FABRICILE
ROMÂNEȘTI DE BANI
Instituţiile responsabile cu fabricarea banilor în România sunt Monetăria Statului şi Imprimeria Băncii Naţionale. Prima se ocupă cu baterea monedei, iar cea de-a doua cu emiterea bancnotelor, cantitatea de bani produsă fiind confidențială. Zeci de profesionişti a căror identitate nu poate fi dezvăluită lucrează în aceste instituții. Aici sunt depozitate uriașe cantităţi de bani şi de metale preţioase, aici fiind lumea tentaţiilor, autocontrolului, şi secretului profesional.
"Un ban nu costă un ban"
Instituţiile responsabile cu fabricarea banilor în România sunt Monetăria Statului şi Imprimeria Băncii Naţionale. Prima se ocupă cu baterea monedei, iar cea de-a doua cu emiterea bancnotelor, cantitatea de bani produsă fiind confidențială. Zeci de profesionişti a căror identitate nu poate fi dezvăluită lucrează în aceste instituții. Aici sunt depozitate uriașe cantităţi de bani şi de metale preţioase, aici fiind lumea tentaţiilor, autocontrolului, şi secretului profesional.
Dacă Monetăria fabrică monede a căror valoare maximă este
de 50 de bani,
la Imprimeria Băncii Naţionale sunt
realizate valori mult mai mari, cum ar fi bancnotele de 500 de lei.
Regulile de securitate la
care sunt supuşi cei 130 de angajaţi ai Imprimeriei Băncii Naționale sunt mult
mai stricte. În nicio fabrică de bani nu există vreo persoană, nici chiar
directorul general, care să poată intra singur în locurile de păstrare a
banilor. Imprimeria Băncii Naţionale are sediul în zona de sud a
Bucureştiului. Este singura institutie de acest gen din Europa care tipăreşte
bancnote pe suport polimeric, adică pe plastic. Prima bancnotă românească a avut valoarea de 20 lei și s-a emis în data de 19 ianuarie 1881.
În anul 2001, Banca Naţională a
luat decizia să renunţe la fabricarea leilor din hârtie pentru că se rupeau
uşor, plasticul având şi alte avantaje. Suportul de polimer este mult mai greu
de falsificat, aproape imposibil, față de suportul de hârtie. Procesul de
fabricaţie al bancnotelor începe cu achiziţia polimerului şi a cernelurilor. Atât
la monetărie cât și la imprimerie se folosesc doar materiale de de import,
costurile de achiziție și fabricație fiind secrete. Grafica bancnotelor este
realizată de specialiștii BNR.
În unele cazuri, cum este cel al
bancnotei de 10 lei,
imaginea pictorului Nicolae
Grigorescu a fost aleasă dintr-un motiv inedit. În sala de
consiliu a Băncii Naționale este un tablou realizat de maestru și probabil s-a
realizat o legătură între personalul băncii și acest artist român, care a dus
la imortalizarea sa pe bancnotă. După primirea graficii de la bancă urmează aplicarea,
prin intermediul unor programe pe calculator, a elementelor de securitate
pentru a preveni falsificarea și apoi realizarea matrițelor. Petrică Tolbaru lucrează ca gravor în cadrul instituţiei
de 38 de ani. Împreună cu tatăl său, Ion Tolbaru, a realizat matriţa cu care
s-au tipărit primele bancnote după căderea regimului comunist, cele de 500 de lei.
Lucrul la
realizarea matriței a durat șase luni. Principala provocare a gravorilor a fost
acea că echipamentele se învechiseră. Vreme de 25 de ani, din anul 1965 și până
în 1990, nu fusese pusă în circulație nicio bancnotă nouă, iar investiții în
tehnologii nu se mai facuseră. Întrebat ce a simțit când și-a văzut munca
terminată, Petrică Tolbaru a răspuns; “Ceva mirific, pentru că știi
că de la tine a pornit, din sudoarea și mâna ta a ieșit ceva frumos”. După realizarea
matrițelor se trece la tipărirea bancnotelor. Fiecare bancnotă este înregistrată la OSIM, fiind protejată
conform Legii 312 din anul 2004 privind statutul Bancii Nationale a României. Pe lângă bancnote, Imprimeria Băncii Naţionale mai tipărește
cecuri, bilete la
ordin, bonuri valorice, broşuri şi reviste. Bancnotele sunt încărcate în maşini
blindate iar apoi sunt transportate, sub escortă, la Banca Naţională. BNR este este instituţia care
coordonează activitatea monetăriei şi a imprimeriei și comandă ce cantităţi de
bani să se fabrice, în baza unor studii. Se au în vedere perioadele de preschimbare,
nu numai ale monedelor, ci și ale bancnotelor, deoarece în timp ele se uzează. Alta
era situația înainte de 1989, Florea Dumitrescu, guvernator BNR în perioada în perioada
1984 – 1989 îşi aminteşte că soţii
Ceauşescu ingnorau recomandările specialiştilor B.N.R. Tovarășa
Elena se opunea înlocuirii bancnotelor deteriorate pe motiv că tipărirea altora
ar fi costat prea mult și că punerea lor în circulație ar fi generat inflație. Bancnotele
comuniste erau confecționate din materiale de slabă calitate și se rupeau ușor,
reprezentând și o mare sursă de microbi. Ceauşeştii se mențineau neînduplecați în
ceea ce privește înlocuirea lor.
Monetăria naţională este un
spaţiu care se deschide foarte rar pentru camerele de luat vederi, pentru că o chestiune
atât de importantă precum producţia de bani trebuie protejată de ochii
indiscreţi. În fotografia de sus este reprezent vechiul sediul al Monetăriei statului, construit pe actualul amplasament al Muzeului țăranului român. Mai jos admiri prima monedă românească bătură la Monetăria statului - 1 leu 1870 din argint cu chipul regelui Carol I al României.
În monetărie se lucrează cu kilograme de metale prețioase, iar salariile
personalului sunt sub 2000 de lei. Monetăria națională are capacități de producție destul de mari, putând realiza 900 de milioane de monede anual.
Ea este situată în zona centrală a Bucureștiului, pe strada Fabrica de chibrituri.
În spatele unor porți masive, de 80 de ani, aici se bate monedă de către
muncitori, care astăzi nu sunt mai mult de 300. Afacerea este profitabilă, deși nu pare. Monetăria se
autofinanțează, fiind o firmă care negociază cu Banca Națională, în fiecare
an, cât costa imprimarea stemei și a valorii pe rondele metalice. La fel
negociază și cu Președinția, ori alt beneficiar, cât costă realizarea ordinelor
și decorațiilor naționale, ori a medaliilor, plachetelor sau insignelor
curente. Artiștii specialiști cizelatori lucrează zilnic cu kilograme de aur. Procesul de fabricaţie
începe în atelierul de gravură cu o machetă de ipsos. Macheta este lucrată
manual şi reproduce, la scară mare, forma finală a monedei. Vasile Gabor lucrează ca gravor
din anul 1967. Este cel mai experimentat din branșă. El a creat aproape toate
monedele care au fost puse în circulaţie în ultimii 40 de ani. Are însă un
regret; ar fi vrut să realizeze o monedă cu chipul lui Vlad Țepeș, dar deoarece
acesta a fost singurul domnitor pe timpul căruia unde nu a existat îndeletnicirea FURT, nu s-a
comandat deoarece era un apropo direct la vechea și încă actuala îndeletnicire
românească. Munca de gravor implică talent dar şi multă migală. Să
dai chip pieselor de ipsos dar și plastilinei nu este deloc uşor. Lucrul la o
monedă poate să dureze chiar şi o săptămână. Vasile Gabor îşi aminteşte cum
lucra pe vremea comuniștilor. Erau zile în care trebuia să realizeze,
contra-cronometru, monede și medalii aniversare pentru soţii
Ceauşescu. Amândoi erau sărbătoriți în ianuarie și mai întotdeauna
comenzile veneau în ultima clipă. Machetele din ipsos sunt apoi transformate în machete din răşină.
Acestea sunt preluate de un dispozitiv special numit pantograf. Utilajul
transpune imaginea de pe macheta din rășină, pe o piesă din metal. Astfel sunt
realizate matriţele după care se bate moneda. Procedeul poate să dureze şi până
la 35 de ore. Nea Tomiță, cum îi
spun colegii, lucrează la
pantograf din anul 1968, el aflând, printre primii, cum vor arăta
monedele care urmează să fie puse în circulaţie, dar avea obligația de fi
foarte discret.
Un angajat al Monetăriei care stă zilnic la gura mașinii care scuipă 750 de monede pe minut, le trece prin palme, le caută atent de defecte și le varsă apoi în saci, nu câștigă lunar mai mult de 2000 de lei. Sunt, până la urmă, niște mecanici de utilaje care produc niște șaibe, niște table presate, explică directorul. „Au valoarea pe care o scrii pe ele”, închide orice comentariu șeful de productie. La fel gândesc și „mecanicii”, cel putin declarativ. Majoritatea și-au petrecut ultimii 20 de ani din viață acolo și se pun în pielea cofetarului care a făcut prea multă ciocolată la viața lui, și acuma i se apleacă. În acest perimetru, în care banii sunt făcuți la „foc automat”, au acces doar angajaţii experimentaţi, după ce au fost supuși la nenumărate teste psihologice. Se pune întrebarea „Cât costă totuşi un ban? Sunt informaţii confidenţiale, dar directorul general al Monetăriei Statului declară că;
“Un ban nu costă
un ban”.
Ghițulete face bani la Monetarie de prin 1986, de când Ceaușescu
înca mai bătea lei cu anul 1966, ca să nu știe dușmanul imperialist câtă masă
monetară și ce inflație are Romania. “Ștampilele” sculptate răbdător de mâna magică a
lui Ghițulete fac cunoștință cu producția de serie în mașini importate din
Germania. De acolo „șaibele” se varsă în cuvele din care ies fișicuri roze,
cuminți, pe banda care duce către ambalajul de plastic. De aici preia legatura
Angela Fluerici, care-și menține condiția fizică, de prin 1978, trecând dintr-o
mână în alta pachetele cu câte 10 fișicuri plastifiate de 10 bani. Cântarul
arată 2028-2032 de grame, nicio sutime în plus sau minus, ca altfel se rup
toate și se caută moneda buclucașa care a scăpat numărătorii mașinii. Patru grame sunt suficiente ca să se ia tot procesul de
producție de la capăt. La fel s-ar întâmpla dacă vreunui angajat i s-ar rătaci
vreo „rondea ștampilată” prin buzunare. De altfel, niciun angajat al Monetariei
nu-și poartă portmoneul cu el. Toate stau închise în vestiare. Dacă au fost
cazuri de furt? „Istoria e lungă..., dar au fost înainte de 1989”. Filtrul
detector de metale, de la ieșirea din hala de producție, arată că cinstea se
cere testată, totuși, de câteva ori pe zi. Nici n-ar fi vreo afacere; 100 lei
în monede actuale de 1 ban cântăresc 24 kg, iar în monede de 50 de bani cântăresc 1,3 kg, nemailuând în calcul și volumul
acestora. Prin urmare, angajații Monetăriei privesc problema detașat: “moneda
nu-i decât o șaiba oarecare”. Valoarea mică a produsului face nerentabil gândul
jafului. Pe lângă monedă românească Monetăria națională mai
produce, contra cost, şi monede ale altor ţări cum este leul moldovenesc, dar şi medalii, decoraţiuni şi
obiecte de cult pe care le vinde prin reţeaua proprie de magazine. Obiectele de cult sunt realizate
de numai cinci cizelatori. În ţară au mai rămas doar zece astfel de meșteri. La realizarea odoarelor bisericești se trudește cu lunile și pentru
acestea, pe piața de profil, Monetăria a devenit un brand care pune la colț măiestria
călugărilor greci. În timpul procesului de fabricaţie au apărut şi apar
unele erori. Rezultă astfel monede şi bancnote cu defecte care sunt foarte
căutate de colecţionari. “Un 50 de bani poate
să coste și 100 de euro dacă este o eroare de batere frumoasă”, spune Daniel
Obreja, un colecţionar care a făcut o pasiune pentru leii cu greșeli de
fabricaţie. Colecţia sa de bancnote şi monede cu defecte, din toate perioadele
istorice, este impresionantă. „Pe o parte e valoarea de 2 lei şi pe cealaltă e
valoare de 1 leu”, este doar una din exponate. Să vorbim despre cele mai valoroase piese realizate. Miza
supremă pentru colecţionari o constituie primele monede româneşti, polii de aur
din vremea lui Carol I. Aceştia sunt cei mai valoroşi lei care s-au fabricat
vreodată. „Ultima piesă de 20 de lei, 1868, s-a vândut în 2010 la casa de
licitaţii Ponterior din S.U.A la suma de 32500 de dolari, plus comisionul
aferent de 20%”, spune Daniel
Obreja.
Statul roman mai deţine doar patru poli din aur. Trei sunt în Muzeul Băncii Naţionale iar al
patrulea la Muzeul Naţional de
Istorie. Restul de 196 s-au pierdut, de-a lungul timpului, fără urmă,
prin întreaga lume. „Mai apar din când
în când la casele de licitaţii la preţuri foarte mari, la preţuri de 20000 de
euro, piese foarte foarte rare, într-adevăr”, declară Viorel Petac, şef cabinet numismatică la
Academia Română. Povestea acestor galbeni a început la jumătatea
secolului XIX, atunci când politicienii voiau să bată o monedă pentru Principatele Române. Toţi aveau o mare
dilemă: cum să se numească? „În cadrul
dezbaterilor, Ion Heliade Rădulescu s-a ridicat şi a spus. Domne, nu putem să
îi spunem român. Pentru un motiv foarte simplu. Dacă te duci la târgul de vite
nu poţi să întrebi câti români face boul ăsta... Normal, a fost un moment de
ilaritate, lumea a râs şi şi-a dat seama că e impropriu să se spuină, la moneda
naţională, român”, povestește Mugur Şteţ, purtător de cuvânt Banca
Naţională a României. S-a ales denumirea de „leu” după cea a leuwentaller-ului
olandez, monedă foarte răspândită la acea vreme în principate, care avea pe efigie un leu. În anul 1868, Carol I a bătut, în Germania, primii 200 de poli din aur, care au fost aduși în țară
cu vaporul. Cum principatele erau sub ocupaţie turcească, Poarta Otomană a
interpretat acest gest ca pe o declaraţie de independeţă şi i-a cerut lui Carol
să retragă monedele din circulaţie. Suveranul a luat o decizie inedită. A
împărţit galbenii diplomaţilor din întreaga lume dar şi sultanului. Cercetătorii
Muzeului Naţional de Istorie susţin că o parte din galbeni ar fi rămas în ţară.
„Există o legendă că o parte din ei ar
fi fost depuşi la temelia castelului Peleş...”, afirmă Cristiana Tătaru, istoric la Muzeul Naţional
de Istorie. Turcii i-au cerut lui Carol să închidă și prima monetărie a
statului, înființată în anul 1870. Fabrica a fost demolată iar pe vechiul său
amplasament a fost construit Muzeul Țăranului Român. Alte monede din aur, foarte valoroase,
sunt cele care au fost puse în circulație în timpul lui Carol al II-lea. În
anul 1935, fostul suveran a reînființat monetăria statului pe actuala sa
locație. Ca și în cazul polilor din aur, în țară au mai rămas doar câteva
astfel de exemplare. Acești bani din aur sunt evaluați, de către colecționari,
la zeci de mii de euro bucata.
Galbenii au fost
realizați cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la nașterea regelui Carol I, dar
orgoliosul Carol al II-lea a decis ca pe monedele omagiale să fie gravat chipul
său și nu pe cel al lui Carol I,
cum ar fi fost normal. În timpul regelului Carol al II-lea au fost consemnate cele mai multe falsuri din
istorie. În țară, valoroșii galbeni emiși în vremea celor doi suverani au
devenit o raritate. Comparatiile
cu Epoca de Aur, în care se băteau bani de aluminiu pe mașini vechi, ce abia
dacă scoteau 100 de monede pe minut, par inepte, dar sunt singura ieșire în fața
indiferenței cu care ți se răspunde la întrebarea obsedantă: „Chiar nu simțiți
nimic când faceți bani?”. „E mărunțiș! Altceva
era dacă erau bancnote”, punctează șeful de producție. În ultimii ani, în străinătate, au apărut tot
mai mulţi poli din aur falşi, spre surprinderea numismaţilor. Falsificatori
sunt și în țară, și încă în număr mare, spun polițiștii Direcției de Combatere a
Crimei Organizate. Cei mai mulți dintre infractori multiplică bancnote. „Cea mai falsificată din statistici din
ultima perioadă este bancnota de 10 lei.Nu neapărat pentru că este cea mai
vulnerabilă, cu cele mai puține elemente de siguranță ci datorită faptului că
ea este într-o pondere semnificativă în buzunarul fiecărui român”, spune
un ofițer D.C.C.O.. În
Romania, mai puțin de 1% din banii aflați în circulație sunt falși. Este unul
dintre cele mai mici procente din Europa.
Marea problemă a leului nu sunt nici greșelile de batere și nici
falsurile ci faptul că, în următorii ani ar putea să fie retras din
circulație.
România și-a
anunțat intenția să adopte moneda
euro. Până în prezent nu a fost stabilită o dată oficială. Trecerea la
euro implică importante investiții în echipamente atât la Monetăria Statului,
cât și la Imprimeria Băncii Naționale. Până când România va adopta euro, tot leul
rămâne moneda care ne guvernează viața. Și fiindcă vorbirăm despre bani am scris o epigramă cu referire exact la acest lucru. Iată;
ALTERNATIVĂ
"Banii n-aduc fericirea",
Spune Corina-n cântul ei,
De preț, zice, e doar iubirea,
Şi-atunci mă-ndrăgostii…
de lei!.
***
DIN ÎNȚELEPCIUNEA
POPORULUI ROMÂN
- Prin muncă și stăruință ajungi la dorință.
- Cine spune odată minciuni, rareori mai are crezare.
- Omul învățat și necinstit e ca belciugul de aur la gâtul porcului.
__________xxx__________
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din
materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie
sau bască şi care indică, prin imagini
reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si
apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice
şi de altă natură, etc.
A.F.R. - Filiala București 1958 - 1978
(Asociația filateliștilor din România)
Asociaţia Filateliştilor din România (denumire actuală Federația filatelică română) este forul românesc conducător al pasionaţilor de filatelie din întreaga ţară. Filatelia se ocupă cu studiul mărcilor poştale şi al timbrelor fiscale. Aceasta include modelul, producția și utilizarea timbrelor după ce le-a fost autorizată producerea de către autorități guvernamentale, cele mai comune fiind autoritățile poștale. Cu toate că mulți o confundă cu activitatea de a colecționa timbre, este o activitate distinctă. De exemplu, filateliștii vor studia mărci poștale extrem de rare nedeținându-le, ori din cauza costului, ori din cauza numărului foarte redus, pe când colecționarul poate alege să obțină și aranjeze timbrele fără a fi prea mult deranjat de origine sau uzură. La 1/13 ianuarie 1881 apare prima revista de filatelie din Romania, "TIMBROPHILO". In aprilie 1891 s-a constituit la Bucuresti, cu titlu provizoriu, SOCIETATEA ROMANA DE TIMBROLOGIE, iar la 6 mai 1891 a fost organizata prima expozitie filatelica din Romania avand caracter privat, in casa presedintelui Dimitrie C. Butculescu din Bucuresti. In sedinta din 26 noiembrie/10 decembrie 1891, societatea si-a schimbat denumirea in SOCIETATEA FILATELICA ROMANA, adoptandu-se si statutul de functionare. In 1932 la Bucuresti in Palatul Academiei Romane (sala Dalles) are loc intre 20-30 noiembrie cea mai mare expozitie filatelica, EFIRO-1932. Sus am postat logo-ul FFR
Aniversarea a 20 de ani de existență a Filialei București a AFR a fost marcată de organizarea unei expoziții filatelice care avut loc în perioada 3 - 9 septembrie 1978 dar și de editarea unui catalog al expoziției, cel expus deasupra.
Focșani - Activitate filatelică 25 ani 1958 - 1983
Focșani este un municipiu, reședința și cel mai mare oraș al județului Vrancea, la limita între regiunile istorice Moldova și Muntenia din România. Are o populație de aproximativ 79000 locuitori. Este denumit în multe scrieri Orașul de pe Milcov, localitatea a intrat în conștiința oamenilor drept orașul Unirii. Toponomia orașului Focșani se trage de la numele familie Focșa. Până la începutul secolul al XVII-lea, era consemnat ca sat, iar după anii 1650-1620 se menționează denumirea de târg, aflându-se la confluența drumurilor comerciale cele doua provincii românești. Deși atestat documentar din 30 ianuarie 1575 când, Alexandru Vodă din Țara Românească arată, într-un document, că a fost lovit „cu înșelăciune pe la Focșani de Ioan Vodă”), așezarea de pe Milcov este mult mai veche. Săpăturile arheologice efectuate în anul 1977 în sudul Focșaniului atestă că vatra actuală a orașului a fost locuită încă din neolitic, obiectele descoperite aparținând culturii Cris (circa 5000 Î.Hr.). Deasupra am postat stemele actuală și interbelică ale orașului și poza Monumentului Unirii din Focșani.
Academia militară - 45 ani 1951 - 1996
Academia militară a fost o instituție militară de învățământ superior din București, care în prezent se numește Academia tehnică militară și care pregătește cadre militare tehnice (ingineri) pentru nevoilor structurilor militarizate ale statului.
Academia Tehnică Militară a fost formată prin Decretul nr. 371 din 14 septembrie 1949, alături de Academia Militară, Academia Militaro-Politică și Academia Spatelui Armatei, prin reorganizarea Școlii de Război, o instituție de învățământ militar superior înființată de Regele Carol al II-lea în anul 1937. În Decretul 371 scria că Academia Tehnică Militară are ca scop să formeze ofițeri ingineri cu o pregătire corespunzătoare specificului tehnic al diferitelor arme, necesar pentru încadrarea comandamentelor, unităților, formațiunilor și instituțiilor militare de specialitate. Ulterior, Academia Tehnică Militară a fost comasată cu Academia Militară. În 17 mai 1990, prin Hotărârea de Guvern nr. 550 s-a procedat la reorganizarea Academiei Militare și reînființarea Academiei Tehnice Militare ca instituție de învățământ superior politehnic militar, cu sediul în municipiul București, bulevardul George Coșbuc, numerele 39-49, subordonată Ministerului Apărării Naționale. Sus am postat logo-ul și o fotografie cu sediul central a Academiei tehnice militare - București.
Grigore C. Monteoru 1831 - 1898
Această insignă este confecționată din bronz,
are diametrul de 30 mm și cântărește 9 grame.
Grigore Constantinescu-Monteoru (născut Grigore Stavri, născut 1831 la Târgoviște și decedat la 30 decembrie 1898 în București) a fost un om de afaceri și politician român de origine greacă. Provenit din familia unui luptator eterist, imigrant grec din Bulgaria refugiat în România, a copilărit la Brăila.Dupa moartea primei sale sotii, Elena Perlea, s-a căsătorit pentru a doua oară in 1867 cu fiica unui boier, partener de afaceri din localitatea Lipia, de lângă Buzău. Pe pământul primit ca zestre sau cumparat de el insusi, a descoperit petrol pe care a inceput sa-l exploateze folosind cele mai avansate mijloace tehnice de la acea vreme. In scurt timp ,numarul sondelor de pe terenurile sale din județele Buzau si Prahova a ajuns la peste o mie. De asemenea, a deschis si utilat o mină de petrol in Sarata Monteoru, unica si astazi pe plan mondial, precum și două rafinării cu instalatii si utilaje aduse din Germania. Pentru toate acestea Grigore Monteoru este considerat primul explorator si exportator de petrol din judetul Buzau. In afara mosiei Sarata, averea sa mai cuprindea mosia Stalpu, mosia si padurea Bisoca, mosia Joseni, terenurile petrolifere de la Berca, mosiile Surani si Caldarusani din Prahova, Clondiru, Balta Plopului si Crang, padurile de la Spataru, Negosina, Gura Teghii. Pe lângă activitățile economice, Grigore Monteoru este cel care infiinteaza in anul 1876 organizatia de la Buzau a partidului liberal, al carei presedinte a fost pana la moarte. In anul 1890,infiinteaza filiala de la Buzau a Ligii Culturale. Grigore Monteoru a activat ca politician în Partidul Național Liberal, din partea căruia a fost ales deputat și senator aproape neintrerupt intre anii 1876-1898. Spre sfârșitul vieții, a concesionat o parte din afacerile petroliere concernului austriac Offenheim & Singer, iar cu putin timp inainte de a muri, Societatii Steaua Romana, fiind unul dintre fondatorii acestei societati. Reprezentant al marii burghezii, Grigore Monteoru a investit în domenii dintre cele mai diverse. In anul 1972 a construit in vecinatatea fabricii sale de "uleiuri minerale" din comuna Stalpu, gara numita mai tarziu Baile Monteoru. Tot lui i se datoreaza intemeierea statiunii balneare Sarata Monteoru. La Sarata, localitate care si-a intregit numele cu acela al intemeietorului ei, Grigore Monteoru a construit o impunatoare biserica, scoala primara, scoala de meserii, localul primariei, un spital, farmacie, oficiu postal, locuinte pentru personalul angajat la sondele si mina de petrol, toate acestea pe terenuri daruite de familia Monteoru. La inaugurarea statiunii care a avut loc la 1 Iulie 1895, statiunea Sarata Monteoru avea, pe langa cele doua hoteluri si un cazino, edificate dupa planurile arhitectului german Eduard Honzik, de către constructori italieni din regiunea Veneto si un stabiliment balnear pentru bai calde si reci,dotat cu instalatii si bai aduse din Anglia. Ulterior, in statiunea Sarata Monteoru a fost construit si un al treilea hotel cu 120 de camere. O alta atractie a statiunii erau marile bazine cu apa sarata in aer liber, strandul vechi, precum si parcul de aproape 16 ha in care au fost plantate multe specii exotice, plante subtropicale aduse si aclimatizate de Grigore Monteoru in serele aflate in gradina din jurul propriului sau castel. Valentele terapeutice, confortul, eleganta si frumusetea statiunii Sarata Monteoru au facut ca aceasta sa fie comparata cu cele mai vestite statiuni balneare din Europa; Baden, Karlsbad, Bad Kissingen, Merano, etc. Grigore Monteoru a murit în palatul sau de pe Calea Victoriei din București în 1898, la varsta de 67 de ani.
Fotbal club "Gloria" Buzău
FC Gloria Buzău este un club de fotbal din Buzău, situat în cartierul Crâng aflat în partea de vest a orașului, care actualmente activează în Liga a II-a. Istoria fotbalului în Buzău începe din anul înființării Diviziei C, în anul 1938, când a apărut echipa Avântul (al cărei act de naștere datează dinainte de 1930) activând în anii competiționali 1936-1937 și 1937-1938 în Liga de Sud. După cel de al doilea război mondial, Avântul ICAR Buzău evoluează în 1946-1947 în Divizia C, apoi CFR are două apariții divizionare în 1947-1948 în Divizia B și 1948-1949 în Divizia C, după care Buzăul nu mai este reprezentat, aproape un deceniu, la nivel divizionar. În 1958 apare în Divizia C echipa Victoria Buzău, transferată de la Tecuci, care în vara anului 1959 promovează în eșalonul secund, unde nu rezistă decât un an. Urmează iar o pauză divizionară până în 1966, când Buzăul are o nouă echipă în eșalonul al III-lea, Metalul. În 1971, printr-o acțiune de reorganizare a fotbalului buzoian, ia ființă Gloria care, preluând o parte din jucătorii Metalului și locul în Divizia C, reușește în anul competițional 1971-1972 să ocupe primul loc în serie și, după un baraj disputat la Ploiești, să promoveze în Divizia B. Din 1974, Gloria a devenit club de fotbal, iar la finele anului 1977-1978 Gloria promovează, pentru prima oară, în Divizia A, pentru două ediții de campionat. Cea de a prezență a fost între anii 1984-1987. Cea mai bună performanță este locul 5 în ediția 1984 - 1985. În sezonul 1985 - 1986 a participat în Cupa Balcanică, unde a ajuns până în semifinale, fază în care a fost eliminată de echipa greacă Panionis. În Cupa României, cea mai bună performanță a clubului s-a înregistrat în sezonul 2007-2008, când echipa a ajuns în semifinalele competiției, fiind eliminată de către echipa Unirea Urziceni. Culorile clubului sunt roș-albastru, echipa joacă pe stadionul municipal Gloria de 18000 de locuri. Sus am postat două logo-uri și o fotografie a stadionului Gloria Buzău.
Fotbal club "Gloria" Buzău
Municipiul Buzău este reședința și cel mai mare oraș al judeţului Buzău, din regiunea istorică Muntenia, România. Având 115494 locuitori la recensământul din anul 2011, este al optsprezecelea oraş ca populaţie din România. Orașul se află pe malul drept al râului Buzău, în dreptul ieșirii acestuia dintre dealurile subcarpatice de curbură, într-o regiune cu climă temperată. Buzău, al cărui nume este atestat documentar din anul 376 E.N, a fost un important târg și sediu episcopal ortodox în Evul Mediu. Activitățile economice principale din oraș în epoca medievală au fost comerțul și agricultura. După încheierea unei perioade de distrugeri succesive în secolele XVII - XVIII, economia Buzăului a căpătat și o importantă componentă industrială, în paralel cu dezvoltarea unui sistem de învățământ. În această perioadă a fost construit și Palatul Comunal, clădirea emblematică a orașului, a fost amenajat Parcul Crâng, principala zonă verde și, tot atunci, Buzău a devenit un important nod feroviar. În perioada comunistă, orașul s-a extins mult, triplându-și populația, și au fost construite numeroase fabrici, din care mare parte funcționează și astăzi. Istoria scrisă a orașului începe odată cu cea a Ţării Românești, statutul său de târg și punct de vamă fiind certificat de un document din timpul voievodului Dan al II-lea. Descoperirile arheologice din culturile Gumelniţa și Monteoru arată prezența omului în regiune înaintea erei creștine. Un document din anul 376 menționează un râu cu numele Mousaios, aceasta fiind cea mai veche atestare a numelui orașului, nume pe care l-a primit de la acest râu, pe al cărui mal se află. În perioada medievală a existat și o cetate a Buzăului, despre care s-au păstrat doar câteva mențiuni în documente străine, iar târgul, menționat ca fiind deja existent la 1431, a devenit și sediu episcopal ortodox în secolul al XVI-lea. Începând cu secolul al XVII-lea, a început o perioadă în care numeroase lupte și invazii, precum și dezastre naturale (epidemii, cutremure), au condus la distrugerea și depopularea Buzăului. Orașul însă a fost mereu reconstruit, localnicii punând imaginea păsării Phoenix pe stema orașului, ca simbol al renașterii. Sus am postat stema veche, comunistă şi actuală, precum şi o poză recentă sediului Primăriei Buzău - Palatul Comunal.
___________ooOoo___________
România acțiune 100 franci 1900
Tramways Unis de Bucarest
Câteva ornamente decorative marginale
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 09.04.2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu