Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea maghiară BEREKBOSZORMENY,
județul HAJDU - BIHAR, din vremuri diferite, câteva trimiteri
poștale ilustrate și o insignă locală.
Școala
Biserica catolică
Biserica evanghelică reformată
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Insignă locală
xxx
"BĂTĂLIE"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
DIN INTELIGENȚA
ȘI SPIRITUALITATEA
POPOARELOR LUMII
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
O MEDALIE, O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Insigna - 30 de ani 1968 - 1998
Prima expoziție de insigne - Colecția Col.Ioan Dogaru - București
Mai jos prezint un scurt istoric al mișcării insignografice din România. La
începutul anilor 1950 în ţara noastră existau câteva colecţii remarcabile de
insigne, în marea majoritate amestecate însă între cele de monede, medalii sau
timbre. Începutul unei colecţii organizate de insigne în România o datorăm lui
Dogaru Ioan care încă din 1948 a început să îşi ordoneze piesele după anumite
criterii şi tematici. Peste două decenii militarul de carieră Dogaru Ioan are o
idee deosebită de a prezenta într-o expoziţie o parte din colecţia sa care acum
număra peste 4200 de piese. Şi astfel, la data de 24 martie 1968 este semnat în
mod oficial actul de naştere al insignografiei româneşti la Casa Centrală a
Armatei, actualmente Cercul Militar Naţional. Expoziţia a întrunit toate
elemenetele specifice unei manifestări de ţinută: invitaţie tipărită, afiş,
catalog şi ceea ce a fost cel mai important, insignă proprie. Evenimentul a
fost mediatizat în revistele Magazin, Flacăra şi Viaţa Militară. Un impact
mediatic în activitatea insignografică din ţară l-a avut expoziţia itinerantă
de insigne realizată de col. Dogaru Ioan, la Casele armatei din Braşov, Iaşi,
Bacău, Constanţa, respectiv la Palatul Pionierilor de la Cotroceni. La 7 ani de
la expoziţia de insigne din capitală, are loc la Petroşani prima întâlnire pe
ţară a colecţionarilor de insigne (2 - 3 august 1975), rod al colaborării a
trei colecţionari de marcă din ţară: col. (r) Dogaru Ioan - Bucureşti, Milovan
Pavel - Timişoara şi Dula Aurel – Petroşani. Următoarele întâlniri anuale au
avut loc la Timişoara, Craiova, Bucureşti- Casa Centrală a Armatei, Petroşani,
Arad, Tg. Mureş etc. După 1989, activitatea noastră a trecut printr-o
perioadă foarte dificilă, iar timp de 10 ani toate întâlnirile au avut loc la
Petroşani. Trecând peste acest şoc, ne-am reorganizat şi a apărut ideea
înfiinţării unei asociaţii care să degreveze Societatea Numismatică Română de
activitatea insignografică care a luat un avânt deosebit în România.
Insigna - A.C.I.R. (Asociația colecționarilor de insigne din România)
Cu ocazia primului Congres Naţional de Insignografie, de la Petroșani, din zilele de 18 – 20 septembrie 2009, a
avut loc şi Adunarea Generală de Constituire a Asociaţie Colecţionarilor de
Insigne din România (ACIR). Cei 80 de participanţi au votat statutul asociaţiei
şi au ales organul de conducere al acesteia. În baza hotărârii Judecătoriei
Petroşani, Asociaţia a fost înregistrată la grefa acestei instituţii, în
registrul special la nr. 33/16 decembrie 2009. La baza relaţiilor dintre cei
100 de membrii ai asociaţiei stau 3 principii pe care dorim să le păstrăm şi
asupra cărora insistăm: prietenia, întrajutorarea colegială şi încrederea
reciprocă. La ora actuală conducerea asociaţiei este în căutarea unei sigle
care să ne reprezinte. Până în prezent, printr-o bună coordonare din partea
ACIR a activităţii s-a reuşit menţinerea reuniunilor noastre timp de 39 de
ediţii consecutive, care de 5 ani au fost ridicate la rang de congres, având la
bază propunerea regretatului col. Dogaru Ioan. Prin unirea forţelor a două
localităţi aflate la mare distanţă (Alexandria - Petroşani), dar legată
printr-o voinţă şi o preocupare comună s-a reuşit spre bucuria tuturor
relizarea menţinerii expoziţiilor naţionale şi implicit a reuniunilor. De la
înfiinţare, ACIR a preluat dificila sarcină de atribuire în fiecare an a
premiilor Floarea de colţ, cea mai importantă distincţie care
recompensează atât colecţionarii membri ACIR, cât şi persoanele care se implică
în menţinerea activităţii insignografice din ţara noastră, sarcină deosebit de
onorantă de care ne-am achitat. În ultimii ani premiul Floarea de Colț a fost
înlocuit prin înmânarea insignei ACIR – Colecționar emerit. Publicaţia
oficială a Asociaţiei este Jurnalul Insignografic, cu apariţie semestrială.
Colectivul de redacţie al Jurnalului este format din trei membri şi un fotograf
profesionist.
Cercul militar, denumirea
alternativă Casa centrală a armatei sau Cercul Militar Național este
o clădire din București, care găzduiește instituția centrală de cultură a
Armatei române, cu profil cultural-educativ, artistic, recreativ-distractiv,
precum și de imagine, reprezentare și protocol. Cercul militar a
fost considerat drept locul consacrat al întâlnirilor ofiţerilor în afara
cazărmii unde se discutau probleme legate de teoria războiului, chestiuni
doctrinare sau de strategie militară. Nu trebuie neglijat nici aspectul monden
al cercurilor militare, acestea având rolul de pilon de comunicare între armată
şi societatea civilă. Ideea înfiinţării cercurilor militare în garnizoanele
armatei române a apărut în deceniul al optulea al secolului al XIX-lea cu puţin
timp înainte de războiul de independenţă. Astfel Cercul Militar al ofiţerilor
din garnizoana Bucureşti a luat fiinţă la data de 15 decembrie 1876. Noua
instituţie a fost pusă în patronajul direct al, pe atunci, principelui Carol I.
Asemenea celorlalte cercuri militare si cel din garnizoana Bucureşti era un mod
de asociere privată a corpului ofiţieresc, desfăşurarea activităţilor fiind
susţinute financiar prin cotizaţiile membrilor sau prin donaţii ori
valorificarea unor produse culturale. Primul sediu al cercului din capitală se
găsea în localul Eforiei din Bulevardul Elisabeta (în prezent sediul Primăriei
sectorului 5). Apoi, din aprilie 1887 s-a mutat în Casa Greceanu, local aflat
la intersecţia Căii Victoriei cu Bulevardul Elisabeta în apropierea Bisercii
Doamnei. La începutul secolului al XX-lea, Cercul Militar s-a mutat in Casa
Oteteleşanu în locul căreia se va ridica mai târziu Palatul Telefoanelor. Prima persoană
care face publică ideea de local propriu pentru Cercul Militar din Bucureşti
apare la generalul Eraclie Arion, idee primită cu rezerve din varii motive,
primordial fiind cel financiar. In cele din urmă, dupa dobândirea calităţii de
persoană juridică a cercului si după numeroase discuţii se obţine aprobarea
pentru construirea unui local propriu. Avand in vedere numeroasele edificii
care se ridicau la acea perioadă în Bucureşti s-a optat în cele din urmă pentru
terenul pe care s-a aflat Mănăstirea Sărindar care
fusese demolată de municipalitate în 1896. Terenul era insă în proprietatea
Ministerului Agriculturii si Domeniilor iar pentru obţinerea lui era necesară
aprobarea celor două camere ale Parlamentului. Problema a fost discutată mai
întai în Senat. Prima şedinţă în care proiectul s-a aflat pe ordinea de zi a
senatorilor a fost 19 martie 1897. Pe 24 martie, la doar 5 zile de la prima
dezbatere, proiectul este supus la vot de preşedintele Senatului, Dimitrie A.
Sturdza. Aceştia l-au admis cu 50 de voturi pentrusi 36 împotrivă.
Intenţia ca legea să intre imediat în dezbatere şi în Camera Deputaţilor nu s-a
materializat astfel încât construcţia a trebuit sa sufere amânări. La data de
26 martie 1897 guvernul condus de P.S. Aurelian a căzut şi s-a format un altul
condus de Dimitrie A. Sturdza în care portofoliul Ministerului de Război a
rămas cu acelaşi titular în persoana lui Anton Berindei, care fusese numit la
25 noiembrie 1896. Proiectul de lege a fost trecut si prin Camera Deputaţilor
unde este aprobat cu 67 de voturi pentru si doar 5 împotrivă. La 5 aprilie 1898
legea era promulgată si de Carol I. Obţinerea
terenului pentru viitorul palat reprezenta un mare pas înainte pentru Cercul
Militar din Bucureşti dar şi pentru elita militară a ţării în general. Locul
destinat viitoarei clădiri întrunea toate condiţiile necesare privind
amplasamentul unei asemenea instituţii. În plus, nu era de neglijat nici
valoarea istorică a locului. Pe acest teren a funcţionat vreme de câteva
veacuri biserica Sărindar unul dintre cele mai frumoase lăcaşe de cult din
Bucureşti. După războiul de independenţă, biserica, a rămas neîngrijită intrând
într-o stare de degradare vizibilă, în 1893 Nicolae Filipescu, primarul
Bucureştilor, hotărând dărâmarea ei. Proiectul iniţial fusese semnat de
Dimitrie Maimarolu însă de la acel moment trecuseră deja 12 ani iar noi idei
începuseră deja să se contureze in special in jurul generalului Vasile Zottu
care aprecia că proiectul corespundea doar in mică parte noilor
realităti. În consecinţă generalul Zottu împreună cu echipa sa de colaboratori
au adus o serie de modificări proiectului iniţial aceasta reprezentând cauza
unui conflict ce se va dovedi de lungă durată cu arhitectul Dimitrie Maimarolu
si cu echipa acestuia de colaboratori. În anul 1911 pentru execuția construcției
a fost acceptată antrepriza Blekman-Moscovici. Proiectantul
principal al monumentalului Palat al Cercului Militar Național a fost
arhitectul român Dimitrie Maimarolu, în colaborare cu V. Ștefănescu și E.
Doneaud. Beneficiarul lucrării a fost Cercul militar al ofițerilor din
garnizoana București, organizație a ofițerilor români înființată în 15
decembrie 1876. Fondurile necesare au fost adunate din donații, subscripții și
cotizații ale ofițerilor (circa 80%), precum și din subvenții de stat și împrumuturi
rambursabile. Palatul Cercului Militar Național a fost ridicat pe locul fostei
Mănăstiri Sărindar, pe un teren mlăștinos. Din cauza solului umed, mlăștinos și
nisipos, la recomandarea inginerilor Anghel Saligny și elie Radu, în data de 17
mai 1912 se adoptă soluția unei fundații pe piloni de stejar, înfipți în
terenul ferm de sub mlaștină. La declanșarea primului război mondial,
construcția se prezintă terminată „la roșu și învelită". În data de 2
aprilie 1916 „Gazeta ilustrată" consideră că Cercul Militar din București
este „podoaba arhitecturală a țării (...), cel mai frumos, cel mai
impunător din toate palatele cu care, în ultimele decenii, știința și simțul
estetic al marilor arhitecți români și străini au înzestrat România".
Ca urmare a ocupării Capitalei de către trupele Puterilor Centrale, Cercul
Militar este evacuat. La revenirea armatei în București, clădirea este găsită
devastată în interior, reluându-se lucrările de reparații. În data de 4
februarie 1923, în prezența regelui Ferdinand I și a reginei Maria a
României, a ministrului de război, generalul Gheorghe Mărdărescu și a
comandantului Corpului 2 Armată, generalul Ștefan Holban are loc inaugurarea
oficială, solemnă, a Palatului Cercului Militar. În perioada comunistă,
inscripția "Cercul Militar" de
pe frontispiciul clădirii a fost înlocuită cu inscripția "Casa Centrală a Armatei".
După 1989, aceasta a fost înlocuită cu inscripția "Cercul Militar Național".
Legea 346 din 21 iulie 2006 privind organizarea și funcționarea
Ministerului Apărării, prevede, printre altele, la art 47 că:” În cadrul
Ministerului Apărării funcționează următoarele instituții de interes național:
Muzeul Militar Național, Biblioteca Militară Națională și Cercul Militar
Național. Col. r. Ioan Dogaru - 85 ani - 2007
Ioan Dogaru s-a
nascut in satul Galbeni, din comuna bacauană Nicolae Bălcescu. In paralel cu
activitatea militara s-a preocupat de numismatica si medalistica. In 1965 a
devenit membru al Societatii Numismatice Române iar in 1980 a fost numit membru
in comitetul de conducere al acestei asociatii. In anul 1996, col (r) Ioan
Dogaru a facut o donatie Muzeului Judetean de Istorie din Bacau. Initial a
donat 267 de obiecte (medalii, plachete, diplome, lucrari de specialitate). In
anii urmatori a completat colectia pina la 396 de piese.
Insigna - A.S.E. (Academia de Științe Economice) - 100 de ani
Academia de Studii Economice din
București, abreviat ASE, este o
instituție publică de învățământ superior, fondată în anul 1913. În anul
2011 instituția a fost clasificată în categoria universităților de vârf din
România, respectiv cea de „Universități de cercetare avansată și educație”. Academia
de Studii Economice din București a fost înființată prin Decret Regal, la 6
aprilie 1913, sub denumirea de „Academia de Înalte Studii Comerciale și
Industriale” (AISCI). La 19 august 1921, AISCI a primit dreptul de organizare a
doctoratului prin Legea de modificare a Regulamentului de organizare și
funcționare a AISCI, publicată în Monitorul Oficial nr. 110. La 17 noiembrie
1927, apar două niveluri de pregătire: licență, de trei ani; doctorat, de cel
puțin un an. Incepand cu anul universitar
1929-1930, se introduce anul preparator. Acesta este integrat in 1936 in anii
de studii. La 1 ianuarie 1935, AISCI trece din subordinea Ministerului
Comerțului și Industriei în cea a Ministerului Instrucțiunii Publice. În anul
1951 s-a introdus educația fizică și sportul ca disciplină obligatorie în
planurile de învățământ ale ISEP. Începand cu anul universitar 1951-1952, se
introduce învățământului fără frecvență. În anul 1957, durata studiilor la zi
devine cinci ani, pentru toate facultățile. Începand cu anul universitar 1968 -
1969, se introduce învățământului seral. În anul 1971 s-au introdus cursurile
postuniversitare. În anul 1991, s-a introdus învățământului de lungă și scurtă
durată (colegii). În anul 1993, s-a introdus învățământul organizat pe cicluri
(module): ciclul I - anii I și II, trunchi comun; ciclul II - anii III, IV (și
V), specializări. Începând cu anul universitar 1994 - 1995, se introduc
studiile aprofundate (un an, după licență). Acestea au trecut in categoria
studiilor postuniversitare in 1995. În anul 1997, ASE a devenit Institutie
Organizatoare de Doctorat (IOD). Programul de pregatire doctorala era formata
din doua etape: programul de pregatire generala si etapa de elaborare a tezei.
De asemenea programul Tempus de mobilitati internationale ale studentilor a
fost inlocuit de programul Erasmus. Începând cu anul universitar 1998-1999, se
introduce învățământul la distanță (sub numele de "Învățământ Economic
Deschis la Distanță"). De asemenea se introduce sistemul creditelor
transferabile - ECTS (European Credit Transferred System) - fiecarui semestru
universitar alocandu-i-se 30 de credite; trecerea de la un an la altul era
conditinata de acumularea unui numar minim de credit. Începând cu anul
universitar 2000-2001, se introduc programele de masterat (trei semestre, dupa
licenta). Se renunță la studiile aprofundate (două semestre). În anul 2004, s-a
înregistrat maximul istoric al numărului de studenți ai ASE: 52793. În anul
2005, s-a implementat procesul Bologna statuat prin legea nr. 288/2004 care
prevedea că studiile universitare să aibă trei niveluri: licență (3 ani),
masterat (2 ani), doctorat (3 ani). Se renunță la învățământul de scurtă durata
(colegiile), ultimele promoții fiind în anul universitar 2006-2007. În anul
2010, se introduc programe de tip cercetare postdoctorală. În anul 2011, se
introduce un nou model al doctoratului, axat, exclusiv, pe cercetare, conform
Legii nr.1 /2011, a Educației Naționale. De asemenea, se schimbă sistemul de
management în universități. Denumirea inițială de „Academia de Înalte Studii
Comerciale și Industriale din București” s-a menținut până în anul 1947, când,
în urma fuzionării cu Academia de Studii Cooperatiste, a devenit „Academia de
Studii Comerciale și Cooperatiste”. În 1948 Academia de Științe Comerciale și
Cooperatiste și-a schimbat numele în „Institutul de Științe Economice și
Planificare” (ISEP). În anul 1952, Institutul de Științe Economice și
Planificare devine V. I. Lenin, iar din anul 1958 în „Institutul de Științe
Economice” (ISE). În 1967, „Institutul de Stiințe Economice” (ISE) și-a
schimbat denumirea în „Academia de Studii Economice” (ASE). ASE avea
urmatoarele facultați: Ecomomia producției, Calcul economic si cibernetică
economică (nou inființata), Comerț (cu o noua secție: Economia comerțului
exterior), Finanțe, Contabilitate, Economie generală. Universitatea de Studii
Economice din București are peste 20.000 de studenți (niveluri universitare și
postuniversitare) în unsprezece facultăți. Universitatea s-a poziționat ca o
instituție de cercetare, găzduind 23 centre de cercetare recunoscute și
aprobate de Consiliul Național al Cercetării Științifice din Învățământul
Superior. În cadrul Ase funcționează: 13 facultăți, 23 centre de
cercetare, 8 asociații studențești, 36 programe de
licență, 90 programe de masterat și 10 programe de doctorat.
Insigna - Fotbal Club Dinamo București
Dinamo (la fel ca și Steaua) sunt un caz
tipic de rescriere a istoriei si un exemplu ca spalarea creierelor a dat
rezultate. Nu am nimic cu cei care sustin dezinteresat aceste echipe, chiar
daca cei mai multi o fac din oportunismul si comoditatea de a tine cu cel mai
tare la un moment dat. De altfel, sunt echipele cu cei mai multi suporteri de
conjunctura. Vreau sa vorbesc despre ele nu din fanatism pentru alta echipa ci
pentru ca mi se par exemple flagrante de falsificare a istoriei. Scopul
infiintarii celor doua cluburi ale regimului comunist in Romania a fost acela
de a arata ca intre tara noastra, proaspat anexata de blocul sovietic si
“fratele mai mare”, U.R.S.S., exista legaturi “trainice”. “Masele” si-au
insusit aceasta aluzie mai bine decat ar fi putut spera ocupantul sovietic si
au inceput cu timpul chiar sa iubeasca sincer bocancul care le strivea. Ma rog,
in cazul de fata, echipele purtatoare de bocanc. Minciuna cea mai draga a
laudatorilor acestor corpuri straine din fotbalul romanesc e ca istoria
sportiva incepe cu ei, respectiv ca aceste cluburi au adus glorie tarii. De
doua ori fals. In primul rand, in Romania exista o miscare fotbalistica
efervescenta inainte de al doilea razboi mondial. Cel putin la data infiintarii
celor doua grupari exista nu numai un campionat cu traditie dar si ligi
inferioare. Infiintarea Stelei si, anul viitor, a lui Dinamo direct in prima
divizie constituie un pacat originar si o incalcare limpede a regulilor
jocului. Imaginati-va ca ati infiinta acum un club de fotbal pe care ati cere
sa il inscrieti direct in Liga Campionilor! Inca de la bun inceput se dadea
semnalul ca nu avem de-a face cu simple echipe de fotbal ci cu echipele
sistemului. Anul 1947, anul in care era infiintat Asociatia Sportiva a Armatei
(viitoarea Steaua – nume pe care l-a primit abia in 1961) e unul dintre cei mai
nefasti ani din istoria Romaniei. Cam care era atmosfera in tara? In februarie
1947, Consiliul de Ministri il proclama pe Stalin cetatean de onoare al
Romaniei; Partidul National Taranist era desfiintat in urma unei inscenari
comuniste, iar liderul sau Iuliu Maniu era condamnat la moarte si executat in
acelasi an in care Regele Mihai era obligat sa abdice. Asocierea numelui Stelei
cu cel al armatei e o manipulare grosolana, care dorea sa alipeasca aceasta
echipa de un element propriu natiunii. De altfel, nicaieri in lumea libera nu
exista echipe ale armatei sau ale politiei, aceasta fiind o absurditate cum ar fi
existenta unei echipe a Guvernului sau a altor institutii ale statului. In anul
1947 trebuie retinut ca era vorba in fapt de o armata de ocupatie. Conducatorii
militari care dusesera greul razboaielor fusesera asasinati sau marginalizati
sub pretextul colaborarii cu aliatul german, locul lor la comnda fiind luat de
membrii diviziei Tudor Vladimirescu. Acestia erau comunisti slab instruiti din
punct de vedere militar dar indoctrinati prin stagii de pregatire la Moscova,
multi alogeni, veniti literalmente pe tancurile sovietice in tara. Oricum,
in acel an si aproape un deceniu dupa, in tara ultimul cuvant il avea o alta
armata, armata rosie, care ocupase tara si isi impusese un
guvern-marioneta. Ca si Dinamo, Steaua are si ea surate in tari din fosta
Uniune Sovietica si imprejurimi, gen TSKA Sofia sau TSKA Moscova, de asemenea,
club al armatei. Ca Steaua era de fapt un club care avea mai multe in
comun cu armata rosie decat cu armata romana o dovedesc primele sale sigle, pe
care sta la loc de cinste steaua rosie in cinci colturi de pe caschetele si
tancurile sovietice. Abia in anii 60 aceasta stea va fi schimbata cu una de
culoare galbena care sa induca ideea de patriotism, iar dupa Revolutie, steaua
bolsevica avea sa fie denumita cu tupeu ca fiind „steaua crestina” de catre
analfabetul care a devenit patronul clubului. Primele sigle ale clubului
Steaua poarta nu doar steaua in cinci colturi ci si steagul rosu sau cununa cu
spice din heraldica bolsevica. Tot rosul comunist e culoarea de baza si pentru
Dinamo. Putini isi mai aduc aminte acum ca pana in 1989 si pe sigla
clubului din Stefan cel Mare a figurat la loc de cinste o stea rosie in cinci
colturi, ingalbenita mai apoi. Dupa Revolutie, conducatorii clubului Dinamo au
mai renuntat la cateva simboluri definitorii, cum ar fi spicele de grau si
litera D in grafia kirilica, aflat multi ani pe blazon. Anul in care Stalin
dicta infiintarea unui club cu numele Dinamo si la Bucuresti (1948) e unul la
fel de sumbru ca si precedentul, fiind anul deplinei comunizari a tarii.
Parlamentul era inlocuit cu Marea Adunare Nationala, aleasa printr-un simulacru
democratic, iar conducerea tarii era preluata in mod brutal si dictatorial de
Gheorghe Gheorghiu-Dej. In cazul lui Dinamo, intentia lui Stalin de a
arata ca exista legaturi multiple intre statele din imperiul comunist e mult
mai vizibila. Echipe cu acelasi nume se vor regasi aproape in toate marile
orase comuniste. De altfel, acestea se vor intalni periodic in competitii
denumite dinamoviade si ramase in istorie prin aranjamentele proverbiale in
urma carora castigatoarele erau stabilite in culise. Impunerea prin influenta
politica in competitiile sportive va deveni marca acestor doua grupari asociate
cu sistemul. Totul era permis. Jucatorii care nu puteau fi tentati de conditiile
financiare excelente erau adusi prin cea mai sigura metoda de transfer
imaginabila: recrutarea! Cum tot trebuiau sa-si satisfaca undeva stagiul
militar obligatoriu nu avea decat de ales: la armata, la militie sau la
puscarie. Diferenta nu era oricum prea mare. Steaua si Dinamo au inventat si
sistemul cu false competitoare, umpland campionatul cu echipe satelit. Fata de
Gloria Buzau de azi, inainte de 89, acele echipe purtau chiar in titulatura una
din cele doua denumiri. Asa era cazul cu mai multe echipe gen ASA
(Asociatia Sportiva a Armatei) Targu Mures, Steaua Mizil, Dinamo Pitesti,
Dinamo Bacau, asta pentru a aminti exemple din „perioada romantica”. Spre
sfarsitul anilor 80 in prima liga si-au facut intrarea triumfal FC Olt (echipa
lui Piturca din satul natal al lui Ceausescu, Scornicesti) sau Victoria
Bucuresti (echipa Securitatii, condusa de Mitica Dragomir). Prima a reusit
promovarea in prima liga dupa un meci de pomina in care a reusit sa isi refaca
golaverajul necesar. Scorul inregistrat, unul care nici nu batea la ochi in
acele vremuri: 18-0 ! Cand toate aceste metode murdare nu erau suficiente se
intervenea direct de catre „patronii” de facto ai cluburilor, respectiv
Valentin Ceausescu pentru Steaua si Tudor Postelnicu (ministru de interne in 89)
pentru Dinamo. De pomina a ramas episodul in care Steaua si-a trecut in
palmares o Cupa a Romaniei pe care o pierduse pe teren cu un scandal monstru,
printr-un decret semnat a doua zi de insusi Nicolae Ceausescu. De obicei, nici
nu era nevoie sa se mai recurga la asemenea metode, dat fiind ca echipele
reusisera sa devina adevarate representative nationale in conditiile in care
isi alegeau practic orice jucator de pe piata interna. Sa te mandresti in
asemnea conditii cu performante europene e o dovada de tupeu. Asemenea ispravi,
gen castigarea Cupei Campionilor de catre Steaua in 1989 starneau doar ironii
din partea presei straine care se amuza pe marginea hobby-ului beizadelei
dictatorului de la Bucuresti. Sa fim seriosi, o echipa adunata cu forta de fiul
unui Saddam sau Mobutu nu ar starni nimanui admiratia, ci ar intregi imaginea
de tara subdezvoltata. Cum Steaua si Dinamo erau intr-o foame de trofee si
medalii, trebuiau recuperate cam multe decenii in care alte cluburi adunasera
performante si simpatizanti. Prin urmare, cele mai lovite au fost cluburile cu
traditie. Unele, gen Ripensia Timisoara – primul club profesionist de fotbal
din tara – au fost chiar desfiintate. Altele, ca Poli Timisoara, UTA Arad,
Rapid Bucuresti, fortate sa retrogradeze. Gesturile de fronda costau si ele
scump gruparile cu fani adevarati, pentru ca foarte multi ani cele doua cluburi
au avut reale dificultati in a-si umple tribunele. Daca veti vedea imagini de
la semifinala de Cupa Campionilor din 1986 veti vedea cadre bizare cu tribune
intregi in verde. Asta pentru ca aducerea de autocare cu soldati chiar si la
meciurile din cupele europene era o practica uzuala din lipsa de sustinatori.
Sa nu uitam, privind acum numarul de fani oportunisti ai acestor doua echipe,
si ca in anii 80 televiziunea de stat (singura existenta) nu mai transmitea
meciuri din campionat decat daca una dintre competitoare era Steaua sau Dinamo.
In 1990, ministrul sportului Angelo Niculescu a propus desfiintarea celor doua
grupari care aduceau aminte de ocupatia comunista. Masura a fost luata in mai
multe state care s-au rupt cu adevarat de acest sistem. Nume ca Dinamo Zagreb
sau Varsovia au fost abandonate rapid pentru conotatia lor rusinoasa. La noi,
insa, cum la putere ramasesera oameni din aceleasi structuri simpatizante ale
echipelor cu epoleti, s-a optat, dupa cum se poate observa doar pentru unele
cosmetizari ale unor sigle din care au fost sterse „discret” urmele trecutului.
Sursa - NET - Blogul lui Schmoukiz
Dinamo Bucureşti este unul dintre cele mai vechi cluburi sportive din
capitală, fondat 1948, şi este împărţit în mai multe departamente sau
discipline sportive. Palmaresul general al clubului se prezintă
astfel:
JOCURILE OLIMPICE (1956 - 2008)
- 122 medalii (35 aur, 38 argint, 49
bronz)
CAMPIONATE MONDIALE
- 797 medalii ( 243 aur, 260 argint,
294 bronz )
CAMPIONATE EUROPENE
- 880 medalii ( 248 aur, 301 argint,
331 bronz )
CAMPIONATE BALCANICE
- 3675 medalii ( 1254 aur, 1567
argint, 854 bronz )
JOCURI MONDIALE UNIVERSITARE
- 179 medalii (70 aur)
CUPA CAMPIONILOR EUROPENI
- 9 locuri I (
3 volei masculin, 1 handbal, 1 rugby, 3 scrimă , 1 tenis )
- 5 locuri II (scrimă)
- 1 loc III (scrima)
CUPA CUPELOR
- 1 loc I (volei masculin)
RECORDURI OLIMPICE : 5
RECORDURI MONDIALE : 4
RECORDURI NAŢIONALE : 2632
TITLURI DE CAMPIONI NAŢIONALI :
10751
Sus am postat emblemele clubului
Dinamo de-a lungul timpului.
Fotbal club Dinamo București, pe scurt Dinamo, este un club profesionist de
fotbal din București, fondat în anul 1948, care evoluează în Liga I. Echipa
își dispută meciurile importante de acasă pe Arena Națională iar celelalte
meciuri pe arena Dinamo. Din punct de vedere al numărului de trofee, Dinamo
este al doilea cel mai prestigios club de fotbal din România, având în palmares
18 titluri naționale, 13 cupe naționale și 2 supercupe. Fostă echipă a
Ministerului de Interne, istoria lui Dinamo a fost marcată de rivalitatea
permanentă cu alt mare club bucureștean, Steaua, echipa Ministerului Apărării
Naționale, întâlnirile dintre cele două echipe de fotbal fiind considerate ca
fiind cele mai importante meciuri ale anului, adesea decisive pentru câștigarea
campionatului. Set 3 jetoane - Athena Casino
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei
firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi
ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele monedelor
metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori
ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de administraţie ale
unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau
schimbate la casierii în monedă adevărată. Aici am prezentat un set de trei
jetoane de joc ale Cazinoului Athena din stațiunea Mamaia, județul Constanța,
având valorile de 25 și 500 Euro dar și 10 lei.
Cazinoul Athena
este proprietatea lui Mohammad Murad, cel mai mare investitor din turismul de
pe litoral. Este vorba despre un cazinou integral live, fără jocuri
electronice, fără păcănele, în care toate jocurile sunt asistate de crupieri,
fără jocuri electronice. Investiția este amplasată la parterul unui butic-hotel.
Athena Casino este o încăpere de 1500 metri pătrați, iar investiția s-ar fi
ridicat, potrivit reprezentanților companiei, la 5 milioane de euro. Athena
Casino are 12 mese pentru ruletă americană, black jack, texas, carraibean
pocker și ultimate taxas hold’em. Este singurul cazinou din România cu piscină
interioară.
Medalia masonică - Loja Sapienția București - 22 april 1911
Piesa de mai sus este o Medalie de
lojă masonică, cu toartă, Loja Sapientia București din anul 1911, gravată
de Menachem Carniol Fiul. Medalia este confecționată din bronz argintat, are
forma rotundă, cu diametrul de 37 milimetri, putînd fi admirată în colecția
Muzeului Național de Istorie a României. Pe avers este redată o coroană formată
din două ramuri de stejar, legate la partea inferioară cu o panglică. În
interiorul coroanei este aplicată pe două rânduri orizontale inscripția: “L. SAPINETIA / BUKAREST”. Deasupra
inscripției este reprezentat semnul Delta luminos, iar dedesubt este marcată
litera G mare, între brațele unui compas și echer. Pe avers, în interiorul unui
cerc continuu format din cercuri mici întrepătrunse este aplicată pe două rânduri
orizontale inscripția: “22 APRIL / 1911”. Deasupra acestei inscripții este
reprezentat un pentaclu flamboaiant având în centru o cruce de Malta, iar
dedesubt este redat un ornament decorativ format din trei puncte coliniare
prelungite în lateral cu cîte o linie.
Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii
și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor,
semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru,
semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra
brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) –
semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea,
Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie
- știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran".
Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul 1459. În anul
1862 devine capitala României. De atunci suferă schimbări continue, fiind
centrul scenei artistice, culturale și mas-media. Între cele două războaie
mondiale, arhitectura elegantă și elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul
Paris”. În prezent, capitala are același nivel administrativ ca și un
județ și este împărțită în șase sectoare. Deasupra am postat drapelul,
stemele interbelică, comunistă și actuală ale orașului precum și mai jos fotografiile câtorva monumnet de cultură și arhitectură bucureștene, din vremuri diferite dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Vama Poștei
Ștrandul Kisseleff
Teatrul de operă și balet
Expoziția generală română 1906 - Pavilionul Agriculturii
Teatrul de vară 23 August
Teatrul Liric Leon Popescu
Vechiul Teatru național
Teatrul de vară Alhambra
Strada Stavropoleus
Strada Șelari
Strada Doamnei
Turnul Colței
Calea Victoriei
Străzile Smârdan și Șelari
Noul Teatru național
Universitatea
Ștrandul Lido
Muzeul național al țăranului român "Dimitrie Gusti"
Casă autentică din Moișeni, jud.Satu Mare, Țara Oașului
Televiziunea română
Templul coral
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Pictor francez Eugene Delacrois,
a trăit între anii 1798 - 1863
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 27.11.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu