Anul 2008 este unul
omagial pentru municipiul Iaşi, deoarece se împlinesc şase secole de la prima
menţionare a târgului în actele oficiale ale cancelariei domneşti. În urmă cu
600 de ani, pe 6 octombrie, domnul Moldovei, Alexandru cel Bun, a emis un
privilegiu comercianţilor din Lvov, Polonia, potrivit căruia aceştia aveau voie
să îşi vândă mărfurile în mai multe oraşe ale Moldovei. Printre ele se număra
şi Iaşul, respectivul document fiind primul act oficial în care este menţionat
numele oraşului. Acest lucru nu înseamnă că atunci a fost înfiinţat oraşul,
unele dintre monumentele istorice existente în oraş (cum este Biserica Armeană,
construită în 1395) demonstrând că acesta exista deja, structurile sale fiind
bine închegate la acea dată. Târgul Ieşilor se afla situat în perioada
medievală pe una dintre cele mai importante artere comerciale din zonă,
respectiv pe axa Lvov (Polonia) - Constantinopol, cel mai important oraş
european din acea perioadă. Situarea pe această axă a ajutat la dezvoltarea sa,
deoarece pe aici treceau toţi comercianţii spre şi dinspre
Constantinopol.Târgul Ieşilor era dezvoltat iniţial în jurul curţii boiereşti
de pe actualul amplasament al Palatului Culturii.
În lateralul palatului, spre
vest, era lunca Bahluiului, iar în spate era heleşteul domnesc. Accesul în
curte era în lateral, spre locul în care este acum Teatrul „Luceafărul“. De jur
împrejur erau sate, care au fost înglobate ulterior de Iaşi, după ce acesta s-a
dezvoltat. Iniţial a fost o uliţă principală spre râul Cacaina, adică spre
actualul Teatru «Luceafărul». Apoi, după ce această uliţă s-a umplut, a mai
apărut încă o uliţă, paralelă cu cea existentă. Adică actualul Anastasie Panu.
Apoi, după ce s-a umplut şi această uliţă, a mai apărut încă o uliţă paralelă
cu celelalte, anume, actualul Costache Negri. Dezvoltarea oraşului a fost
iniţial pe direcţia vest-est, între râul Bahlui şi Cacaina. Capitala Ţării
Moldovei a fost iniţial Suceava, în inima vechii ţări. Aici era principala
reşedinţă domnească, însă, existau şi alte reşedinţe domneşti secundare, unde
domnul venea periodic să judece sau să emită legi. Cum Ţara Moldovei s-a extins
spre sud şi spre est, Suceava a rămas în nordul ţării. De aceea, Iaşul răspundea
mai bine nevoilor, fiind aşezat în centrul noii Ţări a Moldovei. Nicăieri în
feudalism, deşi în Moldova nu a fost un feudalism, nu a existat noţiunea de
capitală. A existat o reşedinţă principală şi mai multe alte reşedinţe domneşti
secundare. Domnia se muta dintr-un târg în altul, de la o curte la alta, pentru
că domnul trebuia să judece şi să dea legi. În a doua domnie a lui Alexandru
Lăpuşneanu, reşedinţa principală a devenit Iaşul. Şi odată cu domnul Alexandru
Lăpuşneanu s-au mutat şi boierii care aveau curţile în Suceava sau în
împrejurimi. Însă nu aveau unde să îşi construiască case, pentru că cele trei
uliţe erau deja ocupate. Aşa că au fost nevoiţi să construiască pe actualul
bulevard Ştefan cel Mare, care s-a numit iniţial Uliţa Boierilor, sau Uliţa
Boierească, sau Uliţa Mare“. Atunci a început o nouă etapă în dezvoltarea
Iaşului, pe axa sud-nord. În scurt timp s-a construit până aproape de Copou. Pe
noua uliţă a construit Vasile Lupu, între 1637 şi 1639, Biserica „Sfinţii Trei
Ierarhi“, care era prevăzută iniţial cu ziduri şi cu un turn cu ceas la
intrare, primul ceas, de altfel, din Iaşi. Odată devenit principala reşedinţă
domnească, Iaşul a fost unul dintre oraşele care au pus un accent deosebit pe
activităţile culturale, prin grija domnitorilor care au fost la conducerea
ţării. Astfel, în 1640, Vasile Lupu a înfiinţat la Iaşi prima şcoală în limba
română precum şi o tipografie la Biserica „Sf. Trei Ierarhi“. Trei ani mai
târziu, în 1643, prima carte tipărită în Moldova a apărut tot la Iaşi. De altfel,
Vasile Lupu a fost unul dintre susţinătorii cei mai importanţi ai
învăţământului, înfiinţând numeroase şcoli, unele dintre ele existând în
prezent, cum este, de exemplu, liceul ce îi poartă în prezent numele, Şcoala
Normală „Vasile Lupu“. Deşi a fost capitală a Moldovei, deci mai apărat decât
alte oraşe ale ţării, aceasta nu înseamnă că Iaşul a scăpat de probleme.
Astfel, oraşul a fost incendiat de tătari în 1513, de otomani în 1538 şi de
ruşi în 1686. Documentele vechi spun că oraşul a suferit foarte mult din aceste
cauză, mai ales că toate casele erau construite din lemn şi, în plus, erau şi
foarte apropiate una de celalaltă, ceea ce a făcut ca focul să se răspândească
foarte rapid. Până la alegerea lui Alexandru Ioan Cuza ca domnitor al Moldovei
şi al Ţării Româneşti, Iaşul a fost capitala Moldovei. Şi a mai continuat să
fie pentru o perioadă scurtă de timp, până ce toate dregătoriile au fost mutate
la Bucureşti. Pe 15 ianuarie 1862, Alexandru Ioan Cuza a pus punct în istoria
Iaşului de capitală. „Înălţimea Sa domnitorul a plecat luni pe 15 ale curentei
şi se aşteaptă astă seară la capitală“, nota „Monitorul Oficial“ al României pe
18 ianuarie. Pentru a marca
aceasta atestare documentară Romfilatelia a emis o serie de interesante efecte
filatelice, cu monumente ieșene de cultură și arhitectură, dar și personalități
care au activat în acest oraș, pe care le prezint sumar mai jos:
Vasile Alecsandri a
fost un poet, prozator și dramaturg (născut 21 iulie 1821, Bacău —
decedat 22 august 1890, Mirceşti, judeţul Iaşi). Provine dintr-o familie
boierească de mijloc.
Alexandru Ioan Cuza (născut la 20
martie 1820 în Bârlad şi decedat la 15 mai 1873 în Heidelberg, Germania) a fost
primul domnitor al Principatelor unite şi al statului naţional
România. Acesta a participat activ la revoluţia de la 1848 din
Moldova şi la lupta pentru unirea principatelor. La 5 ianuarie 1859, a fost
ales domn al Moldovei, iar la 24 ianuarie 1859 şi al Ţării Româneşti,
înfăptuindu-se astfel unirea celor două ţări române.
Vasile Lupu, (1595 – 1661) a fost
domnitor al Moldovei în perioadele;
aprilie 1634 - 13 aprilie 1653 și 8 mai 1653 – 16 iulie 1653. Vasile
Lupu era de origine din Albania, dar cu educație moldovenească, mama lui fiind,
se pare, româncă. Tatăl său, Nicolae al lui Coci, a ajuns agă, iar el a ajuns
vornic. Tronul l-a ocupat, ca și Matei Basarab al Munteniei, prin răscoala
provocată împotriva grecilor noi veniți în țară, dar în timpul domniei tot
grecii i-au fost cei mai buni prieteni.
Veniamin Costachi a fost un cărturar și traducător român, mitropolit
în Țara Moldovei, care s-a născut la data de 20 decembrie 1768
și a decedat la data de 18 decembrie 1846. El de trăgea dintr-o veche familie
boierească. S-a călugărit în anul 1784, ajunge ieromonah la Catedrala
Mitropolitană de la Iași în 1788, egumen la Sfântul Spiridon din
Iași în 1789, episcop de Huși (26/27 iunie 1792), apoi
de Roman în iunie 1796, și Mitropolit al Țării Moldovei
la data de 13 mai 1803.
Mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi din Iași este un important monument de arhitectură cu statut de
monument istoric, fiind situată în
centrul tradițional al orașului, pe Bulevardul Ștefan cel
Mare (fosta Ulița Mare). Biserica Trisfetitelor a fost ridicată de
către voievodul Vasile Lupu, între anii 1637-1639, ca necropolă domnească,
reflectând aspirația ctitorului spre lumea bizantină, combinând structuri
și forme tradiționale cu materiale prețioase și o decorație fastuoasă.
Muzeul
Unirii este situat în centrul orașului Iași, pe strada Lăpușneanu
nr. 14, și cuprinde un valoros patrimoniu de istorie modernă.Clădirea muzeului
constituie ea însăși primul și cel mai important exponat de muzeu. Chiar golit
de orice mobilier, edificiul constituie un punct de atracție. Pledează în acest
sens vechimea construcției, stilul arhitectonic, așezarea în peisajul urban și
cu precădere destinul istoric de excepție, casa fiind reședința domnitorului
Alexandru Ioan Cuza și a regelui Ferdinand.
Catedrala
Mitropolitană din municipiul Iași, cu hramurile Sfânta Parascheva,
Întâmpinarea Domnului și Sfântul Mucenic Gheorghe, este biserica catedrală a Mitropoliei Moldovei și
Bucovinei, una dintre cele șase catedrale mitropolitane ortodoxe
din România, care are statut de monument istoric, fiind situată pe
Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, la nr. 16. Ideea înălțării unei biserici
monumentale, la Iași, aparține domnitorului Mihail
Sturdza (finanțator prinicipal) și mitropolitului Veniamin
Costache. Hrisovul domnesc din data de 8 august 1826, emis de Ioniță
Sandu Sturdza, domn al Moldovei între anii 1822-1828, privind
lucrările de proiectare și construire a noii biserici, este considerat a fi
actul de naștere al Catedralei mitropolitane ieșene.
Teatrul
Național „Vasile Alecsandri” din Iași este o instituție publică culturală,
cu statut de monument istoric, aflată în subordinea Ministerului Culturii și
Cultelor, fiind cel mai vechi Teatru Național din România. Înființat în anul
1840, sub direcțiunea lui Costache Negruzi, Vasile Alecsandri și Mihail
Kogălniceanu, conducerea trupei românești fiind asigurată de Costache
Caragiale, Teatrul Național a funcționat din 22 decembrie 1846 în
noua sală a Teatrului cel Mare din Copou. În noaptea de 17 spre 18
februarie 1888, în urma unui incendiu devastator, clădirea Teatrului de la
Copou este distrusă. Demersurile pentru construirea unui nou local de teatru au
durat până în 1894 când este aprobat contractul cu arhitecții vienezi
Fellner și Helmer. Actuala clădire a fost construită pe locul vechii
primării, între anii 1864 – 1896, fiind considerată a fi cel mai
vechi și cel mai frumos lăcaș de acest gen din țară. La 1 decembrie 1896,
clădirea Teatrului Național a fost inaugurată de primarul Nicolae Gane. Planurile
clădirii aparțin celebrilor arhitecți vienezi Fellner și Helmer ce au
proiectat construcții similare la Viena, Praga, Odessa și Zurich. În anul 1956,
cu prilejul aniversării a 140 de ani de la primul spectacol în limba română,
teatrul ieșean primește numele marelui poet, dramaturg și om de cultură Vasile
Alecsandri, a cărui statuie tronează și astăzi în fața teatrului ieșean.
Palatul Culturii din Iași este o
clădire emblematică – monument istoric, construită, în perioada 1906 - 1925, în
perimetrul fostei curți domnești medievale moldovenești, pe locul fostului
palat domnesc. Edificiul a servit inițial drept Palat Administrativ și de Justiție.
În anul 1955, destinația clădirii a fost schimbată într-una culturală, devenind
gazda unor instituții culturale din Iași. Astăzi, Palatul Culturii este sediul
Complexului Muzeal Național „Moldova”, ce cuprinde Muzeul de Istorie al
Moldovei, Muzeul Etnografic al Moldovei, Muzeul de Artă, Muzeul Științei și
Tehnicii “Ștefan Procopiu”, precum și Centrul de Conservare-Restaurare a
Patrimoniului cultural.
Statuia ecvestră
a lui Ștefan cel Mare din Iași este un monument de bronz închinat
domnitorului moldovean Ștefan cel Mare (1457-1504), care a fost realizat de
către sculptorul francez Emmanuel Frémiet și inaugurat în anul 1883 în
municipiul Iași. Inițial monumentul era amplasat în fața Palatului
Administrativ din Iași, iar actualmente se află în fața Palatului Culturii care
a fost construit după demolarea vechiului palat. Statuia lui Stefan cel Mare,
are o înălțime de 4,5 metri și este confecționată din bronz, Piedestalulul
statuii este executat din marmură roz de Carrara. Pe părțile laterale ale
piedestalului, se află două altoreliefuri din bronz, reprezentând Lupta de la
Codrii Cosminului - 1497 (cel din stânga) și Lupta de la Podu Înalt - 1475 (cel
din dreapta).
Alexandru cel Bun a fost domnitorul
Moldovei între anii 1400 – 1432. El s-a născut cândva în secolul al
XIV-lea și a decedat la 1 ianuarie 1432. Alexandru cel Bun a fost fiul cel mai
mare al lui Roman I Mușat, voievod al Moldovei între anii 1391-1394, și al
Anastasiei Mușat.
Alexandru
Lăpușneanu
a fost domnitorul Moldovei în perioadele septembrie 1552 - 18 noiembrie 1561 și
octombrie 1564 – 9 martie 1568. El s-a născut în anul 1499 și a decedat la data
de 5 mai 1568. Figura sa a fost popularizată de scriitorul Costache
Negruzi, care l-a imortalizat în nuvela “Alexandru Lăpușneanu”, atribuindu-i
celebrele fraze „De mă voiu scula, pre mulți am să popesc și eu...” și „Dacă
voi nu mă vreți, eu vă vreu...”. Alexandru Lăpușneanu a fost fiul nelegitim
al lui Bogdan al III-lea cu Anastasia doamna și se numea înainte de domnie
Petrea stolnicul. A fost ridicat la domnie prin puterea poloneză,
detronându-l pe domnitorul Ioan Joldea.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - Sfântul Apostol Andrei cel dintâi chemat
- Ocrotitorul României - Sfinți români ortodocși
În religia creştină „apostol” este numele dat celor doisprezece discipoli ai lui Isus Hristos, misionari creştini
de la începutul creştinismului. În ziua de 30 noiembrie a fiecărui an serbăm ziua
sfântului apostol Andrei. Sfântul
Andrei este apostolul care a
creştinizat primul meleagurile noastre, fiind considerat patronul spiritual al
românilor. El a fost frate cu sfântul Petru, ambii originari din
Betsaida, localitate situată pe malul lacului Genezaret
din Israel şi amândoi pescari. Andrei a fost ucenicul lui Ioan
Botezatorul. Auzindu-l pe acesta spunând despre Isus: „Iată mielul lui
Dumnezeu!“, a devenit primul apostol al domnului Isus. După învierea lui
Isus şi coborârea Duhului Sfânt, apostolii au mai rămas câţiva ani la
Ierusalim, începând formarea Bisericii. La Sinodul Apostolic care a avut loc în
jurul anilor 49-50, apostolii s-au întâlnit şi au tras la sorţi pentru a decide
unde va merge fiecare. Legenda spune că apostolului Andrei i-a revenit Scytia
(Dobrogea). Mai intâi, Andrei l-a însoţit pe fratele său Petru prin Asia Mică,
apoi a trecut în peninsula Balcanică prin teritoriul Turciei de azi, ajungând
în Scytia, unde s-a oprit un timp. Apoi ar fi continuat peregrinarea, ajungând
până în sudul Rusiei de astăzi. După aceea, s-a întors in Grecia, consolidând
comunităţile creştine existente acolo, ajungând, mai apoi, pâna în Peloponezul
grecesc, în orasul Patras, unde a murit ca martir la 30 noiembrie anul 60,
fiind rastignit pe o cruce în forma de X. Dupa moartea sa, relicvele s-au
pastrat la mănăstirea Patas din Grecia. Este patronul Scoţiei (steagul scoţian
reprezintă crucea sfântului Andrei), al României, al Spaniei, al Siciliei, al
Greciei şi al Rusiei, precum si a mai multor oraşe: Napoli, Ravenna, Brescia,
Bordeaux, Brugge, Patras şi altele.Originea numelui Andrei vine de la cuvintele
greceşti: andros - om, şi andieios - curajos, ceea ce, cumulat, înseamna bărbat
vrednic, curajos şi energic. De aici s-au format şi nume feminine derivate
precum: Andreea, Andruţa sau Andruca. Tradiţii la români,
legate de sărbătoarea Sfântului Andrei
- In acesta zi nu se mătură, nu se aruncă nimic din casă,
altfel lupii îţi vor mânca vitele.
- In aceasta noapte lupii se adună şi vorbesc, dar cei care îi
aud pot muri.
- In aceasta noapte umblă strigoii şi fura mana vacilor şi
minţile oamenilor, intră în case şi la animale, din această cauză tocurile
uşilor şi ferestrelor la case, şoproane, coteţe trebuiesc unse cu usturoi.
- Legat de măritiş şi vise premonitorii, în această noapte
fetele îşi pun la cap, sub pernă, 41 boabe de grâu şi dacă visează că cineva le
ia, atunci sigur se vor marita.
- Fetele fură făină din lada morii, fac plăcinte cu sare şi
îşi pun pieptanele sub pernă.
- Grâul încolţit în vase mici de pământ sau crenguţele de
vişin care vor înflori până la Crăciun arată fetelor cât noroc şi sănătate vor
avea şi dacă livada şi câmpul vor avea rod.
- Usturoiul, considerat remediu terapeutic, dacă este purtat
la brau, aduce sigur peţitori.
- Chipul viitorului soţ este căutat în forma luată de plumbul
sau cositorul topit şi turnat în apă, sau în faţa oglinzii mărginite de două
lumânări, sau în vis, cu busuioc sub pernă.
- Toate aceste tradiţii nu au valenţe religioase dar sunt păstrate
de către oameni de-a lungul timpului. Se spune că cei care poartă numele Andrei
sunt inteligenţi, judecă bine în afaceri, sunt stabili şi responsabili. Familia
înseamnă mult pentru ei, dorindu-şi un cămin liniştit şi armonios, alături de
cei dragi şi prieteni.
Veronica Micle 1850 - 1889
Veronica
Micle, nume de fată Câmpeanu, (născută la data de 22 aprilie 1850 în
Năsăud şi decedată la data de 3 august 1889 la Văratec) a fost o poetă română.
A publicat poezii, nuvele şi traduceri în revistele vremii şi un volum de
poezii. E cunoscută publicului larg în special datorită iubirii care a legat-o
de poetul naşional Mihai Eminescu.Tatăl ei, Ilie Câmpeanu, a murit înainte de
naşterea fiicei sale, iar mama, Ana, s-a mutat în 1850, împreună cu cei doi
copii, la Târgu Neamţ, iar în 1852 se stabileşte în Iaşi. După cursurile
primare Veronica se înscrie la Şcoala Centrală de fete pe care o absolvă în
1863 cu calificativul „eminent”. La examenul de absolvire din comisie făceau
parte, printre alţii, Titu Maiorescu şi Ştefan Micle, viitorul ei soţ, atunci
în vârstă de 43 de ani. La 7 august 1864 se căsătoreşte cu Ştefan Micle care pe
atunci era profesor universitar, iar mai târziu a rector al Universităţii din Iaşi. În
anul 1866 se naşte primul copil al soţilor Micle, Valeria, pe care mama ei o
alinta „Greiere”, iar în 1868 se naşte Virginia Livia, alintată „Fluture”. În
1869 contribuie la înfiinţarea şi bunul mers al unei şcoli profesionale de
fete, se implică în îndrumarea unor şcoli de fete din Iaşi şi începe să fie activă în viaţa literară. În
primăvara anului 1872 face o călătorie la Viena pentru un tratament medical,
ocazie cu care îi este prezentat Mihai Eminescu. La 1 septembrie 1874 Eminescu
e numit director al bibliotecii Centrale din Iaşi. Va locui aici până în octombrie 1877, timp în care
are cu Veronica o relaţie tumultoasă. În 1875 Ştefan Micle e îndepărtat de la
conducerea Universității şi numit director al Şcolii de Arte şi Meserii, în
localul căreia s-a mutat împreună cu familia. În timpul Războiului de
independenţă a fost soră de caritate, a făcut parte din „Comitetul central pentru
ajutorul oastaşilor români răniţi” şi i-a ajutat cu bani pe invalizi să se
întoarcă pe la casele lor. La 4 august 1879 moare soţul ei, Ştefan Micle.
Rămasă văduvă Veronica reia legătura cu Eminescu. Cei doi încearcă, fără să
reuşească, să-şi întemeieze o familie. În 1886 Veronica locuieşte la Bucureşti,
la fiica sa, Valeria, studentă la Conservatorul din Bucureşti.. Cealaltă fiică
îmbrăţișează cariera tatălui său şi devine profesoară de fizică. Veronica
donează casa din Târgu Neamţ, moştenită de la mama ei, Mănăstirii Văratec. La 3
august 1889 se sinucide cu arsenic la Mănăstirea Văratec.
S.C.R. - Societatea cicliștilor din România - Sport Aqvila
Premiul 3, categoria I, 1 kilometru 1923
Federatia Româna
de Ciclism
a fost fondata la 26 Aprilie 1931 si s-a reorganizat în conformitate cu Legea
Educatiei Fizice si Sportului nr. 69/2000 la data de 16 Noiembrie 2001.
Federatia Româna de Ciclism în actuala forma juridica este continuatoarea de
drept a Federatiei Române de Ciclism care a functionat în subordinea
Ministerului Tineretului si Sportului pâna la data de 16 Noiembrie 2001.
Federatia Româna de Ciclism este structura sportiva de interes national,
constituita prin asocierea tuturor cluburilor cu sectii de ciclism si
asociatiile judetene de ciclism si a Municipiului Bucuresti, afiliate sau
recunoscute de aceasta. Federatia Româna de Ciclism este singura autorizata sa
organizeze si sa controleze activitatea de ciclism din România. Federatia
Româna de Ciclism organizeaza sau tuteleaza competitiile oficiale de ciclism cu
caracter national si cele internationale care au loc pe teritoriul României.
Federatia Româna de Ciclism are sediul în Bucuresti, str. Academiei, nr. 2,
sector 3. Federatia Româna de Ciclism este afiliata la Uniunea Ciclista
Internationala (UCI) si la Uniunea Europeana de Ciclism (UEC) si respecta, în
activitatea ei, statutele si reglementarile celor doua organisme
internationale.Federatia Româna de Ciclism este membra a Comitetului Olimpic
Român. Federatia Româna de Ciclism are ca scop principal organizarea si
controlul practicarii ciclismului în România, extinderea ciclismului pe întreg
teritoriul României, precum si aplicarea unui sistem organizat de selectie,
pregatire si participare la competitii, în vederea dezvoltarii activitatii de
performanta si obtinerea unor rezultate de prestigiu, pe plan national si
international. Obiectivele Federatiei Române de Ciclism sunt:
- asigura
reprezentarea României în competitiile sportive si în organismele
internationale la care este afiliata, stabileste si intretine relatii de
colaborare si schimburi sportive cu federatii similare din alte tari si cu alte
organisme internationale;
- împreuna
cu structurile sportive afiliate conlucreaza cu organele administratiei publice
centrale si locale în vederea asigurarii mijloacelor si conditiilor necesare
pentru pregatirea sportivilor de performanta;
- organizeaza
sistemul competitional intern;
- militeaza
pentru promovarea, de catre sportivi, antrenori, arbitrii si alti tehnicieni
din domeniu a spiritului de “fairplay”, cinste, corectitudine, munca,
întrajutorare în pregatire si competitii
- actioneaza
impotriva practicii de folosire a substantelor si metodelor interzise în sport,
în conformitate cu reglementarile interne si internationale;
- actioneaza
pentru formarea si perfectionarea continua a specialistilor din domeniu, în
corelatie cu nevoile 2 activitatii de ciclism;
- se
preocupa de atragerea si implicarea cercetarii stiintifice si medicinei
sportive în obiectivizarea si dirijarea procesului de selectie si pregatire a
sportivilor;
- se
preocupa de dezvoltarea bazei materiale de interes national destinate
ciclismului;
- sprijina
moral si material membrii federatiei sau fosti sportivi si tehnicieni aflati în
situatii de necesitati deosebite;
- se
poate asocia cu alte persoane juridice sau fizice pentru constituirea de
societati sau pentru participarea cu parti sociale la societatile comerciale.
Ciclismul este, în sensul larg al
cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de transport puse în
mișcare de mușchii omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte
în două categorii: de plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare.
Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în
Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții
însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii locuitori ai
Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si
cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B.
Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa
organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata
mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste
numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca
din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar
in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti,
care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de
D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea
societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice
a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea velocipedica
a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei federatii
nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si apare
prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”. Inca
din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in spatiul
pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul acestei
scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor
ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea fondatorului.
Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza s-au desfasurat
pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va relua
activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).Ordinul Meritul pentru Învățământ în grad de mare ofițer
Antecedentele
distincţiilor acordate pentru merite în educaţie merg până în 1876 – dată la
care s-a înfiinţat Medalia „Bene Merenti” (care răsplătea meritele persoanelor
ce activau în domeniile artelor, ştiinţelor, industriei şi agriculturii etc.). Lui
Spiru Haret, ministru al instrucţiunii publice şi al cultelor, îi revine
meritul de a iniţia, în 1898, Medalia „Răsplata Muncii pentru Învăţământul
Primar”, precum şi, în 1900, Medaliile „Răsplata Muncii pentru Învăţământul
Secundar”, respectiv Medalia „Răsplata Muncii pentru Învăţământul Profesional”.
Aceste trei medalii se vor unifica, rezultând Medalia „Răsplata Muncii pentru
Învăţământ”. Aceste medalii îşi vor înceta existenţa în 1931 (o dată cu
medaliile „Bene Merenti” şi „Răsplata muncii pentru biserică”), în momentul
instituirii Ordinului şi Medaliei „Meritul Cultural”. Împărţit pe categorii,
„Meritul Cultural” va răsplăti şi meritele pentru „Şcoală”. Odată cu anul 1948
şi instituirea sistemului de decoraţii republican, meritele din domeniul
educaţiei vor fi răsplătite – la fel ca şi celelalte categorii de merite – prin
Ordinul şi Medalia Muncii (instituite în 1948, respectiv 1949). În 1950, se vor
înfiinţa titlurile de „Profesor Emerit”, respectiv „Învăţător Emerit”. Spre
deosebire de alte domenii care, în anii ’60-’70 ai secolului trecut, au fost
evidenţiate prin instituirea unor distincţii specifice (precum „Meritul
Cultural” şi „Meritul Sportiv”), educaţia nu va avea o distincţie specifică.
Meritele din acest domeniu puteau fi recompensate, de la caz la caz, prin
acordarea Ordinului (cu trei clase) şi Medaliei „Meritul Ştiinţific” (cu o
clasă), distincţii înfiinţate prin Decretul Consiliului de Stat nr. 737/1966.
De altfel, atât Ordinul, cât şi Medalia „Meritul Ştiinţific” aveau în însemnele
lor, ca element central, simbolul cărţii – ceea ce accentua ideea de răsplătire
a meritelor din domeniul educaţiei. După instaurarea, la sfârşitul anului 1989,
a regimului democratic, distincţiile mai sus amintite au fost abrogate, o dată
cu intrarea în vigoare a Legii nr. 29/2000 privind sistemul naţional de
decoraţii. Conform Legii 29/2000, Ordinul Meritul pentru Învățământ (în
grad de Mare Ofițer, Comandor, Ofițer și Cavaler) este o decorație
care se poate acorda cetățenilor români sau străini, personal didactic, de
cercetare științifică și alte categorii de personal, care au merite
deosebite în dezvoltarea învățământului de diferite tipuri, niveluri și
forme de organizare și în cercetare științifică sau au contribuit la
strângerea legăturilor dintre instituțiile de învățământ din străinătate și
cele din România. Instituțiile și unitățile de învățământ de prestigiu din
țară sau din străinătate, care au o vechime de cel puțin 50 de ani, pot fi
decorate, în mod excepțional, cu Ordinul Meritul pentru Învățământ. Acest ordin
este completat cu Medalia Meritul pentru Învățământ.
Medalia Meritul pentru Învățământ
Medalia
Meritul pentru Învățământ este o decorație ce se acordă cetățenilor
români sau străini, personal didactic și alte categorii de personal, pentru
rezultate meritorii în promovarea învățământului de diferite tipuri, niveluri
și forme de organizare și în asigurarea condițiilor optime pentru buna
desfășurare a procesului de învățământ.Insigna - Observator aerian - iunie 1931 - septembrie 1940
Domnia regelui Carol II
Produsul
medalistic de mai este o insignă regalistă
(domnia Regelui Carol al II-lea) care se conferea observatorilor aerieni.
Observatorul aerian era persoana de lângă pilot care executa observarea aeriană
de jur împrejurul aeronavei dar și a
solului pentru a indica din vreme pilotului eventuale ținte.
Între două aripi stilizate
este prezentată monograma regelui Carol al II-lea, având deasupra sa coroana
regală.
______________ooOo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Pictorul francez Toulose Lautrec,
a trăit între anii 1864 - 1901
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 29.11.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu