1. Banca Belgia, denumire alternativă Hotelul (Casa) Luvru, astăzi Hotelul
Capitol este un hotel istoric de 3 stele, localizat în inima Bucureștiului,
pe celebra Calea Victoriei.
Hotelul are în apropiere cele mai importante atracții
turstice. La mai puțin de 2 minute de mers pe jos se poate ajunge în zona
pietonală a Centrului Vechi, numită și inima distracției bucureștene. Construit
in 1901, hotelul este o legenda vie el purtând semnătura arhitectului Arghir
Culina. Numit în trecut Hotel Louvre, clădirea de 5 nivele adăpostea un
restaurant și o cafenea vestite, loc preferat de întîlnire al multor scriitori,
muzicieni și artiști. Istoria
acestei clădiri începe în anii 1600, când partea aceasta a Podului Mogoșoaiei
(Calea Victoriei) aparținea familiei Cocorăscu. Documentele vremii arată că
bogata familie Cocorăscu a contribuit si la ridicarea Mănăstirii Sărindar. Mai
târziu, familia Cocorăscu a vândut pământurile din jurul mănăstirii lui Ch. I.
Zerlendi, un renumit negustor de cereale care, în anii 1890, a ridicat
propriile cladiri. Mai târziu, Zerlendi, cu ajutorul arhitectului Henri de
Wurmb, a înălțat și a extins proprietatea. Acestă clădire va deveni biroul
Societății de Asigurare “Anker” din Viena. Între anii
1900 și 1905, clădirea este restaurată din temelii sub finanțarea Societății Anonime
Imobiliara. Astfel, clădirea devine cunoscută sub numele de “Casa Luvru”
datorită celebrului “Magasin de Luvru” ce ocupa parterul cladirii. Acest
magazin era renumit pentru mărfurile fine aduse de la Paris. Ziarele vremii ne
arată că între anii 1905 și 1910 în clădire existau mai multe birouri, precum
Clubul Sportiv sau Societatea Scriitorilor Români. Clădirea permitea închirierea
camerelor atât cu ziua, cât și pentru o perioada mai lungă. Societatea Anonimă
de Asigurări “Generala”
își va avea birourile în această
clădire. În februarie 1911, din cauza unui scurtcircuit la “Magasin de Luvru”, întreaga
clădire este mistuită de flăcari. Ziarul “Tribuna” descrie întregul eveniment.
După acest incendiu Hotelul Louvre (sau Luvru – denumirea de atunci a
imobilului) este remodelat şi extins de renumitul arhitect Arghir Culina. Cele
două aripi ale clădirii care corespund fronturilor de străzi sunt racordate
printr-un volum de colţ cilindric, vertical, acoperit cu o cupolă decorată.
Prin acest volum, arhitectul rezolvă şi aparatul de intrare, modificat astăzi
faţă de imaginea iniţială, alături de o bună parte din parter. Faţada este
realizată din trei registre principale, cel median şi cel superior fiind
împărţite în câte două registre secundare fiecare. Registrul median are rolul
de a dizolva gradual desenul de bosaj al faţadei, astfel încât acesta devine
aproape insesizabil pentru subregistrul median superior, dominat de pilaştri
angajaţi de ordin colosal. Faţada care închide piaţa Fântânii Sărindari (Piaţa
Tricolorului), paralelă cu Hotelul Bulevard are registrul superior împărţit
diferit decât cel al faţadei dinspre Calea Victoriei, micşorând mansarda la un
singur nivel şi înălţând astfel suprafaţa faţadei. Silueta eclectică a
hotelului Capitol rămâne aproape neschimbată, cu excepţia parterului desigur,
vechi de 100 de ani. În timpul primului război mondial, orașul s-a aflat sub
ocupație germană și întreaga zonă a fost tapetată de insemne germane. Hotelul
Luvru a fost ocupat de trupele germane. Mai tâziu, sub arhitectul Paul Smărăndescu,
în anul 1921, clădirea devine Banque Belge pour l’Etranger. Banque Belge pour
L’Etranger, înființată în anul 1921, a jucat cel mai mare rol dintre toate
celelalte sucursale de bănci străine, prin importantele capitaluri de
exploatare pe care le-a lansat pe piața românească. În martie 1929, Banque
Belge pour l’Etranger din Bruxelles a cedat sucursala și agenția ei din România
Băncii Comerciale care, prin această preluare, a centralizat toate interesele
capitalului belgian din Romania. Clădirea Luvru devine locul preferat de întâlnire
al protipendadei bucureștene odată cu deschiderea renumitei Café Royal, la
parterul clădirii, în anul 1935, devenind astfel locul preferat de întâlnire al
scriitorilor și artiștilor renumiți ai orașului. Celebra Café Royal se închide în anul 1945, în
timpul celui de-al doilea razboi mondial, când clădirile vecine sunt distruse
complet de bombele lansate, și Hotel Luvru este serios avariat. În anul 1950 clădirea
devine sediul Uniunii Centrale a Cooperativelor de Consum- CENTROCCOP. În anul 1976
clădirea se închide și, după drastice renovări și modernizări, se redeschide
publicului sub numele de “Hotel Capitol”. Astazi, Hotel Capitol își primeste
oaspeții într-un decor modern, dar care încă păstrează cu atenție urmele
istoriei și lunga tradiție a locului.
2. Banca
"Berkowitz" din municipiul București a funcționat
în casele cu același nume construite în anul 1880 și renovate după anul 1900,
situate pe Strada Lipscani, nr. 12, sector 3, la întretăierea cu strada
Smârdan.
Casa a fost construită în 1881 pentru Ioan Pascu, primul proprietar al
acestei frumoase capodopere arhitecturale, însă cei care au locuit-o până în
momentul confiscării sale de către Partidul Comunist au fost membrii familiei
Berkowitz. Leonid Berkowitz, bancher aflat într-o deplină expansiune, a
cumpărat reședința în 1903 și a modificat-o la interior și exterior pentru a o
adapta nevoilor familiei sale. Cunoscută figură în mediul de afaceri al
secolului XIX, Leonid Berkowitz pune bazele unei afaceri prospere în primii ani
de domnie ai lui Carol I, înființând o casă de împrumut care îi poartă numele. Mai
multe despre banca Berkowitz aflam de la publicistul francez Frédéric Damé in
cartea Bucarest en 1906. El spune: „Banca L.Berkowitz, condusă azi (anul 1906) de frații
Elly, Adolph și Max Berkowitz, ca proprietari, a fost înființată în anul 1880
de Leon Berkowitz tatăl, care, la început, nu făcea decât operațiuni de scont,
însă datorită progresului acestor opreațiuni, a înființat banca și s-a asociat
cu fiii săi, Elly, Max și Adolph Berkowitz, pe care i-a condus până în anul
1903, când s-a retras pentru a ceda conducerea celor trei asociați de astăzi”. Banca
Berkowitz este învăluită într-o oarecare măsură de o tentă de mister, deoarece
aceasta nu figurează pe listele oficiale ale anuarelor cu profil economic.
Probabil acest lucru se datorează faptului că banca era de dimensiuni mici și
serviciile oferite erau restrânse. Cu toate ca Banca Berkowitz a fost
respectată reușind cu succes să treacă peste anii primului război mondial,
ulterior nu a mai făcut față noilor cerințe ale pieței și a dat faliment (anul 1939).
Mărturia băncii înfloritoare care a existat odată este păstrată cu putere de
către palatul din București, care a fost martor la toate aceste evenimente. El
a servit ca sediu bancar și ca reședință pentru un bancher nobil, care a luptat
toată viața pentru aspirațiile sale. Palatul, declarat monument istoric, s-a
modelat și s-a adaptat fiecarui veac. Maretia clădirii este purtată în ziduri,
în istoria sa și în efortul pe care oamenii îl depun pentru ca el să
dăinuiască. Mareția lui se află în sufletele celor care îl îngrijesc, în cei
care îl țin viu prin artă și cultură. Astăzi aici au loc evenimente selecte,
evenimente corporate, private, de lux și lansări.
3. Banca
Chrissoveloni din București este un monument istoric situat pe Strada Lipscani, la nr.16, lângă fosta Bancă Generală Romană, aflat acum
în patrimoniul BNR.
Clădirea fostei bănci Chrissoveloni a fost construită în
perioada 1923-1929 după proiectul arhitectului George Matei Cantacuzino. Un al
doilea corp de clădire a fost ridicat pe strada Stavropoleos nr. 7 după
planurile arhitectului August Schmiedigen. Astfel, clădirea a fost concepută cu
2 intrări, cea din str. Lipscani fiind destinată clienților băncii, iar cea de
pe str. Stavropoleos, era destinată angajaților. Între cele două există o diferență
de nivel cea din str. Stavropoleos fiind mai înaltă. Nicolae Chrissoveloni (bancher grec) a vrut să facă cea mai
modernă clădire de bancă din acea perioadă și a reușit să o facă foarte
modernă, dar, în același timp, a vrut să fie și foarte frumoasă și, pentru
asta, a modificat de multe ori proiectul de arhitectură și a intervenit chiar
și în timpul lucrărilor de constructie.A realizat o Sala Florentină superbă, o
Sala Bizantina foarte frumoasa și un apartament pentru el. În anul 1929,
imediat după finalizarea construcției, la Paris a fost publicat un album cu 64
de planșe, intitulat „Palais de la Banque Chrissoveloni, Bucarest, G.M.
Cantacuzene”, în care arhitectul George Matei Cantacuzino afirmă că a conceput
un palat a cărui funcție, în viziunea sa, era una strict utilitară. Două poze
alb negru din acest album sun postate și în acest articol (bucătăria și
intrarea în Sala de Consiliu).
La subsolul pe 2 niveluri se aflau seifurile
băncii, la parter ghișeele de relații cu publicul și birourile funcționarilor,
la etajul 1 birourile directorilor de rang mai mic, la etajul 2 era biroul lui
Chrissoveloni și alte săli de întâlniri iar la ultimile etaje au fost
construite o cantină, dotată cu bucătărie, cămară proprie și sală de mese, o
sală de sport cu vestiare, o frizerie, etc. Palatul Chrissoveloni a fost
cumpărat de Banca Națională a României în momentul când Banca Chrissoveloni era
în prag de faliment (anul 1933) și activitățile i-au fost mutate, până în 1948,
în Palatul Suțu, azi Muzeul Municipiului București. După anul 1990, palatul a
fost restaurat sub coordonarea arhitecților Gabriel Tureanu, Constantin Rulea,
Aurel Ioncică și Eliodor Popa. Acest edificiu,
care si-a păstrat de-a lungul deceniilor întreaga valoare funcțională și
artistică, este, în prezent, sediul compartimentului de Supraveghere bancară al
Băncii Naționale, precum și al Sucursalei municipiului București a BNR. Banca
Chrissoveloni şi-a stabilit iniţial sediul în Galaţi ca o sucursală a unei
întreprinderi cu acelaşi nume din Constantinopol. După Războiul de Independenţă
şi proclamarea regatului în 1881, s-a mutat la Bucureşti, fiind condusă de Nicolae
Chrissoveloni fondatoul băncii. La data de 3 iunie 1920 s-a transformat în
societate anonimă română pe acţiuni cu denumirea Banca Chrissoveloni S.A.R..
Aceasta a fost titulatura sub care a funcţionat până la lichidarea sa în 1950.
Printre membrii Consiliului de Administraţie al băncii au fost: principii D.
Ghica şi D. Şutzu, Gr. Gh. Duca, Grigore Cafencu, N. G. Caramfil etc. Prin
Legea naționalizării din anul 1948 banca a fost desființată și pânî în anul
1950 lichidată complet.
4. Banca Generală Română (BGR) a fost o instituție bancară care a funcționat în
vremea primului război mondial, iar sediul acesteia a fost pe strada Lipscani
din București, vis a vis de intrarea principală în vechiul palat al Băncii
Naționale Române.
Imediat după intrarea României în primul război mondial,
armata română a înregistrat victorii pe frontul din Transilvania, dar după
regruparea forțelor inamice ofensiva asupra Bucureștiului nu a mai putut fi
ținută în frâu, ceea ce făcut ca autoritățile române să se refugieze la Iași,
astfel că și Banca Națională cu capital în totalitate privat, și-a instalat
sediul tot la Iași. La București a continuat să funcționeze doar o sucursală
care a fost împuternicită să efectueze numai operațiuni speciale limitate.
Starea de război și ocuparea de către inamic a unei importante din teritoriul
național au dereglat complet mecanismele vieții economice.
Circulația monetară
a fost afectată profund, iar după intrarea trupelor germane în București,
acest palier al vieții economice a cunoscut o nouă lovitură: emiterea unui nou mijloc de
plată de către Banca Generală
Română (bancă cu capital german). Noua monedă, care a purtat tot denumirea de
leu, a fost instituită printr-o ordonanță a Comandamentului Militar German prin
care Banca Generală Română era însărcinată cu aprovizionarea cu mijloace de
plată a teritoriilor ocupate. Astfel Băncii Generale Române i s-a atașat o
secție de emisiune, încălcându-se legislația care prevedea dreptul exclusiv de
emisiune al Băncii Naționale. Ca urmare a acestei acțiuni președintele
Consiliului de administrație al Băncii Generale Române, Theodor Rosetti, fost
guvernator al BNR, a demisionat în semn de protest. La conducerea secției de
emisiune ocupanții au numit altă conducere: O.Petersen – unul dintre directorii BGR și Lehman – căpitan de cavalerie din
Regimentul 10 Husari. Chiar de-a doua zi au început să soseacă la București
pachete cu noile bancnote tipărite la Berlin.
Trebuie spus că la
acea vreme pe teritoriul României circulau mai multe bancnote; românești – emise de BNR, românești – emise de BGR, austro-ungare și rusești
(2 tipuri). După război a urmat o lungă și grea perioadă de unificare monetară. Pentru informare suplimentară citiți
următorul material;
http://www.academia.edu/2022213/Emisiunile_de_bancnote_ale_Bancii_Nationale_a_Romaniei_in_perioada_1896-1929
5. Banca Marmorosch, Blank & Co a fost o veche bancă românească
înființată în anul 1848 de către Iacob Mamrorosch, într-o căsuță mică de
pe strada Lipscani. La data de 1 ianuarie 1864 acesta s-a asociat cu Mauriciu
Blank și au pus bazele noii bănci , cu numele consacrat.
Sediul central al
băncii era situat în municipiul București. În anul 1877, Banca Marmorosch,
Blank & Co. a finanțat guvernul român în campania militară pentru obținerea
Independenței de stat, iar ulterior a acordat fonduri statului român pentru
construcția mai multor căi ferate (Buzău-Mărășești, Iași-dorohoi, Râmnicu
Vâlcea – Câineni) participând și la străpungerea tunelului de la Barboși
(1882), canalizarea orașului București, precum și modernizarea portului
constanța. Primele încercări de participare industrială se materializează prin
participarea la fabrica de hârtie Letea din Bacău și la cea
din Scăieni, la fabrica de zahăr de la Chitila, la fabrica de încălțăminte
și furnituri militare M.Th. Mandrea din București și la fabrica de ciment de la
Brăila, deschisă în colaborare cu I.G. Cantacuzino în anul 1889.
În anul
1905 banca a fost transformată în societate pe acțiuni, cu un capital
social de 8 milioane lei, ulterior capitalul fiind majorat la 125 milioane de
lei. Banca avea relații de
afaceri cu puternice grupări bancare germane, austriece, franceze și americane,
fiind folosită de către acestea drept canal principal pentru pătrunderea
capitalurilor occidentale în economia României. În anii
1920 Banca Marmorosch Blank era cea mai puternică bancă comercială din
România, având 25 de sucursale în Regat și patru în străinătate (Paris,
Istanbul, Viena și New York). Totodată banca controla circa 115 firme prin
intermediul cărora era puternic legată de marile companii din fosta tabără a
Aliaților din primul război mondial (Marea Britanie, SUA, Franța) dar menținea
în paralel și legături mai vechi pe care le avea cu bănci din tabăra opusă,
precum Pester Ungarische Kommerzial Bank și Darmstdater Bank. În
decembrie 1916, prim-ministrul Ion I.C.Brătianu i-a cerut
părerea în legătură cu trimiterea tezaurului românesc la Moscova. Bătrânul
bancher l-a sfătuit să nu-l trimită sub nici o formă în Rusia, susținând că e mai sigur să fie trimis în Anglia. La replica lui Brătianu că ar
trebui plătită o primă de asigurare de 10 milioane lei aur, Mauriciu Blank ar
fi replicat: „Consider că într-o vreme când se prăpădesc miliarde prin
război, o primă de asigurare chiar de 10 milioane pentru tezaurul țării noastre
nu este exagerată". Ca urmare a crizei economiei mondiale
din anul 1930 Banca Marmorosch Blank a intrat în incapacitate de
plată și nu a mai putut face față cererilor de restituire a depozitelor,
intrând în stare de faliment. Banca Națională a României a intervenit
puternic pentru a o salva, preluându-i debite insolubile și acordându-i credite
preferențiale. Ulterior Banca Marmorosch & Blank a obținut concesiunea
pentru desfacerea de tutun și sare, care au fost până atunci monopolul exclusiv
al Statului. Firma Discom, cea care a preluat, în numele băncii, monopolul
statului în domeniul tutunului și țigărilor, s-a angajat să achite creditul
acordat de către BNR într-un termen de 14 ani. Banca Marmorosch & Blsnk a
reușit astfel să se mențină până în anul 1948 (anul împlinirii a 100
de ani de la înființare), când a fost naționalizată.
Palatul Băncii Marmorosch & Blank poate fi admirat și astăzi în sectorul 3 al capitalei, strada
Doamnei, nr. 2-6, el fiind construit între anii 1915-1923, de către Anghel
Saligny, după planurile arhitectului Petre Antonescu. Edificiul este construit
într-o tendință neoromânească formată din mai multe stiluri: bizantine, gotice,
moldovenești. În interior, palatul este decorat în stilul Art Nouveau și Art
Deco de către Cecilia Cuțescu - Ștorck. În anul 1993, după un proiect al
arhitectului Tiberiu Boitan, clădirea a fost extinsă spre centrul vechi.
6. În Momentele și Schitele lui Ion Luca Caragiale, dar
și multe alte scrieri vechi se spune clar că Beraria Gambrinus se afla
(aproximativ) vis a vis de vechiul Teatru Național și Hotelul Continental.
De
fapt beraria Gambrinus s-a aflat la parterul unui imobil cu două etaje de pe
panta străzii Ion Câmpineanu. Se pare că patronul acestei berării ar fi fost
însuși dramaturgul Ion Luca Caragiale. Iată ce se scrie într-un articol despre
berăriile bucureștene: "CARAGIALE, BERARUL. O altă berărie cu nume
cunoscut este Gambrinus. Prima cu această denumire se afla pe strada Câmpineanu
la nr. 4, încă din 1901, unde patron era Caragiale. În 1906 se asociază şi cu
Grigoraş Dinicu. Acest lucru a făcut ca berăria Gambrinus să ajungă un adevărat
“rai” al muzicii lăutăreşti. După plecarea lui Caragiale la Berlin nu se mai
ştie cine a condus berăria… Prin 1926, fabrica Luther devine proprietara
localului, dar cum se proceda pe atunci, îl concesionează. Astfel, fraţii
Ionescu, bucătari fiind, reuşesc să readucă spiritul perioadei de început a
berăriei. În plus, vara se organizează o grădină iar pe trotuar se puneau încă
o duzină de mese de tablă. Pe estradă, mai ales iarna, aveau loc tot felul de
concerte susţinute de către Grigoraş Dinicu, Jean Marcu, Jazzul Albaharz. Unele
dintre aceste spectacole erau transmise în direct la radio. Totul a luat
sfârşit în 1940-1941, când a fost demolată.” Actuala
berărie Gambrinus, de pe bulevardul Regina Elisabeta, a fost inaugurată în anul
1941, fiind situată la parterul hotelului Cișmigiu, fost Palace. A nu se
confunda cu vechea berărie Gambrinus (cea de la începutul secolului).
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O INSIGNĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Ordinul Meritul Cultural în grad de cavaler - ctg. B - muzică
Prin cultură la libertate 1931 - 1961 - 2000
Ordinul
Meritul Cultural este o decorație acordată
pentru realizări deosebite în domeniul cultural. El a fost înființat
în anul 1931 prin Decretul Regal nr. 2680. Acesta putea fi acordat și
instituțiilor, precum și persoanelor care nu sunt cetățeni ai României,
dar au contribuit la popularizarea culturii românești. Legea nr. 8 din 9
ianuarie 2003 prevede că Ordinul Meritul Cultural este o decorație ce se
acordă atât cetățenilor români și străini, cât și instituțiilor și
așezămintelor publice de cultură din țară și străinătate, pentru talentul și
serviciile deosebite aduse culturii, artei, științei și promovării spiritului
caritabil, prin opere de creație, interpretare și sociale, de impact național. Însemnul Ordinului Meritul Cultural este o cruce
cu brațe egale, confecționată din argint, emailată albastru-violet, având pe
avers un medalion circular pe care este ștanțată stema României. Ordinul Meritul
Cultural face parte din categoria decorațiilor civile pe domenii de activitate
și se prezintă sub două forme cu valoare ierarhică egală: însemnul și rozeta. Ordinul Meritul Cultural cuprinde 4 grade.
Ierarhia în ordine descrescătoare este următoarea:
Mare Ofițer; Comandor;Ofițer; Cavaler. Ordinul
Meritul Cultural include 8 categorii, corespunzător activităților specifice și
conexe domeniului cultural. Însemnul ordinului este identic pentru toate
categoriile, dar panglicile sunt specifice fiecărei categorii.
Marvan - Premiul III - 8 mai 1927 (ciclism)
Ciclismul este, în sensul larg al cuvântului, deplasarea
pe sol folosind mijloace de transport puse în mișcare de mușchii
omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de
plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este
condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul
ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții însemnate în
echipamentele de concurs. Printre primii locuitori ai Capitalei, care au
folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati
ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al.
Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri
dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite
bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor
de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera
infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889
“Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in
1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu,
unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor
cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice a
activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”.
Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in
spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul
acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura
usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Jetonul - Societatea națională de cruce roșie - România
Donează pentru Banca de Alimente!
Hrănește un vis, o lume fără foame!
Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa de mai
sus a fost confecționată la comanda Societății Naționale de Cruce roșie din
România și are caracter publicitar. Piesa este confecționată din material
plastic de culoare albă, are forma rotundă și diametrul de 28 milimetri. În
centrul câmpului aversului este reprezentată o cruce roșie, înconjurată de două
cercuri concentrice continui, în interiorul cărora este marcată inscripția:
“SOCIETATEA NAȚIONALĂ
DE CRUCE ROȘIE * ROMÂNIA*”. În centrul câmpului reversului este reprezentat un
pachet cu alimente, cu o cruce roșie stilizată, pe care scrie: “BANCA DE
ALIMENTE”, totul într-un
cerc periferic continuu. Periferic marginal este marcată inscripția: “Donează
pentru Banca de Alimente! Hrănește un vis, o lume fără foame!”
România
a devenit Parte semnatară la prima Convenție de la Geneva din anul 1864 și a
ratificat-o în anul 1874. Doi ani mai târziu, la data de 4 iulie 1876, a luat
ființă Societatea Crucea Roșie din România și și-a început
activitatea în actualul sediu al Spitalului Colțea din București. Printre
semnatarii actului de înființare a Crucii Roșii Române, se regăsesc importante
personalități ale vremii: Nicolae Cretzulescu, George Gr. Cantacuzino, C.A.
Rosseti, Ion Ghica, Dimitrie Sturza, Gr.G. Cantacuzino și Dr. Carol
Davila. Sus am postat logo-ul Societății de Cruce roșie din România precum
și un Carnet de membru elev al Crucii roșii a Republicii Populare Române
din anul 1963.
Primul președinte al Crucii Roșii Române a fost Prințul
Dimitrie Ghica, în perioada 1876-1897.
La nici trei săptămâni de la înființare, în ziua de 20 iulie
1876, prima ambulanță a Crucii Roșii Române a plecat într-o misiune umanitară
pe frontul sârbo-turc de la sud de Dunăre. Pe baza solidarității ce unește
Societățile Naționale surori, prima misiune a Crucii Roșii Române avea menirea
de a acorda ajutor medical militarilor răniți, indiferent de tabăra din care
făceau parte. Sus am postat poza lui Dimitrie Ghica și un Brevet de soră
infirmieră voluntară din anul 1942.
Deasupra am postat o Diplomă de Post școlar fruntaș de
Cruce roșie, din anul 1960.
Sus
am postat o Diplomă "Gata pentru apărarea sanitară" a Crucii
roșii a Republicii Populare Române din anul 1958.
Sus am postat un Carnet de Medic evidențiat în munca
medico-sanitară din anul 1960.
Monotreimea universală - Nimic fără Dumnezeu!
Din marele totul, în totul micul - Nimic fără minte! Na-tu-ra
Produsul medalistic de mai sus este o Medalie comemorativă, Societatea francmasonică “Monotreimea
Universală”, ce a fost gravată de Menachem Carniol în anul 1912. În centrul
câmpului aversului este reprezentată Steaua lui David, din două triunghiuri
echilaterale suprapuse. Pe laturile unui triunghi este scris de la stânga la
dreapta: “NIMICV FĂRĂ D-ZEU”
iar pe colțuri sunt marcate literele P, I și A. Pe colțurile celuilalt triunghi sunt redate litera O și
câte o stea (floricică). Steaua lui David are în centrul litera D, care emite
niște raze și per total este înconjurată de multe stele (floricele). Steaua
este încadrată de numerele 19 și 12 care împreună marchează anul emiterii
medaliei, iar dedesubt sunt două litere mari de tipar G și G. În câmpul central
al reversului este redat un triunghi pe laturile căruia este marcată
inscripția: “NIMIC FĂRĂ
MINTE” iar pe colțuri fiind marcate litere I, S și V. În centrul triunghiului
este reprezentat un triunghi mai mic ce radiază lumină, încadrat de înscrisul:
“CI VI LI SA TIA”. Triunghiul mare este încadrat de stele (floricele) și înscrisul: “NA TU RA”.
Periferic, între două cercuri
continue, este marcată inscripția: “DIN MARELE TOTU ÎN TOTUL MICU”.
Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia,
Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina,
Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza,
Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră
transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii.
Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine,
in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan
Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde. Insigna - Cupa U.T.C. 1988 (schi) (Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută și prin acronim U.T.C.) a fost
organizația de tineret şi rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus
am aplicat stema Uniunii Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul
de membru și drapelul U.T.C..
În timpul Republicii Populare Române,
organizaţia s-a numit Uniunea Tineretului
Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul 1922. În
anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din populația României.
Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit înregimentarea tineretului din
fabrici, universități, școli, unități militare, în vederea transformării
acestuia într-un susținător fidel al regimului dictatorial. Tineretul era supus
unei educații în spiritul marxist-leninist și unui învățământ politic. Se
încerca chiar anularea gândirii individuale a tinerilor. Aceștia luau
cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale partidului. Ideologii comunişti împărtăşeau credinţa că orice ființă
umană poate fi transformată radical în urma unui intens proces de manipulare
prin propaganda de masă. Această credinţă a comuniștilor era întărită de
supoziţii sumbre despre natura umană şi a societăţii. Exista siguranța că, pe
scară largă, la nivel social, utilizând instrumente coercitive şi de control,
omul poate fi schimbat, supus, subordonat, mai ales tineretul în formare. Marxism-leninismul amesteca fascinaţia faţă de mulţime
cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta. Acest lucru se observă foarte bine în
atitudinea faţă de tineri. Din cauza legăturilor slabe cu vechiul regim,
aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a „omului nou” şi ca masă de manevră
ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită suspiciune. Reţeaua de organizaţii
comuniste s-a întins cu precădere spre categoriile de populaţie de care regimul
îşi lega interesele. Totodată, acestea erau suspectate ideologic: tinerii, ţăranii,
intelectualii, soldaţii şi muncitorii. După spusele lui Lenin, pentru regimul
comunist, aceste organizaţii aveau menirea de a funcţiona pe post de „curele de
transmisie” între Partidul Comunist şi popor. Stalin a adoptat aceleaşi idei.
El considera că, din rândul organizaţiilor de masă, trebuie să facă parte:
asociaţiile fără partid ale femeilor, organele de presă, uniunile de tineret,
sindicatele, cooperativele, organizaţiile de fabrică şi uzină. Uniunea
Tineretului Comunist din România a fost constituită după modelul sovietic. Prin
această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi
implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea ca, după terminarea
studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea Tineretului Comunist din
România a fost constituită după modelul sovietic. Prin această organizaţie se
reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea acestora în
activităţile regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor, tineretul să
servească partidului. Uniunea Tineretului Comunist a fost o organizație
de tineri creată de către Partidul Comunist din România. Prin aceasta se
urmărea înregimentarea tineretului român, din fabrici, universități, școli,
unități militare, în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al
regimului dictatorial. În cadrul UTC, tineretul român era supus unei educații
în spiritul marxist-leninist și unui învățământ politic. Se încerca chiar
anularea gândirii individuale a tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai despre
realizările mult exagerate ale partidului. În
mai toate scrierile din perioada comunistă, cu privire la Uniunea Tineretului
Comunist, se evidenția importanța pe care aceasta o juca în rândul tuturor
tinerilor. UTC se afla sub conducerea Partidului Comunist Român. Conducerea
comunistă aprecia UTC ca fiind acea organizație care reușește mereu să-și
găsească loc în fruntea luptei maselor de tineri. Aceștia, alături de întregul
popor, au acţionat pentru afirmarea năzuinţelor de unitate şi independenţă naţională,
de progres social şi prosperitate economică a patriei.
Schiul este un sport de iarnă care constă în
coborârea unor pante înzăpezite pe schiuri prinse de ghetele echipamentului
individual. El cuprinde mai multe discipline sportive din care amintesc; schi
fond, schi alpin, slalom, sărituri cu schiurile etc.
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Erudit om de știință și cultură nipon
Yukichi Fukuzawa, a trăit între anii 1835 - 1901
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 23.07.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu