marți, 22 aprilie 2014

LETONIA


50 latu 1935
 LETONIA

Este o republică situată în Nordul Europei,
pe țărmul estic al Mării Baltice.
Țara numără aproximativ 2,33 milioane de locuitori,
la o suprafață de 64589 kilometri pătrați,
având capitala în orașul Riga.
Statul Letonia și-a câștigat independența la data
de 11 august 1920, față de Rusia,
și 21 august 1991, față de URSS.
Nu are o deviză națională unanim acceptată.

Stema oficială a Letoniei:
 

 Evoluţia stemei letone de-a lungul timpului:
Steagul oficial al Letoniei între 1919-1940 
şi readoptat în anul 1990:


Alte steaguri ale Letoniei de-a lungul timpului:

1795 – 1917 (Rusia)

1917 – 1919 neoficial

1919

1940 şi 1940 – 1991 (URSS)

 Pe aversul bancnotei aplicate aici 
este reprezentat chipul lui Karlis Ulmanis.
Karlis Ulmanis a fost un om politic letonian.
care a trait în perioada anilor 1877 – 1942
și care a condus, ca președinte, statul Letonia
în perioada anilor 1936 – 1940.
A murit în prizonierat la ruși.

Mai jos admiri câteva excepționale monumente 
de arhitectură din capitala letonă - Riga,
precum și două monede, o medalie și un jeton leton.
Primăria
Fortăreața
Banca națională
Academia de arte
Teatrul național
Muzeul de artă
Muzeul național
Monumentul libertății
Monedă veche - 5 lati 1931
Monedă comemorativă - 20 latu 2013
(A 20-a aniversare a renunțării la rubla sovietică 
și reintroducerea monedei naționale letone - latu)
Medalie letonă de merit
Jeton - poșta letonă

***

VORBE DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI 
ARISTOTEL, filozof grec (384 - 322 Î.Hr.) 
  1. Egalitatea e sufletul prieteniei.
  2. Cel mai groaznic lucru este nedreptatea înzestrată cu arme.
  3. Răutatea moștenită este una singură, si n-are alt scop, decât împotriva binelui să lupte, fără a căuta altceva.
___________xxx___________

O INSIGNĂ,
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
DAR ȘI CÂTEVA 
MEDALII FRANCEZE
DESPRE O COMPANIE MIXTĂ

Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în  articolul  "Le Havre - Franţa".

INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini  reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa la un club, de  identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.  


Petre Herescu 1865 - 1915
Labor improbus omnia vincit
(Prin muncă asiduă obții orice)
Petre Herescu a fost un medic urolog român și profesor la Universitatea din București. Este considerat întemeietorul școlii românești de chirurgie renală, profesând la spitalele Filantropia și Colțea.  A trăit în perioada anilor 1868 – 1915, el fiind autorul operei de pionierat în domeniul urologiei știintifice din România  – “Clinica bolilor urinare". A locuit într-o vilă frumoasă situată pe bulevardul Dacia, la nr. 52, a se vedea poza de mai sus. Vila Petre Herescu a fost construită de Grigore Cerchez și Alexandru Clavel între anii 1911 - 1913, în stil romantic cu elemente neogotice. A fost concepută pentru a servi deopotrivă drept locuință dar și cabinet de consultații.

Comisia română pentru activități spațiale
Consiliul Intercosmos
Mai 1981 - Prunariu - Popov
Comisia română pentru activități spațiale
Consiliul Intercosmos
În anul 1965 s-a propus dezvoltarea colaborării în domeniul cercetării şi utilizării spaţiului extraatmosferic în scopuri paşnice prin studierea posibilităţiilor şi intereselor ştiinţifice şi tehnice ale diferitelor ţări. În anul 1967, ca urmare a tratativelor asupra conţinutului şi formei unei asemenea colaborări s-a definitivat un program complex care, în anul 1970, a primit numele de programul Intercosmos. În cadrul acestui program a început să facă selecții pentru programul de zboruri cu echipaj mixt, format dintr-un cosmonaut sovietic și altul din țări socialiste prietene. Inițial, pentru detașamentul cosmonauților s-au oferit voluntar peste 150 de candidați, majoritatea fiind piloți de avioane supersonice și ingineri. Programul „Intercosmos” era un program bine definit, care avea prevederi foarte clare și o evoluție bine precizată: de la experimente care au fost efectuate în regim automat la bordul diferitelor rachete de mare altitudine sau nave cosmice sovietice, până la experimente complexe efectuate de cosmonauți. Pentru coordonarea acestei activităţi în România, în anul 1968 s-a înfiinţat Comisia Română pentru Activităţi Spaţiale (CRAS), în compunerea căreia au intrat reprezentanţi din ministerele interesate în cercetarea ştiinţifică şi/sau utilizarea spaţiului extraatmosferic sau în dezvoltarea tehnicilor spaţiale, ca şi specialişti din institute de cercetare ştiinţifică şi de învăţământ superior. Scopurile principale ale CRAS au fost elaborarea planurilor de perspectivă ale cercetării spaţiale precum și finanţarea acestor cercetări. Domeniile principale de activitate au fost: fizică, medicină-biologie, comunicaţii, meteorologie şi teledetecţie.
Dumitru Dorin Prunariu (născut 27 septembrie 1952 la Brașov) este primul cosmonaut român. La data de 14 mai 1981 a devenit primul și singurul român care a zburat vreodată în spațiul cosmic. A participat la misiunea Soiuz 40 din cadrul programului spațial Intercosmos, petrecând în spațiu 7 zile, 20 de ore și 42 de minute. Este de profesie inginer aeronautic. A fost pe rând ofițer inginer în cadrul Comandamentului Aviației Militare, șef al Aviației civile române, președinte al Agenției spațiale române, ambasador al României în Federația Rusă, președintele Consiliului de ne-militarizare a spațiului cosmic din cadrul ONU. În prezent are gradul de general maior în rezervă. Iată câteva dintre titlurile și decorațiile primite de către Prunariu, ca recunoaștere a meritelor sale: titlul Erou al R.S.România, titlul Erou al URSS, ordinul sovietic Steaua de Aur, medalia sovietică Iuri Gagarin, medalia germană de aur Hermann Oberth, medalia rusă de Merit pentru Explorare spațială și ordinul Steaua României în grad de mare ofițer.   
Leonid Ivanovici Popov (născut 3 august 1945) este un cosmonaut sovietic de origine ucraineană. Popov s-a născut în Oleksandriia, ținutul Kirovohrad, RSS Ucraineană. Este cosmonaut din data de 27 aprilie 1970, executând trei zbururi în spațiul cosmic. Într-una din aceste misiuni a făcut echipaj comun cu primul cosmonaut al României - Dumitru Prunariu, în zborul Soiuz - 40 din 14 mai 1981.

Compania franco-română de navigație aeriană
fondată în aprilie 1920 de Aristide Blank
Paris, Praga, Varșovia, Viena, Budapesta, 
Belgrad, București, Constantinopol  
Compania Franco–Română de Navigație Aeriană (CFRNA) a fost prima companie aeriană din România, prima companie aeriană multinațională și prima companie aeriană transcontinentală. CFRNA își are originile în anul 1919. Atunci, n tipul discuțiilor premergătoare Tratatului de pace de la Trianon, ministrul român Nicolae Titulescu, discutând cu reprezentantul Franței însărcinat cu dezarmarea, i-a propus crearea unei companii aeriene comune destinată transportului poștal. În data de 23 aprilie 1920 se crea societatea CFRNA cu capital romanesc. Legea care a permis înființarea societății este Decretul 3742 din 12 noiembrie 1920, prin care se concesiona societății dreptul de transport aerian de mărfuri și pasageri. Investiția inițială, în valoare de 3 milioane de franci, a fost suportată de bancherul român Aristide Blanck, codeținător al Băncii Marmorosch Blank. Statul francez a contribuit la capitalul societății cu avioane și personal. Societatea a început să opereze de la Paris, prima destinație fiind Strasbourg. Prin aceste prime zboruri compania capătă experiență și se extinde rapid. În anul 1922 s-a realizat un voiaj test intre Paris și București pentru a putea realiza toate lucrările necesare în vederea punerii în funcțiune a acestei rute. S-au amenajat aerogări în Praga, Viena, Budapesta, Belgrad, capătul liniei fiind la București. Pentru a fi și mai profitabilă, ruta a fost prelungită până la Constantinopol. La 1 mai 1920 are loc primul zbor pe această rută pană la Budapesta, a doua zi continuându-se pană la Constantinopol. Ruta constituia o alternativă la celebrul Orient Expres. Pentru a fi mai eficientă, compania a început să efectueze zboruri de noapte, reducând astfel timpul necesar unei călătorii. În anul 1925 orașul Galați a devenit prima destinație internă românească pentru linia aeriană, în urma unui experiment care a durat 62 de zile, pentru a se verifica rentabilitatea liniei. Pe timpul experimentului linia a fost deservita de avioane Potez XV și piloți militari aflați sub comanda Direcției Aviației Civile, subordonate Ministerului de Război. Anul următor, în 24 iunie, are loc prima cursă internă oficială a CIDNA (Compania Internațională de Navigație Aeriană), noua denumire a CFRNA, pe ruta București – Galați - Iași - Chișinău. La 1 ianuarie 1925 CFRNA își schimba denumirea în CIDNA (Compania Internațională de Navigație Aeriană). Activitatea societății CIDNA s-a încheiat în anul 1930, ea lăsând o moștenire ce se continuă în secolul al XXI-lea în Franța prin Air France și în România prin Tarom. Sus am postat logo-ul Companiei Franco–Române de Navigație Aeriană. 
Compania franco-română de navigație aeriană
Aniversare - 70 de ani - 1920 - 23 aprilie 1990
Tarom - Air France
S.C.Transporturile Aeriene Române S.A. (TAROM) este principala companie aeriană românească cu o îndelungată tradiție în domeniu. TAROM își are originile în anul 1920. Acela a fost anul în care s-a creat Compania Franco-Română Pentru Navigație Aeriană. În 1926 şi-a schimbat numele liniei în Compania Internațională De Navigație Aeriană, iar în 1930 Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat. Pe 8 august 1945, s-a înființat compania aeriană Transporturile Aeriene Româno-Sovietice. Compania era în subordinea atât a guvernului român, cât și a celui sovietic. Din data de 18 septembrie 1954 compania poartă numele actual - TAROM.
Air France este o companie franceză de transport aerian cu sediul la Tremblay en France (la nord de Paris). Este o filială a Air France-KLM Group si membru fondator al Sky Team, o alianță mondială de companii de navigație aeriană. Air France servește 36 de destinații din Franța și operează servicii de transport de pasageri și de marfă la nivel mondial programate la 168 de destinații din 93 de țări (inclusiv departamentele și teritoriile franceze de peste mări). Air France a fost formată la 07 octombrie 1933 urmare a unei fuziuni dintre mai multe companii de navigație aeriană. 

Insignă - A V-a Competiție europeană 
de motomodele 1958 - București 

_____________ooOoo_____________

PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
10000 franci 1999 - Djibouti
Hassan Gouled Aptidon a fost un politic care a trăit în perioada anilor 1916 - 2006 și a condus, ca președinte, statul Djibouti, între anii 1977 - 1999.

Câteva ornamente decorative marginale
de pe bancnote locale, de necesitate, belgiene

con_dorul@yahoo.com

MOUSAIOS - 22.04.2014

Niciun comentariu: