Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea cehă NOVE MESTO NA MORAVE,
denumire germană NEUSTADT IN MAHREN, regiunea
VYSOCINA, câteva cărți poștale ilustrate din vremuri diferite,
dar și o medalie și o insignă locale.
Primăria și Muzeul
Statuia lui Fr. Palacker
Muzeul Horacko
Vila Sokolovna
Biserica
Fântâna din parc
Gimnaziul
Baza sportivă
Gara
Piața Vratislavovo
Vedere generală
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Medalie locală
Insignă locală
xxx
O CARICATURĂ DE MIHAI MATEI
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Regele Ferdinand I al României 1865 - 1921
100 ani de la încoronare
Cele mai mari personalități ale României
Produsul de mai sus este o medalie care celebrează Centenarul încoronării Regelui Ferdinand I
ca rege al României Mari. Ea a fost realizată de o companie străină în anul
2022, este confecționată din aliaj de argint și are forma rotundă. Reprezentarea
grafică principală de pe avers este chipul Regelui Ferdinand, din profil spre
stânga, având coroana regală pe cap. Periferic circular sunt aplicate
inscripțiile: “FERDINAND I AL ROMÂNIEI
MARI” (pe partea stângă), “1856 - 1927” (anii de viață ai regelui – pe partea dreaptă) și “100 ANI DE LA ÎNCORONARE” (la partea
inferioară pe două rânduri). Reprezentarea grafică
principală de pe revers este o pajură stilizată cu o cruce în cioc, coroană pe
cap, cu aripile deschise și având în gheare o sabie și un sceptru, ce se vrea
a fi stema României, dar care mai mult seamănă cu pajura de pe stema Germaniei,
fapt ce a dat naștere unor comentarii. Pe burta pajurii apare inscripția
curbată: “ROMÂNIA”. Această reprezentare grafică este încadrată
de stemele principalelor provincii istorice românești:
sus în stânga - Țara
Românească, sus în dreapta – Moldova, jos în stânga – Banatul și jos în dreapta
– Transilvania. Periferic circular pe
părțile stângă, inferioară
și dreapta este marcată inscripția: “CELE MAI MARI
PERSONALITĂȚI ALE ROMÂNIEI”.
Ferdinand
I este unul dintre cei mai importanți regi ai României,
personalitatea sa fiind strâns legată de realizarea Marii Uniri, visul de
veacuri al românilor, despre care ne aducem aminte cu emotie. Om de o vastă
cultură, poliglot și botanist pasionat, Regele Ferdinand a fost sincer devotat
românilor, sub domnia sa înregistrându-se cea mai înfloritoare perioadă a
statului românesc modern. Născut la data de 24 august 1865,
Prințul Ferdinand Viktor Albert Meinrad von Hohenzollern-Sigmaringen, pe
numele său nobiliar complet, era de fapt fiul Principelui Leopold de
Hohenzollern-Sigmaringen, fratele mai mare al Regelui Carol I de
Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege al României. Ferdinand a ajuns la tron
printr-o conjuctură de familie avantajoasă, peste care s-a suprapus și
importanța continuității statului roman sub formă de regat într-un context
politic internațional instabil. Când avea 19 ani a făcut prima sa vizită în
România, ulterior a revenit în Germania pentru a-și desăvârși studiile liceale
și universitare. Anul 1893 l-a găsit absolvind prestigioasa Universitate din
Leipzig si Scoala Superioara de Stiinte Politice si Economice din Tubingen.
Chiar în același an s-a stabilit la Bucuresti pentru a-și îndeplini menirea de
moștenitor al tronului României. El devenise de fapt moștenitor al tronului
Regatului Românie după ce atât tatăl său cât și fratele mai mare au renunțat la
tron. Odată sosit la București, tânărul prinț german se declara cucerit de
flora României, o adevarată provocare științifică pentru un botanist pasionat
cum era Ferdinand. Nu rămâne insensibil nici la frumusețea proverbială a
româncelor, fiind cucerit de Elena Văcărescu. Aventura celor doi idealiști a
fost oprită brusc din considerente politice. Ferdinand a fost nevoit să-și
întrerupă relația cu Elena Văcărescu la intervenția și insistențele Consiliului
de Miniștri al României, care i-a reamintit principelui ca niciun membru al
Familiei Regale nu se poate căsători decât cu femei de sânge regal. Ferdinand
nu are încotro și pe data de 10 ianuarie 1893 se însoară cu Maria de Edinburgh,
nimeni alta decât verișoara sa de gradul trei. Ferdinand și Maria au avut
împreună 6 copii, trei fete și trei băieți. Cel mai mare dintre băieți a
devenit următorul rege al României, Carol al II-lea.La vârsta de 49 ani,
Ferdinand I devine rege al României depunând jurământul solemn și luându-și în
fața țării angajamentul că va fi un "bun român". Ferdinand a
iubit România și poporul roman. Din admirație și respect pentru religia
națională a românilor, Ferdinand renunță la cultul catolic și se botează
creștin-ortodox. Atașamentul și dragostea lui Ferdinand pentru mica și
fermecătoarea, la acea dată, tara din Est nu aveau să se limiteze la acest
gest. Istoria menționează că datorită admirației sale pentru România, Regele
Ferdinand avea sa fie supranumit fie "Lealul", sau
"Întregitorul". Visul lui Ferdinand a fost în egală măsură
același cu al românilor - crearea României Mari. La acea dată Ardealul se afla
sub stăpânire austro-ungară, acolo unde românii nu aveau nici cele mai
elementare drepturi. Momentul prielnic s-a ivit odată cu declanșarea primului
război mondial. Deși era german a ales să acționeze în acel război de
partea Antantei (14 august 1916) luptând împotriva Puterilor Centrale conduse
de Germania. La Castelul Hohenzolernilor din Prusia era mare derută și
nemulțumire, Ferdinand a fost renegat iar steagul heraldic al familiei a fost
coborât în doliu. În ciuda entuziasmului și speranțelor românilor, situația pe
front era dezastruoasă, armata română, slab echipată și înarmata înregistra
mari pierderi. Puterile Centrale au ocupat și Dobrogea și Bucureștiul a intrat
sub ocupație germană. Ferdinand și întregul guvern român a fost nevoit să se
refugieze la Iasi. Luptele eroice de la Mărăști, Mărășești și Oituz, purtate de
Armata Română au schimbat cursul evenimentelor. Jertfa și eforturile românilor
au dus la oprirea înaintării germane în Moldova. În momentul în care bolșevicii
au pus mâna pe putere în Rusia și au cerut instituirea păcii (1918), România se
afla înconjurata de armatele Puterilor Centrale. Regatul Romaniei a fost forțat
de Germania să semneze la București un tratat de pace dezavantajos pentru țara
noastră, tratat pe care Ferdinand a refuzat să-l semneze. Când trupele Triplei
Alianței au avansat pe frontul din Salonic dezmembrând armata bulgară, România
a reintrat în razboi. Imperiile Rus și Austro-ungar se dezintegrau. Avantul
militar al trupelor române nu mai putea fi stopat, eforturile acestora ducând
la mult așteptata unire cu Bucovina, Basarabia si Transilvania. În urma
înfrangerii Republicii Sovietice Ungare conduse de agentul bolșevic Bela Kun,
trupele române au ajuns să ocupe Budapesta, iar Ferdinand se întoarcea ca un
învingător în fruntea armatei, într-un București entuziasmat. În anul 1922, pe
data de 15 octombrie, Ferdinand este încoronat Rege al României Mari la Alba
Iulia. Viața politică din timpul domniei sale a fost dominată de Partidul
Național Liberal, condus pe atunci de frații Ion și Vintilă Brătianu. Unirea cu
Ardealul a lărgit, în mod ironic, baza electorală a opoziției ale cărei partide
principale s-au unit în anul 1926 pentru a forma Partidul Național Țărănesc.
Regele a fost cu adevărat un "bun român" așa cum a jurat. Unii
istorici îl consideră ca cel mai strălucit rege, în ciuda faptului că era o
persoană relativ timidă și introvertită. Ferdinand I a fost martorul realizării
României Mari cu provinciile Basarabia, Transilvania și Bucovina de
Nord. A înfăptuit reforma agrară împărțind pământ țăranilor, prioritate
având veteranii de război și familiile celor căzuți în războiul pentru
reîntregirea țării. În ciuda succesului în război și al creării României Mari,
Ferdinand se confrunta cu mari probleme de ordin personal. Fiul său cel mare,
prințul Carol al II-lea, mare amator de lux și desfrâu, trăia o viață
scandaloasa, căsătorindu-se clandestin cu Ioana "Zizi" Lambrino, cu
care avea un copil nelegitim. Prințul a ajuns totuși să se căsătorească cu
Elena, fiica regelui Constantin al Greciei și acest mariaj eșuând repede. Carol
fuge cu amanta sa, Elena Lupescu, la Paris. Regele se vede nevoit să îl
desemneze drept urmaș la tron pe nepotul său, prințul Mihai de România, pe
atunci un copil, Carol al II-lea, tatăl lui Mihai, fiind dezmoștenit de Regele
Ferdinand. La doar 62 de ani, după o domnie ce s-a întins peste 13 ani
tumultuoși pentru istoria României, Ferdinand moare în urma unui cancer de
colon, fiind înmormantat la Curtea de Argeș alături de Regele Carol I și Regina
Elisabeta. În timpul scurtei sale domnii, România a atins un nivel de
dezvoltare nemaiîntâlnit până atunci. Agricultura era o forță, țara noastră
fiind supranumită "Grânarul Europei". S-a dezvoltat comerțul
concomitent cu exploatarea zăcămintelor de petrol, economia țării noastre fiind
printre cele mai puternice și stabile din întreaga lume, totul sub
conducerea unui rege care, între problemele personale și războaiele care au
răvășit țara, a găsit totuși timp să se dedice și știintei și cunoașterii,
fiind președinte și protector al Academiei Române din 1914 până la trecerea sa
la cele veșnice (20 iulie 1927).
Coroana de oţel a regilor României, acest simbol al independenţei
şi al întregirii ţării, îşi are începuturile în anul 1881. În acel an,
Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice a instituit o comisie în
componenţa căreia, alături de Theodor Aman, se regăseau istoricii Bogdan
Petriceicu Haşdeu, Alexandru Odobescu şi Grigore Tocilescu. Misiunea
fundamentală a acelei comisii a fost aceea de a stabili forma pe care urmau să
o primească însemnele regalităţii, inclusiv coroana regală. Ulterior, Theodor
Aman a fost însărcinat cu desenarea coroanei şi sceptrului primului suveran al
României; schiţa în tuş în care sunt reprezentate însemnele regalităţii se află
în patrimoniul muzeului din Bucureşti care poartă numele artistului, scrie
Muzeul Național de Istorie a României pe pagina de socializare a instituției. Coroana
de oțel a fost folosită pentru prima dată de Carol I cu prilejul încoronării ca
rege şi a proclamării Regatului României în ziua de 10/22 mai 1881. Primul rege
al României şi-a manifestat dorinţa ca această coroană să fie confecţionată la
Arsenalul Armatei, din oţelul unuia dintre tunurile capturate de armata română
în confruntarea cu trupele turceşti la Plevna, în anul 1877. Un fapt care
trebuie amintit este acela că la încoronarea din 1881 coroana de oțel a avut
mai mult un rol simbolic: a fost sfințită, la Mitropolie, pe 9/21 mai, dar
regele Carol I nu a purtat-o! De altfel, încoronarea în sine poate fi
considerată atipică: nu s-a desfășurat în biserica Mitropoliei, ci într-un
spațiu special amenajat în afara acesteia; Mitropolitul Primat și cel al
Moldovei au dat binecuvântarea solemnă, dar suveranul nu a dorit, din motive
religioase (era catolic convins), să fie încoronat și uns de un înalt prelat
ortodox. Gestul său avea și un alt substrat, Carol I dorind să arate că a ajuns
rege prin forțele proprii. Ulterior, coroana de oțel și cea a reginei Elisabeta
au fost aduse, de preşedinţii Corpurilor legiuitoare, în Sala Tronului. În
discursul său, Regele a declarat „…Cu mândrie dar primesc această Coroană, care
a fost făcută din metalul unui tun stropit cu sângele eroilor noştri şi care a
fost sfinţită de biserică. O primesc ca simbol al independenţii şi puterii
României”. În nicio imagine din perioada domniei sale (fie că vorbim de
fotografii, cărți poștale sau alte reprezentări artistice), primul rege al
României nu apare cu coroana de oțel pe cap. Un aspect semnificativ a fi
menţionat este acela că amintita coroană s-a regăsit, încă din prima zi a
proclamării Regatului României şi până în momentul abdicării Regelui Mihai la
30 decembrie 1947, pe stema naţională a ţării noastre. Coroana regală,
respectând normele heraldice, are în compunere un cerc frontal de oţel,
ornamentat cu pietre oblonge, rombice şi perle tot din oţel. În partea
superioară a cercului au fost aplicate opt ornamente mari, sculptate în formă
de frunză (fleuroane), alternate prin opt figuri mai mici având în partea
superioară perle. Din vârfurile fleuroanelor pleacă spre mijlocul coroanei opt
lame înguste, de formă arcuită, împodobite cu mărgăritare, care se unesc
într-un glob în care este montată crucea „Trecerii Dunării”. Toate elementele
coroanei sunt din oţel, chiar şi perlele, numai căptuşeala interioară este din
catifea purpurie.
Cupa U.T.C. - 84 (schi)
(Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a
fost organizația de tineret şi rezerva de militanţi a Partidului Comunist
Român. Sus am aplicat stema Uniunii Tineretului Comunist din România, iar mai
jos carnetul de membru și drapelul U.T.C..
În timpul Republicii Populare
Române, organizaţia s-a numit Uniunea Tineretului
Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul 1922. În
anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din populația României.
Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit înregimentarea tineretului din fabrici,
universități, școli, unități militare, în vederea transformării acestuia
într-un susținător fidel al regimului dictatorial. Tineretul era supus unei
educații în spiritul marxist-leninist și unui învățământ politic. Se încerca
chiar anularea gândirii individuale a tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai
despre realizările mult exagerate ale partidului. Ideologii
comunişti împărtăşeau credinţa că orice ființă umană poate fi transformată
radical în urma unui intens proces de manipulare prin propaganda de masă.
Această credinţă a comuniștilor era întărită de supoziţii sumbre despre natura
umană şi a societăţii. Exista siguranța că, pe scară largă, la nivel social,
utilizând instrumente coercitive şi de control, omul poate fi schimbat, supus,
subordonat, mai ales tineretul în formare. Marxism-leninismul
amesteca fascinaţia faţă de mulţime cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta.
Acest lucru se observă foarte bine în atitudinea faţă de tineri. Din cauza
legăturilor slabe cu vechiul regim, aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a
„omului nou” şi ca masă de manevră ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită
suspiciune. Reţeaua de organizaţii comuniste s-a întins cu precădere spre
categoriile de populaţie de care regimul îşi lega interesele. Totodată, acestea
erau suspectate ideologic: tinerii, ţăranii, intelectualii, soldaţii şi
muncitorii. După spusele lui Lenin, pentru regimul comunist, aceste organizaţii
aveau menirea de a funcţiona pe post de „curele de transmisie” între Partidul
Comunist şi popor. Stalin a adoptat aceleaşi idei. El considera că, din rândul
organizaţiilor de masă, trebuie să facă parte: asociaţiile fără partid ale
femeilor, organele de presă, uniunile de tineret, sindicatele, cooperativele,
organizaţiile de fabrică şi uzină. Uniunea Tineretului Comunist din România a
fost constituită după modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea
îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile
regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească
partidului. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după
modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a
tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea
ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea
Tineretului Comunist a fost o organizație de tineri creată de către Partidul
Comunist din România. Prin aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român,
din fabrici, universități, școli, unități militare, în vederea transformării
acestuia într-un susținător fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC,
tineretul român era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și unui
învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a tinerilor.
Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale partidului. În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu
privire la Uniunea Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care
aceasta o juca în rândul tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea
Partidului Comunist Român. Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea
organizație care reușește mereu să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de
tineri. Aceștia, alături de întregul popor, au acţionat pentru afirmarea năzuinţelor
de unitate şi independenţă naţională, de progres social şi prosperitate
economică a patriei.
Schiul este
un sport de iarnă care constă în coborârea unor pante înzăpezite pe
schiuri prinse de ghetele echipamentului individual. El cuprinde mai multe
discipline sportive din care amintesc; schi fond, schi alpin, slalom, sărituri
cu schiurile etc.
Ion Luca Caragiale
Al VI-lea festival bienal de teatru - 1965
Ion
Luca Caragiale (născut la 1/13 februarie 1852 în localitatea
Haimanale, azi Ion Luca Caragiale din judeţul Dâmboviţa şi decedat la 9 iunie
1912 la Berlin) a fost un dramaturg, nuvelist, pamfletar, poet, scriitor,
director de teatru, comentator politic şi ziarist român, de origine
greacă. Este considerat a fi cel mai mare dramaturg român şi unul dintre
cei mai importanți scriitori români. A fost ales membru post-mortem al
Academiei Române. Prezint mai jos câteva detalii picante din biografia lui
Caragiale;
- A
fost un copil din flori.După ce s-a despărțit de prima nevastă,
cântăreața și artista madam Caliopi, nu sunt documente că tatăl său s-ar
fi căsătorit legal cu a doua soție.
- Copilăria
mică și-o petrece la Haimanale, dar școala primară o face la
Ploiești, la Școala Domnească nr.1. A avut ca învățători pe Zaharia
Antinescu și Bazil Drăgoșescu. De la acest învățător a învățat să pună
virgule și să aplice regulile gramaticii cu ajutorul unei nuielușe
usturătoare. În clasa a 3-a școala a fost vizitată de domnitorul Alexandru
Ioan Cuza, iar scriitorul își amintește clar întâmplarea.
- Învață
la gimnaziu și este chiar premiant, dar nu termină niciodată liceul. Fără
voia tatălui începe să studieze actoria în clasa unchiului său Costache, dar
tatăl îl aduce urgent la Ploiești și devine copist la Tribunalul Prahova.
- Republica
de la Ploiești este denumirea unei mișcări antimonarhice din data de 8 august 1870 cunoscută în presa
cotidiană sub numele de tulburările de la Ploiești. Tânărul Caragiale a
participat la revoluția de la Ploiești, a dezarmat un ofițer și a stat în
preajma conducătorului ridicolei republici de o zi.
- Pentru
o scurtă perioadă între 1888 și 1889 a fost directorul teatrului național
aflat pe atunci pe Calea Victoriei în locul actualului Hotel Novotel care încă
mai păstrează fațada fostului teatru. Deși stagiunea deschisă de el a avut
succes nu a obținut suficientă susținere din partea actorilor pentru a
continua.
- Din
lipsă de bani se apucă de negustorie. Mai întâi deschide o berărie în București
la Gambrinus aproape de intersecţia dintre străzile Ion Câmpineanu şi Calea
Victoriei, iar apoi la Iași și la Buzău.
- Caragiale
a fost acuzat că ar fi plagiat Năpasta după o piesă a scriitorului
ungar Istvan Kemeny, intitulată „Nenorocul”. Acuzația a apărut în anul
1901 în două articole din Revista Literară semnate cu pseudonimul Caion.
Furios, Caragiale s-a adresat presei din București, a aflat numele real al
autorului, l-a acționat in justiție și a câștigat fără probleme, grație
pledoariei avocatului său, Barbu Ștefănescu Delavrancea.
- Mama
sa a moștenit o parte importantă din averea unei rude: Momuloaia. Au urmat
multe procese și abia după 1900 s-a terminat toată procedura iar Caragiale
a moștenit o frumoasă sumă de 433333 lei. Cu această moștenire a avut
posibilitatea să se stabilească la Berlin.
- Etimologia
numelui Caragiale are 3 variante: caragiali - pe turcește oglindă neagră,
cara-țali adică spin negru, cara-ceali adică mărăcine negru tot pe turcește.
- Se
spune că fosta statuie a lui Caragiale din fața teatrului național, actualmente
pe strada Maria Rosetti a fost concepută inițial de sculptorul Constantin
Baraschi ca o statuie a lui Lenin, dar în momentul în care nu a reușit să o
vândă i-a tăiat capul și l-a pus pe cel al lui Caragiale în loc.
Jetonul - Restaurantul de Stat Nr. 49 - Halba
Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Produsul medalistic prezentat aici este un jeton realizat la comanda Restaurantului de Stat, nr. 19, este confecționat din alamă și are forma rotundă cu diametrul de 21 milimetri. În centrul câmpului aversului, ]n interiorul unui cerc liniar continuu, este aplicată inscripția: “Nr.49” și periferic circular, pe părțile stângă, superioară și dreapta este aplicată inscripția: “RESTAURANTUL DE STAT”. În centrul câmpului reversului, și tot în interiorul unui cerc liniar continuu este aplicată inscripție: “HALBA”. Nu există informații cu referire la locația acestui restaurant și modul de folosire a jetonului, dar se poate deduce că se folosea la berăria restaurantului.
Loja masonică Budapesta
Piesa de mai sus este o insignă masonică realizată în anul 1899 la comanda Lojei maghiare
„Budapesta”. Insigna este emailată, de formă ovală și are dimensiunile
de 40 x 30 milimetri. Ea poate fi admirată în colecția Muzeului Național de
Istorie a Transilvaniei din municipiul Cluj Napoca. Pe un sector periferic,
după profilul insignei, sunt aplicate
inscripțiile: “SZABADCSĂG
EGYENLOSEG TESTVERISEG” tradus Libertate,
Egalitate, Fraternitate, pe partea stângă, superioară și dreapta, și: “DEMOKRATIE” pe partea de jos. Pe interior,
central, sunt reprezentate un compas şi echer, între acestea o mistrie şi
lopată și
deasupra o stea cu şase colţuri flamboiantă. Această reprezentare este flancată
de două ramuri de accacia, deasupra, curbat fiind înscris
anul 1889 și dedesupt, tot curbat este inscripționat: “BUDAPESTA”. În anul 1889
programul Lojii Unio din Cluj prevedea înființarea
de noi loji şi cercuri francmasonice în marile oraşe din Transilvania. Este
posibil ca această insignă să aibă legăturii cu acest program.
Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia,
Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina,
Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza,
Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră
transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a jucat si continua sa aiba un rol
important in multiple planuri ale Romaniei. Sub semnul echerului si compasului
de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente majore ale
neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o considerabila cota in
perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie de masoni. Sintagma
este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati apartineau unor
societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov, Chisinau,
Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile pariziene, ii
gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza, Negruzzi si I.C.
Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19 prim-ministri au
fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii. Acum,
Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine, in
perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru Alexandru
Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de Traian
Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai
masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan
Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci
şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie
secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Romancierul nipon Soseki Natsume,
a trăit între anii 1867 - 1916
Detaliu vignetă de pe un calendar francez
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 20.07.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu