1. Bucium este o comună din județul Alba, care include și alte multe sate mici răsfirate prin Munții Apuseni și
anume: Anghelești, Bisericani, Bucium-Sat, Cerbu, Ciuculești, Coleșeni,
Dogărești, Ferești, Florești, Gura Izbitei, Helești, Izbicioara, Izbita,
Jurcuiești, Lupulești, Măgura, Muntari, Petreni, Poiana, Poieni, Stâlnișoara,
Valea Abruzel, Valea Albă, Valea Cerbului, Valea Negrilesii, Valea Poenii, Valea
Șesii, Văleni și Vâlcea. Comuna este situată la 10 kilometri
est de orașul Abrud. Pe teritoriul comunei există un castru roman, o necropolă
din epoca stăpânirii romane, locuințe ale minerilor romani, unelte vechi de
minerit, o inscripție dedicată zeului Jupiter Cimistenus (divinitate din Asia
Mică) etc. În localitatea Bucium-Șasa (Ciuculești) se găsește biserica în
care a slujit ca preot greco catolic scriitorul Ion Agârbiceanu. Tot
acolo se găsește și casa parohială în care a locuit scriitorul. Zona este
cunoscută pentru exploatări forestiere și exploatări de minereuri
auro-argentifere, de pirită cupriferă și de minereuri complexe.
Bucium este important
centru de cojocărie (cojoace și pieptare, frumos ornamentate), de dulgherie și
de confecționare a costumelor populare. La recensământul din anul 2011 comuna
număra 1454 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 –
1792 locuitori), dintre care: români – 96,9% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei Bucium astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 91,47%, 2,88% - atei și restul –
nedeclarată sau altă religie. Pe raza pot fi vizitate trei importnate
rezervații naturale: “Detunata Goală”
(24 hectare), „Detunata Flocoasă” (5 hectare) și „Poiana cu narcise de la
Negrileasa” (5 hectare).
2. Gura
Roșiei este un sat de 96 locuitori din comuna Roșia Montană,
județul Alba.
Roșia Montană, în limba
maghiară –Verespatak (în
traducere Pârâul Roșu),
în limba germană – Goldbach sau Rotseifen, în limba
latină – Alburnus Maior, este
o comună din județul Alba care include și satele: Bălmoșești, Blidești, Bunta, Cărpiniș, Coasta Henții,
Corna, Curături, Dăroaia, Gârda-Bărbulești, Gura Roșiei, Iacobești, Ignătești,
Șoal, Țarina și Vârtop. Roșia Montană este situată în centrul Munților Apuseni, la
poalele Munților Metaliferi la 80 km de orașul Alba Iulia, 15 km
de Câmpeni și 11 km de Abrud. Localitatea este străbătută de
râul Roșia, bogat în minerale, în special fier, care îi dă o culoare
roșiatică, de unde și denumirea comunei în română și maghiară. Culoarea
roșiatică a apei se datorează mineritului excesiv ce durează de peste
2000 de ani. Localitatea are o existență milenară,
fiind cunoscută încă dinaintea cuceririi Daciei, amintită de Herodot, Pliniu,
titus Liviu și este una din cele mai vechi localități cu tradiție în
exploatarea metalelor prețioase din Europa. A fost înființată de către romani
în timpul domniei lui Traian ca oraș minier cu coloniști din Iliria.
Era cunoscută sub numele de Alburnus Maior. Primul document în care
s-a specificat acest nume este o tablă din ceară ce datează din 6
februarie 131. În acest sat există o haltă a Mocăniței,
monument istoric de interes județean. Mocănița efectuiază doar curse turistice
între Abrud și Câmpeni cu oprire și în această haltă. La recensământul
populației din anul 2011 comuna număra 2656 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2002 – 3872 locuitori), dintre care: români – 84,29%, romi – 12,57% și restul – necunoscută sau
altă etnie. Componența
confesională a comunei Roșia Montană astăzi se prezintă aproximativ astfel:
ortodocși – 87,87%, romano catolici – 2,14%, penticostali –
3,91% restul – nedeclarată sau altă
religie. Enumăr acum principalele atracții turistice ale comunei: - Biserica „Sfânta Treime” din satul
Cărpiniș
- Lacurile artificiale: „Tăul Mare”,
„Tăul Cornii”, „Tăul Brazi”, „Tăul Țarinii”
- Situl arheologic „Piatra Despicată”
- Situl arheologic „Piatra Corbului”
- Cetatea „Alburnus Maior” de pe
Dealul cetății din satul Roșia Montană
- Muzeul mineritului din satul Roșia
Montană
- Monumentul Eroilor din Roșia Montană
- Rezervația naturală „Avenul din Hoanca Urzicarului” (1 ha),
din satul Vârtop.
În apropierea Roșiei Montane se află două formațiuni geologice
unice declarate monumente ale naturii: Piatra Corbului și Piatra Despicată. Piatra Corbului este situată pe Dealul Cârnic la o altitudine de
aproximativ 950 m iar Piatra Despicată se află între Dealul Cârnic și Dealul
Cetății. Dealul Cetății este probabil cea mai importantă mărturie
istorică, aici putând încă fi observate galeriile și puțurile din fostele mine
romane. Cetatea Alburnus Maior se află pe
Dealul Cetății în apropierea fostelor exploatări romane și a reprezentat
punctul de apărare al localității și ale exploatărilor aurifere. Pentru
separarea aurului de restul minereului s-au construit mori de apă numite
„șteampuri”. Debitul pârâielor ce treceau pe lângă exploatările miniere era
prea scăzut, încât pentru punerea în funcțiune a șteampurilor s-au
construit mai multe lacuri artificiale numite „lacuri pentru șteampuri sau
„tăuri”. Majoritatea lor mai există și astăzi și nemaifiind utile scopului lor
inițial, au fost amenajate pentru piscicultură, agrement și pescuit sportiv.
Iată câteva dintre tăurile din Roșia Montană: Tăul Mare, Tăul Cornei, Tăul Brazi, Tăul Țarinii, Tăul Anghel, Tăul Găurari și Tăul Cartuș. 3. Oarda, mai demult Oarda de Jos, în limba maghiară – Alsóváradja, Marosalsóváradja
sau Varadja, în limba germană - Unter-Wardein, este o localitate componentă a municipiului
Alba Iulia.
Localitatea Oarda s-a
format prin includerea în cadrul localității Oarda de Jos și a fostei
localități Oarda de Sus. Pe Harta Iosefină a Transilvaniei din 1769 -1773 Oarda de Jos apare sub numele de
„Mar.
Váradja”. Prima atestare documentară a localității parvine din anul
1290. Localitatea este poziționată
în partea de sud a orașului Alba Iulia, pe malul stâng al Mureșului.
Pe malul
drept al râului Mureș, la nord de Oarda de Jos, este însemnat portul "Porto
oder Saltz-Niederlag", respectiv stația de încărcare pe plute a sării
aduse de la Salina Turda și Salina Ocna Sibiului. De aici sarea era
transportată spre Banat și Ungaria de sud.
4. Răhău, în dialectul săsesc - Rechen,
Recha, înlimba germană -Reichenau,
Reichau, în
limba maghiară Rehó) este un sat ce aparține de municipiul Sebeș,
județul Alba.
În anul 1850 populația localității se ridica la 1823 persoane
dintre care 1805 români, 18 romi, toți de credință ortodoxă. Conform recesământului
efectuat în 2002, populația localității Răhău se ridică la 923
locuitori. Majoritatea locuitorilor sunt români (914), cu o
minoritate de romi(6) și maghiari (3). Din punct de vedere confesional
majoritatea locuitorilor sunt ortodocși (889), cu o minoritate de
penticostali (31). Pentru restul de populație nu este cunoscută
apartenența confesională.
Pe teritoriul localității Răhău, în urma unor
săpături arheologice s-au descoperit multe obiecte ce indică existența unei
importante așezări rurale și a unor villae rusticae, pe traseul drumului
imperial spre Apulum. Enumăr în continuare câteva dintre atracțiile turistice
ale localitățți Răhău: Biserica ortodoxă cu
hramul ''Sfântu' Gheorghe''; Piatra funerară a unui
veteran din legiunea XI Claudia care se găsește în fața bisericii ortodoxe și
Monumentul Eroilor Români din Primul Război Mondial.
***
Sebeș, mai
demult - Sebeșul Săsesc, în dialectul săsesc - Melnbach,
în limba germană - Mühlbach, în
traducere - Pârâul Morii, în limba maghairă - Szászsebes ori Sebes,
în limba latină –Sabesium, este un municipiu în județul Alba care include
și localitățile: Petrești,
Lancrăm și Răhău. Orașul a fost întemeiat în secolul al XII-lea de
coloniștii sași veniți la chemarea regelui Ungariei. În cele mai
vechi documente istorice care atestă existența Sebeșului, localitatea poartă
numele de "Malembach" (1245), "Millenbach" (1309), denumiri
care derivă din săsescul "Malemboch", însemnând "râu care poartă
mult pietriș", lucru care corespunde realității geografice. Lucrarea lui
Johannes Troster "Das alt und neue Teutsche Dacia" apărută în 1666 la
Nürnberg stabilește data înființării orașului în anul 1150. Un act regesc din
1387 consfințește dreptul Sebeșului de a ridica ziduri, deși construcția
acestora incepuse probabil înainte de jumătatea secolului al XIV-lea. Acesta
devine astfel in ciuda întinderii sale reduse primul oraș din Transilvania
înconjurat complet cu fortificații din zidărie. La 1485 regele Matei
Corvin acordă orașului o serie de privilegii pentru completarea
fortificațiilor. Modificările cele mai importante le suferă incinta bisericii
al carui zid este supraînălțat. Lucrări de mai mică anvergură, terminate în
primii ani ai secolului al XVI-lea fiind efectuate și la incinta exterioară.
Dieta Transilvaniei se întrunește de două ori în Sebeș, în anii 1556 și
1600 în Casa Zapolya, astăzi muzeu. Până la reorganizarea administrativă
românească din perioada interbelică s-a numit Sebeșul Săsesc și
a făcut parte din comitatul Sibiu, apoi a fost inclus în județul
interbelic Alba. Între anii 1950 și 1968 Sebeșul a făcut parte din Regiunea
Hunedoara. La recensământul populației din anul 2011 orașul număra 27019
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 27698
locuitori), dintre care: români –
83,01%, romi – 4,09% și restul – necunoscută sau altă etnie.Componența
confesională a municipiului Sebeș astăzi se prezintă aproximativ astfel:
ortodocși – 80,1%, penticostali –
3,04% și restul – nedeclarată sau altă religie. În prezent Sebeșul este un
oraș cu o economie dinamică, datorită în mare parte investițiilor externe
făcute în ultimul deceniu. Prelucrarea lemnului, confecțiile și marochinăria
constituie principalele domenii ale industriei. Principalele atracții turistice
ale orașului sunt:
- Biserica evanghelică-luterană, reclădită în stil gotic în secolele
al XIII-lea – al XIV-lea, renovată ulterior în stilul Renașterii.
- Biserica ortodoxă Învierea
Domnului
- Turnul octogonal, situat
lângă Mănăstirea Franciscană
- Monumentul Eroilor Români din
Primul Război Mondial
- Monumentul Eroilor Români din
Al Doilea Război Mondial.
- Râpa Roșie, rezervatie
geologică, la cca 3 km de oraș (25 ha).
5. Șibot, în limba
maghiară - Alkenyér,
în limba germană - Unter-Brodsdorf, este
o comună din județul Alba care include și satele: Balomiru de Câmp, Băcăinți și Sărăcsău. Satul Șibot
este așezat pe malul stâng al Mureșului mijlociu.
Prima atestare documentară despre Șibot datează din anul 1281, sub
denumirea de Kuner.La recensământul din anul 2011 comuna număra 2236 locuitori,
în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 2480 locuitori), dintre
care: români –
92,03%, romi – 3,13% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei Șibot astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 88,72%, penticostali – 1,11%, greco catolici –
1,16%, martori ai lui Iehova – 1,83% și restul – nedeclarată sau altă religie.
Enumăr mai jos câteva dintre atracțiile turistice ale comunei Șibot: Biserica ortodoxă
"Adormirea Maicii Domnului" din Șibot, construită secolul
al XVIII-lea; Biserica ortodoxă
"Sf. Ștefan" din satul Băcăinți, construită
în anul 1744; Biserica ortodoxă
"Sf. Apostoli Petru și Pavel" din Balomiru de Câmp, construită în anul 1878; Biserica ortodoxă "Adormirea Maicii Domnului" din
Baromiru de Câmp, construcție secolul al XIX-lea; Peștera "Casa Zmeilor" din Băcăinți și Monument comemorativ "Paul
Chinezu" din satul Șibot. Cel mai de seamă
eveniment istoric petrecut pe actualul teritoriu al localității Șibot se leagă
de lupta dusă împotriva cotropitorilor turci pe timpul regelui Matei
Corvin. Evenimentul este cunoscut sub numele de “Bătălia
de la Câmpul Pâinii”, avându-l ca principal erou pe Paul (Pavel) Chinezu,
comitele de atunci al Timișoarei. Legenda spune că Paul Chinezu cu oastea
sa a sosit în momentul hotărâtor al bătăliei. Pentru a se apropia neobservat de
locul încleștării armatei ardelene cu armata otomană, Paul Chinezu s-a folosit
de o stratagemă, și anume, soldații săi purtau crengi de copaci, încât turcii
au rămas surprinși văzând că spre ei înaintează pădurea, din care s-au năpustit
asupra lor oștenii legendarului erou.
6 Vurpăr, în dialectul săsesc – Burprich sau Burpriχ,
în limba germană - Burgberg,
Weinberg sau Walbersdorf, în limba maghiară – Borberek, este un sat din comuna Vințu de Jos, județul
Alba.
La recensământul din anul 2002 satul avea o populație de 498 locuitori.
În acest sat pot fi admirate ruinele unei cetăți din secolul al XIII-lea
(cetatea Vurpăr sau Zebernic) și Biserica reformată-calvină (fortificată),
construită în sec. al XIV-lea, în forma actuală din sec. al XV-lea, monument
istoric.
Edificiul a fost construit de sași ca biserică romano-catolică.
După depopularea localității în secolul al XIV-lea lăcașul a servit drept
biserică reformată, pentru comunitatea maghiară.
În prezent biserica este în
stare de paragină. Ansamblul este format din Biserica reformată și zidul de
incintă.
***
Vințu de Jos, în limba maghiară - Alvinc, în limba germană - Unter-Winz, este o comună din
județul Alba care include și satele: Câmpu Goblii, Ciocașu, Crișeni, Dealu Ferului, Gura Cuțului, Hațegana,
Inuri, Laz, Mătăcina, Mereteu, Pârău lui Mihai, Poienița, Stăuini, Valea
Goblii, Valea lui Mihai, Valea Vințului și Vurpăr.
Este
nod feroviar al magistralei CFR 200, unde aceasta se intersectează cu linia
secundară 200A, astfel că la Vințu de Jos se interesectează liniile ferate
care conduc către Alba Iulia, Orăștie și Sebeș. La recensământul din anul
2011 comuna număra 4801 locuitori, în scădere față de recensământul anterior
(anul 2002 – 5295 locuitori), dintre care: români – 92,75%, romi – 1,68% și restul – necunoscută sau altă
etnie. Componența confesională a comunei Vințu de Jos astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși –
90,12%, romano catolici – 1,14%, penticostali – 1,85% și restul – nedeclarată
sau altă religie. Enumăra mai jos câteva dintre atracțiile turistice ale comunei
Vințu de jos:
- Biserica ortodoxă "Sfântul Nicolae" din
satul Vurpăr
- Biserica reformată calvină din Vurpăr
- Biserica evanghelică – Vințu de Jos,
construcție sec. al XVIII-lea
- Biserica ortodoxă "Adormirea Maicii
Domnului" din Vințu de Jos, construcție secolul al XVIII-lea
- Biserica ortodoxă "Cuvioasa Paraschiva" din
satul Inuri
- Biserica ortodoxă "Pogorârea Sfântului
Duh" din satul Vințu de Jos, construcție secolul al
XIX-lea
- Ruinele cetății Vurpăr (Zebernic),
construcție secolul al XIII-lea
- Castelul
Martinuzzi din Vințu de Jos, construcție sec. al XVI-lea
- Fosta mănăstire franciscană din
Vințu de Jos
- Monumentul Eroilor din Vințu de
Jos
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
__________xxx__________
CÂTEVA INSIGNE
ȘI MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Set 3 insigne - Sanitarii pricepuți
“Sanitarii Priceputi” este singurul concurs de educatie pentru
sanatate si prim ajutor care se desfasoara anual in scolile din Romania - cu
participarea voluntara a elevilor- fiind un program cu o traditie de peste 50
de ani – si probabil – unul din concursurile cele mai populare si indragite de
catre elevi pentru utilitatea lor.
In anul 1962 concursul
Sanitarii priceputi s-a nascut din necesitatea de a oferi copiilor si tinerilor
cunostinte suplimentare celor primite in familie si la scoala, despre modul cum
isi pot apara sanatatea, cum pot salva viata cuiva aflat in pericol, ca urmare
a accidentelor si imbolnavirilor. De atunci și
până în prezent au participat la acest program peste 181000 de elevi și
profesori. Concursul pentru sanatate si
prim ajutor „Sanitarii priceputi” este organizat de Crucea Rosie Romana,
impreuna cu Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul Sanatatii Publice si
Ministerul Administratiei si Internelor- Inspectoratul General pentru Situatii
de Urgenta. Partenerii judeteni traditionali ai Crucii Rosii sunt:
Inspectoratele Scolare Judetene, Inspectoratele Județene
pentru Situatii de Urgenta, Serviciile Judetene de Ambulanță si Directiile
Județene de Sanatate Publica. Activitățile se
adresează elevilor din ciclul gimnazial şi liceal cu scopul de a promova
instruirea in domeniile: primul ajutor şi educaţie pentru sănătate, şi vizează
atingerea următoarelor obiective:
- însuşirea cunoştinţelor de bază despre
Mişcarea Internaţională de Cruce Roşie şi Semilună Roşie, despre istoria
Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din România, despre Principiile
Fundamentale ale Crucii Roşii precum şi pe cele privind prevenirea accidentelor
şi a deprinderilor practice pentru acordarea corectă a primului ajutor de bază
– „efectuarea unor acţiuni salvatoare de viaţă unor persoane care au suferit
o accidentare sau îmbolnăvire acută, de către persoane fără pregătire medicală,
fără utilizarea unor echipamente specifice acestui scop” (Legea nr.95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii).
- dezvoltarea sentimentului solidarităţii umane
faţă de cei aflaţi în suferinţă;
- păstrarea şi îmbunătăţirea sănătăţii fizice;
- promovarea ocrotirii mediului înconjurător;
România a devenit
Parte semnatară la prima Convenție de la Geneva din anul 1864 și a ratificat-o
în anul 1874. Doi ani mai târziu, la data de 4 iulie 1876, a luat ființă Societatea
Crucea Roșie din România și și-a început activitatea în actualul sediu
al Spitalului Colțea din București. Printre semnatarii actului de înființare a
Crucii Roșii Române, se regăsesc importante personalități ale vremii: Nicolae
Cretzulescu, George Gr. Cantacuzino, C.A. Rosseti, Ion Ghica, Dimitrie Sturza,
Gr.G. Cantacuzino și Dr. Carol Davila. Sus am postat logo-ul Societății de
Cruce roșie din România precum și un Carnet de membru elev al Crucii
roșii a Republicii Populare Române din anul 1963.
Primul
președinte al Crucii Roșii Române a fost Prințul Dimitrie Ghica, în perioada 1876-1897. La nici trei săptămâni
de la înființare, în ziua de 20 iulie 1876, prima ambulanță a Crucii Roșii
Române a plecat într-o misiune umanitară pe frontul sârbo-turc de la sud de
Dunăre. Pe baza solidarității ce unește Societățile Naționale surori, prima
misiune a Crucii Roșii Române avea menirea de a acorda ajutor medical
militarilor răniți, indiferent de tabăra din care făceau parte. Sus am postat
poza lui Dimitrie Ghica și un Brevet de soră infirmieră voluntară din
anul 1942.
Deasupra am postat
o Diplomă de Post școlar fruntaș de Cruce roșie, din anul 1960. Sus am postat o Diplomă
"Gata pentru apărarea sanitară" a Crucii roșii a Republicii Populare
Române din anul 1958.
Sus
am postat un Carnet de Medic evidențiat în munca medico-sanitară
din anul 1960. Concurs internațional al României 1974 la lupte
Luptele sunt o disciplină sportivă în care doi
adversari se înfruntă direct, folosindu-și forța fizică și tehnica pentru a
câștiga puncte prin diverse metode de punctaj. Luptele sunt sport olimpic, la
olimpiade întrecerile axându-se pe două stiluri: luptele libere ;i luptele
greco-romane. Luptele sunt organizate pe categorii, după greutatea luptătorilor
(pentru seniori, acestea sunt 59, 66, 71, 75, 80, 85, 98 și 130 kg la
lupte greco-romane masculin; 57, 61, 65, 70, 74, 86, 97 și 125 kg la lupte
libere masculin; și 48, 53, 55, 58, 60, 63, 69, și 75 kg la feminin). Cu
vreo 2500 de ani înaintea erei noastre asemenea întreceri sportive îi pasionau
pe egipteni. Mari amatori de lupte între atleți erau și grecii antici. Pe
vremea aceea luptele între atleți aveau loc, de obicei, pe terenuri acoperite
cu nisip. Corpurile goale ale atleților, datorită nisipului, deveneau mai puțin
alunecoase și adversarilor le venea mai ușor să se apuce unul de altul.
Bronzați de soare, voinicii luptători o vreme își dădeau tîrcoale,
învîrtindu-se pe teren și deodată, cînd te așteptai cel mai puțin, se năpusteau
la atac. Fiecare își avea metodele și procedeele sale de atac și apărare.
Învingător era declarat cel ce izbutea să-și doboare de trei ori adversarul la
pămînt, făcîndu-l să atingă solul cu spinarea, cu șoldul sau cu umărul. Luptele greco-romane sunt
un sport, un stil de lupte practicat
la nivel global. Acesta a fost contestat la primele ediții ale jocurilor olimpice, dar începând
cu ediția din anul 1908 a fost inclus în programul tuturor edițiilor jocurilor
olimpice care au urmat. Doi sportivi asistați de un juriu se luptă timp de trei
reprize a câte două minute fiecare până victorie. Câștigă acela care a fost mai
bun timp de două reprize sau prioritar cel care își pune adversarul cu
spatele pe podea (atunci se spune că a realizat tuș). Acest stil de
lupte interzice ținutul de sub talie, aceasta fiind diferența majoră între el
și luptele libere, altă
forma de lupte admisă la Jocurile Olimpice. Medalia H.Coandă
Henri Marie Coandă a fost un academician şi inginer român, pionier al
aviaţiei, fizician, inventator, inventator al motorului cu reacţie şi
descoperitor al efectului care îi poartă numele. S-a născut pe 7 iunie 1886 la
Bucureşti, în familia ofiţerului Constantin Coandă (1857-1932). Mama sa era
fiica unui medic francez. Tatăl lui Henri era pe atunci căpitan la Marele Stat
Major al Armatei. Constantin Coandă a avansat până la gradul de general. A avut
şi o carieră politică deosebită, în anul 1918 ajungând, chiar dacă numai pentru
o lună, prim-ministru (preşedinte al Consiliului de Miniştri) - a preluat
postul de la Alexandru Marghiloman şi l-a predat lui Ion I.C. Brătianu. Ca o
curiozitate, prima lege referitoare la circulaţia automobilelor din România,
votată şi promulgată de regele Ferdinand în anul 1921, poartă şi semnătura
generalului Coandă, în calitate de preşedinte al Senatului României
(regulamentul de aplicare a acestei legi prevedea că în localităţi viteza
maximă a automobilului este de 12 kilometri pe oră!). Henri a învăţat la Liceul
Sfîntul Sava din Bucureşti şi la Liceul Militar din Iaşi, pe care l-a absolvit
ca şef de promoţie, cu grad de sergent major. În urma studiilor militare făcute
la Bucureşti a ajuns ofiţer de artilerie. A urmat apoi studii tehnice în
Germania, Belgia şi Franţa. În anul 1908 a prezentat la Spa, în Belgia,
planorul Coandă-Joachim. Între anii 1911 şi 1914 a lucrat ca director tehnic
(designer şef) al uzinelor Bristol Aeroplane Company din Marea Britanie (pe
atunci British and Colonial Aeroplane Co.), unde s-au făcut avioanele numite
Bristol-Coandă. La concursul de avioane militare ce a avut loc în 1911 în
Franţa, la Reims, Coandă a prezentat un avion cu două motoare ce acţionau o
singură elice. Acest concurs a fost câştigat de Charles Terres Weymann (1889 -
1976), pilot de curse aviatice şi om de afaceri, despre care în numărul din 20
octombrie 1910 al revistei Flight se afirmă ar fi cumpărat aeroplanul Coandă
1910 (în revistă sunt publicate două imagini ale aeroplanului). Apoi a trecut
ca inginer la Delaunay-Belleville din Saint-Denis, în Franţa. Această firmă era
renumită pentru maşinile sale de lux, pentru locomotive şi cazane pentru nave.
În timpul războiului a produs şi avioane, la comanda guvernului francez. Aici
Coandă a proiectat trei tipuri de avioane, printre care şi un biplan monoloc
utilizat ca observator de artilerie. Henri a fost căsătorit cu Marguerite
Coandă, născută Lecca. În 1940, la căderea Franţei, Coandă a rămas în Paris,
unde locuia. În anii 1942 - 1943 ar fi proiectat pentru germani o sanie cu
propulsie neconvenţională, ce urma să fie folosită ca ambulanţă pe frontul de
est. Între anii 1961 şi 1965 Coandă a fost consultant la Huyck Research Center
în Stamford, Connecticut, firmă care derula proiecte de cercetare pentru marina
militară a Statelor Unite ale Americii. Inginer şi inventator, Henri Coandă
este foarte cunoscut şi datorită efectului care astăzi îi poartă numele. A fost
şi membru al Academiei Române. În anul 1970 s-a mutat la Bucureşti, revenind în
ţară. Ca o recunoaştere oficială a meritelor sale, a fost numit consilier cu
rang de ministru în Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Henri
Coandă a fost un geniu obţinând realizări deosebite în numeroase domenii
ştiinţifice constând în câteva sute de brevete de invenţie în diferite ţări.Medalia - Locul II - Descarcerarea din vehicule 2012
Descarcerarea cuprinde
ansamblul operaţiunilor destinate identificării victimelor rămase captive în
medii ostile vieţii, realizării accesului către acestea şi degajării lor, fără
a le agrava leziunile, când acestea sau produs, concomitent cu asigurarea
asistenţei medicale de urgenţă când situaţia o impune. Prezint mai jos câteva
noțiuni privind descarcerarea:
- Urgenţă – caz de
pericol pentru viaţă, sănătate, integritatea proprietăţii sau ordinea publică
(orice situaţie ce necesită intervenţia echipelor de salvare-deblocare,
stingere a incendiilor, medicale, poliţiei, altor servicii specializate), care
generează sau poate genera o situaţie excepţională
- Echipa de
intervenţie – pentru efectuarea misiunilor de descarcerare, de regulă sunt
antrenate:
- echipele de
căutare salvare, medicul, din cadrul Detaşamentelor salvare deblocare nr.1 şi
nr.2;
- echipele de
intervenţie din cadrul Detaşamentelor, Unităţilor şi Posturilor de salvatori şi
pompieri a Direcţiilor, Secţiilor SE teritoriale, care sunt completate conform
statelor de personal cu efectiv de conducere şi deservire, special instruit,
echipat şi dotat cu utilajele şi accesoriile necesare pentru executarea
operaţiunilor de descarcerare. În continuare se va utiliza termenul de Echipă
de intervenţie. La necesitate şi numai cu acordul lor, la lucrări ce nu
prezintă pericol, nu necesită dotări cu echipamente de protecţie, sau
cunoştinţe speciale, pot fi mobilizaţi alţi conducători auto aflaţi la locul
producerii accidentului, populaţia băştinaşă, cu respectarea regulilor tehnicii
securităţii.
- Autospeciala de
descarcerare este autovehiculul cu caroseria adaptată pentru transportarea la
locul acţiunii a Echipei de intervenţie, utilajelor şi accesoriilor necesare
executării operaţiunilor de descarcerare. (sînt automobile specializate, sau
adaptate (autovehicule cu altă destinaţie de bază completate cu utilaj şi
accesorii pentru descarcerare).
- Utilajul şi
accesoriile pentru descarcerare reprezintă totalitatea uneltelor,
dispozitivelor şi aparatelor utilizate pentru executarea operaţiunilor de
descarcerare.
Principii şi
reguli generale
de respectat la descarcerare:- Oportunitatea
intervenţiei – constă în realizarea acţiunii în timp util şi alegerea
procedeelor de lucru adecvate situaţiei la locul evenimentului în scopul
păstrării intacte a capitalului de viaţă a persoanelor traumatizate fizic.
- Operativitatea –
reflectă capacitatea şi disponibilitatea Echipelor de intervenţie de a executa
acţiuni de descarcerare indiferent de tipul de accident, precum şi pe timpul
incendiilor, avariilor tehnogene şi altor situaţii excepţionale sau de urgenţă.
- Prioritatea –
constă în organizarea lucrului astfel încît să se asigure întîi protejarea şi
salvarea vieţii persoanelor implicate în accident, apoi celelalte operaţiuni de
limitare şi înlăturare a consecinţelor acestora.
- Întâlnirea
la faţa locului – materializat prin asigurarea, în acelaşi timp, la locul
intervenţiei, atît a personalului specializat în operaţiuni de descarcerare cît
şi a celui specializat în urgenţe medicale.
- Responsabilitatea
– ce constă în asumarea răspunderii de către personalul medical, a coordonării
şi exercitării actului medical, respectiv de către cel de salvatori şi pompieri
a facilitării accesului, descarcerării şi evacuării pacientului, victimă a
accidentului sau altor evenimente negative.
- Neagravarea
pierderilor – constă în luarea măsurilor pentru înlăturarea cauzelor ce pot
agrava situaţia la locul intervenţiei, precum şi celor de protecţie a
efectivului şi victimelor.
- Conducerea unică
a operaţiunilor – se face prin exercitarea acestei atribuţii în conformitate cu
„Regulamentul privind acţiunile de luptă a pompierilor şi salvatorilor
Departamentului Situaţii Excepţionale la lichidarea consecinţelor situaţiilor
excepţionale”, aprobat prin ordinul şefului Departamentului Situaţii
Excepţionale nr. 266 din 10 noiembrie 2004.
Manevrele
adoptate pentru descarcerare vor fi determinate numai de starea victimelor,
orice agravare a leziunilor va determina întreruperea acţiunii şi adoptarea
altor variante de lucru. Înaintea începerii operaţiunilor de descarcerare, pe
timpul recunoaşterii, în funcţie de tipul evenimentului, se vor lua măsuri
pentru prevenirea electrocutării, intoxicării cu gaze toxice sau substanţe
chimice, alunecării sau răsturnării autovehiculului sau a altor obiecte,
prăbuşirii unor elemente de 5 construcţie, surpării terenului, producerii
incendiilor şi/sau exploziilor, inundării cu diverse produse a perimetrului de
lucru etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu