0,5 franci 1917
SENEGALUL ÎNALT ŞI NIGER
A fost o confederaţie de state
formată din statul Niger
şi o parte a statului Senegal,
cu statut de colonie franceză
și a existat între anii 1904 – 1922,
fiind situată în partea de vest a Africii.
Nu se cunoște suprafața și populația
acestei confederații de state
dar se știe că a avut capitala la Bamako,
azi capitala statului Mali.
Nu a avut o deviză națională unanim acceptată.
Stema: Necunoscută
Steagul oficial (cel al Franţei):
Marcă poștală
Monedă
Deasupra admiri o piesă de filatelie
și una de numismatică emise
de această confederație de state, iar mai
jos am postat trei monumente reprezentative
pentru cultura și arhitectura acestui stat. Turnul Africii
Monumentul Independenței
Hotelul Sheraton
xxx
"DOAR ÎNAINTE"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
DIN INTELIGENȚA
ȘI SPIRITUALITATEA
POPOARELOR LUMII
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Medalia masonică - Virtute și Înțelepciune
Produsul
medalistic de mai sus este o medalie masonică de recunoștință - „VIRTUTE ET SAPIENTIA”, (Virtute şi înţelepciune)”, gravată de F.
Constadius. Pe avers, în interiorul unui cerc liniar continuu, este
reprezentată zeița Minerva aşezată pe nori purtând un coif, capul este întors
spre dreapta, în mana dreapta ţine însemnele masonice pe o panglică.
În stânga pe braț ţine un șarpe care îşi muşcă coada, adică “Uroborusul” simbolul continuităţii vieţii
de după moartea trupească sau a nemuririi şi a ciclului de perfecţionare
continuă. În lateral apar simbolurile şi intrumentele masonice: cap de mort,
carte, spadă, compas, mistrie și echer. În josul medaliei se poate
observa harta Moldovei. Dacă la partea superioară periferic curbat este
aplicată inscripția: “VIRTUTE ET SAPIENTIA”, la partea de jos liniar este
aplicată inscripția: “SADOGURA”. În centrul reversului, în interiorul unui cerc liniar continuu este
reprezentată o cororană formată din două ramuri de stejar, legate la partea
inferioară cu o panglică, în interiorul căreia este aplicată pe cinci rânduri
orizontale următoarea inscripție: “MOLDAV. CALCULUM AL. BUM ADIECERUNT
MAIORES 5 7/4 7”. text tradus de Nicolae Iorga astfel: “Strămoșii
au dat (adus) noroc Moldovei”. Acestă
medalie mai este cunoscută sub numele de “Medalia
Baronului De Gartemberg”. Dintre toate Medaliile Masonilor din
Moldova aferente secolul al XIII-lea, aceasta este cea mai cunoscută, fiind
prezentată şi analizată în diverse studii în ţară, dar şi în străinătate.Semnificația medaliei ar fi că voinţa şi lupta
străbunilor nu a fost în zadar, iar divinitatea a mijlocit dorinţa lor
prin apariţia lojii francmasonilor personificată prin Minerva. Apariţia
Uroborisului în mâna Minervei (şarpele care îşi muşcă coada) simbolizează munca
necontenită şi răbdare, pentru bunăstarea şi îndeplinirea idealurilor ţării care nu se va opri odată cu trecerea la cele veşnice
a membrilor lojii. Faptul că Minerva avea în cealaltă mână instrumentele masonice,
ne indică faptul că lucrarea lor necontenită se făcea cu ajutorul virtuților
dobândite în cadrul breslei.
Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii
și decorații masonice ca de exemplu: - Compasul – dedicat tuturor masonilor,
semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru,
semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra
brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) –
semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea,
Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie
- știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii.
Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine,
in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan
Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Constantin Brâncoveanu - Sfântul domnitor martir
Constantin
Brâncoveanu a fost unul
dintre domnitorii Țării Românești, care a trăit în perioada anilor 1654 – 1714
și a domnit în perioada anilor 1688 – 1714, deci o perioadă destul de lungă. A
fost fiu de mare boier, nepot al domnului Șerban Cantacuzino, moștenind și
sporind o avere considerabilă. În timpul domniei sale țara a cunoscut o
lungă perioadă de pace, de înflorire culturală și de dezvoltare a vieții
spirituale. În politica externă Brâncoveanu a acționat cumpătat, evitând să se
poziționeze decisiv de partea vreunei mari puteri a timpului. Folosindu-se de
agenți, domnitorul era informat asupra știrilor de pe întregul continent iar el
informa simultan taberele rivale asupra mișcărilor celuilalt. În ce privește
Moldova, Brâncoveanu a intervenit în mod repetat în chestiunea domniei, în timp
ce în Transilvania a exercitat o importantă influență culturală, prin
răspândirea de tipărituri și ctitorirea de așezăminte religioase. Deși reușise
să fie confirmat pe viață în domnie, domnul a căutat în permanență să-și
asigure în străinătate un refugiu față de turci, fiind conștient de precaritatea
situației sale. În cele din urmă, a fost luat prin surprindere, mazilit în
aprilie 1714 și dus cu întreaga familie la Istanbul, unde a fost torturat
pentru credința sa și pentru a preda toată averea sa. El și cei patru
copii ai săi (Constantin, Ștefan, Radu și Matei) precum și sfetnicul Ianache)
au fost executați, prin decapitare, în data de 15 august 1714, iar trupurile
lor aruncate în mare. Pentru că au refuzat, cu prețul morții, să abandoneze
credința creștină și să treacă la mahomedanism, cu toții sunt venerați de către
Biserica Ortodoxă Română, care i-a canonizat în anul 1992, sub numele de Sfinții
Mucenici Brâncoveni. În urma domnie lui Constantin Brâncoveanu a rămas
un stil arhitectonic inconfundabil, ce îi poartă numele, precum și multe
ctitorii religioase ce pot fi admirate și astăzi. Dintre acestea amintesc;
biserica Sfântul Gheorghe Nou
din București, Mănăstirea Râmnicu Sărat, Bisericile Potlogi și Doicești –
Dâmbovița, Mănăstirea Sâmbăta de Sus, Biserica Mogoșoaia, Mănăstirea Horezu, Mănăstirea
Surpatele, Mănăstirea Polovragi, și Mănăstirea Turnu din Târgșoru Vechi. Redau mai jos trei aliniate din lucrarea “Cronica românilor” de Gheorghe Şincai. Textul face parte din paragraful
consacrat anului 1713 şi se referă direct la piesele de aur ale lui
Brîncoveanu.- Iară Delchiaro scrie „[...] pîrile ce s-au trimis la
Poarta turcească asupra prinţului Brâncovan sînt acestea [...]. Că a făcut ca
să i se bată monete de aur în Ardeal, una de cîte doi şi mai mulţi galbini,
pînă şi de 10 galbini dintre care una se trimete sultanului, pentru mai mare
încredinţare, iară celelalte monete se vor afla în visteria lui cea privată, cu
multe pietri scumpe, ce nu se pot preţui, cînd se va măzăli Brâncovan”.
- “Pentru ce a lăsat Brâncovan să se facă monetele acestea,
mulţi multe pricini aduc, dară în comun zic că în ziua de Sîntă Măria Mare din
anul 1714, cînd ar fi intrat el în anul 60 al vîrstei sale şi în al 26 al
oblăduirei, vrea să dea un ospăţ foarte minunat la toată boierimea şi la
sfîrşitul ospăţului vrea să împartă monetele acelea la fieştecare boier, după
rangul sau treapta în carea era; ci vai şi mişel! tocma într-aceea zi s-a tăiat
şi patru feciori ai lui şi el.”
- Iată ce scrie Samoil Cheleșeri despre
monedele de aur ale lui Constantin Brâncoveanu: „Pentru pomenirea familiei
se bătuse dăunăzi de prinţul Valahiei galbeni de zece şi de cinci, carii de o
parte avea chipul lui, după obiceiul românilor, împodobit cu mitră scumpă pe
cap şi cu minteie spînzurată de pre umeri, prin pregiur cu inscripţia aceasta: „Constantinus
Besaraba de Brâncovan”, de altă parte avea stema sau ţimirul Valahiei cu care
trăiesc prinţii în lucrurile cele politiceşti, că în cele besericeşti se
folosesc cu pecetlar, în care sînt întăiaţi SS. Constantin şi Elena, ţinînd
crucea în mîini. Supt mitra cea prinţească, în povază era un corb cu aripile
întinse, ţinînd cu clonţul o cruce de rînd şi stînd pre un ciungărit ram de
arbure şi deasupra de o parte soarele, de alta luna, cu inscripţia prin
pregiur: „D.G. Vaivoda et Princeps Valachiae Transalpinae”. Nenorocită monetă
aceasta a dus la pierire pe familia Brâncovenească, după ce a căzut prinţul cu
ai săi în mîinile turcilor.”
Palatul Mogoșoaia este
o clădire istorică situată în localitatea Mogoșoaia, în județul Ilfov, aflată
la circa 15 kilometri de centrul orașului București. Complexul conține
clădirea propriu-zisă, curtea acestuia cu turnul de veghe, cuhnia (bucătăria),
casa de oaspeți, ghețăria și cavoul familiei Bibescu, precum și biserica
„Sfântul Gheorghe” aflată lângă zidurile curții. Palatul poartă numele văduvei
boierului Mogoș care deținea pământul pe care a fost construit. Palatul
Mogoșoaia a fost în posesia familiei Brâncoveanu timp de aproximativ 119 de
ani, pentru ca apoi să treacă în proprietatea familiei Bibescu. Palatul a fost
construit până în anul 1702 de către Constantin Brâncoveanu în stil
brâncovenesc, stil utilizat anterior și la un alt palat al voievodului,
construit la Potlogi. Lucrarea a fost terminată în ziua de 20 septembrie 1702,
conform pisaniei de pe latura de răsărit a palatului. Data începerii
construcției nu este cunoscută, dar se știe că Brâncoveanu a început să cumpere
pământ în zonă din 1681. După 1714, când Constantin Brâncoveanu a fost executat
la Constantinopol, împreună cu întreaga sa familie, toată averea familiei
a fost confiscată de otomani iar palatul a fost transformat în han. Răscumpărat
de domnitorul Ștefan Cantacuzino, el a revenit apoi marelui ban Constantin
Brâncoveanu, nepotul domnitorului, și a rămas în posesia familiei până la începutul
secolului al XIX-lea. Palatul a fost devastat de otomani în timpul războiului
ruso-turc din anii 1768 – 1774, deoarece
marele ban Nicolae Brâncoveanu ținuse partea rușilor în conflict. O nouă
distrugere a palatului a avut loc cu ocazia Revoluției de la 1821, când ultimul
urmaș al Brâncovenilor, Grigore Brâncoveanu, a fugit la Brașov, iar clădirea a
fost ocupată de panduri. După moartea lui Grigore, în anul 1832, palatul a rămas moștenire
fiicei sale adoptive, Zoe Mavrocordat și, prin căsătoria acesteia cu domnitorul
Gheorghe Bibescu, a trecut în familia acestuia și a fost renovat între anii
1860–1880 de Nicolae Bibescu, care a construit și cavoul familiei în parcul
palatului, și vila Elchingen din apropiere. Palatul a fost administrat în
continuare de familia Bibescu care, însă, s-a mutat în vila cea nouă iar
clădirea veche a rămas nelocuită. Aceasta până în 1911, când Maria-Nicole
Darvari a vândut palatul vărului ei George-Valentin Bibescu, care l-a oferit
drept cadou de nuntă soției acestuia, Martha. Martha Bibescu s-a ocupat cu
renovarea palatului începând cu anul 1912. În timpul primului război
mondial, lucrările de renovare au fost frânate de alte distrugeri suferite în
urma bombardamentelor germane. În perioada ocupației germane a Bucureștiului și
a sudului României, prințesa Martha Bibescu a rămas în capitală, ocupându-se de
spitalul reginei Maria și locuind o vreme chiar în palat. Revenită în țară
după ce plecase la Londra, acuzată fiind de colaborarea cu trupele germane,
Martha Bibescu a reluat lucrările de renovare după 1920, cheltuind mare parte
din averea adunată din cărțile pe care le-a scris. Palatul a fost reinaugurat,
astfel, în 1927, unele lucrări interioare continuând, însă, până în 1935. În
timpul celui de-al doilea război mondial palatul a fost loc de întâlnire al
diplomaților aliați, fiind, pentru câteva luni, închiriat legației elvețiene
din România. După 6 martie 1945, moșia a fost naționalizată forțat de guvernul
comunist. Martha Bibescu obținând de la autorități declararea ca monument
istoric a palatului, pe care încă îl mai deținea. Prințesa a plecat însă
definitiv din țară în septembrie 1945, lăsând palatul fiicei sale Valentina și
soțului ei, Dimitrie Ghika-Comănești. În 1949, palatul a fost și el
naționalizat, Valentina și Dimitrie Ghika-Comănești fiind arestați. Până în
1957, clădirea a fost devastată și devalizată, colecțiile de artă fiind furate
și dezmembrate. Abia în 1957 palatul a devenit sediul secției feudale a
Muzeului Național de Artă, fiind restaurat începând cu 1977. În prezent,
Palatul Mogoșoaia adăpostește Muzeul de Artă Brâncovenească și este un
important punct de atracție turistică.Placheta - Decebal
Decebal a fost regele Daciei în
perioada anilor 87 - 106. Fiu al lui Scorillo si succesor al lui
Duras-Diurpaneus, Decebal ocupa tronul Daciei intr-un moment in care tendintele
expansioniste ale Imperiului Roman, care-si stabilise durabil frontiera pe
linia Dunarii, se accentuau rapid. La inceputul secolului 3, la aproape
150 de ani de la afirmarea lui Decebal, istoricul Dio Cassius ii facea
urmatorul portret leogios: “Era foarte priceput in ale razboiului si iscusit la
fapta, stiind sa aleaga prilejul pentru a-l ataca pe dusman si a se retrage la
timp. Abil in a intinde curse, era viteaz in lupta, stiind a se folosi cu
dibacie de o victorie si de a scapa cu bine dintr-o infrangere, pentru care
lucruri el a fost mult timp un potrivnic de temut al romanilor”. Din
primul an de domnie Decebal este confruntat cu o situatie dificila. In urma
expeditiei dace din iarna anului 85/86 in sudul Dunarii, in timpul careia
insusi C. Oppius Sabinus, guvernatorul Mosesiei, isi gasise moartea, Roma
organizeaza prima campanie in inima Daciei. In vara anului 87 o armata de 5-6
legiuni, secondata de numeroase unitati auxiliare si comandata de prefectul
pretoriului Cornelius Fuscus, traverseaza Dunarea inaintand probabil pe Valea
Oltului. Intr-un defileu (poate la Turnu Rosu) Decebal suprinde intr-o capcana
fortele romane, in lupta cazand insusi comandantul roman: prizonieri, trofee si
stindardul legiunii a V-a Alaude sunt duse de Decebal in Muntii Orastie.
Stralucita victorie ii ofera lui Decebal un ragaz de un an, timp in care
neobositul rege incheie aliante cu popoarele de la hotarele Daciei, cu
sarmantii, iazigi si roxolani, cu marcomanii si quazii germanici. La un an
de la infrangerea lui Fuscus, Decebal trebuie sa faca fata unei noi ofensive
romane. Imparatul Domitian, venit in Moseia, in vecinatatea teatrului de
operatiuni, numeste un fruntea legiunilor pe incercatul guvernator Tettius
Iulianus (fost consul in anul 83, apoi guvernator al provinciei Moesia).
Patrunzand in Dacia prin Banat, tettius Iulianus este intampinat de Decebal in
defileul de la Tapae; confruntarea indarjita se incheie cu victoria romana.
Dificultatile intampinate de armatele imperiale in Pannonia in lupta cu quazii
si marcomanii, care-l sprijinisera pe regele dac, il determina pe Domitian sa
accepte ofertele de pace facute de Decebal . Se incheie astfel in anul 89 o
pace de compromis intre Imperiul Roman si Regatul Dac; in schimbul unor subsidii
in bani si ingineri, instructori militari, Decebal se recunoaste rege
clientelar, continuand in urmatorii 12 ani de pace sa-si consolideze puterea si
statul. Procesul de centralizare a statului dac este accelerat, armata
este echipata si instruita, se initiaza un vast program de constructii civile
si militare, indeosebi in regiunea Muntilor Orastie, soli incearca sa
stabileasca relatii cu popoarele si statele inamice Romei. Dupa aproape 3
ani de pregatiri la hotarele meridionale ale Daciei, incepute imdeiat dupa
urcarea pe tron, imparatul Traian (in timpul caruia Imperiul Roman atinge
apogeul puterii si expansiunii sale teritoriale) concentreaza la inceputul
anului 101 in Moesia Superior 13-14 legiuni si numeroase unitati auxiliare (in
total circa 150.000 de soldati), in vederea ingenuncherii regatului lui
Decebal. La 25 martie 101 imparatul paraseste Roma, traverseaza Dunarea pe
poduri de vase la Laederata (Ramna) si Dierna (Orsova) patrunzand prin Banat in
Dacia. La Tapae, in vara anului 101, Decebal incearca sa opreasca inaintarea
romana. Crancena si indelungata batalie se incheie insa cu victoria romana.
Spre sfarsitul anului 101 importante forte dace, aliate cu sarmati si bastarni,
traverseaza Dunarea si patrund in Moesia, obligandu-l pe imparatul Traian sa se
deplaseze spre noul teatru de razboi deschis de Decebal. Ingeniosul plan
strategic, care-l face pe Traian sa nu poata exploata succesul de la Tapae, se
prabuseste insa dupa infrangerea fortelor lui Decebal in iarna si primavara
anului 102 (la Nicopolis ad Istrum si in Dobrogea la Adamclisi), initiativa
militara trecand definitiv in tabara adversa. In toamna anului 102,
indarjita rezistenta a lui Decebal il obliga pe Traian sa incheie pacea cu
regele dac, pace inteleasa insa de ambele tabere doar ca un simplu armistitiu.
Din ordinul lui Traian, Apolodor din Damasc, cel mai vestit inginer al epocii,
inalta, intre Dobreta si Pontes, in ani 103-105, un durabil pod peste Dunare,
pe care legiunile romane il trec in vara anului 105, initiind cel de-al doilea
Razboi dacic. Abandonat de aliati, atacat prin Banat, Valea Oltului si
Moldova, constrans continuu la defensiva, Decebal se retrage in citadela din
Muntii Orastie. Dupa cucerirea puternicelor cetati care pazeau accesul spre
capitala (Blidaru, Costesti, Piatra Rosie, Banita, Capalna, Tilisca), legiunile
romane incep asediul Sarmiszegetusei. In ciuda eroicei rezistente dace, cetatea
este cucerita si distrusa din temelii. O parte dintre aparatori, printre care
si Decebal, reusesc sa paraseasca cetatea incercand sa continue rezistenta
impotriva romanilor in interiorul tarii. Urmarit de cavaleria romana,
pentru a nu cadea viu in mainile romanilor, Decebal se sinucide. Cea mai
mare parte a regatului dac este transformata in vara anului 106 in provincie
romana.
Insigna - (F.R.B.) Federația Română de Baschet
Federatia Romana de
Baschet (F.R.B.) a fost
fondata in anul 1931 si este membru fondator al Federaţiei Internaţionale de
Baschet - F.I.B.A. - din anul 1932. F.R.B. este organizata si functioneaza ca
unica structura sportiva de interes national in Romania, in baza Statutului
propriu, elaborat in concordanta cu prevederile Legii Educatiei Fizice si
Sportului nr. 69/2000, cu dispozitiile Regulamentului de punere in aplicare a
acestei Legi, cu reglementarile din O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociatii si
fundatii si in conformitate cu Statutul si Regulamentele F.I.B.A.. F.R.B. este
persoana juridica de drept privat, de utilitate publica, autonoma,
neguvernamentala, apolitica, neadmitand nici o descriminare cu caracter
religios, rasist, sex sau profesie, fara scop lucrativ, exercitand autoritatea in
organizarea, indrumarea, dezvoltarea si controlul activitatii de baschet pe
teritoriul Romaniei si in reprezentare internațională. F.R.B. este constituita,
in conditiile legii, din cluburile si asociatiile judetene de baschet si a
municipiului Bucuresti, care recunosc statutul si regulamentele adoptate de
Adunarea Generala. Sediul FRB este situat in Bucuresti. Mai sus am postat
logourile Federaţiei române de baschet.
Baschetul este unul dintre cele
mai răspândite sporturi de echipă din lume; se caracterizează prin
finețea, precizia și fantezia exercițiilor tehnice și tactice, prin talia
înaltă și calitățile fizice deosebite ale sportivilor, toate acestea implicate
într-o luptă sportivă care pretinde spirit de echipă și de sacrificiu,
inteligență și rezistență nervoasă. Punctele sunt marcate prin aruncarea
mingii (ochire) prin coș de sus; echipa care acumulează mai multe puncte la
sfârșitul jocului câștigă. Mingea poate fi făcută să înainteze pe teren prin
driblare sau pasând-o altor coechipieri. Actele fizice nesportive sunt
penalizate și există restricții asupra modului în care este folosită mingea.
De-a lungul timpului, în baschet s-au dezvoltat tehnicile obișnuite de
ochire, pasare și driblare, dar și de poziționare a jucătorilor, precum și
structurile ofensive și defensive. De obicei, jucătorii cei mai înalți vor
ocupa centrul sau una dintre
cele două poziții de înaintare, iar
jucătorii mai mici de statură sau cei care au viteză și cele mai bune abilități
de mânuire a mingii, vor ocupa poziția de pază. În timp ce baschetul competițional are niște reguli bine
stabilite, numeroase variante de baschet s-au dezvoltat pentru jocurile
ocazionale. În anumite țări, baschetul este un sport popular, cu mulți
Mărțișorul - 1 Martie 1897
În
perioada regalistă exista
obiceiul ca se realizeze frumoase mărțișoare din argint sau chiar bronz care,
pentru un preț modic se puteau achiziționa de domnii generoși pentru a se oferi
doamnelor sau iubitelor loc. Din această categorie face parte și piesa de mai
sus care era prevăzută cu un inel de prindere la un șnur. Adeseori sumele
încasate din vânzarea acestor mărțișoare erau dirijate de către stat pentru
realizarea unor obiective de interes general.
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Profesor și scriitor kirghiz Kasym Tynystanov,
a trăit între anii 1901-1938
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 27.11.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu