1. Localitatea
Apahida
este o comună cu aspect urban din județul Cluj situată la o distanță de doar 13
kilometri de municipiul reședință de județ.
Localitatea este totodată și un
important nod feroviar județean deservită de o gară impunătoare. Studiind harta
atașată vei descoperi că din gara Apahida pleacă trenuri în trei direcții
opuse; Cluj-Napoca, Dej și Războieni. Vechea gară a fost supusă unei ample
modernizări rezultând edificiul pe care îl puteam vedea și azi. Gara din
Apahida l-a inspirat pe răposatul clujean Iuliu Merca, de la formația SEMNAL –
M, să scrie o frumoasă melodie de rock – “Trenul
de persoane Apahida-Cluj Napoca”.
2. Băișoara, în limba maghiară - Járabánya sau Kisbánya,
în limba germană – Kleingrub, este o comună din județul
Cluj, care include și satele: Frăsinte,
Moara de Pădure, Muntele Băișorii, Muntele Bocului, Muntele Cacovei, Muntele
Filii, Muntele Săcelului și Săcel.
Prima menționare
documentară a satului Băișoara parvine din anul 1426. Localitatea are statut de
stațiune și este situată la poalele de est ale Muntelui Mare din Munții
Apuseni, pe cursul mijlociu al râului Iara, la o distanță de aprox. 50 km
de municipiul Cluj. În Băișoara există o pârtie de schi, lungă de 1,2 km dotată
cu mijloc de transport pe cablu. La recensământul din anul 2011 comuna număra
1940 locuitori, în scădere față de rcensământul anterior (anul 2002 – 2330
locuitori), dintre care: români –
93,65%, romi – 2,31% și restul – necunoscută sau altă etnie.
Componența
confesională a comunei clujene Băișoara, astăzi se prezintă aproximativ astfel:
ortodocși – 92,78%, greco catolici – 1,03%,
baptiști – 1,23% și restul – nedeclarată sau altă religie. Ca atracții
turistice pot enumera bisericile de lemn din satele Băișoara și Muntele
Băișorii.
3. Beliș, în limba
maghiară - Béles sau Jósikatelep, este o comună din
județul Cluj, care include și satele: Bălcești, Dealul Botii, Giurcuța de Jos,
Giurcuța de Sus, Poiana Horea și Smida, care este situată la aproximativ 77 km
vest de cluj Napoca și circa 27 km sud de Huedin. Satul Giurcuța
de Jos a fost dezafectat prin decretul 223/1972 pentru construirea
barajului de acumulare Fântânele. Nu se cunoaște data exactă a formării
localității, se presupune însă că aceasta a fost formată de păstorii care
veneau cu turmele prin zonă la pășunat. Aceștia și-au ridicat în zonă colibe,
iar ulterior s-au așezat în zonă, rămânând definitiv acolo. Pe
la 1737 în documentele vremii este amintită și localitatea Beliș.
La
inceputul anilor 1970, pe vatra veche a satului Beliș s-a construit barajul
Beliș-Fântânele, iar locuințele au fost strămutate pe deal. Satul vechi,
Giurcuța de Jos, cu vatra și mormintele strămoșilor a fost inundat de apele
lacului de acumulare Fântânele. Vara când nivelul apelor lacului scade, se pot
vedea ruinele satului, în special biserica. Localitatea este extinsă pe pantele
de nord-vest ale Munților Gilău și pe cele de sud-sud-est ale Măgurii Călățele
din Munții Apuseni, pe malurile lacului antropic Fântânele, de pe cursul
superior al râului Someșul Cald. Comuna este așezată în plin ținut al
moților, la altitudinea medie de 1050
metri.
Se poate ajunge în zonă pe calea ferată până la gara din Huedin, iar de
acolo cu transport auto. Mai ușor se ajunge pe șosea, pe drumul european E60
Oradea-Cluj-Brașov, iar din Huedin se merge pe drumul național DN1R către
Beliș. La recensământul populației din anul 2011 comuna număra 1211 locuitori,
în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 1384 de locuitori),
dintre care: români – 95,21% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a comunei Beliș astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși –
88,35%, penticostali – 6, 35% și restul – nedeclarată sau altă religie. Principalele
ocupații ale locuitorilor comunei sunt creșterea animalelor și
prelucrarea lemnului. Pe lângă aceasta se mai practică colectarea ciupercilor și a fructelor de
pădure.
Zona este una cu un potențial turistic ridicat, ceea ce a dus la
creșterea industriei locale de agroturism și se așteaptă creșteri și mai mari
în domeniu. Principalele atracții turistice ale comunei și împrejurimilor sunt:
- Biserica
de lemn din Beliș;
- Biserica
de lemn din Dealul Negru (din anul 1764)
- Biserica
fortificată de la Văleni
- Bradul
lui Horea din pădurea Scorușet
- Lacul
și stațiunea Beliș-Fântânele
- Cascada
de la Răchițele
- Cheile
Galbenei și Izbucul Galbenei
- Cheile
Someșului Cald
- Molhașul
Mare de la Izbuc (8 ha)
- Poiana
Florilor
- Peștera
Piatra Ponorului
- Peștere
Ghețarul Scărișoara
- Peștera
Ursilor
- Peștera
Alunul
- Peștera
Humpleului
- Pestera
Zmeilor
3. Bobâlna, în limba
maghiară - Alparét, în limba germană –Alberecht,
este o comună din județul Cluj,
care include și satele: Antăș, Babdiu, Blidărești, Cremenea, Maia, Oșorhel,
Pruni, Răzbuneni, Suarăș și Vâlcelele. La recensământul din anul 2011 comuna
număra 1572 de locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul
2002), dintre care: români – 91,22%, maghiari – 2,03%, romi – 3,94% și
restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a
comunei Bobâlna astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 86,57%, reformați
-1,08%, penticostali – 6,61% și restul – nedeclarată sau altă religie. Aici s-a
născut și a copilărit medicul, politicianul și publicistul Alexandru
Vaida-Voevod. Enumăr mai jos câteva dintre atracțiile turistice ale comunei
Bobâlna: Biserica de lemn „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” din
satul Cremenea, construită –
1677, monument istoric, Biserica de lemn din satul Antăș,
construită sec 19, Biserica de lemn din Blidărești, construită sec.
19, Monumentul comemorativ al
răscoalei de la Bobâlna – 1437 și Situl arheologic – Bobâlna - perioada Hallstatt.
4. Pe raza localității Bologa,
comuna Poieni, din județul Cluj, undeva pe malul râului Henț se află o
fortăreață, menționată timp de mai multe secole ca Sebesvár și apărând pe majoritatea
hărților Evului Mediu ale zonei.
Localitatea Bologa a fost atestată documentar
pentru prima dată în anul 1304 cu numele Sebuswar. Se cunosc și alte atestări ale localității dar purtând
alte denumiri: Sepuswar - 1324, Sebeswar – 1329, Sebeswar alio nomine Hunyadwar – 1938, Castrum regis Sebes - 1393, Castrum regis Hunyad – 1397 și Sebes Varallya -1760. Regele Sigismund de
Luxemburg a donat Bologa împreună cu Cetatea Bran, lui Mircea cel
Bătrân, după semnarea la Brașov, a tratatului de alianță împotriva Imperiului Otoman, în anul 1399. Punct strategic pe drumul
care ducea la Oradea, fortăreața a servit și drept refugiu pentru
populația locală în momentele de restriște. Cetatea a fost distrusă de
lobonți prin explozie. Turnul și o mare parte din ziduri au mai rămas încă
în picioare. La mijlocul secolului al XX-lea turnul și-a pierdut acoperișul,
probabil ultimul element din lemn al ruinelor. Tot ceea ce a mai rămas este
piatră.
5. Bologa este
un sat de 580 locuitori, al comunei Poieni din județul Cluj, în care pot fi
văzute ruinele unui castru roman (denumit Resculum) și ale unei
cetăți medievale (cea care face obiectul prezentării).
***
Poieni, în
limba maghiară – Kissebes, este o comună din
județul Cluj, care include și satele: Bologa, Cerbești, Hodișu, Lunca Vișagului, Morlaca, Tranișu și Valea
Drăganului. La recensământul din anul 2011 comuna număra: români – 91,8%, romi – 5,18% și restul –
necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei
clujene Poieni astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 89,77%, penticostali –
4,35%, martorii lui Iehova – 1,01% și restul – nedeclarată sau altă religie.
6. Localitatea
Bucea,
în limba maghiară - Kiralyhago, este
aşezată în partea de vest a judeţului Cluj și aparține comunei Negreni. Satul
este situat pe partea dreaptă a râului Crişul Repede, aproximativ la jumătatea
distanţei dintre oraşele Cluj-Napoca şi Oradea, la zona de contact a Munţilor
Vlădeasa cu Munţii Plopiş şi Meseş. În compunerea satului intră următoarele
cătune: Culmea, Osoi, Gorhan și Valea Făgădăului. Ca forme de relief predomină
dealul și lunca. Prin poziţia geografică a localității, aceasta se află la
interferenţa a trei judeţe: Cluj, Bihor şi Sălaj.
Principalele puncte de
atracție ale satului sunt bisericile din sat și monumentul Vulturul
Brâncovenesc.
***
Negreni, în limba
maghiară – Körösfeketetó, este o comună din
județul Cluj care include și satele: Bucea și Prelucele. Pe lângă acestea, mai include
33 de crânguri sau cătune. Trăsătura caracteristică a cadrului natural, în care
este situată comuna Negreni, o constituie predominanța reliefului deluros, cu o
variație a altitudinilor între 600 m și 900 m, dealuri ce poartă diferite
denumiri: Dealul Flora, Dealul Rupturii, Măgura Mare. Relieful comunei prezintă
numeroase curiozități, între care și gresiile, marnele și ponoarele în formă de
pâlnie săpate de apă în zonele calcaroase, acestea fiind o atracție deosebită
pentru iubitorii naturii. În acest sens, interesantă este Valea Șoimului care
este bogată în dolomit alb stratificat, calcare închise la culoare dispuse în
plăci și calcare marmoreene. La recensământul din anul 2011 comuna număra 2321
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 2681
locuitori), dintre care: români
– 94,57%, romi – 2,32% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a comunei Negreni astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 90,9%, baptiști – 4,43% și
restul – nedeclarată sau altă religie. Începuturile istoriei
trebuie căutate în negura trecutelor milenii, o importantă descoperire în acest
sens fiind locul numit Cetatea Prilogului ce datează încă din epoca bronzului.
Spirale discoidale găurite, peste 400 de plăci mici găurite, fragmente din vase
de lut, 3 seceri, 3 brățări, un cuțit și un topor de bronz sunt primele obiecte
ce atestă vechimea habitatelor umane pe teritoriul Negreniului. Continuitatea
vieții pe aceste meleaguri este dovedită și de-a lungul perioadei navălirii
popoarelor migratoare. Prima atestare documentară a localității parvine din
anul 1406. La scurt timp după Unirea de la 1918, comuna Negreni este integrată
în Plasa Crișului, județul Cluj. După 1952 aparține de raionul Aleșd, regiunea
Oradea, iar din 1965 de raionul Huedin, județul Cluj. După 1968, Negreniul
încetează să mai fie centru de comună, devine un sat inclus în comuna Ciucea și
rămâne cu acest statut până în anul 2002 când, printr-un referendum, revine la
rangul de comună.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
DUEL EPIGRAMATIC
__________xxx_________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
George Enescu
George
Enescu (născut
19 august 1881 în localitatea Liveni-Vârnav, azi George Enescu, județul
Botoșani și decedat la data de 4 mai 1955 la Paris) a fost un compozitor,
violonist, pedagog, pianist și dirijor. Este considerat cel mai important
muzician român. Din creația sa amintesc; opera Oedip, Poema română,
Rapsodiile române nr.1 și 2, Suitele orchestrale nr.1, 2 și 3, Simfoniile
nr.1,2 și 3, Cvartetele pentru coarde nr.1 și 2, Sonatele pentru vioară nr.1, 2
și 3, Sonatele pentru violoncel nr.1 și 2, Simfonia de cameră pentru 12
instrumente, Cvintetele pentru pian nr.1 și 2, Sitele pentru pian nr. 1, 2 și
3, etc. Născut
într-o familie de iubitori de muzică, George Enescu a fost un geniu și un
muzician de talie mondială, lăsând lumii o moștenire artistică deosebit de
valoroasă. „Jurjac”, așa cum îl alintau părinții, și-a construit singur prima
vioară, iar la vârsta de doar șapte ani urma cursurile prestigiosului
Conservator din Viena. Mânuia vioara cu o virtuozitate rar întâlnită la un
copil, fapt care i-a determinat pe critici să îl numească „Mozart român”. Tatăl
său, Constantin Enescu, era arendaș, iar mama sa, Maria, era fiică de preot,
ambii cu talent muzical deosebit. El a fost cel de-al optulea copil al
familiei, toți ceilalți murind în copilărie, venirea lui pe lume însemnând o
mare bucurie pentru familie și acordarea unei atenții și îngrijiri exagerate.
Părinții săi au făcut pelerinaje pe la mănăstiri implorându-l pe Dumnezeu să le
dea copilul mult dorit, rugă ce până la urmă s-a îndeplinit. Deși în acte se
nume Ghiorghe, în urma călătoriilor la Paris, tatăl său a început ase adresa cu
apelativul George. El a fost îndrumat spre muzică de părinți și de vestitul
lăutar al vremii – Nicolae Chiroiu. La vârsta de 4 ani știa să scrie, să
citească și să facă operații matematice de bază. Pe lângă muzică era foarte
talentat la desn, pictură și limbi străine, la vârsta de 9 ani vorbea deja
franceza, engleza și germana. Văzând potențialul fiului familia l-a prezentat
lui Eduard Caudella, compozitor și profesor la conservatorul bucureștean,
acesta fiind impresionat de talentul
acestuia și recomandându-i să urmeze Conservatorul la Viena, pe care l-a
și urmat între anii 1888 – 1894. După absolvire s-a mutat la Paris continuându-și
studiile și la Conservatorul de aici. În 1898 a debutat ca și compozitor cu
suita simfonică “Poema română” fiind apoi invitat la București să dea lecții și
recitaluri de vioară. Apreciat de regina Elisabeta a României era adesea
invitat la Castelul Peleș pentru a susține recitaluri. El sacrifica câte 10 ore
pe zi pe altarul artei componistice. După cel de-al doilea război mondial s-a
autoexilat la Paris, până în anul 1949 fiind și președintele Societății
Compozitorilor din România. După schimbarea denumirii societății în Uniunea
Compozitorilor din România, Enescu a fost marginalizat nefigurând nici măcar ca
membru deoarece era considerat un simbol al clasei burghezo-moșierești.
Ulterior dându-și seama că se pot folosi de prestigiul său, autoritățile
comuniste române au încercat în repetate rânduri să-l convingă să revină în
țară, dar el a refuzat de fiecare dată. Marcat de probleme finaciare și de
sănătate, s-a stins din viață în noaptea de 3 spre 4 mai 1955 și a fost
înmormântat în cimitirul parizian Pere-Lachaise. Ca pată de culoare prezint
câteva aspecte dintr-un interviu luat în anul 1914 de jurnalistul botoșenean
Tiberiu Crudu de la ziarul Știrea. Cu această ocazie Enescu declară că că
muzica tradiţională românească nu are nimic original şi că ar fi în mare parte
inspirată din melodii orientale, inclusiv, doina, simbolul românismului pentru
generaţii întregi (?!). Această declarație a stârnit oarece zâzanie iar
interviu a fost publicat după 15 ani. Suflet sensibil şi modest, George Enescu
a iubit cu la fel de multă pasiune precum a simţit şi faţă de muzică. Dragostea
nu a aleso însă cerebral, iar femeia pe care Enescu a adorat-o i-a transformat
viaţa în coşmar. Enescu a cunoscut-o pe Maria Cantacuzino la Sinaia, unde era
invitat să cânte. Pentru cea cunoscută drept prinţesa Maruca faptul că era
căsătorită nu a reprezentat un impediment, aşa că a căutat orice pretext pentru
a-i fi alături tânărului compozitor. Acesta a devenit un invitat obişnuit al
seratelor susţinute de Maruca, iar inima a început să-i bată şi lui tot mai
puternic cu fiecare întâlnire. Eu, când iubesc ceva, se gravează aici… Vreau să
spun pentru toată viaţa, aici… În inimă! – a declarat George Enescu
cândva. Au început să se vadă tot mai
des, însă problemele au apărut încă dinainte să devină un cuplu oficial.
Plecările lui dese în străinătate şi gelozia cumplită a tinerei au dus la o
relaţie plină de acuzaţii şi despărţiri. La scurt timp după ce Maruca a rămas
văduvă, când nimic nu-i mai oprea să-şi asume relaţia, prinţesa l-a înşelat cu
filosoful Nae Ionescu. Mai bine de 7 ani a pendulat aceasta între Enescu şi
Ionescu, ultimul părăsind-o în cele din urmă pentru o altă femeie, lucru ce a
aruncat-o pe Maruca într-o depresie cruntă. A încercat chiar să îşi ia viaţa
nefiind, dealtfel, la prima tentativă de suicid. Enescu a fost cel care a
scos-o din ghearele morţii, ducând-o la un sanatoriu pentru boli psihice din
apropierea Vienei. Imediat după ieşirea ei din sanatoriu cei 2 s-au căsătorit,
la aproape 3 decenii de când se cunoscuseră, iar compozitorul a început o altă
luptă – aceea de a-i oferi Marucăi luxul pe care şi-l dorea şi îl pretindea.
Muncea enorm ca să poată câştiga suficient pentru mofturile soţiei, dar aceasta
reuşea să cheltuie mereu prea mult şi prea repede dând naştere unor certuri
monstruoase, care au devenit rapid o obişnuinţă. În 1946 cei 2 s-au stabilit
definitiv la Paris, iar Enescu a continuat să lucreze enorm ca să îi păstreze
soţiei stilul de viaţă obişnuit. Pentru Maruca nimic nu era însă de ajuns şi nu
a redus pretenţiile nici după ce boala a pus stăpânire pe compozitor. Un
accident vascular l-a lăsat paralizat pe Enescu pe jumătate din corp, moment în
care soţia s-a descotorosit de el, ducându-l la un hotel. Proprietarul
acestuia, român şi el, a fost cel care s-a ocupat de maestru până la finalul
vieţii acestuia, pe 9 mai 1955. Insigna - (Mihai Eminescu)
Mihai Eminescu (nume real Mihail Eminovici) (născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul
Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a fost un poet, prozator şi
jurnalist român, socotit de cititorii români şi de critica literară postumă
drept cea mai importantă voce poetică din literature română. Eminescu a fost
activ în societatea politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la
Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A publicat primul său poem la
vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la Viena. Manuscrisele
poetului Mihai Eminescu, 46 de volume, aproximativ 14000 de file, au fost
dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902.
Eminescu a fost internat în data de 3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din
Bucureşti şi apoi a fost transportat la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie
1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu.
În 17 iunie a fost înmormântat la umbra unui tei din cimitirul Bellu –
Bucureşti. A fost ales post-mortem (28 octombrie 1948) membru al Academiei
Române. Prin tot ce a
scris Eminescu este contemporanul vremurilor actuale. Deasupra am aplicat
o fotografie a lui Mihai Eminescu și dedesubt câteva luări de poziție ale
gazetarului de excepție care a fost el;
- Mita e-n stare să pătrunză orişiunde în ţara aceasta, pentru mită
capetele cele mai de sus ale administraţiei vând sângele şi averea unei
generaţii.
- Partidele, la noi, nu sunt partide de principii, ci de interese personale
care calcă făgăduielile făcute nației în ajunul alegerilor și trec, totuși,
drept reprezentanți ai voinței legale și sincere a țării. Cauza acestei
organizări stricte e interesul bănesc, nu comunitatea de idei.
- Uzurpatori, demagogi, capete deșarte, leneși care trăiesc din sudoarea
poporului, fără a o compensa prin nimic, ciocoi boierești și fudui, mult mai
înfumurați decât coborâtorii din neamurile cele mai vechi ale țării - despre
clasa politică a României.
- Părerea mea individuală e că politica ce se face azi în România, și
dintr-o parte și din alta, e o politică necoaptă.
- Vom avea de-acum înainte dominația banului internațional, impusă de
străini. Peste tot credințele vechi mor, un materialism brutal le ia locul,
cultura secolului, mână în mănâ cu sărăcia claselor lucrătoare, amenință
clădirea măreață a civilizației creștine.
- Statul
român nu mai este un produs al geniului rasei române, ci un text franţuzesc
aplicat asupra unui popor ce nu-l înţelege
- Poporul a pierdut de mult încrederea că lucrurile se pot schimba în bine şi,
cu fatalismul raselor nefericite, duce greul unei vieţi fără bucurie şi fără
tihnă.
- Temelia
liberalismului adevărat este o clasă de mijloc care produce ceva, care, punând
mâna pe o bucată de piatră îi dă o valoare înzecită şi însutită de cum o avea,
care face din marmură statui, din in pânzătură fină, din fier maşini, din lână
postavuri.
- Condiţia
civilizaţiei statului este civilizaţia economică. A introduce formele unei
civilizaţii străine fără ca să existe corelativul ei economic este curată muncă
zadarnică
- De când e
lumea nu s-a văzut ca un popor să stea politiceşte sus, iar economiceşte jos;
amândouă ordinele de lucruri stau într-o legătură strânsă; civilizaţia
economică este mama celei politice.
- Lucrul la care
aspiră toţi este de a se folosi numai de avantajele civilizaţiei străine, nu
însă de a introduce în ţară condiţiile de cultură sub care asemenea rezultate
să se producă de la sine.
- Cine zice
progres nu-l poate admite decât cu legile lui naturale, cu continuitatea lui
treptată. A îmbătrâni în mod artificial pe un copil, a răsădi plante fără
rădăcină pentru a avea grădina gata în două ceasuri, nu e progres, ci
devastare… Adevăratul progres nu se poate opera decât conservând pe de o parte,
adăugând pe de alta; o vie legătură între prezent şi viitor, nu însă o serie de
sărituri fără orânduială.
Piesa medalistică prezentată aici este realizată după lucrarea plastică “Arborele Eminescu”
realizată de către
artistul Abraham L. Zoltan. Lucrare este
confecționată din fire de cupru modelate și lipite și are înălțimea de 1,7
metri. Breloc - Dacia
Dacia
1300 este un autoturism de familie fabricat de compania Dacia din
municipiul Pitești între anii 1969 și 1984. Acesta a apărut în urma licenței
obținută de la compania franceză Renault, intrând în producție în
august 1969 și având la bază modelul Renault 12. La acea vreme
modelul avea un aspect modern și economic. inițial, modelul dispunea de
caroserie berlină cu 4 uși și 5 locuri. Blocul motopropulsor avea
capacitatea cilindrică de 1289 centimetri cubi, ce dezvolta 54 cai putere, o viteză
maximă de 144 kilometri pe oră și consumul de 7 litri pe suta de kilometri. În anul
1970 sunt lansate trei variante de echipare pentru modelul 1300: Standard, Lux,
Lux Super 1301 (model destinat numai folosirii ca mașina de serviciu
a membrilor PCR și Securității. Dacia 1301 Lux Super avea dotări ce nu se
aflau pe modelele Standard și Lux cum ar fi: instalație radio din fabrică,
scaune față supraînălțate, circuit de frână dublu, oglinzi retrovizoare exterioare, oglindă interioară cu poziție zi/noapte, parasolar
pasager cu oglindă, torpedou iluminat, brichetă electrică, instalație spălare
parbriz electrică, fiind disponibilă în culori închise, precum negru.
În anul 1976 începe producția modelelor Break,
echipate cu
anvelope de dimensiunea 165 - SR -13 și jante 5j x 13, iar în anul 1975 este
lansată autoutilitara Dacia 1302. Dacia 1302 se deosebea de 1300
numai prin suspensia spate și putea suporta o sarcină maximă de 500 kg.
Între 1975-1985, au fost exportate 1500 de autoutilitare, cele mai multe
ajungând în Argentina și 2500 autoutilitare în Columbia. Modelul
1300 a fost înlocuit de modelul Dacia 1310 în 1979, ce a rămas în
producție până în 1984. Redau mai jos câteva dintre caracterisiticile tehnice
ale autoturismului Dacia 1300 modelul standard:
- motor - frontal de 1,3 litri, montat în față
- combustibil
folosit – benzină
- cutie
de viteze – manuală în patru trepte
- ampatament (distanța între osii) - 2441 milimetri
- lungime
– 4340 milimetri
- lățime
– 1636 milimetri,
- înălțime
– 1434 milimetri
Insigna - Mașinexport
Mașinexport este
o companie românească de export exterior cu sediul central în București, pe
Strada Labirint, nr.205. Compania operează în sfera comercianților cu ridicata
a utilajelor, echipamentelor și consumabilelor. Masinexport a fost constituită
în data de 28 decembrie 1994. În anul 2019 compania a raportat o creștere
a veniturilor nete din vânzări de 10,29% în 2019 deși activele sale totale au
scăzut cu 26,55%. Insignă sportivă - (Handbal) masculin 1976 -77
Handbalul este
un sport de echipă care se joacă cu o minge și numai cu mâna, atât de băieți cât și de fete. Meciul are loc între două echipe
a 7 jucători (6 jucători de câmp și un portar) pe durata a două reprize a câte
30 de minute. Scopul jocului este de a marca cât mai multe goluri în poarta
echipei adversare. Echipa care a marcat mai multe goluri câștigă meciul. Acest
sport ne-a adus mari satisfacții de-a lungul vremii.
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Compozitorul italian Giuseppe Verdi,
a trăit între anii 1813 - 1901
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 03.07.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu