Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea italiană MAGLIANO SABINA,
provincia LAZIO, din diferite perioade de timp, dar și câteva
trimiteri poștale ilustrate.
Viaductul Sfânta Maria
Strada Roma
Sanctuarul Santa Marie delle Grazie
Școala
Seminarul și Palatul Vescovile
Seminarul Vescovile
Piața Garibaldi
Grădina publică
Catedrala Sabini
Biserica San Pietro
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
_________xxx_________
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
_________xxx_________
O PLACHETĂ ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Sfântul Dimitrie Institutul Biblic al Bisericii Ortodoxe Române
Unul dintre reprezentantii de seama ai vietii crestine,
canonizat de fratii nostri romani care traiesc in sudul Dunarii, a fost Sfantul
Dimitrie zis “cel nou” sau “Basarabov”, ale carui moaste se gasesc azi in
catedrala patriarhala din Bucuresti. A trait in veacul al XIII-lea
la Tarnovo, in Bulgaria. S-a nascut in satul Basarabov, asezat pe raul
Lom, un afluent al Dunarii, in apropierea orasului Russe. Parintii lui erau
oameni saraci, care nu l-au putut da la invatatura, de aceea, de mic a fost
nevoit sa-si castige el insusi cele necesare traiului. Ani in sir a pascut
vitele si oile taranilor din sat, pe colinele din preajma Dunarii si pe vaile
inverzite ale raului Lom. Viata in mijlocul naturii a oferit tanarului pastor
prilejul de a admira mereu frumusetile naturii, ajutandu-l sa iubeasca si mai
mult pe Facatorul lumii vazute si nevazute. In duminici si sarbatori a luat
parte alaturi de parinti si de ceilalti credinciosi, la slujbele savarsite in
biserica satului. Atmosfera de viata autentic crestina din familie, ca si
invataturile pe care le auzea la biserica l-au facut sa fie bland si milostiv
cu toti semenii sai. Postea si se ruga mereu, asa cum se cuvine unui adevarat
crestin. Se ingrijea mult de cei saraci, carora le impartea o parte din hrana
pe care o primea de la consatenii sai pentru paza vitelor. Cunoscand calugari
din manastirile apropiate, a aflat de viata curata pe care o duceau acestia,
departe de lume si de grijile ei. Pe masura ce crestea cu varsta si cu
intelepciunea, s-a trezit in el dorul dupa viata monahala. Astfel, intr-una din
zile, a parasit lumea, cu toate ale ei, si “luandu-si crucea”, s-a calugarit
intr-o manastire din apropiere. S-a asezat intr-o pestera, sapata in stanca, pe
malul raului Lom. Acolo a petrecut ani in sir in post aspru, infranare si
rugaciune, izolat cu totul de lume si chiar de ceilalti monahi. A fost in
permanenta o pilda vie de aleasa viata crestina pentru ceilalti calugari si
pentru credinciosi. Se spune ca pe cand si-a simtit sfarsitul aproape, a
venit pe malul Lomului asezandu-se intre doua lespezi de piatra ca intr-un
sicriu. Astfel si-a incredintat sufletul lui Dumnezeu, fiind inconjurat in chip
nevazut doar de sfintii ingeri. Multi ani nimeni n-a stiut de trecerea la cele
vesnice a lui Dimitrie. Dar in urma unor ploi puternice cele doua lespezi de
piatra in care era adapostit trupul Cuviosului pustnic au cazut in apa Lomului.
Intr-o noapte, Cuviosul Dimitrie s-a aratat in vis unei tinere care suferea de
o boala grea, careia i-a spus ca daca parintii ei il vor scoate din apa, va fi
tamaduita de boala. Tanara a povestit parintilor visul ei si impreuna cu
acestia si cu alti credinciosi din sat s-au indreptat spre locul pe care insusi
cuviosul il aratase in vis acelei tinere. Cautand cu staruinta au aflat
cinstitul trup al Cuviosului Dimitrie intreg si neputrezit. Binecredinciosii
crestini din satul Basarab, impreuna cu preotii satului, au dus cinstitele
moaste in biserica satului. Tanara bolnava, atingandu-se de ele, si-a recapatat
de indata sanatatea. Vestea despre aflarea cinstitelor sale moaste s-a
raspandit curand atat in localitatile din sudul Dunarii, cat si in cele din
nordul ei. Numerosi credinciosi de pe ambele sale maluri se indreptau spre
satul Basarab pentru a se inchina cinstitelor moaste si a cere marelui sfant
ajutor si mijlocire in fata Parintelui ceresc. In timpului
razboiului ruso-turc din perioada 1768-1774 generalul rus Petru Saltacov a
ajuns cu ostile sale in satul Basarab. Pentru ca cinstitele moaste sa nu fie profanate de ostasii turci musulmani,
generalul a poruncit ca ele sa fie duse in Rusia. Ajungand cortegiul cu racla
in Bucuresti, un negustor bogat cu numele Hagi Dimitrie, se pare un
macedoroman, precum si mitropolitul Grigorie II al Tarii Romanesti, au rugat pe
generalul rus sa lase cinstitele moaste ale Sfantului Dimitrie cel nou
poporului roman si Mitropoliei tarii, ca o mangaiere pentru multele pagube
materiale si suferinte indurate de romani in cursul acelui razboi.
Ascultandu-le dorinta, moastele au fost asezate cu mare cinste in catedrala
mitropolitana din Bucuresti in iulie 1774. Mana dreapta a Sfantului a fost
trimisa, totusi, la Kiev, unde se crede ca se pastreaza si astazi. In felul
acesta, Sfantul Dimitrie cel nou sau Basarabov a devenit ocrotitorul Bucurestiului si al intregii Tari
Romanesti. Multe suferinte si felurite boli au fost vindecate in urma
rugaciunilor staruitoare in fata cinstitelor moaste ale Sfantului Dimitrie.
Placheta postată mai sus este confecționată din
alamă, are forma dreptunghiulară și dimensiunile 25 x 34 milimetri. Pe avers
este redată figura sfântului având în mâna dreaptă o cruce iar în stânga o
suliță cu vârful în sus și inscripția: ”SF.(orizontal) și
DIMITRIE (vertical)”. Pe reversul plachetei este aplicat marcajul Institutului
Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române.
Campionatele balcanice - Ediția a XV-a - România '82
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si
”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din
Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 kilometri, este
castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu
inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noastre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 metri, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 metri. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 metri si lata de 6 metri. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Insigna - Fruntaș în gospodărirea comunei - 1972
Imediat după declararea încheierii colectivizării regimul
comunist din România a început o campanie de convingere a sătenilor asupra
necesității de gospodărire mai bună a satelor. În această largă acțiune intrau
acțiuni de curățenie și înfrumusețare a propriei gospodarii dar și acțiuni de
muncă patriotică în folosul comunității. În cadrul acțiunilor de înfrumusețare
a propriei gospodării intrau; văruirea gardurilor de la drum și a podețelor de
la intrarea în curte, curățarea șanțurilor de la drum din dreptul propriei
case, curățarea și văruirea copacilor, adunarea frunzelor și vegetației
uscate, precum și cultivarea și întreținerea culturilor din intravilan. În
cadrul acțiunilor de muncă patriotică în folosul comunității intrau cam
aceleași activități dar aferente instituțiilor de interes public ale satului;
școala, primăria, biserica, dispensarul local, etc. precum și acțiunile de
deszăpezire, îndiguire, desfundare canale de scurgere sau împăduriri în folosul
comunității. Sătenii participanți la astfel de acțiuni erau distinși, cu mare
fast, în adunări publice, cu aceste insigne - distincții care se acordau anual.
Apreciez că acordarea acestor distincții erau totuși o formă de propagandă
comunistă care arătă ce înseamnă munca în folosul comunității, ce înseamnă
ordinea și disciplina în tot și în toate.
Mărturiile
de botez (în special cele vechi) sunt piese metalice de forma unor monede,
medalii, sau jetoane care se conferă copilului și nașilor săi de botez, însemn
de respect și amintire. Adeseori acestea sunt confecționate din argint și au
forme diferite (în general rotunde, dar si ovale sau chiar poligonale). Mai
întotdeauna pe aceste piese este consemnat numele copilului botezat, al nașilor
săi de botez, dar și data nașterii și botezului copilului. Adeseori pe
mărturiile de botez se gravează și unele imagini (chipul unui bebeluș
dezbrăcat, un preot care scufundă bebelușul în scăldătoare sau un porumbel
(reprezentând sfântul duh) care se coboară asupra scăldătorii în care este
scufundat (botezat) copilul.
După
instaurarea comunismului în România, regimul a instituit un amplu ansamblu de
măsuri de convingere-impunere-schimbare a conștiinței cetățenilor. Se vorbea
despre “formarea omului nou, constructor și apărător devotat al cuceririlor
revoluționare ale poporului.”Se cerea
astfel o eficiență sporită în toate domeniile de activitate dar și economii de
orice fel, la sânge”. În acest scop
s-a instituit un sistem stufos de insigne și decorații pentru distingerea oamenilor cu merite în aceste domenii. Aceste distincții acopereau toate
domeniile de activitate, erau confecționate de metal mort, fiind strident
colorate și încărcate cu simboluri comuniste. Și insigna Fruntaș în creșterea animalelor face parte din acest
ansamblu de distincții.
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Președintele tanzanian, Ali Hassan Mwinyi,
născut în anul 1925, a condus între anii 1985 - 1995
Detaliu vignetă de pe o bancnotă euro fantezie
con_dorul@yahoo.com
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Președintele tanzanian, Ali Hassan Mwinyi,
născut în anul 1925, a condus între anii 1985 - 1995
Detaliu vignetă de pe o bancnotă euro fantezie
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 28.04.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu