duminică, 1 august 2021

INFO NUMIS MONDO - 129

În data de 5 martie 2021 Banca centrală a statului sud-american Venezuela a anunțat punerea în circulaţie a  trei noi bancnote, cu valorile de 200000, 500000 și 1000000 de bolivares, cu scopul declarat de a lupta cu hiperinflaţia din ţară. Eu vă prezint aici bancnota de 500000 bolivares.
Bancnota este tipărită pe hârtie specială, are aversul cu aliniere verticală, iar revers cu aliniere orizontală. Pe avers este prezentat portretul eroului naţional Simon Bolivar, iar pe revers este prezentat Panteonul Naţional al Venezuelei alături de Mausoleul Eliberatorului Simon Bolivar.
Simon Bolivar, nume complet Simón José Antonio de la Santísima Trinidad Bolívar y Palacios de Aguirre, Ponte-Andrade y Blanco, supranumit "Liberatorul" (născut în anul 1783 la Caracas - Venezuela şi decedat în anul 1830 la Santa Marta - Columbia) a fost un militar venezuelean, conducătorul mișcării de independență în America de Sud, numită uneori „Războiul lui Bolívar”. El a fost preşedinte pentru perioade diferite ale următoarelor state sud - americane; Columbia (1819 - 1830), Peru (1824 - 1827) şi Bolivia (august - decembrie 1825).
Panteonul Național al Venezuelei este locul de odihnă finală pentru numeroși eroi naționali ai statului venezuelean. Numele de Pantheon vine din limbile latină și greacă unde se scrie tot la fel și înseamnă “Templul tuturor zeilor”. Acest edificiu a fost construit în  anul 1870 pe locul ruinelor Bisericii Sfânta Treime, la marginea de nord a capitalei Caracas. Întreaga navă centrală este dedicată lui Simon Bolivar, locul altarului fiind ocupat de sarcofagul de bronz al eroului. Bolta panteonului național este acoperită cu picturi din anii 1930 care descriu scene din viața lui Bolívar. Uriașul candelabru de cristal care tronează deasupra capului a fost instalat în anul 1883 la centenarul nașterii sale. Panteonul a fost redeschis în 2013 după un proces de 3 ani de extindere și restaurare.
Mausoleul Simon Bolivar se prezintă sub forma unui val gigantic de beton, înalt de 50 de metri. Acesta este monumentul dorit de președintele venezuelean Hugo Chavez, construit la Caracas pentru adăpostirea rămășițelor lui Simon Bolivar (1783 - 1830), ilustrul erou al independenței Americii Latine. Impunătoarea clădire, împodobită cu ceramică în tonuri deschise, nu trece neobservată în cartierul unde a fost ridicat. Atașat Panteonului venezuelean, acest monument de 140 de milioane de dolari a stârnit controverse chiar înainte de inaugurarea sa oficială. Mausoleul va adăposti în subsolul său mormântul de mahon al „Libertadorului”, împodobit cu pietre prețioase și așezat pe un soclu de granit. Mausoleul va fi accesibil printr-un vestibul care comunică cu panteonul național, situat într-o biserică neogotică din secolul al XIX-lea.
Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează farurile spaniole. 
Aici se prezintă un bilet de loterie din data de 25 martie 2006 prin care se popularizează Farul Montjuic din Barcelona.
Farul Montjuic este situat în apropiere de intrarea în portul Barcelona, pe dealul Montjuic, provincia Barcelona, comunitatea autonomă Catalonia, fiind adminstrat de autoritatea portuară Barcelona. Farul  a intrat în funcțiune în anul 1906 cu o lampă cu ulei pe ostructurp provizorie, cu ideea de a înlocui farul Lobregat și vechiul far Barcelona. În anul 1917 a fost aprobată construcția noii clădiri, care a început cinci ani mai târziu și s-a încheiat în anul 1925. Semnalele luminoase ale farului sunt vizibile de la distnața de 48 kilometri (26 mile marine). Farul, proiectat de arhitectul Joase Cabestany, este înalt de 13 metri, având o înalțime focală de 108 de metri.  
În data 14 iunie 2021, Banca Naţională a statului asiatic Uzbekistan a pus în circulaţie două noi bancnote, pe suport de hârtie, cu denominările de 2000 şi 20000 Som. Ambele bancnote au ca temă Drumul Mătăsii.
Eu vă prezint aici bancnota de 2000 Som cu dimensiunile 142 / 69 milimetri și având culorile predominante magenta şi verde deschis.
Pe avers, imaginea dominantă este cea a cetăţii Bukhoro Arki (Bukhara Arch), construită în secolul 1 ÎEN şi mai apoi reconstruită în secolele 9-10 EN, respectiv 16 EN. Cetatea (Arca) este o construcție masivă situată în orașul uzbec Bukhara. În afară de a fi o structură militară, Arca a cuprins ceea ce a fost în esență un oraș care, în cea mai mare parte a istoriei cetății, a fost locuit de diferitele curți regale care au dominat regiunea care înconjura Buchara. Arca a fost folosită ca cetate până când a căzut în mâinile Rusiei (anul 1920). Arca este construită pe rămășițele unor structuri anterioare, care constituie un strat adânc de douăzeci de metri sub arcul de bază, straturile indicând faptul că cetățile anterioare au fost construite și distruse pe locul respectiv. Prima referință cunoscută la Arcă este conținută în „Istoria orașului Buchara” scrisă de Narshakhi (899 - 960). Autorul a consemnat că cetatea a fost distrusă de mai multe ori și de fiecare dată refăcută. Se zice că atunci când ultimul conducător care a reconstruit a cerut sfatul înțelepților săi, aceștia l-au sfătuit să construiască cetatea în jurul a șapte puncte, situate în aceeași relație între ele ca stelele constelației Ursa Mare. Astfel construită, cetatea nu a mai fost niciodată distrusă. Vârsta Arcei nu a fost stabilită cu exactitate, dar până în anul 500 d.Hr. ea era deja reședința conducătorilor locali. Se știe că în cetate a existat și o mare bibliotecă. Cel mai probabil, biblioteca a fost distrusă în urma uneia dintre cuceririle ulterioare ale cetății. În urma atacurilor Armatei Roșii din anul 1920 cetatea a fost puternic deteriorată. Se crede că ultimul emir uzbec, Mohammed Alim Khan (1880–1944), care s-a refugiat în Afganistan cu tezaurul regal, a ordonat arderea Arcei, astfel încât locurile sale secrete (în special haremul) să nu poată fi profanate de către bolșevici. În prezent, Arca este o atracție turistică și găzduiește muzee care acoperă toată istoria zonei. Construcția, având înălțimea maximă de 20 metri, se întinde pe aproape 4 hectare de teren. 
În partea dreaptă a cetăţii, este prezentată o ţesătură tradiţională din mătase khan-atlas sau honatlas, peste care este suprapusă harta ţării. Pe hartă sunt prezentate traseele caravanelor care parcurgeau Drumul Mătăsii. Imaginile de pe avers sunt completate de stema naţională (în partea dreaptă, sus) şi de o cămilă bactriană (cu două cocoaşe), simbol al oraşului Bukhara (în stânga, sus). În partea de jos, este prezentată denominarea bancnotei, în litere (uzbecă) şi cifre. Pe revers, imaginea predominantă este cea a unui element decorativ feminin din secolul al 8-lea ÎEN, respectiv un vas de lut din secolul al 3-lea ÎEN, descoperite în regiunea Bukhara. În fundal sunt prezentate ruinele oraşului antic Poikend, prin care trecea Drumul Mătăsii în secolele 3-4 ÎEN. Fundalul este complatat cu aceaşi ţesătură „khan-atlas”. În colţul din stânga, sus, este menţionat anul emiterii bancnotei, 2021. 
Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează automobilele lumii. 
Aici se prezintă un bilet de loterie din data de 10 aprilie 2003 prin care se popularizează automobilul Mercedes Benz Simplex, model 1903.
Mercedes Simplex a fost un automobil produs de compania germană Daimler Motoren Gesellschatft (DMG) între anii 1902 – 1909. Acest automobil a fost proiectat de Wilhelm Maybach din Stuttgart. Automobilul era destul de mare, avea centru de greutate coborât, ceea ce îi oferea mare stabilitate în mers și era echipat cu un motor de 40 – 60 CP. Distanța între osiile automobilului (ampatamentul) era de 2,45 metri, cadrul fiind realizat din oțel presat, iar motorul era sudat direct pe cadru. Greuatatea automobilului era de 942 kilograme. Roțile originale ale mașinii din 1902 erau din lemn, cu 12 spițe nedemontabile și anvelope pneumatice. Mai târziu, în 1905, Mercedes Simplex a fost pionierul roților din oțel turnat. Osiile față și spate au fost modernizate progresiv, devenind egale în diametru în jurul anului 1909. Autovehicolul era prevăzut cu două sisteme de frânare:
  • frâna de mână principală acționa pe roțile din spate, cu frâne cu tambur
  • frâna secundară a piciorului acționa asupra arborelui de transmisie.
Ambele sisteme de frânare erau răcite cu apă, ambele osii erau rigide, cu arcuri semi-eliptice . Cutia de viteze manuală a angrenajului de poartă avea patru viteze și mers înapoi, controlând un ambreiaj cu arc elicoidal. Automobilul folosea un sistem de aprindere prin scânteie electromagnetică, cu un singur carburator cu duză de pulverizare, pentru toți cilindrii. La Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart sunt expuse 13 autovehicule Mercedes-Simplex, toate funcționale.
Banca națională a statului sud american – Uruguai, a emis în anul 2020 o nouă bancnotă de 50 pesos uruguaieni, având mai multe elemente de securitate și pentru a împiedica prin urmare contrafacerea acestora. Bancnotele au designul foarte apropiat.
Pe aversul bancnotelor este prezentat chipul lui Jose Pedro Valera, iar pe revers Monumentul Jose Pedro Valera.
José Pedro Varela y Berro (19 martie 1845 - 24 octombrie 1879) a fost un sociolog, jurnalist, om politic și de cultură uruguaian, care s-a născut la Montevideo în data de 19 martie 1845 ți a decedat la data de 24 octombrie 1879. Datorită eforturilor sale statul Uruguai a optat pentru educația gratuită, obligatorie și laică. În anul 1877 s-a promulgat astfel Legea educației comune din Uruguai, care a influențat dezvoltarea ulterioară a țării.
Monumentul lui José Pedro Varela este situat în capitala Montevideo și se constituie ca un omagiu adus reformatorului educației din școala publică uruguayană. A fost proiectat de sculptorul spaniol Miguel Baly (1866-1914) și inaugurat pe 14 decembrie 1918. Monumentul este de fapt un ansamblul sculptural (grup statuar) realizat din marmură și bronz situat pe Bulevardul Artigas în piața centrală a orașului, denumită Jose Pedro Varela. Monumentul se prezintă sub forma unei coloane având stema națională la partea superioară și dedesubt un grup sculptural de marmură, unde este așezată statuia de bronz a lui Jose Pedro Valera, cu un creion și o carte în mâini. 

xxx

O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN CITAT CELEBRU
COMENTAT DE AMICUL 
CONSTANTIN BIDULESCU
DIN PLOIEȘTI
UN DIALOG EPIGRAMATIC

____________xxx____________

O INSIGNĂ ȘI 
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI

Informaţii generale despre medalistică  şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul  "Le Havre - Franţa". 

INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.

Insigna - F.R.H.C. (Federația română de haltere și culturism)
În România, în perioada 1965-1969, s-au pus bazele culturismului din punct de vedere teoretic și practic, organizatoric și competițional, anul 1966 marcând începutul unei noi etape în viața culturismului, când se organizează sub egida Federației Române de Haltere, primul campionat național la Craiova pentru juniori și la Cluj-Napoca pentru seniori, atunci pe categorii de înălțime. La 24 martie 1970, Biroul Consiliului Național pentru Educație Fizică și Sport a hotărât ca Federația Română de Haltere să-și schimbe denumirea în Federația Română de Haltere și Culturism (F.R.H.C.), pe care a menținut-o până în 1989. Anul 1990 marchează trecerea la cea de a doua etapă în care visul culturiștilor din România se realizează: crearea la 11 ianuarie 1990 a Federației Române de Culturism. Iată numele unor campioni români de culturism; Irina Nicoleta Muntean, Florina Cernat, Monica Mureșan Sas, Liana Pall, Petru Ciorbă, Virgil Buruiană, Vasile Ardel, Florina Vișan și Cristian Mihăilescu. 
Haltere este un sport în care oamenii ridică greutăți mari care sunt formate din discuri de diferite greutăți puse pe capetele unei bări. Bara olimpică standard goală (fără discuri montate) are greutatea de 20 de kg. Este un sport olimpic, dar poate fi practicat și de amatori. Există două stiluri: 'smuls' și 'aruncat'. În trecut mai exista un stil, împinsul, care însă a fost scos dintre stiluri. Federatia Romana de Haltere a fost fondata  la 23 noiembrie 1930, la Oradea. Ea este persoană juridică de drept privat, de utilitate publica, autonoma, neguvernamentala, apolitica si fara scop lucrativ. F.R.H. isi desfasoara activitatea sub autoritatea Agentiei Nationale pentru Sport. Este afiliata la Federatia Internationala de Haltere din anul 1950 si la Federatia Europeana de Haltere din anul 1970. Sus am postat logo-ul Federaţiei române de haltere. Federația Română de Culturism și Fitness este forul sportiv diriguitor național în disciplinele sportive culturism și fitness. Fitnessul constă într-un ansamblu de exerciții de educație fizică desfășurate în general în săli prevăzute cu aparate speciale, practicate pentru a obține o bună formă fizică. 
Culturismul (în limba engleză body building „construirea corpului”) este sportul dedicat dedicat dezvoltării musculaturii printr-o combinație de antrenamente cu greutăți, mărirea numărului de calorii consumate și odihnă. Culturiștii de performanță își etalează fizicul în fața unei comisii de arbitri, care acordă voturi bazate pe mai multe criterii (masă musculară, înălțime, definire, separare, simetrie, proporționalitate etc).
Emblemă coifură - autoritatea navală română 
Emblemele coifură sunt un fel de insigne purtate de către personalul militarizat din sistemul apărării, ordinii publice,  siguranței naționale, autorității judecătorești, pădurari, ceferisti, etc la caschetă, bonetă, bască, căciulă sau pălărie.
Registrul auto român 20 ani 1991 - 2011 * 8 noiembrie 2011
Registrul Auto Român (R.A.R) este organismul tehnic de specialitate desemnat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii ca autoritate competentă în domeniul vehiculelor rutiere, siguranţei rutiere, protecţiei mediului înconjurător şi asigurării calităţii. Registrul Auto Român a luat ființă în anul 1991, apariția Registrului însemnând înainte de toate adaptarea la noile de tendințe ale vremurilor din punct de vedere al siguranței în trafic. RAR s-a dovedit în scurt timp a fi un organism indispensabil atât pentru autorități, care aveau nevoie de un control tehnic asupra autovehiculelor dar mai ales pentru conducătorii auto care au avut oportunitatea și obligativitatea să se asigure că autovehiculele pe care le conduc prezintă siguranță în trafic. De-a lungul timpului RAR și-a dovedit funcționalitatea mai ales după aderarea țării la Uniunea Europeană. Registrul Auto Român este deci organismul tehnic specializat al Ministerului Transporturilor și Infrastructuii în domeniul vechiculelor rutiere și domeniilor conexe.
www.bnr.ro
Banca Naţională a României (BNR) este banca centrală a României. Este o instituţie publică independentă cu sediul central în municipiul Bucureşti. Obiectivul său fundamental îl reprezintă asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor (conform Statutului). 
Banca Naţională a României sprijină politica economică generală a statului, fără a prejudicia îndeplinirea obiectivului său fundamental. Moneda națională este leul, iar subdiviziunea acestuia este banul. Începând cu 1 ianuarie 2007, odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, Banca Naţională a României a devenit membră a Sistemului European al Băncilor Centrale (SEBC), iar Guvernatorul BNR, membru al Consiliului General al Băncii Centrale Europene (BCE). Principalele atribuții ale BNR sunt:
  • elaborarea şi aplicarea politicii monetare şi a politicii de curs de schimb;
  • autorizarea, reglementarea şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit, promovarea şi monitorizarea bunei funcţionări a sistemelor de plăţi pentru asigurarea stabilităţii financiare;
  • emiterea bancnotelor şi a monedelor ca mijloace legale de plată pe teritoriul României;
  • stabilirea regimului valutar şi supravegherea respectării acestuia;
  • administrarea rezervelor internaţionale ale României.
Banca Naţională a României are dreptul exclusiv de emisiune, fiind singura instituţie autorizată să emită însemne monetare, în baza unui program de emisiune dimensionat în funcţie de nevoile reale ale circulaţiei băneşti. 
Banca centrală are competenţa exclusivă de autorizare şi reglementare în domeniul bancar şi este responsabilă cu supraveghere prudențială a instituţiilor de credit, în scopul asigurării funcţionării şi viabilităţii sistemului bancar. Banca Naţională a României ţine în evidenţele sale contul curent general al Trezoreriei statului, deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice. Prin lege, este interzisă finanţarea directă a instituţiilor publice de către autoritatea monetară sau accesul privilegiat al acestora la resursele instituţiilor financiare. Din decembrie 2015 BNR este autoritatea națională de rezoluție pentru sectorul bancar. Banca Naţională a României este condusă de un Consiliu de administraţie. Preşedintele Consiliului de administrației este Guvernatorul BNR. În îndeplinirea atribuţiilor sale, BNR beneficiază de suportul unei rețele teritoriale alcătuită din 6 sucursale regionale şi 13 agenţii, situate în zone cu un grad ridicat de bancarizare. Banca Naţională a României a luat fiinţă la data de 17 aprilie 1880, fiind, din perspectivă cronologică, cea de-a 16-a bancă centrală din lume. Primul guvernator al Băncii Naţionale a fost Ion I. Câmpineanu, însă adevăratul ctitor al instituţiei a fost Eugeniu Carada. Banca Naţională îşi are sediul în clădirea din strada Lipscani nr. 25, monument arhitectonic construit în perioada 1882 - 1889 şi în cea din strada Doamnei nr. 8, construcţie în stil neoclasic din perioada 1938-1950. 
BNR îşi desfăşoară activitatea şi în Palatul Chrissoveloni aflat în imediata vecinătate a acestora, pe strada Lipscani nr. 16.
Medalionul - F.N.R. - Dreptate
(Fascia Națională Română)
Fascia Națională Română a fost un grup fascist activ (formațiune politică de extremă dreapta, fondată la Turnu Severin) în anii 1920, fondat de Titus Panaitescu Vifor. În anul 1923, aceasta a fuzionat cu Mișcarea Națională Fascistă Italo-Română, formând Mișcarea Națională Fascistă. Piesa medalistică este un medalion în formă de cruce, cu inel de prindere. Pe avers sunt înscrise inițialele: “F.N.R.” (Fascia Națională Română – denumirea formațiunii politice) și cuvântul: “DREPTATE”, pe verticală. Pe revers sunt redate suprapus ințialele: “TH”.

_________ooOoo_________

PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
 Scriitor și avocat croat Ante Starcevic,
 a trăit între anii 1823 - 1896
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane 
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
Câteva vignete de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 01.08.2021

Niciun comentariu: