A XX-a ediție a Jocurilor Olimpice de vară s-a desfășurat la Munchen,
în Germania de Vest, în perioada 26 august – 11 septembrie 1972.
München a câștigat dreptul de a
organiza jocurile olimpice în iulie 1966 în detrimentul
orașelor Detroit, Madrid și Montreal.
A fost a doua oară când Jocurile
Olimpice s-au desfășurat în Germania, după Olimpiada din 1936 de la
Berlin.
La această ediție a jocurilor au
participat 112 țări și 7170 sportivi
(6075 bărbați și 1095 femei). Redau mai jos câteva
dintre cele mai mari succese obținute la olimpiadă:
- Înotătorul
american Mark Spitz a fost vedeta întrecerilor, cu nu mai puţin de şapte
medalii de aur cucerite (cu tot atâtea recorduri mondiale), la care se adăugau
alte două de la Olimpiada precedentă de la Ciudad de Mexico, 1968.
- Finlandezul
Lasse Viren a căzut la jumătatea cursei de 10.000 m, dar a revenit şi a
câştigat cu un record mondial. Era prima din cele patru medalii de aur pe care
le-a cucerit la olimpiade.
- Germanca
Liselott Linsenhoff (RFG) a devenit campioană olimpică la dresaj, premieră
pentru o femeie într-o întrecere individuală olimpică ecvestră.
- Una
dintre favoritele presei la Jocurile de la Munchen a fost gimnasta rusă Olga
Korbut, evoluţia ei impresionând lumea, după succesul pe echipe, ratarea de la
individual compus şi victoria din concursul pe aparat.
- Australianca
Shane Gould a câştigat trei medalii la nataţie, în probele de 200 m, 400 m
liber şi la 200 m mixt, stabilind record mondial de fiecare dată. Pe lângă
aceste trei medalii de aur, ea a mai câştigat un argint la 800 m liber şi un
bronz la 100 m liber.
- Sportiva
germană Ulrike Meyfarth care avea numai 16 ani când a participat la concursul
de săritură înălţime şi-a depăşit cea mai bună performanţă personală cu 7 cm,
egalând recordul mondial şi cucerind aurul olimpic. Astfel, ea a devenit cel
mai tânăr atlet care a câştigat o probă individuală la Jocurile Olimpice.
Jocurile Olimpice au fost marcate și
umbrite de răpirea și uciderea a 11 sportivi israelieni de către
organizația teroristă palestiniană “Septembrie Negru”. Primele trei locuri în clasamentul pe medalii au fost ocupate de:- URSS – locul 1 cu 99 medalii (50 aur, 27 argint și 22 bronz)
- SUA – locul 2 cu 94 medalii (33 aur, 31 argint și 30 bronz)
- RDG – locul 3 cu 66 medalii (20 aur, 23 argint și 23
bronz)
România a ocupat locul 13 cu 16 medalii (3 aur, 6 argint și 7 bronz), medaliile de aur fiind obținute de:
- Ivan Patzaichin – kaiac canoe 1000
metri
- Gheorghe Berceanu – lupte
greco-romane 48 kilograme
- Nicolae Martinescu – lupte greco-romane
100 kilograme
Medaliile de bronz au fost obținute de către:- Valeria Bufanu – atletism, 100 metri garduri
- Argentina Menis – atletism, aruncarea discului
- Ion Alexe – box, categoria grea 91 kilograme
- Atanase Sciotnic, Roman Vartolomeu, Aurel Vernescu și Mihai Zafiu
– kaiac canoe, 1000 metri
- Serghei
Covaliov și Ivan Patzaichin – kaiac canoe, 1000 metri
- Dan Iuga – tir, pistol liber
Medaliile de bronz au fost obținute
de:- Viorica Dumitru și Maria Nichiforov – kaiac canoe,
500 metri
- Echipa de scrimă floretă feminin
- Echipa de handbal masculin
- Nicolae Rotaru – tir, armă culcat
- Petre Ceapura, Ștefan Tudor și Ladislau Lovrenski
- canotaj 2+1 rame
- Victor Dolipschi - lupte greco-romane (+100 kg)
- Vasile Iorga - lupte libere (82 kg)
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DUEL EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O INSIGNĂ,
CÂTEVA PLACHETE
ȘI MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Set 2 medalii Ștefan cel Mare
Clubul român din Viena în memoria marelui domnitor al Moldovei
Produsele de mai sus sunt
medalii din materiale diferite (bronz și argint), ce s-au realizat în anul 1904 de către Clubul
Român din Viena în memoria marelui domnitor al Moldovei - Ștefan cel Mare. Medaliile
sunt rotunde, au diametrul de 25 milimetri și au toartă de prindere. Pe avers,
în centru, este reprezentat bustul lui Ștefan cel Mare, orientat spre dreapta,
și periferic circular este aplicatp inscripția: “UNIȚI SUNTEMU ÎN
CUGETU, UNIȚI ÎN DUMNEDIEU*”. Pe revers, în centru, este aplicată pe șase rânduri orizontale
inscripția: “ÎN / MEMORIA / LUI / ȘTEFANU / CELU /
MARE” și periferic circular sunt redate
inscripțiile: “*CLUBUL ROMÂN VIENA* - pe partea superioară și
“PUTNA 2/15 JULIU
1904” Ștefan
al III - lea, supranumit Ștefan
cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433
la Borzeşti şi a decedat la data de 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel
Bun a avut mai mulţi fii şi nepoţi, iar Ştefan cel Mare este nepot de fiu
al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă
succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan
domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu
era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi
prin urmare i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi
excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi,
spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de
ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile
noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în
Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar
care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită
împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia
şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi
importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri,
prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere
cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni,
atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este,
pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma
comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea,
în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea
Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e
chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească
relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că
Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină
vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să
treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva
polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost
luptele sale cu turcii, în special în anul 1475, când Moldova este invadată de
o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al
turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al
II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care
o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata
turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez
Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl
proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al
II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din
actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea
apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie
părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere
vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai
din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la
Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu
reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi
astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara,
pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod
al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură - ca
să zic aşa - Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii,
dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în anul
1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data aceasta,
cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi
cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care erau
înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva Imperiului
Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod
creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt
ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire
împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne
lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu
bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un
tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în
Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în
fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe
nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea
este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune
uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi
Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii
cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea
însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se
transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu
mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat
următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa -
Net - Horia Dumitru Oprea)
Insigna - Turul ciclist - Sportul popular 1946
Turul Ciclist al României sau Mica Buclă este cea mai importantă
competiție ciclistă desfășurată pe teritoriul României. Aceasta este
organizată de Federația Română de Ciclism. Ediția din
anul 1946 a fost câștigată de ciclistul iugoslav August Prosinek și
echipa Iugoslaviei, la competiție participând și cicliști din: Albania, Franța, Italia și Iugoslavia. În anul 1946 țara
se afla în transformare, iar condițiile nu erau, firește, dintre cele mai bune.
Totuși, ziarul “Sportul Popular” – tânăr (se afla în al doilea an de la
apariție) și mai ales temerar – a organizat înconjurul ciclist al țării. Țara
noastră a participat cu două echipe:
- Romania A: Traian Chicomban (nr. 20), Nae Chicomban (21),
N.I. Țapu (22), C. Ciohodaru (23), C. Grigoriu (24), Gheorghe Șandru (25) și
Ionel Georgescu (26)
- Romania B: Costel Georgescu (27), Ion Dolete (29), Robert
Ștefan (32), Martie Ștefănescu (33), Gheorghe Dumitrescu-Brutaru, Iulian
Gociman și Ion Silvestru.
Competiția a creat un entuziasm
general și a a cunoscut un succes care a depășit cu mult perimetrul unei
competiții sportive. În urma apelului lansat de ziar, comitetele de organizare
din diferite orașe au mobilizat fabricile și magazinele din orașele de pe
traseu să ofere premii, constând în articole utile (pulovere, cămăși, ciorapi
de damă, stilouri, făină, șampanie etc.) și obiecte de artă. Ediția din 1946 a
însumat 1720 de kilometri (conform consemnărilor din “Sportul Popular”),
împărțiți în 11 etape:- Etapa I: București – Câmpulung Muscel (30 august) – este
câștigată detașat de francezul Emile Rol, fiu de țărani bretoni.
- Etapa a II-a: Câmpulung Muscel – Făgăraș – a implicat
escaladarea unor urcușuri dure, Mateiașul și Branul. La startul ei, doar 48 de
concurenți, primul ajungând la Făgăraș Nae Chicomban (6 ore, 1 min, 25 sec.),
care își etalează calitățile de excelent “cățărător”.
- În etapa a III-a, de la Făgăraș la Tg. Mureș, iugoslavul
Prosinek trece serios la acțiune și obține victoria detașat, împreună cu “tricoul
galben”. Se înregistrează două abandonuri.
- Etapa a IV-a, de la Tg. Mureș la Cluj, este una nefastă
pentru cicliștii francezi. De altfel, chiar "Sportul Popular"
preciza, la acea dată, că, dacă vreun istoriograf sportiv va caracteriza
vreodată etapele Primului Tur Ciclist al României Democrate, etapa Tg. Mureș –
Cluj ar fi, cu siguranță, cea mai tragică, din cauza numeroaselor accidente. La
Cluj, victorie iugoslavă: Poredsky, care amintește suprinzător de ciclistul
Gallien, atât prin siluetă, cât și prin pedalajul simplu. El învinge la
sprintul final pe Wattershoot și îmbracă “tricoul galben”.
- Pe asfalt, în etapa a V-a, de la Cluj la Oradea, francezul
Wattershoot câștigă etapa, întrecându-i la sprint pe Prosinek și Puy.
- Etapa a VI-a, de la Oradea la Timișoara (29 septembrie), are
o lungime de 156 km, fiind urmată de o zi de odihnă la Timișoara (30
septembrie). Este o etapă cu foarte multe pene de cauciuc, pe care o câștigă
suplul Poredsky, favorizat de șansa de a fi singurul protagonist care nu a spart.
- Etapa a VII-a, de la Timișoara la Turnu Severin (cu semi-etapă
la Caransebeș), are o lungime de 213 km și este foarte dură. Ea se termină cu
victoria clară a lui Nae Chicomban, care se întrece pe sine, ajungând pe primul
loc în clasamentul general, urmat la o bună distanță de Prosinek și Puy.
- În etapa a VIII-a, de la Turnu Severin la Craiova (2
octombrie), cu o lungime de 114 km, viguroasa coaliție franco-iugoslavă îl
hărțuiește pe Nae Chicomban, care se apără cu dârzenie, ajutat de Țapu, Traian
Chicomban, G. Șandru, Ionel Georgescu și Martie Ștefănescu. Dar, resimțindu-se
după eforturile din ajun, nu poate rezista până la urmă. Cedează câteva minute,
continuând totuși să fie posesorul mult râvnitului tricou galben și la Craiova,
capătul etapei castigate de Watterschoot.
- În etapa a IX-a, de la Craiova la Sibiu (cu semi-etapă la
Rm. Vâlcea), cu o lungime de 142 km, iugoslavul Solman, aflat pe locul 15 în
clasamentul general, profită de faptul că protagoniștii se marchează sever și
evadează de unul singur, sosind la Sibiu cu un avans de 17 minute.
- Etapa a X-a: Sibiu –Brașov (cu semi-etapă la Făgăraș), cu o
lungime de 142 km a fost câștigată de Șolman, desi Watterschoot intrase primul
în Sibiu.
- Etapa a XI-a, Brașov – București, cu o lungime de 170 km, a
fost ilustrată prin excepționala comportare a lui Prosinek, Watterschoot și
Strain (aceasta este și ordinea în care au terminat etapa). Watterschoot a fost
câștigătorul și eroul ei, Prosinek a fost “un pedaleur” combativ, iar Strain –
cel mai tenace alergător..
Ordinul național Serviciu Credincios, clasa 1, cruce militari război
O primă distincţie purtând numele “Serviciul
Credincios” este medalia pe care domnitorul Carol I o instituie în
aprilie 1878 şi care se încadrează în primul sistem de decoraţii pe care-l
crează România independentă. Acesta cuprindea, pe lângă Ordinul “Steaua
României”, două cruci şi patru medalii, printre care şi “Serviciul Credincios”.
În 1906, vechii medalii i se adaugă şi o cruce, superioară ierarhic, ambele
distincţii fiind organizate pe câte două clase. Ele răsplăteau “serviciile
civile şi militare aduse Statului în toate ramurile activităţii publice”. Prin Legea
pentru Reorganizarea Ordinelor Naţionale Române promulgată prin Decretul
Regal nr.1545 din 18 aprilie 1932, regele Carol al II-lea instituie Ordinul
“Serviciul Credincios”, care se adăuga crucii şi medaliei deja existente.
Iniţial acest ordin a avut numai cele trei grade superioare (mare cruce, mare
ofiţer şi comandor) şi a fost plasat ierarhic deasupra “Stelei
României”, iar numărul de cetăţeni români care puteau avea “Serviciul
Credincios” era foarte redus (225). Pe 18 februarie 1937 Ordinului i se adaugă
gradul de colan (cu 8 posibili decoraţi) şi cel
de ofiţer (cu 300), ceea ce măreşte la 533 numărul
cetăţenilor români care puteau fi decoraţi, la o populaţie de aproape
19.000.000. În ceea ce priveşte crucea şi medalia cu acest nume, ele îşi
modifică forma, sunt organizate fiecare pe câte trei clase; crucea are un număr
limitat la 15.000 de posesori iar medalia la 9.000 pentru clasele I şi II şi
nelimitat pentru clasa a III-a. Prin Înaltul Decret Regal nr.4354 din
decembrie 1938 (Regulament al Legii Ordinelor şi Medaliilor Naţional conferite
pe timp de război), ordinul, crucea şi medalia “Serviciul Credincios”, ca şi
celelalte decoraţii naţionale şi militare, primesc însemne speciale, “de
război”, putându-se conferi pentru fapte de arme.După înlăturarea regelui Carol
al II-lea (6 septembrie 1940) şi preluarea conducerii de către generalul Ion
Antonescu care devine “Conducătorul Statului”, ordinele instituite de fostul
suveran, fără a fi desfiinţate, practic nu se mai conferă. Pe timpul războiului
din 1941-1945, doar crucea şi medalia “Serviciul Credincios” se acordă cu
însemne “de război” unui mare număr de militari români sau din trupele aliate
României.Ca toate decoraţiile româneşti tradiţionale, şi ordinul, crucea
şi medalia “Serviciul Credincios” sunt desfiinţate la începutul anului 1948 de
către regimul comunist.Prin Legea nr.29/2000. privind sistemul naţional de
decoraţii al României, ordinul, crucea şi medalia “Serviciul Credincios”
au fost reinstituite.
Placheta - La mulți ani 2000 - Serviciul de Informații Externe
Serviciul de
Informații Externe (SIE), este conform legii 1/1998, „organul
de stat specializat în domeniul informațiilor externe privind siguranța
națională și apărarea României și a intereselor sale”. SIE își desfășoara
activitatea în conformitate cu Constituția României, a legilor existente, conform
deciziilor Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) și a regulamentelor
militare. Serviciul face parte din sistemul național de apărare, iar
activitatea sa este organizată și coordonată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării, având caracter de secret de
stat. Sursele de informații, căile și modalitățile de efectuare a misiunilor
specifice precum și efectuarea lor, nu pot fi dezvăluite sub orice
circumstanțe. Divulgarea în orice mod a informațiilor despre misiunile sau
activitatea Serviciului de Informații Externe, este interzisă si se pedepsește
cu închisoarea, conform legii. Serviciului de Informații Externe este
autorizat, în temeiul legii să utilizeze metode specifice, să dezvolte și să
dețină mijloace adecvate pentru obținerea, verificarea, evaluarea,
valorificarea, stocarea și protejarea informațiilor secrete cu privire la
securitatea națională. De asemenea, are dreptul, în condițiile stabilite în
temeiul legii, de a cere și obține de la autoritățile publice române, precum și
de la companii, persoane juridice și de la persoane fizice, informații sau
documente necesare îndeplinirii misiunilor sale. Într-o Europă Unită și într-o
lume globală, SIE a dezvoltat, începând cu 1991, o cooperare strânsă cu
instituții similare din multe țări, în special cu statele aliate din NATO și
UE, având efecte benefice asupra apărării securității naționale. În
conformitate cu reglementările naționale, serviciile românești de informații
desfășoară frecvent acțiuni comun în scopul prevenirii și combaterii
evenimentelor care ar putea aduce atingere securității naționale din România.
Cooperarea dintre structurile SIE și altele cu responsabilități în domeniul
securității naționale se realizează prin schimburi de informații operaționale privind
chestiuni de interes comun, precum și alte aspecte sau moduri de lucru care
contribuie la asigurarea securității naționale. Acest proces se efectuează în
conformitate cu anumite protocoale de cooperare negociate între părți, care
prevăd obligația de a se informa imediat reciproc cu privire la aspecte legate
de securitatea națională. Serviciul de Informații Externe este condus de un
director și un director adjunct. Potrivit legii, șeful SIE este numit de
președinte, prin decret, cu avizul CSAT.
Placheta - Sfântul Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș
Sfinții români ortodocși
Iosif cel Nou de la Partoș (n. circa 1568 – d. 1656) este un sfânt român din calendarul creștin ortodox, sărbătorit
pe data de 15 septembrie. A fost mitropolit al Banatului. Se știu prea
puține despre el. Născut Iacob și rămas orfan de mic, mama sa
îl trimite să învețe carte la Ohrida, pe când avea 12 ani. La 15 ani intră
la Mănăstirea Adormirii Maicii Domnului, iar după cinci ani pleacă la
muntele Athos, la Mănăstirea Pantocrator, unde este călugărit cu
numele de Iosif. După o vreme s-a retras în sihăstrie, unde se
spune că datorită virtuților sale creștinești primise de la Dumnezeu darul
săvârșirii de minuni prin vindecarea bolilor. Ajungând cunoscut, iubit și
respectat, Iosif a fost hirotonit la muntele Athos și rânduit drept
duhovnic al călugărilor de acolo. A trecut pe rând pe la mănăstirile Xiropotam,
Vatoped, Hilandar și alte schituri și
mănăstiri fiind, apoi, numit egumen la Mănăstirea Sfântul Ștefan din
Adrianopole. Acolo a slujit șase ani, iar mai apoi a fost egumen la Mănăstirea
Cutlumuș de la muntele Athos. La vârsta senectuții s-a retras lângă Mănăstirea
Vatopedu, însă a fost chemat de românii din Banat să le fie
mitropolit. În anul 1650, de sărbătoarea Sfântului a fost hirotonit
mitropolit al Banatului. A păstorit credincioșii din Banat timp de 3 ani. În
această calitate a săvârșit alte minuni, printre care stingerea unui incendiu ce
cuprinsese o parte a Timișoarei. „Ieșind
din biserică cu Sfintele Taine în mâinile sale și rugându-se cu lacrimi, îndată
a trimis Dumnezeu o ploaie puternică și s-a stins focul” - Sfinți Români.
Pentru faptele enumerate mai sus, a fost desemnat Patronul spiritual al Pompierilor
din România. În anul 1653, Iosif s-a retras la Mănăstirea Partoș,
unde a mai trăit încă trei ani. Tradiția spune că în momentul adormirii sale
clopotele mănăstirii au început să bată fără să le tragă cineva. Trupul
mitropolitului a fost așezat într-un mormânt zidit în naosul bisericii
mănăstirești, în dreptul ușii de intrare. La data de 28 februarie 1950 Sfântul
Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât trecerea în ceata sfinților a
mitropolitului Iosif, stabilindu-se ca dată de cinstire a sfântului 15
septembrie a fiecărui an. La 7 octombrie 1963 BOR l-a canonizat pe Sfântul
Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș,
iar moaștele sale a fost depuse la Catedrala Mitropolitană din Timișoara, el
fiind considerat acum protectorul Timișoarei.
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Pictorul francez Francois Flameng,
a trăit între anii 1856 - 1923
Detaliu vignetă de pe un calendar francez
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
MOUSAIOS - 03.11.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu