Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea spaniolă ALMATRET, comunitatea
autonomă CATALONIA, provincia LERIDA, din vremuri
diferite, o trimitere poștală ilustrată și o insignă locală.
Piața Mare și Biserica San Miguel
Puțul
Arhitectură locală
Trimitere poștală
Insignă locală
xxx
"FIECARE PE INSULA SA"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O INSIGNĂ
ȘI CÂTEVA MEDALII
DIN JUDEȚUL SUCEAVA
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Academicianul George Simion
Festivalul literar internațional "Mihai Eminescu"
Dumbrăveni - Suceava - Ediția a XII-a 15 iunie 2019
Academicianul George Simion
critic și istoric literar, eseist și editor
Membru al Academiei Europea (Londra),
Academiei Regale de Științe și Litere din Danemarca,
Academiei de Științe Morale și Politice din Franța,
Academiei din Atena, Academiei de Științe din Moldova,
Academiei de Științe și Litere din Serbia.
Premiat cu Medalia de Aur pentru Filologie "Alfred Nobel"
Eugen
Simion a
fost un critic și istoric literar, editor, eseist, profesor
universitar român, membru titular
al Academiei Române și președinte al acestui for cultural român din
1998 până în aprilie 2006. El s-a născut la data de 25 mai 1933 în
localitatea Chiojdeanca, județul Prahova și a decedat la data de 18 octombrie
2022. A studiat la Liceul Sfinții Petru și Pavel din Ploiești, unde a fost
coleg cu Nichita Stănescu. Între anii 1952 – 1957 a urmat cursurile
Facultății de Litere a Universității din București, unde i-a avut ca
profesori pe: Tudor Vianu, George Călinescu,
Alexandru Rosetti și Iorgu Iordan. A obținut titlul de doctor în științe
filologice cu teza Eugen Lovinescu scepticul mântuit, sub
îndrumarea profesorului Șerban Cioculescu (1969). După absolvirea facultății, a
devenit cercetător la Institutul de Istorie și Teorie Literară „G. Călinescu”
al Academiei Române (1957 - 1962), lucrând în colectivul „Eminescu”, condus
de Perpessicius. În perioada 1962 – 1968 a fost redactor
al Gazetei literare. Între anii 1964 – 1971 a fost lector universitar la
Catedra de Istoria literaturii române, Facultatea de Litere a
Universității București.A funcționat apoi, între anii 1970-1973, ca lector
invitat de limba română la Universitatea Sorbonne (Paris - IV), apoi a obținut
o bursă de studii în Republica Federală Germania (1974). Din 1971 a
devenit conferențiar universitar, iar din 1990 profesor universitar
al Facultății de Litere de la Universitatea din București. Din 2006 a fost
directorul general al Institutului de Istorie și Teorie Literară „G. Călinescu”
din București. A avut o bogată activitate publicistică. În anul 1998 a
fost ales președinte al Academiei Române ulterior fiind onorat cu titlurile de Doctor
Honoris Causa al universităților din Iași, Galați, Târgoviște, Arad și
Bacău. Din opera sa enumăr câteva titluri:
- Proza lui Eminescu
- Orientări în literatura contemporană
- Scriitori români de azi, vol. 1, 2, 3 și 4
- Dimineața poeților
- Întoarcerea autorului
- Moartea lui Mercutio
- Limba maternă și limba poeziei
- Clasici români
- Ion Creangă. Cruzimile unui moralist jovial
- Fănuș Neagu în patru prieteni - Eugen Simion, Lucian Chișu, Petre Ispirescu, Nicolae Breban
- Cioran – o mitologie a nedesăvârșirilor, București, Editura Tracus
- Membru titular și președinte al Academiei Român
- Membru al Uniunii Scriitorilor din România
- Membru de onoare al Academiei de Științe a Moldovei
- Membru al Academiei Regale de Științe din Danemarca
- Membru corespondent al Academiei de Științe Morale și Politice din Franța
- Președinte al Consiliului Național pentru Certificarea Diplomelor și Certificatelor Universitare, până în aprilie 2006.
- Președinte al Comisiei Naționale pentru Certificarea Diplomelor și Certificatelor Universitare în domeniul Filologie, din aprilie 2006.
- Premiul Uniunii Scriitorilor de cinci ori
- Premiul Academiei Române - 1977
- Ordinul Steaua României în grad de Marea Cruce
- Legiunea de
Onoare a Franței (2002)
Mihai Eminescu
Festivalul literar internațional "Mihai Eminescu"
Dumbrăveni - Suceava - Ediția a XII-a 15 iunie 2019
Mihai Eminescu - Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie,
"Tânără mireasă, mamă cu amor!
Fii tăi trăiască numai în frăție
Ca a nopții stele, ca a zilei zori,
Viața în vecie, glorii, bucurie,
Arme cu tărie, suflet românesc,
Dulce Românie, asta și-o doresc!"
Mihai Eminescu (nume
real Mihail Eminovici)
(născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul Botoşani şi decedat la 15 iunie
1889 în Bucureşti) a fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de
cititorii români şi de critica literară postumă drept cea mai importantă voce
poetică din literature română. Eminescu a fost activ în societatea
politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al
Partidului Conservator. A publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la
19 ani a plecat să studieze la Viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46
de volume, aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu
Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de
3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat
la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa,
poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost înmormântat la
umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales post-mortem (28
octombrie 1948) membru al Academiei Române. Prin tot ce a scris Eminescu este
contemporanul vremurilor actuale. Mai jos am postat câteva luări de
poziție ale gazetarului de excepție care a fost el;
- Mita e-n stare să pătrunză orişiunde în ţara aceasta, pentru mită capetele cele mai de sus ale administraţiei vând sângele şi averea unei generaţii.
- Partidele, la noi, nu sunt partide de principii, ci de interese personale care calcă făgăduielile făcute nației în ajunul alegerilor și trec, totuși, drept reprezentanți ai voinței legale și sincere a țării. Cauza acestei organizări stricte e interesul bănesc, nu comunitatea de idei.
- Uzurpatori, demagogi, capete deșarte, leneși care trăiesc din sudoarea poporului, fără a o compensa prin nimic, ciocoi boierești și fuduli, mult mai înfumurați decât coborâtorii din neamurile cele mai vechi ale țării - despre clasa politică a României.
- Părerea mea individuală e că politica ce se face azi în România, și dintr-o parte și din alta, e o politică necoaptă.
- Vom avea de-acum înainte dominația banului internațional, impusă de străini. Peste tot credințele vechi mor, un materialism brutal le ia locul, cultura secolului, mână în mână cu sărăcia claselor lucrătoare, amenință clădirea măreață a civilizației creștine.
- Statul român nu mai este un produs al geniului rasei române, ci un text franţuzesc aplicat asupra unui popor ce nu-l înţelege
- Poporul a pierdut de mult încrederea că lucrurile se pot schimba în bine şi, cu fatalismul raselor nefericite, duce greul unei vieţi fără bucurie şi fără tihnă.
- Temelia liberalismului adevărat este o clasă de mijloc care produce ceva, care, punând mâna pe o bucată de piatră îi dă o valoare înzecită şi însutită de cum o avea, care face din marmură statui, din in pânzătură fină, din fier maşini, din lână postavuri.
- Condiţia civilizaţiei statului este civilizaţia economică. A introduce formele unei civilizaţii străine fără ca să existe corelativul ei economic este curată muncă zadarnică
- De când e lumea nu s-a văzut ca un popor să stea politiceşte sus, iar economiceşte jos; amândouă ordinele de lucruri stau într-o legătură strânsă; civilizaţia economică este mama celei politice.
- Lucrul la care aspiră toţi este de a se folosi numai de avantajele civilizaţiei străine, nu însă de a introduce în ţară condiţiile de cultură sub care asemenea rezultate să se producă de la sine.
- Cine zice progres nu-l poate admite decât cu legile lui naturale, cu continuitatea lui treptată. A îmbătrâni în mod artificial pe un copil, a răsădi plante fără rădăcină pentru a avea grădina gata în două ceasuri, nu e progres, ci devastare… Adevăratul progres nu se poate opera decât conservând pe de o parte, adăugând pe de alta; o vie legătură între prezent şi viitor, nu însă o serie de sărituri fără orânduială.
Dumbrăveni este comună din județul Suceava
care include și satul Sălăgeni. Teritoriul comunei este situat în partea de nord-est a
României, la limita administrativă a județului Suceava, la granița cu județul
Botoșani. Teritoriul comunei este situat pe malul drept al râului Siret, la
contactul podișului Dragomirnei( Podișul Sucevei) cu lunca Siretului. Prima
atestare scrisă se află în cartea lui M. Costachescu ,,Documentele moldovenești
înaintea lui Ștefan cel Mare’’, care spunea: "… identific satul
din 1430 Dvoriștea, unde au fost curțile lui Dumbravă cu Dumbrăvenii din
județul Botoșani. El este în fața Mândreștilor peste Sirete. Era și în veacul
al XIV-lea. Își are numele de la un Dumbravă." Anul 1865, este
anul în care, ca urmare a aplicării noii Legi comunale, este înființată comuna
Dumbrăveni, compusă din cătunele Dumbrăveni, Sălăgeni, Văratec și Verești.
Comuna Dumbrăveni este traversată de la vest la est de drumul național DN 29
Suceava-Botoșani, arteră de maximă importanță în structura rutieră a județului
Suceava. Comuna beneficiază și de accesul la cale ferată prin halta Bursuceni,
integrată într-un sistem de tranzit național și transfrontalier. La recensământul
din anul 2011 comuna număra 7480 de locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2002), dintre care: români – 95,33% și restul – necunoscută
sau altă etnie. Componența
confesională a comunei Dumbrăveni, astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 58,98%, penticostali – 31,24%, adventiști de ziua a șaptea – 2,54%,
creștini după evanghelie – 1,52% și restul – nedeclarată sau altă religie. Din
cei 8000 de locuitori ai comunei, din anul 2007, un sfert erau plecați la muncă
în diferite țări europene.
Ștefan cel Mare 1457 - 1504 - ctitor
Mănăstirea Voroneț 500 ani 1488 - 1988
Ștefan
al III - lea, supranumit Ștefan
cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433
la Borzeşti şi a decedat la data de 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel
Bun a avut mai mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu
al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă
succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan
domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu
era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi
prin urmare i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi
excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi,
spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de
ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile
noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în
Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar
care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită
împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia
şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi
importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri,
prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere
cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni,
atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este,
pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma
comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea,
în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea
Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e
chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească
relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că
Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină
vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să
treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva
polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost
luptele sale cu turcii, în special în anul 1475, când Moldova este invadată de
o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al
turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al
II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care
o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata
turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez
Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl
proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al
II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din
actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea
apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie
părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere
vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai
din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la
Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu
reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi
astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara,
pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod
al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură - ca
să zic aşa - Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii,
dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în anul
1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data aceasta,
cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi
cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care erau
înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva Imperiului
Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod
creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt
ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire
împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne
lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu
bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un
tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în
Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în
fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe
nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea
este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune
uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi
Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii
cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea
însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se
transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu
mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat
următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa -
Net - Horia Dumitru Oprea)
Mănăstirea
Voroneț, supranumită „Capela
Sixtină a Estului”, este un complex monahal medieval construit în satul
Voroneț, astăzi cartier al orașului Gura Humorului, județul
Suceava. Mănăstirea se află la 36 km de municipiul Suceava și la
numai 4 km de centrul orașului Gura Humorului. Ea constituie una dintre
cele mai valoroase ctitorii ale lui Ștefan cel Mare. Biserica a fost
ridicată în anul 1488 în numai 3 luni și 3 săptămâni, ceea ce constituie
un record pentru acea vreme. De mici proporții, cu plan trilobat, având turla cu
boltă moldovenească pe naos, biserica face parte dintre puținele monumente de
arhitectură religioasă din nordul Moldovei care-și păstrează în mare măsură
forma inițială. În anul 1547 mitropolitul Grigore Roșca, văr al
lui Petru Rareș, a inițiat adăugarea unui pridvor închis, pentru care
adoptă o soluție unică, în cadrul căreia arhitectura este vizibil subordonată
decorului pictat: peretele de vest al pridvorului este un perete plin fără nici
o deschidere, precum și pictarea zidurilor exterioare, din temelie până în
streașină, lucrări ce au dat construcției o mare strălucire. Mănăstirea Voroneț a fost inclusă pe Lista
monumentelor istorice ale județului Suceava, dar este inclusă și în patrimoniul
mondial UNESCO. Din punct de vedere geografic, mănăstirea este situată la sud
de orașul Gura Humorului, pe valea râului Voroneț. Legenda originii bisericii
unește două mari personalități ale destinului național românesc: ctitorul
mănăstirii, Ștefan cel Mare, și cuviosul părinte Daniil Sihastru, primul stareț
al mănăstirii, unul din cei mai mari sfinți pe care i-a odrăslit pământul
Moldovei, sihastru și duhovnic vestit. O sfântă candelă aprinsă veghează
mormântul Sfântului Daniil Sihastrul, de unde obștea mănăstirii ia
binecuvântarea pentru slujbele de dimineață, după-amiază și de la miezul
nopții. Încă de pe timpul domniei lui Ștefan cel Mare, dar mai ales după
1488, mănăstirea devine un important centru de credință și cultură din
Moldova medievală. Ștefan cel Mare a fost cel ce a dăruit mănăstirii pe lângă o
serie de moșii și mai multe cărți, cel mai relevant exemplu fiind
Tetraevanghelul din 1490, dar și veșminte și odoare bisericești. Acest lucru a
fost practicat și de urmașii săi la domnie, Bogdan al III-lea, Petru Rareș
și Alexandru Lăpșneanu care dăruiesc sau confirmă anumite donații către mănăstire.
Deseori aceste donații se făceau cu ocazia prăznuirii hramului mănăstirii, cât
și la alte sărbători religioase.După 1785, (anul anexării Bucovinei la
Austro-Ungaria) biserica Sf. Gheorghe a Mănăstirii Voroneț a rămas să activeze
ca biserică parohială până în 1991 și o mare parte din relicvele mănăstirii au
fost transferate la mănăstirile Dragomirna, Sucevița, Putna. Prin decizia nr.1
din 14 martie 1991, semnată de Î.P.S. Pimen, Arhiepiscop al Sucevei și
Rădăuților, pe baza adresei Cancelariei Sfîntului Sinod al Bisericii Ortodoxe
române nr. 5373, același an, Mănăstirea Voroneț și-a reluat viața monahală după
206 ani, de data aceasta fiind obște de călugărițe. Pictura interioară a
bisericii datează în cea mai mare parte din timpul lui Ștefan cel Mare, anul 1496.
În scenele din altar și din naos artistul a urmărit să redea îndeosebi sensul
teologal al imaginilor, realizând un ansamblu solemn, dar cu vădit caracter de
monumentalitate. Pictura exterioară a Voronețului, datând din timpul domniei
lui Petru Rareș, este realizată la un înalt nivel artistic, fiind socotită
drept cel mai reușit ansamblu al artei feudale moldovenești.
Mănăstirea Putna N S E W
Mănăstirea din localitatea Putna,
județul Suceava, asezata la 72 de
kilometri de Cetatea de Scaun este prima si cea mai importanta ctitorie a lui
Stefan cel Mare, si strajuieste, de peste cinci veacuri, tinutul legendar al
Bucovinei. Manastirea a fost
ridicata de Stefan cel Mare pentru biruinta obtinuta in batalia de la Chilia,
din 25 ianuarie 1465, la indemnul si cu staruinta sihastrului Daniil. Lucrarile
de constructie ale manastirii au fost terminate in 1469, dar sfintirea ei a
avut loc la data de 3 septembrie 1470. Ridicarea zidurilor de imprejmuire ale
incintei si a turnurilor aferente lor a fost terminata dupa un deceniu de la sfintire,
in 1481. Dupa 3 ani insa, manastirea
a fost lovita de un puternic incediu care a afectat in mod grav constructia.
Stefan cel Mare nu s-a lasat insa si desi avea pe cap bataliile cu Baiazid al
II-lea, a refacut manastirea la fel de frumoasa cum fusese si inainte. In anul 1504 Stefan cel Mare a fost inmormantat in
incinta manastirii, dupa 47 de ani de domnie. In
1536 manastirea a fost
cuprinsa de un nou incediu, in care au ars casele domnesti, amandoua trapezele,
bucataria, spitalul si camara cu toate alimentele din interior. Dupa doua
decenii cladirile afectate de incediu au fost refacute, constructia casei
domnesti fiind chiar amplificata. In urmatorul secol Putna a cunoscut o stare
de inflorire. Monumentul a fost din nou devastat in anul 1653 de un incendiu
pus de ostile conduse de Timus Hmelnitki, amestecat in luptele pentru tronul
Moldovei dintre socrul sau Vasile Lupu si viitorul domn Gheorghe Stefan. Totusi
aceasta informatie nu este foarte sigura si unele cercetari au aratat ca in
acea perioada au avut loc alunecari de teren grave care au afectat fundatii
bisericii, motiv pentru care a trebuit demolata. Vasile Lupu a inceput
reconstructia manastirii, lucrari care au fost continuate de urmatorul
domnitor, Gheorghe Stefan si finalizate de abia in 1662 de catre Eustatie
Dabija, domnul de atunci al Moldovei. Lucrarile realizate in aceasta perioada
nu au avut in vedere doar biserica, ci intregul complex manastiresc,
constituind un moment important in istoria ansamblului monumental al Putnei. Intre 1854 si 1856, zidurile
fostei case domnesti au fost demolate pana la nivelul solului iar in locul lor
au fost construite un corp de cladiri care exista si in prezent. In aceeasi
perioada zona de nord a fost largita si s-a construit un zid de 23 de metri, langa
care s-au construit un nou corp de chilii. In partea de nord-vest s-a ridicat o
masiva cladire cu parter si etaj destinata staretiei. In anul 1859 au fost
facute modificari la forma acoperisului iar in anul 1882, pe locul
turnului-clopotnita din lemn s-a construit un turn inalt din zidarie, in care
s-au instalat clopotele. In urmatoarea perioada au mai urmat lucrari incheiate
in 1902, prilej cu care a fost refacut acoperisul bisericii dupa forma vechilor
acoperisuri ale monumentelor moldovenesti.
Insigna - Comuna Mănăstirea Humorului
Mănăstirea
Humorului este
o comună din județul Suceava, care include și satele: Pleșa și Poiana Micului,
fiind situată în nord-estul ţării, pe valea
râului Humor. Activitatile economice specifice ale comunei sunt:
exploatare şi prelucrare lemn. agroturism, comerț, dogăritul, creşterea
animalelor și țesutul covoarelor și ștergarelor. La recensământul din anul 2011
comuna număra 3232 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul
2002 – 3582 locuitori) dintre care: români –
77,91%, polonezi – 19,3%, germani – 1% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei sucevene Mănăstirea
Humorului astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 77,11%, romano catolici – 21,12%
și restul - nedeclarată sau altă
religie. Conform recensământului efectuat în
1930, populația comunei Mănăstirea Humorului se ridica la 2068 locuitori.
Majoritatea locuitorilor erau români (96,4%), cu o minoritate de germani
(2,7%).
Suceava este un
municipiu, reședința și totodată cel mai mare oraș al județului Suceava,
România. Municipiul Suceava se numără printre cele mai vechi și mai
importante așezări ale țării. Timp de două veacuri a fost capitală a principatului
Moldova, iar între anii 1775 - 1918 a fost un oraș din Imperiul
Austriac (pământurile coroanei Regatul Galiției și Lodomeriei și Ducatul
Bucovinei). Teritoriul orașului Suceava și împrejurimile sale au fost locuite,
așa cum atestă cercetările arheologice, din timpuri străvechi, începând chiar
din paleolitic. În secolele II–III exista aici o așezare a dacilor liberi,
descoperirile arheologice relevând și puternice influențe romane. În epoca
migrației și în secolele următoare populația autohtonă a continuat să
viețuiască pe aceste meleaguri, iar în secolul al XIV-lea, în anul
1388 Suceava este menționată drept capitală a Moldovei. În prezent
orașul are o populație de aproximativ 86000 de locuitori. Deasupra am
postat stemele interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Suceava, iar
dedesubt pozele câtorva monumente
de cultură și arhitectură din acest oraș, din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Strada Principală
Palatul Primăriei
Strada Armașului
Biserica Mirăuți (Sfântu Gheorghe)
Biserica romano-catolică
Biserica Sfântu Dumitru
Biserica Sfântu Nicolai
Calea Unirii
Mănăstirea Sfântu Mare Mucenic Ioan cel Nou
Biserica Sfântu Ilie
Suceava este un județ în nordul
extrem al provinciei istorice Moldova, din România, la frontiera cu Ucraina.
Capitala județului este orașul cu același nume. Județul se întinde pe o
suprafață de 8553 kilometri pătrați și numără aproximativ 615000 de locuitori.
Ca subunități administrative județul este compus din; 5 municipii - Suceava,
Fălticeni, Rădăuți, Câmpulung Moldovenesc și Vatra Dornei, 11 orașe - Gura
Humorului, Siret, Solca, Dolhasca, Frasin, Liteni, Milișăuți, Salcea, Broșteni,
Cajvana, Vicovu de Sus și 97 de comune. Deasupra am postat harta și stemele
interbelică, comunistă și actuală ale județului Suceava, iar dedesubt pozele
câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, din vremuri
diferite, dar și câteva trimiteri poștale. Hotel restaurant - Rădăuți
Cazarma Regimentului 114 Infanterie - Rădăuți
Stabilimentul balnear - Iacobeni
Vedere - Gura Humorului
Liceul Principele Carol - Gura Humorului
Fabrica de lemnărie - Găinești
Școala Normală de Învățători - Fălticeni
Școala israelită română - Fălticeni
Moara Dracului - Câmpulung Moldovenesc
Vederi - Câmpulung Moldovenesc
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitoarea lituaniană Julija Zemaite,
nume real Julija Beniusevieciute Zymantiene,
a trăit între anii 1845 - 1921
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 23.11.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu