmuțit împotriva autorului conservator
Mihai Eminescu.
Dezbaterea lor violentă din anii 1880 este una dintre cele mai importante
momente din cariera de jurnalism cultural al lui Xenopol. Implicarea sa
pasională în susținerea cauzei liberale a fost un alt subiect de controversă
și, în mai multe rânduri, s-a alăturat colegilor săi din presă. N.D.Xenopol a
sprijinit implicarea României în primul război mondial alături
de Puterile Antantei. A murit în timpul misiunii sale finale, fiind primul
ambasador al României în Japonia.
Insigna - A.V.S.A.P. - (planorism)
(Asociația voluntară pentru sprijinirea apărării patriei)
A.V.S.A.P.
(Asociația voluntară pentru sprijinirea apărării patriei) s-a constituit prin
Decretul Prezidiului Marii Adunări Naționale nr.415 din 30 noiembrie 1952,
fiind subordonată direct Consiliului de Miniștri. Ca scop era similară cu
Organizația de voluntari pentru sprijinirea armatei, aviației și flotei URSS (D.O.S.A.A.F.)
înființată în anul 1927. Și celelalte state socialiste au înființat astfel de
organizații ce înrola tinerii de la vârsta de 16 ani. Activitatea acestor
asociații era mascată de acțiuni cu caracter sportiv devenind astfel și mai
accesibilă maselor de tineri. AVSAP a fost condusă de Comitetul central
organizatoric și Comitetele organizatorice de la nivele diferite: regiune,
raion, oraș, comună, sat, întreprindere, GAS, GAC, SMT, etc. Organizațiile de
bază erau conduse de ofițeri ai MFA, activiști salarizați și voluntari,
pregătiți în școlile Comitetului organizatoric central. La împlinirea vârstei
de 16 ani tânărul semna o adeziune, precizând activitatea dorită și plătea o
taxă simbolică de 1 leu pe an. Devenind membru primeai un carnet albastru și o
insignă. Tineretul AVSAP s-a pregătit premilitar în ramuri tehnice legate de
aviație, marină, transmisiuni, construcții drumuri și poduri, activități care
ulterior pentru mulți au devenit meserii practicate toată viața. Disciplinele
sportive principale au fost: parașutism, planorism, aeromodelism, navomodelism,
poliatlon nautic, tir, schi, automobilism, motociclism, radioamatorism, etc.
S-au organizat concursuri la nivel local, regional, național și chiar
internațional. AVSAP avea și organe de presă: “Pentru apărarea patriei” și
“Aripile patriei”. Prima organizație AVSAP s-a înființat la Atelierele Grivița
Roșie din București (400 de membri la înființare și 4500 de membri în anul
1961). Unele date relevă că în anul 1959 AVSAP pe țară număra 1380766 membri,
chiar mai mult decât formațiunile PTAP. În anul 1962 se constiuie UCFS (Uniunea
de cultură fizică și sport), aparținând Ministerului Tineretului și Sportului,
absorbind și asociațiile AVSAP. În anul 1968 conducerea PCR decide
reînființarea Gărzilor patriotice înarmate (după modelul 1944) și respective
PTAP – Cercurile tehnico-aplicative.
Un planor este o aeronavă cu aripi fixe fără motor.
Planorul are o configurație aerodinamică similară unui avion, dar se menține în
zbor graţie curenților ascendenţi din atmosferă. Planorul este proiectat în așa
fel încât el sa poată urca folosind o masă de aer ascendent, iar apoi să poată
plana pe distanțe foarte lungi până la găsirea următoarei mase de aer
ascendent. Acest fel de a zbura a creat sportul numit planorism — cele mai
multe planoare din ziua de azi fiind folosite în acest scop. Zborul unui planor începe cu lansarea care în mod obișnuit se face prin
remorcaj de avion sau mosor/automosor. După ce atinge înălțimea de declanșare,
planorul zboară cu o precizie ridicată folosindu-se de caracteristicile sale
aerodinamice.
Insigna - C.T.A. (Cerc tehnico aplicativ aviație)
Cercurile
tehnico aplicative (C.T.A.) au fost forme de pregătire
specială în cadrul formațiunilor de pregătire militară a tineretului pentru
apărarea patriei (P.T.A.P.). Pentru a înțelege contextul apariției
formațiunilor PTAP să nu uităm că, urmare a creării NATO (1949), la 14 mai
1955, din inițiativa Uniunii Sovietice, apare al doilea bloc militar (Pactul de
la Varșovia, semnat de toate statele comuniste) în scopul apărării colective
împotriva unei agresiuni externe. Cu toate acestea, la data de 20 august 1968 o
forță militară a Pactului de la Varșovia (formată din 23 divizii sovietice și 6
din partea altor țări comuniste) invadează Cehoslovacia pentru a înăbuși
mișcarea reformatoare de acolo, împotriva URSS. E de reținut că România
nu a participat la această acțiune, supărând rău de tot “prietenul de la
răsărit”. O invazie asemănătoare celei din Cehoslovacia era iminentă și în
România. La data de 15 noiembrie 1968 în România s-a adoptat Legea nr. 33 care
a instituit pregătirea tineretului pentru apărarea patriei. Conducerea acestei
pregătiri a fost încredințată UTC-ului, sprijinit de mai multe structuri
administrative, militare și civile. Toți băieții și fetele cu vârste incluse
între 18 – 20 ani erau incluși în formațiunile de PTAP. Pregătirea consta în
pregătire militară generală, cunoașterea armelor de nimicire în masă și a
modului de protecție împotriva lor, apărare locală antiaeriană, pregătire
sanitară și de prim ajutor precum și pregătire de specialitate, în cadrul
cercurilor tehnico-aplicative de pe lângă unitățile militare. Tinerii purtau pe
timpul pregătirii o uniformă albastră asemănătoare cu cea a gărzilor patriotice
(dar care era kaki) iar manualele după care se pregăteau erau asigurate de
către Ministerul Apărării Naționale. Adeseori se organizau tabere și concursuri
pe tematici specifice. Pentru stimularea tinerilor participanți la
pregătire se acordau diplome, medalii, insigne și alte stimulente. Mai jos
prezint câteva insigne cunoscute ale cercurilor tehnico-aplicative din acea
vreme.
Să nu credem că participanții la Cercul tehnico-aplicativ de
aviație învățau să conducă supersonice sau aeronave militare de luptă. Ei
studiau probleme generale de meteorologie, parașutism și curenți de aer.
Ulterior se antrenau și cu aeromodele (deci miniatură) și numai după ce
împlineau o anumită vârstă li se oferea posibilitatea de a pilota cel mult un
planor. Aici li se insufla dragostea de înălțimi și plăcerea de a conduce o
aeronavă. Din rândul acestor cursanți mulți ajungeau piloți de aeronave.
Comitetul pentru cultură fizică și sport
Campionatul R.P.R. de pistă - 1957 - participant
(Republica Populară Română)
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Comitetul pentru Cultura Fizica si
Sport (C.C.F.S.) a fost un organism național care a condus o perioadă
de timp sportul românesc (9 august 1949 – 2 iulie 1957). Acest organism avea
filiale teritoriale și locale care funcționau pe lângă primăriile regionale,
raionale sau comunale. Pentru rezultate meritorii obținute în activitatea
sportivă competitorii primeau insigne robuste strident colorate, încărcate cu
simboluri comuniste, dar și diplome, care tot așa, erau divers colorate și cu
multe simboluri comuniste pe ele.
Inceputurile organizarii activitatii de educatie fizica si sport
din tara
noastra apartin celei de-a doua jumatati a secolului
XIX, cand s-au infiintat societati de vanatoare care au
contribuit la dezvoltarea tirului si la formarea primelor
societati de tir. Drept urmare, prima societate sportivă care s-a infiintat la Bucuresti, a fost 'Societatea
de dare la semnu Bucuresc”, in anul 1862. La
initiativa lui Gheorghe Moceanu, primul profesor roman de gimnastica
(termen prin care, la vremea respectiva, se intelegea educatie
fizica) si a profesorului de scrima C. Constantiniu, a luat fiinta, la
8 iunie 1867, 'Societatea Centrala
Romana de Arme, Gimnastica si Dare la Semn' (mai tarziu, si Natatiune). Ca
urmare a intensificarii activitatii societatilor de
gimnastica existente, in anul 1906 ia fiinta primul
for conducator din Romania: "Federațiunea Societăților de Gimnastica din Romania" (F.S.G.R.). A doua organizatie centrala de
conducere a activitatii de educatie fizica si sport
din tara noastra a luat fiinta la / decembrie 1912, sub denumirea de: 'Federatia Societatilor
Sportive din Romania' (F.S.S.R.). F.S.S.R. a fost prima
organizatie care a cuprins aproape toate ramurile de sport
practicate in tara. Ea a introdus afilierile si legitimarile sportive, organizand competitii,
printre care si campionatele naționale (primele campionate fiind cele scolare). În acest sens s-au
alcătuit primele calendare sportive, primele
regulamente de competitii, s-au adaptat o serie de termeni tehnici, tactici si
de regulament la specificul limbii romane, s-au introdus foile de arbitraj
etc. In perioada 1920-1930, Romania a intrat in circuitul sportiv
mondial, extinzandu-si relatiile sportive internationale. Sportul
scolar, care pana in 1916 fusese baza activitatii sportive, a trecut pe
locul doi, lasand intaietatea cluburilor sportive. Sistemul suedez de
educatie fizica a inceput să capete amploare, culminand cu infiintarea (prin
Legea din 1922) Oficiului National de Educatie Fizica (O.N.E.F.) si,
in cadrul acestuia, a Institutului National de Educatie Fizica
(I.N.E.F.). F.S.S.R. și O.N.E.F. si-au dus fiecare activitatea
separat si independent. F.S.S.R. exprima initiativa particulara si se
ocupa cu activitatea sportiva, iar O.N.E.F. era institutie de stat care a
pus accentul pe sistemul suedez de educatie fizica. Datorita centralizarii
excesive, la un moment dat, F.S.S.R. nu a mai corespuns, din
punct de vedere organizatoric, necesitatilor dezvoltarii diferitelor ramuri de sport, care-si
doreau acum autonomia. Drept urmare, prin noua lege din anul 1929, statul
avea sa permita manifestarea initiativei
private prin infiintarea de asociatii, care se vor grupa in federatii
de specialitate. Astfel, in anul 1930, a avut
loc infiintarea Uniunii Federatiilor Sportive din Romania
(U.F.S.R.). În locul
comisiilor pe ramuri de sport din F.S.S.R., au luat fiinta federatiile
sportive. La data infiintarii sale, U.F.S.R. cuprindea
numai trei federatii: box, tenis si fotbal. Ulterior au
aparut federatii noi: baschet, volei, natatie. Criza economica
din anii 1929-1933 a afectat si sportul românesc, viata sportiva
stagnand, in general. Dupa incetarea crizei economice, in anul 1934
s-a infiintat Oficiul pentru Educatia Tineretului Roman (O.E.T.R.).
Subordonarea activitatii sportive O.E.T.R.-ului a contribuit la regresul
sportului romanesc, situatie care se va accentua si in anii
urmatori. La 1 decembrie 1936, O.N.E.F. -ui a fost desfiintat, Atributiile
sale fiind preluate de I.S.E.F. (Institutul Superior de Educatie Fizica, fost
I.N.E.F.). In anul 1937, se desfiinteaza O.E.T.R., ramanand numai
organizatia de tineret Straja Tarii sau Strajeria, ca institutie de stat
autonoma. Strajeria avea sa exercite un control direct si asupra U.F.S.R.-ului. Evenimentele
politice interne si internationale, concentrarile efectuate in anul 1939, au determinat o noua scadere a
activitatii sportive. De asemenea, anul 1940 s-a caracterizat printr-un
adevarat haos in activitatea sportiva, acest lucru fiind influentat si de
instaurarea dictaturii militaro-fasciste. La 30 septembrie 1940 a luat
fiinta Organizatia Sportului Romanesc (O.S.R.) - o noua organizatie
sportiva care a condus activitatea sportiva din tara noastra pana in anul 1944. O.S.R. a
desfiintat federatiile, creand in locul lor directorate, in
care erau unite mai multe ramuri de sport si a proclamat ca sporturi de
Baza, atletismul si tirul,
fara a se observa insa, o imbunatatire a lor. Pe timpul celui de-al
doilea razboi mondial, activitatea sportiva a scazut din toate punctele de
vedere. Sportul trebuia sa contribuie la pregatirea
tineretului pentru lupta. In a doua jumatate a anului 1944, ca urmare a
debutului transformarilor din viata politica, sociala si culturala a
Romaniei, au avut loc schimbari importante in conducerea activitatii de
educatie fizica si sport. La 15 septembrie 1944, a luat fiinta Organizatia
Sportului Popular (O.S.P.). La 7 noiembrie 1944, vechea O.S.R. s-a
desfiintat prin lege, reinfiintandu-se totodata Uniunea Federatiilor
Sportive din Romania (U.F.S.R.), care functiona pe langa Ministerul
Culturii. Din punct de vedere organizatoric, O.S.P. trece in subordinea Ministerului Învatamantului
Public. O noua schimbare a formei organizatorice a activitatii de
educatie fizica si sport din tara noastra s-a facut la 9 august 1949 cand
O.S.P. este înlocuita prin Comitetul pentru Cultura Fizica si
Sport (C.C.F.S.) de pe langa Consiliul de Ministri. Sub
conducerea C.C.F.S. isi mai desfășurau activitatea Institutul
de Educatie Fizica si scolile medii tehnice de cultura fizica. La 2 iulie
1957 a avut loc o noua reorganizare a miscarii sportive din Romania si
anume, infiintarea Uniunii pentru Cultura Fizica si Sport (U.C.F.S.).
U.C.F.S.-ul se constituia intr-o organizatie obsteasca, de masa pentru conducerea,
indrumarea si controlul educatiei fizice si sportului din Romania. Prin
rezolutia adoptata la conferinta din 1967 in locul U.C.F.S. s-a infiintat
Consiliul National de Educatie Fizica si Sport (CNEFS), organul
central de specialitate, investit de stat cu atributii prevazute in Legea
nr. 29 din 1967 cu privire la dezvoltarea activitatii de educatie
fizica si sport. In cadrul C.N.E.F.S. isi desfasurau activitatea doua
sectii: 1) Sectia sport de performanta si pregatire olimpica si 2)
Sectia sport de masă și economică. În teritoriu activitatea era condusă de Consiliile Judetene de Educatie Fizica si Sport (C.J.E.F.S.),
subordonate C.N.E.F.S. In data de 30 decembrie 1989, la cateva zile dupa
evenimentele ce au condus la schimbarea vechiul regim, s-a infiintat un nou for
conducator: Ministerul Sporturilor. Acesta nu vea sa functioneze
decat cateva luni. Conform HG nr. 994, la data de
3 septembrie 1990 a luat fiinta Ministerul Tineretului si Sporturilor. Acest
organ conducator central al domeniului isi desfasoara activitatea si in
prezent dupa ce, pe parcursul ultimilor ani, organizarea si functionarea
sa au suferit modificari si completari in urma intrarii in vigoare a mai
multor Hotarari de Guvern .
Insigna - 1860 (cască pompier)
Despre
stingerea incendiilor în istoria
României există dovezi încă din timpul Daciei romane, însă instituţia
pompierilor este atestată la mijlocul secolului al XVIII-lea prin „steagurile
de foc” din Bucureşti şi Iaşi, organizări bazate pe solidaritatea comunităţii
în faţa primejdiei focului. Condiţiile concrete de la începutul veacului
următor au determinat apariţia, la Bucureşti şi Iaşi, în 1845 şi, respectiv, în
1835, a primelor unităţi de pompieri militari, încadrate în armata permanentă,
soldaţii urmând instrucţia de infanterie în paralel cu cea pompieristică.
Istoria începuturilor a consemnat participarea efectivelor de pompieri din
Bucureşti la stingerea „Focului cel mare” din data de 23 martie 1847, sinistru
care a distrus atunci peste 1800 de case şi prăvălii, precum şi la Bătălia din
Dealul Spirii, care a avut loc la data de 13 septembrie 1848, moment de seama
al revoluţiei democratice din acel an. În memoria celor aproape o sută de
ostaşi pompieri care au căzut în luptă, în Bucureşti a fost înălţat „Monumentul
Pompierilor”. Ulterior, după modelul primelor două unităţi, în principalele
oraşe ale României, s-au înfiinţat servicii de pompieri profesionişti cu
accentuat caracter militar, subordonate primăriilor.
Astăzi
pompierii îşi desfăşoară activitatea în cadrul ISU (Inspectoratul pentru
Situaţii de Urgenţă), cu structuri la nivel naţional dar şi la nivelul fiecărui
judeţ. În textul pozat de deasupra sunt redate importante probleme
referitoare la prevenirea incendiilor.
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Regele Rama IX al Thailandei,
nume real Bhumibol Adulyadej,
a trăit și a condus toată viața (1946 - 2016)
Detaliu vignetă de pe o bancnotă chinezească
Câteva detalii periferice de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 25.04.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu