Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea portugheză REGUENGOS
DE MONSARAZ, o trimitere poștală, o medalie și un ecuson
local pentru pomieri.
Biserica parohială
Castelul
Biserica San Antonio
Arhitectură locală
Trimitere poștală
Medalie locală
Ecusonul local al pompierilor
xxx
O CARICATURĂ DE MIHAI MATEI
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O INSIGNĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Ordinul Meritul Cultural în grad de mare ofițer - ctg.B - Muzică
Ordinul
Meritul Cultural este o decorație acordată
pentru realizări deosebite în domeniul cultural. El a fost înființat
în anul 1931 prin Decretul Regal nr. 2680. Acesta putea fi acordat și
instituțiilor, precum și persoanelor care nu sunt cetățeni ai României,
dar au contribuit la popularizarea culturii românești. Legea nr. 8 din 9
ianuarie 2003 prevede că Ordinul Meritul Cultural este o decorație ce se
acordă atât cetățenilor români și străini, cât și instituțiilor și
așezămintelor publice de cultură din țară și străinătate, pentru talentul și
serviciile deosebite aduse culturii, artei, științei și promovării spiritului
caritabil, prin opere de creație, interpretare și sociale, de impact național. Însemnul Ordinului Meritul Cultural este o cruce cu brațe
egale, confecționată din argint, emailată albastru-violet, având pe avers un
medalion circular pe care este ștanțată stema României. Ordinul Meritul
Cultural face parte din categoria decorațiilor civile pe domenii de activitate
și se prezintă sub două forme cu valoare ierarhică egală: însemnul și rozeta. Ordinul Meritul Cultural cuprinde 4 grade. Ierarhia în
ordine descrescătoare este următoarea: Mare Ofițer; Comandor;Ofițer; Cavaler. Ordinul
Meritul Cultural include 8 categorii, corespunzător activităților specifice și
conexe domeniului cultural. Însemnul ordinului este identic pentru toate
categoriile, dar panglicile sunt specifice fiecărei categorii.
Marvan - Premiul II - ciclism 3 mai 1927
Ciclismul este, în sensul larg al cuvântului, deplasarea
pe sol folosind mijloace de transport puse în mișcare de mușchii
omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de
plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este
condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul
ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții însemnate în
echipamentele de concurs. Printre primii locuitori ai Capitalei, care au
folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati
ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al.
Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri
dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite
bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor
de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera
infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889
“Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in
1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu,
unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor
cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice a
activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”.
Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in
spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul
acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura
usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Jetonul - T.A.P.L. 7 a
(Trustul de Alimentație Publică Locală)
Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Jetonul de
mai sus este confecționat din fier, are forma rotundă cu diametrul de 21
milimetri și are o singură față. Pe partea stângă, superioară și dreapta este
marcată inscripția: “T.A.P.L.7” (Trustul de alimentație publică locală) și la
partea inferioară este marcată litera mică de tipar: “a”. Din categoria Întreprinderilor (trusturilor) de
alimentație publică (locală) au făcut și fac parte; restaurantele, cantinele,
grădinile de vară, berăriile și în general toate localurile unde oamenii puteau
și pot mânca și bea ceva. Aceste unități erau specializate în prepararea și
comercializare bunurilor de consum.
M.L.R. 1880 - 1905 Unire - Virtute (Marea Lojă a României)
Produsul medalistic de mai sus este o Medalie masonică, realizată în anul 1905, cu ocazia
jubileului de 25 de ani a Marii Loji Naționale din România. Medalia este
confecționată din bronz aurit, are forma rotundă cu diametrul de 36 milimetri,
cântărește 18,65 grame și este prevăzută cu o toartă de prindere la o panglică.
Piesa poate fi admirată în colecția Muzeului de Istoria Națională a României.
Pe avers este reprezentată o cunună de laur în interiroul căreia sunt
următoarele simboluri și inscripții:
- la partea superioară – un ochi într-un
triunghi ce emite raze
- la partea inferioară – un compas și un
echer întrepătrunse, având la mijloc litera mare de tipar – G
- compasul este încadrat de numerele 1 și
33, urmate de trei puncte dispuse sub forma unui triunghi echilateral (semnul
graduluii 33)
- deasupra compasului sunt marcate
literele mari de tipar M, L și R, urmate de trei puncte dispuse sub forma unui
triunghi echilateral (semnul gradului 33)
Pe revers este reprezentată o cunună
formată din două crengi de stejar, legate la partea inferioară cu o panglică, în
interiorul căreia se găsesc următoarele simboluri și inscripții.
- o stea în cinci colțuri care emite niște
raze și în centru are o cruce
- o inscripție pe trei rânduri orizontale:
“1880 – 1905 / UNIRE / VIRTUTE” (anii fondării și celebrării lojii și sloganul acesteia)
În
ziua de 8/20 septembrie 1880 majoritatea lojilor din România, aflate sub
obediența unor ordine străine (Marele Ordin al Italiei, Marele Ordin al Franței
sau Marele Ordin Lusitan) au decis unirea lor în cadrul Marii Loji Naționale a
României sub obediența Marelui Ordin al Italiei, constituindu-se Supremul
Consiliu Român pentru gradele înalte (4 - 33). Inițiatorul unificării a fost
Constantin Moroiu (1837 – 1916) ajutat de Ioan T. Ulie (colonel în rezervă 1856
- 1925) și P. Ștefănescu.
Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia,
Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina,
Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza,
Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră
transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai
masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Insigna - Cupa U.T.C.1988 (schi)- (Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută și prin acronim U.T.C.) a fost
organizația de tineret şi rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus
am aplicat stema Uniunii Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul
de membru și drapelul U.T.C.. În timpul Republicii Populare Române,
organizaţia s-a numit Uniunea Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.)
Ea a fost întemeiată în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de
membri, adică 11,78% din populația României. Prin Uniunea Tineretului Comunist
s-a urmărit înregimentarea tineretului din fabrici, universități, școli,
unități militare, în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al
regimului dictatorial. Tineretul era supus unei educații în spiritul
marxist-leninist și unui învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii
individuale a tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult
exagerate ale partidului. Ideologii comunişti împărtăşeau credinţa că orice
ființă umană poate fi transformată radical în urma unui intens proces de
manipulare prin propaganda de masă. Această credinţă a comuniștilor era
întărită de supoziţii sumbre despre natura umană şi a societăţii. Exista
siguranța că, pe scară largă, la nivel social, utilizând instrumente coercitive
şi de control, omul poate fi schimbat, supus, subordonat, mai ales tineretul în
formare. Marxism-leninismul amesteca fascinaţia
faţă de mulţime cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta. Acest lucru se
observă foarte bine în atitudinea faţă de tineri. Din cauza legăturilor slabe
cu vechiul regim, aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a „omului nou” şi ca
masă de manevră ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită suspiciune. Reţeaua de
organizaţii comuniste s-a întins cu precădere spre categoriile de populaţie de
care regimul îşi lega interesele. Totodată, acestea erau suspectate ideologic:
tinerii, ţăranii, intelectualii, soldaţii şi muncitorii. După spusele lui
Lenin, pentru regimul comunist, aceste organizaţii aveau menirea de a funcţiona
pe post de „curele de transmisie” între Partidul Comunist şi popor. Stalin a
adoptat aceleaşi idei. El considera că, din rândul organizaţiilor de masă, trebuie
să facă parte: asociaţiile fără partid ale femeilor, organele de presă,
uniunile de tineret, sindicatele, cooperativele, organizaţiile de fabrică şi
uzină. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după modelul
sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor,
precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea ca, după
terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea Tineretului
Comunist din România a fost constituită după modelul sovietic. Prin această
organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea
acestora în activităţile regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor,
tineretul să servească partidului. Uniunea Tineretului Comunist a fost o
organizație de tineri creată de către Partidul Comunist din România. Prin
aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român, din fabrici, universități,
școli, unități militare, în vederea transformării acestuia într-un susținător
fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC, tineretul român era supus unei
educații în spiritul marxist-leninist și unui învățământ politic. Se încerca
chiar anularea gândirii individuale a tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai
despre realizările mult exagerate ale partidului.
În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu privire la Uniunea
Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care aceasta o juca în rândul
tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea Partidului Comunist Român.
Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea organizație care reușește mereu
să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de tineri. Aceștia, alături de
întregul popor, au acţionat pentru afirmarea năzuinţelor de unitate şi
independenţă naţională, de progres social şi prosperitate economică a patriei.
Schiul este un sport de iarnă care constă în
coborârea unor pante înzăpezite pe schiuri prinse de ghetele echipamentului
individual. El cuprinde mai multe discipline sportive din care amintesc; schi
fond, schi alpin, slalom, sărituri cu schiurile etc.
_______________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Geograful iugoslav Jovan Cvijic,
a trăit între anii 1865 - 1927
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 20.07.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu