Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea austriacă SCHLATTEN, denumire veche
BROMBERG, bundes landul AUSTRIA INFERIOARĂ, precum și
un timbru judiciar și ecuson local de pompieri.
Pensiune
Cimitirul bisericii
Biserica
Capela
Arhitectură locală
Timbru judiciar local
Ecuson local pompieri
xxx
O CARICATURĂ DE MIHAI MATEI
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL CLUJ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Medalia masonică comemorativă - Horia Rex Daciae 1784
Piesa de mai sus este o Medalie
masonică comemorativă, Horia Rex Daciae, realizată în anul 1784. Produsul este confecționat din bronz, are
forma rotundă cu diametrul de 41 milimetri și cântărește 25,97 grame. El poate
fi admirată în colecția Muzeului Național de Istorie a României. În câmpul
aversului, în interiorul a două cercuri șnurate se prezintă o cruce patriarhală
înfiptă într-o inimă străpunsă de pumnal. Între cele două cercuri șnurate este
aplicată inscripția: “HORIA . BE . SI . HODINYESTE. CZARA. PLINSE. SI PLETE”. Pe
revers, și tot în interiorul a două cercuri șnurate
este reprezentată tot o cruce patriarhală, înfiptă tot într-o inimă străpunsă
și tot de un pumnal. Crucea este încadrată de inscripția:
“R. D. HORIA 1784” (Rex Daciae - Horia).
Capul răscoalei țărănești de la 1784 – Horia, nume
real Horea Vasile Nicola, este considerat mason de către
literatură de specialitate austriacă, maghiară și germană. Istoricul român
Ștefan Mareș a lansat în anul 1933 ipoteza că Horea ar fi fost membru al Lojii
masonice “Frăția de cruce”. În anul
1999 profesorul Ioan Chindriș din Cluj vorbește despre existența unei loji
masonice a negustorilor din Transilvania în vremea luai Horea (1731 - 1784). El
scrie că membrii “Frăției de cruce” depuneau un jurământ greu aidoma celui depus de Societatea “Frăția” în anul 1843, amintit de
Ion Ghica, un jurământ “teribil, obligându-se să împărtășească binele și
averea, să participe cu trupul și sufletul, să se apere unul pe altul”. Când
poliția vieneză a descoperit și arestat pe membrii lojii în casa unui negustor
transilvănean de vite, s-au găsit busturile lui Horea, Cloșca și Crișan “în mărime
naturală, în sala de ședințe, așezate pe un fel de altar, sub un baldachin
purpuriu. Primul purta o cunună de spini și epitahul Horea rex Daciae”. O
altă afirmație are asemănări cu ceremonialul masonic. Ritul York, gradul
Maestru de Marcă precizează: “Șnurul de la opinci, cu care s-a
spânzurat Crișan, a devenit unul din cele mai importante simboluri ale Frăției,
fiecare membru având obligația de a păstra un astfel de șnur...în memoria
eternă a celor trei mari patrioți și ca mărturie a jurământului declarat de
răzbunare împotriva ucigașilor acestora”.
Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia,
Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina,
Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza,
Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră
transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri sunt
uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe dintre
ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre
perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde. Cupa Schlezak - 1936 - 100 kilometri (ciclism)
Ciclismul este, în sensul larg al
cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de transport puse în
mișcare de mușchii omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte
în două categorii: de plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul
sportiv este condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția.
Sportul ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții însemnate în
echipamentele de concurs. Printre primii locuitori ai Capitalei, care au
folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati
ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al.
Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri
dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite
bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor
de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera
infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia
de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in 1891 pe
distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu, unde se
inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor cicliste, se
impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice a activitatii cicliste.
In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti
care va organiza un concurs oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in
cadrul unei serbari de binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor
inundatiilor de la periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese
confirmat ca o activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul
ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se
dorea sa detina prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere
”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din
tara noastra, intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de
invatare a mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei
Kiseleff din zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe
pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m.
Apare, asadar, primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea
lui Alois Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe
langa ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele
velodromului erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful
pistei, a aparut nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu
anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului
“Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei
fabrici italiene dc biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid
veledrom cu pista de lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost
ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea
velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de
velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898,
velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi
datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere
indelungata, timp in care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din
parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu
construirea velodromului de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs,
presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta
unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii
bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si
de pista, reteaua tot mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu
acest profil in Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea
FR de Ciclism. Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede
existenta celor doua nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au
asumat rolul de conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee
au fost: Uniunea Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912)
din cadrul Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
România - Coroana regilor României
Coroana de oţel a regilor României, acest simbol al
independenţei şi al întregirii ţării, îşi are începuturile în anul 1881. În
acel an, Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice a instituit o comisie în
componenţa căreia, alături de Theodor Aman, se regăseau istoricii Bogdan Petriceicu
Haşdeu, Alexandru Odobescu şi Grigore Tocilescu. Misiunea fundamentală a acelei
comisii a fost aceea de a stabili forma pe care urmau să o primească însemnele
regalităţii, inclusiv coroana regală. Ulterior, Theodor Aman a fost însărcinat
cu desenarea coroanei şi sceptrului primului suveran al României; schiţa în tuş
în care sunt reprezentate însemnele regalităţii se află în patrimoniul muzeului
din Bucureşti care poartă numele artistului, scrie Muzeul Național de Istorie a
României pe pagina de socializare a instituției. Coroana de oțel a fost folosită
pentru prima dată de Carol I cu prilejul încoronării ca rege şi a proclamării
Regatului României în ziua de 10/22 mai 1881. Primul rege al României şi-a
manifestat dorinţa ca această coroană să fie confecţionată la Arsenalul
Armatei, din oţelul unuia dintre tunurile capturate de armata română în
confruntarea cu trupele turceşti la Plevna, în anul 1877. Un fapt care trebuie
amintit este acela că la încoronarea din 1881 coroana de oțel a avut mai mult un
rol simbolic: a fost sfințită, la Mitropolie, pe 9/21 mai, dar regele Carol I
nu a purtat-o! De altfel, încoronarea în sine poate fi considerată atipică: nu
s-a desfășurat în biserica Mitropoliei, ci într-un spațiu special amenajat în
afara acesteia; Mitropolitul Primat și cel al Moldovei au dat binecuvântarea
solemnă, dar suveranul nu a dorit, din motive religioase (era catolic convins),
să fie încoronat și uns de un înalt prelat ortodox. Gestul său avea și un alt
substrat, Carol I dorind să arate că a ajuns rege prin forțele proprii.
Ulterior, coroana de oțel și cea a reginei Elisabeta au fost aduse, de
preşedinţii Corpurilor legiuitoare, în Sala Tronului. În discursul său, Regele
a declarat „…Cu mândrie dar primesc această Coroană, care a fost făcută din
metalul unui tun stropit cu sângele eroilor noştri şi care a fost sfinţită de
biserică. O primesc ca simbol al independenţii şi puterii României”. În nicio
imagine din perioada domniei sale (fie că vorbim de fotografii, cărți poștale
sau alte reprezentări artistice), primul rege al României nu apare cu coroana
de oțel pe cap. Un aspect semnificativ a fi menţionat este acela că amintita
coroană s-a regăsit, încă din prima zi a proclamării Regatului României şi până
în momentul abdicării Regelui Mihai la 30 decembrie 1947, pe stema naţională a
ţării noastre. Coroana regală, respectând normele heraldice, are în compunere
un cerc frontal de oţel, ornamentat cu pietre oblonge, rombice şi perle tot din
oţel. În partea superioară a cercului au fost aplicate opt ornamente mari,
sculptate în formă de frunză (fleuroane), alternate prin opt figuri mai mici
având în partea superioară perle. Din vârfurile fleuroanelor pleacă spre
mijlocul coroanei opt lame înguste, de formă arcuită, împodobite cu
mărgăritare, care se unesc într-un glob în care este montată crucea „Trecerii
Dunării”. Toate elementele coroanei sunt din oţel, chiar şi perlele, numai
căptuşeala interioară este din catifea purpurie.Insigna - Cupa U.T.C. - Vânători de munte
(Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi
rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul
U.T.C.. În timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a numit Uniunea
Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul
1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din
populația României. Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit
înregimentarea tineretului din fabrici, universități, școli, unități militare,
în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al regimului
dictatorial. Tineretul era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și
unui învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a
tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale
partidului. Ideologii comunişti împărtăşeau credinţa că orice ființă umană
poate fi transformată radical în urma unui intens proces de manipulare prin
propaganda de masă. Această credinţă a comuniștilor era întărită de supoziţii
sumbre despre natura umană şi a societăţii. Exista siguranța că, pe scară
largă, la nivel social, utilizând instrumente coercitive şi de control, omul
poate fi schimbat, supus, subordonat, mai ales tineretul în formare. Marxism-leninismul amesteca fascinaţia faţă de mulţime
cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta. Acest lucru se observă foarte bine în
atitudinea faţă de tineri. Din cauza legăturilor slabe cu vechiul regim,
aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a „omului nou” şi ca masă de manevră
ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită suspiciune. Reţeaua de organizaţii
comuniste s-a întins cu precădere spre categoriile de populaţie de care regimul
îşi lega interesele. Totodată, acestea erau suspectate ideologic: tinerii,
ţăranii, intelectualii, soldaţii şi muncitorii. După spusele lui Lenin, pentru
regimul comunist, aceste organizaţii aveau menirea de a funcţiona pe post de
„curele de transmisie” între Partidul Comunist şi popor. Stalin a adoptat
aceleaşi idei. El considera că, din rândul organizaţiilor de masă, trebuie să
facă parte: asociaţiile fără partid ale femeilor, organele de presă, uniunile
de tineret, sindicatele, cooperativele, organizaţiile de fabrică şi uzină.
Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după modelul
sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor,
precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea ca, după
terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea Tineretului
Comunist din România a fost constituită după modelul sovietic. Prin această
organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea
acestora în activităţile regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor,
tineretul să servească partidului. Uniunea Tineretului Comunist a fost o
organizație de tineri creată de către Partidul Comunist din România. Prin
aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român, din fabrici, universități,
școli, unități militare, în vederea transformării acestuia într-un susținător
fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC, tineretul român era supus unei
educații în spiritul marxist-leninist și unui învățământ politic. Se încerca
chiar anularea gândirii individuale a tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai
despre realizările mult exagerate ale partidului.
În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu privire la Uniunea
Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care aceasta o juca în rândul
tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea Partidului Comunist Român.
Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea organizație care reușește mereu
să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de tineri. Aceștia, alături de
întregul popor, au acţionat pentru afirmarea năzuinţelor de unitate şi independenţă
naţională, de progres social şi prosperitate economică a patriei.
Vânătorii de munte reprezintă o
specialitate militară a Forţelor Terestre Române, componentă a
infanteriei. Unitățile de vânători de munte au rolul de a desfășura
operații independent și în cooperare cu celelalte forțe, în teren
muntos-împădurit, pe direcții și în raioane greu accesibile, în orice condiții
de timp și anotimp. Arma a fost înființată la 3 noiembrie 1916, când
Marele Cartier General, prin Ordinul nr. 234, a decis transformarea Școlii
Militare de Schiori din Bucureşti în "Corpul Vânătorilor de
Munte". Organizarea inițială era pe 3 batalioane a câte 3
companii fiecare, cu un efectiv de 2000 de soldați. Trupele de vânători de
munte au participat activ la luptele din cele două războaie mondiale și la
misiuni internaționale în Kosovo, Irak şi Afganistan. În prezent, Armata
Română are două brigăzi operaționale; Brigada 2 Vânători de Munte
"Sarmisegetusa" la Brasov, subordonată Diviziei 1 Infanterie şi
Brigada 61 Vânători de Munte "Virgil Bădulescu" - Miercurea Ciuc,
subordonată Diviziei 4 Infanterie.
Insigna - Fruntaș în P.T.A.P.
(Pregătirea Tineretului pentru Apărarea Patriei)
Prezint
mai jos câteva idei din Legea nr. 33 din 15 noiembrie 1968 privind pregătirea
tineretului pentru apărarea patriei. "În Republica Socialistã
România se organizeazã activitatea de pregătire a tineretului pentru apãrarea
patriei, la care au datoria patriotica sa participe tineri - bãieţi şi fete -
cetãţeni ai Republicii Socialiste România. Activitatea de pregãtire a
tineretului pentru apãrarea patriei cuprinde instruirea militarã generalã,
cunoaşterea armelor de nimicire în masa şi protecţia impotriva lor, apãrarea
localã antiaeriana, pregãtirea sanitarã şi de prim ajutor, precum şi pregãtirea
de specialitate în cadrul unor cercuri tehnico-aplicative. Conducerea activitãţii
de pregãtire a tineretului pentru apãrarea patriei se exercita de Uniunea
Tineretului Comunist cu sprijinul Ministerului Forţelor Armate, Ministerului
Afacerilor Interne, Consiliului Securitãţii Statului, Ministerului
Învãţãmîntului, Ministerului Sãnãtãţii, Consiliului Naţional pentru Educaţie
Fizica şi Sport, Uniunii Naţionale a Cooperativelor Agricole de Producţie,
Comitetului pentru Problemele Administraţiei Locale şi al comitetelor executive
ale consiliilor populare. Activitatea de pregãtire a tineretului pentru
apãrarea patriei are o durata de 2 ani şi cuprinde ţinerii - bãieţi şi fete -
în virsta de la 18 la 20 de ani." Tinerii
din cadrul acestor formațiuni de pregătire militară erau echipați în uniforme
albastre, erau instruiți de către cadre din structura armatei, a gărzilor
patriotice dar și de către profesorii lor. Erau dotați cu arme geco de calibru
6 mm, care se păstrau în cadrul unităților de învățământ, în spații special
amenajate.
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitor iluminist sârb Dositej Obradivici,
a trăit între anii 1742 - 1811
Detaliu vignetă de pe un calendar francez
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 19.07.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu