Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea austriacă SCHNEEGATTERN,
municipalitatea LENGAU, bundes landul AUSTRIA SUPERIOARĂ,
din vremuri diferite, câteva trimiteri poștale ilustrate și o insignă locală.
Biserica Sfânta Maria
Arhitectură locală
Vederi generale
Trimiteri poștale
Insignă locală
xxx
"FANTEZIE ELECTORALĂ"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_____________xxx_____________
CÂTEVA PLACHETE
ȘI MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - Mihai Eminescu și Veronica Micle
Mihai
Eminescu, nume
real Mihail Eminescu, a
fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de cititorii români şi de
critica literară postumă drept cea mai importantă voce poetică din literatura
română. El s-a născut la data de 15 ianuarie 1850 în localitatea Ipotești
din județul Botoșani și a decedat la data de 15 iunie 1889 în
București.Eminescu a fost activ în societatea politico-literară Junimea şi a
lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A
publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să
studieze la Viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46 de volume,
aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu,
în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de 3
februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat la
sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul
a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În ziua de 17 iunie a fost înmormântat
la umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales post-mortem (28
octombrie 1948) membru al Academiei Române. Ca fin observator și analist politic
și social, prin tot ce a scris Eminescu este contemporanul vremurilor
actuale. Dedesubt am aplicat câteva luări de poziție ale gazetarului de
excepție care a fost el:
- Mita e-n stare
să pătrunză orişiunde în ţara aceasta, pentru mită capetele cele mai de sus ale
administraţiei vând sângele şi averea unei generaţii.
- Partidele, la
noi, nu sunt partide de principii, ci de interese personale care calcă
făgăduielile făcute nației în ajunul alegerilor și trec, totuși, drept
reprezentanți ai voinței legale și sincere a țării. Cauza acestei organizări
stricte e interesul bănesc, nu comunitatea de idei.
- Părerea mea
individuală e că politica ce se face azi în România, și dintr-o parte și din
alta, e o politică necoaptă.
- Vom avea
de-acum înainte dominația banului internațional, impusă de străini. Peste tot
credințele vechi mor, un materialism brutal le ia locul, cultura secolului,
mână în mână cu sărăcia claselor lucrătoare, amenință clădirea măreață a
civilizației creștine. Statul
român nu mai este un produs al geniului rasei române, ci un text franţuzesc
aplicat asupra unui popor ce nu-l înţelege.
- Poporul a
pierdut de mult încrederea că lucrurile se pot schimba în bine şi,
cu fatalismul raselor nefericite, duce greul unei vieţi fără bucurie şi fără
tihnă.
- Temelia liberalismului adevărat este o clasă de mijloc care
produce ceva, care, punând mâna pe o bucată de piatră îi dă o valoare înzecită
şi însutită de cum o avea, care face din marmură statui, din in pânzătură fină,
din fier maşini, din lână postavuri.
- Condiţia civilizaţiei statului este civilizaţia economică. A
introduce formele unei civilizaţii străine fără ca să existe corelativul ei
economic este curată muncă zadarnică.
- De când e lumea nu s-a văzut ca un popor să stea politiceşte
sus, iar economiceşte jos; amândouă ordinele de lucruri stau într-o legătură
strânsă; civilizaţia economică este mama celei politice.
- Lucrul la care aspiră toţi este de a se folosi numai de
avantajele civilizaţiei străine, nu însă de a introduce în ţară condiţiile de
cultură sub care asemenea rezultate să se producă de la sine.
- Cine zice progres nu-l poate admite decât cu legile lui
naturale, cu continuitatea lui treptată. A îmbătrâni în mod artificial pe un
copil, a răsădi plante fără rădăcină pentru a avea grădina gata în două
ceasuri, nu e progres, ci devastare… Adevăratul progres nu se poate opera decât
conservând pe de o parte, adăugând pe de alta; o vie legătură între prezent şi
viitor, nu însă o serie de sărituri fără orânduială.
- Arta de a guverna e în România sinonimă
cu arta de a amăgi poporul, de a-l cloroformiza cu utopii demagogice.
- A rosti numele Basarabia e una cu a
protesta contra dominaţiei ruseşti. Numele "Basarab" şi
"Basarabeni" există cu mult înaintea vremii în care acest pământ
devenise românesc; acest nume singur este o istorie întreagă.
- Răul esenţial care ameninţă vitalitatea
poporului nostru este demagogia.
- Limba română la sine acasă e o împărăţie
bogată, căreia multe popoare i-au plătit banii în aur. A o dezbrăca de averile
pe care ea le-a adunat în mai bine de 1000 de ani, înseamnă a o face din
împărăteasă cerşetoare...
- Când vedem dar pe "patrioţi"
cumulând câte 5-6 însărcinări publice asupra lor, putem fi de mai înainte
siguri că nu-şi îndeplinesc nici una cum se cade.
- Şcoala va fi şcoală când omul va fi om şi
statul va fi stat.
- Limba este însăşi floarea sufletului
etnic al românimii.
- Patriotismul nu este numai iubirea pământului în care te-ai
născut ci, mai ales, iubirea trecutului, fără de care nu există iubire de ţară.
- Măsura patriotismului va fi dată de
faptele pe care vom avea ocazia de a împlini în viitor, iar nu de profesarea
nimic costisitoare a unor idei, pe care individul şi le alege după plac.
- Omul are atâta libertate şi egalitate pe
câtă avere are, iar cel sărac este întotdeauna sclav.
- Fără îndoială există talente individuale,
dar ele trebuie să intre cu rădăcinile în pământul şi modul de-a fi al
poporului lor, pentru a produce ceva permanent.
- Echilibrul în stat e ca sănătatea în
corp.
- Ceea ce istoria nici unui popor din lume
n-a scuzat vreodată e laşitatea.
- Secretul vieţii lungi a unui stat este
păstrarea ierahiei meritului.
Hoinărind în
lumea citatelor de pe net l-am descoperit și pe Mihai Eminescu. În continuare
prezint câteva cugetări eminesciene:- Orice "este" are o raţiune de a
fi.
- Rău şi ură dacă nu sunt, nu este istorie.
- Contemporanii sunt cei mai răi istorici.
- Fără muncă nu există bunăstare, fără
adevăr nu există cultură.
- Dacă nu pricepem ceva, să zicem mai bine
că nu pricepem decât să-i dăm o explicaţie falsă.
- Cel mai mare păcat al omului este frica,
spaima de a privi în faţă şi a recunoaşte adevărul.
- Fiece popor şi fiece epocă stă pe umerii
vremurilor trecute.
- Lumea-i cum este şi ca dânsa suntem noi.
- Dreptul este echilibrul voinţelor umane.
- Nici un om nu se întăreşte citind un
tratat de gimnastică, ci făcând exerciţii; nici un om nu învaţă a judeca citind
judecăţile gata scrise de alţii, ci judecând singur şi dându-şi seama de natura
lucrurilor.
- Orice cugetare generoasă, orice
descoperire mare purcede de la inimă şi apelează la inimă.
- E în zadar să vorbeşti celui care nu vrea
să te asculte.
- Dumnezeul geniului m-a sorbit din popor
cum soarele soarbe un nour de aur din marea de amar.
- Om de spirit e acela care-n fundul inimii
lui râde de toţi şi de toate. Om de geniu e acela care râde de el însuşi. De
aceea un geniu nu poate fi rău, pe când un om de spirit e totdeauna rău.
- Fără eu nu există Dumnezeu, fără ochi nu
e lumină, fără auz nu e cântec. Ochiul e lumina, auzul e cântecul, eu e
Dumnezeu. Naţiunea mea e lumea.
- Munca unui om se poate plăti. Caracterul,
cultura lui, nicicând.
- Poezia - trandafirul ce creşte în potir de aur, sufletul frumos.
- Nu explicaţiile ce se dau faptelor, ci
faptele însele sunt adevărul.
- Dragostea este un vis şi o părere, o
haină strălucită aşezată peste durere.
- Citeşte! Numai citind mereu, creierul tău
va deveni un laborator nesfârşit de idei şi imagini.
- nteligenţa este putinţa de a vedea şi
reproduce obiectiv cele ce există şi se întamplă.
- Educaţiunea e cultura caracterului,
cultura e educaţiunea minţii.
- Între caracter şi inteligenţă n-ar trebui
să existe alegere.
- Menirea vieţii tale e să te cauţi pe tine
însuţi.
- Inima foarte caldă şi minte foarte rece
se cer de la un patriot.
- Nu cumva îndărătul vieţii e un regizor a
cărui existenţă n-o putem explica?
- A aştepta să culegi altceva dintr-un
pământ decât ceea ce a fost semănat în el, ar fi copilărie.
- Geniul n-are moarte, dar nici noroc.
- Atingerea absolutului e fericirea
supremă, iubirea împlinită e doar o treaptă spre fericire.
- Lumea-i visul sufletului nostru.
- Lumina nu se aprinde decât pentru cei ce văd, nu pentru
orbi.
- În adâncurile sufletului coborându-ne, am
putea trăi aievea în trecut şi am putea locui lumea stelelor şi a soarelui.
- Stejarul nu creşte pretutindenea; buruienile, în tot locul.
- Eu nu mă supăr deloc de modul cum se
reflectă persoana mea în ochii d-tale, căci de la aşa oglindă nici nu mă pot
aştepta la alt reflex.
- Timpul e moarte, spaţiul e luptă şi
mişcarea e suferinţă.
- Antitezele sunt viaţa.
- Egalitatea nu există decât în matematică.
- Nu există nimica în lume ce n-ar trebui
să fie cum e!
Veronica
Micle, nume de fată Câmpeanu, (născută la data de 22 aprilie 1850 în
Năsăud şi decedată la data de 3 august 1889 la Văratec) a fost o poetă română.
A publicat poezii, nuvele şi traduceri în revistele vremii şi un volum de
poezii. E cunoscută publicului larg în special datorită iubirii care a legat-o
de poetul național Mihai Eminescu.Tatăl ei, Ilie Câmpeanu, a murit înainte de
naşterea fiicei sale, iar mama, Ana, s-a mutat în 1850, împreună cu cei doi
copii, la Târgu Neamţ, iar în 1852 se stabileşte în Iaşi. După cursurile
primare Veronica se înscrie la Şcoala Centrală de fete pe care o absolvă în
1863 cu calificativul „eminent”. La examenul de absolvire din comisie făceau
parte, printre alţii, Titu Maiorescu şi Ştefan Micle, viitorul ei soţ, atunci
în vârstă de 43 de ani. La 7 august 1864 se căsătoreşte cu Ştefan Micle care pe
atunci era profesor universitar, iar mai târziu a rector al Universităţii din Iaşi. În
anul 1866 se naşte primul copil al soţilor Micle, Valeria, pe care mama ei o
alinta „Greiere”, iar în 1868 se naşte Virginia Livia, alintată „Fluture”. În
1869 contribuie la înfiinţarea şi bunul mers al unei şcoli profesionale de
fete, se implică în îndrumarea unor şcoli de fete din Iaşi şi începe să fie activă în viaţa literară. În
primăvara anului 1872 face o călătorie la Viena pentru un tratament medical,
ocazie cu care îi este prezentat Mihai Eminescu. La 1 septembrie 1874 Eminescu
e numit director al bibliotecii Centrale din Iaşi. Va locui aici până în octombrie 1877, timp în care
are cu Veronica o relaţie tumultoasă. În 1875 Ştefan Micle e îndepărtat de la
conducerea Universității şi numit director al Şcolii de Arte şi Meserii, în
localul căreia s-a mutat împreună cu familia. În timpul Războiului de
independenţă a fost soră de caritate, a făcut parte din „Comitetul central
pentru ajutorul oastaşilor români răniţi” şi i-a ajutat cu bani pe invalizi să
se întoarcă pe la casele lor. La 4 august 1879 moare soţul ei, Ştefan Micle.
Rămasă văduvă Veronica reia legătura cu Eminescu. Cei doi încearcă, fără să
reuşească, să-şi întemeieze o familie. În 1886 Veronica locuieşte la Bucureşti,
la fiica sa, Valeria, studentă la Conservatorul din Bucureşti. Cealaltă fiică
îmbrăţișează cariera tatălui său şi devine profesoară de fizică. Veronica
donează casa din Târgu Neamţ, moştenită de la mama ei, Mănăstirii Văratec. La 3
august 1889 se sinucide cu arsenic la Mănăstirea Văratec.Mircea cel Bătrân
"Io Mircea mare voievod și domn"
Mircea
cel Bătrân a
fost domnitorul Țării
Românești între 23 septembrie 1386 – noiembrie 1394 (sau mai 1395) și între
ianuarie 1397 – 31 ianuarie 1418. El s-a născut în anul 1355 la Curtea de Argeș
și a decedat la data de 31 ianuarie 1418 tot la Curtea de Argeș. A fost fiul
lui Radu I și fratele lui Dan I (dar numai după tată),
căruia i-a urmat la tron. În istoriografia română apare și sub numele Mircea cel Mare. Mircea ajunge să
stăpânească un vast teritoriu, pe care îl va organiza într-o formă
centralizată, sub autoritatea domniei care era stabilită la Argeș. Din
anul 1408 îl va asocia la domnie pe fiul cel mare, Mihail, acesta avându-şi curţile la Târgoviște. Economia
ţării este întărită prin măsuri privind sistemul de impozite şi taxe, prin
emiterea de monedă în cantităţi suficiente şi cu valori potrivite, precum şi
prin stimularea schimburilor comerciale cu ţările vecine cu care încheie
tratate şi privilegii în acest sens. Se înfiinţează noi surse de venit în urma
deschiderii minelor de aramă, în timp ce producţiile de cereale, animale şi sare
cresc. Administraţia este organizată centralizat, punându-se accentul pe sfatul
boieresc alcătuit în principal din dregătorii curţii. De asemenea, se
înmulţeşte numărul funcţionarilor însărcinaţi cu adunarea impozitelor şi
judecarea pricinilor şi le sunt stabilite clar jurisdicţia precum şi datele
pentru strângerea dărilor. Armata este organizată în oastea cea mare, alcătuită
în principal din ţărani, şi oastea cea mică sau curtea. Este de semnalat faptul
că Mircea păstrează dreptul de oaste asupra satelor scutite şi se pare că
reactivează această obligaţie pentru ohabele create de domnii anteriori. În
paralel, înzestrează armata cu arme şi întăreşte sau înfiinţează cetăţi în
punctele strategice ale ţării. În vederea păstrării independenţei Ţării
Româneşti, Mircea a încheiat alianţe cu regele Sigismund al Ungariei, interesat
la rândul său în stăvilirea extinderii Imperiului Otoman. Mircea a devenit
vasalul regelui ungar, care i-a recunoscut ca feude ducatele Făgăraș şi Amlaș şi
Banatul de Severin; în plus i-a mai acordat Castelul Bran şi
domeniul Bologa cu 18 sate. Domnitorul muntean a stabilit o alianţă
cu voievodul Petru Mușatin al Moldovei încă din 1389 prin
intermediul căruia reușește în anul 1389 să încheie cu regele Vladislav al
II-lea al Poloniei o alianţă îndreptată împotriva lui Sigismund de Luxemburg,
în cazul în care acesta din urmă ar fi pornit un război cu una din cele două
ţări. În anul 1400 Mircea îl îndepărtează de la tronul Moldovei pe Iuga
Ologul şi îl impune ca domn pe Alexandru cel Bun, fiul lui Roman
I. Până la moartea voievodului muntean, relaţiile dintre cele două ţări vor
rămâne cordiale. În perspectiva căderii Dobrogei sub stăpânirea
otomană, ceea ce i-ar fi adus inamicul în zona porturilor dunărene, Mircea
preia iniţiativa şi o alipeşte Ţării Româneşti în 1388. Datorită implicării
sale în politica de independenţă a ţărilor sud-dunărene, Mircea a intrat în
atenţia sultanului Baiazid. Urmează Bătălia de la Rovine unde Mircea obține o
victorie realtivă, fiind nevoit să se retragă în Transilvania, în locul său
fiind instalat vasalul oroman Vlad I. În anul 1397 Mircea îl alungă pe Vlad I
cu ajutor unguresc. Cum turcii sunt învinși de tătari, imperiul otoman intră în
degringoladă, oferindu-i lui Mircea șansa de a se implica în luptele politice
pentru tronul turcesc. Pentru a evita campania sultanului, Mircea semnează spre
sfârşitul domniei (1415 sau 1417) un tratat de pace cu Imperiul Otoman, care
recunoştea libertatea Valahiei în
schimbul unui tribut anual de 3000 de piese de aur. Totodată, domnul român a
fost obligat să trimită la Constantinopol un fiu drept garanţie. Mircea cel
Bătrân a încetat din viaţă la 31 ianuarie 1418, fiind înmormântat la
ctitoria sa de la Cozia.
Mănăstirea Cozia este un complex monahal medieval – monument
istoric, situat în orașul Călimănești, pe malul râului Olt. Este o ctitorie a
domnului Mircea cel Bătrân Mircea, extinsă și renovată de-a lungul istoriei
sale multiseculare. Mănăstirea Cozia a constituit de-a lungul timpului un
puternic focar de cultură românească. Prin hrisoavele domnești din 28 martie
1415, 18 martie 1419, 16 iunie 1436 și 17 aprilie 1448 se atestează că aici
funcționa o școală mănăstirească încă din anul 1415. Primul dascăl a fost părintele
Sofronie, starețul mănăstirii. Logofătul Filos, logofăt al marelui voievod
Mircea cel Bătrân a compus versuri și imnuri religioase, el fiind considerat
primul poet român. Mănăstirea a fost construită, conform legendei, în
apropierea altei mănăstiri construită de Negru Vodă. Biserica mare a
mănăstirii, cu hramul „Sfânta Treime”, a fost ridicată între anii 1387-1391,
ctitor fiind voievodul Mircea cel Bătrân. A fost sfințită la 18 mai 1388, așa
cum reiese din hrisovul lui Mircea cel Bătrân, în care se spunea: „...a
binevoit domnia mea să ridic din temelie o mănăstire la locul
numit Călimănești, pe Olt, care a fost înainte satul boierului domniei
mele Nan Udobă.” Hrisovul este totodată și actul de atestare a
localității Călimănești din județul Vâlcea. Pictura interioară a fost realizată
între anii 1390 – 1391. Mircea cel Bătrân s-a preocupat permanent de
înzestrarea și înfrumusețarea mănăstirii, prin întărirea drepturilor de
proprietate asupra mai multor sate și moșii. De-a lungul timpului mănăstirea a fost
reparată și renovată de multe ori de domnitori ca Neagoe Basarab, Radu Paisie
și Constantin Brâncoveanu. Ultima renovare și consolidare s-a făcut între 1
iulie 1958 – 1 ianuarie 1959 de către guvernul României, la intervenția
patriarhului de atunci, Justinian Marina. Mănăstirea a cunoscut și momente
neplăcute. Astfel, între anii 1879 – 1893 a fost transformată în pușcărie,
ulterior spital și chiar grajd de cai. Ansamblul arhitectonic al
mănăstirii se remarcă prin conceptul unitar. El este constituit din trei lăcașe
de cult, construite în etape diferite și având ctitori diferiți:
- Biserica principală a mănăstirii („Biserica mare”), aflată
în centrul incintei mănăstirii are hramul Sfânta Treime, fiind o ctitorie
a marelui voievod al Țării Românești Mircea cel Bătrân (1388).
- Paraclisul din zid, cu hramul Adormirea Maicii Domnului
Adormirea, situat în colțul de sud-est al mănăstirii, datând din anul
1583.
- „Paraclisul brâncovenesc”, cu hramul Duminica Tuturor
Sfinților, situat în colțul de nord-est al mănăstirii. Este construit din
cărămidă, având ca anexe două case boltite și un foișor. Datează din anii
1710-1711.
Tot de Mănăstirea Cozia aparținea
și bolnița mănăstirii, aflată de partea cealaltă a drumului ce
străbate Valea Oltului. Aceasta are hramul Sfinții Apostoli și a fost zidită
între anii 1542-1543 de Radu Paisie (numit și Petru de la Argeș), domn al Țării
Românești între 1535-1545. „Biserica mare” a mănăstirii, cu hramul „Sfânta
Treime”, a fost construită de meșteri aduși din Moravia, după modelul bisericii
sârbești din Crușevaț, din piatră albă, între 1387-1391. Este armonios
proporționată, având o ornamentație bogată. Concepută după planul trilobat, ea
surprinde prin precizia și perfecțiunea realizării artistice. Partea superioară
a chenarelor de la ferestre, rozetele de deasupra lor și pictura din pronaos
datează din timpul lui Mircea cel Bătrân. Pictura a fost renovată în 1517, în
vremea lui Neagoe Basarab. Catapeteasma originală din lemn, a ars și a fost
refăcută în 1794 din cărămidă, fiind zugrăvită în anul 1907. Crucea de pe turlă
este din timpul lui Mircea, iar policandrele din naos și pronaos au fost
dăruite mânăstirii de voievodul Constantin Brâncoveanu.Expedițiile Cutezătorii
Din partea Revistei Cutezătorii pentru merite
deosebite în expedițiile Cutezătorii
Cu rucsacul în spate pe cărări de
munte. La cort sau în cabană, în caz de vreme nefavorabilă. Trezirea la 7:00
dimineaţa şi culcarea la 22:30. Aşa se desfăşurau în urmă cu mulţi ani Expediţiile
Cutezătorii, similare cu taberele la munte din zilele
noastre. Diferenţa constă în faptul că Expediţiile Cutezătorii se desfăşurau
sub girul Organizaţiei Naţionale a Pionierilor, iar pe lângă drumeţiile pe
munte, în căutare de comori etnografice sau de altă natură, pe lângă tehnicile
de campare şi de supravieţuire care se învăţau, în regulamentul expediţiilor
erau stipulate şi adunările pioniereşti, unde se recitau şi se cântau diverse
versuri despre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, despre patrie şi partid. În
afară de experienţă, pionierii aveau un Jurnal de bord, care cuprindea poveşti
şi imagini din expediţie şi cu care participau la competiţia "Expediţiile
Cutezătorii". Ei puteau câştiga Marele trofeu "Busola de Aur",
dar şi trofee mai mici, precum "Chemarea Munţilor",
"Cutezătorii", "Mioriţa", "Sfinxul Carpaţilor",
"Genţianele", "Egreta de fildeş" ş.a, în urma unei
competiţii organizate la nivel naţional. Dacă vremea nu era favorabilă,
atunci cei care participau la expediţie dormeau în cabane sau în refugii.
Fiecare echipaj avea un profesor comandant, dar şi un căpitan, respectiv un
secund din rândul pionierilor. Toţi copiii aveau funcţii bine definite încă de
la plecare, fotocineast, fotoreporter, bucătar, geograf, ecolog, botanist etc.
Expediţiile aveau câte un scop foarte clar definit dar şi un regulament. Iată
câteva extrase din regulament;. "Toţi membrii echipajului trebuie să
obţină confirmarea perfectei lor stări de sănătate prin aviz medical scris.
Fiecare echipaj va fi dotat cu truse medicale şi va fi temeinic instruit de un
medic în ceea ce priveşte: alimentaţia, dozarea efortului fizic, evitarea
accidentelor, prevenirea şi tratarea muşcăturilor de
viperă". "Dovedindu-se grijă deosebită pentru marile valori ale
tezaurului nostru artistic, istoric şi documentar, eventualele descoperiri
arheologice sau obiecte etnografice de valoare deosebită vor fi numai
fotografiate, descrise pe fişe speciale şi semnalate organelor de specialitate
ale Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste". (sursa - Jurnalul.ro)
Cutezătorii a fost o revistă săptămânală pentru copii și
adolescenți, apărută începând cu luna septembrie a anului 1967, în
perioada comunistă. Ultimul număr a apărut în data de 21 decembrie
1989, cu o zi înainte de căderea regimului Ceauşescu. Revista a fost
editată de către Consiliul Naţional al Organizaţiei Pionierilor din
România. Revista Cutezătorii a fost relansată pe piață la
sfârșitul anului 2006 la Ploiești și are ca obiectiv crearea unui produs
cultural în peisajul publicațiilor pentru copiii din România. A surprins
publicul prin denumirea sa care face trimitere directă spre nume de referință
din istoria publicațiilor de gen, fapt care a atras rapid atenția părinților.
Deasupra am postat coperta numărului 40 al revistei Cutezătorii din regimul
comunist.
Placheta Federația Română de Ciclism
Turul României - 1967
Federatia Româna
de Ciclism
a fost fondata la 26 Aprilie 1931 si s-a reorganizat în conformitate cu Legea
Educatiei Fizice si Sportului nr. 69/2000 la data de 16 Noiembrie 2001.
Federatia Româna de Ciclism în actuala forma juridica este continuatoarea de
drept a Federatiei Române de Ciclism care a functionat în subordinea
Ministerului Tineretului si Sportului pâna la data de 16 Noiembrie 2001.
Federatia Româna de Ciclism este structura sportiva de interes national,
constituita prin asocierea tuturor cluburilor cu sectii de ciclism si
asociatiile judetene de ciclism si a Municipiului Bucuresti, afiliate sau
recunoscute de aceasta. Federatia Româna de Ciclism este singura autorizata sa
organizeze si sa controleze activitatea de ciclism din România. Federatia Româna
de Ciclism organizeaza sau tuteleaza competitiile oficiale de ciclism cu
caracter national si cele internationale care au loc pe teritoriul României.
Federatia Româna de Ciclism are sediul în Bucuresti, str. Academiei, nr. 2,
sector 3. Federatia Româna de Ciclism este afiliata la Uniunea Ciclista
Internationala (UCI) si la Uniunea Europeana de Ciclism (UEC) si respecta, în
activitatea ei, statutele si reglementarile celor doua organisme
internationale.Federatia Româna de Ciclism este membra a Comitetului Olimpic
Român. Federatia Româna de Ciclism are ca scop principal organizarea si
controlul practicarii ciclismului în România, extinderea ciclismului pe întreg
teritoriul României, precum si aplicarea unui sistem organizat de selectie,
pregatire si participare la competitii, în vederea dezvoltarii activitatii de
performanta si obtinerea unor rezultate de prestigiu, pe plan national si
international. Obiectivele Federatiei Române de Ciclism sunt: - asigura
reprezentarea României în competitiile sportive si în organismele
internationale la care este afiliata, stabileste si intretine relatii de
colaborare si schimburi sportive cu federatii similare din alte tari si cu alte
organisme internationale;
- împreuna
cu structurile sportive afiliate conlucreaza cu organele administratiei publice
centrale si locale în vederea asigurarii mijloacelor si conditiilor necesare
pentru pregatirea sportivilor de performanta;
- organizeaza
sistemul competitional intern;
- militeaza
pentru promovarea, de catre sportivi, antrenori, arbitrii si alti tehnicieni
din domeniu a spiritului de “fairplay”, cinste, corectitudine, munca,
întrajutorare în pregatire si competitii
- actioneaza
impotriva practicii de folosire a substantelor si metodelor interzise în sport,
în conformitate cu reglementarile interne si internationale;
- actioneaza
pentru formarea si perfectionarea continua a specialistilor din domeniu, în
corelatie cu nevoile 2 activitatii de ciclism;
- se
preocupa de atragerea si implicarea cercetarii stiintifice si medicinei
sportive în obiectivizarea si dirijarea procesului de selectie si pregatire a
sportivilor;
- se
preocupa de dezvoltarea bazei materiale de interes national destinate
ciclismului;
- prijina
moral si material membrii federatiei sau fosti sportivi si tehnicieni aflati în
situatii de necesitati deosebite;
- se
poate asocia cu alte persoane juridice sau fizice pentru constituirea de
societati sau pentru participarea cu parti sociale la societatile comerciale.
Ciclismul este, în sensul larg al
cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de transport puse în
mișcare de mușchii omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte
în două categorii: de plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul
sportiv este condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția.
Sportul ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții însemnate în
echipamentele de concurs. Printre primii locuitori ai Capitalei, care au
folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati
ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al.
Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri
dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite
bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor
de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera
infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889
“Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in
1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu,
unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor
cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice a
activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”.
Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in
spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul
acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura
usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Turul
Ciclist al României sau Mica
Buclă este cea mai importantă competiție ciclistă desfășurată pe
teritoriul României.
Aceasta este organizată de Federația Română de Ciclism. Prima ediție a turului
a avut loc în 1934, a avut 1026 de kilometri și 7 etape și a fost
câștigată de Marin Nicolov și echipa Bulgariei. Competiția promovează valori
precum spiritul de echipă, dinamismul, forța, solidaritatea, efortul pentru
depășirea propriilor limite și excelența. De asemenea, ciclismul este
considerat un sport ecologic, astfel, protejarea mediului înconjurător este
altă valoare susținută de toți cei implicați în competiție. Echipa Turului
Ciclist al României se orientează spre inovație continuă, dezvoltare turistică
și atenție dedicată pentru cerințele participanților și față de calitatea și
siguranța circuitului. Turul ciclist al României din anul 1967 a măsurat 1670 kilometri împărțiți în 12 etape,
parcurs cu medalia orară de 39,6 kilometri pe oră. El a fost câștigat de
ciclistul român Emil Rusu. La start s-au înscris 64 de cicliști din: Austria,
RD Germană, Cehoslovacia, Suedia, Danemarca și Olanda și au
sosit doar 48 restul abandonând din diverse motive.
Învățământul primar - distincțiune la studiu 1901 - 1902
Produsul medalistic de
mai sus s-a realizat în anul 1902 și este o Distincție de studiu conferită
elevilor sârguincioși din învățământul primar. Așa era obiceiul în vechime ca
elevilor premianți să li se ofere o medalie ce să le atârne la gât. Astfel se
încuraja dragostea de carte în vremurile acelea. Medalia are toartă, este
confecționată din bronz și este rotundă cu diametrul de 30 milimetri, fiind
opera renumiților gravori români Carniol și Radivon. Pe avers este
reprezentată stema mijlocie a Regatului România, sub care este un ornament și o
panglică desfășurată, având înscrisă deviza regală: “NIHIL SINE DEO” (Nimic fără
Dumnezeu), înconjurată de
inscripția circulară plasată periferic între două cercuri liniare continue: “ÎNVEȚĂMÂNTUL
PRIMAR”.
Pe revers este
reprezentată o cunună din două ramuri de laur, legate jos cu o fundă, ce
încadrează o inscripție pe patru rânduri (primul arcuit, celelalte orizontale): “DISTINCȚIUNE / LA / STUDIU / 1901 / 1902.”
Insigna - Federația română de popice - Categoria III
Federaţia Română de Popice-Bowling este o
structură sportivă de interes naţional, constituită prin asocierea cluburilor
sportive româneşti care practică sportul popice-bowling. Sus am postat logo-ul
Federaţiei române de popice-bowling.
Popice este un
sport în care jucătorii încearcă să doboare nouă obiecte de lemn, așezate în
forma de romb, cu unul dintre vârfuri către zona de aruncare.
Denumirea jocului provine de la numele obiectelor in care se aruncă (sg. popic,
pl. popice). Jocul constă în aruncarea unei bile pe o pistă pe care
aceasta se rostogolește cu scopul de a dărâma cât mai multe dintre popice. Bila
este fabricată din poliuretan, plastic și diferite rășini (mai demult din
lemn).
Bowlingul este un
sport în care jucătorii încearcă să obțină puncte rostogolind o bilă pe
o suprafață plană (de obicei de lemn sau sintetică), fie într-un număr de popice,
fie în alte bile-țintă. Există mai multe varietăți de bowling, cel mai popular
fiind cel cu 10 popice. Dovezi ale unor jocuri asemănătoare datează încă din
anul 300 d.Hr. în Germania, Finlanda și Yemen. Primele reguli standardizate au
fost elaborate la data de 9 septembrie 1985 în New York. Se cunosc
mai multe variante de bowling: - tenpin
- Se joacă cu cele mai mari și mai grele popice, în număr de 10, cu bile mari
și grele, cu găuri pentru degete. Este cel mai popular tip de bowling, se joacă
în toată lumea. În România sportul e denumit "bowling".
- ninepin
- Popicele, în număr de 9, sunt agățate cu sfori de vârf și se folosesc bile
fără găuri pentru degete; este foarte popular în Europa. In România sportul e
denumit "popice".
- candlepin
- Cele mai înalte și subțiri popice, în număr de 10.
- duckpin
- Popicele sunt scurte, în număr de 10.
- fivepin
- Popice medii ca înălțime, in număr de 5, se joacă în special în Canada
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitor și editor leton Krisjanis Barons,
a trăit între anii 1835 - 1923
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 23.11.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu