1. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează a 40 aniversare
a primului zbor al avionului Concorde.Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc
periferic continuu, se prezintă central profilul unui avion Concorde în zbor.
Deasupra acestuia sunt aplicate literele majuscule “R și F” (prescurtarea numelui
statului francez – Republica Franceză), în dreapta este aplicată nomograma
monetăriei naționale a statului francez și dedesubt orizontal, pe două rânduri,
înscrisurile: “Concorde” (tipul avionului) și “2009” (anul emiterii monedei) între două ornamente
decorative identice. Periferic circular pe conturul monedei sunt aplicate
inscripțiile: “LIBERTE EGALITE FRATERNITE” (libertate, egalitate, fraternitate)
deviza națională a statului
francez (deaupra), iar jos este aplicată inscripția: “ 40-e ANNIVERSAIRE“ (a
patruzecea aniversare). Pe revers, în centrul unui cerc periferic continuu,
sunt reprezentate cozile a două avioane Concorde. Deasupra unei cozi de avion este aplicată
inscripția: ”M 2.23” care nu știu ce reprezintă, iar jos, pe un rând
orizontal, este aplicată inscripția: “10 EURO” (valoarea monedei).
Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii – 2009, valoarea – 10 euro,
forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,22 grame, material
compoziție – argint, tiraj – 30000 exemplare și calitatea – proof.
Concorde, denumire
oficială completă Aérospatiale-BAC Concorde a fost un avion
supersonic de pasageri, rezultatul cooperării între compania franceză
Aerospațiale și compania engleză British Aircraft Corporation. Cu doar 20 de
aeronave construite în total, costul fazei de dezvoltare a reprezentat un mare
eșec economic. În plus, Air France și British Airways au fost subvenționate de cele
două guverne pentru a cumpăra aeronava. Zburând pentru prima oară în anul 1969,
Concorde și-a început serviciul comercial în 1976 și a continuat timp de 27 de
ani. A operat zboruri transatlantice din Heathrow, Londra (British
Airways) și Charles de Gaulle, Paris (Air France) către JFK, New York și
Dulles, Washington; zburând la viteze record, parcurgând aceste distanțe în mai
puțin de jumătate din timpul celorlalte avioane. Urmare a unicului accident din
25 iulie 2000, a efectelor economice ce au urmat evenimentelor din 11
septembrie 2001 și a altor factori, zborurile cu acest avion au încetat
la 24 noiembrie 2003. Concorde a fost un aparat cu aripile în forma
literei delta (sau “ogivă”) cu patru motoare Olympus bazate pe cele dezvoltate
inițial pentru bombardierul strategic Avro Vulcan. Motoarele au fost construite
în cooperare de către Rolls-Royce și SNECMA. Concorde a fost primul avion civil
cu circuite de comandă a zborului complet electrice. Botul avionului era
înclinabil pentru o mai bună vizibilitate la viteze mici și aerodinamicitate
sporită la viteze mari. Acestea și alte caracteristici îi permiteau avionului
Concorde să atingă o viteză medie de croazieră de 2,02 Mach (circa
2.140 km/h) la o altitudine maximă de zbor de 18300 metri, peste dublul
vitezei avioanelor convenționale. Viteza de aterizare era relativ ridicată:
298 km/h. Avionul Concorde a beneficiat de numeroase inovații tehnice.
Beneficiul principal al programului Concorde a fost experiența dobândită în
proiectare și fabricare care mai târziu a stat la temelia consorțiului Airbus.
Implicarea Snecma Moteurs în programul Concorde a pregătit debutul companiei în
designul și producția de motoare pentru sectorul civil, deschizând cooperarea
internațională cu General Electric și producerea seriei de motoare de succes
CFM56. Datorită vitezei relativ ridicate de zbor, Concorde avea nevoie de frâne
excelente și în acest scop folosea un sistem anti-blocaj, ce prevenea blocarea
roților în cazul aplicării unei forțe de frânare maxime, permițând decelerare
și control maxime în timpul frânării, mai ales în condiții de ploaie. Discurile
de frână erau fabricate din ceramică și era nevoie de 1600 de m pentru a opri
avionul de 185 tone de la viteza de aterizare de 305 km/h. Discurile se
încălzeau în timpul manevrei de frânare la temperaturi cuprinse între
300 °C și 500 °C, având nevoie de câteva ore pentru a se răci, fiind
montate ventilatoare care grăbeau răcirea acestora. O sondă de temperatură era
montată pe fiecare disc pentru a monitoriza temperaturile discurilor de
frânare. Dotările de confort ale avionului Concorde erau sub cele ale
avioanelor din clasa Boeng, dar totul era compensat reducerea duratei curselor
aeriene. Pentru a compensa lipsa confortului, serviciul la bord era la
standardele cel mai înalte. Pasagerilor li se oferea șampanie gratuit și
mâncare aleasă servită cu tacâmuri de argint în miniatură. Experiența trecerii
barierei sunetului era însoțită de o scurtă accelerare susținută și era
anunțată de către unul din piloți. Zburând la altitudine dublă față de a unui
avion convențional, prin ferestre se putea observa distinct curbura Pământului
iar turbulențele erau rare. Viteza avionului Concorde o depășea pe cea a
crepusculului, putând să egaleze sau să depășească viteza de rotație a
pământului. La zborurile spre vest, era posibilă sosirea la o ora locală mai
devreme decât ora de plecare. Pe anumite zboruri transatlantice cu plecare din
Heathrow sau Paris, puteai să decolezi chiar după apusul soarelui și să îl
ajungi din urmă, aterizând ziua. Acest lucru era bine mediatizat de British
Airways, care folosea sloganul "Ajungi înainte să pleci." Iată de ce
Concorde rămâne un simbol al aviației, al tehnicii de vârf al perioadei în care
a fost construit.
2. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos omagiază Centrul
Georges Pompidou din Paris, inaugurat în anul 1977. Pe aversul monedei, în
interiorul unui cerc periferic continuu, se prezintă o schiță originală a
Centrului Pompidou. Sub schiță sunt aplicate semnăturile indescifrabile ale
arhitecților centrului parizian și mai jos este aplicată inscripția: “2010”
(anul emiterii monedei). Undeva în dreapta este reprezentată nomograma monetăriei statului național francez. Deasupra schemei,
orizontal, pe două rânduri literele majuscule “R și F” (prescurtarea numelui statului francez –
Republica Franceză), între două ornamente decorative identice și inscripția:
“Centre Georges Pompidou”. Pe revers, în centrul unui cerc periferic continuu, este
reprezentat un detaliu arhitectonic al clădirii. În partea de jos și puțin stânga, pe două rânduri este aplicată
inscripția: “10 EURO” (valoarea monedei). Periferic circular, pe conturul
monedei, În partea de jos și
puțin dreapta este aplicată inscripția: “LIBERTE EGALITE FRATERNITE”
(libertate, egalitate, fraternitate) deviza națională a statului francez.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii – 2010, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,22 grame, material compoziție – argint, tiraj – 30000 exemplare și calitatea – proof, designeri - Renzo Piano, Richard Rogers.
Centrul
naţional de artă şi cultură Georges Pompidou din Paris a fost creat de către
preşedintele Georges Pompidou care a vrut să ridice o instituţie culturală
originală în inima Parisului, adunând cele mai importante creaţii contemporane
dar şi moderne, într-un loc în care artele vizuale să convieţuiască la un loc
cu teatrul, muzică, cinematografia, literatură. Designul pentru Centrul
Naţional de Artă şi Cultură George Pompidou a fost ales în urma unei competiţii
între arhitecţi, începute în 1970 pentru desemnarea celui mai bun proiect de
arhitectură care să satisfacă dorinţe lui Georges Pompidou. Câștigătorii competiției au fost
arhitecții Renzo Piano și Richard Rogers. Localizat pe partea
dreaptă a Senei, în apropierea cartierului Halelor, celebru pentru magazinele
sale Centrul Pompidou şi-a deschis pentru prima oară porţile pentru public
în 1977. După renovarea, care au avut loc între anii 1997 şi 1999, a fost
redeschis pe 1 ianuarie 2000 cu un spaţiu muzeistic mai extins şi zone de
primire mult îmbunătăţite. De atunci, a devenit din nou unul dintre cele mai
vizitate locuri din Franţa. Aproape 6 milioane de turişti îl vizitează în
fiecare an fiind vizitat în cei 30 ani de existenţa de peste 190 milioane de
oameni. Centrul este unul interdisciplinar unde se poate citi, se pot vizită
expoziţii de artă plastică dar şi de arhitectură industrială, se dau spectacole
de teatru sau cinema. De asemea, se găsesc un restaurant, o cofetărie,
numeroase biblioteci şi un magazin de suveniruri. Primele trei
nivele de infrastructură care găzduiesc facilităţile tehnice şi zona
serviciilor, denumite şi Forum de unde poţi urcă la biblioteca de la etajul 2
şi 3 precum şi la bufetul expres al bibliotecii, sau la muzeu pe scările
rulante sau cele fixe, şi cu ajutorul lifturilor de sticlă. La parter există
centru poştal, centrul de creaţie, un magazin şi Galeria Copiilor. La etajul 1
există o cafenea şi Galeria de Sud, iar la subsol există săli de spectacole. Şapte nivele de structură sunt din sticlă şi metal,
incluzând terasă şi mezanin, unde este concentrată întreaga activitate a
centrului. La etajul 4, în cele 33 de săli vizitatorul se poate delecta cu
opere de genul audio sau video, proiecţii pe ecrane sau pereţi, filme pe
calculatoarele din Centrul Media, sculpturi în metal şi lemn, fotografii şi
bineînţeles tablouri şi schiţe de Picasso sau Matisse, printre foarte mulţi
alţi artişti. Atelierul marelui maestru român Constantin Brâncuşi este
localizat în afară clădirii muzeului propriu-zis şi include conţinutul
studioului, împreună cu o colecţie impresionantă de lucrări ale artistului,
unelte de lucru şi lucruri personale. Aici se regăsesc o parte din capodoperele
artistului, precum "Sărutul", "Muza adormită",
"Tors" şi alte mulaje sau schiţe în lucru.
3. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează personalitatea lui Jacques Cartier. Pe aversul monedei, în interiorul
unui cerc periferic continuu, se prezintă bustul lui Jacques Cartier, având în
mână un compas și privind spre dreapta având în fața sa un glob pământesc pe care se distinge
înscrisul: “CANADA”. În partea dreaptă a bustului este reprezentată nomograma
monetăriei statului național francez. La partea de jos, periferoc circular, pe
conturul monedei este aplicat înscrisul:” 2011” (anul emiterii monedei). În sectorul circular
din stânga și sus sunt aplicate două inscripții: “Jacques Cartier” (numele
personajului) pe două rânduri, orizontal, și periferic circular, pe conturul monedie:
“GRANDES EXPLORATEURS” (mari exploratori). Pe revers, în centrul unui cerc
periferic continuu, se prezintă o corabie și un sector gradat doar pe
partea din stânga și sus. Periferic exterior conturului sectorului gradat este
aplicată inscripția: “LA GRANDE
HERMINE” (numele corăbiei). Deasupra corăbiei este aplicată pe două rânduri orizontale
inscripția: “10 EURO” (valoarea monedei), iar în dreapta orizontal, pe un rând
sunt înscrise literele majuscule
“R și F” (prescurtarea numelui statului francez – Republica Franceză),
Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii – 2011, valoarea – 10 euro,
forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,22 grame, material
compoziție – argint, tiraj – 30000 exemplare și calitatea – proof.
Jacques Cartier (1491 - 1557) a
fost un explorator francez important care a călătorit în Noua Lume la bordul
navei sale „La Grande Hermine”. El a descoperit Canada și a fost primul care a
cartografiat Golful Sfântului Laurențiu. El a
întreprins trei voiaje în regiune, primele două în 1534 și 1535 – 1536, la
ordinele exprese ale regelui Francisc I, iar a treia expediție
în 1541 – 1542. În al treilea voiaj, Jacques Cartier a fost secundul lui
Sir Roberval, care a fost încredințat de rege să aducă resurse naturale din
Canada. Dar, deoarece Sir Roberval a întârziat cu pregătirile pentru expediție,
Jacques Cartier a plecat în lunga expediție singur. Odată ajuns în Canada,
Cartier a pornit în căutarea aurului și a diamantelor. A găsit o mulțime de
bijuterii înaintea lui Sir Roberval. Cei doi s-au întâlnit în Terra Nova, dar
Jacques Cartier nu a ascultat ordinele lui Sir Roberval și a plecat în Franța
unde a vrut sa vândă bogățiile aduse. Însă, odată revenit în țară, a descoperit
că, din păcate pentru el, nu a adus decât pirite și quartz fără valoare.
Pornind de la această întâmplare, a apărut expresia: fals ca diamantele
Canadei. După aceea, Jacques Cartier s-a retras din această activitate pentru
totdeauna și a murit la Paris.
La Grande Hermine a fost numele
corăbiei cu care Jacques Cartier a ajuns în orașul Saint – Pierre pe data 15
iunie 1535, descoperind astfel estuarul râului Saint Lawrence și așezarea
Iroquoiană Saint Lawrence din Stadacoma (aproape de orașul actual
Quebec City). La Grande Hermine a fost a doua navă folosită de Jacques Cartier
atunci când a explorat râul St. Lawrence. O replică de lemn în mărime naturală
a navei a fost prezentată la Expo 67 Montreal, unde a servit ca restaurant
plutitor. În urma expoziției, replica a fost mutată în orașul Quebecși a fost
expusă într-un iaz artificial situat într-un parc al orașului, unde a rămas cel
puțin trei decenii; prost întreținută.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx__________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL TIMIȘ
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - Asociația de ciclism Lugoj - 1895
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete cu
roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).Lugoj, în limba
maghiară Lugos, în limba germană Lugosch, este un municipiu din județul Timiș,
care include și satele: Măguri și Tapia,
fiind situat în vestul țării, pe malurile răului Timiș. La 59 kilometri
depărtare de Timișoara. De-a lungul vremii localitatea a făcut parte din Regatul
Ungariei (- 1570), Principatul Transilvaniei (1570 - 1658), Imperiul Otoman
(1658 - 1718), Imperiul habsburgic (1718 - 1867), Austro-Ungaria (1867 - 1918)
și România (1918 -). Lugojul a fost centrul unui district românesc care și-a
păstrat și prin privilegiile și diplomele regilor maghiari autonomia până în
secolul al XVI-lea. Prima atestare documentară a cetății Lugoj apare spre
sfârșitul secolului al XIII-lea, într-un document păstrat în arhivele din
Budapesta, din care reiese că regele Ungariei, Ladislau al IV-lea, a
poposit cu armata sa la Lugoj. La recensământul din anul 2011 municipiul Lugoj
număra 40361 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 –
44636 locuitori), dintre care: români – 78,99%,
maghiari – 6,81%, romi – 2,29%, ucrainieni – 1,28%, germani – 1,85% și restul –
necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a municipiului Lugoj, astăzi
se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 71,66%,
romano catolici – 7,62%, reformați – 3,02%, penticostali - 3,64%, greco catolici
– 1,83%, baptiști – 2,49% și restul – nedeclarată sau altă religie. Actualmente, în
Lugoj sunt înregistrate 1692 de societăți comerciale cu capital privat dar s-au
stabilit aici și filiale ale unor concerne industriale, renumite în Europa:
Villeroy și
Boch - în domeniul ceramicii, Rieker - confecții de
încălțăminte, Werzalit - prelucrarea lemnului, Honeywell - sisteme de
siguranța vieții, Mondila- obiecte sanitare ceramice (armături, căzi de
baie și cabine de duș), Autoliv - sisteme de siguranță a pasagerilor
(airbaguri, centuri, volane, senzori ș.a.m.d.). Pe piața de retail,
supermarketurile existente sunt operate de concerne naționale și internaționale
precum Lidl, Kaufland, Carrefour, Penny Market, Profi, Unicarm și La doi
pași. Pe segmentul leisure & DIY există magazinele și reprezentanțele Dedeman,
Altex, Flanoc, LEM’S, DM Drogerie Markt, eMAG, etc. Lugojul este străbătut de
trei importante rute comerciale: autostrada A1, DN68 către
Deva și E70 către București. În
ceea ce privește transportul feroviar, gara Lugoj se află pe magistrala
CFR 900. Instituțiile de cultură ale orașului sunt: Muzeul de Istorie,
Etnografie și Artă Lugoj, Teatrul Municipal „Traian Grozăvescu“ Lugoj, Casa de
Cultură a Municipiului Lugoj, Biblioteca Municipală Lugoj,Galeria Pro Arte
și Căminele culturale din localitățile Măguri și Tapia.
Dintre obiectivele turistice ale orașului enumăr:
- Piața I.C.Drăgan
- ansamblul arhitectural central
- Hanul Poștei -
clădirea datează în forma actuală din anul 1726 și adăpostește în prezent sediul
protopopiatului ortodox român;
- Biserica și
fosta mănăstire franciscană, edificată 1733
- Biserica “Adormirea Maicii Domnului”, construită întrea nii 1759 –
1766 în stil baroc ctitorie a oberkneazului Gavril Gurean;
- Catedrala greco
catolică “Coborârea Sfântului Spirit” a Episcopie de Lugoj, realizată
în stil neoclasic între anii 1843 – 1854
- Turnul fostei
Biserici “Sfântul Nicolae”
- Mozaicul Sfântul
Vasile cel Mare de pe fațada fostei școli de fete, operă a pictorului
academic Virgil Simionescu.
- Teatrul vechi,
construit la 1903
- Statuile
Coriolan Brediceanu, Traian Grozăvescu, Ion Vidu și Ion Dragalina
- Casa
scriitorului Ion Popovici Bănățeanu
- Casa
poetului Victor Vlad Delamarina
- Casa tenorului
Traian Grozăvescu
- Casa
compozitorului Ion Vidu
- Casa familiei
Atanasievici – Bejan
Orașul
are două colegii naționale, două grupuri școlare, trei școli și două grădinițe.
Enumăr mai jos câteva dintre personalitățile care s-au născut sau a trăit măcar
o vreme pe aceste meleaguri:- Eftimie Murgu (1805-1870)
- jurist și profesor de filosofie român, om politic, deputat în
parlamentul revoluționar maghiar din timpul Revoluției
de la 1848
- Coriolan
Brediceanu – (1849 - 1909) - avocat, politician
- Ion Vidu (1863 -
1931) - compozitor și dirijor
- Valeriu Braniște
(1869 - 1928) - publicist și om politic român, membru de onoare al Academiei
Române
- Tiberiu
Brediceanu (1877 - 1968) - compozitor, folclorist, membru corespondent al
Academiei Române, deputat în Marea Adunare Națională de la Alba Iulia –
1918
- Filaret Barbu
(1903 - 1984) – compozitor
- Iosif Constantin
Drăagn (1917 – 2008) - profesor univ. dr., om de afaceri
- Aristide Buhoiu
(1938 - 2006) - reporter, realizator de televiziune și scriitor
- Lavinia
Miloșovici (n. 1976) - gimnastă, multiplă campioană mondială și olimpică
- Radu Paraschivescu
(n. 1960) - prozator, traducător, jurnalist și redactor de carte român;
Expoziția filatelică de tineri
Națională '78 Timioara 18 iunie
Asociația filateliștilor din România - Filiala Timiș
Filatelia poate fi
definită ca studiul şi colecţionarea produselor filatelice, în special a
timbrelor. Dar filatelia înseamnă mai mult decât o simplă preocupare pentru
frumos. Provocare, informaţie, prietenie şi amuzament sunt doar câteva din
caracteristicile unuia dintre cele mai populare hobby-uri din lume, filatelia.
De peste 150 de ani, colecţionarea timbrelor este una din preocupările
familiilor regale, vedetelor de film, celebrităţilor din lumea sportului şi a
altor persoane din viaţa publică. Primul timbru din lume a apărut în Marea Britanie şi s-a numit Penny Black.
Filatelia este un hobby
foarte personal, iar popularitatea sa este determinată de faptul că este
flexibil faţă de necesităţile colecţionarului. Înainte de apariţia mărcii
poştale, costurile livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea
primelor mărci poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia
de bază a timbrelor o reprezintă plata în avans a unui serviciu poştal. De-a
lungul timpului, această funcţie s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi
principiu. Mărcile poştale îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o
anumită valoare pentru o plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de
celebrare şi promovare a patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai
presus de orice, marca poştală este un veritabil ambasador al istoriei,
culturii şi civilizaţiei umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă
libertate de mişcare şi posibilitatea de a transmite informaţii în toate
colţurile lumii. Timbrul capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o
plăcere pentru ochi, prin frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de
tipărire dar şi un studiu al istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi,
deoarece îţi poate dezvălui detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar
mai ales drumul parcurs de un plic până la destinaţie.
Optsprezece
ani mai târziu, la 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de mărci poştale
româneşti intitulată Cap de bour. Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi
reproduce semnul heraldic de pe stema statului. Prima emisiune de mărci poştale
din spaţiul românesc este formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale.
Colecţionarea mărcilor poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest
hobby european a ajuns în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de
domnie a lui Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, colecţionarii individuali
sau comercianţii de tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour,
Principatele Unite sau Cuza. Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre
a dus la organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea
având o activitate intensă, în special la începutul secolului al XX-lea.
Astăzi, timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi monedă unul
dintre simbolurile noastre naţionale.
Insigna - Reuniunea de cântări, muzică și ajutorare reciprocă
LYRA - a angajaților din atelierele CFR Timișoara
La
data de 10 februarie 1924 s-a întrunit Adunarea generală a angajaților CFR de
la depou și atelierele de întreținere și material rulant din Timișoara, ocazie
cu care s-a constituit Reuniunea de
cântări, muzică și ajutorare reciprocă LYRA a angajaților din atelierele CFR
Timișoara. La data de 27 mai 1924 Ministerul Cultelor și Artelor a aprobat
statutul Reuniunii. La data de 29 august 1950 Ministerul Justiției a dizolvat Reuniunea
prin Decizia 79058 transmițând tot patrimoniul Sindicatului CFR Timișoara.
Asociațiile sau societățile mari, sau cu posibiltăți materiale consistente au
confecționat mai multe feluri de insigne. Una era insigna de prezentare
(protocol) care se acorda probabil gratuit oamenilor de seamă sau merituoși,
membrilor de onoare, fondatorilor, colaboratorilor externi și chiar membrilor
simpli care o cumpărau pentru susținerea materială a reuniunii. A doua insignă
se acorda membrilor activi ai societății, susținători sau aspiranți reuniunii,
ea fiind purtată cu ocazia diverselor manifestări. Această insignă avea un
aspect mai modest (simplu) în comparație cu cea de protocol. Insigna obișnuită Reuniunea de cântări, muzică și ajutorare
reciprocă LYRA a angajaților din atelierele CFR Timișoara prezentată aici este
confecționată din metal, fiind înaltă de 5,2 centimetri, lățimea corpului
superior este de 3,55 centimetri iar cea corpului inferior (insigna
propriu-zisă) este de 2,84 centimetri, insigna cântărind 21 de grame. Insigna a
fost executată la un atelier modest, fiind de fapt o tablă ștanțată cu matrița
sau patrița. Astfel la partea superioară avem simbolul CFR (roata cu 2 aripi
laterale) prevăzută cu inel ce o unește cu corpul propriu-zis al insignei. Pe
versoul simbolului CFR este sudat acul de prindere al insignei. Corpul propriu
zis al insignei este o liră cu trei corzi. Pe peidestalul lirei se descifrează
cu greu inscripția pe trei rânduri (rândul 1 – C.F.R., rândul 2 – LYRA TIMIȘOARA
și rândul 3 – 1924 - anul constituirii reuniunii).
Clădirea
acestei reuniuni s-a ridicat în perimetrul imobiliar al Căilor Ferate române, a
servit pe timpuri ca așezământ cultural și de instruiri, iar după anul 1950 a
devenit Casa de cultură a municipiului
Timișoara și cinematograf, funcționând și azi ca și Casă de cultură unde se
întâlnesc sistematic colecționarii de orice fel (antichități, vechituri,
etc.)
Insigna - Schlaraffia Temesia 1389
Schlaraffia a fost o
organizaţie publică având ca scop principal promovarea culturii, a artelor,
umorului, ştiinţelor şi luminarea membrilor săi. Insignele schlarafe curente,
care se acordau membrilor, conferenţiarilor proprii şi invitaţilor la şedinţe
erau, de regulă, în număr mare fiind din tablă presată, lustruită, galvanizată,
aurită, argintată, brunată etc. şi nu aveau întotdeauna şi sistem de prindere,
câteodată doar orificii, găici pentru coaserea pe material textile sau alte
materiale ca suport având uneori două corpuri de regulă fără panglici, rareori
din metal preţios sau cu email. Toate insignele schlarafe au de regulă
reprezentări – semnul adoptat – ca : păsări, animale, plante, construcţii,
instrumente de lucru şi uz casnic şi artistic, chiar unele reprezentări
imaginare, dar care în mod obligatoriu trebuiaiu să redea superioritatea
membrilor grupării. Schlaraffia este o uniune socială, fondată la
Praga în anul 1859, care propăvăduia prietenie masculină, umorul și arta în
limitele formei tradiționale, cu excluderea totală a politicii. Devizele
uniunii au fost: In arte volputas (în latină) și In der Kunst liegt Veergnugen
(în germană) ceea ce în românește ar putea însemna aproximativ – Arta este
plăcere. Simbolurile uniunii sunt: UHU – bufnița vultur, ce simbolizează
înțelepciunea virtutea și umorul; LULU (ludum ludate- tradus Joacă jocul!),
care este salutul membrilor folosit ca aprobare sau laudă și ULUL – strigăt de
respingere și de reproș. În lumea Schlaraffia se foloșește limba convențională
Schlaraffenlatein. Redarea anilor se făcea prin reducere cu 300 pentru a da
activității un iz medieval – de vechime. Unitățile locale (localități propriu
zise) purtau denumirea de REYCH și erau numerotate în ordinea înființării:
- Nr.100 – Timișoara – TEMESIA (1889 – 1939)
- Nr.170 – Sibiu – VILLA HERMANNI (1909 - 1939)
- Nr.220 – Cluj –
CALUDIOPOLIS (1921 - 1941)
- Nr.254 –
Bistrița – NOSSEN (1925 - 1941)
- Nr.259 –
București – VILLA BUCURIANA (1926 - 1936)
- Nr.290 – Brașov
– CORONA (1930 - 1939)
Timişoara situată pe
calea de legătură a estului cu vestul, a luat ca exemple sociale, economice,
culturale şi umaniste pe cele de cea mai bună calitate şi le-a aplicat în
limita posibilităţilor. Schlarafia
Temesia este o societate culturală al cărei principiu fundamental are la
bază cultivarea tuturor artelor şi a umorului, pe lângă respectarea unor
anumite forme. Puteau fi membrii doar bărbaţii într-o etate mai înaintată cu o
situaţie socială asigurată şi cu un trecut ireproşabil. Întrunirile artistice
se țineau o dată pe săptămână în perioada 01 octombrie – 01 mai, iar în
celelalte luni se țineau întruniri amicale. La întruniri era interzis a se
discuta chestiuni de politică, naţionalitate şi religie. Cu dosarul numărul
3129 din 1924 al Tribunalului Timiş-Torontal Secţia I, Schlarafia Temesia
devine personalitate juridică, fiind înscrisă în registrul persoanelor juridice
sub numărul 65 din 09 decembrie 1925. La 26 ianuarie 1939 adunarea generală
hotărăşte modificarea denumirii societăţii aceasta devenind : „Societatea
culturală națională română Schlaraffia din Timișoara”, cu sediul pe str. Caruso nr.3. Ca urmare a presiunii
exercitate de regimul dictatorial, la 26 ianuarie 1940 Adunarea generală
extraordinară hotărăşte prin votul secret al celor 22 prezenţi (din totalul de
33 de membri activi) dizolvarea Societăţii Culturale Naţionale Române
Schlarafia din Timişoara. Averea societăţii a fost lichidată, achitându-se
chiria şi accesoriile către proprietar, nemairămânând nimic şi nici obligaţii
către terţi. Insigna postată mai sus este realizată în perioada 1924 – 1939.
Piesa cântărește 15,37 grame, este aproape rotundă cu diametrul de 4,85 cm, la
care se adaugă o za de 1,05 cm, prinsă în partea superioară a acesteia.3 ani de la Revoluție - 1992 - Timișoara
Produsul
medalistic de mai sus s-a realizat de către fabrica Arădeanca din municipiul
Arad, la comanda Asociaţiei Revoluţionarilor din Timişoara cu ocazia trecerii a trei ani de la revoluția din Decembrie 1989. Piesa are
următoarele catacteristici tehncie: material – cupru, forma – rotundă, diametru
- 32 milimetri și greutatea de 18 grame. În planul central al aversului, în
interiorul unui cerc periferic continuu,
se află silueta clădirii Operei din Timişoara, flancată de construcţiile
din preajmă. În partea de jos a medaliei se află o cunună de lauri. În partea
de sus se află înscris cu majuscule TIMIŞOARA, oraşul din care a izbucnit
scânteia Revoluţiei din decembrie 1989. În câmpul central al reversului, în
interiorul unui cerc periferic continuu se află o cunună de lauri, în centrul
ei se află stema judeţului Timiş, sub care este înscris, pe două rânduri
curbate, cu litere majuscule: “1992 / 3 ANI DE LA REVOLUŢIE”. În 1989 majoritatea statelor din estul Europei aveau să se
debaraseze de comunism – în urma unor ample procese reformatoare în Ungaria şi
Polonia, printr-o ,,revoluţie de catifea” în Cehoslovacia, prin înlăturarea
paşnică de la conducere a liderilor comunişti (lovituri de stat) în Bulgaria şi
RDG sau printr-o revoluţie sângeroasă în România. Revoluţia română din
decembrie 1989 a fost declanşată în vederea prăbuşirii regimului lui Nicolae
Ceauşescu şi înlocuirea lui cu un regim socialist reformat, după model
gorbaciovist. Dar iată o prezentare cronologică a evenimenteleor revoluției
anticomuniste românești, fără partipiuri politice, găsită pe net, autor Stela Vasilița, la adresa: http://www.rador.ro/2014/12/12/revolutia-romana-din-decembrie-1989/. Pe
data de 14 decembrie 1989, la Iaşi, organizaţia clandestină „Frontul Popular
Român” încearcă să organizeze o adunare în Piaţa Unirii, pentru a protesta
împotriva regimului lui Nicolae Ceauşescu şi a condiţiilor grele de viaţă.
Intervenţia autorităţilor şi a forţelor de ordine, care au blocat zona şi au
arestat liderii, a făcut ca acţiunea să eşueze. Pe data de 15 decembrie, la
Timişoara, în Piaţa Maria, enoriaşi ai Bisericii Reformate protestează
împotriva deciziei de evacuare din locuinţă şi parohie a pastorului László
Tökés. Spre miezul nopţii, manifestanţii care protestau au fost împrăştiaţi de
organele de Securitate. La Timişoara, încă din 16 decembrie dimineaţa,
enoriaşii lui Laszlo Tökés revin în faţa locuinţei acestuia. Curând li se alătură tot mai mulţi locuitori ai Timişoarei.
Demonstraţia capătă accente împotriva regimului totalitar. Se scandează lozinci
precum „Jos Ceauşescu!”, „Libertate!”, „Dreptate!”, „Democraţie!”; se cântă
„Deşteaptă-te române”. Mulţimea se întoarce într-un număr şi mai mare în Piaţa
Maria, unde au loc ciocniri violente cu forţele de miliţie şi securitate şi
numeroşi manifestanţi sunt arestaţi. Protestatarii, în număr de câteva mii, se
retrag în faţa Catedralei Mitropolitane din Piaţa Operei. Protestul s-a extins,
scandându-se „Azi în Timişoara, mâine-n toată ţara!” La Bucureşti, generalul
Iulian Vlad, şeful DSS, îi convoacă pe toţi şefii de direcţii din subordine şi
decide trimiterea unei grupe informativ-operative la Timişoara. Din echipă fac
parte generalul Emil Macri – şeful Direcţiei a II-a (Contrainformaţii
Economice), col. Filip Teodorescu – adj. al Direcţiei a III-a (Contraspionaj),
lt.-col Dan Nicolici – şeful CID (Centrul de Informaţii şi Documentare), lt.
col. Glăvan Gheorghe – şef serviciu informativ în USLA etc. Pastorul László
Tökés este evacuat cu forţa din locuinţă pe data de 17 decembrie, ora 4.00.
Dimineaţa sosesc la Timişoara grupa operativă din DSS condusă de generalul Emil
Macri. Generalul Vasile Milea, ministrul apărării, ordonă, pentru descurajarea
manifestanţilor timişoreni, organizarea unei demonstraţii de forţă a unităţilor
MApN prin centrul oraşului. Patru coloane compuse din peste 550 militari
pornesc (ora 10:00) marşul prin oraş, cu drapel şi fanfară. Mii de demonstranţi
se îndreaptă spre centrul oraşului scandând lozinci anticeauşiste şi huiduind
forţele de intimidare. La ora 13:30 ministrul apărării naţionale ordonă ca
armata să intervină în forţă împotriva demonstranţilor timişoreni. Este atacat
şi devastat, de către manifestanţi, sediul Comitetului Judeţean al PCR.
Protestatarii au aruncat pe fereastră şi au dat foc documentelor partidului,
broşurilor de propagandă şi altor simboluri ale puterii comuniste. Este înălţat
primul drapel cu gaură la mijloc. La Bucureşti începe, la ora 16:30, şedinţa
Consiliului Politic Executiv al CC al PCR în vederea reprimării de către
forţele MApN şi MI a demonstranţilor de la Timişoara. La ora 16:38, soseşte la
Timişoara Comandamentul special instituit de Nicolae Ceauşescu şi coordonat de Ion
Coman – secretarul CC al PCR pe probleme militare – însoţit de o grupă
operativă formată din ofiţeri superiori din MApN şi MI. Grupa operativă este
condusă de general Ştefan Guşe, şeful Marelui Stat Major, din care mai fac
parte generalii Victor Athanasie Stănculescu, Mihai Chiţac, Florea Cârneanu,
Constantin Nuţă – şeful Inspectoratului General al Miliţiei, Gheorghe
Diaconescu – procuror general adjunct. În jurul orelor 17:00, împotriva
demonstranţilor sunt folosite tancuri cu apă şi gaze lacrimogene. Are loc o
teleconferinţă cu toţi primii secretari ai Comitetelor judeţene PCR, la care
participă şi comandanţii de garnizoane militare. Ceauşescu dă ordinul pentru
deschiderea focului împotriva demonstranţilor. La ora 18:00, generalul Ştefan
Guşe, şeful Marelui Stat Major şi prim-adjunct al ministrului apărării
naţionale, preia conducerea forţelor aparţinând MapN. Începe să se tragă în
mulţime. Sunt construite baricade. Acţiunile violente se extind: sunt atacate
obiective militare de către persoane care practic n-au nici o legătură cu
manifestaţiile. La ora 18:45 Generalul Vasile Milea transmite ordinul „Radu cel
Frumos” pentru judeţului Timiş, care presupunea „alarmă de luptă parţială”.
Prin urmare, toate efectivele militare primesc armament şi muniţie de război.
Pe 18 decembrie, Nicolae Ceauşescu îi convoacă la reşedinţa sa din strada
Primăverii pe oamenii cheie ai conducerii de stat (generalul Marin Neagoe,
seful Direcţiei a V-a de securitate şi gardă, generalul Vasile Milea, ministrul
apărării, Tudor Postelnicu, ministrul de interne şi generalul Iulian Vlad,
şeful DSS) şi obţine de la ei promisiunea că va fi deschis focul asupra
demonstranţilor. Ceauşescu pleacă apoi (ora 9:30) pentru o vizită oficială de
prietenie de 3 zile în Republica Islamică Iran (îi lasă la conducere pe Elena
Ceauşescu, Emil Bobu şi Manea Mănescu). La Timişoara s-a decretat legea
martială, care interzice populaţiei să circule în grupuri mai mari de două
persoane. Sfidând interdicţiile, un grup de 30 de tineri au înaintat spre
Catedrala Ortodoxă, fluturând drapele tricolore din care tăiaseră stema
comunistă. Alţi 500 de manifestanţi li se alătură, cântând “Deşteaptă-te
române!”. S-a tras asupra lor, unii dintre ei au murit, alţii au fost răniţi
grav. Generalul Mihai Chiţac a ordonat (la ora 18:30) folosirea grenadelor cu
substanţe toxice împotriva demonstranţilor din faţa Catedralei din Timişoara.
În faţa Spitalului Judeţean, grupul numeros de cetăţeni care vrea să-şi
recupereze morţii este împrăştiat cu grenade lacrimogene (ora 19:15). La morga
Spitalului Judeţean, la ora 23:00, sub comanda colonelului Ghircoiaş, începe
„Operaţiunea Trandafirul”, de sustragere a cadavrelor (43) şi transportarea lor
la Crematoriul Cenuşa de la Bucureşti spre a fi incinerate. În 19 decembrie la
Timişoara, marea majoritate a întreprinderilor din oraş îşi încetează
activitatea. Muncitorii din întreprinderile “6 Martie”, “Elba”, “Solventul” şi
“Azur” declanşează acţiuni de protest. Un angajat de la Uzinele Mecanice din
Timişoara porneşte sirena aeriană. A fost semnalul pentru mii de timişoreni să
iasă din nou în stradă. Radu Bălan şi Ştefan Guşă au vizitat muncitorii din
fabricile timişorene, dar au eşuat în a-i determina să-şi continue munca. La
presiunea muncitorilor, generalul Guşă le promite că Armata nu va trage în ei.
Manifestanţii scandează „Armata e cu noi!”. Generalul Guşă ordonă trupelor să
intre în cazărmi. Pe străzile oraşului, militarii fraternizează cu
revoluţionarii. În data de 20 decembrie la Timişoara, 100000 de protestatari au
ocupat Piata Operei (astăzi „Piata Victoriei”) şi au început să strige
sloganuri anti-guvernamentale: „Noi suntem poporul!”, „Armata e cu noi!”, „Nu
vă fie frică, Ceauşescu pică!”. În foaierul Operei din Timişoara are loc, la
ora 13, constituirea Frontului Democratic Român (FDR). În clădirea Consiliului
Judeţean, un Comitet Cetăţenesc redactează primele liste cu revendicări,
printre care: destituirea lui Ceauşescu, dizolvarea guvernului, eliberarea
arestaţilor, redarea către familii a trupurilor celor ucişi în zilele anterioare,
informarea corectă asupra evenimentelor de la Timişoara, alegeri libere.
Revendicările sunt înaintate primului-ministru Constantin Dăscălescu şi lui
Emil Bobu, sosiţi la Timişoara (ora 14.30) din ordinul Elenei Ceauşescu; Sub
presiunea mulţimii, o parte a revendicărilor sunt acceptate (au fost eliberaţi
majoritatea deţinuţilor arestaţi în zilele precedente), la celelalte se promite
că va răspunde Ceauşescu personal. Pe baza listelor de revendicări, seara este
elaborată Proclamaţia FDR, primul program al Revoluţiei Române. După-amiaza şi
seara manifestaţiile se extind şi în alte localităţi din judeţul Timiş: Lugoj,
Jimbolia, Sânnicolaul Mare, Deta. Reîntors din Iran Nicolae Ceauşescu ţine o
teleconferinţă cu prim-secretarii în care afirmă că situaţia din Timişoara se
datorează intervenţiei străine (SUA, URSS şi Ungariei). La ora 19:00 Nicolae
Ceauşescu se adresează populaţiei, prin intermediul Televiziunii, şi condamnă
manifestaţiile de la Timişoara. El aprobă decretul privind instituirea stării
de necesitate pe întreg teritoriul judeţului Timiş, care intră în vigoare de la
ora 23:00. Victor Stănculescu este numit de Ion Coman comandant militar al
Garnizoanei Timişoara. Aproape de miezul nopţii, Nicolae Ceauşescu convoacă la
sediul CC al PCR din Bucureşti pe reprezentanţii ambasadei URSS pentru a le
cere retragerea agenţilor sovietici din Timişoara. În noaptea de 20 spre 21
decembrie muncitori din Craiova, Calafat, Băileşti şi Caracal au fost îmbrăcaţi
în uniforme de gărzi patriotice, înarmaţi cu bâte şi trimişi cu trenuri
speciale spre Timişoara spre a înăbuşi revolta. Ajunşi acolo şi înţelegând
despre ce este vorba, aceştia au fraternizat cu timişorenii. În ziua de 21
decembrie, la Timişoara, la ora 9:00, din balconul Operei se citeşte
Proclamaţia Frontului Democrat Român. La Bucureşti, în Piaţa Republicii, la ora
12:00 începe mitingul cerut de Ceauşescu cu scopul de a înfiera tulburările de
la Timişoara şi de a vorbi despre nevoia imperativă de a apăra ţara de
atentatele cercurilor străine la integritatea şi independenţa ei. La puţin timp
după ce ia cuvântul, Ceauşescu este huiduit din mulţime. Transmisia radio-tv
este întreruptă. Oamenii s-au regrupat în Piaţa Universităţii. Întreg centrul
Bucureştiului, de la Piaţa Unirii la Romană şi până la Piaţa Rosetti, a fost
ocupat de manifestanţi. În jurul orei 17:00 mureau primii oameni în apropierea
Sălii Dalles. În zona Hotelului Intercontinental se ridică o baricadă în faţa
Restaurantului Dunărea (ora 22:00). Militarii pornesc acţiunea de înlăturare a baricadei cu
tancuri şi de reprimare în forţă a demonstranţilor. Soldaţii aveau ordin să
tragă. În noaptea dintre 21 şi 22 decembrie, 49 de oameni au murit, 463 au fost
răniţi, iar 1245 au fost arestaţi, torturaţi şi bătuţi la Jilava. De asemenea,
au loc manifestaţii la Arad, Sibiu şi Târgu Mureş, Braşov, Cluj, Reşiţa,
Făgăraş etc. Pe 22 decembrie dimineaţa, la primele ore, mari coloane de
manifestanţi provenind de la principalele întreprinderi ale Bucureştiului se
îndreaptă spre centrul oraşului. Înaintarea lor este oprită de baraje formate
din trupe de miliţie, securitate şi armată în apropierea sediului CC al PCR.
Nicolae Ceauşescu organizează o şedinţă cu câţiva generali, în timpul căreia îl
acuză pe generalul Milea de trădare, care, mai târziu, este găsit împuşcat.
Generalul Victor Atanasie Stănculescu este numit ministru al apărării
naţionale, în locul lui Milea şi dă ordin tuturor unităţilor militare aflate în
Bucureşti să se retragă în cazărmi. Radioul şi Televiziunea transmit un
comunicat prin care anunţă sinuciderea „trădătorului Milea”, precum şi
instituirea stării de necesitate pe teritoriul României. În faţa celor peste
100.000 de demonstranţi din faţa Comitetului Central, Nicolae Ceauşescu mai
încearcă să vorbească mulţimii de la balconul clădirii. Se scandează lozinci
anti-ceauşiste, iar acesta este huiduit. Manifestanţii ocupă Piaţa Palatului şi
forţează intrarea Comitetului Central. În jurul orei 12:06, soţii Ceauşescu
părăsesc clădirea Comitetului Central cu un elicopter. În jurul orelor 15:00
sunt arestaţi lângă Târgovişte, iar la ora 18:30 cuplul prezidenţial ajunge în
unitatea militară 01417 din Târgovişte, unde vor rămâne sub pază militară până
la judecarea şi execuţia lor. Sediile Radioului şi cel al Televiziunii sunt
ocupate de manifestanţi. Radioul transmite în direct evenimentele. Televiziunea
s-a transformat în canalul de comunicare al revoluţionarilor. Între orele 14:15
şi 16:00, unităţi ale armatei sunt trimise să asigure paza unor obiective
importante din Capitală: Televiziunea Română, Casa Scânteii, sediul Comitetului
Central, Banca Naţională, Radiodifuziunea Română, Palatul Telefoanelor, alte
instituţii şi unităţi de interes strategic. Conform ordinelor primite,
blindatele arborează tricolorul, iar militarii poartă brasarde tricolore. La ora
19:30, la Televiziune se anunţă arestarea soţilor Ceauşescu, iar după ora 23
este citit de Ion Iliescu la Radio şi Televiziune un ”Comunicat către ţară” –
Proclamaţia Consiliului Frontului Salvării Naţionale, primul document al
Revoluţiei Române. La Bucureşti, după orele 18:00 şi în tot cursul nopţii de 22
spre 23 decembrie unităţi militare şi alte obiective strategice (Televiziunea,
sediul Comitetului Central, unitatea militară care păzea Palatul Primăverii
etc) sunt atacate de grupuri diversioniste, înregistrându-se numeroşi morţi şi
răniţi. În schimbul de focuri din Piaţa Republicii, trăgându-se din clădirea
fostului Palat Regal ce adăpostea Muzeul de Artă spre clădirea CC al PCR şi
asupra mulţimii din piaţă, este incendiată clădirea Bibliotecii Centrale
Universitare şi distrusă o parte a Palatului Regal. Pe data de 23 decembrie
dimineaţa, soldaţi în termen şi ofiţeri de la o unitate militară din Câmpina au
fost trimişi, îmbarcaţi în trei autobuze, să apere Aeroportul Internaţional
Otopeni unde au fost omorâţi, acţiunea soldându-se cu 39 de morţi şi numeroşi
răniţi. La Bucureşti, seara, şapte ofiţeri şi subofiţeri, între care şi col.
Gheorghe Trosca, şeful statului-major al Unităţii Speciale de Luptă
Antiteroristă, sunt ucişi într-un schimb de focuri cu militarii care apărau
sediul MApN. Membrii USLA fuseseră trimişi de generalul Nicolae Militaru,
ministrul apărării, la sediul ministerului pentru a întări dispozitivul de
apărare. Elicopterul care-i aducea în Bucureşti, în stare de arest, pe
generalii Constantin Nuţă, adjunct al ministrului de interne şi şef al IGM şi
Velicu Mihalea, adjunct al şefului IGM, este doborât. La Timişoara, sute de mii
de oameni sărbătoresc în centrul oraşului căderea lui Ceauşescu. Continuă
atacurile asupra obiectivelor apărate de armată. În ziua de 24 decembrie la
Bucureşti tancuri, TAB-uri, soldaţi patrulau pe străzi. În zonele centrale ale
oraşului, la Universitate, Piaţa Victoriei sau Gara de Nord, încă se trăgea şi
se duceau lupte oarbe între presupuşii „terorişti”, militari şi
revoluţionari. Consiliul Frontului Salvării Naţionale proclamă Victoria
Revoluţiei şi anunţă încetarea completă şi imediată a focului pe tot teritoriul
ţării. Armata este declarată singura instituţie a statului care poate deţine
arme de foc, persoanele care intraseră în posesia unor arme urmând să le predea
până la 25 decembrie la ora 17:00. Ion Iliescu semnează decretul de înfiinţare
a „Tribunal Militar Excepţional”, care urma să-i judece pe Nicolae şi Elena
Ceauşescu. În dimineața zilei de 25 decembrie,
la radio şi televiziune sunt transmise colinde şi, în direct, pentru prima
dată, slujba de Crăciun de la Catedrala Patriarhală.Procesul soţilor Elena şi
Nicolae Ceauşescu a început la ora 13:20 şi s-a terminat în jurul orei 14:40,
în garnizoana 01417 din Târgovişte. Soţii Ceauşescu au fost condamnaţi la
moarte şi le-a fost confiscată averea. Sentinţa a fost executată în jurul orei
14:50. La scurt timp după execuţie, pe postul naţional de televiziune s-a citit
comunicatul privind execuţia soţilor Ceauşescu. Ostilităţile „teroriştilor”
încetează aproape în totalitate. Numărul victimelor revoluţiei a fost de 1142
decedaţi şi 3138 răniţi (conform evidenţelor din anul 2005 întocmite de
Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor), dar s-a estimat de
către procurorii militari care au anchetat cazul revoluţiei că numărul lor ar
putea fi sensibil mai mare decât cifrele cunoscute oficial. La 25 de ani de la
Revoluţia din Decembrie 1989 multe întrebări au rămas neelucidate pe deplin.
Evenimentele au început ca o revoltă spontană sau au fost provocate de forţe
(interne/externe?) care urmăreau înlăturarea lui Nicolae Ceauşescu de la
putere? A fost o revoluţie sau o lovitură de stat? A fost un atac terorist
provocat de agenturile străine? Cum se explică numărul mare de victime ucise cu
gloanţe ţintite direct în cap? Dar faptul că răniţi superficial au murit în mod
suspect la spital? România a fost supusă unui război electronic? Generalul
Milea s-a sinucis sau a fost asasinat? Generalii Guşe şi Stănculescu sunt eroi
sau criminali? De ce parte a baricadei a acţionat misteriosul general Vlad,
fostul şef al Securităţii? De ce mulţi din cei care ştiau adevărul despre
anumite evenimente au dispărut? Etc Opera Națională Română Timișoara este
o companie națională de operă, operetă și balet, instituție publică cu
personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Culturii și Cultelor
din România. Această instituție de cultură a fost înființată prin Decretul
regal nr.254, din 30 martie 1946. Clădirea a fost începută în 1871, după
planurile arhitecților vienezi Helmer și Fellner, și a fost terminată în 1875.
Reprezentațiile inaugurale au avut loc la 22 septembrie 1875 (în limba
maghiară) și la 25 septembrie 1875 (în limba germană). Două incendii au
devastat de-a lungul timpului clădirea. Primul incendiu s-a produs în 1880, iar
clădirea a fost restaurată până în 1882 în stilul original, „Renaissance”. Al
doilea incendiu a avut loc în 1920 și în urma sa au rămas intacte doar aripile
laterale, fațada trebuind să fie refăcută. Arhitectul Duiliu Marcu, care avea
să construiască Palatul Victoria din București, a refăcut fațada și
sala de spectacole în stilul neobizantin caracteristic acelui timp. În
această clădire își desfășoară activitatea patru instituții de artă: Opera
Română, Teatrul Național „Mihai Eminescu”, Teatrul German de Stat și Teatrul
Maghiar.
Municipiul Timișoara (în graiul
bănățean Cimișoara, în germană Temeschwar,
alternativ Temeschburg sau Temeswar,
în maghiară Temesvár, în sârbă Темишвар/
Temišvar, în limba bulgarilor bănățeni Timišvár; în traducere
(limba maghiară): „Cetatea de pe Timiș”) este reședința și cel mai mare
oraș al județului Timiș din regiunea istorică Banat, vestul
României. În anul 2010, având 303708 locuitori, era al treilea oraș,
ca număr de locuitori, din România. Numele localității vine de la râul
Timiș (trecând actualmente la sud de municipiu), numit
de romani în antichitate Tibisis sau Tibiscus. Începând din anul 553 teritoriul actual al Timișoarei a fost
timp de două secole sub dominație avara. Aceștia au construit pe ruinele fostei
fortărețe romane Zambara o nouă așezare cu numele de Beguey, poziționată
strategic intre râurile Timiș si Bega (Tisa). După avari teritoriul a fost
invadat de pecenegi, cumani, bulgari, valahi și apoi maghiari. Fortăreața
Timișoara a fost foarte probabil construita în secolul al X-lea, în stil avar,
înconjurată de un canal cu apă, fiind situata pe locul actual al Operei. După
invaziile tătare și distrugerea completă din 1241, regele maghiar Bèla al
IV-lea a colonizat zona cu germani, care au reclădit cetatea. Prima
atestare documentară a localității Timișoara este destul de controversată,
aceasta fiind plasată de specialiști în anii 1212 sau 1266. În anul 1175
este menționat comitatul Timiș, dar sursele nu menționează care este
centrul economic și administrativ al acestuia. Deasupra am postat stemele
veche, interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Timișoara, iar
dedesubt pozele câtorva inconfundabile monumente de cultură
și arhitectură din frumosul oraș de pe Bega, din vremuri diferite.
Palatul episcopal sârbesc
Biserica romano-catolică Fabric
Biserica romano catolică Fabric
Cazinoul Delvideki - Iosefin
Fabrica Turul
Castelul huniazilor
Cazarma de pompieri
Palatul Bega
Palatul vechi Mercy
Palatul Weisz
Palatul Loffler
Palatul Dauerbach
Palatul Szechenyi
Palatul Ancora
Palatul Karl Kuncz
Județul Timiș este situat în
vestul țării, în regiunea istorică Banat, România. Numele său provine de
la râul Timiș care îl traversează. Județul se întinde pe o suprafață
de 8697 kilometri pătrați, fiind cel mai mare din țară, numără aproximativ
660000 de locuitori și are reședința în municipiul Timișoara. Din punct de
vedere administrativ județul se compune din 2 municipii - Timișoara și Lugoj, 8
orașe - Sânnicolaul Mare, Jimbolia, Buziaș, Făget, Deta, Gătaia, Recaș, Ceacova
și 89 de comune. Deasupra am postat harta, stemele interbelică, comunistă și
actuală ale județului Timiș, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură
și arhitectură ale județului, din vremuri diferite, dar și câteva
trimiteri poștale ilustrate. . Vederi - Uivar
Vedere - Cadăr
Vedere - Izvin
Vedere - Giarmata
Vedere - Becicherecu Mic
Vedere - Teremia Mare
Vedere - Sânpetru Mare
Vedere - Brestovăț
Vedere - Jimbolia
Vedere - Găvojdia
Vedere - Butin
Biserica reformată - Bodo
Vedere - Bogda
Vedere - Gătaia
Vedere - Bucovăț
____________ooOoo_____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
ÎN LIMBA FRANCEZĂ
Acțiune privilegiată de 100 franci
Societatea anonimă
LES PETROLES DE PRAHOVA
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 22.08.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu