Mai jos am postat și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea olandeză GORSSEL,
municipalitatea LOCHEM, provincia GELDERLAND, din
vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Biserica
Muzeul
Moara de vânt Geertruida Cornelia
Hotelul Roskam
Casa Dorth
Casa Oldenhof
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Petre P. Carp
Medalia prezentată mai sus omagiază
personalitatea lui Petre P. Carp.
Medalia este confecționată din alamă, are toartă și inel de prindere, este
rotundă și are diametrul de 23,5 milimetri.
Petre P. Carp a fost un politician conservator, membru
în guvernele ce au succedat abdicării lui Cuza, susținător al ideii intrării
României în război, alături de Puterile Centrale și de două ori Prim-Ministru.
S-a născut într-o
familie boierească din Moldova în data de 29 iunie 1837 la Iași și a decedat la
data de 19 iunie 1919 la Țibănești, județul Iași. A
fost trimis încă din copilărie la Berlin (1850), unde învață la Liceul
francez. După bacalaureat urmează Facultatea de Drept și Științe Politice din
Bonn. În anul 1862 revine la Iași și contribuie la punerea bazei
societății Junimea (primăvara anului 1864). A fost inițiat în francmasonerie la 21 octombrie 1867 în Loja Steaua României
din Iași, iar la 19 noiembrie același an, primește gradul de Companion. Adept
al ideilor „junimiste”, a fost ales în numeroase rânduri deputat și senator
în Parlamentul României. A îndeplinit numeroase funcții politice în cadrul
guvernelor care au succedat la conducerea țării după abdicarea domnitorului
Cuza. A activat în cadrul diplomației românești îndeplinind funcțiile de agent
diplomatic la Viena și Berlin (martie 1871 - aprilie 1873) și ulterior la
Roma (aprilie - octombrie 1873). În perioada noiembrie 1882 - octombrie
1884 a fost numit Trimis extraordinar și ministru Plenipotențiar al României la
Viena. În anul 1891 gruparea „junimistă” se desprinde din cadrul Partidului
Conservator și formează Partidului Constituțional, iar Petre P. Carp este
ales președinte al acestui nou partid. După fuziunea din 1907 a tuturor
elementelor politice conservatoare din România, a fost ales președinte al Partidului
Conservator (21 aprilie 1907 - 14 mai 1913). Văzut pe scară largă ca
neclintitor și tranșant în poziția sa publică și respectat ca orator, P. P.
Carp s-a opus curentului majoritar în diverse dezbateri politice. Întregul său
discurs a fost o alternativă la tendințele protecționiste, antisemite și
populiste ale liberalismului românesc „roșu”.
Insigna - M.S. (Majestatea Sa) Regina Elisabeta (a României)
Elisabeta a Romaniei,
Principesă de Wied – pe numele său
complet
Elisabeth Pauline
Ottilie Luise zu Wied – (născută 29
decembrie 1843, Neuwied, Germania – decedată 18 februarie 1916, Curtea de
Argeş) este numele sub care a mai fost cunoscută Regina Elisabeta a
României, întâia regină a României, soţia lui Carol I
Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege român al dinastiei Hohenzollern, a fost o
patroană a artelor, fondatoare a unor instituţii caritabile, poet, eseist,
scriitor. Este, de asemenea, cunoscută sub numele de Principesa
Elisabeth von Wied, ca patroană a artelor purta pseudonimul Carmen
Sylva, iar ca fondatoare de instituţii caritabile a fost supranumită de
oamenii din popor Mama răniţilor. S-a născut pe 29 decembrie
1843 în castelul Monrepos din Neuwied (astăzi în unul din cele 16 state federale
ale Germaniei, Rheinland-Pfalz) pe Rin şi a murit pe data de 2 martie 1916 în
Bucureşti. Mormântul său se găseşte la Mănăstirea Curtea de Argeş, unde sunt
îngropaţi toţi Regii României. Elisabeta era fiica lui Hermann, prinţ de
Wied. În 1869 Principesa Elisabeta de Wied se căsătoreşte cu Domnitorul Carol I
al României, devenind astfel prima regină a României. Prinţesa Elisabeta
von Wied a venit în România în 1869, la vârsta de 26 de ani, pentru a se
căsători cu Karl von Hohenzollern, care a guverant sub numele regal de Carol I
de România. În acea vreme Principalitatea era sub tutela Imperiului Otoman.
După Războiul de Independenţă din 1877 şi Tratatul de la Berlin (1878), România
a fost recunoscută ca regat în 1881 şi Elisabeta a devenit prima Regină de
România. În timpul războiului din 1877, Elisabeta a înfiinţat spitale,
servicii de ambulanţă şi îngrijire şi a procurat medicamente pentru răniţi.
Regina Elisabeta s-a implicat energic în sprijinirea artelor şi a societăţii
filantropice, prin intermediul cărora a încurajat doamnele din înalta societate
să aibă un rol activ în strângerea de fonduri şi în gestionarea actelor
caritabile. În absenţa unui sistem de caritate, Societatea Regina Elisabeta a
reginei, fondată în 1893, a tratat benevol circa 17000 de pacienţi pe an, a
distribuit medicamente gratuite şi a monitorizat starea familiilor
nevoiaşe. Regina a avut şi iniţiativa de a identifica potenţialul
meşteşugurilor româneşti. Ea însăşi se înveşmânta adesea în portul naţional
românesc, socotit până atunci strai al ţăranilor, şi a încurajat doamnele din
suita ei să facă la fel, dându-i astfel o valoare socială deosebită. Regina a
organizat la castelul regal de la Sinaia un centru de meşteşuguri
naţionale. A făcut o datorie din a încuraja tinerii talentaţi să studieze
prin intermediul unui program de burse. Regina şi-a făcut un anturaj de artişti
în devenire cum ar fi George Enescu sau Elena Văcărescu şi a sprijinit
financiar pe pictorul Nicolae Grigorescu şi poetul Vasile Alecsandri. Elisabeta a
ştiut şi beneficiul major al turismului într-o ţară care nu era încă în
circuitul turistic internaţional. A iniţiat în acest domeniu o campanie vioaie
de publicitate pentru a-şi face cunoscută în străinătate ţara sa adoptivă.
Trenul Orient Express făcea o haltă la Sinaia şi călătorii erau găzduiţi la
castelul regal. Ca parte a aceleaşi campanii, România a participat la
Expoziţia Universală de la Paris în anii 1867, 1889 şi 1900 cu multe articole
lucrate tradiţional de femei, cum ar fi broderii şi tapiţerii, iar în 1912, regina
a organizat la Berlin expoziţia Die Frau
im Kunst und Beruf (Femeia în artă şi meşteşuguri). Talentul său
lingvistic desăvârşit, a ajutat-o să publice diverse opere în limbile franceză,
germană şi engleză sub pseudonimul Carmen Sylva, prin lucrările sale făcând
cunoscută în străinătate România; astfel a atras atenţia lui Pierre Loti şi
Mark Twain, care evocând-o a spus despre ea: “Acea prinţesă şi poetă germană
încântătoare, adorabilă, îşi aduce aminte că florile codrului şi câmpiile “i-au
vorbit”". În ciuda romantismului său accentuat, se poate spune fără
şovăială despre Carmen Sylva că a reuşit, într-o societate patriarhală atunci
când sistemul de valori european era doar o faţadă, să iniţieze o mişcare de
emancipare a femeilor din România: cel mai bun exemplu al acestei mişcări este
protejata ei, Elena Văcărescu. Regina Elisabeta a murit cu puţin timp
înainte ca România să declare război Germaniei şi a fost îngropată la
mănăstirea de la Curtea de Argeş. A fost poetă şi prozatoare, o admiratoare
sinceră a poetului român Mihai Eminescu, pe care l-a recompensat cu ordinul
Bene Merenti, însoţit de o importantă sumă de bani dar cuprins de o furie anti
dinastică poetul a refuzat să ridice premiul. Era o pasionată cititoare a
poemelor sale, după cum rezultă dintr-o scrisoare trimisă de Titu Maiorescu lui Eminescu. Relaţiile dintre Mihai
Eminescu şi regele Carol I, erau destul de tensionate după ce Mihai Eminescu a
folosit, ca să-l caracterizeze pe rege formula cu valoare derogativă Carol
îngăduitorul într-un editorial din gazeta conservatoare Timpul. Mihai
Eminescu era adeptul unei monarhii autoritariste, dar Constituţia de la 1866
dădea regelui doar puterile unei monarhii constituţionale, măsură de precauţie
care urma să împiedice orice nouă tentativă de dictatură regală după
precedentul istoric al domniei prinţului pământean Alexandru Ioan Cuza. Pseudonimul său
literar era Carmen Sylva, ceea ce se traduce din limba latină prin “Cântecul
pădurii”. Se fotografia în faţa maşinii de scris şi este cunoscut faptul că în
prima reclamă publicitară din lume de tip testimonial pentru o companie
producătoare de maşini de scris apărea chiar regina României. Casa regală a
României, nefiind prea bogată (a se vedea celebra poveste privind Coroana de
oţel), îşi completa veniturile din publicitate! A fost supranumită regina
scriitoare, a scris poeme, basme, povestiri, romane, lucrări cu caracter
memorialistic. A tradus din opera lui Pierre Loti. Reşedinţa ei preferată era
Castelul Peleş, unde îşi ţinea şi biblioteca. Regina Carmen Sylva şi-a
devotat întreaga ei viaţă desăvîrşirii spirituale, şi carierei de scriitor. A
scris în mai multe limbi, fiind fluentă şi perfect inteligibilă în germană,
franceză, engleză şi română. Cunoştea la perfecţie limba latină şi limba
greacă. A colaborat la scrierea mai multor cărţi cu doamna ei de curte, Mite
Kremnitz, una dintre iubitele lui Mihai Eminescu. Mite era cumnata lui Titu
Maiorescu, şi a devenit eroina principală a unui roman de dragoste scris de
Eugen Lovinescu, Mite (1934), despre povestea de dragoste dintre cei doi, la
fel de faimoasă ca relaţia cu Veronica Micle. Titu Maiorescu era căsătorit cu
Klara Kremnitz, dar după moartea prematură a acesteia, în urma unui cancer la
sân îşi notează în Jurnal interesul său pentru Mite. Prin intermediul lui Mite
Kremnitz, Carmen Sylva l-a cunoscut pe Mihai Eminescu. Într-o scrisoare pe care
Titu Maiorescu i-o trimite lui Mihai Eminescu şi care conţinea asigurări că
volumul de Poesii îngrijit de Maiorescu şi publicat în 1883 la
editura Socec, acesta îi transmite poetului că la curtea de la Castelul Peleş
doamnele de curte şi regina însăşi au învăţat deja poeziile sale pe de
rost! Iubitoare şi creatoare de artă şi literatură, era o bună
cunoscătoare şi interpretă de muzică – canto, pian, orgă; avea în acelaşi timp
şi calităţi de pictor. Excelentă amfitrioană, femeie rafinată şi cultă,
Elisabeta creează un salon pentru oamenii de cultură în care se găsesc, printre
alţii, Vasile Alecsandri, Elena Văcărescu, Mite Kremnitz, Titu Maiorescu. Îi
admira atât pe Mihai Eminescu, considerându-l un mare poet romantic, cât şi pe
George Enescu. Pe acesta l-a ajutat în drumul devenirii sale de mare
compozitor, prin construirea lângă Castelul Peleş a unei săli de concerte
special concepută pentru el şi prin dăruirea unei viori construită de celebrul
lutier italian Amati. “Azilul orbilor Regina Elisabeta” În 1909, Regina
Elisabeta a înfiinţat “Azilul orbilor Regina Elisabeta” pe strada Vatra
Luminoasă din Bucureşti, care funcţionează şi în prezent, acest centru având un
liceu pentru cei cu deficienţe vizuale, o postliceală sanitară etc. Regele
Carol a sprijinit acţiunea umanitară a Reginei, adresându-i d-lui Ion I.C.
Brătianu, Preşedinte al Consiliului de miniştri, pe 26 noiembrie 1909, o
scrisoare prin care dorea ca statul să se implice în activităţile acestui
aşezământ, regele “punând la dispoziţie suma de 500 000 lei pentru achitarea
datoriilor în fiinţa şi terminarea clădirilor trebuincioase”. Şi Regina a
adresat lui Ion I.C. Brătianu pe 25 noiembrie 1909 o scrisoare în care scria:
“în via dorinţă de a veni în ajutorul orbilor, am luat acum câţiva ani
iniţiativa de a înfiinţa un azil menit a le da adăpost statornic deprinndu-i în
acelaşi timp la o muncă folositoare.(…) Sunt încredinţată că acest aşezământ va
răspunde şi în viitor menirei sale umanitare şi că deapururea infirmii se vor
bucura într-însul de o adevarată alinare”. (sursa:Arhivele Naţionale ale
României). A scris enorm, peste o mie de poezii, nouzeci de nuvele strânse
în patru volume antologice, treizeci de opere dramatice şi patru romane. A
scris în limba germană, uneori chiar cu caractere gotice. Opera ei a fost
transpusă în limba română de Mihai Eminescu, George Coşbuc, Mite Kremnitz sau
Adrian Maniu. Se poate menţiona ca un fapt divers că s-a afirmat adesea că
poemul Pestre vârfuri al lui Mihai Eminescu ar fi doar
versiunea modificată în limba română a unui poem scris în limba germană de
poeta Carmen Sylva. (Femeia secolului XXI
- net)
Insigna - Piatra Craiului
Parcul National Piatra Craiului este
situat in Carpatii Meridionali incluzand Creasta Pietrei Craiului, in
totalitate, si spatii din culoarele intramontane limitrofe, Rucar-Bran si
Rucar-Zarnesti. Parcul National Piatra Craiului se întinde pe raza judetelor
Brasov si Arges, incluzand suprafete apartinand localitatilor Zarnesti, Moeciu
(satele Magura si Pestera), Bran, Rucar si Dambovicioara. Acest parc este
special datorită caracterului unic al masivului, aici găsindu-se specii rare ca
Dianthus callizonus, Hesperis nivea, Minuatia transilvanica sau Leontopodium
alpinum. In 1938, cand s-a înfiinţat rezervatia naturala, au fost luate in
considerare numai 440 hectare. In anul 1972, aceasta suprafata a crescut la 900 ha, iar
astazi, zona de conservare speciala acopera o suprafata de 4879 hectare, zona de parc
national ocupand circa 9894 hectare. In anul 1990 Piatra Craiului este declarat parc
national prin Ordinul 7 al Ministerului Agriculturii de la acea vreme, alaturi
de alte 12 parcuri din Romania.
Munții Piatra Craiului sunt un lanț muntos calcaros aflat în sud-vestul Carpaților Orientali, dar care aparține lanțului Carpaților meridionali, găsindu-se în nord-estul acestora, undeva în județele Brașov și Argeș. Altitudinea maximă a acestor munți este Vârful La Om, cunoscut și ca și Piscul Baciului, înalt de 2238 metri. Principalele monumente ale naturii din Munții Piatra Craiului – fenomene carstice sunt; Cheile Dâmbovicioarei, Peștera Dâmbovicioarei, Prăpăstiile Zărneștilor, izbucurile Fântânile Domnilor și Fântâna lui Botorog, La Zaplaz, Cerdacul Stanciului, Peștera Stanciului, Moara Dracului, etc. Nominalizez mai jos câteva cabane care ne așteaptă în acești munți; Plaiul foii, Curmătura, Gura Râului, Brustureș, Pietricia, Cascoe și Taverna Pietrei Craiului.
Insigna - Energo Reparații 1952 - 1992 România
Societatea comercială
Energoreparații serv SA proiecteaza, realizeaza si intretine ansambluri specifice
centralelor electrice, produse pentru mecanizarea lucrarilor de reparatii,
instalatii, subansambluri si piese de schimb pentru echipamente folosite in
special in industria energetica, dar si in industria cimentului, industria
miniera (cariera de suprafata), cat si in petrochimie. Sediul central al
societății este situat în București, Sectorul 4, Șoseaua Berceni, nr. 104.
Activitatea principală a societăii este fFabricarea
de motoare si turbine (cu exceptia motoarelor pentru avioane, autovehicule si
motociclete). Alte activități ale societății sunt:
- Fabricarea altor masini de utilitate generala n.c.a.
- Fabricarea utilajelor pentru extractie si constructii
- Fabricarea de pompe si compresoare
- Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice
- Tratarea si acoperirea metalelor
- Operatiuni de mecanica generala
- Fabricarea articolelor din fire metalice; fabricarea de lanturi si arcuri
- Fabricarea de suruburi, buloane si alte articole filetate; fabricarea de nituri si saibe
Insigna - Revista "Pentru patrie" 45 ani
Primul număr al
revistei „Pentru Patrie“ a apărut în anul 1949. În perioada 1951-1952,
revista apare bilunar (nr. 15-62). Îşi suspendă apariţia la numărul 104 iar
după şase luni (iulie 1956-ianuarie 1957), publicaţia îşi reia apariţia.
Explicaţiile legate de încetarea şi reluarea publicării diferă. Una dintre ele
ar fi că acest lucru s-a făcut sub „avalanşa de scrisori şi telefoane“, o alta
îl are în centrul istorisirii pe ministrul de interne de la acea vreme care se
pare că era un cititor împătimit al revistei. Din 1957 până în prezent,
publicaţia a avut apariţii lunare. A fost distribuită gratuit în cadrul
unităţilor, până în 1972, când a ieşit pe piaţă, devenind (într-un peisaj
mediatic politizat) una dintre cele mai căutate publicaţii care, la un moment
dat, a vândut şi oficiosul PCR, un abonament la revista „Pentru Patrie“ fiind
condiţionat de un altul, la „Scânteia“. În primul deceniu de apariţie
(1949-1959), revista este martor al întemeierii unor noi structuri şi
formaţiuni precum Spitalul ministerului de la Foişor, Clubul Dinamo, Ansamblul
„Ciocârlia“, Casa de Cultură, Biblioteca, Studioul de film, Școala de poliţie,
a căror activitate o va promova şi populariza permanent. Tot în aceeaşi
perioadă, publicaţia va dedica rubrici sau pagini întregi ştiinţei
popularizate, noilor apariţii editoriale, poştei redacţiei, întâlnirilor cu
cititorii. Activitatea militarilor era un subiect constant în paginile
revistei. Chiar dacă termeni ca „ploton de grăniceri, massa de oameni, match de
fotbal“ aduc astăzi zâmbetul pe buze, să nu uităm că revista „Pentru Patrie“
era destinată eforturilor de culturalizare instituţională şi mulţi dintre
termenii inventariaţi aici urmau să intre în conştiinţa „publicului-ţintă“. Tot
acum, cititorii sunt familiarizaţi şi cu rolul Organizaţiei Naţiunilor Unite,
află amănunte despre aselenizare de la un membru în comisia de Astronautică a
Academiei R.P.R., despre istoria rachetei, despre generatoare şi amplificatoare
de radiaţii, află ce este napalmul, li se prezintă povestea extinctorului,
desluşesc tainele vântului solar sau începuturile teatrului românesc. Filiala
de vânătoare „Dinamo“ Bucureşti oferă informaţii despre „Ce putem vâna şi
pescui?“ În anii ‘60, propaganda - în genere - îşi pierde din stridenţă iar
printre schimbările de optică se numără acum şi aplecarea către tematica legată
de redescoperirea valenţelor patriotismului.
În acest context, revista „Pentru
Patrie“ încerca, la rândul ei, să rostească adevăruri făcând apel la
simboluri istorice, la nume ilustre de autori români, la chipuri de eroi din
trecutul de luptă al poporului român, reuşind să ofere şi pagini coerent
structurate. Apar articole dedicate bătăliei de la Călugăreni, Unirii
Principatelor, lui Nicolae Bălcescu, căpitanului Zăgănescu. În mai 1964,
poetului Mihail Eminescu i se consacră o pagină semnată de Victor Eftimiu,
Tudor Arghezi, Mihail Sadoveanu, Mihai Beniuc, Maria Teresa Leon, Rafael
Alberti ş.a. Acelaşi lucru, pentru Ion Creangă şi Casa cu amintiri şi poveşti.
Stelian Sârbu stă de vorbă cu scriitorul Marin Preda. La rubrica Ce să citim?
sunt prezentate volumul „Dacii“ al lui Hadrian Daicoviciu, romanul „Facerea
lumii“ al scriitorului Eugen Barbu, iar la cea dedicată Frumuseţilor patriei -
reportajele sunt realizate la Cheile Bicazului şi Lacul Roşu. Tot acum,
scriitorul Marin Preda publică proza scurtă intitulată „Soldatul cel mititel“,
ilustrată de Tia Peltz, pictorului Al. Ciucurencu i se consacră un articol, iar
cititorii sunt puşi în temă cu medaliile de aur obţinute în 1964 de România la
Târgul Internaţional de la Leipzig, pentru utilaj petrolier, la Concursul
internaţional de vinuri de la Montpellier, la Concursurile internaţionale de
flori de la Paris, Triest, Erfurt şi la Primul Festival Internaţional de artă
folclorică de la Cairo. Pe coperta unu a revistei apare în 1965 echipa de
dansuri a Ansamblului „Ciocârlia". În
decembrie 1989, revista sărbătorea apariţia numărului 500 (decembrie
1989-ianuarie 1990). Publicaţia şi-a schimbat denumirea în „Patria Liberă“, sub
impulsul evenimentelor, dar din februarie 1990, a revenit la denumirea
iniţială. Deasupra am expus coperta unor numere din revista Pentru
patrie, de-a lungul vremii.
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Sir John Vaughan, om politic britanic
a trăit între anii 1603 - 1674
Detaliu vignetă de pe o acțiune spaniolă
Detaliu vignetă de pe un cupon de raționalizare
a bunurilor de larg consum din vremea
războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 29.04.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu