1. În anul 2022 Banca centrală a statului african Sierra Leone a
lansat în circulaţie o nouă bancnotă având valoarea de 20 leones.
Detaliu principal de pe bancnotă este reprezentat pe avers
prin chipul lui Constance Cummings-John. Bancnota este realizată din hârtie și
are dimensiunile de 138 x 70 milimetri.
Constance
Cummings-John a fost un profesor
și politician din statul Sierra Leone, care s-a născut în anul la data de
28 decembrie 1918 și a decedat la data de 21 februarie 2000. Ea a fost prima femeie din Africa care a fost consilier
municipal și, în 1966, a devenit prima femeie care a ocupat funcția de primar
al orașului Freetown. Ultima parte a vieții și-a petrecut-o la Londra.
Tatăl ei, John William Horton, a fost trezorier al orașului Freetown, în timp
ce mama ei, Regina Horton, născută Awoonor-Wilson, a fost pianistă de
concert. La vârsta de 17 ani au urmat cursuri de pedagogie la Londra,
ocazie cu care s-a alăturat Uniunii
studenților din Africa de Vest și Ligii popoarelor de culoare. După
ce și-a obținut certificatul de predare, ea a continuat studiile în Statele
Unite la Universitatea Cornell. În 1937 s-a întors la Freetown ca director
al Școlii Industriale pentru Fete Episcopale Metodiste Africane, dar
activitățile ei politice i-au cauzat mari probleme cu biroul colonial
britanic. Între 1946 și 1951 a locuit în New York unde a lucrat în spitale
și în conducerea Consiliului american pentru educație africană și a Consiliului pentru afaceri africane. La
întoarcerea ei în Freetown în 1951, Cummings sa alăturat Partidului
Popular din Sierra Leone ajutând la înființarea Mișcării femeilor din
Sierra Leone. În anul 1952 a fost numită consilier municipal Freetown pentru ca
în anul 1966 să ajung chiar primar pentru puțină vreme căci a urmat o lovitură
militară de stat de succes, ea insuși fiind acuzată de corupție. S-a stabilit
din nou la Londra, unde a devenit membru activ al Partidului Laburist și de
asemenea, guvernator de școală. A a murit la Londra pe 21 februarie 2000,
la vârsta de 82 de ani.
2. Loteria națională
a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează
farurile spaniole.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 24 februarie 2007 prin care se popularizează Farul Matxitxako.
Farul Matxitxako este situat la Capul Matxitxako, unde de fapt sunt
două faruri: cel vechi, nefolosit și cel modern, în prezent în funcțiune. Vechiul
far, din care a mai rămas doar turnul, a fost inaugurat în anul 1852. Cel nou
s-a pus în funcțiune în anul 1909, fiind proiectat de Rafael de La Cerda. El a fost
construit cu piatră de zid din carierele Durangaldea, fiind situat la o
depărtare de 110 metri de vechiul turn. Clădirea farului este formata din casa
paznicilor, magazii si depozitul de efecte, având plan dreptunghiular. Felinarul
este situat la 20 de metri de sol și la 120 de metri deasupra nivelului mării.
Corpul central are două etaje, iar cele două corpuri laterale au un singur
etaj. Ușa principală de acces este dominată de un are semicircular. Turnul are
un plan octogonal construit în zidărie cu o frumoasă cupolă din fontă laminată
care adăpostește lumina de la far. Pentru a ajunge la far se urmează drumul BI
3101 din Bermeo plecând din cartierul Arene și la înălțimea uzinei de gaz, pe
partea dreaptă se lasă mașina parcată și se se accesează o potecă în coborâre
pentru a ajunge la far. Accesul pe acest traseu necesită urcarea unui deal
destul de abrupt pentru întoarcere.
3. În anul 2022 Banca centrală a statului african Algeria a
lansat în circulaţie o nouă bancnotă având valoarea de 2000 de dinari.
Detaliile principale de pe bancnotă sunt următoarele: pe avers – Memorialul Martirilor (Maqam Echahid), pe revers – Minaretul Djamaa al Djazair al Marii Moschei din
capitala algeriană.
Memorialul
Martirilor este un monument
din beton care comemorează războiul din Algeria. Monumentul
a fost deschis în anul 1982, la aniversarea a 20 de ani de la
independența Algeriei. Este modelat sub forma a trei frunze de palmier în
picioare, care adăpostesc „Flacăra Eternă” sub ea. La marginea fiecărei
frunze de palmier se află o statuie a unui soldat reprezentând o etapă a luptei
Algeriei pentru independență. Monumentul este opera arhitecților
Bachir Yelles și Marian Konieczny. Format din trei aripioare stilizate
care se unesc la mijlocul înălțimii, monumentul de beton construit de compania
canadiană Lavalin, pe baza unui model produs la Institutul de Arte
Frumoase din Alger, sub conducerea lui Bashir Yellee, atinge o înălțime de 92
de metri. Deasupra celor trei aripioare de susținere, la 14 metri de sol, se
află o turelă în stil islamic cu un diametru de 10 metri și o înălțime de 7,6
metri, depășită de o cupolă de 6 metri. Monumentul se sprijină pe o esplanada
care arde o „flacără eternă” și include o criptă, un amfiteatru și Muzeul
Național El Mujahid (subteran). Finalizarea lucrării a reprezentat o
adevărată provocare tehnologică din cauza constrângerilor inerente geometriei
ansamblului, în special a curburii aripioarelor, a situației amplasamentului la
marginea unei stânci abrupte și a seismicității mari a regiunii. Pierre
Lamarre, director de inginerie și proiectare structurală, Claude Naud, expert
în planificare și metode de construcție, împreună cu Bashir Yelles, au imaginat
o soluție care sa dovedit a fi decisivă și inovatoare. Șapte luni și 20 de zile
au fost necesare pentru realizarea acestei lucrări de arhitectură.
Construcția
celei mai mari moschei din Africa și a treia cea mai mare moschee din lume a costat
1 miliard de dolari și a fost construită de o firmă de construcții chineză. Marea
Moschee din Alger se laudă cu un minaret de 265 de metri se întinde pe o
suprafață de 400000 de metri pătrați. Locul de parcare subteran este disponibil
pentru până la 7000 de mașini. În interiorul moscheii se află o madrasa, o
bibliotecă, un restaurant și un centru dedicat conservării istoriei Algeriei. China
State Construction Engineering Corporation (CSCEC) este responsabilă de construcția
moscheii. Flancata de cel mai inalt minaret de pe pamant african,
Marea Moschee din Alger, cunoscuta si sub numele de Moscheea Bouteflika, este
un monument mult discutat, un proiect politic si de arhitectura avansata intre
timp.După aproape opt ani de lucrări de
construcție, Sala de rugăciune a Marii Moschei din Alger, care poate găzdui până
la 120000 de persoane, a fost sfințită și deschisă publicului pentru prima dată
cu ocazia sărbătorii musulmane Mawlid an-Nabi (Sărbătoarea Nașterii). lui
Muhammad) pe 28 octombrie 2020. Moscheea a costat peste 750 de milioane de euro
de la contribuabilii algerieni, care ar fi putut fi cheltuiți altfel. Moscheea a fost proiectată de consorțiul de
arhitecți KSP Jürgen Engel Architekten și inginerii KREBS+KIEFER
International. Pe lângă dom, care măsoară 50 de metri în diametru și
atinge înălțimea de 70 de metri în vârf, principalul reper al complexului, ușor
vizibil de departe, este minaretul,
care se înalță până la 265 de metri. Turnul zvelt urmează tradiția de
construcție a Magrebului: deplasat asimetric de la axă cu o amprentă pătrată. În
același timp, însă, este primul minaret din lume care preia funcții diferite
și, prin urmare, este similar cu un zgârie-nori hibrid modern. Pe lângă o platformă de vizionare din partea de sus
a turnului (Sommah), structura include și un muzeu al culturii islamice, un
centru de cercetare, spații de birouri și holuri. Acestea servesc,
de asemenea, drept puncte de vedere și împart vizual turnul în cinci segmente,
în conformitate cu cei cinci stâlpi ai islamului.
4. Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează avioanele lumii.
4. Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează avioanele lumii.
Aici se prezintă un bilet de loterie din data
de 14 octombrie 1999 prin care se popularizează Avionul Hispano
Aviacion HA-1112 M1L.
Avionul Hispano Aviación HA - 1112 este o versiune construită pe licență Messerschmidt Bf 09 G-2 dezvoltată
în Spania, în timpul și după cel de-al Doilea Război Mondial. S-au
construit 239 astfel de aparate de zbor, primul zbor consemnându-se în data de
29 martie 1954 și ultimul – pe 27 decembrie 1965. Motorul Hispano era un V12
vertical, fiind de design compact, ce se potrivea perfect la corpul avionului
Bf 109. Designul original, începând cu Bf 109F, avea un profil aerodin
asimetric cu aripioare de coadă cu o deflexie la stânga pentru a contracara
cuplul de la rotația în sensul acelor de ceasornic a lui
Daimler-Benz. Varianta finală a fost HA-1112-M1L Buchón
a fost echipat cu un motor Rolls-Royce Merlin 500-45, de 1.600 CP și o
elice Rotol, ambele achiziționate din Marea Britanie. Acest avion era
foarte potrivit pentru scopul propus de a controla teritoriile coloniale
spaniole din Africa, unde tehnologia mai sofisticată era atât inutilă, cât și
indisponibilă în Spania izolată la acea vreme. Acest model de avion poate
fi admirat și azi în expozițiile aviatice din: St. Helier – Jersey, Virginia
Beach – Virginia – SUA, Ottawa – Canada și încă
altele. Câteva dintre principalele caracteristici tehnice ale avionului erau:
- echipaj – 1 om
- lungimea – 8,49 metri
- anvergura aripilor – 9,92 metri
- înălțime – 2,6 metri
- suprafața aripii - 16 metri pătrați
- greutate gol – 2666 kilograme
- greutate maximă la decolare – 3330 kilograme
- motor – 1 x 1193 kw (1600 CP) Rolls-Royce Merlin 500/45V – cu 12 pistoane răcite cu lichid
- elice – Rotol cu 4 pale
- viteză maximă – 665 kilometri pe oră
- viteză de croazieră – 400 kilometri pe oră
- raza de acțiune – 765 kilometri
- viteză de urcare – 28,33 metri / secundă
- armament:
- tunuri – 2 x 20 milimetri Hispano-Suiza HS 404
- rachete – 2 rafturi Oerlikon 8 x 80 milimetri
Detaliile principale de pe bancnotă sunt următoarele: pe avers – chipul ayatolahului Ruhollah
Khomeini, pe
revers – mormântul lui Ibn Sina (Avicena)
Ruhollah Musavi Khomeini a fost un lider
politic și religios iranian, care s-a născut la data de 24 septembrie 1902 și a
decedat la data de 3 iunie 1989. El a condus revoluția iraniană din
anul 1979, de pe urma căreia a devenit liderul suprem al Irnaului, țară pe
care a condus-o până la moartea sa. Multe din ideile politice și religioase ale
lui Khomeini fuseseră considerate progresive și reformiste de către
intelectualii de stânga și de activiști înainte de declanșarea Revoluției.
Totuși, după ce a preluat puterea a avut ciocniri cu intelectualii iranieni
moderniști și seculari. Acest conflict a ajuns la apogeu în timpul scrierii
Constituției islamice, când multe ziare au fost interzise de guvern. Inca din copilarie, Ruhollah iesea in evidenta in contrast
cu ceilalti copii de varsta sa, remarcandu-se prin caracter, talent si
abilitati intelectuale. Abilitatile sale erau evidentiate atat prin desenele si
poeziile ramase marturie din copilaria sa, cat si prin interactiunile cu alti
copii de varsata lui. Seyyed Ruhollah Khomeini isi initiaza activitatea
politica in jurul anilor 1941. In aceasta perioada, el publica prima sa carte
intitulata "Kashf al-Asrar" ("Revelarea secretului"), in
care prezinta modelul sau de guvernare ideala, guvernarea islamica. Aceasta
reprezinta prima lucrare a secolului XX in care sunt descrise si sustinute, cu
precizie si seriozitate, esenta si fundametele guvernarii islamice. Atat
datorita sustinerii unui regim islamic, cat si datorita criticii elaborate la
adresa guvernarii Sahului, acestei opere ii este conferita o importanta
politica si istorica deosebita. Intr-o zi de vineri, 4 mai 1944, Seyyed
Ruhollah Khomeini isi lanseaza pentru prima oara discursul in mod public, in
cadrul unei dezbateri politice. Considerat primul sau discurs de natura politica,
acesta se adreseaza atat eruditilor Islamului, cat si intregului popor
iranian, invitandu-i pe toti sa manifeste unitate si implicare in problemele
politice internationale. Pe 4 septembrie 1965, Ruhollah Khomeini a fost trimis
in Irak, in orasul Najaf. In timpul petrecut in exil, acesta isi face auzita
vocea prin numeroase mesaje si declaratii, continuandu-si activitatea politica.
In data de 5 octombrie 1977, Khomeini a primit interdictia de a-si continua
activitatea politica pe teritoriul irakian. Ca urmare, acesta s-a stabilit in
Paris. In scurta perioada petrecuta in Franta, a beneficiat de o mai mare
libertate in actiunile sale de conducator al miscarii de opozitie,
sustinandu-si opiniile politice printr-o gama variata de pledoarii. Astfel, a
fost consolidata fundatia Republicii Islamice. Dupa abdicarea Sahului, care a
parasit Iranul pe 16 ianuarie 1979, Imamul Khomeini se reintoarce in Iran dupa
o absenta de 14 ani, iar pe 1 februarie, la sosirea sa, milioane de oameni i-au
iesit in intampinare. O data cu reintoarcerea lui Khomeini, Republica Islamica
incepe sa se contureze, iar cei implicati in miscarea de opozitie prind forte
noi. In 11 februarie, dupa ce revolutionarii au preluat controlul asupra
posturilor de radio, de televiziune si a altor institutii, armata s-a predat,
iar Revolutia a invins.Seyyed Ruhollah Khomeini este cunoscut, in Iran,
cu numele de Imam Khomeini. Acesta este unul dintre marii lideri
spirituali ai Siitilor, care a dirijat Revolutia Islamica. Dupa victoria
Revolutiei, a dezvoltat sistemul de guvernare al Republicii Islamice si a
exercitat functia de lider suprem al Iranului pana la sfarsitul vietii.
Datorita influentei sale puternice asupra miscarii revolutionare islamice,
numele sau a intrat in eternitate.
Mausoleul din
Avicenna
este un complex monumental situat în Piața Avicenna din orașul iranian Hamadan.
Dedicat polimatului persan Avicenna, complexul include o bibliotecă, un mic
muzeu și un turn în formă de fus inspirat de Turnul Kavus din epoca Ziyarid. Proiectat
de Hooshang Seyhoun, a fost construit în 1952, înlocuind o clădire mai veche,
dedicată lui Avicenna, care a fost distrusă în 1950. Guvernul Pahlavi avea
planuri de a construi mausoleul cel puțin din 1939. Mausoleul a fost în cele
din urmă dedicat într-o mare ceremonie în mai 1954, iar bulevardul care trecea
în fața lui a fost, de asemenea, redenumit în onoarea lui Avicenna. Deoarece
monumentul a fost un element central al propagării naționalismului iranian de
către guvernul Pahlavi, a fost în consecință în pericol de a fi degradat, dar
întrucât Khomeini însuși era un admirator al Avicenei, piața nu a fost
redenumită după Revoluția din 1979.
xxx
"CINE ÎNCĂ NU STĂ PE DIETĂ"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
DIN INTELIGENȚA
ȘI PERSPICACITATEA
POPOARELOR LUMII
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL ARAD
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Insigna - Primul schimb de insigne
Cercul de insignografie al Uzinei de Vagoane - Arad 1989
Insigna - A.C.I.R. (Asociația colecționarilor de insigne din România)
Cu ocazia
primului Congres Naţional de Insignografie, de la Petroșani,
din zilele de 18 – 20 septembrie 2009, a avut loc şi Adunarea Generală de
Constituire a Asociaţie Colecţionarilor de Insigne din România (ACIR). Cei 80
de participanţi au votat statutul asociaţiei şi au ales organul de conducere al
acesteia. În baza hotărârii Judecătoriei Petroşani, Asociaţia a fost
înregistrată la grefa acestei instituţii, în registrul special la nr. 33/16
decembrie 2009. La baza relaţiilor dintre cei 100 de membrii ai asociaţiei stau
3 principii pe care dorim să le păstrăm şi asupra cărora insistăm: prietenia,
întrajutorarea colegială şi încrederea reciprocă. La ora actuală conducerea
asociaţiei este în căutarea unei sigle care să ne reprezinte. Până în prezent,
printr-o bună coordonare din partea ACIR a activităţii s-a reuşit menţinerea
reuniunilor noastre timp de 39 de ediţii consecutive, care de 5 ani au fost
ridicate la rang de congres, având la bază propunerea regretatului col. Dogaru
Ioan. Prin unirea forţelor a două localităţi aflate la mare distanţă (Alexandria
- Petroşani), dar legată printr-o voinţă şi o preocupare comună s-a reuşit spre
bucuria tuturor relizarea menţinerii expoziţiilor naţionale şi implicit a
reuniunilor. De la înfiinţare, ACIR a preluat dificila sarcină de atribuire în
fiecare an a premiilor Floarea de colţ, cea mai importantă
distincţie care recompensează atât colecţionarii membri ACIR, cât şi persoanele
care se implică în menţinerea activităţii insignografice din ţara noastră,
sarcină deosebit de onorantă de care ne-am achitat. Publicaţia oficială a
Asociaţiei este Jurnalul Insignografic, cu apariţie semestrială. Colectivul de
redacţie al Jurnalului este format din trei membri şi un fotograf
profesionist.
Insigna - F.C.P. (Formația civilă de pomperi) Zăbrani 1897 - 1979
Zăbrani, în limba germană – Sabran - Guttenbrunn, în limba maghiară
–Temeshidegkút,
este o comună din județul Arad, care include și satele: Chesinț și Neudorf. Comuna este situată în estul
Câmpiei Vingăi, la zona de contact cu Dealurile Lipovei, la o distanță de
29 km față de municipiul Arad. La recensământul din anul 2011 comuna
număra 4251 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 –
4472 locuitori) dintre care:
români
– 94,21%, maghiari – 1,12% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a comunei arădene Zăbrani astăzi se prezintă aproximativ astfel:
ortodocși – 80,45%, romano
catolici – 3,24%, penticostali – 8,68%, greco
catolici – 2,44% și restul – nedeclarată sau altă religie. Se știe că în anul 1910 un procent de 77% din populația satului
cunoștea cititul și scrisul, un procent bun raportat la întreg Banatul, peste
media ținutului și peste media vărmeghiei / comitatului Timiș din care făcea
parte din punct de vedere administrativ. La acea vreme, din cei 2993 de
locuitori, 89% erau nemți, 8% români, 3% unguri. În ultima sută de ani, în sat
s-au stabilit români, în principal veniți din Transilvania. Mai recent, la fel
ca în multe alte localități bănățene, au sosit etnici ucraineni din nordul
României. Populația germană a părăsit in corpore comuna, la recensământul din
anul 2002 mai figurând într-o proporție de sub 1%. Schimbările demografice de
aici, la fel ca în alte multe așezări ale Banatului, au produs schimbări în
ceea ce privește valori spirituale și materiale, la început gradual, apoi, după
Decembrie 1989 mai accentuat, noii veniți nesimțindu-se atașați din punct de
vedere cultural de un mediu mai puțin cunoscut lor, lucru de altfel firesc mai
ales atâta timp cât nu sunt afectate repere ale memoriei locului. Urmele
locuirii pe aceste meleaguri datează din cele mai vechi timpuri. În situl
arheologic de la Zăbrani (Dealul Viilor) au fost puse în evidență două așezări
datând din paleolitic și din epoca fierului. Prima atestare
documentară a localității Zăbrani datează din anii 1080 – 1090.Principalele
obiective turistice ale comunei sunt:
- Biserica romano-catolică din satul Neudorf, construită în anul 1771
- Biserica romano-catolică din satul Zăbrani
- Cavoul (1809) și monumentul funerar (1841) al arhiducesei Maria Ana Fernandina de Habsburg din Neudorf
- Casa memorială a scriitorului șvab, Adam Muller-Guttenbrunn, din Zăbrani
- Muzeul Adam Muller din satul Zăbrani
- Adam Muller – Guttenbrunn (1852 - 1923) – scriitor
- Gerhardt Csejka (n.1945), traducător, publicist și scriitor de limba germană.
- Ernest Wichner (n. 1952), scriitor de limba germană, poet, traducător, critic literar și editor
În toamna
anului 1878 a izbucnit un incendiu care, pe baza unui vânt puternic
și a construcțiilor în majoritate construite din materiale combustibile, a
mistuit jumătate din localitate. Acest incendiu este hotărâtor pentru oamenii
din Zăbrani, mai ales că în Principatele Române și în Imperiul
Habsburgic se organizau formațiuni militare și civile pentru stingerea incendiilor.
Astfel că la 01 martie 1879, 11 cetățeni din conducerea comunei hotărăsc
înființarea formației voluntare de pompieri cu denumirea de "Uniunea
Pompierilor Voluntari din Guttenbrunn (Zabrani)". La 09 martie 1879,
într-o ședință lărgită se stabilește ca formația să fie compusă inițial din 25
pompieri activi, majoritatea meseriași cu prestigiu în rândurile cetățenilor și
25 membri susținători care contribuiau material la întreținerea formației.
Această dată este considerată ca data de înființare prin vot a Formației Civile
de Pompieri a localității Zăbrani. În ziua de 10 septembrie 1879 cu
ocazia aducerii primei pompe de incendiu s-a organizat o mare adunare
cetățenească. Conducerea comunei a predat în mod festiv în fața întregii
populații acest prim utilaj membrilor formației. Tot la această adunare
conducerea comunei a anunțat că s-a aprobat finanțarea construirii Turnului de
Instrucție cu înălțimea de aproximativ 13 metri cu 2 etaje, parterul din
cărămidă iar etajul din lemn. O machetă a acestui turn se păstrează și poate fi
văzută în Remiza S.V.S.U. Zăbrani. Între anii 1882-1911 F.C.P. Zăbrani a
avut o activitate rodnică în domeniul înzestrării, dotându-se cu pompe de
incendiu, trompete de alarmă, iar în 1888 s-a finalizat și
construcția turnului de instrucție. Activitatea pompierilor din Zăbrani s-a
desfășurat și pe plan sportiv în cadru concursurilor profesionale. Primul
concurs atestat documentar la care a participat formatia din Zăbrani este cel
din 29 iunie 1913 ținut în orașul Lipova cu participarea formațiilor
din jur. La acest concurs, «Echipa de urcări la turn» Zăbrani a câștigat locul
1 primind ca distincție o frumoasă cupă de argint pe al cărei capac este
montată o statuetă de pompier în uniformă de luptă. La același concurs, «Echipa
de lucru la pompa manuală» cucerește locul 1, fiind distinsă cu un frumos
toporaș lucrat în filigram și nichelat. Această tradiție de a câștiga este
menținută și dezvoltată peste ani până acolo că în anul 1970 F.V.P.C.I. Zăbrani
cucerește locul 1 pe țară, iar în anul 1971 ocupa locul 2 pe țară. Formația de
pompieri din Zăbrani a participat activ și la înlăturarea urmărilor dezastrelor
provocate de inundațiile grave din anul 1970.
Franz Joseph - împăratul austro ungar
Exercițiul militar de la Sebiș - Arad - anul 1893
Produsul de mai sus este o medalie comemorativă emisă în timpul exercițiului militar din raionul Borossebes (Sebiș - Arad) în anul 1893, dintr-o colecție privată. Ea este confecționată din alamă, are forma rotundă și
diametrul de 29 milimetri. Pe avers, în interiorul unui cerc liniar continuu,
este prezentat chipul încoronat al împăratului austro-ungar Franz Josef,
orientat spre dreapta. Periferic circular, pe parțile laterale este aplicată
inscripția: “* FRANZ JOSEPH I . KAISER V. OESTER .K.UNG.” (Franz Josef I – Împăratul Austro-Ungariei). Pe revers, în
interiorul unui cerc liniar coninuu, este prezentată o coroană formată din două
ramuri de laur, legate la partea inferioară cu o panglică, în interiorul căreia
este aplicată o inscripție pe șase rânduri orizontale: “ZUR / ERINERRUNG / AN
DAS GROSSE / KAISER MANOVER / BEI BOROSSEBES / 1893” (În amintirea manevrelor
militare conduse de marele împărat lângă Sebiș - Arad 1893). Asemenea medalii
de război au fost făcute în privat și vândute ca suveniruri. Astfel de medalii
puteau fi cumpărate de oricine, dar majoritatea soldaților le cumpărau ca
suveniruri. Nu era echipate cu nicio panglică, deoarece nu se permitea portul
lor ca decorații la vedere. Ele aveau se vindeau prin magazinele de ceasuri și
bijuterii „Uhrzipf”.".
Franz Joseph I al Austriei (în română Francisc
Iosif I, în germană Franz Josef I,
în maghairă I. Ferenc József, în cehă František Josef I, în croată Franjo Josip I,
în italiană Francesco Giuseppe I), (născut 18 august 1830 la Viena și decedat 21 noiembrie 1916 tot la
Viena) a fost împărat al Austriei, rege al Ungariei și Boemiei, rege
al Croației, mare duce al Bucovinei, mare principe
de Transilvania, marchiz de Moravia, mare voievod al Voievodatului
Serbia etc din 1848 până în 1916. Domnia sa de 68 de ani a fost a
treia ca lungime dintre domniile din Europa, după cea a regelui Ludovic al
XIV-lea al Franței și a principelui Johann al II-lea al
Liechtensteinului.
Insigna sportivă - Rapid Arad
Rapid
Arad a fost un club de fotbal al orașului cu o istorie
foarte frământată. Acest club a purtat mai multe nume printre care cel mai
cunoscut a fost Vagonul Arad. Clubul sportiv Vagonul Arad a fost
fondat în anul 1911 și în scurt timp echipa de fotbal a devenit una dintre cele
mai bune din Arad. Ea a fost afiliată la compania de cale
ferată Astra și în anul 2006 s-a desființat. De-a lungul vremii
clubul a purtat mai multe denumiri: AMEFA (Asociația Muncitorilor pentru
Educație Fizică Arad), UVA - AMEFA (1948), Metalul Arad (1955), Energia Arad
(1957), AMEFA (1959), Vagonul Arad (1962), Unirea Arad (1973), Rapid Arad
(1974), CSM Rapid Arad (1985), Vagonul Arad (1986), CSM Vagonul Arad
(1987), Astra Arad(1991), FC Arad (1994), FC Arad Telecom (1996), Telecom Arad
(1997) și Romtelecom Arad (2005). În anul 1911 clubul s-a format
când AMEF (Asociația Muncitorilor pentru Educație Fizică) a
fuzionat cu Clubul Sportiv Al Fabricii De Vagoane păstrând prima
denumire până în 1948. După primul război mondial s-a calificat
pentru campionatul național de 3 ori, dar nu a trecut niciodată de semifinale.
Între anii 1932-1940 echipa a jucat în Divizia A, cea mai bună performanță
obținută a fost locul secund în sezonul în sezonul 1935 – 1936. În 1940 AMEF a
fost dizolvată de regimul legionar, dar după al doilea razboi
mondial a evoluat două sezoane (1946-1948) în Divizia B. În 1948 s-a unit
cu Astra Arad, noua echipă s-a numit UVA - AMEFA, și a jucat un sezon
în Divizia C, după care a jucat în campionatul regional până în anul 1955
. Sub denumirea Metalul, joacă pentru un an în Divizia B (1955-1956)
și unul în Divizia C (1956-1957). Cu un nou nume Energia, evoluează
un sezon în Liga a II-a (1957-1958). În 1958 clubul revine la numele
tradițional AMEF Arad, și joacă în Divizia B până în 1962. În
perioada 1962 – 1989 clubul are un nou nume, Vagonul, după sponsorul
principal Întreprinderea de Vagoane Arad. Evoluează în Divizia
B în sezonul 1962-1963, în Divizia C în sezonul 1963-1964, și
înapoi în divizia secundă până în 1968, când clubul promovează
în Divizia A. În același an ajunge în semifinalele Cupei României
După un sezon retrogradează în al doilea eșalon, apoi în al treilea.
Echipa putea ajunge în campionatul regional, dar a fost salvată de fuziunea
cu CFR Arad. Noua echipă s-a numit Unirea și apoi Rapid și a jucat în Liga
a II-a până în anul 1977. Din anul 1977 și până în anul desfințării (2006),
echipa pendulează sub diverse denumiri între ligile a II-a și a III-a.
Desființarea echipei s-a produs în anul 2006 odată cu retrogradarea în liga a
IV-a.
Campionatul județean Arad viteză locul 1
TRC - 23 mai 1935 - ciclism
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului
pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele
noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250
m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Insigna turistică - Arad
Piesa
medalistică de mai sus este o insignă turistică veche a municipiului Arad. Pe
ea este reprezentat Palatul (Casa)
Domany situat pe partea de nord-vest a actualei Piețe Avram Iancu, la nr.
16. Acest edificiu, având caracter de monument istoric, a fost construit în anul 1889 pe
locul vechii primării a orașului Arad.
Municipiul Arad este reședința și cel mai mare oraș al judeţului Arad, situat pe cursul inferior al râului Mureş, în vestul României. El numără aproximativ 150000 de locuitori. Municipiul Arad constituie pentru vestul României un punct important în ceea ce privește industria, și este de asemenea un nod important în transporturile feroviare, rutiere, având și aeroport. Istoria Aradului este una îndelungată care începe cu primele așezări umane pe actuala vatră a orașului, în nordul râului Mureș și mai apoi cu apariția primei cetăți de pământ situată la Vladimirescu, în jurul secolului al X-lea. Prima atestare documentară a zonei Aradului ne parvine din anul 1028. Deasupra am postat drapelul și stemele interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Arad iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură arădene din vremuri diferite.
Palatul Băncii Naționale Române (fostul Palat Cenad)
Palatul Cenad
Palatul Bohus - Strada General Berthelot
Palatul CFR
Palatul Szantay
Palatul Hermann
Palatul Cultural
Căminul muncitorilor
Capela Internatului diecezan
Catedrala ortodoxă veche
Județul Arad este situat în
vestul României și
cuprinde teritorii din Crișana și din Banat. Județul se întinde de o
parte și de alta a râurilor Mureș și Crișul Alb. Se învecinează cu județul
Bihor la
nord și nord-est, cu județul Alba la est, cu județul Hunedoara la
sud-est, cu județul Timiș la sud și cu statul Ungaria, la vest.
Suprafața pe care se întinde este de 7754 kilometri pătrați. Din punct de
vedere al organizării administrative cuprinde; 1 municipiu – Arad, 10 orașe;
Pecica, Sântana, Vladimirescu, Lipova, Ineu, Chișinău-Cris, Nădlac, Pâncota,
Curtici și Sebiș, 68 de comune și 270 de sate. Sus
am postat drapelul și stema județului Arad și mai jos pozele câtorva monumente
de cultură și arhitectură din acest județ, din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.Vederi - Mănăștur
Vederi - Zimandu Nou
Vederi - Tisa Nouă
Vederi - Zădăreni
Primăria - Pecica
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Balerina kirghiză Bubusara Beishenaliyeva,
a trăit între anii 1926 - 1973
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 28.11.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu