Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea portugheză SAN THIAGO DO CACEM,
districtul SETUBAL, câteva trimiteri poștale și un jeton local.
Muzeul
Biserica parohială
Biserica locală
Hotel Dom Nuno
Moară de vânt tradițională
Gara
Ruinele romane
Castelul
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vedere generală
Jeton local
xxx
"DRUM BUN"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINATAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_____________xxx_____________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Regele Ferdinand I
Uniunea foștilor voluntari români
Ferdinand I este unul dintre cei mai importanți regi ai României, personalitatea sa fiind strâns legată de realizarea Marii Uniri, visul de veacuri al românilor, despre care ne aducem aminte cu emotie. Om de o vastă cultură, poliglot și botanist pasionat, Regele Ferdinand a fost sincer devotat românilor, sub domnia sa înregistrându-se cea mai înfloritoare perioadă a statului românesc modern. Născut la data de 24 august 1865, Prințul Ferdinand Viktor Albert Meinrad von Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său nobiliar complet, era de fapt fiul Principelui Leopold de Hohenzollern-Sigmaringen, fratele mai mare al Regelui Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege al României. Ferdinand a ajuns la tron printr-o conjuctură de familie avantajoasă, peste care s-a suprapus și importanța continuității statului roman sub formă de regat într-un context politic internațional instabil. Când avea 19 ani a făcut prima sa vizită în România, ulterior a revenit în Germania pentru a-și desăvârși studiile liceale și universitare. Anul 1893 l-a găsit absolvind prestigioasa Universitate din Leipzig si Scoala Superioara de Stiinte Politice si Economice din Tubingen. Chiar în același an s-a stabilit la Bucuresti pentru a-și îndeplini menirea de moștenitor al tronului României. El devenise de fapt moștenitor al tronului Regatului Românie după ce atât tatăl său cât și fratele mai mare au renunțat la tron. Odată sosit la București, tânărul prinț german se declara cucerit de flora României, o adevarată provocare științifică pentru un botanist pasionat cum era Ferdinand. Nu rămâne insensibil nici la frumusețea proverbială a româncelor, fiind cucerit de Elena Văcărescu. Aventura celor doi idealiști a fost oprită brusc din considerente politice. Ferdinand a fost nevoit să-și întrerupă relația cu Elena Văcărescu la intervenția și insistențele Consiliului de Miniștri al României, care i-a reamintit principelui ca niciun membru al Familiei Regale nu se poate căsători decât cu femei de sânge regal. Ferdinand nu are încotro și pe data de 10 ianuarie 1893 se însoară cu Maria de Edinburgh, nimeni alta decât verișoara sa de gradul trei. Ferdinand și Maria au avut împreună 6 copii, trei fete și trei băieți. Cel mai mare dintre băieți a devenit urmîtorul rege al României, Carol al II-lea.La vârsta de 49 ani, Ferdinand I devine rege al României depunând jurământul solemn și luându-și în fața țării angajamentul că va fi un "bun român". Ferdinand a iubit România și poporul roman. Din admirație și respect pentru religia națională a românilor, Ferdinand renunță la cultul catolic și se botează creștin-ortodox. Atașamentul și dragostea lui Ferdinand pentru mica și fermecătoarea, la acea dată, tara din Est nu aveau să se limiteze la acest gest. Istoria menționează că datorită admirației sale pentru România, Regele Ferdinand avea sa fie supranumit fie "Lealul", sau "Întregitorul". Visul lui Ferdinand a fost în egală măsură același cu al românilor - crearea României Mari. La acea dată Ardealul se afla sub stăpânire austro-ungară, acolo unde românii nu aveau nici cele mai elementare drepturi. Momentul prielnic s-a ivit odată cu declanșarea primului război mondial. Deși era german a ales să acționeze în acel război de partea Antantei (14 august 1916) luptând împotriva Puterilor Centrale conduse de Germania. La Castelul Hohenzolernilor din Prusia era mare derută și nemulțumire, Ferdinand a fost renegat iar steagul heraldic al familiei a fost coborât în doliu. În ciuda entuziasmului și speranțelor românilor, situația pe front era dezastruoasă, armata română, slab echipată și înarmata înregistra mari pierderi. Puterile Centrale au ocupat și Dobrogea și Bucureștiul a intrat sub ocupație germană. Ferdinand și întregul guvern român a fost nevoit să se refugieze la Iasi. Luptele eroice de la Mărăști, Mărășești și Oituz, purtate de Armata Română au schimbat cursul evenimentelor. Jertfa și eforturile românilor au dus la oprirea înaintării germane în Moldova. În momentul în care bolșevicii au pus mâna pe putere în Rusia și au cerut instituirea păcii (1918), România se afla înconjurata de armatele Puterilor Centrale. Regatul Romaniei a fost forțat de Germania să semneze la București un tratat de pace dezavantajos pentru țara noastră, tratat pe care Ferdinand a refuzat să-l semneze. Când trupele Triplei Alianței au avansat pe frontul din Salonic dezmembrând armata bulgară, România a reintrat în razboi. Imperiile Rus și Austro-ungar se dezintegrau. Avantul militar al trupelor române nu mai putea fi stopat, eforturile acestora ducând la mult așteptata unire cu Bucovina, Basarabia si Transilvania. În urma înfrangerii Republicii Sovietice Ungare conduse de agentul bolșevic Bela Kun, trupele române au ajuns să ocupe Budapesta, iar Ferdinand se întoarcea ca un învingător în fruntea armatei, într-un București entuziasmat. În anul 1922, pe data de 15 octombrie, Ferdinand este încoronat Rege al României Mari la Alba Iulia. Viața politică din timpul domniei sale a fost dominată de Partidul Național Liberal, condus pe atunci de frații Ion și Vintilă Brătianu. Unirea cu Ardealul a lărgit, în mod ironic, baza electorală a opoziției ale cărei partide principale s-au unit în anul 1926 pentru a forma Partidul Național Țărănesc. Regele a fost cu adevărat un "bun român" așa cum a jurat. Unii istorici îl consideră ca cel mai strălucit rege, în ciuda faptului că era o persoană relativ timidă și introvertită. Ferdinand I a fost martorul realizării României Mari cu provinciile Basarabia, Transilvania și Bucovina de Nord. A înfăptuit reforma agrară împărțind pământ țăranilor, prioritate având veteranii de război și familiile celor căzuți în războiul pentru reîntregirea țării. În ciuda succesului în război și al creării României Mari, Ferdinand se confrunta cu mari probleme de ordin personal. Fiul său cel mare, prințul Carol al II-lea, mare amator de lux și desfrâu, trăia o viață scandaloasa, căsătorindu-se clandestin cu Ioana "Zizi" Lambrino, cu care avea un copil nelegitim. Prințul a ajuns totuși să se căsătorească cu Elena, fiica regelui Constantin al Greciei și acest mariaj eșuând repede. Carol fuge cu amanta sa, Elena Lupescu, la Paris. Regele se vede nevoit să îl desemneze drept urmaș la tron pe nepotul său, prințul Mihai de România, pe atunci un copil, Carol al II-lea, tatăl lui Mihai, fiind dezmoștenit de Regele Ferdinand. La doar 62 de ani, după o domnie ce s-a întins peste 13 ani tumultuoși pentru istoria României, Ferdinand moare în urma unui cancer de colon, fiind înmormantat la Curtea de Argeș alături de Regele Carol I și Regina Elisabeta. În timpul scurtei sale domnii, România a atins un nivel de dezvoltare nemaiîntâlnit până atunci. Agricultura era o forță, țara noastră fiind supranumită "Grânarul Europei". S-a dezvoltat comerțul concomitent cu exploatarea zăcămintelor de petrol, economia țării noastre fiind printre cele mai puternice și stabile din întreaga lume, totul sub conducerea unui rege care, între problemele personale și războaiele care au răvășit țara, a găsit totuși timp să se dedice și știintei și cunoașterii, fiind președinte și protector al Academiei Române din 1914 până la trecerea sa la cele veșnice (20 iulie 1927).
Insignă de Cruce Roșie
România a devenit
Parte semnatară la prima Convenție de la Geneva din anul 1864 și a ratificat-o
în anul 1874. Doi ani mai târziu, la data de 4 iulie 1876, a luat ființă Societatea Crucea Roșie din România și
și-a început activitatea în actualul sediu al Spitalului Colțea din București.
Printre semnatarii actului de înființare a Crucii Roșii Române, se regăsesc
importante personalități ale vremii: Nicolae Cretzulescu, George Gr.
Cantacuzino, C.A. Rosseti, Ion Ghica, Dimitrie Sturza, Gr.G. Cantacuzino și Dr.
Carol Davila. Sus am postat logo-ul Societății de Cruce roșie din România
precum și un Carnet de membru elev
al Crucii roșii a Republicii Populare Române din anul 1963.
Primul
președinte al Crucii Roșii Române a fost Prințul
Dimitrie Ghica, în perioada
1876-1897.
La nici trei săptămâni de la înființare, în ziua de 20 iulie 1876, prima ambulanță a Crucii Roșii Române a plecat într-o misiune umanitară pe frontul sârbo-turc de la sud de Dunăre. Pe baza solidarității ce unește Societățile Naționale surori, prima misiune a Crucii Roșii Române avea menirea de a acorda ajutor medical militarilor răniți, indiferent de tabăra din care făceau parte. Sus am postat poza lui Dimitrie Ghica și un Brevet de soră infirmieră voluntară din anul 1942.
La nici trei săptămâni de la înființare, în ziua de 20 iulie 1876, prima ambulanță a Crucii Roșii Române a plecat într-o misiune umanitară pe frontul sârbo-turc de la sud de Dunăre. Pe baza solidarității ce unește Societățile Naționale surori, prima misiune a Crucii Roșii Române avea menirea de a acorda ajutor medical militarilor răniți, indiferent de tabăra din care făceau parte. Sus am postat poza lui Dimitrie Ghica și un Brevet de soră infirmieră voluntară din anul 1942.
Sus am postat o Diplomă "Gata pentru apărarea
sanitară" a Crucii roșii a Republicii Populare Române din anul 1958.
Sus
am postat un Carnet de Medic evidențiat în munca medico-sanitară
din anul 1960.
Placheta - Federația română de ciclism și motociclism
Campionatul României - viteză - Premiul II - 1942
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata
”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe
bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre.
Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o
turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul,
velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa
atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de
sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau
neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia
de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul
acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si,
totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei Societatilor
Sportive din Romania (FSSR).
Motocrosul este o disciplina sportivă constând în curse de motociclism care se desfășoară pe teren accidentat și în
care plecările se dau de obicei în grup, pe clase, sau după capacitatea
cilindrică a motocicletei. Cursele de motocros se desfășoară pe trasee
neliniare special amenajate, de pământ, cu diferite umflături sau gropi și bine udate pentru a evita
producerea prafului și a proteja concurenții în cazul unor accidente.
Alergătorul de motocros combină viteza cu abilitățile în conducere pentru a
ajunge primul la sosire. Cursele de motocros solicită toate capacitățile fizice
și psihice ale concurentului. În anul 1952 s-a înființat
Federația internațională de motociclism, ca organ suprem mondial responsabil cu
organizarea și dezvoltarea acestui sport, foarte spectaculos iubit de publicul
larg. Prima ediție a Campionatului mondial de motocros a avut
loc în anul 1957. După capacitatea cilindrică motociclete sunt diferențiate pe
patru categorii; 80, 125, 250 și 500 centimetri cubi. Federaţia română de motociclism (F.R.M.) este forul naţional
sportiv românesc care doreşte să revigoreze un sport vechi românesc care în
perioada regimului comunist a cunoscut o perioadă neagră şi care a început să
devină ceea ce a fost, abia după Revoluţia din Decembrie 1989. Cine deţinea o
motocicletă în regimul comunist era desigur un privilegiat al soartei. F.R.M.
este responsabilă de organizarea calendarului sportiv în motociclismul
românesc. Ralyurile de motociclism se organizează pe mai multe clase în funcție de capacitatea cilindrică a
motorului (125, 250 sau 500 centimetri cubi). Ele se organizează pe diferite
categorii de drumuri. Motociclismul este o disciplină sportivă ce atrage în mod
special tinerii dar și foarte mulți spectatori pe marginile traseului de
concurs.
Insigna - I.P.R.O.L.A.M. 25 ani 1959 - 1984
IPROLAM este o companie care asigură servicii de
proiectare în domenii precum metalurgie, utilaje și echipamente mecanice,
arhitectură, construcții, instalații electrice și automatizări. Compania
a fost înființată la data de 1 iulie 1959, sub numele de Institutul de
Proiectări Secții și Uzine de Laminare, ca o necesitate a economiei pentru
reconstrucția, modernizarea și dezvoltarea metalurgiei prelucrătoare românești,
prin unirea proiectanților specialiști proveniți din sectorul „țevi” de
la Uzinele Republica și IPROMET din București, având la acel moment un
colectiv format din 320 de persoane. După anul 1975 au apărut o mulțime de
capacități de producție răspândite pe întreg teritoriul țării, care veneau fie
în completarea și integrarea fluxurilor, fie ca obiective noi. Au apărut
nume noi pe harta localităților metalurgice: Târgoviște, Zalău, Beclean,
Zimnicea, Hârșova, Drobete Turnu-Severin, Călărași, Focșani, ca și obiective cu
producții specializate: Cordul metalic de la Buzău, țevile de dimensiuni
foarte mari de la Galați, Otelinox-urile de la Târgoviște, șina de la Călărași.
Necesitățile industriei și competența profesională a proiectanților din IPROLAM
au făcut ca aceasta să se regăsească în proiectele și lucrările de dotare cu
mini laminoare și linii de proces a unor unități din Brașov (Tractorul, Roman,
Rulmentul), Alexandria, Drăgășani, Craiova (OLTCIT), Satu Mare, Șimleul
Silvaniei, București (Grivița), Brăila (Laminorul). În paralel, au fost proiectate obiective
industriale pentru alte sectoare economice sau administrative. Începând cu 1999
compania a implementat sistemul de management al calității ISO 900; din 2005
sistemul de management al mediului ISO 14001, iar din 2008 sistemul de
management al sănătății și securității ocupaționale OHSAS 18001, certificare
făcută de către firma Germanisher Lloyd. IPROLAM are marca și domeniul de
activitate înregistrate la OSIM cu nr. 81154, precum și la Institutul de mărci
de la Geneva sub nr. 391192/1972. În 2003 IPROLAM făcea parte din
grupul Uzinexport. Cifra de afaceri în primele nouă luni din anul 2007
a fost 2,9 milioane euro.
Adresa de corespondență a IPROLAM este: Strada Negustori. nr. 25, București.
Liga Navală Română 80 ani 1928 - 2008
Liga Navală Română (L.N.R.) a fost înființată în
anul 1928 ca asociație patriotică, culturală și de utilitate publică. LNR este
o organizatie nonprofit, nonguvernamentală (ONG) și în afara politicilor oricărui partid, printre
cele mai vechi din țară. Liga Navală Română este forumul de exprimare al celor
care iubesc deopotrivă Marea Neagra si Dunarea, de promovare a valorilor și
tradițiilor marinei romane, a intereselor pe ape ale României și promotor al
culturii marinaresti. LNR are printre preocupări orientarea profesională
marinărească a tinerilor și susținerea ocupațiilor conexate mării și
fluviului. L.N.R. urmărește realizarea în societatea noastră a
unei stări de spirit, a unor atitudini și mentalități favorabile marinei,
construcțiilor navale, porturilor, învățământului de marină și reunește în
rândurile sale tineri și vârstnici care sunt legați sufletește de activitățile
maritime și fluviale. Liga Navală Română editează revista Marea
noastra. Sediul central al Ligii Navale Române este în Bucuresti, Calea
Griviței, nr. 121, Sectorul 1.
Insigna - Consfătuirea pe țară a lucrătorilor din industria chimică
Produsul
medalistic de mai sus este o insignă din vremea
regimului comunist realizată cu ocazia desfășurării Consfăturii pe țară a lucrătorilor din industria chimică, ce a avut
loc în anul 1987. Această insignă se conferea fiecărui membru participant, era
confecționată din metal mort emailat in culori diverse și cu imagini din
respectivul domeniu de activitate. În vremea aceea exista practica organizării
periodice de consfătuiri naționale pe ramuri de activitate, la care participa
însuși conducătorul statului și unde se analizau problemele stringente pe
domenii de activitate și se stabileau sarcini de viitor. Este știut că
industria chimică a fost și este încă aducătoare de progres în toate ramurile
economiei naționale.
_______________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Poetul kirghiz Alykul Osmonov,
a trăit între anii 1915 - 1950
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MUSAIOS - 25.11.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu