1. Podul Çanakkale 1915
din Turcia este în prezent cel mai lung pod suspendat din lume, fiind construit
peste Strâmtoarea Dardanele, frontieră naturală între Europa şi Asia.
Podul
face parte din autostrada O6 și leagă între ele localitățile turcești Lapseki și
Sutluce. Podul Çanakkale 1915, lung de 4,608 kilometri şi cu o distanţă de 2023
metri între cei doi piloni (distanţa nu este întâmplătoare, în anul 2023 se
aniversează centenarul independeţei Turciei), este primul care se întinde peste
această strâmtoare de circa 60 de km care leagă Marea Egee de Marea Marmara. Podul este încărcat de simbolistică: cele două piloni ai
podului sunt vopsiți în alb și roșu (culorile drapelului Turciei), iar distanța
dintre piloni este de 2023 metri (în anul 2023 este centenarul independenței
naționale a Turciei). Construcția podului a început în martie 2018 de către un
consorțiu de companii sud coreene și turcești ce se numea Limak-Daelim-SK-Yapi
Merkezi, și a costat 3,1 miliarde de euro. Podul a fost proiectat de danezii de
la “Cowi A/S” în parteneriat cu compania sud-coreeană “Pyunghwa”. Partea
carosabilă a podului are lățimea de 45,06 metri și dispune
de 6 benzi de circulație pe două sensuri. De-a lungul podului între benzi
există un spațiu liber pentru a permite trecerea vântului excesiv, încetinind
astfel balansarea podului. Deoarece zona este puternic seismică podul a fost
proiactat să reziste la 9- 10 grade pe scara Richter. Pentru rezistență
seismică s-a recurs la construirea unor fundații imense, de apropae 50 metri adâncime
pentru pilonii podului, fiecare fundație cântărind peste 60000 tone ăn beton
armat.Acest pod se constituie ca o nouă cale de legătură dintre Europa și Asia
pe lângă: Podul martirilor din 15 iulie, Podul Fatih Sultan Mehmet, Podul Yavuz
Sultan Selim, Tunelul feroviar Marmaray și Tunelul Eurasia. Taxa te tecere a
noului pod este de 12,22 euro. Podul Canakkale 1915 scurtează drumul cu mașina
către Antalya și optimizează transporturile de mărfuri din zonele Bursa și
Izmir către Europa. Acest pod reduce timpul
de călătorie între Europa și Asia la doar 6 minute, comparativ cu 30 minute cât
dura călătoria cu feribotul.
Lucrarea, care a costat
în total 2,5 miliarde de euro, se adaugă altor trei poduri din Istanbul care
leagă cele două continente şi va permite conectarea Traciei de Est de Anatolia,
ocolind Istanbulul. Pănă la inaugurarea
Podului Canakkale 1915, românii care alegeau una dintre stațiunile turcești de
top de la Marea Egee, pentru a ajunge cu mașina trebuiau să treacă cu bacul
Strâmtoarea Dardanele
2. Casa Vicens din orașul Barcelona – Spania, este o construcție veche dar foarte frumoasă și
astăzi, pe care nu te mai saturi să o privești.
A fost construita între anii 1883
-1885 de către renumitul Antoni Gaudi la vârsta de 31 de ani drept o casă de vacanță pentru familia Vicens. Edificiul este situat pe
bulevardul Carrer de les Carolines și
ilustrează primele tendințe din arta lui Gaudi. Fiind
o comandă a brokerului spaniol Manuel Vicens i Montane (1836-1895), este una
dintre primele opere ale lui Gaudi și una dintre primele clădiri care au încurajat evoluția modernismului în Catalonia și
Europa (viitorul stil Art Nouveau). Configurația curentă a casei și a grădinii
este un rezultat al multor schimbări și transformări care au împarțit edificiul
în 3 parti distincte: structura originală de secolul al XIX-lea (realizată de Gaudi),
anexele din anul 1925 construite de Joan Baptista Serra și grădinile din împrejurimi.
Acestea din urma au inspirat interioarele Casei Vicens care a fost gandita
initial ca o resedinta privată. De vreo 20 de ani, cladirea a intrat in
Patrimoniul Mondial UNESCO, alaturi de celelalte constructii ale lui Gaudi și a
fost deschisă ca un muzeu. În Casa Vicens, Gaudí a recreat lumile figurative care
erau la modă la acea vreme, dar într-un mod extrem de personal. Casa este
construită urmând tradițiile catalane de construcție, pe care arhitectul le-a
interpretat în moduri neașteptate, în timp ce a încorporat și elemente
decorative și simbolice, tot în modul său extrem de personal. În ansamblu, ea
vestește și afișează libertatea creativă care va deveni semnul distinctiv al
întregii sale opere viitoare. Pe lângă faptul că este unul dintre punctele de
plecare ale carierei lui Gaudí, arhitectul a creat o lucrare inovatoare și
originală în Casa Vicens, care este diferită de orice a fost construit în
Catalonia înainte de ea. Casa Vicens a devenit astfel unul dintre primele
exemple de reînnoire estetică a artei și arhitecturii care avea loc în toată
Europa la sfârșitul secolului al XIX-lea. Clădirea este preludiul lucrării lui
Gaudí și sugerează viitorul Art Nouveau (Modernism) din Catalonia. La parterul
clădirii este o zonă pentru primirea vizitatorilor, iar primul si al doilea
etaj includ expozitia permanenta bazata pe istoricul si designul cladirii, dar
si expozitii temporare si activitati culturale care diversifica programul
muzeului.
La subsolul cladirii se afla o librarie iar in gradini a fost deschisa
o cafenea. Recent clădirea a fost supusă unui proces de reabilitare și
restaurare condus de firme specializate în protejarea clădirilor istorice.
3. Bazilica Sfântul
Petru din Roma – Italia se găsește în Cetatea Vaticanului, înăuntrul
statului pontifical, în monumentala Piazza San Pietro.
Edificiul, lung de
186 metri, înălțimea cupolei de 119 metri, și cu o suprafață totală de peste
15000 m², este cea mai mare biserică din lume. După răstignirea lui Isus, care
ar fi avut loc prin anul 33 al erei noastre, discipolul său Petru a
devenit conducătorul și unul dintre principalii organizatori ai Bisericii
creștine predicând în Palestina și după anul 64 la Roma. Aici Petru a fost
martorul și victima persecuțiilor împăratului Nero. Conform tradiției
creștine, el ar fi fost răstignit în circul împăratului și conform tradiției,
Petru ar fi fost îngropat într-un cimitir din apropierea circului, mormântul
său fiind marcat de o stâncă roșie. Primii creștini au construit aici un mic
altar unde veneau să se roage. Timp de aproape trei secole, mormântul
sfântului a atras numeroși pelerini veniț. După Edictul de la Milano din
anul 313, care a pus capăt persecuțiilor creștinilor din imperiu,
împăratul Constantin cel Mare a ordonat construirea unei biserici pe locul
altarului. Construcția a avut loc între anii 318-329, fiind una dintre cele mai
vechi biserici din lume. Edificiul era de formă bazilicală în plan de cruce
latină cu un naos lung și două abside. Lungimea sa era una
impresionantă pentru acele vremuri, aproximativ 110 metri. Lăcașul avea absida
orientată către apus, intrarea făcându-se pe partea dinspre oraș (ca și în
prezent). Bazilica avea mai multe altare, în mijlocul său aflându-se altarul
principal sub care se afla mormântul Sfântului Petru. De-a lungul timpului
edificiul a căpătat o mare importanță datorită pelerinajelor la mormântul
sfântului, dar și datorită faptului că aceasta era biserica principală
a papilor, succesorii lui Petru în conducerea Bisericii. În secolul al
XV-lea, bazilica era în ruină din cauza incendiilor accidentale și a
cutremurelor, fiind neglijată de papalitatea ce își mutase pentru o scurtă
perioadă de timp sediul la Avignon. După reinstalarea lor înapoi la Roma,
Papa Nicolae al V-lea a fost primul papă care s-a preocupat de restaurarea
locașului. El a ordonat demolarea Colosseumului și folosirea materialului
său pentru repararea bisericii. Până la moartea sa din anul 1455 au fost
extrase aproximativ 2522 de care cu material. În anul 1506 Papa Iulius al
II-lea a luat decizia de a dărâma vechea bazilică și să construiască în locul
ei un nou edificiu monumental. Cei mai buni arhitecți, pictori și sculptori ai
Renașterii, printre care Michelangelo sau Berninic, au
participat la construcția uriașei biserici. Lucrările au durat 120 de ani,
perioadă în care au domnit aproximativ 20 de papi. În anul 1626 bazilica a fost
finalizată și sfințită de către papa Urban al VII-lea. A rezultat cel mai
mare locaș al creștinătății, conținând sute de opere de artă de o valoare
inestimabilă. Fațada în stil baroc este dominată de statuile
Mântuitorului, a Sfântului Ioan Botezătorul și a 11 apostoli (cea a
sfântului Petru se găsește în interior).
În mijloc se află loggia binecuvântării
papilor, de unde este împărțită binecuvântarea festivă "urbi et
orbi". Deasupra intrării principale se poate admira
mozaicul "Navicella" de Giott. Poarta centrală
de bronz este o operă a lui filarete, care a fost concepută în 1445 pentru
vechia bazilică. Poarta din dreapta se deschide numai cu ocazia "anilor
sfinți". Planul bazilicii este în forma unei cruci latine cu
trei "nave". Între stâlpii navei centrale, de la transept la
absidă se găsesc 39 de nișe, fiecare cu statuia unui sfânt întemeietor al unui
ordin religios. În interior se poate admira un mare număr de statui în marmură,
travertin sau bronz. În mijloc, sub cupolă, se află altarul principal al
papilor, dominat de un baldachin înalt de 29 metri, realizat în bronz de
Bernini. În cele patru coloane de susținere a cupolei se află niște nișe ce
conțin patru statui monumentale. În
absidă se găsește Scaunul episcopal al Sfântului Petru, susținut de statuile a
patru sfinți învățători ai Bisericii. Din apropierea coloanelor de susținere a
cupolei se coboară în grota Vaticanului, care reprezintă cripta bazilicii, unde
sunt resturile clădirii inițiale și ale unui vechi cimitir, unde ar fi fost
mormântul Apostolului Petru. Aici se găsesc numeroase morminte ale unor papi,
cardinali și prinți laici. Din punct de vedere artistic, bazilica "Sfântul
Petru" reprezintă triumful barocului roman, într-un moment al istoriei
europene, în care Biserica catolică căuta să se
impună ca prestigiu față de creșterea puterii statelor naționale, Franța și Spania. Bazilica "Sfântul Petru" reprezintă una din principalele obiective
turistice pentru orice vizitator al Romei. Venind de la
podul "Sant'Angelo", după ce parcurge îngusta
stradă "del Borgo", vizitatorului i se deschide dintr-odată,
dinspre "Via della Conciliazione", un spațiu vast și solemn,
care-l umple de înmărmurire: vederea fațadei strălucitoare, recent restaurată a
bazilicii. Fie pe scări, fie cu un ascensor, se poate ajunge pe terasa
acoperișului, după alte 537 de trepte pe "Loggia Panoramica", de
unde privitorul are o vedere magnifică asupra orașului.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINATAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O MEDALIE, CÂTEVA
PLACHETE ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL DÂMBOVIȚA
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Concursul național de literatură
"Moștenirea Văcăreștilor" Ediția a XXX-A S.I.G. (?)
Inspectoratul pentru cultură al județului Dâmbovița
Septembrie 1998
Ienăchiță
Văcărescu a fost unul dintre cărturarii de seamă ai veacului al XVIII-lea, un om care
a scris mult şi care ne-a lăsat un adevărat testament, cuprins în câteva
versuri, privind datoria noastră, a celor de azi. A fost un om cu o autentică
simţire românească, care a cunoscut amărăciunea exilului, deşi făcea parte din
elita românească a veacului său. Ienăchiţă Văcărescu s-a născut în
anul 1740, ca fiu al marelui ban Ştefan Văcărescu şi al Ecaterinei Văcărescu.
Tatăl său, Ştefan, era fiul lui Ianache Văcărescu, sfetnic apropiat al
Sfântului Voievod Martir Constantin Brâncoveanu, iar această calitate făcuse
ca, în nefastul an 1714, Ianache să fie ucis de către turci alături de domnul
său. Mama lui Ienăchiţă era nepoată de soră a cronicarului moldovean Ion
Neculce. Purtând numele bunicului său, ucis ca un martir la Constantinopol,
Ienăchiţă s-a născut într-o familie în care atât pe linie paternă, cât şi
maternă existau vechi şi tragice poveşti ale exilului şi nici el nu avea să
fie scutit de această povară. În copilărie, s-a bucurat de o frumoasă educaţie
clasică, învăţând limbile greacă, franceză, latină, germană şi turcă. Unele
surse istorice afirmă că ar fi făcut şcoală, o scurtă perioadă, şi la Veneţia,
unde a învăţat limba italiană, însă Nicolae Iorga crede că, mai degrabă, a
învăţat această limbă de la o rudă a sa. În mod cert, educaţia aleasă şi buna
cunoaştere a celor mai de seamă limbi ale timpului său aveau să-i ofere accesul
la cunoaştere, dar şi statutul pe care contemporanii săi i l-au atribuit pe
când acesta era în floarea vieţii, acela de a fi fost cel mai înţelept şi
învăţat om din Ţara Românească. Posteritatea l-a consacrat şi ca primul poet
muntean, ca istoric valoros şi autor al primei gramatici a limbii române. În
anul 1755, când tocmai împlinise vârsta de 15 ani, tatăl său, Ştefan
Văcărescu,şi unchiul său, Barbu, au fost exilaţi pe insula Cipru din porunca
domnitorului Constantin Racoviţă. Aveau să se întoarcă cinci ani mai târziu,
dar, curând, din porunca aceluiaşi domn se pare, tatăl şi unchiul său au fost
otrăviţi. În jurul vârstei de 20 de ani, Ienăchiţă Văcărescu a început să urce
scara ierarhiei boiereşti, fiind vel comis, apoi vel căminar, ranguri secundare
în administraţia statului fanariot. Tot acum, în jurul anului 1760, s-a căsătorit
cu Eleniţa Rizu, al cărei frate, Grigore Alexandru Ghica, avea să devină mai
târziu domn al Moldovei şi Ţării Româneşti. Din această căsătorie aveau să se
nască două fete şi un băiat, Alecu, devenit şi el poet asemenea tatălui. Pentru
că Ienăchiţă se temea de domnul care îi persecutase şi îi ucisese pe tatăl şi
pe unchiul său, a luat decizia, în 1763, de a pleca într-un exil temporar la
Constantinopol şi de a locui aici la socrul său, Iacovache Rizu, care era
tergiman al Înaltei Porţi. Tergimanul sau dragomanul era o funcţie care astăzi
este echivalentă cu cea de traducător. Socrul lui Ienăchiţă Văcărescu se afla
în permanenţă în preajma marilor dregători ai imperiului şi sultanului, fapt
care îi conferea influenţă în lumea otomană. Timpul petrecut la Constantinopol
de Ienăchiţă Văcărescu a fost utilizat pentru îmbunătăţirea învăţării limbilor
străine, pentru înţelegerea realităţilor din capitala otomană, dar mai ales
pentru a lega numeroase prietenii cu lumea diplomatică prezentă aici. Se
scurseseră mai bine de trei ani de când Ienăchiţă se afla în acest exil, când
şansa i-a surâs din nou. Domnitorul Alexandru Scarlat Ghica l-a rechemat în
ţară, pentru că aici era nevoie de un om de valoarea acestuia. În 1768, domnia
Ţării Româneşti este luată de cumnatul lui Ienăchiţă Văcărescu, Grigore
Alexandru Ghica. Acesta îl numeşte mare vistier, dar îi încredinţează şi o
serie de misiuni diplomatice, care presupuneau lungi călătorii. Pentru boierul
Văcărescu, misiunile se vor dovedi simple, graţie abilităţilor personale. În
anul 1768 a izbucnit războiul ruso-turc, care se va stinge abia în anul 1774.
În această perioadă, Văcărescu şi familia sa s-au refugiat la Braşov de teama
ruşilor. Probabil din această perioadă datează vorbele care i-au fost atribuite
lui Ienăchiţă: „Turcii care, deşi ticăloşi, îşi iau banii şi te lasă în pace,
ruşii dorind să te înghită şi să te mistuiască”. Aşadar, acest conflict militar
îl silise să plece din nou într-un exil, în Imperiul Habsburgic, în Braşovul
predominant german, căci locuitorii români se aflau în satele de la marginea
oraşului, fiindu-le interzis să locuiască în oraş, deoarece erau consideraţi la
acea vreme ca parte a unei naţiuni tolerate. În mai 1773, împăratul habsburg
Iosif al II-lea întreprinde o vizită în Ardeal şi ajunge şi la Braşov, unde,
printre alţi potentaţi locali, îl întâlneşte şi pe boierul muntean. În lucrarea
sa Istoria otomanicească, Ienăchiţă descrie cu lux de amănunte
audienţa acordată de împărat boierilor munteni fugiţi la Braşov, unde el
serveşte ca interpret pentru împărat şi boieri, vorbind în limba italiană. De
altfel, peste câţiva ani, împăratul şi boierul nostru se vor mai întâlni la
Viena într-o altă audienţă. În 1774, sfârşindu-se războiul, Ienăchiţă Văcărescu
a revenit în ţară şi a început o bogată activitate cărturărească. În 1780, el a
contribuit la redactarea Pravilniceştii condici, prima condică de legi a Ţării
Româneşti. Însă tot acum moare şi soţia sa. Avea să se mai căsătorească de încă
două ori, pentru că şi a doua soţie a murit de timpuriu. După aceste evenimente
nefericite ale vieţii sale, boierul muntean se apleacă asupra scrisului, iar
lucrarea intitulată Observaţii sau băgări de seamă asupra regulilor şi
orânduielilor gramaticii rumâneşti, care apare în anul 1787, se constituie
drept o preţioasă contribuţie la dezvoltarea şi cunoaşterea limbii române,
fiind prima gramatică a limbii române şi evident o operă care ni-l arată, o
dată în plus, pe marele cărturar Ienăchiţă Văcărescu. În 1788 ia din nou calea
exilului, obligat de această dată de către domnitorul Nicolae Mavrogheni. Aşa
ajunge la Nicopole. Era pentru a treia oară când boierul nostru trăia amărăciunea
exilului. Cauza fusese aceea că el scrisese un memoriu către sultan în care
critica abuzurile domnilor fanarioţi. În mod evident, exilul a fost pedeapsa
cea mai aspră pentru un om atât de legat de patria sa. În exilul de la
Nicopole, doi dintre fiii săi, născuţi de ultima soţie, au pierit din cauza
condiţiilor aspre ale acestui regim de semidetenţie. De la Nicopole, boierul
valah a fost trimis în exil la Rhodos, iar soţia a rămas la Nicopole. Aflat pe
insula Rhodos, Ienăchiţă avea să fie cel de-al doilea român, după Dimitrie
Cantemir, care scria o Istorie a Imperiului Otoman, aceasta fiind o
altă carte fundamentală a sa. În 1790, exilul său se termină şi revine la Bucureşti.
Avea să mai trăiască încă 7 ani, trecând la cele veşnice în ziua de 12 iulie
1797. Moştenirea culturală a lui Ienăchiţă Văcărescu se reflectă în
calităţile sale de poet, filolog, dar şi istoric: o suită de 14 poezii, o
gramatică a limbii române şi o istorie a Imperiului Otoman. Referitor la cea
din urmă scriere, Gabriel Ştrempel, care a scris studiul introductiv şi prefaţa
la ediţia din 2001 a Istoriei otomaniceşti, spunea că aceasta
conţine cele mai moderne texte de limbă românească. Eruditul boier Ienăchiţă
Văcărescu şi-a cinstit patria, Biserica strămoşească şi limba română, manifestându-se,
de-a lungul întregii sale existenţe, ca o flacără arzătoare pentru neamul său.
A sprijinit Biserica, fiind ctitor de lăcaşuri şi sfătuitor al înalţilor
ierarhi, a sprijinit întemeierea de şcoli şi a lăsat o uriaşă moştenire
spirituală, atât de frumos şi cuprinzător formulată în versurile cu valoare
testamentară: „Urmașilor mei Văcărești/Las vouă moștenire/ Creșterea limbii
românești/ Ș-a patriei cinstire”.
Placheta - Primăria municipiului Târgoviște
Municipiul
Târgovişte,
fosta capitala a principatului Ţării Româneşti, este înzestrat cu o pereche de
impresionante clădiri publice în stilul Beaux Arts, datând din
perioada La Belle Époque: Primăria,
împreună cu Muzeul de Artă, unde a funcţionat cândva
vechea prefectură. Stilul s-a propagat prin intermediul instituţiei academice
École des Beaux-Arts din Paris, având o influenţă uriaşă în lume, fiind în
special potrivit pentru edificii publice sau private grandioase. Ambele
monumente arhitecturale din Târgovişte, menţionate aici, sunt opera
arhitectului (unele surse îl desemnează ca antreprenor constructor) Giovanni
Baldassare Vignossa (am găsit, în şase surse, diferite feluri de scriere a
acestui nume, optând pentru forma de faţă) şi a artistului decorator Giovanni
Battista del Basso. Aceştia au făcut parte din cel de-al “doilea val” de
constructori, arhitecţi şi artişti italieni activi în ţară, care au contribuit
în mare măsură la ridicarea mediului construit a ceea ce este acum arhitectura
României. “Primul val” de italieni (veneţieni în special) a fost activ la
sfârşitul sec. 17 – începutul sec. 18, în timpul domniei Prinţului Constantin
Brâncoveanu, contribuind la fundamentarea stilului brâncovenesc, precursor şi
sursă de inspiraţie al celui neoromânesc din perioada modernă. Un al “treilea
val” s-a desfăşurat în perioada interbelică, atunci când companii de
construcţii şi birouri de arhitectură italiene au contribuit la realizarea
arhitecturii Art Deco a Bucureştiului şi din restul ţării. Cel de-al “patrulea
val” a început în timpul ultimei decade, odată cu boom-ul de construcţii şi
imobiliar ce a avut loc pe aceste meleaguri, unde antreprenorii de construcţii
italieni sunt printre cei mai activi în acest domeniu. Fotomontajul de mai sus
şi fotografiile care urmeaza, prezintă din diferite unghiuri primăria din
Târgovişte (constructie inaugurată în 1897). Îmi plac proporţiile echilibrate
ale clădirii şi aerul de convivialitate al acesteia, caracteristici potrivite
rolului primăriei în cadrul comunităţii. Un foarte curios element în cadrul
bogatei panoplii decorative a clădirii este tema rozei vânturilor (un detaliu
arhitectural ornamental rar folosit în România) de pe vârful turnului, o balenă
cu o coroană pe cap, ansamblu redat mai degraba in stil Art Nouveau, care face
un contrast captivant cu mediul acestui oraş situat la poalele Carpaţilor
Meridionali, departe de mări şi oceane. Ceasul clădirii ocupă frontonul
acesteia, avand o excelenta vizibilitate din piata publica, si pare a conserva
cadranul şi limbile originale, inclusiv din mecanismul de sec. 19, judecand
dupa tureta cu clopot de deasupra arcului de fronton. Este încadrat de doi
grifoni din zinc de sorginte clasică, ce simbolizeaza autoritatea. Frontonul
este de factură renascentistă, imbinarea celor două tipuri de design,
constituind esenţa arhitecturii de stil Beaux Arts. Ceasurile publice de epoca,
ce constituie importante puncte de focus pentru comunitate, au fost şi sunt
încă printre principalele victime ale valului de renovări şi reparaţii abuzive
de clădiri monument din ultima decadă şi ceva, unde, ca o regulă în România, nu
se face apel la istorici de arhitectură. Bucureştiul de exemplu fiind
vaduvit de un număr important de orologii, înlocuite cu dispozitive electronice
fără identitate, atât de pe edificiile de epocă din proprietatea statului, cât
şi ale celor ocupate de mari companii. Este meritul edililor din Târgovişte de
a conserva acest important element arhitectural şi clădirea primăriei în
ansamblul ei, care în interior este un alt capitol fascinant de design Beaux
Arts, şi de a păstra din identitatea arhitecturala atat de mult asaltată şi
distrusă în alte oraşe în anii de la căderea comunismului. (articol preluat de la Valentin Mandache).
Primăria municipiului Târgoviște este situată pe Bulevardul Revoluției, la nr.
1-3.
Placheta - Târgoviște - cetatea celor 33 de voievozi - România
Turnul Chindiei, cunoscut şi ca Turnul Chindia, este un turn construit în
secolul al XV-lea, în Târgovişte, si face parte din ansamblul de monumente
Curtea Domnească. Turnul a fost construit de către domnitorul Vlad Ţepeş, în
timpul celei de-a doua domnii, iniţial pentru scopuri militare, clădirea
servind drept punct de pază, foişor de foc, dar şi pentru stocarea tezaurului.
Situat in partea de nord-vest a Curtii Domnesti, dominand intregul ansamblu de
monumente de aici, Turnul Chindia a devenit emblema orasului Targoviste. Inalt
de 27 m, el este alcatuit dint-o baza de forma unui trunchi de piramida, din
piatra, din care se ridica un corp cilindric din caramida al carui diametru
masoara 9 m.Constructia are 3 etaje, din care ultimele doua sunt marcate la
exterior de deschideri in arc frant si de balcoane sprijinite pe console de
piatra. Accesul pana la partea superioara a turnului se face cu ajutorul unei
scari interioare, in spirala, situata pe axul vertical al constructiei. Turnul
Chindia a fost construit peste pridvorul bisericii-Paraclis, ridicata de Mircea
cel Batran. La inceput, turnul era alcatuit din doua etaje, iar accesul se
facea pe un pod mobil de la primul nivel, direct din casa alaturata.
Modificarile suferite de aceasta constructie impiedica stabilirea cu
exactitate a formei sale initiale, aspectul actual fiind datorat domnitorului
Gheorghe Bibescu, care a ordonat restaurarea lui in 1847. Turnul Chindiei este
cea mai importantă atracţie turistică din oraş şi totodată simbolul oraşului,
elemente specifice edificiului fiind prezente pe stema oraşului, în partea de
sus, dar şi în partea de jos. Fiind un monument istoric, clădirea găzduieşte
acum o expoziţie de documente, arme şi obiecte care au aparţinut lui Vlad
Ţepeş. Din punct de vedere administrativ, Turnul Chindiei se află sub tutela
Complexului Naţional Muzeal „Curtea Domnească” Târgovişte. Există două ipoteze
privind originea numelui turnului, însă nu există niciun consens în privinţa
acestui fapt. Cea dintâi susţine că zone din vecinătatea turnului erau locul de
desfăşurare a unor ospeţe, denumite „chindii”, de unde şi provenienţa
numelui.De asemenea, s-a sugerat că numele îşi are originea de la cuvântul
„chindie”, un arhaism ce însemna „apus”, perioadă a zilei în care soldaţii ce
apărau turnul aveau obligaţia să dea semnalul prin care cele cinci porţi ale
oraşului erau închise. După acest moment, era interzisă intrarea sau ieşirea
din oraş pe tot parcursul nopţii, iar locuitorii aveau obligaţia de a nu
circula pe străzi şi de a nu întreţine focuri în aer liber care ar fi făcut
vizibil oraşul de la mare distanţă.
Curtea Domnească
din municpiul Târgoviște (cetatea) reprezintă un complex de clădiri și
fortificații medievale ce au avut rol de reședință a unor voievozi ai Țării
Românești și, totodată, punct relativ important în sistemul defensiv al țării.
Complexul a fost construit în secolul al XVII-lea și poate fi vizitat pe Calea
domnească, la nr.181. Curtea Domnească este atestată în timpul domniei
lui Mirceal cel Bătrân când, într-un act al fiului și asociatului său
la domnie, Mihail I, datat 1417 – 1418, se vorbește despre "[...] însuși orașul domniei mele
Târgoviște [...]". Din
acest act se poate înțelege că, la acea dată, aici funcționa o reședință
voievodală, fortificată desigur. De altfel, săpăturile arheologice confirmă
această supoziție, datând perioadei lui Mircea cel Bătrân: o casă, prima
biserică-paraclis, o curtină și urme ale unei palisade (palancă) de lemn de
mici dimensiuni. Dezvoltarea și extinderea fortificațiilor se face însă o
jumătate de veac mai târziu, după menționarea ca singură capitală a Țării
Românești (act emis de Alexandru I (Aldea) din anul 1431, posibil în
timpul domniei lui Vlad Dracul sau chiar în timpul lui Vlad Țepeș.
Lucrările s-au desfășurat în două etape: prima, inițiată de voievodul Vlad
Dracul, care reface și extinde fortificațiile, iar a doua, în timpul lui Vlad Țepeș,
care adaogă turnuri (din prima domnie a acestuia datând Turnul Chindiei și
câteva clădiri utilitare (Biserica Sf.Vineri). Oricare ar fi fost etapele
acestor lucrări sigur este că, după mijlocul veacului al XV-lea
fortificațiile curții domnești devin cele mai mari din țară, șanțul de apărare,
lat de aproximativ 20-24m și adânc de 4m fiind întărit cu pari de lemn dispuși
oblic în mal. Un act datat 17 noiembrie 1475 menționează
pentru prima oară un pârcălab al cetății ceea ce presupune că, la acea dată,
Târgoviște avea un important rol militar. Spre sfârșitul aceluiași secol se
ridică o porțiune de cca. 20m de zid terminată cu un turn de veghe. O altă
etapă de extindere a fortificațiilor este inițiată la sfârșitul secolului
al XVI-lea de către voievodul Petru Cercel care aduce suprafața
din interiorul incintei la cca. 29000 metri pătrați, suprafața cea mai mare de
dezvoltare a întinderii fortificațiilor pe care a avut-o de-a lungul timpului.
Totodată, cu această nouă extindere, repară palatul și construiește o serie de
utilități absolut necesare, precum apeductul ce aproviziona cu apă palatul și
garnizoana. Totuși perioada maximă de dezvoltare a reședinței voievodale o
cunoaște sub domnia lui Matei Basarab care dublează practic grosimea
zidurilor, reface șanțul de apărare, ce urmează traseul fortificațiilor lui
Petru Cercel. Acest nou șanț, cu o lățime și o adâncime de 3m, era dublat de un
val de pământ pe o lungime de 5km peste care se ridica o palisadă de bușteni.
Pe zidul de piatră au fost amenajate 10 bastioane de formă rectangulară (astăzi
se mai văd urmele a 7 dintre acestea) cu o suprafață de 40x45m. Cele 5 porți de
acces în cetate, ce purtau numele localităților spre care se îndreptau
drumurile (Buzău, Argeș, Dealu, Câmpulung și București), au fost
refăcute din piatră asigurându-le și o camere pentru corpul de gardă. Noile
porți erau de formă pătrată, cu latura de 8,5m, iar pe direcția de acces aveau
două arcade cu deschiderea de 5m. În ziua de azi se menține în elevație numai
Poarta Dealului, iar porțile Câmpulungului și a Bucureștiului fiind descoperite
din întâmplare cu ocazia unor lucrări edilitare, ultima fiind reconstituită. La
cerința expresă a Înaltei Porți, domnitorul Gheorghe Ghica (1659-1660)
începe pocesul de demantelare a curții voievodale și demolare a palatului, în
dorința de a distruge orice orice fortificații ce ar fi putut sluji în caz de
revoltă a voievozilor Țării Românești. Cu încuviințarea otomanilor, marele
voievod, Constantin Brâncoveanu reface parțial fortificațiile, dar, în special,
se reconstruiesc și dezvoltă palatul voievodal, bisericile și clădirile
utilitare sau decorative (foișorul de piatră din interiorul grădinilor
domnești). Cu această ocazie sunt construite în afara zidurilor două dependințe
ale palatului: Casa iazagiului și Casa coconilor . După
acestă nouă perioadă de înflorire, odată cu martiriul voievodului canonizat și
cu mutarea definitivă a capitalei țării în București, zidurile încep a se
deteriora. Războiul ruso-turc, din anii 1736 – 1739, purtat și pe
teritoriu românesc, afectează grav construcțiile, Curtea domnească fiind
incendiată, pentru ca mai apoi, un cutremur de pământ să afecteze decisiv ce
mai rămăsese din ruinele incintei fortificate. Unele reparații au mai fost
făcute de către domnitorul Grigore al II-lea Ghica însă de proastă
calitate. Un nou incendiu și cutremur în anul 1803 duc ansamblul
arhitectonic la o definitivă ruinare. Odată cu trecerea timpului și cu
dezvoltarea urbană șanțurile, ca și zidurile incintei, sunt astupate, fiind
construite peste aceste vestigii clădiri aducând pagube ireparabile sitului.
Ultimele lucrări importante de restaurare și conservare a ruinelor se
fac în anul 1961 când, rămășițele vechilor fortificații, sunt date
circuitului turistic cu actualul aspect. După această dată nu au mai avut loc
decât acțiuni de sondaje arheologice și minore lucrări de conservare și
amenajare. Curtea Domnească din Târgoviște a fost compusă din:
- Palatul
domnesc, ridicat în jurul anului 1400 de către Mircea cel Bătrân. Ample lucrări
de extindere a palatului au loc în timpul domnilor lui Vlad Dracul, Petru
Cercel, Matei Basarab și Constantin Brâncoveanu
- Turnul
Chindiei, ridicat de Vlad Țepeș în jurul anului 1460. Astăzi admirăm o formă
modificată a turnului, pe la mijlocul secolului al XIX-lea.
- Biserica
Sfânta Vineri, este ctitoria lui Vlad Călugărul, datând de la mijlocul
secolului al XV-lea. Acest lăcaș de cult s-a păstrat până azi în formă
nemodificată.
- Biserica
Mare Domnească, este ctitoria voievodului Petru Cercel. Pictura, păstrată și în
zilele noastre, este realizată integral între anii 1696-1698, în timpul domniei
lui Constantin Brâncoveanu, conținând cea mai amplă galerie de portrete de
domnitori munteni.
- Biserica-paraclis
veche construită de Mircea cel Bătrân în jurul anului 1451, azi pot fi văzute
ruinele ei.
- Grădinile
palatului erau amplasate pe locul actualului parc al orașului pe latura de
est a zidului de incintă, întinzându-se, peste râul Ialomița până la
poalele dealului Mănăstirii. Grădinile, în stil italian, au fost prima oară
amenajate de voievodul Petru Cercel.
- Baia
domnească, este construită, după moda turcească, de către Matei Basarab pe
latura de nord-est a zidului de incintă, în apropierea palatului.
- Casa
Bălașa a fost construită de Bălașa, doamna voievodului Constantin Cârnul
odată cu lucrările de refacere și îmbunătățire aduse Bisericii "Sfânta
Vineri", în apropierea căreia de altfel se și află.
- Foișorul,
a cărui ruine sunt situate la 60m spre est de zidul de incintă, a fost
construit din lemn de Matei Basarab și refăcut din zidărie de către Constantin
Brâncoveanu.
Insigna - Orașul Titu 1635 - 2000
Titu este un oraș din
județul Dâmbovița, care include și satele: Fusea, Hagioaica,
Mereni, Plopu și Sălcuța. Orașul Titu este situat în partea de sud a României
și a județului Dâmbovița, aproximativ la 50 km nord-vest de capitala
țării. Gara Titu este un nod feroviar pe liniile secundare de la nord-vest de
București. Aici se intersectează linia București – Pitești cu linia ce
duce spre Târgoviște și Pietroșița. Orașul Titu este traversat de șoseaua
națională DN 7 care leagă Bucureștiul de Pitești. Prima atestare
documentară a localității parvine din anul 1653. La recensământul din anul 2011
orașul număra 9658 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul
2002), dintre care: români – 92,9%, romi – 3,43% și restul – necunoscută sau
altă etnie. Structura confesională a populației orașului Titu astăzi se
prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 94,62% și
restul – nedeclarată sau altă religie. Localitatea
dispune de 15 instituții de învățământ: 2 licee, 6 școli și 7 grădinițe, dar și
de o casă de cultură, o bibliotecă și 4 baze sportive. Instituțiile medicale
care deservesc orașul Titu sunt reprezentate de o policlinică, un dispensar
TBC și 5 farmacii. În orașul Titu există 8 biserici ortodoxe.
Insigna - Ziua municipiului Târgoviște - 8 septembrie 2008
Stema municipiului Târgoviște se compune dintr-un scut albastru, având
la bază un zid crenelat, de argint, cu două turnuri laterale, rotunde și
crenelate. În centru, două personaje domnești, de aur, flanchează un copac de
argint, dezrădăcinat, deasupra căruia se află acvila cruciată, de aur, cu
ciocul și ghearele roșii. Pasărea heraldică este însoțită, în dreapta, de un
soare de aur, figurat, iar în stânga de o semilună înfățișată, de asemenea,
figurat, în aceeași cromatică. Scutul este timbrat de o coroană murală de
argint, formată din șapte turnuri crenelate, din care iese o acvilă cruciată
neagră cu zbor deschis. Semnificația
elementelor acestei steme este următoarea:
- Zidul crenelat
amintește de monumentele istorice existente în vechea capitală a Țării
Românești.
- Acvila cruciată atestă
originea latină a neamului românesc și continuitatea sa neîntreruptă în vatra
strămoșească.
- Cele două personaje
voievodale evocă instituția domniei și organizarea statală.
Municipiul Târgoviște este reședința județului Dâmbovița și numără
aproximativ 90000 de locuitori. Săpăturile arheologice efectuate pe
teritoriul și în împrejurimile orașului au dovedit că această regiune era
locuită încă din neolitic. În Muzeul de Arheologie se găsesc vestigii ale
culturilor de tip Stancevo-Criș, Gumelnița, Coțofeni, apoi din perioada
bronzului și din epoca fierului. Bine ilustrate în muzeu sunt podoabe și unelte
geto-dacice din vremea regilor Daciei, Burebista și Decebal, și ulterior monede
ce dovedesc cuprinderea zonei în aria culturii materiale daco-romane și apoi
bizantine. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și actuală ale
municipiului Târgoviște, pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din
acest oraș din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Cazinoul ofițerilor Regimentului III Dâmbovița nr.22
Mitropolia nouă
Casa de cultură[
Biserica domnească, Turnul chindiei și ruinele cetății
Biserica Stelei
Casa d'Italia
Administrația financiară
Mitropolia veche
Palatul Diviziei
Palatul poștal
Bulevardul Gării
Grădina publică
Palatul de justiție
Liceul militar N.Filipescu (Școala militară de cavalerie)
Liceul de fete Constantin I.Carabella
Colegiul național Ienăchiță Văcărescu
Dâmbovița este
un județ în regiunea Muntenia din România, cu reședința la
Târgoviște. Județul Dâmbovița are o suprafață de 4054 km² (1,7 %
din suprafața țării) și numără aproximativ 542000 de locuitori. Este situat în
partea central-sudică a țării, suprapunându-se peste bazinele hidrografice ale
râurilor Ialomița și Dâmbovița. Ca subunități administrative județul este
compus din 2 municipii; Târgovişte şi Moreni, 5 orașe; Găeşti, Pucioasa, Titu,
Fieni, Răcari și 82 de comune. Sus am postat harta și stemele interbelică,
comunistă și actuală ale județului Dâmbovița, iar mai jos pozele câtorva
monumente de cultură și arhitectură din acest județ din vremuri diferite, dar
și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Barajul hidroelectric Bratei al Uzinei electrice - Dobrești-Pietroșița
Primăria - Moroeni
Cabana - Bolboci
Vederi - Comișani
Vederi - Cornățel
Gara - Doicești
Casa de cultură - Găești
Vederi - comuna Gura Ocniței
Vederi - Lăculețe
Vederi - Moroeni
Vederi - Pietroșița
Monumentul eroilor - Pucioasa
Cabana - Zănoaga
Capela mausoleu - Ghergani
Schela petrolieră Pâscov - Moreni
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu