1. Cu
ocazia aniversării bicentenarului nașterii domnitorului Alexandru Ioan
Cuza, Romfilatelia a lansat în circulație vineri, 20 martie 2020 emisiunea de mărci poștale intitulată Aniversări. Evenimente. Alexandru Ioan Cuza, 200 de ani de la naștere,
alcătuită din două mărci poștale.
Alexandru Ioan
Cuza
s-a născut la 20 martie 1820, la Bârlad, într-o familie de dregători moldoveni.
Studiile le-a făcut la Iași, unde a fost coleg cu Mihail Kogălniceanu și Vasile
Alecsandri.
În anul 1835 a obținut diploma de bacalaureat la Paris, iar mai
apoi a studiat Dreptul și Medicina, însă nu a terminat niciuna dintre
facultăți. În 1848 s-a numărat printre oratorii care au luat parte la adunarea
revoluționarilor de la Hotelul Petersburg din Iași, cerând înfăptuirea unor
reforme democratice. A fost arestat după înăbușirea Revoluției din Moldova,
însă a reușit să scape și s-a refugiat în Transilvania, unde a participat la
Marea Adunare Națională de la Blaj, din mai 1848. În anii următori a deținut
mai multe funcții în administrația Moldovei – președinte al Judecătoriei
Covurlui (1849-1851 și 1855-1856), director al Ministerului de Interne (1851),
pârcălab de Galați (1856). După adoptarea Convenției de la Paris din 1858 a
fost implicat în reorganizarea politică a Moldovei, iar în cele din urmă a fost
preferat pentru domnie atât de liberali, cât și de conservatori. După Unire,
Alexandru Ioan Cuza, sprijinit de Mihail Kogălniceanu, a inițiat primele
reforme pentru modernizarea țării. Sub domnia sa Unirea a fost recunoscută de
Marile Puteri, s-a creat primul Parlament și primul guvern unitar, au fost
adoptate reforma electorală, secularizarea averilor mănăstirești, reforma
agrară, a învățământului etc. Deoarece a instaurat un regim autoritar,
domnitorul a fost îndepărtat la 11 februarie 1866 de „monstruoasa coaliție”, o
grupare din care făceau parte politicieni liberali și conservatori, dar și
militari sau comercianți. Cuza a fost obligat să părăsească țara, locuind la
Viena, Paris și Florența. A murit la 15 mai 1873, în vârstă de 53 de ani, în
timp ce se afla la tratament în orașul german Heidelberg.
Cuza
a aprobat baterea unei medalii care să comemoreze lupta din Dealul Spirei a
pompierilor români cu turcii, pentru care a emis Decretul domnesc, nr. 78 din
21 mai 1860. Medalia a fost realizată din bronz, era rotundă și avea diametrul
de 32,5 milimetri. Pe avers era prezentat în relief un vultur încoronat, cu
cruce în cioc, cu spada și sceptrul în cele două gheare, iar pe piept se afla
capul de zimbru, cu steaua în cinci colțuri între coarne. În partea superioară
exista inscripția „PRO VIRTUTE MILITARĂ”, iar în partea de jos apărea numele
gravorului din Paris - Caque F. Pe reversul medaliei (reprezentat grafic pe
manșeta blocurilor filatelice ale emisiunii) se afla scris „13 septembrie 1848,
Dealul Spirei”. Panglica de culoare albastră avea pe fiecare margine câte două
dungi, una roșie în exterior și una galbenă în interior.
Pe
plicul „prima zi” a emisiunii este ilustrată o litografie de C.
Danielis, cu referire la Intrarea lui Cuza la Mitropolie cu ocazia deschiderii
Camerei Naționale din București în anul 1860.
2. În anul 1996 Romfilatelia a lansat în circulație câteva produse filatelice la tema FEMEI CELEBRE din care prezint mai jos pe Ana Aslan.
În ianuarie 1897, se năștea Ana Aslan, nume
complet, Ana Vasilichia Aslan,mezina unei familii de armeni din Brăila, cu valențe
intelectuale. La nașterea sa, tatăl Mărgărit Aslan avea 54 ani, iar mama Sofia
Aslan (fostă Popovici), era mai tânără cu 20 de ani.
Familia Aslan a acordat o
mare atenție educației celor patru copii. Băieții, Bombonel și Sergiu, au
devenit ingineri chimiști, licențiați la Dresda, în timp ce Angela, sora mai
mare, avea un talent remarcabil pentru arte, pictură în special. Mezina
familiei, Ana, a fost profund marcată de moartea tatălui survenită după o grea
suferință, când ea avea 13 ani. Moartea tatălui său, preocuparea de a înțelege
bătrânețea și de a găsi o modalitate de a inversa cursul vieții, au
determinat-o să fie interesată ulterior de gerontologie. Ȋn 1922 a
absolvit Facultatea de Medicinǎ si apoi și-a desfǎșurat activitatea la mai
multe spitale, pana ȋn 1952, cȃnd a fost numitǎ, cu sustinerea unuia dintre
mentorii ei, profesorul C. I. Parhon, director al Institutului de Geriatrie din
București, funcție pe care a deținut-o pânǎ ȋn 19 mai 1988, când a ȋncetat din
viațǎ, la vârsta de 91 de ani. „Eu nu trăiesc în trecut. Eu, în
general, trăiesc în prezent şi viitor. Nu mă gândesc la trecut, nici măcar nu
îmi amintesc de trecut. Cred că altă trăsătură care m-a ajutat este aceea că nu
regret nimic. Aşa am fost în viaţă şi aşa sunt acum. Nu regret nimic, nici
lupta pe care am avut-o, nici că sunt singură, nimic! Da, eu aşa sunt!” –
acestea sunt cuvintele cu care se descria Ana Aslan. Ana Aslan a visat şi a
văzut în cercetările ei „leacul”tinereţii, pe care l-a oferit cu mărinimie
tuturor celor care l-au cerut. Terapiile
și medicamentele Anei Aslan și-au câștigat un renume mondial. Personalitǎți
din toate domeniile și de pe toate continentele au apelat la serviciile ei.
Printre ele, artiști celebri precum Charles Chaplin, Claudia Cardinale, Sofia
Loren, Marlene Dietrich, Kirk Douglas, Frank Sinatra, Salvador Dali, Pablo
Picasso, Somerset Maugham, Pablo Neruda, magnatul Aristotel Onassis politicieni
ca Charles de Gaulles, Winston Churchill, Iosip Broz Tito, Indira Gandi,
Generalul Pinochet, J.F. Kennedy, au folosit medicamentele Gerovital inventate de celebrul doctor român. Medicamentul-minune
inventat de prof. dr. Ana Aslan este Gerovital H3, un
medicament care a revoluționat speranța de viațǎ. Pentru prima oarǎ, ȋn 1957,
Ana Aslan a descoperit efectul Gerovitalului, mai precis al
procainei. Ȋn premierǎ, doctorul român a luat ȋn calcul potențialul procainei
de a fi utilizata ȋn lupta ȋmpotriva ȋmbǎtrânirii. Evaluarea clinicǎ a Gerovitalului pe 7.600 de pacienți a determinat
omologarea sa ȋn anul 1957 și trecerea la producția de serie sub forma de
fiole, iar cinci ani mai târziu și sub forma de drajeuri, cremǎ terapeuticǎ și
loțiune capilarǎ. Ȋn anul 1966, cercetǎtoarea ȋnregistra patentul pentru Gerovital H3, ca parte dintr-un program geriatric
complet, gândit sǎ se ocupe de toate aspectele vieții unui om care nu vrea
sǎ-și simtǎ vârsta ȋnaintatǎ. Programul cuprindea mǎsuri pentru sǎnǎtate,
frumusețe, tonus psihic și era o combinație de reguli de viațǎ și de tratamente
pentru compensarea lipsurilor fiziologice care vin odatǎ cu vârsta. Bogați
și oameni sǎraci, personalitǎți și anonimi, au primit cu toții tratamentul
contra ȋmbǎtrậnirii. Gerovital H3 a fost brevetat
ȋn peste 30 de țǎri și a fost prima marcă românească de cosmetice înregistrată
la Oficiul European de Brevete şi Mărci. Ȋn 1974, prof.dr.Ana Aslan este aleasǎ
membru al Academiei Române. Ȋn anul 1980, prof. dr.Ana Aslan a inventat
ȋmpreuna cu farmacista Elena Polovrǎgeanu un nou produs geriatric,
Aslavitalul, la scurt timp brevetat și introdus ȋn producția industrialǎ. Primește cel de-al cincilea brevet pentru acest produs eutrofizant. Lǎrgește aplicabilitatea terapeuticǎ a Gerovital H3 ȋn special asupra sistemului nervos și cardiovascular. Ana Aslan a fost o femeie foarte cultǎ, poliglotǎ. Vorbea cu ușurințǎ francezǎ, germanǎ, ilalianǎ, englezǎ, spaniolǎ, greacǎ, polonezǎ. Ȋi plǎcea muzica clasicǎ, ȋndeosebi Chopin, dulciurile italiene și bucǎtǎria francezǎ. Era o ȋmpǎtimitǎ iubitoare a cafelei. La Institutul Otopeni se mai pǎstreazǎ ceașca din care a bǎut ultima cafea.
Aslavitalul, la scurt timp brevetat și introdus ȋn producția industrialǎ. Primește cel de-al cincilea brevet pentru acest produs eutrofizant. Lǎrgește aplicabilitatea terapeuticǎ a Gerovital H3 ȋn special asupra sistemului nervos și cardiovascular. Ana Aslan a fost o femeie foarte cultǎ, poliglotǎ. Vorbea cu ușurințǎ francezǎ, germanǎ, ilalianǎ, englezǎ, spaniolǎ, greacǎ, polonezǎ. Ȋi plǎcea muzica clasicǎ, ȋndeosebi Chopin, dulciurile italiene și bucǎtǎria francezǎ. Era o ȋmpǎtimitǎ iubitoare a cafelei. La Institutul Otopeni se mai pǎstreazǎ ceașca din care a bǎut ultima cafea.
A fost o femeie unicǎ, admiratǎ
pentru eleganța și inteligența ei, care muncea 12 ore pe zi și care şi-a
sacrificat viaţa personală pentru profesie şi crezul său. Prof. dr.Ana Aslan a
fost autoarea a peste 300 de lucrǎri, studii, comunicǎri și articole publicate
ȋn țarǎ și stǎinǎtate. Ȋncepând din anul 1980 a fondat și condus « Revista
românǎ de gerontologie și geriatrie». A fost membru al Societǎții Române de
Gerontologie, al Societǎții de Gerontologiedin Chile, al Asociației
Internaționale a Femeilor Medic, al Societǎții de Gerontologie din Chile, al
Societǎții pentru Cercetǎri privind Alimentele și Substanțele Vitale, al
Uniunii Mondiale de Medicinǎ Profilacticǎ și Igienǎ Socialǎ al Academiei de
Științe din New York, membru fondator al Confederației Societǎților de
Gerontologie din țǎrile latine. Ȋn Elveția, la Palatul ONU din Geneva a primit
premiul internațional și medalia « Leon Bernard», distincție acordatǎ de
OMS pentru contribuția adusǎ la dezvoltarea gerontologiei și geriatriei. A fost
desemnatǎ Doctor Honoris Causa și doctor emerit al Universitǎții “Braganza
Paulista” din Brazilia, distinsǎ cu “Merrito della Republica” in Italia, iar in
Grecia, numele ei a fost dǎltuit pe mausoleul ridicat pǎrintelui medicine,
Hipocrate, din Thessalia. Marea Doamnă a medicinei româneşti, Acad. Prof. Dr. Ana Aslan a rămas în istorie
drept femeia care a învins bătrâneţea. A trǎit o viațǎ ȋn halatul alb s-a
dedicat profesiei, a vibrat, a muncit și a urcat pe culmile gloriei medicina. Arhiva cu scrisorile primite de Ana Aslan numără 130.000 de
piese expediate din 130 de țări; cuprinde atât scrisori de mulțumire de la
pacienți, dar și corespondența profesională cu specialiști din domeniul medical.
În întreaga carieră, Ana Aslan a păstrat recunoștință mentorilor săi, chirurgul
Toma Ionescu, neurologul Gheorghe Marinescu, fiziologul Daniel Danielopolu și
C.I. Parhon, reliefând rolul lor în formarea sa ca specialist ori de câte ori
avea ocazia. Spunea că D. Danielopolu și C.I. Parhon au fost vârfuri ale
medicinii românești pe care ea nu i-a egalat. După o internare de o săptămână
la Spitalul Elias, s-a stins la 20 mai 1988, la vârsta de 91 ani. Și-a dorit o
slujbă cu preot și să fie înmormântată în cavoul familiei
Kalindero-Danielopolu.
Ana Aslan nu a avut moștenitori, bunurile sale intrând
în patrimoniul statului. Astfel, din 5 august 1988, 145 de piese din metale
prețioase (distincții, bijuterii și alte piese de artă decorativă) au fost
păstrate la Banca Națională a României. Ulterior, în vara anului 1991, bunurile
care au aparținut Anei Aslan au fost achiziționate de BNR, contravaloarea fiind
virată la bugetul de stat.
3. În anul 1996 Romfilatelia a lansat în circulație câteva produse filatelice la tema FEMEI CELEBRE din care prezint mai jos pe Lucia Sturdza Bulandra.
Lucia
Sturdza-Bulandra a
fost o renumită actriță de teatru din România, care s-a născut
la data de 25 august 1873 la Iași și a decedat în data de 19 septembrie 1961 la
București.
A fost una dintre marile figuri ale scenei românești, de neuitat în
roluri de compoziție din dramaturgia universală și națională, spirit
organizatoric, talent pedagogic ce a format generații întregi de actori precum:
Nicolae Băltățeanu, George Calboreanu, Dina Cocea, Radu Beligan, Victor
Rebengiuc și alții. Lucia Sturdza-Bulandra a fost fata cuplului Emil Sturdza și
Magda (născută Diamandy). Bunicul ei a fost Vasile Sturdza căsătorit cu
Ecaterina (născută Balș). A debutat la Teatrul Național din București în anul
1898. Împreună cu soțul său, în anul 1914 a fondat o companie particulară de
teatru. Din anul 1941 este actriță a Teatrului Municipal din
București iar din 1947 până la sfârșitul vieții a fost
directoarea acestui teatru, astăzi denumit Teatrul Bulandra. Pe lângă
activitatea scenică, timp de 30 de ani, a fost profesoară la Conservatorul de
artă dramatică din București.
Într-o epocă în care actorii încă erau asimilați
saltimbancilor, urmasa domnitorului Sturdza a dat viață "Reginei
Margot", "Annei Karenina" și "Mariei Stuart". A servit
timp de 68 de ani teatrul românesc dând viață la sute de chipuri, voci și
personalități reprezentând rolurile pe care le-a jucat. În urma Luciei Sturdza
Bulandra a rămas o școală inegalabilă de actorie îi poartă spiritul și numele
nemuritor.
Luni, 10 iunie 2013, cu prilejul a 140 de ani de la nașterea
actriței, Banca Națională
a României a pus în circulație o monedă comemorativă, cu valoarea nominală de 10 lei, în scop
numismatic. Moneda este din argint, cu titlul de 999‰, este rotundă, cu diametrul de 37 mm,
iar greutatea de 31,103 g. Întregul tiraj al monedei, de 500 de exemplare, este
emis de calitate proof, iar cantul monedei este zimțat.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
O MEDALIE ȘI CÂTEVA
INSIGNE DIN JUDEȚUL ALBA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
(Mihai Eminescu)
Insigna - Despărțământul ASTRA Blaj - Ocrotiți de Eminescu
Mihai
Eminescu (nume
real Mihail Eminovici) a fost un poet, prozator şi jurnalist român,
socotit de cititorii români şi de critica literară postumă drept cea mai
importantă voce poetică din literatura română, care s-a născut la data de 15
ianuarie 1850 la Ipotești în județul Botoșani și a decedat la data de 15 iunie
1889 la București. Eminescu a fost activ în societatea politico-literară
Junimea, şi a lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al Partidului
Conservator. A publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a
plecat să studieze la viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46 de
volume, aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu
Maiorescu, în şedinta din data de 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în
data de 3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost
transportat la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4
dimineaţa, poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost
înmormântat la umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. La data de 28
octombrie 1948 a fost ales membru post-mortem al Academiei Române.
Despărţământul
Blaj al Astrei s‑a dezvoltat într‑un mediu cu vechi tradiţii de viaţă
bisericească şi românească, beneficiind de la început de colaborarea unor
instituţii importante şi de conducători de mare prestigiu. Despărțămintele au
fost secții (diviziuni) ale asociației culturale transilvane ASTRA, care avea
sediu central în municipiul Sibiu. Andrei Bârseanu a spus: „Despărţămintele au
fost cele mai importante organe ale Asociaţiunii.Prin intermediul lor s‑a
realizat legătura cu poporul: răspândirea culturii în masele largi, răspândirea
luminii în straturile cele mai mari ale poporului nostru”. Blajul este
recunoscut ca important centru al iluminismului şi latinismului. La mijlocul
secolului al XIX‑lea, în cultura românească din Transilvania se conturează „un
nou cadru generat de evoluţia societăţii româneşti. Timotei Cipariu,
reprezentant de frunte al latinismului ardelean, vede satul, limba,
trecutul istoric, ca valori ce trebuie recuperate. Interesul pentru
patrimoniul popular îl câştigă prin apropierea de programul Asociaţiunii, pe
care‑l promovează în cercurile blăjene, care mai târziu vor pune în mişcare
satele aparţinătoare Despărţământului blăjean. Despărţământul Blaj a urmărit ca
obiectiv important cunoaşterea, preţuirea şi aducerea în lumină a culturii
milenare din zona Blajului. Fondatorii şi conducătorii Astrei Blaj şi‑au dat
seama că ridicarea culturală a satelor trebuie să se realizeze pe temeliile
culturii populare. Cele două direcţii importante înscrise în programul
despărţământului, mai ales, până la Marea Unire şi în perioada interbelică,
sunt răspândirea culturii în rândul populaţiei româneşti de la sate şi formarea
unei conştiinţe naţionale prin cunoaşterea şi valorificarea culturii sale
tradiţionale. Despărţământul Blaj al Astrei a luat fiinţă în cadrul Adunării
cercuale ţinute la Blaj în 28 iunie 1870, constituind un eveniment
cultural şi politic în viaţa comunităţii. Primul preşedinte ales a fost
„părintele filologiei româneşti”, savantul‑canonic Timotei Cipariu,
personalitate enciclopedică a secolului al XIX‑lea. Având sprijinul Bisericii
şi şcolilor Blajului, Despărţământul s‑a dezvoltat relativ firesc şi s‑a extins
în comunele arondate prin organizarea administrativă. Fiind apreciat de
blăjeni, cărturarul Timotei Cipariu, preşedintele Despărţământului, în anul
următor, la 5 iunie 1871, cu prilejul Adunării Anuale Generale, a reuşit să
expună programul de activitate şi să adreseze un cald apel membrilor: „Să ne
unim simţirile într‑un cuget şi într‑o inimă, cu puteri unite, să ne apucăm şi
fiecare după putere, din prisosinţa inimii sale, să conlucre, să contribuie la
construirea edificiului culturii şi a literaturii naţionale [...] învăţând din
trecut, care pentru noi a fost o şcoală şi de dureri dar şi de instrucţiune, să
folosim prezentul cu demnitatea ce‑l caracterizează pe român. ”Despărţământul
Blaj se situează în rândul despărţămintelor active încă de la înfiinţare.
Oficiul montanistic - Alba Iulia
Medalia
de mai sus s-a bătut în anul 1714 la comanda Oficiului montanistic Alba Iulia. Oficiile montanistice, în
general, aveau ca obiect de activitate modul de organizare al exploatărilor
miniere. Medalia s-a realizat în două variante de metal compoziție:- Material – aur, forma – rotundă, diametru – 50,8 milimetri și greutate – 52,39 grame
- Material – argint, forma – rotundă cu diametru – 54,1 milimetri
Cetatea Alba Carolina este o fortăreață de bastioane de tip Vauban,
construită la începutul secolului al
XVIII-lea în orașul medieval Alba Iulia pe Dealul Citadelei,
având rol de fortificație strategică de apărare a Imperiului Habsburgic,
împotriva eforturilor militare ale Imperiului Otoman și de
consolidare a puterii habsburgice pe plan local. Anterior epocii în care a fost
construită, în același loc s-au mai aflat alte 2 fortificații precedente:
Castrul Roman al Legiunii a XIII-a Gemina (106 e.n.) și Cetatea Medievală
Bălgrad (secolele XVI-XVII). Expansiunea militară otomană spre Europa de Vest a
luat sfârșit în 1683 sub zidurile Vienei prin biruința armatelor
austro-polone. Victorioși, Habsburgii au avansat militar și politic spre est
eliberând de sub dominația turcilor în 1687 Ungaria și în 1688 Transilvania, an
după care trupele imperiale au ocupat principalele cetăți locale, pe unele
reamenajându-le. Mai întâi au fost construite fortificații transilvane noi de
mai mică importanță. Edificarea unor mari fortărețe a debutat de abia după ce
în 1699 prin Tratatul de la Karlowitz, respectiv după 1718 prin cel de
la Passarowitz, otomanii au renunțat la teritoriile din Transilvania,
Banat și - vremelnic - Oltenia, în favoarea unui protectorat austriac. Inspiratorul
proiectului a fost mareșalul principe Eugeniu de Savoia, cel care a
introdus în Imperiul Habsburgic sistemele de fortificații elaborate
de Vauban. Ansamblul făcea parte dintr-un sistem mai larg de puncte
fortificate, menite a asigura defensiv noile provincii cucerite. Lucrările
pregătitoare au început prin ridicarea topografică din anul 1711, a orașului și
cetății medievale. Planul originar al cetății a fost trimis la Viena și
aprobat de prințul Eugeniu de Savoia la 18 aprilie 1714, acesta împreună cu
ordinul de începere a lucrărilor fiind înmânat la 26 aprilie 1714 generalului
Steinville, comandantul trupelor imperiale din Transilvania. În iulie 1714
generalul primește în baza observațiilor venite de la Viena notificarea de a
întocmi un nou plan, adaptat acestora. Terenul necesar (140 ha), a fost
eliberat între 1713-1715 prin dărâmarea vechiului oraș medieval, acesta
trebuind să fie mutat în partea de est a cetății (actualul oraș de
jos). Proiectul, din punct de vedere tehnic îi
aparține arhitectului italian Giovano Morando Visconti. Lucrările
(estimate în total la peste un milion de guldeni de aur) – au fost conduse
inițial de către acesta (care a murit în 1717 la 65 de ani, de ciumă) și
ulterior de inginerii militari Iosif de Quadri (1717-1727) și Konrad won
Weiss (1727-1738). Deși sistemul de apărare proiectat inițial cuprindea 4
linii de fortificații și o fortificație mai îndepărtată plasată pe Dealul
Furcilor - aflat în vecinătate, construcția finală a avut numai 3 linii. Construcția propriu-zisă - care urma
să devină fortificația principală a Transilvaniei - a fost realizată între anii
1715-1738, în timpul împăratului Carol al VI-lea, guvernatori
ai Transilvaniei în perioada respectivă fiind Sigismund
Kornis (1713-1731), Ștefan Wesseleny (1731-1732), Francisc
Anton Wallis (1732 - 1734 și Ioan Haller (1734-1755). Ca zidari și
pietrari au lucrat muncitori și meșteri italieni, iar pentru sculptură la
porțile cetății și bastioane a fost adusă echipă vieneză, condusă de
sculptorul Johann Konig. În 4 noiembrie 1715 s-a pus piatra de temelie la
bastionul Carol dedicat împăratului, situat pe latura de nord. Fortificația a
fost ridicată cu materiale din zonă, munca brută fiind prestată în serii de
câte două săptămâni de peste 20000 de iobagi români aduși din toată
Transilvania . Cărămida s-a confecționat pe plan local, piatra brută a fost
adusă de la Șard, iar cea fasonată de la Ighiu, nisipul din Mureș și piatra de
var de la Meteș. Zidurile - ușor oblice - s-au ridicat din cărămidă și
piatră printr-o tehnică fără denivelări, pentru a provoca ricoșarea ghiulelelor
metalice. Din vechea cetate medievală s-au utilizat totuși cele două bastioane
construite în secolul al XVII-lea, care au devenit în cadrul a două noi
bastioane, cavalieri - platforme de tragere. Proiectul inițial nu s-a realizat
în întregime, resursele financiare habsburgice fiind îndreptate ulterior spre
fortificații situate mai aproape de granița cu otomanii. În anul 1747 s-au
reluat lucrări sub conducerea generalul Bohn (care a și propus un nou proiect -
nerealizat - de fortificare exterioară spre oraș și spre Dealul Furcilor), dar
nu după mult timp s-au întrerupt. Câteva lucrări rămase neterminate au fost
reluate în anul 1812 precum și în timpul asediului din 1849. Manutanța -
depozitul de provizii, casele comisariatului și comandantului, două depozite de
pulbere, palatului princiar cu destinație de arsenal, biserica Ordinului
Trinitarian (1719, azi Biblioteca Bathyaneum) au fost ridicate sub conducerea
lui Iosif de Quadri, la fel și artera principală de circulație în
cetate. Corpul principal al cetății este de forma unui heptagon neregulat,
cele șapte bastioane conferindu-i o imagine stelată tipică sistemelor de acest
gen. Trinitatea este cel mai mare bastion și are un blazon
încoronat cu câmpuri multiple și frunze de acant. Celelalte sunt Sfântul
Ștefan, Eugeniu de Savoia, Sfântul Mihail, Sfântul Carol, Sfântul
Capistrano și Sfânta Elisabeta. Atât bastioanele (cu
o înălțime de 12 metri și o lungime variind între 106 și 142 metri) cu fețe
lungi dispuse în unghiuri diferite (75° - 120°) și flancuri scurte și concave
(42 - 48 metri), cât și curtinele de care le leagă (la distanțe de 116-135
metri) perpendicular, nu sunt egale deoarece au fost ușor adaptate terenului.
Bastioanele principale nu au cazemate interioare, defensiva implicând baterii
de artilerie așezate pe platforme superioare. Între bastioanele principale și
curtinele din a doua linie, se află șanțul interior cu lățimea de 27 metri.
Linia a doua era formată din raveline (sau semilune) care apără curtinele,
având numele bastioanelor apropiate, excepția fiind cea dispusă pe flancul sudic
denumită Francisc de Paula. Dimensiuni lor sunt: fețele 60 - 90 m și flancurile
45 m. Ultimele sunt prevăzute cu șanțuri late de 9 m. Redute de pe care
artileria protejată executa trageri îndepărtate sunt construite pe ravelinele
nordice și vestice. Linia externă era alcătuită din contragărzile ce protejau
fețele bastioanelor și ravelinelor, ele fiind dispuse în aceeași unghiuri cu
bastioanele și ravelinele pe care le apărau. Grosimea lor este de 22 m, iar
lungimea fețelor 120 - 144 m. Toate contragărzile și unele raveline vestice au
fost prevăzute cu baterii de artilerie în cazemate, precum și cu tunele
înzestrate cu metereze pentru trageri sau, cu încăperi pentru adăpostul trupei
ori cu rol de depozite, grajduri, etc. Pe latura estică dinspre oraș unde se
afla o terasă abruptă, contragarda - denumită anvelopă, se prezintă sub forma
unor valuri înalte de pământ susținute la baza de un zid scund din cărămidă.
Aici au fost amenajate în unghiurile ieșinde terase pentru artilerie. Planul
cetății a fost trasat în jurul axelor reprezentate de cele 6 porți (3 spre
est și restul spre vest), din care cea principală se află în partea de est.
Porțile vestice făceau – la origine – legătura cu terenul de instrucție al
armatei. Artera principală de circulație în interiorul cetății este între
porțile IIl-IV-V-VI. Statuile și reliefurile care împodobesc aceste porți, au
ca sursă de inspirație fapte ale eroilor antici sau războaiele austro-turce,
încadrându-se curentului baroc. Fortificația
bastionară de la Alba Iulia este cea mai mare Cetate din România,
care stă în picioare de mai bine de 300 de ani. Cetatea este locul în care vă puteți întoarce în timp, de-a lungul
a două milenii, printre vestigiile a trei fortificații, din tot atâtea epoci
diferite. Altfel spus, fiecare cetate ridicată aici a înglobat-o pe cea veche:
Castrul ridicat de romani, Cetatea medievală și Cetatea Alba Carolina. Ultima a fost ridicată la Alba Iulia la începutul secolului al XVIII-lea. Primul proiect al fortificației a fost realizat de
arhitectul italian Giovanni Morando Visconti, care a condus și prima fază a
lucrărilor. Arhitectul a murit de ciumă și își doarme somnul de veci în
Catedrala Romano Catolică din Alba Iulia. Piatra de temelie a Cetății fost
pusă în 4 noiembrie 1715. În linii mari, se consideră că anul de încheiere al
lucrărilor este 1738, deși au existat diferite lucrări și în anii următori.
Fortificaţia, concepută pe o suprafaţă de 110 hectare,
cu o incintă apărată de trei rânduri de ziduri, a primit o formă stelată,
cu şapte bastioane alternate cu șase raveline, străbătute de galerii boltite,
toate delimitate de şanţuri adânci. Forma de stea cu șapte colțuri este
dată de cele șapte bastioane, care formează în zona
centrală „incinta de siguranță“ a fortificației, cea mai importantă și cea mai
bine protejată. Enumerarea de obicei a bastioanelor începe de la Poarta a
III-a, spre sud, în sensul acelor de ceasornic. Bastioanele au primit denumiri
speciale, legate de numele unor patroni laici sau religioși. Zidurile
bastioanelor au la bază 2,5 metri grosime, iar înălțimea trece de 10 metri.
Zidul drept care le unește se numește în limbaj tehnic curtină. Corpurile mari
amplasate în fața curtinelor se numesc raveline. Ultima
linie de ziduri se numește contragardă. Cetatea ridicată în inima
Transilvaniei s-a dovedit a fi cel mai impunător monument
baroc al provinciei. O particularitate a Cetății este
dată de succesiunea celor șase porți, situate pe axa est-vest. Altfel spus, pe
Traseul Turistic al „Porților Cetății”, care face legătura între Centrul Civic
și cartierul Platoul Romanilor, aflat în zona de vest a municipiului Alba
Iulia. Impunătoarea fortificație a primit numele împăratului
Carol al VI-lea, în vremea căruia a fost ridicată, respectiv
Carlsburg-Cetatea lui Carol. Rolul Cetății a fost
unul militar, de apărare, dat de sistemul bastionar, de tipologia pieselor de
artilerie cu care a fost înzestrată, precum şi de mărimea trupelor existente în
interiorul ei. Cetatea a fost atacată o singură dată în
existența ei militară, dar niciodată cucerită. Episodul a avut loc în 1849,
când 8.000 de soldați maghiari au asediat-o fără succes. Cetatea Alba
Carolina a cunoscut în ultimii ani transformări spectaculoase, care o fac tot
mai vizibilă pe „tortul” turistic al Europei. În paralel cu lucrările de restaurare,
cofinanțate din fonduri europene, s-a avut în vedere si valorificarea
patrimoniului său cultural de excepție. Fortificația este locul în care au loc
festivaluri culturale, se aud orchestre celebre, unde concertează artiști de
top, români și străini.
Insigna vechime 7 ani - Regimentul 6 Pionieri Alba Iulia
Insignele militare regaliste pentru vechime contineau
simboluri ale regalităţii şi se deosebeau de la o unitate la alta, pe când în
regimul comunist, dar şi în prezent se emiteau şi se emit insemne (ordine sau
medalii) unice, ca reprezentare grafică, pe toata armata, împărţite în trei
clase (1, 2 şi 3) pe care se înscria şi se înscrie vechimea neîntrereupă în
muncă de 5, 10, 15, 20 de ani sau mai mult. Este necesar de precizat că
acordarea acestor insemne de vechime era însoţită şi este însoţită de o mică majorare
a retribuţiei lunare sau de o avansare în grad la exceptional (dacă persoana
era bine văzută, a se înţelege - apreciată, de către şefi. Sus am postat o fotografie reprezentând cazarma Regimentului 6 Pionieri din Alba Iulia.
Insigna - Albamont
A.S.Constructorul (Asociația sportivă)
Albamont este un club
de ecologie si turism montan din Alba Iulia ce s-a constituit în data de 22.02.1980, ca o secție de turism montan pe lângă
Asociația sportiva Constructorul din Alba Iulia, având ca misiune principală
aceea de a face drumeții în munții României. Albamont se definește ca o
organizație cu activități concrete, neguvernamentală de mediu, legal constituită,
nonprofit, fără caracter politic. Scopul organizației este acela de a promova
principiile dezvoltării durabile prin acțiuni practice și educaționale, urmărind
punerea în valoare a cadrului natural și patrimoniului comunitar din zonele
montane ale județului Alba. Clubul s-a preocupat și se preocupă continuu de
probleme ecologice grave ale zonei Alba, demarând în acest sens o serie de
activitați de educație ecologică, campanii de conștientizare privind dezastrele
ecologice, întocmirea de baze de date, etc. Albamont a desfășurat cursuri,
seminarii, acțiuni pe teren, în special pentru combaterea fenomenelor de
poluare în zona Zlatna. Clubul asigură inițierea în practicarea turismului
montan, cunoașterea unor zone mai deosebite sau mai puțin cunoscute, respectiv
implementarea practicării unui turism montan ecologic.
Insigna - Jidvei - Respectă-ți plăcerile!
Jidvei, în limba maghiară
- Zsidve, în limba germană – Seiden, este o comună din județul Alba care mai
include satele: Bălcaciu, Căpâlna de Jos, Feisa și Veseuș. Localitatea
s-a făcut cunoscută prin calitatea vinurilor produse aici. La recensământul din
anul 2011 comuna număra 4617 locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2002 – 5244 locuitori) dintre care: români – 70,11%, romi – 23,19%, maghiari – 2,07%,
germani – 1,19% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională
a comunei Jidvei astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 80,31%, greco catolici – 10,09%,
penticostali – 2,49%, reformați – 1,4% și restul – nedeclarată sau altă
religie. Mai jos enumăr câteva dintre atracțiile turistice ale comunei Jidvei: Biserica
evanghelică-lutherană fortificată din satul Bălcaciu, construcție secolul al XIV-lea: Biserica
evanghelică-lutherană din satul Veseuș, construită în stil gotic în
anul 1504; Biserica reformat-calvină din Veseuș,
construcție 1784; Biserica ortodoxă "Sfântul Nicolae" din
Jidvei; Biserica greco-catolică "Sfânta Treime", din Jidvei; Biserica
ortodoxă din satul Căpâlna de Jos și Biserica ortodoxă din satul Veseuș.
Vinurile de
Jidvei
își trag seva din Podgoria Târnave, care se întinde falnic între râurile
Târnava Mică și Târnava Mare. La 50 de kilometri de Alba Iulia, capitala de
suflet a românilor, și 150 de kilometri de vechea cetate dacică Sarmizegetusa,
Podgoria Târnave este inima unui loc plin de istorie și istorii, unele
adevărate, altele imaginare, care dau farmec Transilvaniei. În această podgorie
și-au găsit condiții prielnice de dezvoltare soiuri albe precum Fetească
Regală, Riesling Italian, Sauvignon Blanc, Fetească Albă, Chardonnay, Muscat
Ottonel și altele. Odată cu schimbările climatice, a fost posibilă plantarea
soiurilor de struguri negri în podgorie. Pinot Noir, Cabernet Sauvignon, Merlot
sau Syrah se transformă la început de toamnă în vinuri roze, care încântă și
seduc deopotrivă. Cu o suprafață întinsă de 2500 hectare, compania Jidvei
deține cea mai mare plantație viticolă din România și cea mai mare podgorie din
Europa cu proprietar unic. Condițiile pedoclimatice dau un cumul de caracteristici specifice zonei, explicând astfel vechimea milenară a culturii
viței-de-vie și calitatea vinurilor de Târnave. Cel mai de preț dar cu care
natura răsplătește priceperea viticultorilor este toamna, care vine pe văile
Târnavelor cu temperaturi moderate, uneori cu ceață persistentă, alteori cu
zile însorite, favorizând acumularea zaharurilor și aromelor și păstrând cu
grijă aciditatea în limitele unui echilibru armonios.
Cazinoul ofițerilor
Cercul militar
Hotelul Ungaria
Hotelul Cetate
Poarta nr.1 a cetății
Poarta nr.2 a cetății
Poarta nr.3 a cetății
Poarta nr.4 a cetății
Poarta nr. 5 a cetății
Poarta nr.6 a cetății
Poarta nr.7 a cetății
Banca Națională și Poșta - 1935
Piața Hunyadi
Piața Mihai Viteazu
Catedrala încoronării
Clopotnița Catedralei încoronării
Catedrala romano-catolică
Centrul județean militar Alba
Gara
Biserica italiană
Casa ce cultură a studenților
Muzeul unirii
Pensiunea Flamingo
Obeliscul Horia, Cloșca și Crișan
Prefectura
Primăria
Lupa capitolina
Statuia lui Mihai Viteazu
Monumentul Losenau
Alba este
un județ al României situat în provincia Transilvania.
Reședința acestui județ este
municipiul Alba Iulia. Județul are o suprafață de 6242 kilometri
pătrați și o populație de aproximativ 383000 de locuitori. Ca subdiviziuni
administrative județul se compune din; 4 municipii - Alba Iulia, Aiud, Blaj,
Sebeș, 7 orașe - Abrud, Baia de Arieș, Câmpeni, Cugir, Ocna Mureș, Teiuș,
Zlatna și 67 de comune. Sus am postat harta, stemele interbelică,
comunistă și actuală, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și
arhitectură, din vremuri diferite, din județul Alba, dar și alte locuri de
vizitat pe aceste meleaguri.
Mănăstirea - Râmeț
Gara - Blaj
Crucea lui Iancu - Blaj
Bustul lui Pavel Chinezu - Șibot (Câmpul pâinii)
Vedere - Ighiu
Vedere - Valea Lungă
Monumentul eroilor - Zlatna
Monumentul Studenților - Aiud
Biserica greco catolică și Școala - Abrud
Cazarma Franz Josef - Abrud
Casa Balinț și Primăria - Aiud
Băile de cură - Ocna Mureș
Fabrica de hârtie - Petrești
Gara - Războieni
Mină particulară de aur - Roșia Montană
Gara și Căminul cultural - Răhău
Biserica de lemn - Sâncrai
Castelul Bruckental - Sânmiclăuș
Biserica - Sântămărie
Mormântul lui Avram Iancu - Țebea
Gara - Vințu de Jos
Vedere - Vurpăr
Strada Poștei - Zlatna
Gimnaziul evanghelic - Sebeș
Biserica evanghelică - Sebeș
Gara - Teiuș
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Împăratul roman Gaius Julius Augustus Cezar,
a trăit între anii 63 I.Hr. - 14 D.Hr. și
a condus între anii 27 I.Hr. - 14 D.Hr.
Detaliu vignetă de pe o bancnotă fantezie din SUA
Detaliu vignetă de pe o bancnotă fantezie din Anglia
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 10.04.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu