1. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos omagiază submarinul
francez Le Redoutable. Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc periferic continuu este
reprezentată silueta de profil spre dreapta a acestui submarin, pe fundalul
unei scări circulare gradate, plutind la suprafața apei și înconjurat de mai
mulți pești. Deasupra submarinului este aplicată pe două rânduri orizontale inscripția: “LE
REDOUTABLE” (Redutabilul), iar undeva în dreapta sunt inscripționate literele
majuscule: “R și F” (inițialele numelui statului francez – Republique
Francaise). Pe revers, în interiorul unui cerc periferic continuu, sunt redate
următoarele reprezentări: mai multe nave din profil plutind, un segment de
ancoră si sub el este marcat anul emiterii monedei: “2014”, încadrat de două ornamente
decorative abia vizibile reprezentând monogramele gravorului monedei și a
monetăriei unde s-a emis moneda. Deasupra, periferic, pe un sector circular,
este aplicată inscripția: ”LES GRANDS NAVIRES FRANCAIS“ (numele seriei – Marile nave
franceze). Sub acest sector este reprezentat gulerul bluzei marinărești tradiționale, și în
centrul acestuia central pe două rânduri este aplicată inscripția: “10 EURO” –
valoarea de circulație a monedei.
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: seria – Marile nave franceze, data
emiterii – 16 iunie 2014, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 37
milimetri, greutatea – 22,2 grame, material compoziție – argint, calitate –
proof și
tiraj – 5000 exemplare.
Le Redoutable este numele primului
submarin cu propulsie nucleară, având la bord 16 rachete balistice cu focos
nuclear de tipul M-20 și un echipaj de 135 persoane, ce a fost construit în
Franța, în șantierul naval de la Cherbourg. Submarinul cântărind peste 9000 de
tone a fost construit după planurile inginerului de armament Andre Gempp. La
lansarea la apă din data de 29 martie 1967 a participat însuși șeful statului
francez, generalul Charles du Gaulle. La data de 1 decembrie 1971 a fost admis
în serviciul activ din Forța Strategică Oceanică a Marinei Franceze, sub comanda
lui Louzeau fiind doat cu rachete balistice nucleare de tipurile: M1, M2 și
M20. Submarinul și armamentul său au costat 90 de miliarde de franci în primii
cincisprezece ani, echivalentul a 90 de miliarde de euro astăzi, ținând cont de
inflație. Operarea navei era asigurată de două echipaje a câte 135 oameni( din
care 15 ofițeri), „Albaștrii” și „Roșii” care conducea pe rând pentru a se
asigura că nava este operațională în orice moment. La 7 octombrie 1991, Le
Redoutable revine la baza portului militar Cherbourg, unde este
dezmembrat. În cursul anului 1993, secțiunea de reactor a fost separată de
restul submarinului și apoi depozitată într-o zonă antiseismică special
amenajată și protejată din zona militară Homet. Pe data de19 ianuarie 1996,
Ministerul Apărării a decis să doneze Le Redoutable Comunităţii
Urbane din Cherbourg pentru a face din acest submarin un obiectiv turistic. Coca
submarinului este realizată din oțel cu limită mare de elasticitate
sudabilă, care îi permitea să se scufunde până la 300 metri . A
fost o navă foarte silențioasă pentru vremea respectivă. În navă era permis
fumatul, ea fiind dotată cu un dispozitiv special pentru depozitatrea și apoi
evacuarea fumului de la țigari. Totuși, pentru a perpetua tradiția
submarinarilor, primul comandant al Redoutable a decis că va fi
interzis să se fumeze la bord, interdicție care există și astăzi în flota de submarine franceze.
2. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos omagiază nava de pasageri Normandie. Pe aversul monedei,
în interiorul unui cerc periferic continuu, este reprezentată silueta de profil ușor spre
stânga a navei, plutind pe apă. Sub burta navei este aplicată inscripția
orizontală: “NORMANDIE” (numele navei) și dedesubt sunt inscripționate literele majuscule: “R și F” (inițialele
numelui statului francez – Republique Francaise). Pe revers, în interiorul unui
cerc periferic continuu, orizontal, între două linii paralele, este aplicată
inscripția: ”LES GRANDS NAVIRES FRANCAIS“ (numele seriei – Marile nave
franceze), peste siluieta a două coșuri de navă. Undeva în dreapta acestora, pe două rânduri orizontale
este marcată valoarea monedei:”10 EURO”, iar jos de tot este marcat anul
emiterii monedei: “2014”, încadrat de două ornamente
decorative abia vizibile reprezentând monogramele gravorului monedei și a
monetăriei unde s-a emis moneda.
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: seria – Marile nave franceze, data
emiterii – 8 iulie 2014, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 37
milimetri, greutatea – 22,2 grame, material compoziție – argint, calitate –
proof și
tiraj – 5000 exemplare.
La
Normandie, denumire inițială – Normandie,
a fost unul dintre proiectele navale majore ale Companiei Generale
Transatlantice, care a căutat să față concurenței și să-și consolideze prezența
pe linia oceanică spre New York. Nava a fost lansată la apă în data de 28
noiembrie 1882 și 30 de ani mai târziu a fost retrasă de la navigație, fiind
vândută pentru casare. Aceasta a fost un prototip al noi generații de nave
mai moderne având tonajul și puterea mai mari. Era o navă cu două coșuri, patru
catarge, 1600 metri pătrați suprafață vele, iar la bord puteau urca mai bine de 1000 de
pasageri. Din dorinta de a imbunatati starea de bine a pasagerilor, a fost si
prima nava a companiei echipata cu iluminat electric (3 dinamo care dădeau
curent electric celor 552 de lampi de la bord). La Normandie parcurgea distanța
Le Havre – New York în 8 zile și 11 ore. Rămânând un prototip, experiența navei
La Normandie a fost valorificată în
construcția a alte patru nave de mare viteză: La Campagne, La Bretagne, La
Bourgogne și La Gascogne. Inițial nava La Normandie a avut lungimea de 140
metri dar în anul 1894 a suferit o
transformare fiind lungită cu încă 4 metri.
3. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos omagiază nava de luptă Soleil Royal. Pe aversul monedei,
în interiorul unui cerc periferic continuu și altuia de forma unui șnur răsucit,
sunt reprezentate două nave din față. Periferic circular, la partea superioară,
este aplicată inscripția: “SOLEIL ROYAL” (Soarele regal), iar undeva la partea
inferioară sunt inscripționate literele
majuscule: “R și F” (inițialele numelui statului francez – Republique
Francaise). Pe revers, în interiorul unui cerc periferic continuu, sunt
reprezentate două vele, pe una dintre ele fiind reprezentat semnul soarelui. În
stânga velelor, pe două rânduri orizontale, este marcată valoarea monedei:”10
EURO” și undeva foarte jos este marcat anul baterii monedei: ”2015”. Deasupra
anului este reprezentat un segment de timonă, iar în dreapta lui
abia se disting două ornamente decorative vizibile
reprezentând monogramele gravorului monedei și a monetăriei unde s-a emis
moneda. Periferic circular, pe partea stângă, pe un sector marcat de cercul
liniar continuu și un șnur răsucit este aplicată inscripția: ”LES GRANDS
NAVIRES FRANCAIS“ (numele seriei – Marile nave franceze).
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: seria – Marile nave franceze, anul emiterii
– 2015, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri,
greutatea – 22,2 grame, material compoziție – argint, calitate – proof și
tiraj – 3000 exemplare.
Soleil Royal (Soarele Regal) a fost o navă de
linie franceză echipată cu
tunuri, ea fiind nava amiralului Tourville. Nava a fost construită între anii
1668 – 1670 în șantierul naval Brest. A fost o navă cu pânze cu deplasament de
1630 tone și o lungime de 61 metri. După lansarea la apă a stat mulți ani
neîntrebuințată în portul Brest. La izbucnirea războiului de nouă ani a devenit
nava amiral a escadrilei Ponant (escadrila Occidentului) fiind echipată cu 112
tunuri și încadrată cu 1200 de oameni. Se spunea că această navă avea cele mai
bune vele și era frumos decorată. Emblema „soarelui” fusese aleasă
de regele Ludovic al XIV-lea ca simbol al său personal. Bătălia de la
Cherbourg a însemnat sfârșitul navei Soarele Regal. În noaptea de 2/3 iunie
1692, a fost lovită de nave inamice și incendiată. Localnicii din Cherbourg au
încercat să o salveze dar totul a fost în zadar. Se spune că din echipajul de
900 de oameni doar unul să se fi salvat. Un model detaliat la scară 1/40 al navei
a fost realizat în anul 1839 de către sculptorul și modelistul francez Jean-Baptiste
Tanneron. Acest model poate fi admirat și astăzi la Muzeul național al
Marinei din Paris.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx________
O INSIGNĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
(Regele Ferdinand al României și regina Maria)
1922 - 100 ani - Încoronarea de la Alba Iulia
Istoria României
Ferdinand I este
unul dintre cei mai importanți regi ai României, personalitatea sa fiind strâns
legată de realizarea Marii Uniri, visul de veacuri al românilor, despre care ne
aducem aminte cu emotie. Om de o vastă cultură, poliglot și botanist pasionat,
Regele Ferdinand a fost sincer devotat românilor, sub domnia sa
înregistrându-se cea mai înfloritoare perioadă a statului românesc modern.
Născut la data de 24 august 1865, Prințul Ferdinand Viktor Albert Meinrad
von Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său nobiliar complet, era de fapt fiul
Principelui Leopold de Hohenzollern-Sigmaringen, fratele mai mare al Regelui
Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege al României. Ferdinand a ajuns
la tron printr-o conjuctură de familie avantajoasă, peste care s-a suprapus și
importanța continuității statului roman sub formă de regat într-un context
politic internațional instabil. Când avea 19 ani a făcut prima sa vizită în
România, ulterior a revenit în Germania pentru a-și desăvârși studiile liceale
și universitare. Anul 1893 l-a găsit absolvind prestigioasa Universitate din
Leipzig si Scoala Superioara de Stiinte Politice si Economice din Tubingen.
Chiar în același an s-a stabilit la Bucuresti pentru a-și îndeplini menirea de
moștenitor al tronului României. El devenise de fapt moștenitor al tronului
Regatului Românie după ce atât tatăl său cât și fratele mai mare au renunțat la
tron. Odată sosit la București, tânărul prinț german se declara cucerit de
flora României, o adevarată provocare științifică pentru un botanist pasionat
cum era Ferdinand. Nu rămâne insensibil nici la frumusețea proverbială a
româncelor, fiind cucerit de Elena Văcărescu. Aventura celor doi idealiști a
fost oprită brusc din considerente politice. Ferdinand a fost nevoit să-și
întrerupă relația cu Elena Văcărescu la intervenția și insistențele Consiliului
de Miniștri al României, care i-a reamintit principelui ca niciun membru al
Familiei Regale nu se poate căsători decât cu femei de sânge regal. Ferdinand
nu are încotro și pe data de 10 ianuarie 1893 se însoară cu Maria de Edinburgh,
nimeni alta decât verișoara sa de gradul trei. Ferdinand și Maria au avut
împreună 6 copii, trei fete și trei băieți. Cel mai mare dintre băieți a
devenit următorul rege al României, Carol al II-lea.La vârsta de 49 ani, Ferdinand
I devine rege al României depunând jurământul solemn și luându-și în fața țării
angajamentul că va fi un "bun român". Ferdinand a iubit România
și poporul roman. Din admirație și respect pentru religia națională a
românilor, Ferdinand renunță la cultul catolic și se botează creștin-ortodox.
Atașamentul și dragostea lui Ferdinand pentru mica și fermecătoarea, la acea
dată, tara din Est nu aveau să se limiteze la acest gest. Istoria menționează
că datorită admirației sale pentru România, Regele Ferdinand avea sa fie
supranumit fie "Lealul", sau "Întregitorul". Visul lui
Ferdinand a fost în egală măsură același cu al românilor - crearea României
Mari. La acea dată Ardealul se afla sub stăpânire austro-ungară, acolo unde
românii nu aveau nici cele mai elementare drepturi. Momentul prielnic s-a ivit
odată cu declanșarea primului război mondial. Deși era german a ales să
acționeze în acel război de partea Antantei (14 august 1916) luptând împotriva
Puterilor Centrale conduse de Germania. La Castelul Hohenzolernilor din Prusia
era mare derută și nemulțumire, Ferdinand a fost renegat iar steagul heraldic
al familiei a fost coborât în doliu. În ciuda entuziasmului și speranțelor
românilor, situația pe front era dezastruoasă, armata română, slab echipată și
înarmata înregistra mari pierderi. Puterile Centrale au ocupat și Dobrogea și
Bucureștiul a intrat sub ocupație germană. Ferdinand și întregul guvern român a
fost nevoit să se refugieze la Iasi. Luptele eroice de la Mărăști, Mărășești și
Oituz, purtate de Armata Română au schimbat cursul evenimentelor. Jertfa și
eforturile românilor au dus la oprirea înaintării germane în Moldova. În
momentul în care bolșevicii au pus mâna pe putere în Rusia și au cerut
instituirea păcii (1918), România se afla înconjurata de armatele Puterilor
Centrale. Regatul Romaniei a fost forțat de Germania să semneze la București un
tratat de pace dezavantajos pentru țara noastră, tratat pe care Ferdinand a
refuzat să-l semneze. Când trupele Triplei Alianței au avansat pe frontul din Salonic
dezmembrând armata bulgară, România a reintrat în razboi. Imperiile Rus și
Austro-ungar se dezintegrau. Avantul militar al trupelor române nu mai putea fi
stopat, eforturile acestora ducând la mult așteptata unire cu Bucovina,
Basarabia si Transilvania. În urma înfrangerii Republicii Sovietice Ungare
conduse de agentul bolșevic Bela Kun, trupele române au ajuns să ocupe
Budapesta, iar Ferdinand se întoarcea ca un învingător în fruntea armatei,
într-un București entuziasmat. În anul 1922, pe data de 15 octombrie, Ferdinand
este încoronat Rege al României Mari la Alba Iulia. Viața politică din timpul
domniei sale a fost dominată de Partidul Național Liberal, condus pe atunci de
frații Ion și Vintilă Brătianu. Unirea cu Ardealul a lărgit, în mod ironic, baza
electorală a opoziției ale cărei partide principale s-au unit în anul 1926
pentru a forma Partidul Național Țărănesc. Regele a fost cu adevărat un
"bun român" așa cum a jurat. Unii istorici îl consideră ca cel mai
strălucit rege, în ciuda faptului că era o persoană relativ timidă și
introvertită. Ferdinand I a fost martorul realizării României Mari cu
provinciile Basarabia, Transilvania și Bucovina de Nord. A înfăptuit
reforma agrară împărțind pământ țăranilor, prioritate având veteranii de război
și familiile celor căzuți în războiul pentru reîntregirea țării. În ciuda
succesului în război și al creării României Mari, Ferdinand se confrunta cu
mari probleme de ordin personal. Fiul său cel mare, prințul Carol al II-lea,
mare amator de lux și desfrâu, trăia o viață scandaloasa, căsătorindu-se
clandestin cu Ioana "Zizi" Lambrino, cu care avea un copil nelegitim.
Prințul a ajuns totuși să se căsătorească cu Elena, fiica regelui Constantin al
Greciei și acest mariaj eșuând repede. Carol fuge cu amanta sa, Elena Lupescu,
la Paris. Regele se vede nevoit să îl desemneze drept urmaș la tron pe
nepotul său, prințul Mihai de România, pe atunci un copil, Carol al II-lea,
tatăl lui Mihai, fiind dezmoștenit de Regele Ferdinand. La doar 62 de ani, după
o domnie ce s-a întins peste 13 ani tumultuoși pentru istoria României,
Ferdinand moare în urma unui cancer de colon, fiind înmormantat la Curtea de
Argeș alături de Regele Carol I și Regina Elisabeta. În timpul scurtei sale
domnii, România a atins un nivel de dezvoltare nemaiîntâlnit până atunci.
Agricultura era o forță, țara noastră fiind supranumită "Grânarul
Europei". S-a dezvoltat comerțul concomitent cu exploatarea zăcămintelor
de petrol, economia țării noastre fiind printre cele mai puternice și stabile
din întreaga lume, totul sub conducerea unui rege care, între problemele
personale și războaiele care au răvășit țara, a găsit totuși timp să se dedice
și știintei și cunoașterii, fiind președinte și protector al Academiei Române
din 1914 până la trecerea sa la cele veșnice (20 iulie 1927). Coroana de oţel a regilor României,
acest simbol al independenţei şi al întregirii ţării, îşi are începuturile în
anul 1881. În acel an, Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice a instituit
o comisie în componenţa căreia, alături de Theodor Aman, se regăseau istoricii
Bogdan Petriceicu Haşdeu, Alexandru Odobescu şi Grigore Tocilescu. Misiunea
fundamentală a acelei comisii a fost aceea de a stabili forma pe care urmau să
o primească însemnele regalităţii, inclusiv coroana regală. Ulterior, Theodor
Aman a fost însărcinat cu desenarea coroanei şi sceptrului primului suveran al
României; schiţa în tuş în care sunt reprezentate însemnele regalităţii se află
în patrimoniul muzeului din Bucureşti care poartă numele artistului, scrie Muzeul
Național de Istorie a României pe pagina de socializare a instituției. Coroana
de oțel a fost folosită pentru prima dată de Carol I cu prilejul încoronării ca
rege şi a proclamării Regatului României în ziua de 10/22 mai 1881. Primul rege
al României şi-a manifestat dorinţa ca această coroană să fie confecţionată la
Arsenalul Armatei, din oţelul unuia dintre tunurile capturate de armata română
în confruntarea cu trupele turceşti la Plevna, în anul 1877. Un fapt care
trebuie amintit este acela că la încoronarea din 1881 coroana de oțel a avut
mai mult un rol simbolic: a fost sfințită, la Mitropolie, pe 9/21 mai, dar
regele Carol I nu a purtat-o! De altfel, încoronarea în sine poate fi
considerată atipică: nu s-a desfășurat în biserica Mitropoliei, ci într-un
spațiu special amenajat în afara acesteia; Mitropolitul Primat și cel al
Moldovei au dat binecuvântarea solemnă, dar suveranul nu a dorit, din motive
religioase (era catolic convins), să fie încoronat și uns de un înalt prelat
ortodox. Gestul său avea și un alt substrat, Carol I dorind să arate că a ajuns
rege prin forțele proprii. Ulterior, coroana de oțel și cea a reginei Elisabeta
au fost aduse, de preşedinţii Corpurilor legiuitoare, în Sala Tronului. În
discursul său, Regele a declarat „…Cu mândrie dar primesc această Coroană, care
a fost făcută din metalul unui tun stropit cu sângele eroilor noştri şi care a
fost sfinţită de biserică. O primesc ca simbol al independenţii şi puterii
României”. În nicio imagine din perioada domniei sale (fie că vorbim de
fotografii, cărți poștale sau alte reprezentări artistice), primul rege al
României nu apare cu coroana de oțel pe cap. Un aspect semnificativ a fi
menţionat este acela că amintita coroană s-a regăsit, încă din prima zi a
proclamării Regatului României şi până în momentul abdicării Regelui Mihai la
30 decembrie 1947, pe stema naţională a ţării noastre. Coroana regală,
respectând normele heraldice, are în compunere un cerc frontal de oţel,
ornamentat cu pietre oblonge, rombice şi perle tot din oţel. În partea
superioară a cercului au fost aplicate opt ornamente mari, sculptate în formă
de frunză (fleuroane), alternate prin opt figuri mai mici având în partea
superioară perle. Din vârfurile fleuroanelor pleacă spre mijlocul coroanei opt
lame înguste, de formă arcuită, împodobite cu mărgăritare, care se unesc
într-un glob în care este montată crucea „Trecerii Dunării”. Toate elementele
coroanei sunt din oţel, chiar şi perlele, numai căptuşeala interioară este din
catifea purpurie.
Majestatea Sa Maria, Regină a României,
Principesă a Romaniei, Principesă de Edinburg și de Saxa Coburg și
Gotha, născută Marie Alexandra Victoria, din Casa de Saxa –
Coburg și Gotha (născută la data de 29 octombrie 1875 în localitatea Eastwell
Park, ducatul Kent din Anglia şi decedată la data de 18 iulie 1938 în Sinaia),
a fost mare prinesă a Marii Britanii şi Irlandei, consoarta regelui Ferdinand
şi regină a României. A fost nepoata reginei Victoria a Marii Britanii. Este
mama regelui Carol al II-lea al României. Viitoarea regină Maria
a României s-a născut pe 3 octombrie 1875, fiind fiica ducelui de Edinburgh,
Alfred, al doilea fiu al reginei Victoria (devenit după 1893 duce de
Saxa-Coburg-Gotha), şi a marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria,
principesă de Edinburgh, s-a căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al
coroanei României, în decembrie 1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953),
Elisabeta (1894 - 1961), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana
(1908 - 1991) şi Mircea (1913 - 1916). Personalitate puternică, femeie
foarte frumoasă, extrem de iubită de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu
adevărat România. În al doilea război balcanic a îngrijit în lagărul de
holerici de la Zimnicea bolnavii întorşi din Bulgaria. Se pare că a avut
un rol important în luarea deciziei României din 1916 de a intra în război
alături de Antantă. Regina Maria a încetat din viaţă pe 18 iulie 1938,
inima ei fiind depusă la Balcic iar trupul în gropniţa domnească de la Curtea
de Argeş. „Înainte de a fi condusă de la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum,
regina a fost salutată de militari cu baionetele înfipte în pământ şi cu patul
armei în sus, gest unic pe care Armata nu l-a oferit niciodată unui alt
om.”
Coroana purtată de regina Maria la încoronarea de pe 15 octombrie 1922 de la Alba
Iulia a fost executată la Paris, de casa de bijuterii „Falize”, după
desenele pictorului Costin Petrescu. Acesta a folosit ca sursă de inspiraţie
coroana purtată de Doamna Elena - Despina (soţia lui Neagoe Basarab, domnitor
al Ţării Româneşti între 1512 şi 1521, fiica despotului sârb Iovan Brancovici),
aşa cum apare ea zugrăvită în tabloul votiv al bisericii episcopale de la
Curtea de Argeş. Braţele coroanei sunt evazate, fiind terminate în vârfuri
cu crini. Coroana este bătută cu pietre scumpe. Pe laterale are câte un
pandantiv, cu câte un disc de care atârnă câte trei şiruri de mărgele,
terminate cu câte o cruce gamată. Pe cele două discuri sunt reprezentate stema
României şi a Marii Britanii (aceasta din urmă ca un omagiu adus originii
britanice a reginei Maria). În vârful coroanei se găseşte o cruce gamată. Din
punct de vedere artistic, coroana aparţine aşa-zisului „stil
1900”. Coroana are aproape 2 kilograme, cu diametrul la bază de 17,5
centimetri şi cu înălţimea de 18 centimetri. În prezent ea este expusă în sala
Tezaur a Muzeului Naţional de Istorie, la Bucureşti. Această coroană a costat
la timpul ei aproximativ 65000 de franci fiind asigurată în prezent pentru suma
de 25 milioane de euro.
Arhiepiscopia Ortodoxă Română Alba Iulia este o unitate ecleziastică a Bisericii Ortodoxe
Române, cu sediul în Alba Iulia şi cu jurisdicţie canonică în judeţele Alba şi
Mureş. Arhiepiscopia de Alba Iulia este urmaşa primei Mitropolii Ortodoxe din
Transilvania, înfiinţată de Mihai Viteazu în capitala în care a ales să
domnească în calitate de Domn al Ţărilor Române Unite. A fost construită
între anii 1921-1922 cu prilejul încoronării regelui Ferdinand I şi a reginei
Maria, eveniment care a avut loc la 15 octombrie 1922. Acest act a fost supranumit
„Întabularea Transilvaniei pe România”, iar biserica „Catedrala Încoronării”.
Se consfinţea astfel, actul istoric de la 1 Decembrie 1918 când aici, prin
voinţa poporului român, s-a făurit România Mare. Întregul ansamblu, Catedrala
şi clădirile aferente, s-a ridicat în partea de vest a Cetăţii Alba Iulia,
străvechiul Apulum roman, sau Bălgradul evului mediu, pe locul vechiului corp
de gardă şi în vecinătatea Platoului romanilor. Construcţia a fost concepută ca
şi o continuare a aşezământului mitropolitan bălgrădean, numit de către Nicolae
Iorga „cel mai trainic şi mai de folos aşezământ al românilor de peste munţi”,
aşezământ la care voievodul Mihai Viteazul a ridicat în anul 1597 o biserică
din zid. Din nefericire aşezământul a fost demolat în anii 1713-1714 de către
Habsburgi, cu prilejul refacerii cetăţii în forma actuală, iar cu materialele
recuperate s-a construit biserica din cartierul Maieri, lângă gară. Pe locul
vechii Mitropolii este ridicată acum în partea de sud-est a cetăţii o biserică memorială
din lemn.Din punct de vedere arhitectonic, întreaga construcţie – Catedrala şi
clădirile înconjurătoare – se integrează în mişcarea realistă iniţiată la
sfârşitul veacului al XIX-lea şi începutul veacului al XX-lea de către un grup
de arhitecţi români în frunte cu Ion Mincu şi Petre Antonescu. Ei stăruiau
pentru reîntoarcerea la formele tradiţionale româneşti. Construcţia este o
sinteză de elemente arhitectonice şi decorative din timpul domnitorilor munteni
Matei Basarab şi Sfântul Constantin Brâncoveanu, simbolizând unitatea poporului
român înfăptuită pentru prima dată de către Mihai Viteazul la anul 1600. Planul
Catedralei este cel al Bisericii Domneşti din Târgovişte, cruce greacă
înscrisă, şi aparţine arhitectului Victor Gh. Ştefănescu. Cu efectuarea
lucrărilor a fost încredinţat inginerul Tiberiu Eremie. Ansamblul
dreptunghiular ce înconjoară Catedrala este alcătuit din două pavilioane mari
la est, unde se găsesc reşedinţa şi administraţia Arhiepiscopiei şi două
pavilioane mici în partea de vest – încadrând clopotniţa înaltă de 58 metri –
în care se află administraţia şi personalul deservent al Catedralei.
Pavilioanele sunt legate între ele prin galerii susţinute de coloane şi arcade
duble, aducând cu cerdacurile aşezămintelor mănăstireşti. Intrarea în biserică
se face printr-un pridvor deschis cu arcade mari sprijinite pe coloane cu
capiteluri. Deasupra portalului, decorat cu motive tradiţionale, se află,
lucrate în mozaic de către pictorul Ion Norocea, icoanele Sfinţilor Arhangheli
Mihail şi Gavriil, iar de o parte şi de alta a intrării, icoanele Sfinţilor
Apostoli Petru şi Pavel şi ale împăraţilor biblici David şi Solomon. În nişele
pridvorului sunt fixate patru plăci din marmură cu inscripţii comemorative ce
ne aduc aminte de patru evenimente importante: Tipărirea pentru prima dată în
limba română a Noului Testament de către Mitropolitul Simion Ştefan la 1648;
Unirea de la 1600 înfăptuită de către Mihai Viteazul; Martiriul lui Horea,
Cloşca şi Crişan, din anul 1785; Refacerea unităţii spirituale şi bisericeşti a
românilor în anul 1948. În pronaos sunt portretele voievodului Mihai Viteazul
şi al Doamnei Stanca. Naosul, impunător prin înălţimea sa, este dominat de
cupola susţinută de patru stâlpi octogonali îmbrăcaţi în plăci de marmură de
Moneasa. Interiorul este împodobit cu pictură în frescă executată după vechea
tradiţie iconografică de către pictorul Costin Petrescu şi ucenicii săi. La
intrare sunt portretele votive ale regelui Ferdinand şi reginei Maria.
Iconostasul din lemn de stejar a fost lucrat de maestrul C.M. Babic, iar
icoanele de pe el pictate de către Ion Norocea. De o parte şi de alta a
iconostasului sunt aşezate icoanele Sfinţilor Ierarhi transilvăneni Ilie Iorest
(1640-1642) şi Sava Brancovici (1656-1683), precum şi ale Cuvioşilor Mărturisitori
Visarion Sarai, Sofronie de la Cioara şi Sfântul Mucenic Nicolae Oprea de la
Sălişte. Hramul Catedralei este „Preasfânta Treime” şi „Sf. Arhangheli Mihail
şi Gavriil”. Biserica este Catedrală episcopală din anul 1975, când s-a
reînfiinţat Episcopia Ortodoxă Română de Alba Iulia, iar în anul 1998 a fost
ridicată la rangul de Arhiepiscopie. Catedrala rămâne, în acelaşi timp, simbol
şi monument al unităţii noastre naţionale, precum şi loc sfânt de pelerinaj.
Insigna - Cupa U.T.C. '84 (schi) (Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi
rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul
U.T.C..
În timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a
numit Uniunea Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost
întemeiată în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică
11,78% din populația României. Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit
înregimentarea tineretului din fabrici, universități, școli, unități militare,
în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al regimului
dictatorial. Tineretul era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și
unui învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a
tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale
partidului. Ideologii comunişti împărtăşeau
credinţa că orice ființă umană poate fi transformată radical în urma unui
intens proces de manipulare prin propaganda de masă. Această credinţă a
comuniștilor era întărită de supoziţii sumbre despre natura umană şi a
societăţii. Exista siguranța că, pe scară largă, la nivel social, utilizând
instrumente coercitive şi de control, omul poate fi schimbat, supus, subordonat,
mai ales tineretul în formare. Marxism-leninismul
amesteca fascinaţia faţă de mulţime cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta.
Acest lucru se observă foarte bine în atitudinea faţă de tineri. Din cauza
legăturilor slabe cu vechiul regim, aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a
„omului nou” şi ca masă de manevră ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită
suspiciune. Reţeaua de organizaţii comuniste s-a întins cu precădere spre
categoriile de populaţie de care regimul îşi lega interesele. Totodată, acestea
erau suspectate ideologic: tinerii, ţăranii, intelectualii, soldaţii şi
muncitorii. După spusele lui Lenin, pentru regimul comunist, aceste organizaţii
aveau menirea de a funcţiona pe post de „curele de transmisie” între Partidul
Comunist şi popor. Stalin a adoptat aceleaşi idei. El considera că, din rândul
organizaţiilor de masă, trebuie să facă parte: asociaţiile fără partid ale
femeilor, organele de presă, uniunile de tineret, sindicatele, cooperativele,
organizaţiile de fabrică şi uzină. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost
constituită după modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea
îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile
regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească
partidului. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după
modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a
tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea
ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea
Tineretului Comunist a fost o organizație de tineri creată de către Partidul
Comunist din România. Prin aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român,
din fabrici, universități, școli, unități militare, în vederea transformării acestuia
într-un susținător fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC, tineretul
român era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și unui învățământ
politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a tinerilor. Aceștia
luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale partidului. În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu
privire la Uniunea Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care
aceasta o juca în rândul tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea Partidului
Comunist Român. Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea organizație care
reușește mereu să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de tineri. Aceștia,
alături de întregul popor, au acţionat pentru afirmarea năzuinţelor de unitate
şi independenţă naţională, de progres social şi prosperitate economică a
patriei.
Schiul este un sport de iarnă care constă în
coborârea unor pante înzăpezite pe schiuri prinse de ghetele echipamentului
individual. El cuprinde mai multe discipline sportive din care amintesc; schi
fond, schi alpin, slalom, sărituri cu schiurile etc.
1877 - Asociația sportivă "Aeronautica" București
Trofeul internațional de navomodele românești
grupa "C" naviga "Amiral Maican"
A.S.Aeronautica a fost o
asociaţie sportivă de aviaţie cu vechi tradiţii din municipiul Bucureşti. În
scopul confirmării şi recunoaşterii calităţii piloţilor români, asociaţia a
organizat în anul 1935 un raid
african cu trei avioane de şcoală peste continentul african , pe traseul: București -
Istambul - Eskisehir - Adana - Alep - Cairo - Wadi Halfa - Khartoum -
Malakal - Juba Kisumu - Nairobi - Dodoma - Mbeya - Mpika - Broken Hill -
Salisbury - Bulavoyo - Pieters - Burg - Johanesburg - Kimberley - Capetown și
retur. Fondurile necesare raidului au fost
asigurate în cea mai mare parte de către Primăria București, care s-a simțit
obligată să patroneze un raid de o asemenea anvergură, în cadrul căruia orașul
București figura atât ca punct de plecare cât și ca punct de sosire. Subsecretarul
de stat al Aerului a asigurat ceea ce era mai important și anume avioanele,
motoarele, piesele de schimb etc Se înţelege că avioanele au fost pilotate de
"crema" aviaţiei române; George Davidescu şi Gheorghe Jienescu,
Alexandru Cernescu și Gheorghe Olteanu; Mihail Pantazi și Anton
Stengher. Reîntoarcerea în țară s-a făcut pe aeroportul Băneasa, unde au
fost întâmpinați de o mulțime de oameni
dar și înalte personalități ale vremii: miniștrii Apărării și al Aerului,
președintele Federației Aeronautice Internaționale, primarul capitalei,
comandantul aviației militare etc.
Generalul
de marină (amiral) Nicolae Dumitrescu-Maican (1846-1902) a
fost un
călărăşean temerar, care la 17 ani a răspuns prezent la
concursul organizat de Ministerul de Război, promovându-l, a urmat
cursurile Şcolii Navale de la Brest, spre a
dobândi cunoştinţele necesare devenirii sale ca ofiţer de
marină, fiind, de fapt, primul ofiţer cu studii de specialitate. După patru ani
de ucenicie în şcoala de marină franceză, ofiţerul a revenit în ţară, unde a
primit comanda singurei nave militare aflate în funcţiune, România. Mai apoi, tânărul căpitan a
condus nava Ştefan cel Mare într-un
marş pe Dunăre, fiind prima navă militară românească ce a acostat la Budapesta.
Întreg anul 1874, a condus Flotila, ocupându-se de dotarea ei cu nave noi, cu
arme sub apă confecţionate în Atelierul Flotilei de la Galaţi. Tot în acest an,
au fost elaborate patru regulamente de bază, ce stabileau îndatoririle
comandanţilor de navă, desfăşurarea serviciului la bord, condiţiile angajării
„amploaiaţilor” civili şi regulile administraţiei şi contabilităţii în Corpul
Flotilei. Când Ţara se pregătea să intre în război, i s-a încredinţat, la 1
aprilie 1877, comanda Flotilei, iar după patru săptămâni, cea a bateriilor de
coastă de la Calafat, baterii care erau încadrate în majoritate cu marinari şi
comandate de ofiţeri de marină. Acesta este considerat ctitorul marinei
militare române iar pentru meritele sale a fost decorat cu Ordinele „Steaua
României” și „Coroana României”.
Jetonul - Restaurantul Transval C.A.Fulga - 30
Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi
care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Produsul
medalistic prezentat aici este un jeton realizat la comanda Restaurantului Transval, este
confecționat din cupru și este de formă
octogonală, cu diametrul maxim de 22,5 milimetri. În centrul câmpului
aversului, în interiorul unui octogon perlat continuu, este aplicată inscripția:
“TRANSVAL” iar deasupra și dedesubtul acesteia sunt niște ornamente decorative
identice. Deasupra și dedesubtul acestui ansamblu grafic, curbat, sunt aplicate
inscripțiile:
“RESTAURANTUL” sus și “C.A.FULGA” jos. . În centrul câmpului aversului, și tot în interiorul unui octogon perlat
continuu, este marcată valoarea: “30”. Nu există informații cu
referire la locația acestui restaurant și modul de folosire a jetonului.
Loja masonică "Fraternitatea Zion"
Produsul medalistic de mai sus este o Medalie a Lojii masonice “Fraternitatea Zion”, emisă în anul 1903, cu ocazia
jubileului de 30 de ani. Ea este opera gravorului român Menahem Carniol Fiul.
Ea este confecționată din bronz aurit, are forma rotundă și diametrul de 32
milimetri, fiind prevăzută cu toartă de prindere la o panglică. Piesa poate fi
admirată în colecția Muzeului Național de
Istorie a României. În interiorul unui cerc perlat exterior este reprezentată
Steaua lui David, în interiorul acesteia fiind reprezentată o riglă orizontală,
ce are deasupra semnul masonic (fi) și dedesubt înscrisul: “C.F.A.” (??). Jos, în dreapta,
este inscripționat numele gravorului – M. Carniol Fiul. Pe
panglică sunt reprezentate de sus în jos următoarele simboluri masonice: triunghi roșu, semicerc galben,
compas albastru, echer verde și jos pe margine două dungi orizontale (roz și
oranj).
Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul
– dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul
– dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără
el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua
în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența, Știința
- Ramurile
de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera
G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și
misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva conceptiei
crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru a realiza o
republica internationala, laica. Este un ferment de stricaciune morala, de
dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca doctrina, ca
organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele „francmason“,
„francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free mason,
francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii
în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi însă:
„societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci
şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie
secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
_______________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Jurist, jurnalist, sociolog și istoric iugoslav
Slobodan Jovanovic, a trăit între anii 1869 - 1958
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 23.07.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu