Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea belgiană BURY, municipalitatea
PERUWELZ, provincia HAINAUT, regiune VALONIA,
din vremuri diferite
Biserica
Primăria și Școala de băieți
Mănăstirea Bon Pasteur
Strada Mare
Poarta Abației
Castelul Courierre
Castelul Ditremont
Cafeneaua Poștei
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
O EPIGRAMĂ PROPRIE
___________xxx___________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL PRAHOVA
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
10 ani de Apa Nova Ploiești - 10 apa Nova Ploiești 2000 - 2010
100 de ani de alimentare cu apă în Ploiești 1910 - 2010
Puțul central Crângul lui Bot
APA NOVA Ploiesti are ca domeniu de activitate gestiunea serviciului public de alimentare cu apa si a serviciului de canalizare in Municipiul Ploiesti, fiind prima societate din Romania in acest domeniu care s-a constituit pe baza unui parteneriat public-privat. Societatea si-a inceput activitatea in iunie 2000, odata cu incheierea contractului de concesiune cu Consiliul Local al Municipiului Ploiesti. Asociatii societatii sunt: Compagnie Générale des Eaux - Groupe Veolia Eau (73%) si Municipalitatea Ploiesti (27%). Mai jos redau câteva repere ale contractului de concesiune încheiat între cele două entități:
- Obiectul
contractului: reabilitarea si modernizarea serviciului de alimentare cu apa
potabila si de canalizare ale municipiului Ploiești
- Durata
contractului: 25 ani
- Nr. de clienti:
22950
- Municipalitatea
ramane proprietara infrastructurilor
- Concesionarul
administreaza infrastructurile, modernizeaza, reabiliteaza si intretine toate
bunurile din exploatare, realizeaza investitiile si asigura intregul proces de
exploatare
La
propunerea inginerului șef angajat, englezul W.H.Lindley, Consiliul Comunal Ploiești a
aprobat, cumpărarea a 150-200 ha de pădure din Crângul lui Bot, pentru
foraje şi uzina de apă. Aici a fost construit şi inaugurat, la 3 octombrie
1910, complexul de construcţii şi instalaţii cunoscut sub numele de “uzina de
apă Crângul lui Bot”.
Complexul de la Crângul lui Bot era alcătuit din trei
puţuri de captare a apei, un puţ central destinat instalaţiilor, sala
maşinilor, un turn cu rezervor pentru petrol, un post de transformare,
casa pentru personalul de exploatare, un rezervor de 10.000 mc şi instalaţiile
aferente. Primele trei puţuri extrăgeau apa chiar din acea „oală”, având
fiecare debite ce nu au scăzut niciodată sub 200 mc/h şi nu au mai fost atinse
de restul forajelor efectuate în următorii 100 de ani. Pentru protecţia
puţurilor au fost construite clădiri circulare, dintre care cea mai mare, a
puţului central, cu adâncime de cca. 80 m, are dublu acces, unul la nivelul
terenului şi cel de al doilea la nivelul tunelului de legătură cu sala
maşinilor. Accesul la pompele din puţul central se face pe o scară elicoidală
din beton armat, cu trepte încastrate în zidăria de cărămidă. Soluţiile
originale de aspirare a apei cu ajutorul pompelor de vid şi reducerea turaţiei
motoarelor în funcţie de nivelul apelor din rezervor, ca şi cele constructive
pentru realizarea puţului central, au constituit premiere în lucrările
hidrotehnice din Europa. Pentru scoaterea apei era folosit sistemul de
pompe cu vid (pompe Ingersol-Rand) şi pompe centrifuge verticale (pompe
Schulzer şi motoare Brown-Boveri), care au funcţionat neîntrerupt timp de 75 de
ani. Între puţul central şi sala maşinilor există un tunel de legătură.
Există asemenea tuneluri şi între puţul central şi cele trei puţuri de captare
a apei. Sistemul constructiv pentru toate componentele ansamblului este zidăria
de cărămidă de cca. 1 m grosime, păstrată în stare excepţională, în ciuda celor
două războaie şi două cutremure majore prin care a trecut. În interiorul sălii maşinilor, mai pot fi văzute o
pompă de vid, podul rulant, tabloul electric şi centrala telefonică. Pompa de
vid poate fi repusă în funcţiune, celelalte sunt utilizate şi în prezent. Biserica Spitalului de psihiatrie Voila-Câmpinii
Ctitoria Confind
Biserica
spitalului de psihiatrie Voila - Câmpinii s-a construit între anii 2009 – 2012
după proiectul arhitectei Ana-Maria Goilav Guran, ingineri de structură fiind Cristian
Vişoiu și Cristian Constantinescu. Șeful echipei de constructori a fost
inginerul Eusebiu Ursu, al echipei de sculptori - Adrian Moise iar finanțarea a
fost asigurată de familia Olimpia şi Ioan Simion. Proiectul pentru biserica
spitalului de psihiatrie de la Voila nu preia imagini ci interpretează o logică
spațială și structurală. Având de partea sa privilegiul peisajului natural al
Văii Doftanei, proiectul de arhitectură s-a născut totuși în condiţii
privative: o placă din beton armat deja turnată și aflată foarte aproape de
stradă şi vecinătatea invazivă a unui corp de spital cu aspect
raţional-utilitarist. Ridicarea unei biserici ortodoxe reprezintă pentru
arhitectul de astăzi prilejul de a-şi face meseria după canonul vitruvian,
adică de a accepta, cu mintea antrenată în categoriile distincte ale spaţiului,
formei şi structurii, provocarea totului unitar. De asemenea, această misiune
invită arhitectura însăşi să se redefinească, între expresie a timpului său şi
depozitară a permanenţelor. Biserica de la Voila îşi propune să recupereze din
trecutul arhitecturii ecleziale zidul portant. Impus de normativele de
construcţii moderne, betonul armat a fost angajat în realizarea bolţilor cu
exigenţa turnării lui în cofraj pierdut din cărămidă şi în masa zidului, în
formula minimală a unor sâmburi legaţi prin centuri. În aceste condiţii, zidului
din cărămidă lat de 65 de cm i s-a rezervat rolul pe care îl desăvârşeşte de
secole: de a construi spaţiul. Ca
program, este vorba de o bolniţă dublată de o biserică de parohie. Planul şi
volumetria o înscriu în seria interpretărilor tipului Cozia, dezvoltat în
secolul al XVI–lea ca o creaţie a şcolilor locale munteneşti, reprezentat de
ctitorii precum Valea – Argeş (1534), Stăneşti – Vâlcea (1537), Bolniţa Coziei
(1542), Bucovăţ – Dolj (1570) sau Mihai Vodă – Bucureşti (1589–1591). De
dimensiuni modeste (7 m x 16,40 m; 16,40 m înălţime), biserica are plan
trilobat, altar tripartit, turlă pe naos, pronaos pătrat, acoperit cu boltă
semicilindrică, şi pridvor. Din Muntenia lui Matei Basarab împrumută plastica
faţadei integral tencuite, pe care o valorifică în cheie contemporană. Formula
originală a altarului tripartit adosat planului trilobat o înrudeşte cu
Biserica Mihai Vodă din Bucureşti. Astfel, deşi se revendică din stilistica
modernă, particularităţile proiectului se identifică totodată cu elemente de
apartenenţă la familia bisericilor de zid din Muntenia. Textura vălurită a
tencuielii care unifică volumul reprezintă o decoraţie-manifest cu sens
structural, care evocă zidul portant din cărămidă şi astfel specificul însuşi
al arhitecturii premoderne: forma structurală. Deşi trimit la practica
recurentă a împărţirii volumului în două registre verticale, brâul median şi
brâul de cornişă se reduc la un suprarelief al texturii tencuielii. La
exterior, absidele se manifestă printr-o dilatare a zidului, care nu întrerupe
orizontalele texturii. În arhitectura tradiţională, cursivitatea zidului
exterior era mai degrabă obţinută prin ritmul repetitiv al unor teme decorative
definite prin muchii verticale, ciubuce de piatră sau cărămidă. Exteriorul
bisericii este construit exclusiv după linii de forţă orizontale. Articulările
negative ale zidului cu pământul – prin soclul retras – şi cu învelitoarea –
prin brâul de cornişă detaşat de streaşină – accentuează plutirea pe
orizontală a bisericii, într-o manieră care ţine de stilistica modernă. Învelitoarea
din fâşii de tablă de cupru cu rosturi orizontale continue, amplitudinea
streşinilor şi profilul lor subţire de capăt, menite să asigure scurgerea
apelor la picătură, susţin acelaşi demers formal. Unduirii zidului i se opune
faţetarea învelitorii şi implicit segmentarea conturului streşinii. Muchiile
învelitorii reproduc logica constructivă a şarpantei de lemn care dublează
bolţile şi calotele sferice. Ferestrele şi arcele pridvorului, înalte şi
înguste, taie orizontala volumului major. Turla este interpretată ca o
fereastră centrală, volumetrică, ritmată de caneluri verticale. În contrast cu
promisiunea exteriorului, spaţiul interior oferă o puternică dezvoltare
ierarhică pe verticală. Din pridvorul şi pronaosul acoperite cu bolţi joase în
plin centru se trece direct sub turla elansată a naosului. Succesiunea
pronaos–naos este marcată de un arc care joacă simbolic rolul peretelui
despărţitor şi care realizează totodată integritatea structurală a concilor de
pe abside. Între naos şi altar, o catapeteasmă joasă, pe un singur registru,
leagă între ele absidele înalte, asigurând astfel rigidizarea transversală a
structurii. Ferestrele de tip fantă ale bisericilor tradiţionale de zid se
regăsesc la Voila. Zidul dominant face ca spaţiul liturgic să fie atent infuzat
cu lumină, prin contrastul dintre sursa concentrată, zenitală a turlei şi
iradierea fasciculară, laterală a ferestrelor. Medalioanele crucilor
interpretate în relief în ancadramentele ferestrelor sunt un pandant al
rozetelor de factură caucaziană şi otomană care împodobesc bisericile
munteneşti la Curtea de Argeş, Cozia sau Valea în Muscel. Crucile bisericii de
la Voila evocă însă prin desenul lor lumea creştinismului timpuriu. În acelaşi
limbaj sunt concepute candelele, inspirate de relicvarele antice în care
pelerinii purtau către către ţări îndepărtate Lumina pascală de la Sfântul
Mormânt. Materialele de construcţie – piatră, tencuială, lemn, cupru – sunt
folosite şi exprimate în stare frustă, în acord cu destinaţia lor.Insigna - Muzeul ceasului Ploiești
Ceasul lui Nicolae Iorga
Muzeul
Ceasului “Nicolae I. Simache” din
Ploiești este unicul
muzeu de acest fel din România,
care cuprinde o bogată colecție de ceasuri făurite de meșteri
vestiți din Europa, cele mai multe fiind adevărate opere de artă. Organizat din
inițiativa profesorului N.I. Simache, ca secție a Muzeului de Istorie, el
datează din 1963. A fost instalat mai întâi într-o sală din Palatul Culturii,
până când, prin achiziții, a căpătat un patrimoniu atât de bogat încât a avut
nevoie de un local propriu. I s-a pus atunci la dispoziție Casa Luca
Elefterescu, care a fost adaptată noului scop; lucrările de amenajare sau terminat
în anul 1971 și muzeul s-a deschis în ianuarie 1972. În prezent, muzeul are o
colecție de aproape 1000 de piese (numai în parte expuse), printre care: cadran
solar, pendul construit din lemn în 1634, ceas pus în mișcare printr-o cădere
de apă (Londra, 1654), primul ceas de buzunar („oul de Nürnberg”), orologii de
turn, o piesă din 1693 (realizare a ceasornicarului Ralf Gout), ceasul de mână
construit în același an de Courvoisier (cu efigia lui Ludovic al XIV-lea),
piese realizate de meșterii londonezi Georg Prior, Edward Prior, Th. Whit,
George Clarke, Markwich, Markham, Jo Wightmann, Van Laure, de ceasornicari
francezi (Benjamin Balber, George Charle, Meuron), austrieci (Philipp Ia-cob,
Beyr) sau elvețieni (Pres Vaucher, A. Hess). Pot fi văzute ceasuri cu mecanisme
muzicale care cântă Marseilleza, Deșteaptă-te române!, valsurile lui Strauss. Sunt prezentate prezentate ceasuri care au aparținut unor mari personalități
române, (Constantin Brâncoveanu, Al. I. Cuza, Mihail Kogălniceanu, Cezar
Bolliac, Păstorel Teodoreanu, Nicolae Iorga, Bogdan Petriceicu Hașdeu, I. L.
Caragiale, Duiliu Zamfirescu, etc.), ceasuri distractive (al morarului,
fierarului, frizerului, motanului etc.), ceasuri cu diverse indicații în afara
orelor, ca și alte obiecte legate de temă. Sus am postat logo-ul și o poză cu
sediul Muzeului ceasului - Ploiești.
Nicolae
I. Simache (născut
la data de 5 noiembrie 1905 și decedat la data de 6 ianuarie 1972) a fost un
profesor, publicist și istoric român. Insigna - Combinatul petrochimic Ploiești
In anul 1962, pe platforma Brazi a aparut ca unitate separata Combinatul
Petrochimic Brazi (Ploiești), cu ateliere de
proiectare proprii. In anul 1971 Rafinaria Brazi si
Combinatul Petrochimic Brazi au fuzionat in G.I.P. Brazi (Grupul
Industrial Brazi). In anul 1973 pe structura GIP Brazi se
infiinteaza CIRP Brazi (Centrala Industriala de Rafinarii si Petrochimie),
iar sectia de proiectare are ateliere in toate rafinariile din țară. In anul 1990 C.I.R.P. Brazi se desfiinteaza, desprinzandu-se ca
structura separata Combinatul Petrochimic Brazi, numit
ulterior PETROBRAZI, cu sectie de proiectare. Rafinăria
Petrobrazi Ploiești, numită și Rafiserv Petrobrazi este o
rafinărie de petrol din România, amplasată în partea de sud-vest a
orașului Ploieşti, ocupând o suprafață de aproximativ 440 hectare. Primele
capacități de prelucrare a țițeiului au fost puse în funcțiune în anul
1934 și prelucrau 300000 tone/an. După cel de-al doilea război mondial,
Petrobrazi și-a dezvoltat continuu atât capacitatea de prelucrare a țițeiului,
cât și structura de fabricație, ajungând ca în prezent să fie una din cele mai
complexe platforme petrochimice din România. Începând cu luna septembrie 1997,
Petrobrazi a fost integrata în Petrom, devenind automat una din sucursalele
sale.
Jetonul - Cafe Bristol - Ploiești - 20 - Leon J. Sigler
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa de mai
sus s-a realizat pentru cafeneaua Bristol din municipiul Ploiești, este
confecționată din alamă și are forma rotundă cu diametrul de 20 milimetri. În
câmpul aversului, central, între două cercuri perlate la exterior este înscrisă
valoare 20 (lei sau bani?). Între cele două cercuri este aplicată inscripția:
“CAFE BRISTOL * PLOIEȘTI*” , numele orașului fiind
încadrat de două stele în relief având câte șase colțuri. Pe revers, în
interiorul unui cerc perlat exterior este reprezentată o ceașcă de cafea, pe
farfurioară, având în ea o linguriță. Sub farfurioară sunt reprezentate trei
două stele în relief având câte șase colțuri. Periferic circular, urmând
conturul jetonului, pe părțile stânga, superioară și dreapta este aplicată
inscripția: “LEON J. SIEGLER”, probabil proprietarul cafenelei. Municipiul Ploiești este unul
dintre marile orașe ale României și reședință a județului Prahova,
fiind situat la 60 de kilometri depărtare de București. Municipiul
Ploiești se găsește în apropierea regiunii viticole Dealul Mare-Valea
Călugărească și are acces direct la Valea Prahovei, cea mai importantă
zonă de turism alpin din România. Ploieștiul este un important nod de
transport, situându-se pe drumurile care leagă capitala București de
provinciile istorice Transilvania și Moldova. este supranumit „capitala aurului
negru”, orașul fiind vechi centru al industriei petroliere, având patru
rafinării și alte industrii legate de această ramură (construcții de mașini,
echipamente electrice, întreținere). Prezența unor ploieșteni pe piețele unor
orașe din Ardeal denotă faptul că
localitatea avea un nume și o bază economică ce-i permiteau să intre în relații
comerciale cu centre de peste munți. Numele mai apare într-un hrisov din anul
1567, semnat de către domnitorul Țării Românești, Petru cel Tânăr, prin care se întărea o vânzare a
"cinci răzoare" de vie între un anume Avruț din Ploiești și logofătul
Coresi din Bărcănești. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și actuală
ale orașului Ploieșți, iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură ploieștene din vremuri diferite Banca Creditul Prahovei
Monumentul vânătorilor
Muzeul I.L.Caragiale
Calea Câmpinei
Biserica Sfânta Vineri
Palatul Culturii
Halele
Baia municipală
Gara de Nord
Liceul Petru și Pavel
Primăria
Casa Pionierilor
Biserica Sfinții Împărați Constantin și Elena
Rafinăria Vega
Piața Unirii
Hotelul Europa
Prahova este
un județ aflat în regiunea istorică Muntenia din România.Este cel mai
populat județ din România (cu excepția capitalei București, oraș aflat în
vecinătatea sa, la sud) deși este doar al 33-lea din țară ca suprafață. Județul
se întinde pe o suprafață de 4716 kilometri pătrați, numără aproximativ 830000 de locuitori
și își are reședința în municipiul Ploiești. Ca subunități administrative
județul este compus din 2 municipii - Ploiești și Câmpina, 12 orașe - Azuga,
Băicoi, Boldești - Scăieni, Breaza, Bușteni, Comarnic, Mizil, Plopeni, Sinaia,
Slănic, Urlași, Văleni de Munte și 90 de comune. Sus am postat harta,
stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Prahova precum, iar mai
jos fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură prahovene din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri
poștale ilustrate.
Vederi - Gherghița
Biserica Sfinții Împărați Constantin și Elena - Poiana Țapului
Biserica și Monumentul eroilor - Azuga
Biserica Sfântul Nicolae - Vălenii de Munte
Vederi - Brebu
Gara - Slănic Prahova
Strada Brătianu - Sinaia
Mănăstirea - Suzana
Gara - Comarnic
Gara - Breaza de Sus
Hotel Caraiman - Bușteni
Cantina internațională - Buștenari
Societatea Steaua Română - Băicoi
Fabrica de bere - Azuga
__________ooOoo___________
UN BOND ROMÂNESC
REGATUL ROMÂNIEI
Împrumutul de consolidare românesc 10 pound 1922
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 18.08.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu