1. Aita Mare, mai demult Aitonul Mare, în limba maghiară - Nagyajta, în traducere "Poarta Mare", în limba
germană – Aitau, este comună din județul Covasna care mai
include și satul Aita Medie.
Comuna aflată la 15 kilometri depărtare de orașul
Baraolt și 37 kilometri de municipiul Sfântul Gheorghe este atestată documentar
pentru prima dată în anul 1332. La recensământul din anul 2011 comuna număra
1175 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre
care; români – 8,8%, maghiari – 90,14% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei Aita Mare, astăzi, se
prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 9,56%, romano catolici – 7,87%,
reformați – 51,42%, unitarieni – 27,34% și restul – nedeclarată sau altă
religie. Principalele atracții turistice ale comunei sunt: biserica fortificată unitariană, construită în secolul al
XIV-lea și clădirea Primăriei din Strada Principală, nr. 206.
2. Arcuș, în limba
maghiară – Árkos, este o comună din județul Covasna, formată numai din
satul de reședință cu același nume.
Comuna s-a înființat prin separare din anul 2004, din comuna Valea Crișului, din
care facea parte, de la începutul comunismului. Localitatea este situată în
partea centrală a județului, în Depresiunea Sfântu Gheorghe, pe râul
Arcuș. Prima atestare documentară a
localității parvine din anul 1332 sub numele Arkus.
La recensământul din anul
2011 comuna număra 1519 locuitori, în creștere față de recensământul anterior
(anul 2002), dintre care: români – 3,15%, maghiari – 95,45% și
restul necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei Arcuș,
astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 3,55%, romano catolici – 28,3%, reformați –
29,75%, adventiști de ziua a șaptea – 1,77%, unitarieini – 34,03% și restul –
nedeclarată sau altă religie. Principalele atracții turistice ale comuneLe sunt: Castelul
Szentkereszty - castel neobaroc din secolul al XIX-lea, amplasat în
mijlocul unui parc dendrologic. Folosit în prezent ca tabără de sculptură și Biserica
unitariană fortificată
3. În Adunarea Generală a populaţiei româneşti din Covasna din data de 14 februarie 1937 s-a decis să se ridice un monument pentru comemorarea Eroilor Neamului.
În acest sens, s-a ales un comitet de iniţiativă, format din Pr. Eremia Ticuşan - preşedinte, N. Jurebiţă - vicepreşedinte, înv. N. Dobros - casier, Niţă Buzea, Alexe Teculescu, N.I. Furtună, Gheorghe Furtună, Oprea Neguţ, I. Ciangă, N. Poteică, I. Ghe. Papuc, I.I. Olteanu, subl. Gheorghe Manole, Grigore Pînzaru pentru pornirea lucrărilor de proiectare şi construcţie. În ziua de 4 mai 1938, s-a început montarea monumentului executat de sculptorul statuar I. Iordănescu din Bucureşti. Astfel, în ziua de 2 iunie 1938 (Ziua Eroilor) s-au exhumat din cimitirul Parohiei Ortodoxe osemintele a 8 eroi români morţi în războiul de întregire (8 români şi un german, Emil Henize), înhumaţi în mod provizoriu în acest cimitir, şi în cadrul unei înălţătoare festivităţi au fost aduse şi aşezate în osuarul de la baza monumentului pentru odihna celor ce s-au jertfit pentru strămoşescul ideal realizat prin jertfa lor de sânge. În noaptea de 13-14 septembrie 1940, acest monument a fost răsturnat de pe soclu de persoane fără inimă şi rău intenţionate, cu un şovinism exagerat. După câteva zile, a fost demontat tot monumentul (ne aflăm în perioada dictaturii hortyste, când localitatea a fost ocupată de trupele ungare, în ziua de 13 septembrie 1940).
Ridicarea monumentului de astăzi (Eliberatorul) s-a făcut în anul 1973 şi s-a inaugurat la data de 9 mai 1973, el schimbând aspectul estetic arhitectonic al cartierului Voineşti. Această statuie din bronz este opera sculptorului Teodor Ionescu, din Bucureşti, cu o înălţime de 4,60 metri, şi reprezintă un ostaş cu arma la picior şi cu un buchet de flori ridicat în mâna stângă, simbolizând victoria de eliberare a Patriei noastre. Sufletul acestei acţiuni de amplasare a monumentului a fost învăţătorul pensionar Niţă Buzea. Cu aceasta ocazie, s-au plantat 23 de brazi de 8 metri, s-a făcut taluzarea drumului şi acoperirea terenului cu iarbă (1.000 mp), s-au transportat 170 de tone de piatră de construcţie, 600 de tone de balast, s-au asfaltat împrejur 4.000 mp, s-a construit în jurul statuii un zid de piatră cu grilaj de fier înalt de 1,80 metri. Mare parte din lucrări s-au efectuat prin munca patriotică (19.500 ore de muncă), la care s-au evidenţiat localnici cu mult simţ patriotic: Gheorghe Dobros, I. Kertez,prof. Octavian Dobros, prof. Dumitru Munteanu, J. Jesenovicz, Ion Lazăr, Octavian Lazăr, Nicolae Braşoveanu, Ştefan Chilat, Gheorghe Tronaru, Cornel Bârlă, Gheorghe Papuc, Gheorghe Enea, prof. Aurel Hulpoi şi un pluton de ostaşi de la Unitatea de Vânători de Munte din Sfântu-Gheorghe. Astăzi, acest monument s-a mutat în faţa noii Biserici Ortodoxe Române, cu hramul „Înălţarea Domnului”, dar soclul cu osemintele au rămas îngropate în vechiul amplasament al edificiului, ridicat iniţial. Acest loc poate fi identificat astăzi cu altarul noii Biserici.(Articol, de ing. Vasile Hulpoi, preluat de pe site-ul Asociaţiei Cultural-Creştine „Justinian Teculescu”).
4. Biserica ce face
obiectul prezentării noastre aici este un însemnat monument de arhitectură al
orașului covăsnean Baraolt, ea aparținând cultului religios reformat (calvin).
Clădirea este situată pe Strada Lajos Kossuth, la nr. 128. Biserica a fost
construită în anul 1933 și restaurată în anul 1994.
***
Baraolt, în limba maghiară - Barót, în limba germană – Boralth, este un oraș în județul Covasna, care mai include și satele: Biborțeni, Bodoș, Căpeni, Micloșoara și Racoșul de Sus. Fost oraș minier, în prezent axat pe industria prelucrării lemnului, cu o populație majoritar maghiară, orașul Baraolt prezintă posibilități de dezvoltare în domeniul turismului rural. Orașul este străbătut de râul Baraolt. Orașul Baraolt se află situat la nord-vestul județului Covasna, la limita de vest cu județul Brașov, la 60 kilometri depărtare de municipiul reședință de jueț - Sfântu Gheorghe. Prima atestare documentară a localității Baraolt ne parvine din anul 1224. La recensământul din anul 2011 orașul număra 8762 de locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 2,83%, maghiari – 93,73%, romi – 1,03% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului Baraolt astăzi se prezintă astfel: ortodocși – 2,47%, romano catolici – 28,5%, reformați - 46,64%, unitarieni – 16,09% și restul – nedeclarată sau altă religie. Descoperirile arheologice ne dovedesc faptul că zona a fost locuită încă din eneolitic și epoca bronzului. Pe teritoriul acestei localități s-au găsit mai multe fragmente ceramice și un buzdugan de piatră din epoca bronzului timpuriu. Pe malul stâng al pârâului Baraolt, în locul numit "Pădurea Mare", se află o stațiune locuită în mai multe perioade istorice: în epoca bronzului (culturile Wietenberg și Noua), în perioada hallstattiană, în epoca dacică și în epoca premedievală. Localitatea Baraolt s-a dezvoltat începând cu anul 1839, datorită exploatării rezervelor de cărbune existente în subsolul acestei zone și devine oraș la începutul anului 1968. Importanța economică a acestei localități o constituie activitatea de exploatare și prelucrare a lemnului, industria textilă și de confecții, industria producătoare de materiale de construcții, industria alimentară prin procesarea cărnii și a laptelui, agricultura, morăritul, panificația precum și transporturile, comerțul și serviciile. Principalele atracții turistice ale orașului sunt Biserica fortificată romano-catolică,, Castelul Kalnoky din satul Micloșoara (secolul al XVI-lea), Biserica unitariană din satul Racoșul de Sus (secolul al XVIII-lea) și Muzeul Depresiunii Baraolt.
***
Baraolt, în limba maghiară - Barót, în limba germană – Boralth, este un oraș în județul Covasna, care mai include și satele: Biborțeni, Bodoș, Căpeni, Micloșoara și Racoșul de Sus. Fost oraș minier, în prezent axat pe industria prelucrării lemnului, cu o populație majoritar maghiară, orașul Baraolt prezintă posibilități de dezvoltare în domeniul turismului rural. Orașul este străbătut de râul Baraolt. Orașul Baraolt se află situat la nord-vestul județului Covasna, la limita de vest cu județul Brașov, la 60 kilometri depărtare de municipiul reședință de jueț - Sfântu Gheorghe. Prima atestare documentară a localității Baraolt ne parvine din anul 1224. La recensământul din anul 2011 orașul număra 8762 de locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 2,83%, maghiari – 93,73%, romi – 1,03% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului Baraolt astăzi se prezintă astfel: ortodocși – 2,47%, romano catolici – 28,5%, reformați - 46,64%, unitarieni – 16,09% și restul – nedeclarată sau altă religie. Descoperirile arheologice ne dovedesc faptul că zona a fost locuită încă din eneolitic și epoca bronzului. Pe teritoriul acestei localități s-au găsit mai multe fragmente ceramice și un buzdugan de piatră din epoca bronzului timpuriu. Pe malul stâng al pârâului Baraolt, în locul numit "Pădurea Mare", se află o stațiune locuită în mai multe perioade istorice: în epoca bronzului (culturile Wietenberg și Noua), în perioada hallstattiană, în epoca dacică și în epoca premedievală. Localitatea Baraolt s-a dezvoltat începând cu anul 1839, datorită exploatării rezervelor de cărbune existente în subsolul acestei zone și devine oraș la începutul anului 1968. Importanța economică a acestei localități o constituie activitatea de exploatare și prelucrare a lemnului, industria textilă și de confecții, industria producătoare de materiale de construcții, industria alimentară prin procesarea cărnii și a laptelui, agricultura, morăritul, panificația precum și transporturile, comerțul și serviciile. Principalele atracții turistice ale orașului sunt Biserica fortificată romano-catolică,, Castelul Kalnoky din satul Micloșoara (secolul al XVI-lea), Biserica unitariană din satul Racoșul de Sus (secolul al XVIII-lea) și Muzeul Depresiunii Baraolt.
5. Biserica
reformată (calvină) din localitatea covăsneană Bățanii Mari, comuna Bățani, este un lăcaș
de cult vizibil de la mare distanță, cu statut de monument istoric, ce este
situată pe Strada Bisericii, la nr, 126.
Biserica a fost construită în secolul
al XV-lea și a suportat cele mai importante lucrări de renovare, restaurare,
modernizare în anul 1679 și mai târziu între anii 1798 – 1801.
Bățani (în maghiară Nagybacon) este o comună din județul Covasna, zona de vest – Depresiunea Baraolt, formată din satele: Aita Seacă, Bățanii Mari (reședința), Bățanii Mici, Herculian și Ozunca-Băi. La recensământul din anul 2011 populația comunei număra 4403 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 4501 locuitori) dintre care: maghiari – 83,07%, romi – 12,24%, români – 1,4% și restul – necunoscută sau altă etnie. Structura confesională a populației comunei covăsnene Bățani astăzi se prezintă aproximativ astfel: reformați – 75,15%, penticostali – 11,83%, romano catolici – 4,61%, ortodocși – 2,08% și restul – necunoscută sau altă religie.
Bățani (în maghiară Nagybacon) este o comună din județul Covasna, zona de vest – Depresiunea Baraolt, formată din satele: Aita Seacă, Bățanii Mari (reședința), Bățanii Mici, Herculian și Ozunca-Băi. La recensământul din anul 2011 populația comunei număra 4403 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 4501 locuitori) dintre care: maghiari – 83,07%, romi – 12,24%, români – 1,4% și restul – necunoscută sau altă etnie. Structura confesională a populației comunei covăsnene Bățani astăzi se prezintă aproximativ astfel: reformați – 75,15%, penticostali – 11,83%, romano catolici – 4,61%, ortodocși – 2,08% și restul – necunoscută sau altă religie.
6. Biborțeni, în limba maghiară – Bibarcfalvá, este un sat de 672 locuitori, atestat documentar pentru
prima dată în anul 1332, ce aparține orașului Baraolt din județul
Covasna.
Localitatea este cunoscută pentru izvoarele de ape
minerale aflate aici și
exploatate de compania S. C Biborțeni S. R. L.
Pentru apele minerale din zăcământul Biborțeni, prima analiză fizico-chimică, atestată
documentar, a fost făcută în anul 1871.
Această analiză a fost făcută la
Budapesta de către chimistul Molnar Janos, în calitate de membru al Societății
de Științe Naturale Maghiare, și se referea la izvorul Borhegyi. Apa minerală
care se îmbuteliază în prezent la Biborțeni este caracterizată ca fiind de tip
bicarbonatat calcic, sodic, magnezian, carbogazos și provine de la forajele F7,
F8 si F9. Atracția turistică a localității o constituie Biserica
Reformată-Calvină, fortificată, cu o frescă care prezintă legenda Sf.
László, datând din secolul al XV-lea.
xxx
"BASME POLITICE"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
DIN INTELIGENȚA
ȘI SPIRITUALITATEA
POPOARELOR LUMII
UN DUEL EPIGRAMATIC
_____________xxx_____________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL BACĂU
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Fabrica de avioane ușoare - Bacău România 1990
Iak 52 - 1500
Prin
Hotararea nr. 1165/17.04.1953 a Consiliului de Ministri al Republicii Populare
Romane s-a decis infiintarea "Atelierului Central de Aviatie" in
comuna Vasile Roaita, azi in Bacau, ca "Uzina de Reparatii Avioane".
Societatea a avut denumirile succesive de U.R.A., I.R.Av., I.Av. si din
1991, Aerostar S.A.. Potentialul creativ si tehnic al salariatilor,
transmiterea culturii specifice de firma de la o generatie la alta au dus la
valorificarea traditiilor istorice ale aeronauticii romanesti si au fost baza
pentru dezvoltarea continua a firmei. Începuturile
aviatiei reactive in Romania se leaga strans de numele societatii, aici s-a
realizat mentenanta pentru toate tipurile de avioane care au intrat in dotarea
aviatiei romane. La Bacau s-a construit prototipul IAR-93, primul avion de
lupta postbelic romanesc. S-au construit primele trenuri de aterizare si
echipamente hidro-pneumatice de aviatie din tara. Peste 2500 aeronave sunt
echipate cu trenuri de aterizare si instalatii hidro-pneumatice fabricate de
Aerostar. S-au fabricat peste 1800 avioane IAK-52. In decursul
timpului s-a reparat un numar de peste 3500 aeronave si 6000 motoare turboreactoare.
Specialistii Aerostar au predat la zbor peste 10 avioane prototip. In
prezent, Aerostar S.A. deruleaza programe majore in domeniul aviatiei militare
si al sistemelor terestre si isi dezvolta pozitia de furnizor pentru aviatia
civila. Compania activează în domeniul reparării și modernizării
avioanelor militare, fabricării și reparării de echipamente hidraulice de
aviație, avioane ușoare și echipamente militare terestre. Un alt segment
important al activității îl constituie realizarea de butelii pentru GPL.În
anii 1990 compania, în colaborare cu o companie din Israel a modernizat
flota românească de avioane MIG-21, în prezent asigurând mentenanța
acestora. Compania produce și circa 160 de piese pentru rachetele Ariane,
demarând și programul de colaborare cu firma EADS din Germania, pentru
componente de aviație civilă și piese pentru aeronavele Airbus.
Iak-52 este
un avion ușor, proiectat de birourile OKB Iakovlev din Moscova în
anul 1976 și produs în România în perioada 1977 - 1998
de Întreprinderea de Avioane Bacău. Avionul a fost conceput pentru a servi
pentru antrenamentul piloților militari începători și de aceea deține o serie
de caracteristici care se găsesc la avioanele de atac aerian, în special
aspectul cabinei (două posturi de pilotaj independente, panoul de bord,
scaunele, sistemul de deschidere al cabinei), structura monoplană integral
metalic de tip semi-monococ, flapsurile interioare, poziții de comandă, panouri
de acces pe părțile laterale ale fuselajului, locația antenei radio și
dimensiunile avionului. Motorul acționează o elice laminată cu două brațe
fabricate din lemn și fibră de sticlă, cu sens contrar acelor de
ceasornic și pas variabil. Avionul are o greutate de 998 kg gol, fiind capabil
de misiuni acrobatice, ușor de manevrat la decolare și aterizare.Ca majoritatea
aeronavelor militare sovietice, a fost proiectat să funcționeze în medii dure,
cu o întreținere minimă. Una dintre trăsăturile sale principale, neobișnuite la
aeronavele occidentale, este sistemul pneumatic extins. Punerea în funcțiune a
motorului, trenul de aterizare, flapsurile și frânele roților sunt
acționate pneumatic. Rezervoarele sferice de stocare a aerului împreună
cu compresorul sunt situate în spatele cabinei.
Centenarul făuririi României întregite 1918 - 2018
Bacăul - capitala rezistenței și victoriilor întregirii naționale 24-25.10.2018
Casa Ing. Anania - Bacău 1917 - 1919
Consiliul județean Bacău
La 1 decembrie 1918
Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia, constituită din 1228 delegaţi şi
sprijinită de peste 100000 de persoane adunate la eveniment din toate colţurile
Ardealului şi Banatului, a adoptat o rezoluţie care consfinţeşte unirea tuturor
românilor din Transilvania şi întreg Banatul cu România. Ziua de 1
decembrie 1918 marchează bilanţul luptei pentru întregirea statală, care vine
să încununeze precedentele acţiuni ale fraţilor din Basarabia 27 martie 1918
şi Bucovina 28 noiembrie 1918. Poporul român a valorificat
conjunctura internaţională creată în urma primului război mondial şi a ştiut să
se afirme în contextul mişcării de eliberare a popoarelor şi al victoriei
principiului naţionalităţilor în Europa.
Rezoluţia
votată de Marea Adunare Naţională proclama: deplina libertate naţională pentru
toate popoarele conlocuitoare, egala îndreptăţire şi deplina libertate autonomă
confesională, înfăptuirea desăvârşită a unui regim curat democratic,
desăvârşita libertate de presă, asociere şi întrunire, libera propagandă a
tuturor gândurilor omeneşti, reforma agrară radicală precum și aceleaşi
drepturi şi avantaje muncitorilor români ca şi muncitorilor din statele
europene dezvoltate. Legea Unirii a fost ratificată prin decretul lege nr. 3631
din 11 decembrie 1918 de către regele Ferdinand I şi votată în unanimitate de
Adunarea Deputaţilor în şedinţa din 29 decembrie 1919.
Peste
Harta României
Mari este reprezentat scutul central al stemei actuale a României, având în
plus coroana regală, compus din:
- Stema Țări Românești – acvila cu capul conturnat, având în cioc o cruce, la dreapta un soare, la stânga o lună crai nou. Prima versiune este atestată pe un document din 20 ianuarie 1368 emis de domnul Vladislav I
- Stema Olteniei - În 1872 pe emblema Principatelor Unite a fost introdus separat, în afara vulturului Munteniei și bourului moldovenesc și simbolul Olteniei, pe un fond roșu, un leu încoronat ieșea dintr-o coroana antică și o stea, totul din aur. Din 1921 ea a căpătat forma de azi, în cartierul al treilea, pe fond roșu, un leu ieșind dintr-un pod (podul de la Drobeta, ambele de aur).
- Stema Moldovei - în varianta de pe stema României, capului de bour îi este asociată, pe lângă luna crai-nou și roza, o stea în locul soarelui atestat pe hrisovul din 30 martie 1392 dat de domnul Roman I
- Stema Transilvaniei - scut împărțit în două câmpuri: în câmpul superior era o jumătate de acvilă, cu zborul desfăcut, ieșind din linia de demarcație, iar în câmpul inferior, turnuri de cetate, ultimele amintind de numele german al Transilvaniei, Siebenburgen („Șapte cetăți”), nume atestat din anul 1296. Stema Transilvaniei este atestată din secolul al XVI-lea.
- Stema Dobrogei - constă din doi delfini afrontați afrontați, pe fond de azur, dispuși cu capul în jos. Simbolul a fost introdus pe stemă în 1872, și reprezenta inițial „Ținuturile Mării”, întrucât la acea dată România nu deținea și nu revendica Dobrogea, având însă ieșire la Marea Neagră prin fâșia Cahul-Bolgrad-Ismail. După 1878, când România a schimbat acest teritoriu cu Dobrogea de Nord, însemnul heraldic se referă la aceasta din urmă.
- Banatul, Crișana și Maramureșul nu au avut steme, dar pe 23 iunie 1921, a fost stabilit ca stema Olteniei să fie atribuită și Banatului, iar stema Transilvaniei să fie atribuită și Crișanei și Maramureșului.
Ștefan cel Mare - Domnul Moldovei 1457 - 1504 - 2004
Asociația culturală Ștefan cel Mare și Sfânt - Bacău
Biserica din Borzești - 500 ani 1504 - 2004
Anul comemorativ Ștefan cel Mare și Sfânt
Statuia
lui Ștefan cel Mare din Bacău, este amplasată
în mijlocul unui sens de giratoriu în fața noii Catedrale Ortodoxe “Înălțarea
Domnului” și este unul dintre cele mai cunoscute obiective turistice ale
orașului. Locuitorii orașului au dorit să aducă un omagiu memoriei unuia dintre
cei mai mari și longevivi domnitori ai Moldovei. Ridicarea Statuii lui
Ștefan Cel Mare s-a făcut cu contribuția cetățenilor orașului. Ștefan Cel Mare
a fost domnitorul Moldovei în perioada dintre anii 1457-1504 și a
rămas în istorie ca un apărător al independenței Moldovei și a luptelor acerbe
duse împotriva celor ce dorea să cucerească țara. Timp de 47 de ani cât a
domnit (perioadă deosebit de îndelungată pentru acele timpuri) s-a remarcat
prin calitățile sale de strateg și diplomat dar și ca un apărător
al
creștinismului, prin numeroasele biserici și mânăstiri ctitorite în
timpul domniei sale. Astfel, în memoria celebrului domnitor, locuitorii
municipiului Bacău au ridicat Statuia ecvestră a domnitorului Ștefan
cel Mare care a fost dezvelită la 5 octombrie 1997.
Ștefan
al III - lea, supranumit Ștefan
cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433
la Borzeşti şi a decedat la data de 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel
Bun a avut mai mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu
al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă
succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan
domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu
era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi
prin urmare i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi
excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi,
spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de
ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile
noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în
Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar
care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită
împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia
şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi
importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri,
prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere
cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni,
atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este,
pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma
comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea,
în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea
Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e
chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească
relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că
Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină
vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să
treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva
polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost
luptele sale cu turcii, în special în anul 1475, când Moldova este invadată de
o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al
turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al
II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care
o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata
turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez
Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl
proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al
II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din
actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea
apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie
părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere
vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai
din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la
Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu
reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi
astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara,
pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod
al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură - ca
să zic aşa - Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii,
dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în anul
1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data aceasta,
cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi
cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care erau
înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva Imperiului
Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod
creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt
ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire
împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne
lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu
bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un
tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în
Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în
fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe
nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea
este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune
uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi
Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii
cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea
însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se
transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu
mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat
următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa -
Net - Horia Dumitru Oprea)
În legendara localitate – Borzești - de pe Valea Trotuşului se află una dintre cele mai vechi
ctitorii din epoca ştefaniană, înălţată de către Ştefan cel Mare şi fiul său,
Alexandru, în anii 1493-1494. În cei peste 500 de ani ai existenţei sale,
lăcaşul a trecut prin perioade de înflorire şi de decădere. Astfel, în timpul
lui Constantin Duca vodă (1694) se consemna ca fiind “pustie de câtăva vreme”,
după cum consemna cronicarul. De-a lungul vremii, biserica a stat în atenţia
cercetătorilor consacraţi ai istoriei neamului şi bisericii: Melchisedec
Ştefănescu, C. I. Istrati, Nicolae Iorga, G. Balş ş.a. Din concluziile acestora
s-a constatat că între această biserică şi cea de la Piatra Neamţ cu hramul
“Sf. Ioan”, precum şi biserica “Sf. Mihail” din Roznov-Neamţ se întâlnesc
similitudini, acestea aparţinând aceleiaşi epoci ştefaniene. Din punct de
vedere stilistic, monumentul de la Borzeşti se înscrie în rândul bisericilor cu
plan rectangular, având bolţile cu cupole dispuse “în filă” şi prinse sub un
singur acoperiş. Sistemul original de boltire al celor trei cupole constă în
faptul că acestea se sprijină pe arce semicilindrice, etajate pe pandantivi.
Lipsită de turle, biserica are acoperiş şarpantă din material răşinos şi
învelitoarea iniţială din şindrilă. Elevaţia bisericii cuprinde soclul din
piatră brută pe care se înalţă pereţii cu profiluri în formă de “L” la colţuri,
din pietre uriaşe. Partea superioară a pereţilor, pe care se sprijină
acoperişul, este din piatră simplă.În ceea ce priveşte materialele şi tehnicile
de construcţie, biserica este zidită din bolovani de piatră şi foarte puţină
cărămidă. Pietrele au fost extrase din râu şi din carieră, parte din ele fiind
friabile. Materialul de construcţie al pereţilor fiind mare şi grosolan lucrat,
a făcut ca zidăria să nu fie foarte solidă şi să cedeze la cutremure. Soclul şi
temelia bisericii sunt din piatră brută, de mari dimensiuni, comparativ cu
structura pereţilor.Pereţii sunt construiţi din piatră brută, întrerupti de
două “asize” de cărămizi smălţuite. În partea superioară, sub acoperiş, sunt
dispuse două registre de “ocniţe” (unul mic şi altul mare). Ca volumetrie, în
exterior, construcţia apare ca o prismă dreaptă, de mari dimensiuni, cu partea
dinspre răsărit rotunjită, marcată de nişe verticale oarbe. Compartimentarea
interioară este din pronaos, naos şi altar. Zidul dintre pronaos şi naos este
străpuns de o uşă de acces. Componentele artistice ale bisericii de la Borzeşti
sunt formate din ancadramente gotice din piatră la uşi şi la ferestre, cu
chenare în arc frânt la uşa de la intrare, iar cele din interior din muluri
gotice. Elementele gotice în arhitectura ştefaniană sunt puse în legătură cu
prezenţa meşterilor constructori transilvăneni la Borzeşti, meşteri care
stăpâneau tainele acestui curent artistic. Cât despre înălţimea mică a uşii de
la intrare, se spune că ar fi fost egală cu dimensiunea fizică a voievodului,
iar credincioşii mai înalţi trebuie să se aplece la intrarea în sfântul lăcaş.Pe
parcursul vremii care s-a scurs, monumentului i s-au făcut mai multe reparaţii,
între secolele XVIII-XX. În anii 1904-1905 a fost reparat acoperişul şi faţada
de vest, îndepărtându-se cele 2 contraforturi. Alte reparaţii au fost în 1924,
1938-1940 şi 1951-1952. Reparaţii în interior şi la exterior au fost făcute în
anul 1993, când se pregătea sărbătorirea a 500 de ani de atestare documentară,
manifestare care a avut loc în anul 1994.În urma aplicării criteriilor de
clasare, monumentul a primit de trei ori excepţional (la vechime, valoare de
arhitectură, valoare memorial-simbolică) şi un calificativ de foarte bine
(pentru frecvenţă, raritate şi unicitate). Ca urmare a acestei evaluări,
biserica de la Borzeşti face parte din grupa valorică “A”, fiind de importanţă
naţională şi universală.
Insigna sportivă - Minerul Comănești
Minerul Comăneşti a fost un club de fotbal din oraşul Comăneşti, judeţul
Bacău, România, fondată în anul 1947, care a jucat în Liga a III-a şi Liga a
IV-a din fotbalul românesc. Minerul
Comăneşti a evoluat treizeci şi două de sezoane în Liga a III-a. În timp echipa a
purtat următoarele denumiri: Creditul Carbonifer Comănești
(1947 - 1948), Minerul Comănești (1949, 1953-1955, 1958-1965, și 1968-1992),
Partizanul Comănești (1950), Flacăra Comănești (1953 - 1955), Energia Flacăra
Comănești (1956 - 1957), Viitorul Comănești (1965 – 1967), Trotușul Comănești
(1967) și Minerul ’92 Comănești. La prima participare în
Campionatul Districtual Moldova de Munte, ediţia 1947–48, a ocupat locul 2 dar
a fost primită la barajul de promovare în Divizia C prin hotarârea FRFA. A
câştigat finala Sectorului de Est şi astfel a reuşit promovarea. În 1948–49 a
jucat în Divizia C şi a ocupat locul 6 în tur. Din primăvara anului 1949
Divizia C a fost desfiinţată şi astfel a trebuit să joace în campionatul
districtual pe care l-a şi câştigat. Dar la baraj a fost eliminată în
semifinale de CFR Iaşi (1–1 şi 1–3). Din anul 1950 a participat la Campionatul
judeţean şi regional Bacău timp de şaptesprezece sezoane, până în vara anului
1968 când s-a reînfiinţat judeţul Bacău. În această perioadă nu a avut
realizări deosebite doar în 1953, când a jucat în turneul final pentru titlul
de campion regional şi a ocupat locul 3 din 4 echipe, şi în 1964–65 când a
câştigat titlul de campion regional, dar la barajul de promovare în Categoria C
a fost eliminată de Minobrad Vatra Dornei (2–0 şi 0–4). A cucerit titlul la
prima ediţie a campionatului judeţean Bacău, 1968–69 şi a reuşit promovarea în
Divizia C, după o pauză de 41 de ani, după ce a eliminat pe Chimia Bradul Vama
(0–1 şi 3–1) în faza I şi pe ITA Iaşi (3–0 şi 3–0) în faza a doua a barajului
pentru promovare. În Divizia C a participat neîntrerupt timp de treizeci şi doi
de ani, cea mai bună clasare fiind locul 2 în ediţiile 1979–1980 şi 1980–198,
până în vara anului 2001 când echipa s-a desfiinţat. Minerul încheie
sezonul 1991-92 pe locul 11, dar din cauza reorganizării sistemului
competiţional, clubul a retrogradat în campionatul judeţean. Rămâne totuşi în a
treia divizie datorită fuziunii cu nou promovata Voinţa Petrobrad Asău,
campioana judeţului Bacău, schimbându-şi numele în Minerul '92
Comăneşti.
Insigna - O.J.T. Bacău - România (Oficiul județean de turism)
Până la instaurarea
comunismului, turismul românesc organizat se desfăşura prin
intermediul asociaţiilor şi cluburile de turism existente. Primul Club
Alpin a luat fiinţă în Braşov la 10 mai 1873. Cea mai veche asociaţie este
S.K.V. – Siebenbürgischer Karpaten Verein, înfiinţată la Sibiu la 28 noiembrie
1880 şi dizolvată în 1944. Această asociaţie a avut cei mai mulţi membri
(germani, români, maghiari şi alte naţionalităţi) şi cele mai multe secţii, a
construit cele mai multe drumuri şi cabane (59), a editat 56 de Anuare, a
înfiinţat un corp de călăuze brevetate şi primele echipe de salvare în
munţi. La 2 aprilie 1926 a luat fiinţă Turing-Clubul României, având mai
multe secţii în ţară. A construit cabane, a efectuat marcaje turistice şi a
publicat Calendar săptămânal, transformat în Enciclopedia Turistică Românească.
Sub egida T.C.R. au apărut şi alte publicaţii. Grupul Alpin Brav,
transformat în 1937 în Clubul Carpatin Român, a fost înfiinţat de câţiva elevi
de la liceul Mihail Viteazul, căpătând personalitate juridică la 18 martie
1936. Acesta a construit cabana Brav, devenită Caraiman. Asociaţia
turistică România Pitorească a luat fiinţă în Bucureşti la 21 mai 1930. A
construit cabana Ciucaş, a tipărit un an revista România Pitorească şi apoi
Buletinul România Pitorească. Clubul Alpin Român s-a construit la 18
martie 1934. A construit Căminul Alpin – Buşteni, un refugiu la intrarea în
Valea Coştilei şi şi-a cumpărat un sediu în Bucureşti. A tipărit Buletinul
Alpin şi apoi Buletinul Clubului Alpin Român. A practicat alpinismul şi
căţărarea, înfiinţând în 1938 prima şcoală de căţărare modernă în România,
fiind organizat pe trei secţii. Asociaţia Piatra Craiului a fost creaţia
unui pensionar militar. A închiriat de la călugări cabanele „Decebal” şi
„Bucegi”, din apropierea peşterii Ialomiţei. Activitatea acestor asociaţii
a fost în general alpinismul. Ele au fondat în 1934 Federaţia Societăţilor de
Turism şi Alpinism, iar din februarie 1936, data înfiinţării O.N.T. (Oficiul
Naţional de Turism cu cele două secții ale sale – Carpați și Litoral), în parte
au fost patronate şi de acesta. La nivel fiecărui județ existau Oficii județene de
turism subordonate Oficiului
național de turism, care aplicau în teritoriu politica de turism a
regimului comunist.
Municipiul Bacău, în latină
Bacovia, în maghiară Bako, în germană Barchau şi în
poloneză Bakow, supranumit orașul lui Bacovia, este reședința și
totodată cel mai mare oraş din judeţul Bacău, provincia Moldova,
România, fiind situat pe râul Bistriţa. Suprafața municipiului este de 43
km², iar populația este de aproximativ 177000 de locuitori. Bacăul își are
stramoșii până în comuna primitivă, mai precis în paleoliticul
superior cam 5000 de ani în urmă. În perimetrul Pieței Revoluției s-a
descoperit un racloir de silex negru-vinețiu de formă
trapezoidala, obiect folosit la vânătoare. Acest obiect de silex mărturisește
primele exemple de comerț, deoarece acest material nu se gasea prin aceasta
zona, deci era adus din depărtări. O altă prezență umană în vatra localității,
s-a descoperit cu ocazia săpăturilor pentru Pasajul Margineni. La opt metri
adâncime, muncitorii găsesc urmele unei așezări din epoca mijlocie a bronzului
- Cultura Monteoru. Cu puțin timp în urmă se știa că prima atestare
documentară a localității este de pe tipul lui Alexandru cel Bun, 6 octombrie
1408. Însă pe baza unei indelungate cercetări de arheologie, Bacăul a mai
îmbătrânit. Cercetătorul Ștefan S. Gorovei demonstrează că Bacăul are
actul de naștere între anii 1391 - 1432 pe timpul domniei lui Petru
Mușat. În anul 1399, orașul este menționat în Documentul lui Iuga
Vodă, prin care se dă carte de judecată între spătarul Răducanu cu răzeșii
satului Brătila, din ținutul Bacăului. La 15 aprilie 1400 aflăm ca în
Bacău se află o parte a Cavalerilor Ioaniți, numiți mai târziu Cavalerii
de Malta. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă şi
actuală ale municipiului Bacău, iar dedesubt pozele câtorva inconfundabile
monumente ale arhitecturii și culturii băcăuane, din vremuri diferite.
Casa memorială George Bacovia
Biserica catolică
Catedrala - Bulevardul Carol I
Casa de Cultură
Biserica Precista zidită de Alexandru cel Bun
Biserica Armeană
Cazarma Regimentului 12 Artilerie
Cazarma Infanteriei
Camera de Comerț și Industrie
Biblioteca Județeană
Bacăul este un judeţ în
regiunea Moldova din România, care are suprafața de 6603 kilometri
pătrați, numără aproximativ 700000 de locuitori, având reşedinţa în municipiul
Bacău. Principalele cursuri de apă sunt: Siret, Bistrița, Trotuș, Tazlău,
Berheci, Zeletin, iar principalele lacuri sunt: Bălătău (baraj natural), Belci,
Poiana Uzului (alimentare cu apă), Racova, Gârleni, Șerbănești și Lilieci
(hidroenergetice). Ca subunităţi administrative judeţul Bacău are 3 municipii -
Bacău, Moinești, Onești, 5 oraşe - Buhuși, Comănești, Dărmănești, Slănic
Moldova, Târgu Ocna şi 85 de comune. Sus am postat harta și stemele veche,
interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din județul Bacău, din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale
ilustrate.Administrația Băilor și Hotelul Central - Slănic Moldova
Hotel Cerbu - Slănic Moldova
Vedere - Slănic Moldova
Cetatea Rakoczy - Ghimeș
Primăria - Onești
Vederi - Oituz
Vederi - Buhuși
Vederi - Poiana Sărată
Primăria - Podu Turcului
Vederi - Comănești
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Instrumentist și compozitor kazah Kurmangazi Sagyrbaev,
a trăit între anii 1823 - 1896
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 29.11.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu