În data de 5 martie 2021 Banca centrală a statului
sud-american Venezuela a anunțat punerea în circulaţie a trei noi bancnote, cu valorile de 200000,
500000 și 1000000 de bolivares, cu scopul declarat de a lupta cu hiperinflaţia
din ţară. Eu vă prezint aici bancnota de 500000 bolivares.
Bancnota este tipărită pe hârtie
specială, are aversul cu aliniere verticală, iar revers cu aliniere orizontală.
Pe avers este prezentat portretul eroului naţional Simon Bolivar, iar pe revers
este prezentat Panteonul Naţional al Venezuelei alături de Mausoleul
Eliberatorului Simon Bolivar.
Simon
Bolivar, nume complet Simón
José Antonio de la Santísima Trinidad Bolívar y Palacios de Aguirre,
Ponte-Andrade y Blanco, supranumit "Liberatorul" (născut în
anul 1783 la Caracas - Venezuela şi decedat în anul 1830 la Santa Marta -
Columbia) a fost un militar venezuelean, conducătorul mișcării de independență
în America de Sud, numită uneori „Războiul lui Bolívar”. El a fost
preşedinte pentru perioade diferite ale următoarelor state sud - americane;
Columbia (1819 - 1830), Peru (1824 - 1827) şi Bolivia (august - decembrie
1825).
Panteonul Național al Venezuelei este locul
de odihnă finală pentru numeroși eroi naționali ai statului venezuelean.
Numele de Pantheon vine din limbile latină și greacă unde se scrie tot la fel
și înseamnă “Templul tuturor zeilor”. Acest edificiu a fost construit în anul 1870 pe locul ruinelor Bisericii Sfânta
Treime, la marginea de nord a capitalei Caracas. Întreaga navă centrală este
dedicată lui Simon Bolivar, locul altarului fiind ocupat de sarcofagul de
bronz al eroului. Bolta panteonului național este acoperită cu picturi din anii
1930 care descriu scene din viața lui Bolívar. Uriașul candelabru de cristal
care tronează deasupra capului a fost instalat în anul 1883 la centenarul
nașterii sale. Panteonul a fost redeschis în 2013 după un proces de 3 ani
de extindere și restaurare.
Mausoleul Simon
Bolivar
se prezintă sub forma unui val gigantic de beton, înalt de 50 de
metri. Acesta este monumentul dorit de președintele venezuelean Hugo
Chavez, construit la Caracas pentru adăpostirea rămășițelor lui Simon Bolivar
(1783 - 1830), ilustrul erou al independenței Americii Latine. Impunătoarea clădire, împodobită cu ceramică în tonuri
deschise, nu trece neobservată în cartierul unde a fost ridicat. Atașat
Panteonului venezuelean, acest monument de 140 de milioane de dolari a stârnit
controverse chiar înainte de inaugurarea sa oficială. Mausoleul va adăposti în
subsolul său mormântul de mahon al „Libertadorului”, împodobit cu pietre
prețioase și așezat pe un soclu de granit. Mausoleul va fi accesibil printr-un
vestibul care comunică cu panteonul național, situat într-o biserică neogotică
din secolul al XIX-lea.
Loteria națională
a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care
popularizează farurile spaniole.
Aici se prezintă un bilet de loterie
din data de 25 martie 2006 prin care se popularizează Farul Montjuic
din Barcelona.
Farul Montjuic este situat
în apropiere de intrarea în portul Barcelona, pe dealul Montjuic,
provincia Barcelona, comunitatea autonomă Catalonia, fiind adminstrat de autoritatea portuară Barcelona. Farul a intrat în funcțiune în anul 1906 cu o lampă
cu ulei pe ostructurp provizorie, cu ideea de a înlocui farul
Lobregat și vechiul far Barcelona. În anul 1917 a fost
aprobată construcția noii clădiri, care a început cinci ani mai târziu și s-a
încheiat în anul 1925. Semnalele luminoase ale farului sunt vizibile de la
distnața de 48 kilometri (26 mile marine). Farul, proiectat de arhitectul Joase
Cabestany, este înalt de 13 metri, având o înalțime focală de 108 de
metri.
În
data 14 iunie 2021, Banca Naţională a statului asiatic Uzbekistan a pus în
circulaţie două noi bancnote, pe suport de hârtie, cu denominările de 2000 şi
20000 Som. Ambele bancnote au ca temă Drumul Mătăsii.
Eu
vă prezint aici bancnota de 2000 Som cu dimensiunile 142 / 69 milimetri și
având culorile predominante magenta şi verde deschis.
Pe
avers, imaginea dominantă este cea a cetăţii Bukhoro Arki (Bukhara Arch),
construită în secolul 1 ÎEN şi mai apoi reconstruită în secolele 9-10 EN,
respectiv 16 EN. Cetatea (Arca) este o construcție masivă situată în orașul
uzbec Bukhara. În afară de a fi o structură militară, Arca a cuprins ceea ce a
fost în esență un oraș care, în cea mai mare parte a istoriei cetății, a fost
locuit de diferitele curți regale care au dominat regiunea care înconjura
Buchara. Arca a fost folosită ca cetate până când a căzut în mâinile
Rusiei (anul 1920). Arca este construită pe rămășițele unor structuri
anterioare, care constituie un strat adânc de douăzeci de metri sub arcul de
bază, straturile indicând faptul că cetățile anterioare au fost construite și
distruse pe locul respectiv. Prima referință cunoscută la Arcă este conținută
în „Istoria orașului Buchara” scrisă de Narshakhi (899 -
960). Autorul a consemnat că cetatea a fost distrusă de mai multe ori și
de fiecare dată refăcută. Se zice că atunci când ultimul conducător care a
reconstruit a cerut sfatul înțelepților săi, aceștia l-au sfătuit să
construiască cetatea în jurul a șapte puncte, situate în aceeași relație între
ele ca stelele constelației Ursa Mare. Astfel construită, cetatea nu a mai fost
niciodată distrusă. Vârsta Arcei nu a fost stabilită cu exactitate, dar
până în anul 500 d.Hr. ea era deja reședința conducătorilor locali. Se
știe că în cetate a existat și o mare bibliotecă. Cel mai probabil, biblioteca
a fost distrusă în urma uneia dintre cuceririle ulterioare ale cetății. În urma
atacurilor Armatei Roșii din anul 1920 cetatea a fost puternic deteriorată. Se
crede că ultimul emir uzbec, Mohammed Alim Khan (1880–1944), care s-a
refugiat în Afganistan cu tezaurul regal, a ordonat arderea Arcei, astfel încât
locurile sale secrete (în special haremul) să nu poată fi profanate de
către bolșevici. În prezent, Arca este o atracție turistică și
găzduiește muzee care acoperă toată istoria zonei. Construcția, având înălțimea
maximă de 20 metri, se întinde pe aproape 4 hectare de teren.
În partea dreaptă a cetăţii, este
prezentată o ţesătură tradiţională din mătase khan-atlas sau honatlas, peste
care este suprapusă harta ţării. Pe hartă sunt prezentate traseele caravanelor
care parcurgeau Drumul Mătăsii. Imaginile de pe avers sunt completate de stema
naţională (în partea dreaptă, sus) şi de o cămilă bactriană (cu două cocoaşe),
simbol al oraşului Bukhara (în stânga, sus). În partea de jos, este prezentată
denominarea bancnotei, în litere (uzbecă) şi cifre. Pe revers, imaginea
predominantă este cea a unui element decorativ feminin din secolul al 8-lea
ÎEN, respectiv un vas de lut din secolul al 3-lea ÎEN, descoperite în regiunea
Bukhara. În fundal sunt prezentate ruinele oraşului antic Poikend, prin care
trecea Drumul Mătăsii în secolele 3-4 ÎEN. Fundalul este complatat cu aceaşi
ţesătură „khan-atlas”. În colţul din stânga, sus, este menţionat anul emiterii
bancnotei, 2021.
Loteria
națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care
popularizează automobilele lumii.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 10 aprilie 2003 prin care se
popularizează automobilul Mercedes Benz Simplex, model 1903.
Mercedes Simplex a
fost un automobil produs de compania germană Daimler Motoren Gesellschatft (DMG)
între anii 1902 – 1909. Acest automobil a fost
proiectat de Wilhelm Maybach din Stuttgart. Automobilul era destul de mare,
avea centru de greutate coborât, ceea ce îi oferea mare stabilitate în mers și
era echipat cu un motor de 40 – 60 CP. Distanța între osiile automobilului
(ampatamentul) era de 2,45 metri, cadrul fiind realizat din oțel presat, iar
motorul era sudat direct pe cadru. Greuatatea automobilului era de 942
kilograme. Roțile originale ale mașinii din 1902 erau din lemn, cu 12 spițe
nedemontabile și anvelope pneumatice. Mai târziu, în 1905, Mercedes Simplex a fost pionierul roților din oțel
turnat. Osiile față și spate au fost modernizate progresiv, devenind egale în
diametru în jurul anului 1909. Autovehicolul era prevăzut cu două sisteme de
frânare:
- frâna de mână principală acționa pe roțile din spate,
cu frâne cu tambur
- frâna secundară a piciorului acționa asupra arborelui de transmisie.
Ambele sisteme de frânare erau
răcite cu apă, ambele osii erau rigide, cu arcuri semi-eliptice . Cutia
de viteze manuală a angrenajului de poartă avea patru
viteze și mers înapoi, controlând un
ambreiaj cu arc elicoidal. Automobilul folosea un sistem de aprindere prin
scânteie electromagnetică, cu un singur carburator
cu duză de pulverizare, pentru toți cilindrii. La Muzeul
Mercedes-Benz din Stuttgart sunt expuse 13 autovehicule Mercedes-Simplex, toate
funcționale.Banca națională a statului sud american – Uruguai, a emis în anul
2020 o nouă bancnotă de 50 pesos uruguaieni, având mai multe elemente de
securitate și pentru a împiedica prin urmare contrafacerea acestora.
Bancnotele au designul foarte apropiat.
Pe
aversul bancnotelor este prezentat chipul lui Jose Pedro Valera, iar pe revers
Monumentul Jose Pedro Valera. José Pedro
Varela y Berro (19 martie 1845 - 24 octombrie 1879) a fost un
sociolog, jurnalist, om politic și de cultură uruguaian, care s-a născut la
Montevideo în data de 19 martie 1845 ți a decedat la data de 24 octombrie 1879.
Datorită eforturilor sale statul Uruguai a optat pentru educația gratuită,
obligatorie și laică. În anul 1877 s-a promulgat astfel Legea educației comune
din Uruguai, care a influențat dezvoltarea ulterioară a țării.
Monumentul
lui José Pedro Varela este situat în capitala Montevideo și se constituie ca
un omagiu adus reformatorului educației din școala publică uruguayană. A
fost proiectat de sculptorul spaniol Miguel Baly (1866-1914) și
inaugurat pe 14 decembrie 1918. Monumentul este de fapt un ansamblul sculptural
(grup statuar) realizat din marmură și bronz situat pe Bulevardul Artigas în
piața centrală a orașului, denumită Jose Pedro Varela. Monumentul se prezintă
sub forma unei coloane având stema națională la partea superioară și dedesubt un
grup sculptural de marmură, unde este așezată statuia de bronz a
lui Jose Pedro Valera, cu un creion și o carte în mâini.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN CITAT CELEBRU
COMENTAT DE AMICUL
CONSTANTIN BIDULESCU
DIN PLOIEȘTI
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
O INSIGNĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - F.R.H.C. (Federația română de haltere și culturism)
În România, în perioada 1965-1969, s-au pus
bazele culturismului din punct de vedere teoretic și practic, organizatoric și
competițional, anul 1966 marcând începutul unei noi etape în viața
culturismului, când se organizează sub egida Federației Române de Haltere,
primul campionat național la Craiova pentru juniori și la Cluj-Napoca pentru
seniori, atunci pe categorii de înălțime. La 24 martie 1970, Biroul Consiliului
Național pentru Educație Fizică și Sport a hotărât ca Federația Română de
Haltere să-și schimbe denumirea în Federația Română de Haltere și Culturism (F.R.H.C.),
pe care a menținut-o până în 1989. Anul 1990 marchează trecerea la cea de a
doua etapă în care visul culturiștilor din România se realizează: crearea la 11
ianuarie 1990 a Federației Române de Culturism. Iată numele unor campioni
români de culturism; Irina Nicoleta
Muntean, Florina Cernat, Monica Mureșan Sas, Liana Pall, Petru Ciorbă, Virgil
Buruiană, Vasile Ardel, Florina Vișan și Cristian Mihăilescu.
Haltere este un sport în care oamenii ridică
greutăți mari care sunt formate din discuri de diferite greutăți puse pe
capetele unei bări. Bara olimpică standard goală (fără discuri montate) are
greutatea de 20 de kg. Este un sport olimpic, dar poate fi practicat și de
amatori. Există două stiluri: 'smuls' și 'aruncat'. În trecut mai exista
un stil, împinsul, care însă a fost scos dintre stiluri. Federatia Romana de Haltere a fost fondata la 23 noiembrie 1930, la Oradea.
Ea este persoană juridică de drept privat, de utilitate publica, autonoma,
neguvernamentala, apolitica si fara scop lucrativ. F.R.H. isi desfasoara
activitatea sub autoritatea Agentiei Nationale pentru Sport. Este afiliata la
Federatia Internationala de Haltere din anul 1950 si la Federatia Europeana de
Haltere din anul 1970. Sus am postat
logo-ul Federaţiei române de haltere. Federația Română de Culturism și Fitness este forul sportiv
diriguitor național în disciplinele sportive culturism și fitness. Fitnessul
constă într-un ansamblu de exerciții de educație fizică desfășurate în general
în săli prevăzute cu aparate speciale, practicate pentru a obține o bună formă
fizică.
Culturismul (în limba engleză body building „construirea
corpului”) este sportul dedicat dedicat dezvoltării musculaturii printr-o
combinație de antrenamente cu greutăți, mărirea numărului de
calorii consumate și odihnă. Culturiștii de performanță își etalează
fizicul în fața unei comisii de arbitri, care acordă voturi bazate pe mai multe
criterii (masă musculară, înălțime, definire, separare, simetrie,
proporționalitate etc).
Emblemă coifură - autoritatea navală română
Emblemele
coifură sunt un fel de insigne
purtate de către personalul militarizat din sistemul apărării, ordinii publice,
siguranței naționale, autorității judecătorești,
pădurari, ceferisti, etc la caschetă, bonetă, bască, căciulă sau pălărie.
Registrul auto român 20 ani 1991 - 2011 * 8 noiembrie 2011
Registrul Auto Român (R.A.R) este
organismul tehnic de specialitate desemnat de Ministerul Transporturilor și
Infrastructurii ca autoritate competentă în domeniul vehiculelor rutiere,
siguranţei rutiere, protecţiei mediului înconjurător şi asigurării calităţii. Registrul
Auto Român a luat ființă în anul
1991, apariția Registrului însemnând înainte de toate adaptarea la noile de
tendințe ale vremurilor din punct de vedere al siguranței în trafic. RAR s-a
dovedit în scurt timp a fi un organism indispensabil atât pentru autorități,
care aveau nevoie de un control tehnic asupra autovehiculelor dar mai ales
pentru conducătorii auto care au avut oportunitatea și obligativitatea să se
asigure că autovehiculele pe care le conduc prezintă siguranță în trafic. De-a
lungul timpului RAR și-a dovedit funcționalitatea mai ales după aderarea țării
la Uniunea Europeană. Registrul Auto Român este deci organismul tehnic
specializat al Ministerului Transporturilor și Infrastructuii în domeniul
vechiculelor rutiere și domeniilor conexe.
www.bnr.ro
Banca Naţională
a României (BNR)
este banca centrală a României. Este o instituţie publică independentă
cu sediul central în municipiul Bucureşti. Obiectivul său fundamental îl
reprezintă asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor
(conform Statutului).
Banca Naţională a României sprijină politica
economică generală a statului, fără a prejudicia îndeplinirea obiectivului său
fundamental. Moneda națională este leul, iar subdiviziunea acestuia este
banul. Începând cu 1 ianuarie 2007, odată cu aderarea României la Uniunea
Europeană, Banca Naţională a României a devenit membră a Sistemului European al
Băncilor Centrale (SEBC), iar Guvernatorul BNR, membru al Consiliului General
al Băncii Centrale Europene (BCE). Principalele atribuții ale BNR sunt:- elaborarea şi
aplicarea politicii monetare şi a politicii de curs de schimb;
- autorizarea,
reglementarea şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit,
promovarea şi monitorizarea bunei funcţionări a sistemelor de plăţi pentru
asigurarea stabilităţii financiare;
- emiterea
bancnotelor şi a monedelor ca mijloace legale de plată pe teritoriul României;
- stabilirea
regimului valutar şi supravegherea respectării acestuia;
- administrarea
rezervelor internaţionale ale României.
Banca
Naţională a României are dreptul exclusiv de emisiune, fiind singura instituţie
autorizată să emită însemne monetare, în baza unui program de emisiune
dimensionat în funcţie de nevoile reale ale circulaţiei băneşti. Banca centrală
are competenţa exclusivă de autorizare şi reglementare în domeniul bancar şi
este responsabilă cu supraveghere prudențială a
instituţiilor de credit, în scopul asigurării funcţionării şi viabilităţii
sistemului bancar. Banca Naţională a României ţine în evidenţele sale contul
curent general al Trezoreriei statului, deschis pe numele Ministerului
Finanţelor Publice. Prin lege, este interzisă finanţarea directă a
instituţiilor publice de către autoritatea monetară sau accesul privilegiat al
acestora la resursele instituţiilor financiare. Din decembrie 2015 BNR
este autoritatea națională de rezoluție pentru sectorul bancar. Banca
Naţională a României este condusă de un Consiliu de administraţie.
Preşedintele Consiliului de administrației este Guvernatorul BNR. În
îndeplinirea atribuţiilor sale, BNR beneficiază de suportul unei rețele
teritoriale alcătuită din 6 sucursale regionale şi 13 agenţii,
situate în zone cu un grad ridicat de bancarizare. Banca Naţională a României a
luat fiinţă la data de 17 aprilie 1880, fiind, din perspectivă cronologică,
cea de-a 16-a bancă centrală din lume. Primul guvernator al Băncii
Naţionale a fost Ion I. Câmpineanu, însă adevăratul ctitor al instituţiei
a fost Eugeniu Carada. Banca
Naţională îşi are sediul în clădirea din strada Lipscani nr. 25, monument arhitectonic
construit în perioada 1882 - 1889 şi în cea din strada Doamnei nr. 8,
construcţie în stil neoclasic din perioada 1938-1950.
BNR îşi desfăşoară
activitatea şi în Palatul Chrissoveloni aflat în imediata vecinătate a
acestora, pe strada Lipscani nr. 16.
Medalionul - F.N.R. - Dreptate
(Fascia Națională Română)
Fascia
Națională Română a
fost un grup fascist activ (formațiune politică de extremă dreapta, fondată la Turnu Severin) în anii
1920, fondat de Titus Panaitescu Vifor. În anul 1923, aceasta a
fuzionat cu Mișcarea
Națională Fascistă Italo-Română, formând Mișcarea Națională Fascistă. Piesa
medalistică este un medalion în formă de cruce, cu inel de prindere. Pe avers
sunt înscrise inițialele: “F.N.R.” (Fascia Națională Română – denumirea formațiunii
politice) și cuvântul: “DREPTATE”, pe verticală. Pe revers sunt
redate suprapus ințialele:
“TH”.
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitor și avocat croat Ante Starcevic,
a trăit între anii 1823 - 1896
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
Câteva vignete de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 01.08.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu