vineri, 29 martie 2013

LUMEA BANCNOTELOR LUMII - 158


STATELE 
AFRICII ECUATORIALE

STATELE 
AFRICII DE VEST

***

VORBE DE DUH
DE LA ÎNAINTAŞI
George Bernard Shaw,
scriitor irlandez (1856 - 1950) 
  1. Învăţătura îţi predă o singură lecţie: îndoiala!
  2. O viaţă petrecută făcând greşeli nu este doar mai onorabilă, dar şi mai folositoare decât o viaţă petrecută fără să faci nimic.
  3. Viaţa este o flacără ce se stinge întotdeauna, dar recapătă scântei de câte ori se naşte un copil.
__________xxXxx__________

O INSIGNĂ,  
CÂTEVA JETOANE 
ŞI MEDALII ROMÂNEŞTI

Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA,  poţi citi în  articolul  "Le Havre - Franţa".

JETOANELE sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor, ce sunt folosite pentru declansarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor bauturi sau mici, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi în plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la sedinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. 

INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderant metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini  reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa la un club, de  identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.  

100 * 1876 - 1976 
Societatea de Cruce Roşie din Republica Socialistă România
Romania a devenit Parte semnatara la prima Conventie de la Geneva din 1864 si a ratificat-o in 1874. Doi ani mai tarziu, la 4 iulie 1876, a luat fiinta Societatea Crucea Rosie din Romania si si-a inceput activitatea in actualul sediu al Spitalului Coltea din Bucuresti. Printre semnatarii actului de infiintare a Crucii Rosii Romane, se regasesc importante personalitati ale vremii: Nicolae Cretzulescu, George Gr. Cantacuzino, C.A. Rosseti, Ion Ghica, Dimitrie Sturza, Gr.G. Cantacuzino si Dr. Carol Davila. 
Primul preşedinte al Crucii Rosii Romane a fost Printul Dimitrie Ghica, in perioada 1876-1897. La nici trei saptamani de la infiintare, in ziua de 20 iulie 1876, prima ambulanta a Crucii Rosii Romane a plecat intr-o misiune umanitara pe frontul sarbo-turc de la sud de Dunare. Pe baza solidaritatii ce uneste Societatile Nationale surori, prima misiune a Crucii Rosii Romane avea menirea de a acorda ajutor medical militarilor raniti, indiferent de tabara din care faceau parte.


Insignă - TV(Divizia Tudor Vladimirescu)
Divizia Tudor Vladimirescu a fost una din cele două divizii de voluntari români constituită în URSS la data de 15 octombrie 1943, în principal din prizonieri de război români, care aveau de ales între a fi prizonieri sau să treacă de partea Aliaților. Divizia a fost constituită din inițiativa lui Stalin ca o parte a armatei române, dar de fapt ca o parte a armatei sovietice, o unealtă de propagandă și de pregătire a instaurării comunismului. Încă de la constituire divizia făcea parte din sistemul sovietic militar și doar după instaurarea deplină a comunismului în România devine parte a sistemului militar românesc, aducându-și din plin contribuția la comunizarea sistemului militar românesc. În anul 1947 a fost parțial motorizată. A participat ca parte a armatei sovietice la luptele din Transilvania, ajungând până în munții Tatra. Pentru faptele de arme alături de armata URSS la 9 februarie 1946 va fi acordată medalia sovietică „Victoria” unui grup de 58 de ofițeri români din această divizie.


Jeton - Cortini - Dez.1937
Theater Variete Vox - Bucarest
Cortini, nume real Paul Korth (1890 - 1954) a fost un magician şi iluzionist german care a prezentat spectacole şi în Bucureşti. A decedat în timp ce prezenta un spectacol.
Deasupra am postat şi alte jetoane Cortini emise cu ocazia unor reprezentaţii în diferite oraşe ale lumii.

100 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi
MDCCCLXXVI - MCMLXXVI (1876 - 1976) - Via Sacra
Coloana fără sfârşit sau Coloana infinitului sau Coloana infinită este opera sa principala, considerata sinteza a tuturor cautarilor sale de o viata intreaga si esenta operei lui Brancusi, fiind una din cele mai admirabile sculpturi ale secolului. Este o sculptura austera si perfect echilibrata.Cele 16 elemente ale coloanei au fost turnate in septembrie 1937 la uzinele din Petrosani, si cantaresc 14226 kg. Sculptura este o stilizare a coloanelor funerare specifice sudului Romaniei. Denumirea ei originala a fost Coloana recunostintei fara sfarsit si a fost dedicata soldatilor romani din Primul razboi mondial cazuti in 1916 in luptele de pe malul Jiului.
În anul 1916, sculptorul se arata pentru intaia oara preocupat de ideea unei adevarate Coloane a Sarutului. Sculptura venita sa glorifice implinirea in viata a iubirii, e vazuta de Geist ca fiind alcatuita prin asamblarea a patru blocuri: figurile si trupurile, aproape contopite nu se mai deosebesc, prefacute fiind in doua stane vecine, pe cele patru laturi ale acestui fragment arhitectural. Brancusi foloseste acelasi motiv sculptural intalnit mai tarziu pe stapii Portii Sarutului.
Poarta sarutului, care se afla amplasata pe aleea de la intrarea din parcul orasului, este daltuita din piatra poroasa, extrasa din carierele aflate in imprejurimi, fiind alcatuita din coloane groase, paralelipipedice, ce sprijina o arhitrava cu dimensiuni mai mari decat ale coloanelor, avand laţimea de 6,45m, inalţimea de 5,13m si grosimea de 1,69 m. Pe feţele fiecarei coloane se regaseste simbolul sarutului, doua jumataţi ale unui cerc, atat de caracteristic operei lui Brancusi. Arhitrava are de asemenea incrustat acest simbol, ca un fel de filigran. In plus, tot in filigran se afla incrustaţii ce aduc cu un fel acoperis al porţii, ca si cand poarta ar fi acoperita cu sindrila. Bolta porţii are un ornament liniar delicat: este o continuitate de arcuri mici, iar mai sus, pe trei linii orizontale, intalnim continuarea unor forme ovale identice, de parca ar fi conturul feţei si al umerilor. Poarta sarutului arata ca un arc de triumf, simbolizand triumful vieţii asupra morţii. Lucrarea a fost realizată în anul 1937.
Prima varianta a Mesei tăcerii avea un diametru de 200 cm; dar Brancusi comanda o a doua, cu un diametru de 215 cm, pe care o aseza peste cea dintai, renuntand la socluri circulare ce formau baza. Masa sugereaza aparenta aspra a doua pietre de moara suprapuse. Sculptorul spunea: Linia Mesei Tacerii sugereaza curbura inchisa a cercului care aduna, apropie si uneste. Cioplita la alte proportii sau din alte materiale, folosita ca postament, sau in alte scopuri utilitare, acest tip de masa rotunda facea parte chiar din decorul familiar al atelierului lui Brancusi. Lucrarea a fost realizată în anul 1937.

Constantin Brâncuşi * 1910 - 2010
Centenarul Păsării măiastre
Constantin Brâncuşi (născut 19 februarie 1876 la Hobiţa, Gorj şi decedat 16 martie 1957 la Paris) a fost un sculptor român cu contribuţii covârşitoare la înnoirea limbajului şi viziunii plastice în sculptura contemporană mondială. Constantin Brâncuşi a fost ales postum membru al Academiei Române.
Pasarea Maiastra a fost sculptata in anul 1910, ea fiind aspiratia lui Brancusi catre perfectiune. Forma pe care artistul o da pasarii Maiastre ne trimite cu gandul la divinitatile pagane, la reprezentarile animalelor zeificate. Maiastra, nu este o pasare obisnuita ci una speciala, inzestrata in legendele populare romanesti cu puteri magice, fiind aceea care il ajuta pe Fat Frumos sa isi intalneasca marea dragoste. Initial Brancusi alege un soclu format dintr-un grup de personaje primitive care isi sustin capetele cu mainile, dar in variantele ulterioare il va inlocui cu fragmente din Coloana Infinitului. Intre 1910 si 1944, Brancusi a creat 29 de pasari, cautatand sa exprime esenta zborului, care pentru el simbolieaza ascensiunea catre spiritualitate si transcendenta. Pentru Brancusi zborul este cel mai minunat lucru din natura.

__________ooOoo___________

SUA - 10 dolari 1965 - Seria 641
Numai pentru uzul militarilor

Câteva ornamente decorative marginale 
de pe acţiuni olandeze 

con_dorul@yahoo.com

MOUSAIOS - 29.03.2013

Niciun comentariu: