TRAIAN IGAȘ - P.D.L.:
"Nu uitaţi că au avut colonie juma' de lume.
Şi încă se
duc pe principiul ăla.
Face ei ceva
pe MCV-ul nostru.
Nici nu-i
interesează.
Ei au alte
interese,
se comportă
ca o ţară care a avut
ani mulţi
colonii peste tot".
MĂDĂLIN VOICU – P.S.D.:
”Vreau să spun că nici Crin Antonescu
şi nici
Victor Ponta nu m-au făcut
niciodată
ţigan împuţit.
M-or fi
făcut, dar nu în faţă”.
MARIAN
VANGHELIE – P.S.D.:
”De cele mai
multe ori,
cei mai buni
lideri sunt ăia
care când
deschideau frigiderul
nu aveau
nimic în frigider”.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN CITAT CELEBRU
COMENTAT DE AMICUL
CONSTANTIN BIDULESCU
DIN PLOIEȘTI
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL DÂMBOVIȚA
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Insigna - Târgoviște
Cetatea celor 33 de voievozi
Turnul Chindiei, cunoscut şi ca Turnul
Chindia, este un turn construit în secolul al XV-lea, în Târgovişte, si face
parte din ansamblul de monumente Curtea Domnească. Turnul a fost construit de
către domnitorul Vlad Ţepeş, în timpul celei de-a doua domnii, iniţial pentru
scopuri militare, clădirea servind drept punct de pază, foişor de foc, dar şi
pentru stocarea tezaurului. Situat in partea de nord-vest a Curtii Domnesti,
dominand intregul ansamblu de monumente de aici, Turnul Chindia a devenit
emblema orasului Targoviste. Inalt de 27 m, el este alcatuit dint-o baza de
forma unui trunchi de piramida, din piatra, din care se ridica un corp
cilindric din caramida al carui diametru masoara 9 m.Constructia are 3 etaje,
din care ultimele doua sunt marcate la exterior de deschideri in arc frant si
de balcoane sprijinite pe console de piatra. Accesul pana la partea superioara
a turnului se face cu ajutorul unei scari interioare, in spirala, situata pe
axul vertical al constructiei. Turnul Chindia a fost construit peste pridvorul bisericii-Paraclis,
ridicata de Mircea cel Batran. La inceput, turnul era alcatuit din doua etaje,
iar accesul se facea pe un pod mobil de la primul nivel, direct din casa
alaturata. Modificarile suferite de aceasta constructie impiedica
stabilirea cu exactitate a formei sale initiale, aspectul actual fiind datorat
domnitorului Gheorghe Bibescu, care a ordonat restaurarea lui in 1847. Turnul
Chindiei este cea mai importantă atracţie turistică din oraş şi totodată
simbolul oraşului, elemente specifice edificiului fiind prezente pe stema
oraşului, în partea de sus, dar şi în partea de jos. Fiind un monument istoric,
clădirea găzduieşte acum o expoziţie de documente, arme şi obiecte care au
aparţinut lui Vlad Ţepeş. Din punct de vedere administrativ, Turnul Chindiei se
află sub tutela Complexului Naţional Muzeal „Curtea Domnească” Târgovişte.
Există două ipoteze privind originea numelui turnului, însă nu există niciun
consens în privinţa acestui fapt. Cea dintâi susţine că zone din vecinătatea
turnului erau locul de desfăşurare a unor ospeţe, denumite „chindii”, de unde
şi provenienţa numelui.De asemenea, s-a sugerat că numele îşi are originea de
la cuvântul „chindie”, un arhaism ce însemna „apus”, perioadă a zilei în care
soldaţii ce apărau turnul aveau obligaţia să dea semnalul prin care cele cinci
porţi ale oraşului erau închise. După acest moment, era interzisă intrarea sau
ieşirea din oraş pe tot parcursul nopţii, iar locuitorii aveau obligaţia de a
nu circula pe străzi şi de a nu întreţine focuri în aer liber care ar fi făcut
vizibil oraşul de la mare distanţă.Fieni - România - atestat documentar 1532
Fieni este
un oraș în județul Dâmbovița, care include și satele
Berevoiești și Costești. Orașul Fieni este situat în zona subcarpatică, în
interfluviul dintre râurile Ialomița si Ialomicioara. Situat în
partea de nord a județului Dâmbovița, orașul se află la 10 km depărtare de
comuna Moroieni. Orașul este direct
legat de municipiul Târgoviște, prin calea feartă
Titu-Târgoviște-Pietroșița, prin care se poate ajunge în capitala București
aflată la 107 km, reședința de județ Târgoviște fiind accesibilă și prin
DN71, ce leagă Târgoviște de Sinaia (distanța Târgoviște-Fieni este de
25 km). La recensământul din anul 2011 orașul număra 7587 locuitori, în
scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 7701 locuitori), dintre
care: români – 96,73% și
restul – necunoscută sau altă etnie.
Componența confesională a orașului dâmbovițean Fieni astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 96,32% și restul – nedeclarată sau altă religie.
A.S. (Asociația sportivă) Electrica - Titu
Titu este un oraș din
județul Dâmbovița, care include și satele: Fusea, Hagioaica,
Mereni, Plopu și Sălcuța. Orașul Titu este situat în partea de sud a României
și a județului Dâmbovița, aproximativ la 50 km nord-vest de capitala
țării. Gara Titu este un nod feroviar pe liniile secundare de la nord-vest de
București. Aici se intersectează linia București – Pitești cu linia ce
duce spre Târgoviște și Pietroșița. Orașul Titu este traversat de șoseaua
națională DN7 care leagă Bucureștiul de Pitești. Prima atestare
documentară a localității parvine din anul 1653. La recensământul din anul 2011
orașul număra 9658 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul
2002), dintre care: români – 92,9%, romi – 3,43% și restul – necunoscută sau
altă etnie. Structura confesională a populației orașului Titu astăzi se
prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 94,62% și
restul – nedeclarată sau altă religie. Localitatea dispune de 15 instituții de învățământ: 2 licee,
6 școli și 7 grădinițe, dar și de o casă de cultură, o bibliotecă și 4 baze
sportive. Instituțiile medicale care deservesc orașul Titu sunt reprezentate de
o policlinică, un dispensar TBC și 5 farmacii. În orașul Titu există 8 biserici ortodoxe.
Băile Pucioasa 180 de ani 1828 - 2008
Pucioasa 470 de ani 1538 - 2008
Pucioasa este un
oraș în județul Dâmbovița, care include și satele: Bela, Diaconești,
Glodeni, Malurile, Miculești și Pucioasa-Sat. În trecut, localitatea purta
numele Podurile, însă o dată cu dezvoltarea băilor și-a însușit
numele Pucioasa. Economia
orașului se bazează în proporție covârșitoare pe turism, dar și pe comerț, transport
și exploatarea ghipsului din cariera de ghips. Pucioasa este așezată pe cursul
mijlociul al văii Ialomiței, la 20 km depărtare de municipiul Târgoviște,
în zona dealurilor subcarpatice, a căror înălțime depășesc cu puțin 600 metri
și sunt situate la 390 metri deasupra nivelului mării. Orașul se află la o
distanță aproximativ egală față de București și Brașov, la 100 de km
de fiecare. Localitatea s-a format în jurul anului 1760 prin contopirea
așezărilor Șerbănești (atestată documentar la 26 septembrie 1538) cu Podurile
de Jos și Podurile de Sus (menționate documentar în 1461) și cu satul
Zărăfoaia. Prima atestare documentară a orașului datează încă din 20 septembrie
1649, apărând ca "Piatra Pucioasa". După anul 1828, când izvoarele
sulfuroase au fost descoperite de un medic militar rus ajuns aici în timpul
ocupației țariste a Țării Românești, Pucioasa s-a dezvoltat ca stațiune
balneoclimaterică, luând denumirea de Pucioasa, datorită apelor minerale
sulfuroase concentrate de aici, numite popular pucioasă. Procesul de amenajare
a băilor de la Pucioasa a continuat în 1873 cu participarea la Expoziția de la
Viena, prilej cu care apele au fost analizate de specialiști austrieci;
începând cu 1875, Consiliul Județean a cumpărat un teren pentru amenajarea unor
spații publice și patru ani mai târziu l-a însărcinat pe arhitectul Kertsch din
Galați să construiască stabilimentul. Înainte ca acesta să fie construit,
turiștii închiriau locuințe de la localnici și li se aducea apă pentru baie în
butoaie la locuințele închiriate. La sfârșitul secolului al XIX-lea, Pucioasa
era o stațiune balneară parte a satului Șerbănești, aflat în comuna
Șerbănești-Podurile, reședința plaiului Ialomița-Dâmbovița, județul
Dâmbovița. La începutul secolului al XIX-lea, datorită finalizării băilor de la
Pucioasa, comuna Șerbănești-Podurile a luat numele de Pucioasa, iar
comuna Bela a fost desființată și inclusă în aceasta. În anul 1950, orașul a
devenit reședința raionului Pucioasa din regiunea Prahova, dar în 1962 a
pierdut acest statut, raionul fiind inclus în întregime în raionul Târgoviște
al regiunii Ploiești. În 1968, satele Podurile de Jos, Scarlenta și
Șerbănești au fost desființate și incluse în orașul propriu-zis; tot atunci,
regiunile au fost desființate iar Pucioasa a redevenit oraș al județului
Dâmbovița. La recensământul populației din anul 2011 orașul număra 14254
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 15263
locuitori), dintre care: români – 94,65% și
restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului
dâmbovițean Pucioasa astăzi se prezintă astfel: ortodocși – 92,92% și restul – nedeclarată sau altă religie. Ramura economică
principală este turismul balnear, orașul având statut de stațiune
balneo-climaterică. Principalele hoteluri sunt „Ceres”, „CARP” și „Turist”,
toate trei construite înainte de '89, plus câteva pensiuni apărute ulterior.
Datorită
unor factori de cură unici, ca apele sulfuroase care au cea mai mare
concentrație din țară, stațiunea și-a dezvoltat profilul în domeniul curei
externe în afecțiuni reumatismale, inflamatorii, degenerative, abarticulare,
sechele postraumatice ale mâinilor și picioarelor etc. Băile din stațiunea
Pucioasa mai sunt recomandate și împotriva altor boli: afecțiuni
neurologie periferică; afecțiuni ale
sistemului nervos central; afecțiuni
ginecologice; afecțiuni ale
aparatului respirator; afecțiuni ORL.
Câteva
dintre atracțiile turistice ale orașului sunt:
- Biblioteca
Orășenească ”Gheorghe N. Costescu”, o spectaculoasă capodoperă arhitecturală de
secol al XIX-lea, amplasată central chiar în imediata vecinătate a Primăriei
orașului Pucioasa;
- Biserica
"Sf. Mare Mucenic Gheorghe” amplasată în plin centrul stațiunii pe strada
Trandafirilor la numărul 51, un lăcaș ortodox care este datat la jumătatea
secolului XIX, mai exact din anul 1855;
- Biserica
"Sfinții Voievozi”, din cartier Șerbănești datată 1894 și purtând hramul
Marelui Ierarh Nicolae, monument istoric
- Casa – Atelier
“Gabriel Popescu” un lăcaș cultural dâmbovițean ce a fost deschis la 15 mai
1973 chiar în casa gravorului Gabriel Popescu (1866 - 1937), amenajarea fiind
posibilă datorită donațiilor familiei acestuia.
- Casa Mielu
Pietrosanu, ulterior sediu al Subocârmuirii Plaiului Ialomița situată pe strada
Ion Heliade Rădulescu din cartierul Șebănești, datată încă din secolul al
XIX-lea;
- Cetatea Sfântă
Noul Ierusalim din strada Glodeni Vale, nr. 65B, un foarte interesant și
controversat locaș de cult ortodox, cu o arhitectură deosebită și foarte
spectaculoasă;
- Biserica
romano-catolică „Sf. Luca”, amplasată pe strada Radu Cosmin, nr. 13
- Crucea din deal
o interesantă cruce amplasată pe dealul de pe celălalt mal al râului Ialomița,
loc de unde veți avea o panoramă asupra stațiuni și unde se ajunge trecând prin
cariera de gips;
- Gara o
impresionantă clădire utilitară datată încă din anul 1894, monument istoric
- Lacul de
Acumulare Pucioasa, un spectaculos complex hidroenergetic intrat în circuitul
hidroenergetic în 1974, care are o suprafață de 91 ha și unde sute de rațe
sălbatice au casă;
- Monumentul
eroilor orașului Pucioasa căzuți în primul război mondial amplasat în plin
centrul stațiunii la intersecția străzii Republicii cu strada Fântânelor;
- Monumentul
eroilor orașului Pucioasa căzuți în cel de-al doilea război mondial, amplasat
la intrarea în Parcul Independenței, inaugurat la data de 26 septembrie 1998;
- Muzeul Aripi
Românești situate în strada C. Olănescu, la numărul 9, mai degrabă o expoziție
de machete diplome ale cercului de aeromodele de la Clubul Copiilor, dar unde
sunt și avioane adevărate;
- Muzeul de
Etnografie aflat pe strada Primăverii, la numărul 1, o foarte atractivă și
inedită radiografie a istoriei stațiunii Pucioasa de la atestare și până în
zilele noastre;
- Podul de cale ferată
amplasat la ieșirea spre Fieni și construit în perioada 1908 – 1912, monument
istoric
- Tabăra de
sculptură în lemn, amplasată chiar în parcul central o inedită și atractivă
incursiune în lumea artei coordonată de sculptorul Liviu Brezeanu, locuitor al
orașului;
Redau
mai jos câteva citate despre orașul Pucioasa:- Dincolo de Fieni
(...) Ialomița se lăfăie într-un vad din ce în ce mai larg, alergând de la un
mal la altul, până ce un pod de fier o strânge de pe drumuri, înghesuind-o
lângă maluri. Apoi intră într-un orășel, Pucioasa, care debutează cochet cu un
bulevard ce se pierde undeva către centru, asfaltat și plantat cu tei și
castani. (N.D.Carpen – Pe urmele
Mioriței)
- Beneficiind de o
așezare frumoasă, într-o vale deschisă pe râul Ialomiței, de o parte și de alta
dealuri ușor tărăgănate, în fund priveliștea munților acoperiți de codri,
dincolo de râu, de sub o ruptură de mal, țâșnesc binefăcătoarele izvoare de
pucioasă și fier. (Alexandru Vlahuță –
România pitorească)
- Umblu pe malul
Ialomiței la Pucioasa și mă bucur pe cât e cu putință în aceste înalte mâhnite
zile, de nașterea primăverii... E un colț poetic în preajma Ialomiței. Aici
cântă întâi ciocârlia soarelui primăverii și strigă cucul chemând cu întristare
din văi pe fratele său cu acel nume (...). Zilele calde cu ploi repezi trebuiau
să aducă o înfrunzire grabnică și după zece zile pădurea aproape s-a încheiat.
Apa gârlei e încă tulbure. Se topesc omăturile în munte. Se văd de aici
piscurile încă albe de ninsorile sfârșitului de iarnă...(Mihail Sadoveanu - Manuscriptum)
Constantin Brâncoveanu 1654 - 1714 Gold world coin
Palatul brâncovenesc Potlogi
Constantin Brâncoveanu a fost unul dintre domnitorii Țării Românești, care a
trăit în perioada anilor 1654 – 1714 și a domnit în perioada anilor 1688 –
1714, deci o perioadă destul de lungă. A fost fiu de mare boier, nepot al
domnului Șerban Cantacuzino, moștenind și sporind o avere considerabilă.
În timpul domniei sale țara a cunoscut o lungă perioadă de pace, de înflorire
culturală și de dezvoltare a vieții spirituale. În politica externă Brâncoveanu
a acționat cumpătat, evitând să se poziționeze decisiv de partea vreunei mari
puteri a timpului. Folosindu-se de agenți, domnitorul era informat asupra
știrilor de pe întregul continent iar el informa simultan taberele rivale
asupra mișcărilor celuilalt. În ce privește Moldova, Brâncoveanu a intervenit
în mod repetat în chestiunea domniei, în timp ce în Transilvania a exercitat o
importantă influență culturală, prin răspândirea de tipărituri și ctitorirea de
așezăminte religioase. Deși reușise să fie confirmat pe viață în domnie, domnul
a căutat în permanență să-și asigure în străinătate un refugiu față de turci,
fiind conștient de precaritatea situației sale. În cele din urmă, a fost luat
prin surprindere, mazilit în aprilie 1714 și dus cu întreaga familie la
Istanbul, unde a fost torturat pentru credința sa și pentru a preda toată
averea sa.El și cei patru copii ai săi
(Constantin, Ștefan, Radu și Matei) precum și sfetnicul Ianache) au fost
executați, prin decapitare, în data de 15 august 1714, iar trupurile lor
aruncate în mare. Pentru că au refuzat, cu prețul morții, să abandoneze
credința creștină și să treacă la mahomedanism, cu toții sunt venerați de către
Biserica Ortodoxă Română, care i-a canonizat în anul 1992, sub numele de Sfinții
Mucenici Brâncoveni. În urma domnie lui Constantin Brâncoveanu a rămas
un stil arhitectonic inconfundabil, ce îi poartă numele, precum și multe
ctitorii religioase ce pot fi admirate și astăzi. Dintre acestea amintesc;
biserica Sfântul Gheorghe Nou din București, Mănăstirea Râmnicu Sărat,
Bisericile Potlogi și Doicești – Dâmbovița, Mănăstirea Sâmbăta de Sus, Biserica
Mogoșoaia, Mănăstirea Horezu, Mănăstirea Surpatele, Mănăstirea Polovragi, și
Mănăstirea Turnu din Târgșoru Vechi.
Potlogii constituie
o emblemă a stilului brâncovenesc. Născut ca un fenomen artistic de sinteză
între elemente autohtone și cele de influență atât orientală, cât și
occidentală, între tradiție și inovație artistică, stilul brâncovenesc a biruit
peste timp. Complexul monumental, care se întinde pe o suprafață de 23.000 de
metri pătrați, era alcătuit din mai multe elemente: poarta de intrare,
încăperile corpului de gardă, locuinţele slujitorilor curţii, cuhnia,
droşcăria, vechea casă boierească și, evident, cel mai important, palatul.
Alături se află biserica, înălțată tot de voievod, în 1683, pe când era mare
spătar. Ansamblul este format dintr-o incintă dreptunghiulară, compartimentată
în trei curți, separate prin șiruri de clădiri cu portice și ziduri: curtea de
primire, curtea slujitorilor şi grădinile. Cea mai întinsă dintre curţi este
curtea de primire, de formă aproape pătrată, ce se întinde de la intrare până
la faţada de sud a palatului. Curtea de serviciu, sau a slujtorilor, era
drepunghiulară și ceva mai scurtă. Era situată la stânga celei principale şi
avea accesul pe latura de vest a incintei. Cea de a treia curte, care forma
grădina, cuprinde toată partea de nord (circa 2/3 din incintă), inclusiv
clădirea palatului, până în lunca Sabarului. În anul 1698, Constantin
Brâncoveanu a ridicat, din temelii, o curte domnească la Potlogi, în centrul
căreia se afla palatul. Curtea de la Potlogi, pe care domnul o ridică la
statutul de curte domnească dinastică, a fost zidită pentru Constantin, fiul
cel mare și prezumtivul moștenitor al tronului țării. Un boier de încredere,
din zonă, care avea curți la Corbii Mari, Mihai Corbeanu, al doilea postelnic,
a fost numit ca ispravnic al lucrărilor de edificare a noii reședințe domnești.
Logofătul Radu Greceanu, cronicarul oficial al domnitorului, nota cum, în iulie
1698, “măria sa în București n-au mai
șezut, ci s-a ridicat de au mers la Potlogi, de au văzut casele mării sale ce
se lucra acolo ˮ.Nucleul spațiului aulic era palatul domnesc, unul dintre
cele mai prețioase monumente de arhitectură civilă românească medievală. Are în
componența sa pivniță, parterul și etajul. Pe cele patru laturi existau patru
scări, dintre care astăzi se păstrează numai două, ce facilitau accesul dinspre
palat spre curte și grădini.
La nivelul parterului, pe jumătate îngropată, se
află pivnița. Este încadrată simetric de camere de seviciu la est și vest,
precum și de logia nordică a parterului. Pivnița, cu accesul prin colțul de
sud-est al palatului, era boltită în calote, sprijinite de un stâlp central.
Deasupra acestui stâlp se afla o ascunzătoare boltită, care facea legătura cu
camera tezaurului, situată la etaj, dar și cu exteriorul, printr-un culoar
boltit, care se mai păstrează intact și azi. Etajul era compartimentat conform
unor criterii funcționale complexe, cuprinzând o sală de ospețe, apartamentele
doamnei și alte domnului, camera tezaurului, loggie, umblători și un sacnasiu.
Încăperile etajului erau luminate prin ferestre mari, arcuite la partea
superioară. Pereții interiori, ca și cei exteriori, erau decorați cu stucaturi,
cu influențe decorative aparținând atât stilului Renașterii italiene târzii cât
și stilului oriental.Pisania Palatului Domnesc are următorul
conținut:„Aceste case din temelia lor sunt înălţate de luminatul domn Io
Constantin Basarab Voevod fiului său Constantin Brâncoveanu, începându-le şi
sfârşindu-le la leat 7206 (1698) şi la al zecelea an al domniei sale, ispravnic
fiind Mihai vtori postelnic Corbeanulˮ.
Placheta - Târgoviște - Cavaler al cetății
Municipiul Târgoviște este reședința
județului Dâmbovița și numără aproximativ 90000 de locuitori. Săpăturile
arheologice efectuate pe teritoriul și în împrejurimile orașului au dovedit că
această regiune era locuită încă din neolitic. În Muzeul de Arheologie se
găsesc vestigii ale culturilor de tip Stancevo-Criș, Gumelnița, Coțofeni,
apoi din perioada bronzului și din epoca fierului. Bine ilustrate în muzeu sunt
podoabe și unelte geto-dacice din vremea regilor Daciei, Burebista și Decebal,
și ulterior monede ce dovedesc cuprinderea zonei în aria culturii materiale
daco-romane și apoi bizantine. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și
actuală ale municipiului Târgoviște, pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest oraș din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Biserica Stelei
Mănăstirea Viforâta
Bulevardul Gării
Cazarma Regimentului 3 Dâmbovița nr. 22
Vechea Mitropolie
Palatul Poștei
Mitropolia nouă
Mormântul lui Tudor Vladimirescu
Hotelul Dâmbovița
Liceul de fete "C. Carabella"
Liceul militar Mănăstirea Dealu
Palatul Diviziei
Biserica domnească
Primăria
Liceul militar N.Filipescu
Casa de cultură
Palatul de justiție
Dâmbovița este
un județ în regiunea Muntenia din România, cu reședința la
Târgoviște. Județul Dâmbovița are o suprafață de 4054 km² (1,7 %
din suprafața țării) și numără aproximativ 542000 de locuitori. Este situat în
partea central-sudică a țării, suprapunându-se peste bazinele hidrografice ale
râurilor Ialomița și Dâmbovița. Ca subunități administrative județul este
compus din 2 municipii; Târgovişte şi Moreni, 5 orașe; Găeşti, Pucioasa, Titu,
Fieni, Răcari și 82 de comune. Sus am postat harta și stemele interbelică,
comunistă și actuală ale județului Dâmbovița, iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Cabana Bolboci
Cabana Zănoaga
Casa de cultură - Găești
Primăria - Comișani
Primăria - Cornățel
Barajul de apă Bratei al Uzinei
electrice - Dobroiești (Pietroșița)
Gara - Doicești
Vederi - Gura Ocniței
Vederi - Lăculețe
Vederi - Nucet
Sanatoriul - Moroeni
Vederi - Ochiuri (Gura Ocniței)
Capela mausoleului - Ghergani
Primăria - Băile Vulcana
Tabăra de pionieri - Gâlma
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Episcop catolic și binefăcător croat Juraj Dobrila,
a trăit între anii 1812 - 1882
Detaliu vignetă de pe o bancnotă tailandeză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 01.08.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu