1. În data de 19 septembrie 2022 Banca
Naţională a României a lansat în circuitul numismatic o monedă de argint cu
tema 170 de ani de la
înființarea Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din
București. Aversul monedei prezintă
clădirea rectoratului Universității de Științe Agronomice și Medicină
Veterinară din București, inscripția în arc de cerc „ROMANIA”, valoarea
nominală „10 LEI”, stema României și anul de emisiune „2022”. Reversul monedei redă
portretul și numele domnitorului Barbu Dimitrie Știrbei, întemeietorul Școlii
Naționale de Agricultură de la Pantelimon, precursoarea Universității de
Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București, clădirea școlii,
inscripțiile „UNIVERSITATEA DE STIINTE AGRONOMICE SI MEDICINA VETERINARA DIN
BUCURESTI”, „170 DE ANI” și „1852”, anul întemeierii școlii.
Caracteristicile tehnice ale monedei
sunt următoarele: valoare – 10 lei, metal – argint, titlu – 99,9%, formă - rotundă, diametru – 37 milimetri, greutate – 31,103
grame, cant – zimțat, calitate – proof, tiraj – 5000 exemplare și preț unitar
de achiziției de la magazinele Monetăriei
fără TVA – 440 lei.
Universitatea
de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București este una
din cele mai vechi și mai mari instituții de învățământ superior din România.
În prezent are șapte facultăți, fiecare dintre ele asigurând studii
universitare de lungă și scurtă durată, studii postuniversitare și de doctorat.
În 21 octombrie 1834 Petrache Poenaru
înaintează domnitorului Alexandru D. Ghica o cerere, semnată și de
banul Mihai Ghica, fratele domnitorului, Ion Câmpeanu,
colonelul Arnold Iacobson, medicii I. Zucker și Mayer, pentru înființarea unei
societăți de agricultură. După aprobarea acestei cereri, la 12 ianuarie 1835
este aleasă conducerea: președinte banul Mihai Ghica, vicepreședinte colonelul
Arnold Iacobson și secretar Scarlat Rosetti. După aprobarea statutelor s-a
trecut la organizarea fermei-model de la Pantelimon unde s-a creat Școala de
Agricultură. Datorită faptului că nu erau cadre cu pregătire specială și erau
elevi puțini, în perioada 1848-1853 școala a fost închisă. A fost redeschisă
de Alexandru Slătineanu care era absolventul unei școli de
specialitate în Franța. La conducerea școlii a urmat Constantin N. Racotă,
care avea studii de specialitate tot în Franța. Și perioada 1853-1865 a fost
una foarte dificilă. În urma apariției Legii din 1864 școala a fost
reorganizată. Având în vedere că vechiul local nu mai corespundea nevoilor a
fost aprobat un credit pentru construirea unui nou local. Noua construcție a
fost realizată la Herăstrău în perioada 1868-1869 unde a și fost mutată școala.
În această perioadă directorul școlii a fost Petre Sebeșanu, absolvent al Școalii Superioare de Agricultură
de la Grignon. În 1867, prin includerea în programul de studiu a disciplinelor
silvice, învățământul agronomic se dezvolta sub numele de Școala Centrală de
Agricultură și Silvicultură. În cadrul ei s-a înființat prima fermă
didactică experimentală din țară (1873), iar în 1886, prima instituție de
cercetări agricole din România, cunoscută sub denumirea de Stațiunea Agronomică
București. În anul 1893, prin separarea învățământului silvic, căpăta denumirea
de Școala de Agricultură de la Herăstrău.
În
anul 1915, se pun bazele învățământului superior agronomic la București, sub
denumirea de Școala Superioară de Agricultură de la Herăstrău, iar în anul
1921, are loc transformarea Școlii Superioare de Medicină Veterinară în
Facultatea de Medicină Veterinară din București. În anii următori, învățământul
agronomic s-a dezvoltat iar titulaturile sale au fost pe rând: Academia de
Înalte Studii Agronomice din București (1929), Facultatea de Agronomie –
integrată Școlii Politehnice din București (1938). În anul
1948, ia ființă Institutul Agronomic București, cu patru facultăți
(Agricultură, Horticultură, Zootehnie și Medicină Veterinară), căruia, din
1952, i se atribuie numele marelui patriot Nicolae Bălcescu. În anul 1970,
se înființează Facultatea de Îmbunătățiri Funciare, care devine, din anul 1990,
Facultatea de Îmbunătățiri Funciare și Ingineria Mediului. Din 5 octombrie 1992
primește titulatura de Universitatea de Științe Agronomice, iar din 1995,
Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București. Universitatea
de Științe Agronomice și Medicină Veterinară are în prezent șapte facultăți,
oferind studii universitare, postuniversitare și studii doctorale, după cum urmează:
- Facultatea de Agricultură
- Facultatea de Horticultură
- Facultatea de Zootehnie
- Facultatea de Medicină Veterinară
- Facultatea de Biotehnologii
- Facultatea de Îmbunătățiri Funciare și Ingineria Mediului
- Facultatea de Management, Inginerie Economică în Agricultură și Dezvoltare Rurală
Barbu Dimitrie Știrbei, (născut în august
1799 la Craiova şi decedat la data de 12 aprilie 1869 la Nisa, Franţa), a fost
domnitor în Ţara Românească între iunie 1849 - 29 octombrie 1853 şi 5 octombrie
1854 - 25 iunie 1856. Domnitorul Barbu Ştirbei a iubit Bucureştii, poate
mai mult decât orice principe valah care l-a precedat. Ambiţia de a face din
capitala Ţării Româneşti un oraş european, în rând cu marile metropole ale
timpului său, l-a urmărit încă de când nu era domn şi stătea mai mult în umbra
fratelui său mai norocos (sau poate mai puţin norocos, dacă ne gândim la
revoluţia de la 1848), Gheorghe Bibescu. Deşi nu era lipsit de sentimente
patriotice, aşa cum ştim din propriile mărturii, pe care nu le putea exprima cu
uşurinţă sub supravegherea Rusiei şi a Austriei, care au şi ţinut Principatele
sub ocupaţie militară în timpul Războiului Crimeii, a avut parte de trista
reputaţie de domn reacţionar. Refuzul de a permite întoarcerea din exil a
vechilor revoluţionari paşoptişti îşi avea raţiunile lui. Avea nevoie de un
răgaz, pentru a construi aici ceva durabil, pentru români, înainte de a
construi în ochii străinătăţii. Şi a folosit acest răgaz pentru a da un impuls
nou renaşterii urbane a Bucureştilor. Dorinţa lui Barbu Ştirbei de a
ridica prestigiul Bucureştiului printr-o susţinută operă de urbanizare şi
salubrizare este mult mai veche decât perioada în care a domnit asupra Ţării
Româneşti (1849-1856). Fiu al micului boier oltean Mihai Bibescu (care în
anul 1821 îndeplinea funcţia de mare logofăt al Ţării de Jos) şi al Ecaterinei
Văcărescu, fiica adoptivă a vornicului Barbu Ştirbei, Barbu adoptă în anul 1813
numele de familie al bunicului său după mamă. A avut doi fraţi, pe Gheorghe
(viitorul domnitor) şi pe Ioan, împreună cu care a luat de la cea mai fragedă
vârstă drumul Parisului, în vederea desăvârşirii studiilor, după (se pare) o
scurtă perioadă de audiere a cursurilor de la Sfântul Sava. Întoarcerea
din capitala Franţei a avut loc în anul 1821, anul în care în Ţara Românească
se consuma „zavera” condusă de Tudor Vladimirescu. În aceste condiţii, Barbu
Ştirbei nu a intrat în Bucureşti, oprindu-se la Braşov. Din această
perioadă datează şi căsătoria lui cu Elisabeta Cantacuzino, care îi va dărui
patru băieţi şi două fete. Tot la Braşov l-a ajuns vestea restaurării domniilor
pământene în Principate, scaunul domnesc de la Bucureşti fiind ocupat de
Grigore al IV-lea Ghica. Acolo, la Braşov, tinerii boieri rusofili, văzând în
Grigore Ghica, instrumentul Porţii (ce-i drept pământean, nu fanariot),
constituiseră o „Societate politică şi literară” din care făceau parte, în
afară de fratele lui Barbu, Gheorghe Bibescu, boierii Filipeşti, Ion Câmpineanu
şi Al. Villara. Prudent, Barbu Ştirbei s-a desolidarizat de ei, acceptând
colaborarea cu noul domn şi oferta acestuia de a ocupa funcţii în administraţia
Curţii (fiind rând pe rând biv vel căminar, clucer, sameş al Vistieriei).
Această ascensiune vertiginoasă i-a mijlocit pătrunderea în saloanele marilor
familii boiereşti bucureştene Lenş, Romanit, Brâncoveanu, Văcărescu, Golescu,
dar şi invidia (nu scutită de conflicte) a fraţilor domnului, spătarul
Alexandru Ghica (viitor domn) şi Constantin Ghica, fiind văzut ca un posibil
rival. Barbu Ştirbei era un oaspete frecvent al casei Goleştilor de pe
Podul Mogoşoaiei (ulterior palat domnesc) pe care o vizita ca apropiat al lui
Dinicu Golescu, boier cu vederi luminate care, după călătoria lui în Europa
(1824-1826), fondase în acest spaţiu „Societatea literară românească”. Visul
lui Barbu Ştirbei de a face din Bucureşti un oraş în rând cu marile capitale
europene poate fi urmărit încă din anul 1829, când a făcut parte din „Comisia
pentru înfrumuseţarea Bucureştilor”, fiind cooptat un an mai târziu într-un
comitet de salubritate publică. Programul Comisiei, privind sistematizarea
capitalei (inspirat fără îndoială de Barbu Ştirbei) prevedea croirea unor
drumuri largi străjuite de „copaci care să închipuiască aleiuri”. Şi continua,
argumentând că aceste uliţe va îndemna pe
mulţi a-şi face locuinţă acolo, cu mult mai bine decât pe uliţele cele strâmte
de vreme, oraşul se va afla mutat în acele mahalale şi soarta Bucureştilor se
va asemăna cu soarta tuturor oraşelor Europei, unde cetatea ce se zice veche
este cea mai urâtă vedere, în vreme ce cetatea cea nouă arată o frumuseţe
deosebită, un aer folositor, mulţumire şi sănătate celor ce lăcuiesc într-însa. Rezultatele
activităţii acestei comisii s-au putut vedea în 1832, după ce a început
trasarea arterei cunoscute mai târziu drept „Şoseaua Kiseleff” (deoarece
această operă de sistematizare a început sub coordonarea generalului rus Pavel
Kiseleff, care administra Principatele după pacea de la Adrianopol şi
instituirea protectoratului ţarist asupra Ţărilor Române), între dumbrava
Bănesii şi bariera Podului Mogoşoaiei. Dar, pentru împlinirea visului său,
Barbu Ştirbei trebuia să ajungă domn. Lipsit de ambiţii princiare, deşi a
candidat alături de fratele său Gheorghe Bibescu pentru tronul Munteniei, între
1842-1843, i-a acordat în cele din urmă acestuia voturile şi partizanii din
Adunarea Obştească, temându-se ca nu cumva partida oligarhică a marii şi vechii
boierimi, refractară la reforme, să-şi impună propriul candidat. Stând în umbra
fratelui său, l-a sfătuit şi determinat pe acesta să înceapă, încă din primul
an de domnie, trei lucrări de interes public în Bucureşti: Şoseaua Kiseleff,
Parcul Cişmigiu şi construirea Teatrului cel Mare (viitorul Teatru
Naţional). Revoluţia de la 1848 nu i-a dat timp să le termine. Fuga lui
Bibescu la Braşov, după ce acceptase proiectul de Constituţie elaborat la
Islaz, a lăsat Bucureştii pradă luptei între guvernul provizoriu, recunoscut
anterior de Bibescu, şi elementele reacţionare conduse de cei doi colonei
Odobescu şi Solomon. În plus, capitala a trebuit să suporte şi dubla invazie
străină... ţaristă şi otomană. Barbu Ştirbei a aşteptat să treacă furtuna. Şi
aşteptarea i-a fost răsplătită. În anul 1849 a venit şi timpul
său. Învestit ca domn al Munteniei în anul 1849, prin înţelegerea celor
două mari puteri, Rusia Ţaristă şi Imperiul Otoman, Barbu Ştirbei se vedea prins
între nemulţumirea şi presiunile boierimii vechi, care îl considera un „om nou”
şi cererile revoluţionarilor paşoptişti de a reveni în ţară din exilul la care
erau condamnaţi... cereri pe care noul domn le-a respins, mai mult obligat,
decât de bunăvoie. Poziţie ingrată care i-a atras eticheta de domn reacţionar.
În umbra acestui sacrificiu de imagine, Barbu Ştirbei s-a putut ocupa în voie
de mai vechile sale proiecte privind transformarea Bucureştilor în oraşul care,
încă de pe atunci, va câştiga reputaţia unui „mic Paris” al Orientului
creştin. Ataşat de vechiul şi somptuosul său palat de pe Podul Mogoşoaiei,
Barbu Ştirbei şi-a stabilit aici reşedinţa, în timp ce vechiul palat domnesc
(fost al familiei Golescu, pe care Ştirbei îl cunoştea foarte bine) a adăpostit,
din 1851 batalionul model condus de căpitanul Alexandru Macedonski (tatăl
viitorului poet omonim) şi de maiorul Emanoil Culoglu. Interesul lui Ştirbei
Vodă pentru pregătirea armatei pământene (a Miliţiei Naţionale cum i se
spunea), pentru înzestrarea ei nu atât cu armament, cât mai ales cu cadre
specializate, s-a tradus prin înfiinţarea unei Şcoli de Ofiţeri care funcţiona
pe strada Izvor. Acolo viitorii elevi erau admişi numai prin concurs. Condusă
de coloneii Ion Em. Florescu şi I. Voinescu I şi de maiorii Salmen şi Dimitrie
Pavel şcoala a pregătit tineri ofiţeri ca Ioan Cornescu, Matei Vlădescu,
Constantin Barozzi, Gheorghe Slăniceanu şi alţii. Bucureştii se umpleau de
uniforme, spre plăcerea tinerelor domnişoare şi a doamnelor care îşi pierdeau timpul
la recepţiile organizate în saloanele Capitalei. Dar Războiul Crimeii, început
ca un conflict între Rusia şi Imperiul Otoman, avea să arunce capitala într-o
situaţie de criză marcată de ocupaţiile militare succesive rusă şi otomană şi
de un scurt exil al lui Ştirbei lângă Viena. În curând tinerii ofiţeri români
îşi vor cunoaşte rivalii. Aceştia vor fi militarii austrieci ai generalului
Johann B. A. Coronini, care intră în Bucureşti, odată cu Barbu Ştirbei, în luna
septembrie a anului 1854, ca urmare a unei convenţii cu Turcia, conform căreia
Imperiul Habsburgic primea în administraţie Principatele în schimbul retragerii
trupelor ruse. Abuzurile trupelor de ocupaţie de sub comanda generalului
Alemann nu s-au lăsat aşteptate. Documentele timpului înregistrează ciocniri
între populaţia bucureşteană şi soldaţii austrieci care nu s-au ferit să
întrebuinţeze armele, maltratându-i pe cetăţeni. O serie de incidente violente
au apărut şi între ofiţerii români şi cei austrieci, materializate în
altercaţii şi posibile provocări la duel, iar situaţia a scăpat de sub
controlul Poliţiei Capitalei, al cărei prefect Radu Rosetti a fost demis de
Ştirbei, la cererea Curţii de la Viena. Să nu uităm că, în acelaşi timp, la
Iaşi, ginerele domnitorului Moldovei Grigore Al. Ghica, Costică Balş, care
deţinea şi funcţia de prefect al Poliţiei şi-a surprins soţia, pe tânăra şi
frumoasa Natalia în dormitor, în braţele colonelului austriac Stolberg. În urma
unui duel cu pistolul, Balş a rămas pe teren, Ghica fără ginere, iar Natalia
fără soţ. Până aici mergea aroganţa militarilor străini. Nu este exclus ca şi
la Bucureşti să se fi înregistrat altercaţii similare. Această stare constantă
de tensiune şi insecuritate a găsit ecou în paginile publicaţiei Gazette de Cologne, în numărul din august
1855, în care o corespondenţă trimisă din Bucureşti semnala în capitala Ţării
Româneşti „mai bine de patruzeci de asasinate”, pe parcursul unui singur an de
ocupaţie austriacă... în ciuda observaţiilor căpitanului austriac Stefan
Dietrich, care remarca buna organizare a ordinii publice, asigurată de
„numeroşi gardişti” care „cercetează pe toţi trecătorii fără
deosebire”. În faţa acestor încălcări flagrante ale demnităţii sale de
principe, indignat de felul în care Bucureştiul luase aspectul unui oraş sub stare
de asediu, Ştirbei ar fi declarat în faţa oficialităţilor militare vieneze că
Ţara Românească era „turcă, franceză, engleză, numai austriacă nu”,
atrăgându-şi criticile generalului Coronini care constata „deplorabilul spirit
de animozitate care animă organele administrative ale ţării.” Aceste
aspecte însă nu trebuie generalizate. Între ofiţerii austrieci se numărau şi
alţii, puţini ce-i drept, cu alte preocupări decât crearea unor situaţii
conflictuale. Pe unul dintre ei, Stefan Dietrich, l-am amintit deja. El mai
remarcă şi marile pieţe unde se ţin târgurile zilnice şi admiră toamna
bucureşteană cu „zile curate şi dulci” sau cu „nopţi luminoase şi plăcute”. Un
alt ofiţer, căpitanul Friedrich Jung, schiţează, aşa cum arăta C. C. Giurescu,
un plan al oraşului „împărţit pe culori, cu uliţele, instituţiile publice,
bisericile, casele principale, grădinile, viile şi livezile” Bucureştiului.
Acestuia i se mai alătură maiorul R. A. Borroczyn care litografiază un alt plan
al oraşului. De unde acest interes faţă de Bucureştii domnitorului Barbu
Ştirbei? Înainte de a-l explica, să vedem ce are de zis consulul francez la
Bucureşti Eugène Poujade care, ca ginere al lui Constantin Ghica (fost spătar
sub domnia fratelui său Alexandru Ghica şi potenţial aspirant la tronul
muntean) şi, prin urmare, ostil lui Ştirbei, aduce un omagiu involuntar
principelui, prin observaţiile asupra capitalei valahe: „E oraşul contrastelor
[...], se văd aici palate sau cel puţin case de locuit frumoase şi cocioabe
îngrozitoare...; bărbaţi eleganţi şi femei elegante, îmbrăcate după ultima modă
a Parisului şi ţărani înveşmântaţi ca dacii de acum două mii de ani [...]
albanezi în haine murdare străbătând străzile şi vânzând bragă... şi prăvălii
unde sunt expuse dulciuri de la Boissier şi de la Potel şi Chabot. Viaţa
orientală, ce se duce, şi cea europeană, care o înlocuieşte, merg cot la cot,
se purced ca într-o panoramă.” Iorga numea această perioadă în istoria
capitalei Munteniei, „Bucureştii romantismului francez”. Etichetă potrivită
unui oraş despre viaţa căruia un avocat francez la Curtea de Casaţie din Paris
vorbea în termenii următori după o vizită întreprinsă în 1853 şi 1856:
„Obiceiurile noastre sunt atât de deplin adoptate de clasa bogată, încât
seratele de la Bucureşti par a fi date în Chaussée d’Antin. (...) Modele
noastre sunt urmate la Bucureşti ca şi la Paris, cărţile noastre sunt singurele
admise în biblioteci; profesorii sunt francezi, educaţia unui boier şi a unui
parizian sunt asemenea.” Ziaristul
lyonez Eugène Jouve, poposit aici în timpul Războiului Crimeii, oscilează între
entuziasm şi dezamăgire: „Am găsit aici mult mai multă bogăţie, animaţie, lux
parizian decât mă aşteptam; şi totuşi, abia poţi numi un mare oraş această
adunătură informă de magazine bogate, de colibe jalnice, de palate frumoase, de
monumente, de grădini, de maidane şi de băltoace.” Faptul că tocmai sub domnia
lui Ştirbei „viaţa europeană” o înlocuieşte pe cea „orientală” se poate
justifica prin câteva realizări de excepţie. Să le luăm pe rând. Amenajarea parcului
Cişmigiu, ale cărei lucrări începuseră încă sub domnia lui Gheorghe Bibescu,
este finalizată de către Barbu Ştirbei, motiv pentru care parcul îi şi poartă
un timp numele. A fost proiectat după planurile arhitectului peisagist Karl
Meyer, adus de la Viena pentru a coordona croirea Aleii celei Mari sau a
Şoselei (Kiseleff). Austriacul s-a înhămat la această muncă titanică de
edificare a unei grădini „evropeneşti”, în inima Bucureştiului, alături de
Barbu Ştirbei, despre care se spune că „venea de două ori pe zi să vadă cum
merge treaba”. Inaugurarea parcului a avut loc în anul 1852 şi, până în anul
1856, anul în care ia sfârşit Războiul Crimeii, a smuls admiraţia unor oaspeţi
străini printre care se numără şi vestitul socialist german Ferdinand Lassalle
care, după ce observa trei cafenele şi un restaurant, aflate pe latura dinspre
actualul bulevard Schitu-Măgureanu, găsea că Cişmigiul „întrece cu mult tot
ceea ce ar putea oferi Germania. Lumea vine după-amiaza să asculte muzica
militară, într-o zi cea românească, în alta cea austriacă şi în cealaltă, cea
turcească.” Starea de război existentă atunci, cumulată cu mandatul scurt al
domniei lui Ştirbei, nu i-au acordat principelui răgazul materializării unui
alt proiect prezentat, aşa cum ne informează Ulysse de Marsillac, de doctorul
Carol Davila... cel al viitoarei grădini botanice. Cişmigiului i s-a mai
adăugat şi edificarea Teatrului cel Mare (viitorul Teatru Naţional) a cărui
inaugurare a avut loc la 31 decembrie 1852/12 ianuarie 1853. La spectacolul de
deschidere asistă şi domnitorul cu soţia sa, doamna Elisabeta, însoţiţi de
consulii străini, în timp ce Cezar Bolliac şi gazetarul Carcalechi
înregistrează cu lux de amănunte detaliile vestimentare ale spectatorilor... de
la fracurile publicului masculin la toaletele feminine. La aceste însemnări se
mai adaugă şi cele ale ziaristului britanic O’Brien, care recomanda Teatrul
drept „unul din cele mai frumoase şi izbutite teatre ce poţi găsi într-un oraş
european.” Pe bună dreptate, scriitorul şi istoricul Mircea Constantinescu
sublinia faptul că „Teatrul cel Mare stăruie pe Podul Mogoşoaiei (Calea
Victoriei) ca un simbol al emancipării artistice nu doar a Bucureştilor, ci a
Ţărilor Române înseşi.” Construirea unui pod peste
Dâmboviţa, introducerea în 1856 a iluminatului stradal cu gaz şi pavarea cu
piatră a Căii Beilicului (actuala Ştirbei Vodă) reprezintă alte realizări
remarcabile ale acestei domnii. Salba de hoteluri („Hôtel de France”, „Hotel
zur Stadt Wien”, „Otel St. Petersburg” sau „Hôtel de Londres”) care au înlocuit
puţin ospitalierele hanuri, precum şi noile case boiereşti, proiectate de
arhitecţi ca Villacrose şi Tilloye, sau numerosele croitorii, frizerii,
florării, şcoli de dans şi ateliere de optică, dispuse toate în zona centrală a
Bucureştiului, au sporit prestigiul scurtei domnii a lui Barbu Ştirbei. În
1856, la părăsirea tronului, în urma expirării mandatului său de şapte ani,
„venerabilul prinţ Ştirbei, atât de inteligent şi devotat intereselor ţării
sale” (Ulysse de Marsillac) lăsa în urmă un „mic Paris” în plin avânt urban,
pentru a lua calea străinătăţii şi a muri, departe de oraşul pe care l-a iubit
atât de mult, la Nisa, în anul 1869. (Sursa - Net).
Apariţia unei şcoli de agricultură în Ţara Românească se
datorează iniţiativei domnitorului Barbu Dimitrie Ştirbei, care se luptă între
1850 şi 1852 să pună pe picioare un învăţământ românesc de calitate, între care
să-şi aibă locul bine stabilit învăţământul agronomic. Astfel, în 1852,
Alexandru Slătineanu, terminându-şi studiile agronomice la Paris, este
însărcinat de guvern să angajeze din Germania un agronom „ca şef“ pentru şcoala
de agricultură care se preconiza a fi înfiinţată. Folosind recomandarea şcolii
de agricultură din Hohenheim, Slătineanu îl angajează pe Wilherm Konzelman
pentru o perioadă de cinci ani, începând cu 1852. Acesta era, de fapt, actul de
naştere al Institutului de Agricultură de la Pantelimon, instituţie al cărui
prim director a fost chiar Alexandru Slătineanu, care a şi fost profesor aici
între 1852 şi 1857. Despre primul an de funcţionare a noii şcoli nu există foarte
multe date, cert este că toate cursurile s-au organizat pe moşia Pantelimon –
proprietate a Eforiei Spitalelor Civile, al cărei plan de cultură fusese
întocmit de Konzelman încă de la 1 noiembrie 1852. Cursurile efective ale
şcolii au început pe data de 10 iunie 1853. După directoratul lui Slătineanu a
urmat la conducerea şcolii C.N. Racotă între 1857 şi 1863. Sub noua conducere
are loc o completare a programului de studii cu discipline fundamentale, ca
urmare a dezbaterilor care au loc în epocă privitor la principiile de
organizare ale şcolii: preponderenţa practicii sau a teoriei? Din documentele
vremii reiese că se puteau înscrie la cursurile Şcolii de la Pantelimon
absolvenţii a patru clase primare, dar în urma susţinerii unui examen de
admitere la matematică, fizică, geografie, istorie şi ştiinţe naturale, în timp
ce elevii a patru clase gimnaziale nu mai aveau obligaţia să dea admitere. La
sfârşitul celor trei ani de studii se efectuau două luni de practică şi se
întocmea un proiect de cultură, iar diploma se obţinea în urma unui examen de
absolvire. În 1863, conducerea şcolii e preluată de Petre S. Aurelian care este
director aici până în 1883: „un om de o
adâncă cultură, cu privire largă dincolo de limitele propriei specialităţi, un
spirit universal (…) care printre cei dintâi ne-a învăţat că exploatarea
pământului este un meşteşug ştiinţific“ – Gheorghe Ionescu-Şişeşti. Anii
1867, dar mai ales 1868 înseamnă şi perioada dezbaterilor privind mutarea
Şcolii de la Pantelimon într-o nouă locaţie. Astfel, pe 1 august 1868, în
cadrul unei festivităţi la care participă numeroase oficialităţi, regele Carol
I pune piatra de temelie la clădirea viitoarei şcoli: „la Herăstrău, pe stânga
şoselei Mogoşoaiei.“ Şcoala de la Pantelimon se mută efectiv la Herăstrău în
1869 devenind Şcoala Centrală de Agricultură şi Silvicultură, cunoscută drept
Şcoala de la Herăstrău.
2. În
data de 17 octombrie 2022 Banca Naţională a României a lansat în circuitul
numismatic o monedă din argint cu tema 125 de ani de la nașterea Anei
Aslan. Aversul monedei redă clădirea Universității de Medicină și Farmacie
„Carol Davila” din București, inscripția în arc de cerc „ROMANIA”, stema
României, valoarea nominală „10 LEI” și anul de emisiune „2022”.
Reversul monedei prezintă portretul și numele doctorului Ana Aslan și anii
între care a trăit aceasta „1897” și „1988”.
Caracteristicile tehnice ale
monedei sunt următoarele: data emiterii –
17 octombrie 2022, tema – 125 de
ani de la nașterea Anei Aslan, metal compoziție
– argint, puritatea –
99,9%, forma – rotundă, diametrul – 37
milimetri, greutatea –
31,103 grame, cant – zimțat, calitate – proof, tiraj – 5000
exemplare și preț unitar de
achiziție de la magazinele BNR - fără TVA – 480 lei
Universitatea
din București este
o universitate de stat și una dintre cele mai prestigioase instituții de
învățământ superior din România. Fondată în anul 1864, Universitatea din
București este a doua universitate modernă a României, după Universitatea
din Iași. Mai mulți absolvenți ai Universității s-au afirmat ca personalități
de seamă: profesori și cercetători la alte universități din lume, membri ai
Academiei Române și ai unor academii din alte țări, scriitori, politicieni
(parlamentari, miniștri, prim-miniștri, președinți), diplomați etc. O parte din
facultățile Universității sunt amplasate în Palatul Universității din Piața
Universității. Universitatea din București oferă numeroase programe de studii,
la toate nivelurile și formele de pregătire universitară: 22 programe de scurtă
durată, peste 75 de programe de lungă durată, 12 programe în forma de
învățământ deschis și la distanță, peste 120 programe de masterat, peste 50
programe de doctorat, programe de înalte studii postuniversitare, programe de
reconversie profesională și de perfecționare. Substratul istoric al
Universității din București datează din anul 1694, când a fost
fondată Academia Domnească din București. Aceasta a fost o școală
superioară, având ca limbă de predare greaca veche, întemeiată la 1694 de către
domnitorul Constantin Brâncoveanu. Reorganizată în timpul domniei lui
Alexandru Ipsilanti, Academia Domnească - grecească din București a devenit un
important centru de cultură grecească. În procesul dezvoltării conștiinței
și culturii naționale, și o dată cu începutul luptei pentru un învățământ
cu limba de predare română, Academia Domnească de la București s-a destrămat,
dar în anul 1818 s-a deschis, în clădirea ei, prima instituție
superioară de învățământ în limba română, sub conducerea lui Gheorghe
Lazăr. Oficial Universitatea din București a fost înființată în 1864, pe
locul fostei Academii Domnești de la București de către domnitorul Alexandru
Ioan Cuza, care a divizat Colegiul “Sfântul Sava” în
Universitatea din București și actualul Colegiu Național “Sfântul Sava.”
Datorită diversității domeniilor de pregătire academică, activitatea didactică
în Universitatea București se desfășoară în 19 sedii distincte care dispun de
286 de laboratoare pentru studii de licență, 187 laboratoare destinate
cercetării și activității masteranzilor, iar procesul de învățămînt se
desfășoară în amfiteatre cu 7900 locuri, 1941 de locuri în săli de curs și 4409
locuri în săli de seminar. Suprafața medie depășește 2 metri pătrați de
student. Întreaga structură a programelor de studii a fost compatibilizată
cu programul Bologna. În prezent, Universitatea din București oferă peste
38 domenii de licență cu cca. 100 de specializări la cele trei forme de
învățământ (zi, fără fr. ID). Oferta educațională la nivelul studiilor
masterale totalizează 180 programe. Acest fapt a permis creșterea continuă a
solicitărilor pentru programele de masterat, provenite de la absolvenții altor
facultăți, cât și a solicitărilor de reconversie profesională. Palatul
Universității este situat în Piața Universității, în perimetrul
descris de străzile Regina Elisabeta, Academiei, Edgar Quinet și Nicolae
Bălcescu, înaltă de 6 etaje, construită în stil neoclasic. Construirea
Universității București, a început în data de 10 octombrie 1857, după planurile
arhitectului Alexandru Orăscu, pe locul fostului colegiu Sfântu Sava, și a fost
finalizată la 14 decembrie 1869. Corpurile laterale ale palatului au fost
ridicate mai târziu, între anii 1912 - 1926, după planurile arhitectului
Nicolae Ghica - Budești. Împodobirea exterioară a palatului a fost realizată de
către Karl Storck împreună cu asistentul său, Waibel, și un elev de-al său,
Paul Focșenenanu. Storck a realizat în stil clasic relieful de pe
frontonul central al palatului, din piatră de Rusciuc, distrus la
numai 80 de ani de la construcția sa, în timpul atacurilor aeriene americane
din data de 4 aprilie 1944. Frontonul o prezenta pe Minerva, încununând artele
și științele. În scena centrală, Minerva întindea o cunună de lauri unei figuri
alegorice cu o liră în mână, alegoria poeziei. La dreapta și la
stânga zeiței apăreau științele și artele, drapate sau nude. Frontonul nu a mai
fost refăcut, fragmente recuperate dintre ruine se păstrează la Muzeul de Artă
Frederic Stork și Cecilia Cuțescu-Storck din București, str. Vasile
Alecsandri nr.16. Cele
patru muze ce împodobesc în prezent fațada clădirii au fost adăugate
în 1929, fiind opera sculptorului Emil Wilhelm Becker, pentru care a
servit ca model chiar fiica lui, Else. Parterul edificiului este construit în
bosaj și are ferestre largi în arc de cerc. Primele două etaje sunt decorate cu
pilaștri dorici, cu ferestre în arc de cerc la primul etaj. Ultimele 2
etaje, la mansardă, prezintă lucarne decorate. Construcția dispune și de un subsol
înalt care servește drept soclu al palatului. Colțurile construcției sunt
realizate din corpuri rotunde îmbrăcate în coloane dorice acoperite de cupole.
Inaugurat în data de 14 decembrie 1869, palatul a fost la început sediul
facultăților Universității București, dar și sediul altor instituții de
învățământ: Senatul Universității, Academia Română, Biblioteca Centrală, Școala
de Arte frumoase, Pinacoteca, Muzeul de Antichități și de istorie Naturală. În
timp, odată cu creșterea numărului de studenți, spațiul a devenit insuficient
pentru a putea adăposti toate instituțiile, motiv pentru care palatul revine la
menirea inițială, sediul facultăților universității. În 1960 în interiorul
clădirii își aveau sediul 8 facultăți și peste 80 de laboratoare. În prezent clădirea
găzduiește Facultatea de Geografie, Facultatea de Matematică si Informatică,
Facultatea de Litere, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine,
Facultatae de Istorie și laboratoarele specifice facultăților. Facultatea
de Filozofie ,inițial a funcționat în această clădire, dar după anul 1989 a
fost mutată în sediul amenajat în fosta cantină studențească R3 din Campusul
Studențesc Regie. În urma unor săpături efectuate în 21 noiembrie 1968 a fost
găsită „piatra fundamentală” în interiorul căreia se află caseta metalică,
utilizată pentru păstrarea documentului și a sigiliului țării, în prezent
expusă în Muzeul Universității din București. Piatra de temelie a primei
clădiri a fost așezată la 19 octombrie 1857, ca urmare a insistențelor depuse
de caimacanul Alexandru D. Ghica. La ceremonia punerii „pietrei fundamentale”
au participat alături de caimacanul Alexandru D. Ghica, reprezentanții
diplomatici ai marilor puteri aflați la București, directorul Eforiei Școalelor
– Gheorghe Costaforu - precum și arhitectul Alexandru Orăscu.
Ana Aslan (născută la data de 1 ianuarie 1897
în Brăila şi decedată la data de 20 mai 1988 în Bucureşti) a fost un renumit
medic român,
specialist în
gerontologie, academician din anul 1974 şi director al Institului Naţional
de Geriatrie şi Gerontologie din Bucureşti (1958 – 1988. Printre invenţiilei ei se numără
preparea vitaminei H3 (Gerovital) - produs brevetat în peste 30 de țăr i– şi descoperirea produsului Aslavital, împreună cu farmacista Elena
Polovrăgeanu. A fost membră a
următoarelor foruri şi instituţii de cercetare, din lume;
- Membră a Academiei de Științe din New York
- Membră a Uniunii Mondiale de Medicină Profilactică și Igienă Socială
- Membră de Onoare al Centrului European de Cercetări Medicale Aplicative
- Membră în Consiliul de Conducere al Asociației Internaționale de Gerontologie
- Membră a Societății Naționale de Gerontologie din Chile
- Președintă a Societății Române de Gerontologie
- 1952 - Premiul internațional și medalia "Leon Bernard", prestigioasă distincție acordată de Organizația Mondială a Sănătății, pentru contribuția adusă la dezvoltarea gerontologiei și geriatriei
- Meritul Științific clasa a I-a - 1967
- Merito della Republica - Italia
- Cavaler al Ordinului Palmes Académiques - Franţa
- Profesor Honoris Causa și Doctor emerit al Universității Bragança din Paulista - Brazilia
3. În data de 31 octombrie 2022, Banca Naţională a
României va lansa în circuitul numismatic o monedă din aur și o monedă din
argint cu tema 100 de ani de la încoronarea de la Alba Iulia a Regelui
Ferdinand I și a Reginei Maria. Aversul monedelor redă reprezentarea după o imagine de
epocă a Catedralei Încoronării de la Alba Iulia, inscripția în arc de cerc
„ROMANIA”, stema României, valoarea nominală „... LEI” și anul de emisiune
„2022”. Reversul comun al monedelor prezintă
portretele și semnăturile Regelui Ferdinand I și Reginei Maria, inscripția
circulară „INCORONAREA DE LA ALBA IULIA” și inscripția latentă „100 ANI”.
Caracteristicile tehnice ale monedelor
sunt următoarele: tema – 100 de ani de la încoronarea de la Alba Iulia a
Regelui Ferdinand I și a Reginei Maria, valoarea – 10 lei (ag) și 500 lei (au),
data emiterii – 31 octombrie 2022, metal compoziție – argint și aur, puritate –
99,9%, forma – rotundă, diametrul – 35 milimetri (aur) și 37 milimetri
(argint), greutatea – 31,103 grame, cant – neted (aur) și zimțat (argint),
calitatea – proof, tiraj – 1000 bucăți (aur) și
5000 bucăți (argint) și preț unitar de vânzare de la magazinele BNR. fără TVA –
14100 lei (aur) și 470 lei (argint).
Catedrala Încoronării,
denumire oficială actuală - Arhiepiscopia Ortodoxă Română din municpiul Alba
Iulia, este o unitate ecleziastică a Bisericii Ortodoxe Române, cu
sediul în Alba Iulia şi cu jurisdicţie canonică în judeţele Alba şi Mureş.
Arhiepiscopia de Alba Iulia este urmaşa primei Mitropolii Ortodoxe din
Transilvania, înfiinţată de Mihai Viteazu în capitala în care a ales să
domnească în calitate de Domn al Ţărilor Române Unite. A fost construită
între anii 1921-1922 cu prilejul încoronării regelui Ferdinand I şi a reginei
Maria, eveniment care a avut loc la 15 octombrie 1922. Acest act a fost supranumit
„Întabularea Transilvaniei pe România”, iar biserica „Catedrala Încoronării”.
Se consfinţea astfel, actul istoric de la 1 Decembrie 1918 când aici, prin
voinţa poporului român, s-a făurit România Mare. Întregul ansamblu, Catedrala
şi clădirile aferente, s-a ridicat în partea de vest a Cetăţii Alba Iulia,
străvechiul Apulum roman, sau Bălgradul evului mediu, pe locul vechiului corp
de gardă şi în vecinătatea Platoului romanilor. Construcţia a fost concepută ca
şi o continuare a aşezământului mitropolitan bălgrădean, numit de către Nicolae
Iorga „cel mai trainic şi mai de folos aşezământ al românilor de peste munţi”,
aşezământ la care voievodul Mihai Viteazul a ridicat în anul 1597 o biserică
din zid. Din nefericire aşezământul a fost demolat în anii 1713-1714 de către
Habsburgi, cu prilejul refacerii cetăţii în forma actuală, iar cu materialele
recuperate s-a construit biserica din cartierul Maieri, lângă gară. Pe locul
vechii Mitropolii este ridicată acum în partea de sud-est a cetăţii o biserică
memorială din lemn.Din punct de vedere arhitectonic, întreaga construcţie –
Catedrala şi clădirile înconjurătoare – se integrează în mişcarea realistă
iniţiată la sfârşitul veacului al XIX-lea şi începutul veacului al XX-lea de
către un grup de arhitecţi români în frunte cu Ion Mincu şi Petre Antonescu. Ei
stăruiau pentru reîntoarcerea la formele tradiţionale româneşti. Construcţia
este o sinteză de elemente arhitectonice şi decorative din timpul domnitorilor
munteni Matei Basarab şi Sfântul Constantin Brâncoveanu, simbolizând unitatea
poporului român înfăptuită pentru prima dată de către Mihai Viteazul la anul
1600. Planul Catedralei este cel al Bisericii Domneşti din Târgovişte, cruce
greacă înscrisă, şi aparţine arhitectului Victor Gh. Ştefănescu. Cu efectuarea
lucrărilor a fost încredinţat inginerul Tiberiu Eremie. Ansamblul
dreptunghiular ce înconjoară Catedrala este alcătuit din două pavilioane mari
la est, unde se găsesc reşedinţa şi administraţia Arhiepiscopiei şi două
pavilioane mici în partea de vest – încadrând clopotniţa înaltă de 58 metri –
în care se află administraţia şi personalul deservent al Catedralei.
Pavilioanele sunt legate între ele prin galerii susţinute de coloane şi arcade
duble, aducând cu cerdacurile aşezămintelor mănăstireşti. Intrarea în biserică
se face printr-un pridvor deschis cu arcade mari sprijinite pe coloane cu
capiteluri. Deasupra portalului, decorat cu motive tradiţionale, se află,
lucrate în mozaic de către pictorul Ion Norocea, icoanele Sfinţilor Arhangheli
Mihail şi Gavriil, iar de o parte şi de alta a intrării, icoanele Sfinţilor
Apostoli Petru şi Pavel şi ale împăraţilor biblici David şi Solomon. În nişele
pridvorului sunt fixate patru plăci din marmură cu inscripţii comemorative ce
ne aduc aminte de patru evenimente importante: Tipărirea pentru prima dată în
limba română a Noului Testament de către Mitropolitul Simion Ştefan la 1648;
Unirea de la 1600 înfăptuită de către Mihai Viteazul; Martiriul lui Horea,
Cloşca şi Crişan, din anul 1785; Refacerea unităţii spirituale şi bisericeşti a
românilor în anul 1948. În pronaos sunt portretele voievodului Mihai Viteazul
şi al Doamnei Stanca. Naosul, impunător prin înălţimea sa, este dominat de
cupola susţinută de patru stâlpi octogonali îmbrăcaţi în plăci de marmură de
Moneasa. Interiorul este împodobit cu pictură în frescă executată după vechea
tradiţie iconografică de către pictorul Costin Petrescu şi ucenicii săi. La
intrare sunt portretele votive ale regelui Ferdinand şi reginei Maria.
Iconostasul din lemn de stejar a fost lucrat de maestrul C.M. Babic, iar
icoanele de pe el pictate de către Ion Norocea. De o parte şi de alta a
iconostasului sunt aşezate icoanele Sfinţilor Ierarhi transilvăneni Ilie Iorest
(1640-1642) şi Sava Brancovici (1656-1683), precum şi ale Cuvioşilor Mărturisitori
Visarion Sarai, Sofronie de la Cioara şi Sfântul Mucenic Nicolae Oprea de la
Sălişte. Hramul Catedralei este „Preasfânta Treime” şi „Sf. Arhangheli Mihail
şi Gavriil”. Biserica este Catedrală episcopală din anul 1975, când s-a
reînfiinţat Episcopia Ortodoxă Română de Alba Iulia, iar în anul 1998 a fost
ridicată la rangul de Arhiepiscopie. Catedrala rămâne, în acelaşi timp, simbol
şi monument al unităţii noastre naţionale, precum şi loc sfânt de pelerinaj.
Ferdinand I este unul
dintre cei mai importanți regi ai României, personalitatea sa fiind strâns
legată de realizarea Marii Uniri, visul de veacuri al românilor, despre care ne
aducem aminte cu emotie. Om de o vastă cultură, poliglot și botanist pasionat,
Regele Ferdinand a fost sincer devotat românilor, sub domnia sa
înregistrându-se cea mai înfloritoare perioadă a statului românesc modern.
Născut la data de 24 august 1865, Prințul Ferdinand Viktor Albert Meinrad von
Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său nobiliar complet, era de fapt fiul
Principelui Leopold de Hohenzollern-Sigmaringen, fratele mai mare al Regelui
Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege al României. Ferdinand a ajuns
la tron printr-o conjuctură de familie avantajoasă, peste care s-a suprapus și
importanța continuității statului roman sub formă de regat într-un context
politic internațional instabil. Când avea 19 ani a făcut prima sa vizită în
România, ulterior a revenit în Germania pentru a-și desăvârși studiile liceale
și universitare. Anul 1893 l-a găsit absolvind prestigioasa Universitate din
Leipzig si Scoala Superioara de Stiinte Politice si Economice din Tubingen.
Chiar în același an s-a stabilit la Bucuresti pentru a-și îndeplini menirea de
moștenitor al tronului României. El devenise de fapt moștenitor al tronului Regatului
Românie după ce atât tatăl său cât și fratele mai mare au renunțat la tron.
Odată sosit la București, tânărul prinț german se declara cucerit de flora
României, o adevarată provocare științifică pentru un botanist pasionat cum era
Ferdinand. Nu rămâne insensibil nici la frumusețea proverbială a româncelor,
fiind cucerit de Elena Văcărescu. Aventura celor doi idealiști a fost oprită
brusc din considerente politice. Ferdinand a fost nevoit să-și întrerupă
relația cu Elena Văcărescu la intervenția și insistențele Consiliului de
Miniștri al României, care i-a reamintit principelui ca niciun membru al
Familiei Regale nu se poate căsători decât cu femei de sânge regal. Ferdinand
nu are încotro și pe data de 10 ianuarie 1893 se însoară cu Maria de Edinburgh,
nimeni alta decât verișoara sa de gradul trei. Ferdinand și Maria au avut
împreună 6 copii, trei fete și trei băieți. Cel mai mare dintre băieți a
devenit urmîtorul rege al României, Carol al II-lea.La vârsta de 49 ani,
Ferdinand I devine rege al României depunând jurământul solemn și luându-și în
fața țării angajamentul că va fi un "bun român". Ferdinand a
iubit România și poporul roman. Din admirație și respect pentru religia
națională a românilor, Ferdinand renunță la cultul catolic și se botează
creștin-ortodox. Atașamentul și dragostea lui Ferdinand pentru mica și
fermecătoarea, la acea dată, tara din Est nu aveau să se limiteze la acest
gest. Istoria menționează că datorită admirației sale pentru România, Regele
Ferdinand avea sa fie supranumit fie "Lealul", sau
"Întregitorul". Visul lui Ferdinand a fost în egală măsură
același cu al românilor - crearea României Mari. La acea dată Ardealul se afla
sub stăpânire austro-ungară, acolo unde românii nu aveau nici cele mai
elementare drepturi. Momentul prielnic s-a ivit odată cu declanșarea primului
război mondial. Deși era german a ales să acționeze în acel război de
partea Antantei (14 august 1916) luptând împotriva Puterilor Centrale conduse
de Germania. La Castelul Hohenzolernilor din Prusia era mare derută și
nemulțumire, Ferdinand a fost renegat iar steagul heraldic al familiei a fost
coborât în doliu. În ciuda entuziasmului și speranțelor românilor, situația pe
front era dezastruoasă, armata română, slab echipată și înarmata înregistra
mari pierderi. Puterile Centrale au ocupat și Dobrogea și Bucureștiul a intrat
sub ocupație germană. Ferdinand și întregul guvern român a fost nevoit să se
refugieze la Iasi. Luptele eroice de la Mărăști, Mărășești și Oituz, purtate de
Armata Română au schimbat cursul evenimentelor. Jertfa și eforturile românilor
au dus la oprirea înaintării germane în Moldova. În momentul în care bolșevicii
au pus mâna pe putere în Rusia și au cerut instituirea păcii (1918), România se
afla înconjurata de armatele Puterilor Centrale. Regatul Romaniei a fost forțat
de Germania să semneze la București un tratat de pace dezavantajos pentru țara
noastră, tratat pe care Ferdinand a refuzat să-l semneze. Când trupele Triplei
Alianței au avansat pe frontul din Salonic dezmembrnd armata bulgară, România a
reintrat în razboi. Imperiile Rus și Austro-ungar se dezintegrau. Avantul
militar al trupelor române nu mai putea fi stopat, eforturile acestora ducând
la mult așteptata unire cu Bucovina, Basarabia si Transilvania. În urma
înfrangerii Republicii Sovietice Ungare conduse de agentul bolșevic Bela Kun,
trupele române au ajuns să ocupe Budapesta, iar Ferdinand se întoarcea ca un
învingător în fruntea armatei, într-un București entuziasmat. În anul 1922, pe
data de 15 octombrie, Ferdinand este încoronat Rege al României Mari la Alba
Iulia. Viața politică din timpul domniei sale a fost dominată de Partidul
Național Liberal, condus pe atunci de frații Ion și Vintilă Brătianu. Unirea cu
Ardealul a lărgit, în mod ironic, baza electorală a opoziției ale cărei partide
principale s-au unit în anul 1926 pentru a forma Partidul Național Țărănesc.
Regele a fost cu adevărat un "bun român" așa cum a jurat. Unii
istorici îl consideră ca cel mai strălucit rege, în ciuda faptului că era o
persoană relativ timidă și introvertită. Ferdinand I a fost martorul realizării
României Mari cu provinciile Basarabia, Transilvania și Bucovina de
Nord. A înfăptuit reforma agrară împărțind pământ țăranilor, prioritate
având veteranii de război și familiile celor căzuți în războiul pentru
reîntregirea țării. În ciuda succesului în război și al creării României Mari,
Ferdinand se confrunta cu mari probleme de ordin personal. Fiul său cel mare,
prințul Carol al II-lea, mare amator de lux și desfrâu, trăia o viață
scandaloasa, căsătorindu-se clandestin cu Ioana "Zizi" Lambrino, cu
care avea un copil nelegitim. Prințul a ajuns totuși să se căsătorească cu
Elena, fiica regelui Constantin al Greciei și acest mariaj eșuând repede. Carol
fuge cu amanta sa, Elena Lupescu, la Paris. Regele se vede nevoit să îl
desemneze drept urmaș la tron pe nepotul său, prințul Mihai de România, pe
atunci un copil, Carol al II-lea, tatăl lui Mihai, fiind dezmoștenit de Regele
Ferdinand. La doar 62 de ani, după o domnie ce s-a întins peste 13 ani
tumultuoși pentru istoria României, Ferdinand moare în urma unui cancer de
colon, fiind înmormantat la Curtea de Argeș alături de Regele Carol I și Regina
Elisabeta. În timpul scurtei sale domnii, România a atins un nivel de
dezvoltare nemaiîntâlnit pănă atunci. Agricultura era o forță, țara noastră
fiind supranumită "Grânarul Europei". S-a dezvoltat comerțul
concomitent cu exploatarea zăcămintelor de petrol, economia țării noastre fiind
printre cele mai puternice și stabile din întreaga lume, totul sub conducerea
unui rege care, între problemele personale și războaiele care au răvășit țara,
a găsit totuși timp să se dedice și știintei și cunoașterii, fiind președinte
și
protector al
Academiei Române din 1914 până la trecerea sa la cele veșnice (20 iulie 1927).
Majestatea Sa Maria, Regină a României, Principesă a Romaniei, Principesă de Edinburg și de
Saxa Coburg și Gotha, născută Marie Alexandra Victoria, din
Casa de Saxa – Coburg și Gotha (născută la data de 29 octombrie 1875 în
localitatea Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia şi decedată la data de 18
iulie 1938 în Sinaia), a fost mare prințesă a Marii Britanii şi Irlandei,
consoarta regelui Ferdinand şi regină a României. A fost nepoata reginei
Victoria a Marii Britanii. Este mama regelui Carol al II-lea al României. Viitoarea regină Maria
a României s-a născut pe 3 octombrie 1875, fiind fiica ducelui de Edinburgh,
Alfred, al doilea fiu al reginei Victoria (devenit după 1893 duce de
Saxa-Coburg-Gotha), şi a marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria,
principesă de Edinburgh, s-a căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al
coroanei României, în decembrie 1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953),
Elisabeta (1894 - 1961), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana
(1908 - 1991) şi Mircea (1913 - 1916). Personalitate puternică, femeie
foarte frumoasă, extrem de iubită de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu
adevărat România. În al doilea război balcanic a îngrijit în lagărul de
holerici de la Zimnicea bolnavii întorşi din Bulgaria. Se pare că a avut
un rol important în luarea deciziei României din 1916 de a intra în război
alături de Antantă. Regina Maria a încetat din viaţă pe 18 iulie 1938,
inima ei fiind depusă la Balcic iar trupul în gropniţa domnească de la Curtea
de Argeş. „Înainte de a fi condusă de la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum,
regina a fost salutată de militari cu baionetele înfipte în pămînt şi cu patul
armei în sus, gest unic pe care Armata nu l-a oferit niciodată unui alt
om.”
TESTAMENTUL REGINEI MARIA
Ţării mele şi Poporului meu,
Când veţi ceti aceste slove, Poporul meu,
eu voi fi trecut pragul Tăcerii veşnice,
care rămâne pentru noi o mare taină.
Şi totuşi, din marea dragoste ce ţi-am purtat-o,
aş dori ca vocea mea să te mai ajungă încă odată,
chiar de dincolo de liniştea mormântului.
Abia împlinisem 17 ani, când am
venit la tine; eram tânără şi neştiutoare, însă foarte mândră de ţara mea de
baştină, şi am îmbrăţişat o nouă naţionalitate m-am străduit să devin o bună
Româncă. La început n-a fost uşor. Eram străină, într-o ţară străină, singură
între străini. Dar prea puţini sunt aceia cari se reculeg să cugete cât de greu
este calea, pe care o Principesă străină trebuie s-o parcurgă ca să devie una
cu noua ţară în care a fost chemată. Am devenit a voastră prin bucurie şi prin
durere. Privind înapoi e greu de spus ce a fost mai mare: bucuria ori durerea?
– cred că bucuria a fost mai mare, dar mai lungă a fost durerea. Nimeni nu
e judecat pe drept cât trăieşte: abia după moarte este pomenit sau dat uitării.
Poate de mine vă veţi aminti deoarece v-am iubit cu toată puterea inimei mele
şi dragostea mea a fost puternică, plină de avânt: mai târziu a devenit
răbdătoare, foarte răbdătoare. Mi-a fost dat să trăiesc cu tine, Poporul
meu, vremuri de restrişte şi vremuri de mari îndepliniri. Pentru un timp mi-a
fost dat să-ţi fiu călăuză, să-ţi fiu inspiratoare, să fiu aceia care a păstrat
flacăra vie, aceia care a devenit centrul de îndârjire în zilele cele mai
negre. Aceasta ţi-o pot spune astăzi căci nu mai sunt în viaţă. În acele
zile mi-ai dat un nume ce mi-a fost drag; m-ai numit “Mama tuturor” şi aş vrea
să rămân în amintirea ta aceia care putea totdeauna să fie găsită în clipele de
durere sau pericol. A venit mai târziu o vreme când m-aţi negat, dar aceasta
este soarta mamelor, am primit aceasta, şi v-am iubit mai departe, cu toate că
nu vă puteam ajuta aşa de mult ca în zilele când credeaţi în mine. Dar aceasta
e uitată. Atât timp am fost în mijlocul tău, încât mi se pare, abia cu
putinţă că trebuie să te părăsesc; totuşi, orice om ajunge la capătul drumului
său. Eu am ajuns la capătul drumului meu. Dar înainte de a tăcea pentru
veşnicie vreau să-mi ridic, pentru ultima dată, mâinile pentru o
binecuvântare. Te binecuvântez, iubită Românie, ţara bucuriilor şi
durerilor mele, frumoasă ţară, care ai trăit în inima mea şi ale cărei cărări
le-am cunoscut toate. Frumoasă ţară pe care am văzut-o întregită, a cărei
soartă mi-a fost îngăduit să o văd împlinită. Fii tu veşnic îmbelşugată, fii tu
mare şi plină de cinste, să stai veşnic falnică printre naţiuni, să fii
cinstită, iubită şi pricepută. Am credinţa că v-am priceput: n-am judecat,
am iubit… Niciodată nu mi-au plăcut formele şi formulele, nu prea luam
uneori seamă la cuvintele ce le rosteam. Am iubit adevărul şi am visat să
trăiesc în lumina soarelui, însă fiecare trăieşte cum poate nu cum ar dori. Dar
când îţi vei aminti de mine, Poporul meu, gândeşte-te ca la una care a îndrăgit
viaţa şi frumuseţea, care a fost prea cinstită ca să fie cu băgare de seamă,
prea miloasă să fie învingătoare, prea iubitoare ca să judece. N-am nici o
avuţie să vă las, ceiace cu atâta mărinimie mi-aţi dăruit am cheltuit între
voi: am înfrumuseţat acele locuri unde mi-a fost dat să trăiesc. Dacă toate
cele frumoase iţi vor aminti de mine atunci voi fi îndeplin răsplătită de
dragostea ce ţi-am dăruit-o, fiindcă frumosul mi-a fost un crez. Am
redeşteptat la o viaţă nouă micul castel părăsit de la Bran, dar Tenha-Juva (
Balcicul ) a fost locul cel înfăptuit, acolo mi-a fost dat să fac din vis
adevăr, şi fiindcă aceasta a însemnat pentru mine mai mult decât aşi putea
tălmăci vreodată, am cerut fiului meu Regele Carol II ca inima mea să fie adusă
şi aşezată la Stella Maris, biserica ce am cladit-o la marginea mării. Cu
trupul voi odihni la Curtea de Argeş lângă iubitul meu soţ Regele Ferdinand,
dar doresc ca inima mea să fie aşezată sub lespezile bisericii ce am clădit-o.
În decursul unei lungi vieţi atâţia au venit la inima mea încât moartă chiar,
aşi dori să mai poată veni la ea dealungul potecii cu crini ce mi-a fost mândria
şi bucuria. Vreau să odihnesc acolo în mijlocul frumuseţilor făurite de mine,
în mijlocul florilor ce le-am sădit. Şi cum acolo se găseşte inima mea eu nu
vreau să fie un loc de jale ci dinpotrivă de pace şi de farmec cum a fost când
eram în viaţă. Încredinţez copiii mei, inimei Poporului meu, fiind muritori pot
greşi, dar inimile lor calde aşa cum a fost a mea: iubiţii şi fiţi folositori
unul altuia căci aşa trebuie să fie. Şi acum vă zic rămas bun pe veci: de
acum înainte nu vă voi putea trimite nici un semn: dar mai presus de toate
aminteşte-ţi, Poporul meu, că te-am iubit şi că te binecuvântez cu ultima mea
suflare. Necunoscând vremea ce-mi este hărăzită pe pământ hotărăsc prin
acest testament ultimele mele voinţe. Binecuvântez Ţara, pe copiii şi nepoţiii
mei. Rog pe copii mei să nu uite niciodată că încrederea în Dumnezeu este o
călăuză în fericire şi mângâere în suferinţă. Îi rog să fie uniţi, să susţie
Ţara şi să se susţie între ei. Îi mai rog să se supuie fără discordii ultimelor
mele voinţe. Iubirea mea de Mamă pentru ei, este aceiaşi şi dacă dispun de
partea disponibilă numai în favoarea unuia din ei, este numai pentru că este
mai lipsit de nevoile vieţii. Aş fi vrut să pot lăsa mai multe iubitei mele
Ţări în semn de dragoste necurmată ce i-am purtat şi pe care o las izvor
nesecat moştenitorilor mei. Dorinţa mea fierbinte ar fi fost să înalţ o
biserică mică pe fostul front de la Oneşti şi să înfiinţez un cămin cu numele
meu pentru studentele de la Universitatea din Iaşi, ca amintire a zilelor grele
petrecute acolo în timpul marelui războiu pentru întregirea
neamului. Resimt o vie întristare că modesta mea avere, datorată
generozităţii iubitului meu soţ Regele Ferdinand, şi redusă încă prin
greutăţile din ultimul timp nu-mi îngăduie să fac binele ce aş dori. Iert
pe cei cari m-au făcut să sufăr. Rog pe cei cărora involuntar le-aş fi greşit
să mă ierte căci nu am voit să fac rău nimănui. (…) Acest testament a
fost făcut, scris, datat şi semnat cu mâna mea la Tenka – Juvah, Balcic, astăzi
Joi 29 iunie 1933. - MARIA, REGINA ROMÂNIEIxxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
___________xxx___________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL BRAȘOV
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Grupul junilor curcani Brașov - 100 ani 1879 - 1979
Junii
Brașovului este
un grup de călărași (călăreți) din cartierul Șchei, astăzi cu
funcție ceremonială, care, an de an, defilează pe străzile orașului Brașov.
Sărbătoarea lor, după unele surse, ar reprezenta un complex de obiceiuri care
combină practici pre-creștine cu manifestări creștine pentru
a reda vechiul mit al morții și renașterii rituale a timpului
calendaristic. Junii sunt grupați astăzi în șapte grupuri sau cete de călăreți,
organizați din punct de vedere juridic în societăți, a căror misiune este
păstrarea și promovarea tradițiilor din Brașovului vechi. Cel mai cunoscut
eveniment tradițional al Junilor este „Ziua de călări” sau „Coborârea în
Cetate” cum mai este cunoscută defilarea călare a cetelor de juni prin Șchei,
dar și pe străzile cetății Brașovului. Sărbătoarea lor din Duminica Tomii
este singulară în spațiul romanității. Unul din cele șapte grupuri este Grupul junilor curcani.Mihai
Viteazul, cunoscut și sub numele Mihai Bravu a fost bănișor de Strehaia, stolnic domnesc şi ban
al Craiovei, apoi domnitor al Ţării Româneşti şi, pentru o perioadă, în anul
1600, conducător de facto al tuturor celor trei ţări medievale care formează
România de astăzi: Ţara Românească, Moldova şi Transilvania. El s-a născut la
data 1158 în localitatea Târgu de Floci și a decedat la data de 9 august 1601
la Turda.
Insigna - Secția numismatică Brașov
Originea stemei Braşovului are o vechime de peste 1000 de ani
şi vine dintr-o legendă care a dăinuit peste secole. Se spune că Regele ungar
Solomon (1063-1074) se lupta cu un popor de invadatori, Cumanii, care obişnuiau
să cucerească teritorii şi să ucidă pe oricine le stătea în cale. Legenda spune
că Regele Solom a fost urmărit de invadatori până la Braşov unde s-a ascunS în
pădure. Ca să nu fie recunoscut, şi-a dat jos coroana de pe cap şi a aşezat-o
pe tulpina unui arbore. Nu a mai mai fost recunoscut de cumani, aceştia crezând
că regele a căzut în prăpastie şi a murit. Aşa a reuşit să scape şi să fugă cu
bogăţiile pe care le avea s-a asupra lui. A fugit până la o peşteră unde s-a
refugiat, în zona denumită astăzi Pietrele lui Solomon. Sute de ani mai târziu,
un ţăran care a mers în pădure să adune lemne de foc a găsit coroana, pe locul
unde acum se află Casa Sfatului şi a dus-o la Biserica Neagră spre păstrare.
Aşa a ajuns Braşovul să ne numească în germană Kronstadt, oraşul Coroanei.
„Interpretările stemei sunt multe. Se spune că acea coroană reprezintă
regalitatea. Tulpina de copac reprezintă cetatea puternică, iar scoarţa
zidurile fortificaţiei. De asemenea rădăcinile ar fi cele 13 comunităţi de saşi
din ţinutul Bârsei, care susţin oraşul aşa cum rădăcinile susţin trunchiul unui
copac. Se mai spune că rădăcinile reprezinta munca saşilor care au construit
oraşului şi s-au dezvoltat“, a spus Radu Manolache, istoric. De-a lungul
timpului stema s-a schimbat. În 1353 stema Braşovului era formată dintr-o
coroană cu fleuroane în formă de crin, însoţită de o floare de crin. Din 1429 a
apărut şi trunchiul de copac aflat sub coroană. Împreună, aceste simboluri sunt
arme vorbitoare, adică sugerează prin desen numele cetăţii (Corona). Stema
actuală a municipiul Braşov, aprobată de Consiliul Local în anul 1996, conţine
un scut albastru pe care apare un trunchi de copac cu 13 rădăcini argintii care
ies dintr-o coroană aurie cu trei lobi ce reprezintă simbolul puterii.
Scutul este timbrat de o coroană murală de argint, formată din şapte turnuri.
Semnificaţia în ansamblu a stemei este „Înţelepciunea şi Puterea conduc de-a
pururi Cetatea”. Stema a fost aprobată de către Comisia Naţională de Heraldică,
din cadrul Academiei Române.
Societatea numismatică română - 1903 - Secția Brașov 1978 - 2008
Muzeul Județean de Istorie - Consiliul Județean Brașov
Era la început veacului al XX-lea.
Cultura şi ştiinţa în România prinseseră aripi de zbor stabile şi de
perspectivă, precizându-se domeniile şi principiile de activitate. Se trecea
acum la culegerea primelor roade ale frământatului şi cu rol de pionierat secol
al XIX-lea, când reprezentanţi de frunte ai renaşterii româneşti se dăruiau, cu
întreaga lor fiinţă, intereselor naţionale. Unirea Principatelor şi marile
reforme ale lui Alexandru Ioan Cuza au deschis larg porţile afirmării
învăţământului, ştiinţei şi culturii în România. Publicaţii şi societăţi de tot
felul luau fiinţă, croindu-şi drum spre mintea şi inima românilor. În acest context de
efervescenţă spirituală, o nouă ştiinţă specială se înfiripa în peisajul
intelectual românesc. Informaţiile lui C. Bolliac din „Trompeta
Carpaţilor”, referitoare la unele descoperiri monetare, dar mai ales
lucrările lui D.A. Sturdza şi primele studii de specialitate ale lui M.C.
Sutzu, precum şi alcătuirea unor colecţii monetare, aveau să se constituie ca
temelie a ştiinţei numismatice din România. Începutul secolului al XX-lea va marca pentru
numismatica din ţara noastră un moment de o reală însemnătate. Pe
data de 28 decembrie 1903, la iniţiativa unui grup de entuziaşti şi pasionaţi
ai acestei discipline, lua fiinţă Societatea Numismatică Română
(S.N.R.). Adunarea Generală, în şedinţa sa inaugurală, a votat Statutele
Societăţii şi a ales Comitetul de conducere în următoarea alcătuire: D.A.
Sturdza, preşedinte de onoare; M.C. Sutzu, preşedinte activ; Gr. Tocilescu,
vicepreşedinte; Al. Cantacuzino, secretar; lt. col. G. Iordăchescu, casier
contabil; dr. G. Severeanu, subsecretar şi D. Panku, C. Alessandrescu, Carol
Storck şi E.D. Mirea, membri. O dată cu adoptarea Statutelor se fixa şi ţelul
principal al Societăţii, care îşi propunea „să dezvolte ştiinţa şi arta
numismatică” în România." În prezent SNR are filiale în aproape toate județele
țării. Sus am postat logo-ul Societății Numismatice Române.
Atena era o zeiţă, una dintre cele mai
mari divinități ale mitologiei greceşti, identificată de către romani cu
zeița Minerva.
Era zeița înțelepciunii, pe care grecii o mai numeau și Pallas Athena sau,
pur și simplu, Pallas. Deasupra am postat o poză cu statuia zeiţei Atena care
se găseşte la Muzeul Luvru din Paris. Pe listele Societăţii Numismatice
Române sunt în prezent 400 de colecţionari plătitori de cotizaţie din care
câteva zeci sunt profesionişti care lucrează în muzee, centre de cercetare,
universităţi, iar ceilalţi sunt colecţionari răspândiţi prin toată
ţara.
Situată în centrul vechi al Braşovului, în piaţa cu acelaşi
nume, Casa Sfatului este una dintre cele mai reprezentative
clădiri ale oraşului. Un document din 23 decembrie 1420 menţionează
acordul încheiat între breasla blănarilor şi Adunarea Districtului Ţării
Bârsei, prin care ultimei i se îngăduie să-şi construiască, deasupra bolţii de
vânzare a breslei, o cameră pentru “ acoradrea dreptăţii” şi pentru şedinţele
sfatului orăşenesc. La începutul secolului al XVI-lea documentele vremii
menţionează construirea turnului, străjuit de patru turnuri mici (însemn de
aplicare a pedepsei cu moartea), de unde paznicii supravegheau zi şi noapte
oraşul, anunţând prin sunete de trompetă (de aici denumirea de “Turnul
trompetiştilor”) scurgerea timpului, izbucnirea incendiilor sau venirea
duşmanilor. Pe măsură ce oraşul-cetate devine mai puternic din punct de
vedere economic, comercial şi militar, Casei Sfatului i se adaugă noi încăperi,
iar turnul va fi prevăzut cu un orologiu cu cadrane pe toate cele patru
laturi. În decursul vremii asupra aşezării s-au abătut cutremure, trăznete
sau incendii (cel mai devastator având loc în anul 1689) care au provocat
numeroase distrugeri acestui edificiu. Lucrările de refacere ulterioare vor
schimba în mai multe rânduri aspectul Casei Sfatului adăugând elemente noi,
logia şi stema oraşului. Începutul secolului XX este marcat de încercarea
de demolare a fostului sediu administrativ al Braşovului medieval şi înlocuirea
lui cu o clădire modernă. Din anul 1950 Casa Sfatului primeşte o nouă întrebuinţare devenind sediu al Muzeului
Regional Braşov.
Castelul Bran - România
Castelul
Bran, situat intre Muntii Bucegi si Piatra Craiului, în comuna
Bran, la 30 de km de Brasov, este singurul punct turistic care atrage sute de
mii de turisti datorita unei legende, Legenda Contelui Dracula, deşi izvoarele
spun ca Ţepeş ar fi trecut o singură dată pe aici, în drum spre Braşov. Initial
Castelul Bran (in limba slava «brana» inseamna «poarta») a fost o fortareata
cunoscuta sub numele de Dietrichstein, construita de Ordinul Cavalerilor
Teutoni in anul 1212, care a fost cucerita de sasi spre sfarsitul secolului al
XIII-lea. Prima atestare documentara este din 1377 cand brasovenii au primit,
din partea lui Ludovic I d’Anjou, dreptul de a ridica cetatea pe locul fostei
fortarete. Apoi, intre 1419-1424 a intrat in posesia lui Sigismund. La
sfarsitul secolului al XV-lea a fost subordonata comitetului secuilor si sub
domnia lui Iancu de Hunedoara a trecut sub conducerea voievodatului
Transilvaniei. La 1 decembrie 1920, Castelul Bran a fost donat Reginei Maria a
Romaniei Mari, in semn de recunostinta din partea orasului Brasov pentru
contributia la Unirea cea mare de la 1918. Imediat dupa aceasta, timp de 7 ani,
Castelul a intrat intr-o perioada de restaurare, sub conducerea arhitectului
Curtii Regale, Carol Liman. Acesta a conceput ansamblul ca o resedinta de vara.
Tot in aceasta perioada a fost construita si Casa de ceai. In timpul acestor
lucrari, Castelul a fost dotat cu apa curenta de la o fantana sapata in stanca,
adanca de 57 de metri si iluminat de la o uzina electrica cu turbina. De la
aceasta uzina au fost apoi electrificate, in 1932, satele Bran, Simon si
Moeciu. Apoi, in 1938, Regina Maria a lasat Castelul Bran drept mostenire
Principesei Ileana, care l-a stapanit pana in 1948. Dupa abdicarea Regelui
Mihai si expulzarea Casei Regale, Castelul a intrat in proprietatea statului,
fiind abandonat si devastat. Abia in 1956 a fost amenajat ca muzeu de istorie
si arta medievala. In 1987, castelul a intrat in restaurare, lucrare terminata
in linii mari in 1993. In 2006 Castelul a fost retrocedat lui Dominic de Habsburg,
urmasul Principesei Ileana. In iarna lui 2007 noul proprietar l-a scos la
vanzare. Deoarece consiliul Judetean Brasov s-a arata dispus sa rascumpere
Castelul, avocatii care se ocupau de tranzactie au cerut pretul de 60 milioane
de euro. Dupa o ancheta efectuata de o comisie parlamentara concluzia a fost ca
retrocedarea Castelui Bran catre Dominic de Habsburg nu s-a facut cu
respectarea tuturor prevederilor legale. In final, Castelul Bran a trecut
oficial în proprietatea lui Dominic de Habsburg de la 1 iunie 2009, cand
avocatii Casei de Habsburg si conducerea muzeului au semnat procesele verbale
de predare-primire a castelului. Nepot al Reginei Maria si fiu al Principesei
Ileana, Dominic de Habsburg a dobandit Castelul Bran la aproape sase decenii
dupa ce familia sa a fost fortata de regimul comunist sa paraseasca tara, pe
cand el avea doar zece ani. Dupa ce Ministerul Culturii si Cultelor a retras
majoritatea obiectelor din Castelul Bran, acestea au fost inlocuite cu obiecte
si mobilier care au apartinut familiei de Habsburg, printre cele mai pretioase
fiindCoroana, sceptrul si un pumnal de argint care au apartinut Regelui
Ferdinand, o fotografie-portret a Principesei Ileana cu semnatura acesteia,un
acoperamant al patului Reginei Maria, cateva piese de mobilier, dar si o carte
de oaspeti care a apartinut Reginei Maria acesta fiindu-i daruita, în 1920, de
comunitatea brasovenilor si în care se pastreaza impresiile tuturor
personalitatilor din tara si strainatate ce au trecut pragul castelului de-a
lungul a aproape trei decenii. Potrivit unui reprezentant al aministratiei
Castelului Bran, in castel va fi amenajata si o sala de proiectii cu imagini
ale Arhivei Nationale de Film despre istoria familiei regale si a castelului, o
camera a costumelor familiilor regale, precum si o sufragerie. In plus, in
Turnul Rotund al castelului va fi amenajat un apartament de lux,pentru cei care
vor sa stea sa petreaca o noapte in Castelul Bran. De asemenea, proprietarii
castelului intentioneaza sa restaureze Casa de Ceai a Reginei Maria, aflata in
incinta domeniului Bran, care sa fie apoi deschisa publicului. Intr-una dintre
camerele castelului, a fost amenajata si o camera “Bram Stoker”, unde este
prezentata legenda lui Vlad Ţepeş (cunoscut si ca Vlad Dracul), precum si a
mitului lui Dracula. In curtea Castelului este amenajat un muzeu al satului ce
prezinta viata taranilor din zona, munca si traditiile din zona Rucar-Bran. In
perioada sarbatorii Halloween, Castelul Bran este destinatia preferata a
turistilor americani si englezi. O noua atractie turistica oferita de noii
proprietari este un numar de 10410 sticle de Merlot de Dealu Mare din 2007
botezat ad-hoc „Chateau Bran”, la 45 de lei sticla, si 1377 de sticle de
Cabernet Sauvignon din acelasi an si aceeasi podgorie, la 160 de lei sticla
„înnobilata” cu mentiunea „Reserve de l’Archiduc” si semnatura „Dominic”.
„Ambele sortimente vor fi comercializate doar la Castelul Bran, sub denumirea
«Chateau Bran. Revista americana Forbes a plasat Castelul Bran pe pozitia a
doua in randul celor mai scumpe proprietati din lume, cu o valoare estimata la
140 milioane dolari.
Facultatea de silvicultură Brașov - 30 ani 1957 - 1987
Facultatea de Silvicultură, denumire actualizată – Facultatea de Silvicultură și Exploatări Forestiere, este
una dintre facultățile fanion ale Universității Transilvania din municipiul
Brașov, pentru multe decenii unica facultate care pregătea în România
specialiști în domeniul silvic. Facultatea este și astăzi lider național în
domeniu, cu o ofertă diversă de programe de licență și
masterat. Adresa de corespondență a acestei facultăți este: Strada Sirul Ludwig
van Beethoven, nr. 1, Brașov.
Brașov (în germnaă Kronstadt,
în maghiară Brassó, în latină Corona; de
asemenea pe hărțile vechi trecut Cronstadt sau Brassov,
în dialectul săsesc Kruhnen, Krűnen, Krînen) este reședința și cel
mai mare municipiu al judeţului Braşov, România precum şi mare centru
turistic, industrial, cultural. Potrivit recensământului din anul
2002, a avut o populație de 284596 locuitori, fiind unul dintre cele mai
mari orașe din țară. Tradiția și cronicile calendarelor brașovene
consideră anul 1203 ca an „în care s-a început zidirea Brașovului”, deși
documente și izvoare sigure nu confirmă această dată. Primul act păstrat
care a fost emis în Brașov, purtând mențiunea expresă: „Datum in Braso”,
a fost emis de regele Ladislau al IV-lea în anul 1288. Deasupra
am postat stemele vechi, interbelică, comunistă şi actuală ale oraşului,
drapelele de la anul 1600 şi actual al oraşului și mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură brașovene din vremuri diferire.
Biserica Neagră
Turnurile Zeidner
Gimnaziul mare greco ortodox român
Restaurantul Cerbul carpatin
Cartierul muncitoresc Steagul Roșu
Biserica Sfântul Nicolae
Fabrica de celuloză
Oficiul poștal
Școala evanghelică Madchen
Sinagoga
Spitalul de ochi
Brașov este
un judeţ din România aflat în sud-estul Transilvaniei, care
include regiunile istorice Ţara Bârsei, Ţara Făgăraşului şi Altland-ul
săsesc. Situat în partea centrală a țării, pe cursul mijlociu al râului
Olt, în interiorul arcului Carpatic, judeţul Braşov deține 2,3% din suprafața
țării, adică 5351 kilometri pătrați, numără aproximativ 630000 de locuitori şi are capitala
în oraşul cu acelaşi nume - Braşov. Ca subunităţi administrative judeţul are în
compunere 4 municipii - Brașov, Făgăraș, Săcele și Codlea, 6 oraşe - Predeal,
Zărnești, Râșnov, Victoria, Rupea, Ghimbav şi 43 de comune. Deasupra am postat
stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, și mai jos pozele
câtorva monumente de cultură și arhitectură din județul Brașov, din vremuri diferite.
Cetatea - Prejmer
Cetatea - Râșnov
Liceul Radu Negru - Făgăraș
Dispensarul - Bran
Hotel Sylva - Bran
Hotel Schwarzburg - Codlea
Școala evanghelică - Codlea
Cazarma - Ghimbav
Biserica și Cimitirul românesc - Hălchiu
Casa funcționarilor Ministerului de Finanțe - Predeal
Hotel Predeal - Predeal
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Michelangelo Buonarroti,
pictor, desenator, poet, sculptor și arhitect italian,
a trăit între anii 1475 - 1564
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 30.11.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu