Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură și
arhitectură din localitatea poloneză GRABOWNO WIELKIE,
denumire germană GROSS GRABEN, comuna TWARDOGORA,
județul OLESNICA, voievodatul SILEZIA INFERIOARĂ, din
vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Biserica Maica Domnului
Turnul de apă al gării
Gara
Gara cu Turnul de apă
Trimiteri poștale
xxx
"CINE ȘTIE CE-I ASTA?"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
DIN INTELIGENȚA ȘI
SPIRITUALITATEA
POPOARELOR LUMII
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
O INSIGNĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Medalia monedă - Sfântul Apostol Andrei - 50 eurocent
În religia creştină „apostol” este numele dat celor doisprezece discipoli ai lui Isus Hristos, misionari creştini
de la începutul creştinismului. În ziua de 30 noiembrie a fiecărui an serbăm ziua
sfântului apostol Andrei. Sfântul
Andrei este apostolul care a
creştinizat primul meleagurile noastre, fiind considerat patronul spiritual al
românilor. El a fost frate cu sfântul Petru, ambii originari din
Betsaida, localitate situată pe malul lacului Genezaret
din Israel şi amândoi pescari. Andrei a fost ucenicul lui Ioan
Botezatorul. Auzindu-l pe acesta spunând despre Isus: „Iată mielul lui
Dumnezeu!“, a devenit primul apostol al domnului Isus. După învierea lui
Isus şi coborârea Duhului Sfânt, apostolii au mai rămas câţiva ani la
Ierusalim, începând formarea Bisericii. La Sinodul Apostolic care a avut loc în
jurul anilor 49-50, apostolii s-au întâlnit şi au tras la sorţi pentru a decide
unde va merge fiecare. Legenda spune că apostolului Andrei i-a revenit Scytia
(Dobrogea). Mai intâi, Andrei l-a însoţit pe fratele său Petru prin Asia Mică,
apoi a trecut în peninsula Balcanică prin teritoriul Turciei de azi, ajungând
în Scytia, unde s-a oprit un timp. Apoi ar fi continuat peregrinarea, ajungând
până în sudul Rusiei de astăzi. După aceea, s-a întors in Grecia, consolidând
comunităţile creştine existente acolo, ajungând, mai apoi, pâna în Peloponezul
grecesc, în orasul Patras, unde a murit ca martir la 30 noiembrie anul 60,
fiind rastignit pe o cruce în forma de X. Dupa moartea sa, relicvele s-au
pastrat la mănăstirea Patas din Grecia. Este patronul Scoţiei (steagul scoţian
reprezintă crucea sfântului Andrei), al României, al Spaniei, al Siciliei, al
Greciei şi al Rusiei, precum si a mai multor oraşe: Napoli, Ravenna, Brescia,
Bordeaux, Brugge, Patras şi altele.Originea numelui Andrei vine de la cuvintele
greceşti: andros - om, şi andieios - curajos, ceea ce, cumulat, înseamna bărbat
vrednic, curajos şi energic. De aici s-au format şi nume feminine derivate
precum: Andreea, Andruţa sau Andruca. Sus am postat emblema Patriarhiei române
și o poză a unei icoane cu Sfântul Apostol Andrei.
Tradiţii la români,
legate de sărbătoarea Sfântului Andrei- In acesta zi nu se mătură, nu se aruncă nimic din casă, altfel lupii îţi vor mânca vitele.
- In aceasta noapte lupii se adună şi vorbesc, dar cei care îi aud pot muri.
- In aceasta noapte umblă strigoii şi fura mana vacilor şi minţile oamenilor, intră în case şi la animale, din această cauză tocurile uşilor şi ferestrelor la case, şoproane, coteţe trebuiesc unse cu usturoi.
- Legat de măritiş şi vise premonitorii, în această noapte fetele îşi pun la cap, sub pernă, 41 boabe de grâu şi dacă visează că cineva le ia, atunci sigur se vor marita.
- Fetele fură făină din lada morii, fac plăcinte cu sare şi îşi pun pieptanele sub pernă.
- Grâul încolţit în vase mici de pământ sau crenguţele de vişin care vor înflori până la Crăciun arată fetelor cât noroc şi sănătate vor avea şi dacă livada şi câmpul vor avea rod.
- Usturoiul, considerat remediu terapeutic, dacă este purtat la brau, aduce sigur peţitori.
- Chipul viitorului soţ este căutat în forma luată de plumbul sau cositorul topit şi turnat în apă, sau în faţa oglinzii mărginite de două lumânări, sau în vis, cu busuioc sub pernă.
- Toate aceste tradiţii nu au valenţe religioase dar sunt păstrate de către oameni de-a lungul timpului. Se spune că cei care poartă numele Andrei sunt inteligenţi, judecă bine în afaceri, sunt stabili şi responsabili. Familia înseamnă mult pentru ei, dorindu-şi un cămin liniştit şi armonios, alături de cei dragi şi prieteni.
Vasile Alecsandri - celebrul poet și dramaturg
Vasile
Alecsandri a fost un
poet, prozator și dramaturg (născut 21 iulie 1821, Bacău — decedat 22
august 1890, Mirceşti, judeţul Iaşi). Provine dintr-o familie boierească de
mijloc. A studiat în casa părintească cu
călugărul maramureșean Gherman Vida și la pensionul francez al lui Cușnim,
apoi, între 1834 și 1839, la Paris, unde se consacră mai ales literaturii, după
cîteva încercări nereușite în domeniul medicinei, în cel juridic și cel
ingineresc. După înapoierea în Moldova, participă la toate inițiativele
tovarășilor săi de generație: director al Teatrului din Iași împreună cu C.
Negruzzi şi M. Kogălniceanu. A luat parte la mișcarea revoluționară de la 1848
din Moldova, redactînd unul din documentele ei programatice și a petrecut un an
de exil în Franța. Înapoiat în țară, ia parte la luptele pentru Unirea
Principatelor Moldova şi Muntenia, se numară printre devotații lui Al. I. Cuza
și e trimis de acesta în Franța, Italia și Anglia, pentru a determina marile
puteri să recunoască faptul dublei sale alegeri. Deputat și ministru în
mai multe rînduri, e ministru al României la Paris între 1885 și 1890. Ca
scriitor, a debutat în 1840, cu nuvela Bucheti, publicată în "Dacia
literară", și cu pieseta "Farmazonul din Hîrlău".
După cîteva încercări în limba franceză, ca poet de limba română apare pentru
prima dată în 1843 în Calendar pentru poporul românesc. Alecsandri e un
scriitor angajat, inspirat de marile probleme ale epocii și, în același timp,
un artist subtil, observînd lumea înconjurătoare fără scepticism, dar și fară
exagerate iluzii, tinzînd în domeniul expresiei spre o senină clasicitate.
Pastelurile, o parte din legende și proza memorialistică au rezistat cu succes
trecerii timpului. Anii directoratului la Teatrul din Iași (1840-1842)
sunt un exemplu al seriozității și puterii de muncă a tînărului scriitor. În
istoria internă a personalității lui Alecsandri cîteva evenimente au jucat un
rol determinant: dragostea pentru Elena Negri (sfîrsită tragic în 1847), care
l-a încurajat în rolul de poet național, dar i-a deschis și sursele,
chiar dacă nu foarte profunde ale lirismului intim. Alecsandri este cel mai
cuprinzator dintre scriitorii generației sale, exprimîndu-i nu numai năzuințele
patriotice, ci și descoperirile din continentul vieții intime și încercîndu-și
puterile în aproape toate genurile și speciile literare fundamentale.
Alecsandri călătorește cu diferite prilejuri prin Moldova, Muntenia, Bucovina
și Transilvania, în partea europeană a Turciei, în Italia, Austria, Germania,
Franța, Spania, Anglia, nordul Africii, din plăcere personală, pentru a o
însoți pe Elena Negri, plecată în căutarea unei clime mai favorabile sănătații
sale zdruncinate, sau cu însărcinări oficiale. Fiecare din aceste călătorii,
lasă urme în creația sa, în proză sau în versuri și se tipărește pe ecranul
experienței omenești ce-i definește personalitatea publică și intimă.
Descoperirea poeziei populare, care are loc cu ocazia unei asemenea călătorii,
va marca profund destinul său de scriitor și va avea consecințe incalculabile
asupra întregii dezvoltări a literaturii noastre din secolul trecut și de mai
tîrziu. Prin traducerile în limbile franceză, germană, engleză ale
poeziilor populare sau ale unora din poeziile originale, Alecsandri se numară
și printre primii noștri scriitori moderni a căror operă a devenit accesibilă
străinătății. Poeziile, cărora autorul însuși le-a acordat, în
conformitate cu gustul și cerințele epocii, calitatea principală în cuprinsul operei,
au fost structurate, în cîteva cicluri mai mult sau mai puțin unitare sub
aspectul tematicii, al principalelor caracteristici stilistice și al epocii în
care au fost scrise. Primele sunt cele inspirate din poezia populară, "Doinele".
Al doilea grup de poezii, "Lăcramioare", apărute pentru
prima dată în volumul din 1853, cuprinde partea cea mai mare a poeziei erotice
a lui Alecsandri, Jurnalul poetic al dragostei pentru Elena Negri,
Lăcrămioarele demonstrează mai curînd muzicalitatea versului alecsandrinian,
decît aderența lui la lirica de confesiune; expresia e de aceea adeseori
stîngace. Ciclurile de poezii intitulate "Suvenire" (1853)
și "Margăritarele" (1863) au mult mai puțină unitate decît
cele precedente. Deceniul al șaptelea al secolului al XlX-lea reprezintă un
moment de cotitură în viața și creația lui Alecsandri. Pastelurile, Legendele
și Ostașii noștri lărgesc și aprofundează, în același timp, inspirația
folclorică, ce va rămîne una din constantele creației sale. Pastelurile, poezii
descriptive, apărute, în marea lor majoritate, mai întîi în Convorbiri literare
reconstituie în cheie poetică succesiunea anotimpurilor într-un peisaj
românesc. Poet grațios și echilibrat, discret, dar vibrînd în fața
frumuseții, atent la armonia ansamblului și fin cizelator de imagini surprinse
fugitiv în evanescența anotimpurilor (Iarna, Sania, Malul Siretului), sensibil
la farmecul naturii genuine, dar și la sugestiile rafinate ale unui obiect de
artă, Alecsandri rezistă cel mai bine trecerii timpului tocmai în asemenea
poezii în care manifestă calitatea reală a talentului său, răspunzînd totodata
unei nevoi de armonie înnăscută sufletului omenesc. T. Maiorescu, într-un
text din 1886, sintetizează într-o formulă pregnantă și acceptabilă pînă azi
însemnătatea operei lui în ansamblu: “În Alecsandri vibrează toată inima,
toată mișcarea compatrioților săi, cîtă s-a putut întrupa într-o formă poetică
în starea relativă a poporului nostru de astăzi. Farmecul limbei române în
poezia populară, el ni l-a deschis; iubirea omenească și dorul de patrie în
limitele celor mulți dintre noi el le-a întrupat; frumusețea proprie a
pămîntului nostru natal și a aerului nostru el a descris-o; […] Cînd
societatea mai cultă a putut avea un teatru în Iași și București, el a răspuns
la această dorință, scriindu-i comedii și drame; cînd a fost chemat poporul
să-și jertfească viața în războiul din urmă, el singur a încălzit ostașii
noștri cu raza poeziei. A lui liră multicordă a rasunat la orice adiere ce s-a
putut deștepta din mișcarea poporului nostru în mijlocia lui. “ (Sursa
- Net - Vlada Afteni) Teatrul
romanesc in Moldova este detinatorul unei istorii prestigioase, la 27
decembrie 1816 se reprezinta prima piesa in limba romana,
in 1837 avea sa apara primul afis cu titulatura de Teatru National si
incep spectacole organizate in stagiuni iar din 1840 teatrul
roman si cel francez sunt unite sub o singura administratie nationala. Noua directie-Vasile Alecsandri, C.Negruzzi si Mihail
Kogalniceanu deschide stagiunea pe 1 ianuarie 1841. Marile nume ale scenei iesene continua sa-si traiasca destinele in
memoria prezentului: N. Luchian, Fanny Tardini, Mihail Pascaly, Mathilda
Pascaly, Mihail Galino, Matei Millo si mai tirziu Grigore Manolescu, Aristizza
Romanescu, Agatha Birsescu, Aglae Pruteanu. Generatia de
aur creatoare de repere a facut epoca : actorii Aurel Ghitescu, Anny si
Bruno Braeschi, George Popovici, Nicolae Suba, Constantin Ramadan, Margareta
Baciu, Marioara Davidoglu, Mihai Grosariu, Stefan Dancinescu, Costache
Cadeschi, Costache Sava, Eliza Nicolau, Virginica Balanescu, Miluta Gheorghiu,
Ion Lascar, Carmen Barbu; regizorii Aurel Ion Maican, Ion Sava, George Mihail
Zamfirescu si scenograful Theodor Kiriacoff. Mari personalitati ale
lumii literare s-au implicat in activitatea Teatrului National : A.D.Xenopol si
Otilia Cazimir scriu cronici dramatice iar Garabet Ibraileanu facea parte din
comitetul de lectura. Si-au confirmat
vocatia si talentul de buni diriguitori ai acestei institutii cu un capital
deschis spre universalitate : Mihail Sadoveanu, Mihai Codreanu,Ionel
Teodoreanu, Iorgu Iordan, George Toparceanu, Andrei Otetea sau N.I.Popa. Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iaşi
este o instituție publică culturală, aflată în subordinea Ministerului Culturii
și Cultelor, fiind cel mai vechi Teatru Național din România. Clădirea
Teatrului Național din Iași este înscrisă în Lista monumentelor istorice româneşti. Actuala clădire a fost
construită pe locul vechii primării, între anii 1894 - 1896, fiind
considerată a fi cel mai frumos lăcaș de acest gen din țară. Planurile clădirii
aparțin celebrilor arhitecți vienezi Fellner şi Helmer ce au proiectat
construcții similare la Viena, Praga, Odesa sau Zurich. Inaugurată odată cu
teatrul, uzina electrică a acestuia a marcat începutul iluminatului electric la
Iaşi. În anul 1956, cu prilejul aniversării a 140 de ani de la primul
spectacol în limba română, teatrul ieșean primește numele marelui poet,
dramaturg și om de cultură Vasile Alecsandri (1821 - 1890), a cărui
statuie tronează în faţa clădirii teatrului. Clădirea Teatrului Național este o
veritabilă bijuterie arhitectonică adăpostind adevărate monumente de artă:
Cortina pictată în 1896 de meșterul vienez M. Lenz și terminată de unul
din discipoli, prezintă în centru o alegorie a vieții, cu cele trei vârste, iar
în dreapta, alegoria Unirii Principatelor Române (Moldova, Transilvania și Țara
Românească); Cortina de fier, pictată de Al. Goltz, cu motive ornamentale
dispuse simetric, separă etanș scena de restul sălii; Plafonul pictat de Al.
Goltz, în culori pastelate, reprezintă alegorii paradisiace, fiind ilustrat cu
nimfe și îngeri și încadrat în stucatura rococo. Candelabrul este confecţionat
din cristal de Veneția şi are 109 becuri. În prezent, această clădire
găzduiește și Opera Naţională Română din Iaşi.
S.C.R. - Societatea Cicliștilor din România - Sport Aqvila
Premiul I - Categoria 10 kilometri 1923
Federatia Româna
de Ciclism
a fost fondata la 26 Aprilie 1931 si s-a reorganizat în conformitate cu Legea
Educatiei Fizice si Sportului nr. 69/2000 la data de 16 Noiembrie 2001.
Federatia Româna de Ciclism în actuala forma juridica este continuatoarea de
drept a Federatiei Române de Ciclism care a functionat în subordinea
Ministerului Tineretului si Sportului pâna la data de 16 Noiembrie 2001.
Federatia Româna de Ciclism este structura sportiva de interes national,
constituita prin asocierea tuturor cluburilor cu sectii de ciclism si
asociatiile judetene de ciclism si a Municipiului Bucuresti, afiliate sau
recunoscute de aceasta. Federatia Româna de Ciclism este singura autorizata sa
organizeze si sa controleze activitatea de ciclism din România. Federatia
Româna de Ciclism organizeaza sau tuteleaza competitiile oficiale de ciclism cu
caracter national si cele internationale care au loc pe teritoriul României.
Federatia Româna de Ciclism are sediul în Bucuresti, str. Academiei, nr. 2,
sector 3. Federatia Româna de Ciclism este afiliata la Uniunea Ciclista
Internationala (UCI) si la Uniunea Europeana de Ciclism (UEC) si respecta, în
activitatea ei, statutele si reglementarile celor doua organisme
internationale.Federatia Româna de Ciclism este membra a Comitetului Olimpic
Român. Federatia Româna de Ciclism are ca scop principal organizarea si
controlul practicarii ciclismului în România, extinderea ciclismului pe întreg
teritoriul României, precum si aplicarea unui sistem organizat de selectie,
pregatire si participare la competitii, în vederea dezvoltarii activitatii de
performanta si obtinerea unor rezultate de prestigiu, pe plan national si
international. Obiectivele Federatiei Române de Ciclism sunt:
- asigura reprezentarea României în competitiile sportive si în organismele internationale la care este afiliata, stabileste si intretine relatii de colaborare si schimburi sportive cu federatii similare din alte tari si cu alte organisme internationale;
- împreuna cu structurile sportive afiliate conlucreaza cu organele administratiei publice centrale si locale în vederea asigurarii mijloacelor si conditiilor necesare pentru pregatirea sportivilor de performanta;
- organizeaza sistemul competitional intern;
- militeaza pentru promovarea, de catre sportivi, antrenori, arbitrii si alti tehnicieni din domeniu a spiritului de “fairplay”, cinste, corectitudine, munca, întrajutorare în pregatire si competitii
- actioneaza impotriva practicii de folosire a substantelor si metodelor interzise în sport, în conformitate cu reglementarile interne si internationale;
- actioneaza pentru formarea si perfectionarea continua a specialistilor din domeniu, în corelatie cu nevoile 2 activitatii de ciclism;
- se preocupa de atragerea si implicarea cercetarii stiintifice si medicinei sportive în obiectivizarea si dirijarea procesului de selectie si pregatire a sportivilor;
- se preocupa de dezvoltarea bazei materiale de interes national destinate ciclismului;
- sprijina moral si material membrii federatiei sau fosti sportivi si tehnicieni aflati în situatii de necesitati deosebite;
- se poate asocia cu alte persoane juridice sau fizice pentru constituirea de societati sau pentru participarea cu parti sociale la societatile comerciale.
Ordinul național Pentru Merit,
în grad de cavaler, pentru militari la pce
Ideea
alcătuirii unui ordin cu acest nume aparţine regelui Ferdinand I, încă din
1921. Această distincţie, care urma să se numească „Ordinul de Merit al
Unirii”, trebuia să răsplătească meritele deosebite ale românilor care au avut
o contribuţie importantă la desăvârşirea unităţii statale. Atât proiectul de
decret cât şi o serie de schiţe cu diferite variante ale însemnelor au rămas
însă nefinalizate în timpul domniei lui Ferdinand I. În 1929, după moartea sa
(1927), se instituie un ordin ce-i va purta numele şi care se acorda numai
românilor care au avut merite la Unirea din 1918 şi ale cărui însemn avea ca
bază o variantă a formei schiţate de monarhul defunct. Tot pe baza schiţelor
făcute de regele Ferdinand I şi preluând numele iniţial, regele Carol al II-lea
va institui prin Decretul Regal nr.1913 din 5 iunie 1931 semnul onorific
„Pentru Merit”. Aceasta era o distincţie personală a suveranului, care o acorda
numai proprio motu, pentru fapte de înaltă cultură şi de deosebit
civism. Avea un număr redus de membri (280 pentru români şi 140 pentru străini)
şi era organizat pe cinci grade: cruce, cavaler, ofiţer, comandor şi mare
cruce. Peste numai doi ani, prin Decretul Regal nr.1167 din 14 aprilie1933, se
adaugă o altă distincţie, Crucea de Onoare „Pentru Merit”, organizată pe două
clase şi care se putea acorda fără limită numerică sau de stagiu. Prin
Legea conferirii de ordine şi medalii naţionale pe timp de război (Decret Regal
nr.4031/1937) cele două distincţii „Pentru Merit” sunt incluse în ierarhia
celor naţionale, conferite de statul român nu de suveran, iar titulatura de
“semn onorific” este preschimbată în cea de „ordin”. Oricum, însemnele „de
război”, atât ale ordinului cât şi ale crucii de onoare, nu vor fi folosite în
timpul conflictului mondial; distincţiile cu însemne de pace rămân în uz până
la abdicarea forţată a Regelui Mihai I (30 decembrie 1947) dar vor fi extrem de
rar acordate sub domnia acestuia. Potrivit Legii privind sistemul naţional de
decoraţii al României nr. 29 din 2000, Ordinul
Naţional „Pentru Merit” este reinstituit şi este plasat ierarhic sub
„Serviciul Credincios”. Legea prevede că Ordinul, destinat
pentru persoanele cu studii superioare, are însemne deosebite pentru civili și
pentru militari, precum și „de război”. Ordinul este completat cu Medalia
Națională „Pentru Merit”, organizată pe trei clase, care poate fi conferită
persoanelor fără studii superioare.
Medalia națională Pentru Merite, clasa a III-a civili
Medalia Națională „Pentru Merit” reprezintă
echivalentul Ordinului cu același nume pentru persoanele cu studii superioare. Potrivit
legii nr. 29 din 2000, propunerile pentru decorare cu ordine naționale trebuie
să fie temeinic motivate, iar esența acestor motivații se va înscrie în
brevetele care însoțesc însemnele. Propunerile se fac de autoritățile
menționate la art. 4 alin. (2) din lege, și anume:
- președintele Senatului sau președintele Camerei Deputaților, pentru Președintele României, primul-ministru, senatori și deputați;
- primul-ministru, pentru membrii Guvernului;
- miniștrii și conducătorii instituțiilor și organizațiilor centrale autonome, pentru persoanele din domeniul lor de activitate.
Insigna regalistă - Observator aerian
Produsul
medalistic de mai este o insignă regalistă
(domnia Regelui Carol al II-lea) care se conferea observatorilor aerieni.
Observatorul aerian era persoana de lângă pilot care executa observarea aeriană
de jur împrejurul aeronavei dar și a
solului pentru a indica din vreme pilotului eventuale ținte. Între două aripi
stilizate este prezentată monograma regelui Carol al II-lea, având deasupra sa
coroana regală.
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Poetul și compozitorul kirghiz Togolok Moldo,
a trăit între anii 1860 - 1942
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
MOUSAIOS - 27.11.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu