Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Pe lângă ctitorii Marii Unirii – regele Ferdinand I și regina Maria, pe
plachetă mai este reprezentată stema mare a Regatului României și Monumentul
Unirii din municipiul Iași.
Ferdinand I este unul dintre cei mai importanți
regi ai României, personalitatea sa fiind strâns legată de realizarea Marii
Uniri, visul de veacuri al românilor, despre care ne aducem aminte cu emotie.
Om de o vastă cultură, poliglot și botanist pasionat, Regele Ferdinand a fost
sincer devotat românilor, sub domnia sa înregistrându-se cea mai înfloritoare
perioadă a statului românesc modern. Născut la data de 24 august 1865,
Prințul Ferdinand Viktor Albert Meinrad von Hohenzollern-Sigmaringen, pe
numele său nobiliar complet, era de fapt fiul Principelui Leopold de
Hohenzollern-Sigmaringen, fratele mai mare al Regelui Carol I de
Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege al României. Ferdinand a ajuns la tron
printr-o conjuctură de familie avantajoasă, peste care s-a suprapus și
importanța continuității statului roman sub formă de regat într-un context
politic internațional instabil. Când avea 19 ani a făcut prima sa vizită în
România, ulterior a revenit în Germania pentru a-și desăvârși studiile liceale
și universitare. Anul 1893 l-a găsit absolvind prestigioasa Universitate din
Leipzig si Scoala Superioara de Stiinte Politice si Economice din Tubingen.
Chiar în același an s-a stabilit la Bucuresti pentru a-și îndeplini menirea de
moștenitor al tronului României. El devenise de fapt moștenitor al tronului
Regatului Românie după ce atât tatăl său cât și fratele mai mare au renunțat la
tron. Odată sosit la București, tânărul prinț german se declara cucerit de
flora României, o adevarată provocare științifică pentru un botanist pasionat
cum era Ferdinand. Nu rămâne insensibil nici la frumusețea proverbială a
româncelor, fiind cucerit de Elena Văcărescu. Aventura celor doi idealiști a
fost oprită brusc din considerente politice. Ferdinand a fost nevoit să-și
întrerupă relația cu Elena Văcărescu la intervenția și insistențele Consiliului
de Miniștri al României, care i-a reamintit principelui ca niciun membru al
Familiei Regale nu se poate căsători decât cu femei de sânge regal. Ferdinand
nu are încotro și pe data de 10 ianuarie 1893 se însoară cu Maria de Edinburgh,
nimeni alta decât verișoara sa de gradul trei. Ferdinand și Maria au avut
împreună 6 copii, trei fete și trei băieți. Cel mai mare dintre băieți a
devenit urmîtorul rege al României, Carol al II-lea.La vârsta de 49 ani, Ferdinand
I devine rege al României depunând jurământul solemn și luându-și în fața țării
angajamentul că va fi un "bun român". Ferdinand a iubit România
și poporul roman. Din admirație și respect pentru religia națională a
românilor, Ferdinand renunță la cultul catolic și se botează creștin-ortodox.
Atașamentul și dragostea lui Ferdinand pentru mica și fermecătoarea, la acea
dată, tara din Est nu aveau să se limiteze la acest gest. Istoria menționează
că datorită admirației sale pentru România, Regele Ferdinand avea sa fie
supranumit fie "Lealul", sau "Întregitorul". Visul lui
Ferdinand a fost în egală măsură același cu al românilor - crearea României
Mari. La acea dată Ardealul se afla sub stăpânire austro-ungară, acolo unde
românii nu aveau nici cele mai elementare drepturi. Momentul prielnic s-a ivit
odată cu declanșarea primului război mondial. Deși era german a ales să
acționeze în acel război de partea Antantei (14 august 1916) luptând împotriva
Puterilor Centrale conduse de Germania. La Castelul Hohenzolernilor din Prusia
era mare derută și nemulțumire, Ferdinand a fost renegat iar steagul heraldic
al familiei a fost coborât în doliu. În ciuda entuziasmului și speranțelor
românilor, situația pe front era dezastruoasă, armata română, slab echipată și înarmata
înregistra mari pierderi. Puterile Centrale au ocupat și Dobrogea și
Bucureștiul a intrat sub ocupație germană. Ferdinand și întregul guvern român a
fost nevoit să se refugieze la Iasi. Luptele eroice de la Mărăști, Mărășești și
Oituz, purtate de Armata Română au schimbat cursul evenimentelor. Jertfa și
eforturile românilor au dus la oprirea înaintării germane în Moldova. În
momentul în care bolșevicii au pus mâna pe putere în Rusia și au cerut
instituirea păcii (1918), România se afla înconjurata de armatele Puterilor
Centrale. Regatul Romaniei a fost forțat de Germania să semneze la București un
tratat de pace dezavantajos pentru țara noastră, tratat pe care Ferdinand a
refuzat să-l semneze. Când trupele Triplei Alianței au avansat pe frontul din Salonic
dezmembrând armata bulgară, România a reintrat în razboi. Imperiile Rus și
Austro-ungar se dezintegrau. Avantul militar al trupelor române nu mai putea fi
stopat, eforturile acestora ducând la mult așteptata unire cu Bucovina,
Basarabia si Transilvania. În urma înfrangerii Republicii Sovietice Ungare
conduse de agentul bolșevic Bela Kun, trupele române au ajuns să ocupe
Budapesta, iar Ferdinand se întoarcea ca un învingător în fruntea armatei,
într-un București entuziasmat. În anul 1922, pe data de 15 octombrie, Ferdinand
este încoronat Rege al României Mari la Alba Iulia. Viața politică din timpul
domniei sale a fost dominată de Partidul Național Liberal, condus pe atunci de
frații Ion și Vintilă Brătianu. Unirea cu Ardealul a lărgit, în mod ironic, baza
electorală a opoziției ale cărei partide principale s-au unit în anul 1926
pentru a forma Partidul Național Țărănesc. Regele a fost cu adevărat un
"bun român" așa cum a jurat. Unii istorici îl consideră ca cel mai
strălucit rege, în ciuda faptului că era o persoană relativ timidă și
introvertită. Ferdinand I a fost martorul realizării României Mari cu
provinciile Basarabia, Transilvania și Bucovina de Nord. A înfăptuit
reforma agrară împărțind pământ țăranilor, prioritate având veteranii de război
și familiile celor căzuți în războiul pentru reîntregirea țării. În ciuda
succesului în război și al creării României Mari, Ferdinand se confrunta cu
mari probleme de ordin personal. Fiul său cel mare, prințul Carol al II-lea,
mare amator de lux și desfrâu, trăia o viață scandaloasa, căsătorindu-se
clandestin cu Ioana "Zizi" Lambrino, cu care avea un copil nelegitim.
Prințul a ajuns totuși să se căsătorească cu Elena, fiica regelui Constantin al
Greciei și acest mariaj eșuând repede. Carol fuge cu amanta sa, Elena Lupescu,
la Paris. Regele se vede nevoit să îl desemneze drept urmaș la tron pe
nepotul său, prințul Mihai de România, pe atunci un copil, Carol al II-lea,
tatăl lui Mihai, fiind dezmoștenit de Regele Ferdinand. La doar 62 de ani, după
o domnie ce s-a întins peste 13 ani tumultuoși pentru istoria României,
Ferdinand moare în urma unui cancer de colon, fiind înmormantat la Curtea de
Argeș alături de Regele Carol I și Regina Elisabeta. În timpul scurtei sale
domnii, România a atins un nivel de dezvoltare nemaiîntâlnit până atunci.
Agricultura era o forță, țara noastră fiind supranumită "Grânarul
Europei". S-a dezvoltat comerțul concomitent cu exploatarea zăcămintelor
de petrol, economia țării noastre fiind printre cele mai puternice și stabile din
întreaga lume, totul sub conducerea unui rege care, între problemele
personale și războaiele care au răvășit țara, a găsit totuși timp să se dedice
și știintei și cunoașterii, fiind președinte și protector al Academiei Române
din 1914 până la trecerea sa la cele veșnice (20 iulie 1927).
Majestatea Sa
Maria, Regină a
României, Principesă a Romaniei, Principesă de Edinburg și de Saxa
Coburg și Gotha, născută Marie Alexandra Victoria, din Casa de
Saxa – Coburg și Gotha (născută la data de 29 octombrie 1875 în
localitatea Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia şi decedată la data de 18
iulie 1938 în Sinaia), a fost mare prinesă a Marii Britanii şi Irlandei,
consoarta regelui Ferdinand şi regină a României. A fost nepoata reginei
Victoria a Marii Britanii. Este mama regelui Carol al II-lea al
României. Viitoarea regină Maria a României s-a născut pe 3
octombrie 1875, fiind fiica ducelui de Edinburgh, Alfred, al doilea fiu al
reginei Victoria (devenit după 1893 duce de Saxa-Coburg-Gotha), şi a
marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria, principesă de Edinburgh, s-a
căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al coroanei României, în
decembrie 1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953), Elisabeta (1894 -
1961), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana (1908 - 1991) şi
Mircea (1913 - 1916). Personalitate puternică, femeie foarte frumoasă,
extrem de iubită de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu adevărat România. În
al doilea război balcanic a îngrijit în lagărul de holerici de la Zimnicea
bolnavii întorşi din Bulgaria. Se pare că a avut un rol important în
luarea deciziei României din 1916 de a intra în război alături de Antantă.
Regina Maria a încetat din viaţă pe 18 iulie 1938, inima ei fiind depusă
la Balcic iar trupul în gropniţa domnească de la Curtea de Argeş. „Înainte de a
fi condusă de la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum, regina a fost salutată
de militari cu baionetele înfipte în pămînt şi cu patul armei în sus, gest unic
pe care Armata nu l-a oferit niciodată unui alt om.”
Monumentul
Unirii din municipiul Iași este realizat din marmură albă de către
principesa Olga Sturdza și inaugurat în anul 1927, la baza
Bulevardului Carol. Monumentul este format dintr-o piesă centrală (Patria-Mamă)
și patru piese mai mici (semnificând provinciile reîntregite Transilvania,
Basarabia, Bucovina și românii de pretutindeni rămași în afara hotarelor
României). Monumentul a fost demolat în anul 1947 și reconstruit
în anul 1999, fiind plasat de această dată în Piața Națiunii (din
fața Universității de Medicină și Farmacie din Iași. La data de 1
august 1924 principesa Olga Sturdza a adresat o scrisoare către Primăria
municipiului Iași, prin care își exprima intenția de a dona orașului Iași un
monument de marmură simbolizând Marea Unire din 1918. Iată conținutul
scrisorii: “Ascultînd îndemnul cu deosebire scump cugetelor românești de a se
vedea înălțându-se în Iași un monument comemorând Marea Unire, care aici s-a
înfăptuit, am onoarea a vă aduce la cunoștință că de aproape cinci ani lucrez
la un grup alegoric, înfățișând alipirea provinciilor la sânul Patriei-Mamă.
Monumentul este aproape terminat și întrunește într-un grup de marmură, în
înălțime totală de cinci metri, cinci figuri reprezentând: Patria Mumă,
Transilvania, Basarabia, Bucovina și românii de pretutindeni, care au rămas în
afara hotarelor noastre. Acest monument, în valoare de 2 milioane [lei] și care
este aproape gata, îl dăruiesc Iașului. Voi supraveghea și îngriji personal
instalarea monumentului.” Lucrările de amplasare ale monumentului au început în
anul 1925 la intersecția străzii Păcurari cu Bulevardul Carol I. Soclul
monumentului era din piatră – adusă din cariera Corbăul Clujului – și avea
patru laturi, execuția sa fiind încredințată antreprenorului bucureștean
Leonardo Martinez. Pe latura din stânga au fost săpate următoarele cuvinte: „Dorința
cea mai mare, cea mai generală, aceea care a hrănit toate generațiile trecute,
aceea care este sufletul generației actuale, aceea care, împlinită, va face
fericirea generațiilor viitoare este unirea! Divanul Ad-hoc al Moldovei, 7
octombrie 1858”. Pe latura din dreapta figurau cuvintele rostite de Alexandru
Ioan Cuza, la 29 ianuarie 1859: „Unirea coroanelor lui Ștefan cel
Mare și Mihai Viteazul este triumful unui principiu mare, care viază
cu tărie în inimile românilor: principiul frăției românești. El ne-a salvat de
la pierzanie în trecut, el ne reînvie în timpul de față, el ne va duce la bine
și la mărire în viitor. Trăiască frăția românească! Trăiască principatele
române!” Pe latura din față erau săpate cuvintele rostite de către Regele
Ferdinand la 5 decembrie 1918: „Declar pe veci unite în Regatul
României toate ținuturile locuite de români, de
la Tisa la Nistru. Prin lupte și jertfe, Dumnezeu ne-a dat să
înfăptuim astăzi aspirațiile noastre cele mai sfinte. Să consacrăm unirea
gândurilor, unirea sufletelor, dar și unirea în muncă roditoare prin strigătul:
Trăiască România Mare, puternică și unită!” În sfârșit, pe ultima latură a
soclului monumentului (cea din spate) erau înscrise cuvintele Olgăi
Sturdza: „Neamului românesc întregit și Iașului – leagănul unirilor –
închin această lucrare a inimii și mâinilor mele. Olga I. Sturza. 29 mai 1927”.
Monumentul era format dintr-o piesă centrală, „reprezentând Patria, imagine
pentru care regina Maria a acceptat să-i reproducă chipul” și patru piese mai
mici (provinciile reîntregite Transilvania, Basarabia și Bucovina și românii de
pretutindeni rămași în afara hotarelor României). Alături de cele trei fiice,
se poate observa la poalele statuii un copil îngenuncheat ce năzuiește să se
întoarcă la România Mamă, reprezentând pe toți românii rămași în afara
frontierelor hotărâte în 1919. Înălțimea monumentului era de 5 metri. Pentru
cele patru figuri de copii, sculptorița căutase și găsise chipuri emblematice
printre elevele Școlii Normale „Mihail Sturdza” din Iași, deși gazetarii epocii
afirmau că de fapt figurile feminine reprezintă fetele reginei: prințesele
Marioara, Elisabeta și Ileana, iar copilul din afara grupului (românii din
afara granițelor) era simbolizat de către micul principe Mircea, care murise în
anul 1916 la începutul războiului și rămăsese în mormânt la
București. Monumentul Unirii a fost inaugurat în ziua de 29 mai 1927,
la ora 10,15, în prezența reginei Maria, a principesei Ileana (fiica regelui
Ferdinand I), precum și a principesei Elena (soția principelui Carol) cu micul
principe moștenitor Mihai (viitorul rege Mihai I al României). Absența regelui
Ferdinand a fost justificată prin faptul că acesta era grav bolnav, el urmând
să moară la 20 iulie 1927. La inaugurarea monumentului, au existat și opinii
care l-au considerat o lucrare nereușită. Cităm din presa vremii: „... o
lucrare culinară de frișcă. Se cunoaște mâna unei femei. Reprezintă grupul
celor cinci dosuri...” În anul 1947 Comisia de armistițiu a ordonat
distrugerea monumentului din Iași ce simboliza revenirea la Patria Mamă a
provinciilor românești Basarabia, Transilvania și Bucovina. La data de 8
februarie 1994 în Sala mare a Primăriei din Iași a avut loc ședința
de constituire a unui comitet de inițiativă, care a hotărât refacerea monumentului.
Printre cei care au acordat sprijin refacerii monumentului s-a aflat și urmașul
direct al Olgăi Sturdza, omul de afaceri elvețian Dimitrie Sturdza,
împreună cu familia sa, care a devenit ctitor al noului grup statuar. Între
anii 1995 – 1999 sculptorul Constantin Crengăniș a refăcut monumentul
după fotografiile de epocă, cu sprijinul financiar al Primăriei municipiului
Iași. Soclul a fost refăcut din aceeași bucată de marmură cu grupul statuar,
spre deosebire de monumentul inițiat care avea un soclu din piatră. Înălțimea
noului monument era de 5,50 metri.Monumentul Unirii a fost amplasat la 1
decembrie 199 pe un postament circular din dale de marmură albă și gri în Piața
Națiunii (din fața Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din
Iași), deoarece pe fostul amplasament se afla din anul 1957 Statuia lui
Mihai Eminescu.Pe latura din spate, sub cuvintele Olgăi Sturdza săpate în
soclu, au fost înscrise și următoarele cuvinte: „Noi am refăcut acest
monument în semn de omagiu și recunoștință pentru toți cei care au luptat,
luptă și vor lupta pentru întregirea și unitatea neamului românesc. Primăria
Municipiului Iași. 1 decembrie 1999. Refăcut de Constantin Crengăniș.
1995-1999.” Gestul reparatoriu a avut parte de unele critici. Astfel, într-un
ziar ieșean, monumentul refăcut a fost caracterizat drept „Monstruozitatea de
la Medicină”, personajul care simboliza Patria mamă fiind asemănat cu „un
pompier”.
Medalie monedă fantezie - Ciprian Porumbescu - 50 eurocent
Ciprian
Porumbescu
s-a născut la data de 14 octombrie 1854 în comuna munteană Şipot din Bucovina.
Părinţii lui sunt Iracliu, paroh gr. or., şi Emilia născută Clodniţki. Ciprian
era al doilea din nouă frați, din care rămăseseră în viaţă numai trei: Ciprian,
Ştefan şi Mărioara, pe care Ciprian o iubea peste măsură. Încă copil de 3 – 4
ani, micul Ciprian avea un auz şi un simţ muzical deosebit, imitând oriсе
cântec аudiа, cu acurateţe şi tact admirabil pentru etatea-i fragedă. Auzind el
odată un lăutar sătesc ce cânta în casa părinţilor săi la o clacă de tors, nu
se dezlipi de dânsul, ascultându-l şi uitându-se ba la degete, ba la arcuş, cu
cea mai mare luare-aminte şi din acest timp, ceru necontenit de la tatăl şi de
la maică-sa să-i cumpere o violină, ceea ce, se-nţelege, şi urmă, aducându-i
părintele său de la oraş o violă de copil. Pe acestă violă copilul trăgea toată
ziua cu arcuşul — spre supărarea în sfârşit a bunei sale maice — cântând din
gură: “Măi ciobane de la oi”, şi altele, ce auzea cântând servitorii şi
servitoarele de casă. În anul 1860, fiind introdus deja de tatăl său în primele
elemente ale cetirei şi scrierei, veni la Şipot renumitul artist bucovinean,
directorul Conservatorului din Lemberg, Carol Miculi, cunoscut de aproape al
tatălui lui C. Acesta, auzind şi văzând intensiva aplicare, cum şi talentul
micuţului către musică, îi scrise “scala” cu propria-i mână şi îl învăţă să o
cânte din gură. În patru zile, cât petrecu Miculi în casa părinţilor lui acesta
ajunse a și cânta “terţele” şi “quintele” cu acurateţe şi preciziune deplină”,
scria ziarul Amicul poporului în 1884. În toamna anului 1860 Porumbescu a fost
înscris la şcoala primară din Ilişeşti (Gura Humorului), deoarece în Şipot
exista numai şcoală ruteană. În 1863 a fost admis în gimnaziul din Suceava, pe
care l-a încheiat în 1873, cu o întrerupere de un an din cauza unei boli
îndelungate, iar după aceea a fost înscris la seminarul teologic din Cernăuţi.
Doi ani mai târziu a fost înfiinţată în oraș, în amintirea jubileului de o sută
de ani de la anexarea Bucovinei la Austria, o universitate, iar seminarul pe
care îl urma a fost transformat în facultate şi alipit universităţii. Studenţii
români au înfiinţat în acea perioadă o societate pe care au numit-o
“Arboroasa”, după numele vechi al provinciei Bucovina. Societatea şi-a început
activitatea la 10 – 22 decembrie 1875, iar Ciprian Porumbescu a devenit
preşedintele ei, dar grupul a fost dizolvat de guvern în 1877 și membrii
comitetului director, inclusiv Ciprian Porumbescu şi părintele Morariu au fost
întemniţaţi sub acuzaţia de înaltă trădare, înscenându-li-se un proces mascaradă.
Ciprian Porumbescu se afla la Stupca, în casa copilăriei, când a fost arestat.
A fost urcat într-o căruţă şi dus până la Cernăuţi, iar ploaia rece i-a pătruns
prin haine. Ofițerii austrieci i-au dat voie să-şi ia cu el vioara şi o
gramatică a limbii franceze. A fost băgat într-o celulă cu pereții reci, în
care se aflau deținuți de drept comun, şi a primit mâncare proastă, toate
aceste condiții agravându-i tuberculoza de care suferea încă din perioada
adolescenței. După unsprezece săptămâni, cei cinci membri ai societăţii
Arboroasa au fost achitaţi în urma unui proces care a durat trei zile. “Lunile
de temniţă i-au fost fatale. Căci din acele luni s-a cuibărit în trupul lui
firav tuberculoza care avea să-l doboare înainte de a ajunge să împlinească
treizeci de ani şi să-şi maturizeze creaţia. La ieşirea din temniţă, într-o
caldă, energică şi voioasă scrisoare adresată prietenilor şi fraţilor de luptă,
nu despre soarta sa pomeneşte, ci despre soarta „Arboroasei” lor, închisă din
ordinul autorităţilor habsburgice, îndemnându-i să nu se descurajeze o clipă,
să introducă acţiune de recurs şi să lupte mai departe, până la capăt, până la
câştigarea biruinţei. Deocamdată
el era însă scos din luptă. Boala, în prima ei fază, îl sili să-şi caute
adăpost şi alinare la casa părintească din Stupca. Abia după un an se
învredniceşte să ajungă la Viena pentru continuarea studiilor, unde se înscrie
la Conservator şi dirijează corul unei biserici şi corul societăţii studenţeşti
„România Jună“, pe unde trecuse şi Eminescu. În sfârşit, după atâtea peripeţii
şi avataruri, Ciprian Porumbescu avea prilejul să-şi desăvârşească studiile de
tehnică muzicală, sub auspicii ceva mai competente decât ale unui ajutor de
judecător diletant şi ale unui organist profesionist, după ureche. Acum însă îl
rodea boala. Şi tot atât de cumplit sărăcia, fiindcă autorităţile habsburgice
îl lipsiseră de dreptul la bursă. Scrisorile şi amintirile lui din această
epocă îţi strâng inima. „Sunt în dispoziţie extrem de rea —scria el într-un
carnet de notiţe zilnic. La amiază mă duc chipurile şi eu la masă, dar în
realitate îmi răsplimb foamea în districtul Mariahilf şi adulmec numai
fripturile în diverse restaurante”. Nici mizeria, nici boala, nu-i secătuesc
însă verva creatoare. Pe lângă romanţele, valsurile şi polcile de muzică
uşoară, în stilul vremii şi al Vienei, publică o colecţie de cântece noi”,
scria Cezar Petrescu. După eliberare tânărul Porumbescu s-a întors la
Universitatea din Cernăuţi şi apoi, cu mare greutate, a plecat să-și continue
studiile la Viena. Aici a tipărit, în anul 1880, colecția de douăzeci de piese
corale reunite în „Colecțiune de cântece sociale pentru studenții români”.
Printre ele se aflau „Cântecul gintei latine”, „Cântecul tricolorului”, „Imnul
unirii – Pe-al nostru steag”. De la Viena a mers la Braşov, ca profesor de
muzică la Gimnaziul românesc şi a primit și un post de dirijor la Biserica Sf.
Nicolae din Scheii Braşovului, dar locul era mult prea rece şi umed pentru
suferința veche a lui Ciprian Porumbescu. De la Brașov tânărul a plecat spre
Italia pentru a-și îngriji starea de sănătate. Iubirea muzicianului pentru
Berta Gorgon, fiica pastorului evanghelic din Ilişeşti, de care era profund
îndrăgostit, a rămas neîmplinită. Familiile lor, de confesiuni diferite, nu au
permis căsătoria, iar tatăl Bertei a încercat în permanenţă să-i îndepărteze pe
cei doi tineri, trimiţându-şi fata în străinătate.Într-o scrisoare către sora
sa, Mărioara, mărturisește despre Berta: „numai ea singură îmi poate da putere
şi curajul de a răbda mai departe şi a duce munca începută până la sfârşit”.
Berta a fost însă nevoită să plece în Anglia, iar Ciprian să-şi caute
„mângăierea în muzică”, aşa cum îl îndemna chiar tânăra. Ciprian Porumbescu,
grav bolnav de tuberculoză, s-a întors în țară după un an și la scurt timp s-a
stins din viață în casa de la Stupca, sat numit astăzi Ciprian Porumbesc, sub
ochii tatălui și ai dragii sale surorii, Mărioara, pe data de 6 iunie 1883, la
vârsta de 29 de ani. „Pe 10 Martie a.c. se întoarse la Stupca în iubita sa casă
părinţescă. Aici zăcu trei luni şi în 25/6 Iunie îşi dete sufletul său bun şi
blând în mâinile Creatorului, compunând încă în pat, zăcând, şi numai vro
câteva zile înaintea morţii, o piesă, căreia repausatul îi dete numele Tempi
passati. A murit, dar inima, spiritul lui a rămas între noi. Prea numeroasele-i
composiţii – aproape două sute la numere – sunt un monument nepieritor despre
zelul şi despre talentul lui nedisputabil. Literatura musicei române va
înregistra cu fală între primii săi adepţi pe acest apostol al ei, care a
iubit-o pănă la ultima resuflare. Iată ce scrie „Tzernowitzer Zeitung“ la 27
Iunie despre dânsul: „Cipr. P., zelosul, prea talentatul music şi compositor,
fiul părintelui Iracliu Porumbescu în Stupca, profesor etc., a repausat după
îndelungate suferinţe, în comuna sa natală la 6 ale curentei. În el pierde
Bucovina un music de cele mai frumoase speranţe. Anul trecut am avut ocasiune a
înregistra succesul ce l-a dobândit cu operetta sa „Craiu Nou“. Terenul seu de
activitate era cu deosebire musica naţională şi cea bisericescă. (…) Societatea
academică „Junimea“ şi „Seminariul archidiecesan” au fost representate la
înmormântare prin delegaţi speciali, cari au pus cununi de lauri şi immortale
pe coșciugul lui. Studentul în filosofie Popovici ţine cuventarea funebrală și
un telegram de la școalele centrale din Braşov exprimă cea mai profundă
condolență rudeniilor”. Un profesor de la Universitatea din Cernăuţi scrie
următoarele întristatului părinte: „Vestea despre cumplita lovitură ce ai suferit-o
îmi veni zilele acestea ca din senin. Pesemne paharul amărăciunilor noastre
încă nu l-am beut până în fund, căci unde credem că ne prindem la ceva şi ne
bucurăm, tocmai acolo suntem loviţi mai amar! Nu cutez a me încerca se te
mângâiu, căci dauna e atât de mare şi nereparabilă pentru noi toţi, încât numai
către Dumnezeu îmi pot îndrepta ruga ca să te întărească, iar pe noi, naţiunea,
să o ferescă de asemeni dezastre. Cu inima sângerândă al D-tale etc“, consemna
publicația Amicul poporului în 1884.
Decebal - Regele Daciei
Decebal a fost regele Daciei în perioada
anilor 87 - 106. Fiu al lui Scorillo si succesor al lui Duras-Diurpaneus,
Decebal ocupa tronul Daciei intr-un moment in care tendintele expansioniste ale
Imperiului Roman, care-si stabilise durabil frontiera pe linia Dunarii, se
accentuau rapid. La inceputul secolului 3, la aproape 150 de ani de la
afirmarea lui Decebal, istoricul Dio Cassius ii facea urmatorul portret
leogios: “Era foarte priceput in ale razboiului si iscusit la fapta, stiind sa
aleaga prilejul pentru a-l ataca pe dusman si a se retrage la timp. Abil in a
intinde curse, era viteaz in lupta, stiind a se folosi cu dibacie de o victorie
si de a scapa cu bine dintr-o infrangere, pentru care lucruri el a fost mult
timp un potrivnic de temut al romanilor”. Din primul an de domnie Decebal
este confruntat cu o situatie dificila. In urma expeditiei dace din iarna
anului 85/86 in sudul Dunarii, in timpul careia insusi C. Oppius Sabinus,
guvernatorul Mosesiei, isi gasise moartea, Roma organizeaza prima campanie in
inima Daciei. In vara anului 87 o armata de 5-6 legiuni, secondata de numeroase
unitati auxiliare si comandata de prefectul pretoriului Cornelius Fuscus,
traverseaza Dunarea inaintand probabil pe Valea Oltului. Intr-un defileu (poate
la Turnu Rosu) Decebal suprinde intr-o capcana fortele romane, in lupta cazand
insusi comandantul roman: prizonieri, trofee si stindardul legiunii a V-a
Alaude sunt duse de Decebal in Muntii Orastie. Stralucita victorie ii ofera lui
Decebal un ragaz de un an, timp in care neobositul rege incheie aliante cu
popoarele de la hotarele Daciei, cu sarmantii, iazigi si roxolani, cu
marcomanii si quazii germanici. La un an de la infrangerea lui Fuscus,
Decebal trebuie sa faca fata unei noi ofensive romane. Imparatul Domitian,
venit in Moseia, in vecinatatea teatrului de operatiuni, numeste un fruntea
legiunilor pe incercatul guvernator Tettius Iulianus (fost consul in anul 83,
apoi guvernator al provinciei Moesia). Patrunzand in Dacia prin Banat, tettius
Iulianus este intampinat de Decebal in defileul de la Tapae; confruntarea
indarjita se incheie cu victoria romana. Dificultatile intampinate de armatele
imperiale in Pannonia in lupta cu quazii si marcomanii, care-l sprijinisera pe
regele dac, il determina pe Domitian sa accepte ofertele de pace facute de
Decebal . Se incheie astfel in anul 89 o pace de compromis intre Imperiul Roman
si Regatul Dac; in schimbul unor subsidii in bani si ingineri, instructori
militari, Decebal se recunoaste rege clientelar, continuand in urmatorii 12 ani
de pace sa-si consolideze puterea si statul. Procesul de centralizare a
statului dac este accelerat, armata este echipata si instruita, se initiaza un
vast program de constructii civile si militare, indeosebi in regiunea Muntilor
Orastie, soli incearca sa stabileasca relatii cu popoarele si statele inamice
Romei. Dupa aproape 3 ani de pregatiri la hotarele meridionale ale Daciei,
incepute imdeiat dupa urcarea pe tron, imparatul Traian (in timpul caruia
Imperiul Roman atinge apogeul puterii si expansiunii sale teritoriale)
concentreaza la inceputul anului 101 in Moesia Superior 13-14 legiuni si
numeroase unitati auxiliare (in total circa 150.000 de soldati), in vederea
ingenuncherii regatului lui Decebal. La 25 martie 101 imparatul paraseste
Roma, traverseaza Dunarea pe poduri de vase la Laederata (Ramna) si Dierna
(Orsova) patrunzand prin Banat in Dacia. La Tapae, in vara anului 101, Decebal
incearca sa opreasca inaintarea romana. Crancena si indelungata batalie se
incheie insa cu victoria romana. Spre sfarsitul anului 101 importante forte
dace, aliate cu sarmati si bastarni, traverseaza Dunarea si patrund in Moesia,
obligandu-l pe imparatul Traian sa se deplaseze spre noul teatru de razboi
deschis de Decebal. Ingeniosul plan strategic, care-l face pe Traian sa nu poata
exploata succesul de la Tapae, se prabuseste insa dupa infrangerea fortelor lui
Decebal in iarna si primavara anului 102 (la Nicopolis ad Istrum si in Dobrogea
la Adamclisi), initiativa militara trecand definitiv in tabara adversa. In
toamna anului 102, indarjita rezistenta a lui Decebal il obliga pe Traian sa
incheie pacea cu regele dac, pace inteleasa insa de ambele tabere doar ca un
simplu armistitiu. Din ordinul lui Traian, Apolodor din Damasc, cel mai vestit
inginer al epocii, inalta, intre Dobreta si Pontes, in ani 103-105, un durabil
pod peste Dunare, pe care legiunile romane il trec in vara anului 105, initiind
cel de-al doilea Razboi dacic. Abandonat de aliati, atacat prin Banat,
Valea Oltului si Moldova, constrans continuu la defensiva, Decebal se retrage
in citadela din Muntii Orastie. Dupa cucerirea puternicelor cetati care pazeau
accesul spre capitala (Blidaru, Costesti, Piatra Rosie, Banita, Capalna,
Tilisca), legiunile romane incep asediul Sarmiszegetusei. In ciuda eroicei
rezistente dace, cetatea este cucerita si distrusa din temelii. O parte dintre
aparatori, printre care si Decebal, reusesc sa paraseasca cetatea incercand sa
continue rezistenta impotriva romanilor in interiorul tarii. Urmarit de
cavaleria romana, pentru a nu cadea viu in mainile romanilor, Decebal se
sinucide. Cea mai mare parte a regatului dac este transformata in vara
anului 106 in provincie romana.
Insigna - FRB (Federația Română de Baschet)
Federatia Romana de
Baschet (F.R.B.) a fost
fondata in anul 1931 si este membru fondator al Federaţiei Internaţionale de Baschet
- F.I.B.A. - din anul 1932. F.R.B. este organizata si functioneaza ca unica
structura sportiva de interes national in Romania, in baza Statutului propriu,
elaborat in concordanta cu prevederile Legii Educatiei Fizice si Sportului nr.
69/2000, cu dispozitiile Regulamentului de punere in aplicare a acestei Legi,
cu reglementarile din O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii si
in conformitate cu Statutul si Regulamentele F.I.B.A.. F.R.B. este persoana
juridica de drept privat, de utilitate publica, autonoma, neguvernamentala,
apolitica, neadmitand nici o descriminare cu caracter religios, rasist, sex sau
profesie, fara scop lucrativ, exercitand autoritatea in organizarea,
indrumarea, dezvoltarea si controlul activitatii de baschet pe teritoriul
Romaniei si in reprezentare internațională. F.R.B. este constituita, in
conditiile legii, din cluburile si asociatiile judetene de baschet si a
municipiului Bucuresti, care recunosc statutul si regulamentele adoptate de
Adunarea Generala. Sediul FRB este situat in Bucuresti. Mai sus am postat
logourile Federaţiei române de baschet.
Baschetul este unul dintre cele
mai răspândite sporturi de echipă din lume; se caracterizează prin
finețea, precizia și fantezia exercițiilor tehnice și tactice, prin talia
înaltă și calitățile fizice deosebite ale sportivilor, toate acestea implicate
într-o luptă sportivă care pretinde spirit de echipă și de sacrificiu,
inteligență și rezistență nervoasă. Punctele sunt marcate prin aruncarea
mingii (ochire) prin coș de sus; echipa care acumulează mai multe puncte la
sfârșitul jocului câștigă. Mingea poate fi făcută să înainteze pe teren prin
driblare sau pasând-o altor coechipieri. Actele fizice nesportive sunt
penalizate și există restricții asupra modului în care este folosită mingea.
De-a lungul timpului, în baschet s-au dezvoltat tehnicile obișnuite de
ochire, pasare și driblare, dar și de poziționare a jucătorilor, precum și
structurile ofensive și defensive. De obicei, jucătorii cei mai înalți vor
ocupa centrul sau una dintre
cele două poziții de înaintare, iar
jucătorii mai mici de statură sau cei care au viteză și cele mai bune abilități
de mânuire a mingii, vor ocupa poziția de pază. În timp ce baschetul competițional are niște reguli bine
stabilite, numeroase variante de baschet s-au dezvoltat pentru jocurile
ocazionale. În anumite țări, baschetul este un sport popular, cu mulți
spectatori.
Mărțișor - 1 Martie 1880
În
perioada regalistă exista
obiceiul ca se realizeze frumoase mărțișoare din argint sau chiar bronz care,
pentru un preț modic se puteau achiziționa de domnii generoși pentru a se oferi
doamnelor sau iubitelor loc. Din această categorie face parte și piesa de mai
sus care era prevăzută cu un inel de prindere la un șnur. Adeseori sumele
încasate din vânzarea acestor mărțișoare erau dirijate de către stat pentru
realizarea unor obiective de interes general.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu