1. Moneda de mai jos celebrează orașul german Wurzburg, landul Bavaria, a cărei Reședință princiară
și Grădina înconjurătoare au fost incluse în anul 1981 în
Patrimoniul Mondial UNESCO. În centrul câmpului aversului, în
interiorul unui cerc periferic continuu, este prezentată Reședința princiară și Grădina înconjurătoare din
orașul german Wurzburg. Periferic circular, pe partea stângă, este aplicată
inscripția: “UNESCO WELTERBE” (tradus – Patrimoniu UNESCO) iar la
partea inferioară pe două rânduri curbate este aplicată
inscripția: “WURZBURGER RESIDENZ UND HOFGARTEN” (tradus – Reședința și grădina din
Wuezburg). În câmpul central al reversului, în interiorul unui cerc periferic
continuu este reprezentată o pajură stilizată, cu aripile deschise, după modelul
pajurii de pe stema națională germană. Sub pajură pe două rânduri orizontale este
marcată valoarea monedei: “100 EURO”. Periferic circular pe părțile stângă,
superioară și dreapta sunt aplicate inscripțiile: “BUNDESREPUBLIK / DEUTSCHLAND
/ 2010”, ceea ce înseamnă numele
statului și anul emiterii monedei,
iar în partea inferioară sunt reprezentate 12 stele, fiecare cu câte cinci
colțuri. În dreapta pajurei și un pic mai jos este marcata litera D mare
de tipar, simbolul monetăriei germane care a realizat moneda.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: data emiterii
– 1 octombrie 2010, valoarea – 100 euro, forma – rotundă, diametrul – 28
milimetri, greutatea – 15,55 grame, metal compoziție – aur, puritate – 99,9 %,
calitate proof, tiraj – 64000 exemplare, monetăria – A,D,F,G,J și
preț unitar de achiziție de la magazinele specializate ale monetăriei germane –
505 euro.
Reședința Würzburg este un palat baroc,
capodoperă realizată în comun de artiști
importanți ai timpului (arhitecți, sculptori și pictori) și reprezintă una
dintre cele mai mărețe curți princiare din Europa. Edificiul s-a construit la
comanda prinților-episcopi Johann Philipp Franz von Schönborn și Christoph
Franz von Hutten. Construită sub conducerea arhitectului de curte Balthasar
Neumann în trei etape începând din anul 1720, proiectată și prevăzută cu
grădini magnifice, reședința este considerată o capodoperă artistică și o operă
de artă remarcabilă a barocului european în ceea ce privește structura și
decorarea acesteia. Pe lângă arhitectul de curte au adus contribuții importante
și renumiții arhitecți: Lukas von
Hildebrandt din Viena, Robert de Cotte și Germain Boffrand ambii din Paris. Giovanni
Battista Tiepolo a pictat pictura din tavan deasupra scării și picturile murale
din Sala Imperială. Grav avariată în cel de-al doilea război mondial, Reședința
Würzburg a făcut obiectul unor măsuri de restaurare atente încă din anul 1945.
2. Moneda de mai jos celebrează orașul german Wartburg, al cărui castel a fost
inclus în Patrimoniul Mondial UNESCO. În centrul superior al câmpului
aversului, în interiorul unui cerc periferic continuu, este prezentat Castelul
din orașul Wartburg, iar dedesubt pe cinci rânduri orizontale sunt aplicate
inscripțiile: “GEGR.1067 LUDWIG DER SPRINGER HERMANNI.1207 SANGER-KRIEG.HL.
ELISABETH LUTHER WARTBURG – FEST 1817” (în traducere aproximativă însemnând: fondat 1067 Ludwig der Springer
Hermann. 1207 Războiul Sângeros Celebrarea Sfintei Elisabeta Luther Wartburg 1817 – câteva repere
calendaristice din istoria acestui castel). Sub această inscripție este
reprezentat un călăreț din profil mergând spre stânga. Periferic circular, pe
conturul monedei, la partea superioară este aplicată inscripția:
“UNESCO WELTERBE WARTBURG” (patrimoniu UNESCO - Wartburg). În câmpul central al reversului, în
interiorul unui cerc periferic continuu este reprezentată o pajură stilizată,
cu aripile deschise, după modelul pajurii de pe stema națională germană. Sub
pajură pe cinci rânduri orizontale sunt aplicate inscripțiile: “BUNDESREPUBLIK / DEUTSCHLAND / 100 EURO /
2011 / J”, ceea ce înseamnă
numele statului, valoarea monedei, anul emiterii monedei și simbolul monetăriei germane care a realizat moneda. Deasupra,
periferic circular, sunt aplicate 12 stele fiecare având câte cinci colțuri.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: data emiterii
– 4 octombrie 2011, valoarea – 100 euro,
forma – rotundă, diametrul – 28 milimetri, greutatea – 15,55 grame, metal
compoziție – aur, puritate – 99,9 %, calitate proof, tiraj – 60000 exemplare și monetăria – A,D,F,G,J.
Castelul din orașul german Wartburg, încercuit de superbe zone forestiere, face parte din Patrimoniul Mondial UNESCO, începând cu anul 1999. Potrivit datelor cunoscute, originile castelului datează din anul 1067. Castelul a păstrat multe porțiuni originale din perioada feudală, iar forma pe care a îmbrăcat-o în secolul al XIX-lea în urma lucrărilor de refacere oferă o perspectivă aparte asupra perioadei în care fortăreaţa a fost la apogeul său militar şi din punct de vedere al puterii locale. În timpul exilului său la Castelul Wartburg, Martin Luther a tradus Noul Testament în limba germană. Castelul este situat pe un deal înalt 400 de metri, la sud de oraşul Eisenach, în Turingia, centrul Germaniei. Aspectul său variat şi ideea de armonie pe care o promovează sunt doar două dintre atracţiile sale. Ceea ce face însă castelul Wartburg un magnet real pentru memorie, tradiţie şi pelerinaj este reprezentarea sa drept un monument pentru istoria culturală a Germaniei, Europei şi nu numai. Luteranii din întreaga lume apreciază însemnătatea castelului drept locul în care Martin Luther a tradus Biblia. Venerarea Sfintei Elizabeth, care depăşeşte graniţele Germaniei, face cunoscut deopotrivă şi Castelul Wartburg unde aceasta a trăit şi a locuit. Patronajul lui Hermann I, conte de Turingia, ocupă un loc aparte în crearea tradiţiei literare naţionale. Castelul este cunoscut şi prin autorii reprezentativi Walther von der Vogelweide şi Wolfram von Eschenbach, apreciaţi pentru contribuţia lor la literatura germană. De la începuturile existenţei sale, fortăreaţa contelui de Turingia a însemnat, în mod repetat, atât gazdă cât şi martor pentru evenimente istorice şi activităţi care au făcut demnă reputaţia de monument atât pe plan naţional cât şi pentru istoria mondială.Însemnătatea artistică şi arhitecturală a palatului, construit în a doua jumătate a secolului al XII-lea, nu este mai puţin importantă. Prin modalitatea de realizare a execuţiei şi decorării, castelul nu are rival şi reprezintă una dintre cele mai bine păstrate construcţii din perioada târzie normandă care se găseşte pe teritoriul german. Datorită acestui spectru extins de conţinut religios şi date istorice, şi datorită semnificaţiei sale în istoria artelor, castelul Wartburg atrage în jur de jumătate de milion de turişti anual din întreaga lume. Colecţia de artă a castelului Wartburg acoperă o perioadă de opt secole, fiind creată la recomandarea ilustrului scriitor şi om de stat Goethe. Camerele castelului și ale muzeului sunt decorate cu picturile semnate de Lucas Cranach, sunt echipate cu mobilă, tapiţerii inestimabile, sculpturi ale lui Tilman Riemenschneider şi obiectele de artă şi alte meşteşuguri. Castelul Wartburg este bogat în asocieri culturale, cea mai notabilă fiind aceia de loc de exil al pastorului Martin Luther, care a tradus în acest loc Noul Testament în germană. Este, de asemenea, un simbol puternic de integrare şi unitate germană.
3. Moneda de mai jos celebrează orașul german Aachen, a cărei catedrală în anul 1968 a fost
inclusă în Patrimoniul Mondial UNESCO. În centrul câmpului
aversului, în interiorul unui cerc periferic continuu, este prezentată
Catedrala orașului, iar dedesubt, periferic circular ese aplicată inscripția:
“UNESCO”. Pe părțile stângă,
superioară și dreapta, periferic circular este aplicată inscripția: “WELTERBE
DOM ZU AACHEN” (în traducere –
patrimoniu, catedrala din Aachen). Undeva deasupra catedralei și puțin în dreapta
sunt marcate literele mari de tipar K și V, probabil inițialele numelui
gravorului care a desenat moneda. În câmpul central al reversului, în
interiorul unui cerc periferic continuu este reprezentată o pajură stilizată,
cu aripile deschise, după modelul pajurii de pe stema națională germană. Sub
pajură pe două rânduri orizontale este marcată valoarea monedei: “100 EURO”. Pe
părțile stângă, superioară și dreapta, periferic circular sunt aplicate
inscripțiile: “ BUNDESREPUBLIK / DEUTSCHLAND 2012”, ceea ce înseamnă numele statului și anul emiterii monedei. Interior acestor inscripții sunt
reprezentate 12 stele, fiecare având câte cinci colțuri. Undeva în dreapta
valorii 100 este marcată litera mare de tipar F – simbolul monetăriei care a
realizat moneda. Moneda are următoarele caracteristici tehnice: data emiterii
– 1 octombrie 2012, valoarea – 100 euro, forma – rotundă, diametrul – 28
milimetri, greutatea – 15,55 grame, metal compoziție – aur, puritate – 99,9 %,
calitate proof, tiraj – 54000 exemplare, monetăria – A,D,F,G,J și
gravor – Erich Ott din Munchen. Catedrala
(Domul) din Aachen este
o catedrală romano-catolică, considerată a fi cea mai veche catedrală
din Europa de Nord.Aici au fost încoronați timp de aproape șase secole
împărații romano- germani, de aceea catedrala mai este numită și Catedrala
Imperială a Germaniei. În prezent ea este sediul Episcopiei romano-catolice
din Aachen. În anul 796 Carol cel Mare a decis să
construiască Capela Palatină, ce avea să fie extinsă mai târziu într-o
măreață catedrală. În anul 881 capela a fost deteriorată în urma unei invazii
a vikingilor, dar în anul 983 a fost restaurată și mărită. În final, în
secolul al XIV-lea, i-au fost adăugate elementele gotice, iar în anul 1881
catedrala a fost din nou modificată, ajungând la forma ei actuală. Printre cele
mai faimoase atracții ale catedralei din Aachen se numără Crucea lui
Lothar, Tronul lui Carol cel Mare, Candelabrul lui
Barbarossa și Bustul lui Carol cel Mare, precum și
mormântul său. Carol cel Mare, primul mare imparat, a inceput constructia
Capelei Palatine in anul 786. Aceasta capela a fost descrisa ca fiind o
capodopera a arhitecturii carolingiene. De altfel, capela este singura cladire
care a ramas din complezul palatului lui Carol cel Mare din Aachen.Capela
Palatina din Aachen a fost realizata de catre Odo din Metz. Catedrala a fost
inspirata de catre biserica bizantina din San Vitale, Ravenna, Italia. Aceste
influente se pot observa in forma octogonala a catedralei sau mozaicul auriu.
Capela a fost proiectata inca de la inceput sa serveasca drept biserica
imperiala. In timpul vietii sale, Carol cel Mare a colectionat numeroase
relicve si opere de arta, multe dintre acestea gasindu-se in prezent la
Catedrala Aachen. Printre cele mai importante astfel de relicve se numara
vesmantul Fecioarei Maria, scutecele pruncului Isus, vestimentele lui Isus de
pe cruce sau acoperamantului lui Ioan Botezatorul. Aceste moaste au atras de-a
lungul timpului numerosi pelerini din tari precum Germania, Austria, Ungaria,
Anglia sau Suedia. La mijlocul secolului al XIV-lea era un obicei ca biserica
sa arate popului cele patru relicve o data la sapte ani. Acest obicei exista si
astazi. In anul 814 Carol cel Mare moare si este inmormantat in capela. In anul
1000, Imparatul Otto al III-lea deschide mormantului lui Carol cel Mare.
Legenda spune ca trupului lui Carol cel Mare se afla in star perfecta de conservare,
asezat pe un tron de marmura si imbracat in haine imperiale, cu coroana pe cap
si sceptrul in mana. In anul 1165, Imparatul Frederick Barbarossa a deschis din
nou mormantul lui Carol cel Mare si a asezat ramasitle acestuia intr-un
sarcofag realizat din marmura. Legenda spune ca in acest sarcofag a fost
inmormantat Cezar. La cererea lui Frederick Barbarossa, Carol cel Mare a fost
canonizat in acelasi an. In anul 1168, Frederick Barbarossa a comandat un
candelabru de bronz care sa atarne deasupra altarului. Acest candelabru a ramas
pana in zilele noastre. In anul 1215, Frederick al II-lea a mutat osemintele
lui Carol cel Mare intr-un altar de aur care a fost asezat sub candelabru. In
anul 1349, osemintele imparatului au fost mutate din nou. Atunci au fost create
doua racle speciale in care oasele sa fie aratate publicului. Imparatul Charles
al IV- lea administra racla cu oasele si bustului lui Carol cel Mare. Aceste
moaste puteau fi vazute in Trezorerie. Tot aici se afla si oasele de la mana
dreapta a lui Carol cel Mare. Intre timp, Capela Palatina a fost reconstruita
in stilul gotic. Noua Capela din Sticla a fost construita in anul 1414, la
aniversarea a 600 de ani de la moartea lui Carol cel Mare. In secolul al XV-lea
catedralei i-au fost adaugate si cateva mici vestibule, care sa adaposteasca
numarul tot mai mare de pelerini. Din fericire, in timpul razboaielor mondiale,
catedrala a suferit foarte putine pagube. Lucrarile de restaurare ale Catedralei din Aachen au fost finalizate in
anul 2006. Partea vestica a catedralei este in intregime de origine
carolingiana. Veranda dateaza in intregime din secolul al XVII-lea, iar partea
superioara a turnului vestic a fost adaugata in perioada 1879 - 1884. Portalul
vestic inca mai pastreaza usile de bronz, datate din anul 800. Aceste usi
cantaresc 4 tone. La intrarea in catedrala se gasesc si doua sculpturi din
bronz. Catedrala din Aachen este una dintre cele mai importante capodopere ale
lui Carol cel Mare. Catedrala mai este cunoscuta si sub numele de Octagon. Una
dintre atractiile catedralei este candelabrul din bronz, comandat de Frederick
Barbarossa pentru a celebra canonizarea lui Carol cel Mare. Bolta catedralei
este impodobita cu mozaicuri din aur, executate de Salviati la Venetia, in anul
1882. Catedrala are o cupola inalta de 31 de metri. In galerie, vizitatorii pot
admira tronul din marmura pe care au fost incoronatii imparatii romani in
perioada 936 - 1531. Tronul dateaza din perioada carolingiana si a fost folosit
chiar de catre Carol cel Mare.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DUEL EPIGRAMATIC
___________xxx__________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL CONSTANȚA
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Mangalia - Callatis 2500
Municipiul Mangalia - România - 1995
Mangalia (în
turcă Mankalya) este un municipiu (din anul 1995) în județul
Constanța, situat pe litoralul Mării Negre, la 40 km sud de orașul Constanța și
14 km față de granița cu Bulgaria. În structura municipiului Mangalia sunt
arondate și localitățile: Cap Aurora, Jupiter, Neptun, Olimp, Saturn și
Venus.Localitatea este menționată sub numele de Pangalla sau Pancalia în
portulanele genoveze din secolul al XIII-lea. Forma „Mangalia” apare
prima dată în anul 1593. Asemănarea cu denumiri tătărești din Bugeac
(Coștangalia, Șamangalia, Gioltaigalia) și prezența, de multe veacuri, a unei
importante comunități de tătari în oraș, atestă originea tătărească a
denumirii. Anterior secolului al XIII-lea, localitatea apare sub numele antic
de Callatis (Callata în portulanele genoveze,
uneori între paranteze sub Pangalla sau Pancalia). Callatis a
fost o colonie a cetății grecești Heraclea Pontica (azi Ereğli
în Turcia) din secolul al VI-lea î.Hr.. Portul și jumătate din orașul din
antichitate sunt
acum acoperite de ape. În ciuda inevitabilelor războaie și schimbări de
stăpâni, orașul a prosperat timp de 1200 de ani, uneori liber, alte ori sub
stăpânirile succesive ale perșilor, ale macedonenilor, ale dacilor sau
romanilor. Cetatea, însă, este distrusă odată cu năvălirea popoarelor
migratoare din secolele VIII - IX, din ea rămânând o simplă așezare de pescari.
Situația însă se schimbă odată cu alipirea
Dobrogei la România, în anul 1878.
În perioada 1890-1892 localitatea a fost populată cu coloniști de
origine germană, cunoscuți ca germanii dobrogeni. Majoritatea au părăsit localitatea în 1940,
fiind strămutați cu forța în Germania,
sub lozinca Heim ins Reich (acasă în Reich). Mangalia devine
un port modern (al doilea port maritim după Constanța), cu vreo 3000 de
locuitori permanenți în 1938, dar care devin peste 10000 vara. Orașul crește
rapid mulțumită plajei de la Tatlageac-Comorova, ce se întinde pe mai mulți
kilometri între capurile Schitu și Baglaru (azi, Aurora). După cel de-al
doilea război mondial zonă militară de frontieră și turismul stagnează timp de
zece ani. În anul 1954 este din nou deschis tuturor; începând
din anul 1962 orașul intră în atenția guvernului, devenind un important
centru turistic: în pădurea Comorova, de-a lungul mării, sunt construite cele
șase stațiuni balneoclimaterice și de agrement Olimp, Neptun, Juoiter, Cap
Aurora, Venus și Saturn, în timp ce vechiul și pitorescul oraș, tipic
dobrogean, este în mare parte distrus și înlocuit prin construcții moderne,
într-un stil funcțional care se poate găsi oriunde în lume. La recensământul
din anul 2011 orașul număra 36364 locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2002), dintre care; români – 82,4%, turci – 4,05%, tătari –
3,25% și restul – necunoscută sau altă etnie. Structura confesională
aproximativă a populației orașului, astăzi se prezintă astfel: ortodocși –
81,22%, musulmani – 7,52% și restul – nedeclarată sau altă
etnie. Principalele atracții turistice ale orașului sunt:- Moscheea
Esmahan Sultan
- Muzeul
de arheologie Callatis
- Monumentul
eroilor
- Muzeul
Marinei
- Mormântul
creștin cu psalmi
- Herghelia
Mangalia
- Rezervația
naturală Hagieni
- Biserica
Sfânta Mina
- Peștera
Movile
- Pădurea
Comorova
- Mormântul
cu papirus
- Edificiul
bizantin
- Cetatea
Callatis
- Peștera
Limanu
Aici
sau născut: regizorul de film Gheorghe Vitanidis (1929 – 1994) și cântăreața
“Inna”, pe numele real Elena-Alexandra Apostoleanu (născut[
1986). Municipiul Mangalia, denumire
veche - Callatis, este un important port maritim, mare șantier
naval, centru turistic şi vestită localitate balneoclimaterică maritimă
modernă, de renume internaţional. În cel ce-al doilea capitol al prezentării
localității fac referire la istoria localității, informații preluate din net.
Pe locul acestui oras la începutul secolului al IV-lea Î.Hr., cetatea era înconjurată de un
zid de piatră pentru apărare, construit din blocuri mari de piatră cioplită, de
formă paralelipipedică, prevăzut, din loc în loc, cu turnuri de apărare ieşite
în exterior. În acea perioadă, Callatis era considerată cea mai mare dintre
toate cetăţile pontice dobrogene. Din această perioadă, după un izvor
literar, este atestată existenţa Portului Callatis, pe care istoricul grec
Arian (Flavius Arrianus), în opera sa “Periplul Pontului Euxin”, îl numea ”o
staţie” pentru corăbii, necesară comerţului maritim. Activitatea economică a portului
a fost revitalizată de negustorii şi navigatorii genovezi, care aveau, aici,
antrepozite de cereale. Din această perioadă, datează digul „genovez”, singurul
dig cu orientare nord-est, destinat să protejeze incinta portului împotriva
valurilor şi a furtunilor. Digul se află situat în partea de sud a Portului
Turistic. Primul călător străin care, în secolul al XV-lea, ne dă informaţii
despre localitatea numită „Pangalia” a fost cavalerul burgund Walerand de
Wavrin, comandantul unei flote a armatei cruciaţilor, care, aflat pe Marea
Neagră, într-o expediţie antiotomană, a participat la Bătălia de la Varna, din
10 noiembrie 1444. După dezastrul cruciaţilor, el rămâne, totuşi, în aşteptare,
pe mare, în apropiere de Constantinopol. În primăvara lui 1445, la retragerea
sa cu cele 8 galere, a trecut prin portul Pangalia. Informaţiile despre acest
periplu în Marea Neagră au fost publicate de către unchiul său, cronicarul
Jehan de Wavrin, în “Anchiennes Cronicques d’Engleterre”, în anul 1445. Aici,
printre alte însemnări, a fost evocat şi trecutul legendar al vechii cetăţi
Callatis, astfel:“A doua zi au plecat de acolo creştinii noştri şi având un
vânt prielnic au ajuns la un port numit Pangalia, care era foarte ciudat. Se
susţine că Penthesilea, regina Amazoanelor, a pus să-l clădească după ce
Hercule şi Teseu au intrat pe furiş în acea împărăţie şi s-au luptat cu
Hippolyte şi cu Melanippe. Portul este protejat de un dig puternic care
înaintează, având o latură de 30 sau 40 de picioare (lăţimea peste 9 m); şi
marea şi portul se află între dig şi ţărm, iar în vremurile de demult nimeni nu
putea să pătrundă pe mare în ţara Amazoanelor, dacă nu pătrundea mai întâi în
strâmtoarea dintre dig şi ţărm, ce cuprindea o întindere cam cât 20 leghe
franceze (5,5 km). Dar acum acel dig este stricat şi dărâmat în multe locuri,
aşa că adesea multe vase se zdrobesc acolo împinse de furtună; dar se mai vede
încă bine starea de odinioară a digului şi a portului …” Învățatul și călătorul
turc Evlia Celebi, începând din 1651, a vizitat ţinuturile Dobrogei. În „Note
de călătorie” vol. 5, el informează:
“Astăzi oraşul e înfloritor şi frumos. Sunt mulţi negustori care trăiesc în
case solide. Printre lazi (negustori din Anatolia-Turcia), circulă şi o glumă
în sensul că dacă cineva nu are posibilitatea să se ducă la Kaaba, ei îi spun:
– Bre, ignorantule, du-te la Mankalia, care este Kaaba pribegilor şi a
sărmanilor. Aşa de mult respectau lazii acest oraş.” (Kaaba –
marea moschee de la Mecca, locul de pelerinaj al tuturor musulmanilor din
întreaga lume) Despre port, tot el ne informează că: “În Antichitate, aici se afla un port mare cu două ieşiri. Şi astăzi se
mai văd pe fundul mării, pietre din port, mari ca munţii“. În anul 762
diplomatul francez Charels de Peyssonnel, aflat în misiune spre Crimeea,
trecând prin Dobrogea, a făcut următoarea descriere privind viaţa economică, a
oraşului nostru: „Mangalia
este un oraş mare, are un târg şi un număr mare de magazii de grâne; portul e
destul de spaţios şi poate primi vase oricât de mari, însă este nesigur în
timpul iernii. Importă mai puţine articole decât Varna, exportă: grâu, orz,
secară, mei, brânză, struguri care sunt în mare abundenţă, însă nu sunt buni de
mâncat, ei se întrebuinţează la facerea ţuicii”. În timpul războiului
ruso-turc de la 1828, ofițerul francez Hector de Bearn, aflat în fruntea unei
misiuni militare, a trecut şi prin Dobrogea. În însemnările sale, “Quelques
souvenirs d’une Campagne en Turquie”, publicate la Paris, în 1828, face
următoarele aprecieri:„Mangalia,
un orăşel fără port, însă aşezat chiar pe malul mării. Aici am dat de apă
destulă şi s-a hotărât o zi şi jumătate de repaus pentru trupe. Plaja era
frumoasă, marea absolut calmă, s-a scăldat toată lumea, ca şi animalele de
transport toate”. Pe
la jumătatea secolului al XIX-lea marele peregrin agronom și revoluționar pașoptist Ion Ionescu de la Brad, la rugămintea
lui Ion Ghica, pe atunci agent diplomatic la Înalta Poartă şi cu aprobarea
marelui vizir Mustafa Reşid Paşa, a făcut o „excursie agricolă” în Dobrogea.
Aici, a cercetat potenţialul economic al acestei provincii şi, în vara lui
1850, constată: “Oraşul Mangalia,
capitala cazalei cu acelaşi nume, se găseşte pe ţărmul Mării Negre; el nu avea
decât 80 de case locuite … în portul său, nu se fac decât afaceri fără
importanţă; deşi recoltele erau abundente, activitatea portuară era redusă,
încărcându-se abia 7 – 8 corăbii pe an. Despre digul portului,
bătrânul Hagi Mehmet Aga povesteşte că a auzit de la bunicul său că avea o
grosime aşa de mare, încât puteau să meargă pe el două căruţe alături. Acum se
află de două picioare sub nivelul apei şi, când marea e liniştită, i se zăresc
unele părţi”.În anul 1879, călătorul francez
Baron d’Hogguer a publicat, la Bucureşti, sub auspiciile Academiei Române, una
dintre primele monografii economice, intitulată “Renseignements sur la
Dobroudja – Son etat actuel, ses ressources, et son avenir” „Informaţiuni
asupra Dobrogei – Starea ei de astăzi. Resursele şi viitorul ei”), în care face
următoarea descriere: “În timpul
Genovezilor, oraşul Mangalia avea o mare importanţă comercială. Populaţia ei se
urca atunci la 30000 locuitori. Portul său, mare şi bine construit, se învoia
foarte bine cu corăbiile de mică greutate a acelor timpuri. În ultimii ani ai
regimului turcesc, populaţiunea Mangaliei nu se compunea decât de aproape 2.000
suflete, mai toţi agricultori şi un prea mic număr de comercianţi.Cu toate că
portul cel vechi al Genovezilor a dispărut mai cu totul, puţinele ruine ce au
rămas servesc pănă astăzi de refugiul corăbiilor de mică încărcătură. De s-ar
putea curăţi nisipul ce de secole s-a introdus în port şi dacă cu puţină
cheltuială s-ar rezidi digul peste temeliile celui vechi, care se văd când
apele sunt mici, vechiul port s-ar putea restabili precum a fost; cu toate
acestea, însă nu prea ar fi de mare folos pentru comerţul Dobrogei…” În
anul 1904, la București apare monografia ofițerului și geografului Marin
Ionescu – Dobrogianu, intitulată “Dobrogea în pragul veacului al XX-lea”, în
care se relatează: “Astăzi oraşul răsare
din ruine, are câteva străzi curate şi case mari. Vechiul conac turcesc s-a
prefăcut, din 1890, într-o măreaţă clădire încăpătoare pentru subprefectură şi
judecătorie. Totuşi, oraşului îi trebuie mult ca să iasă din starea mizerabilă
în care a zăcut în decursul veacului al XIX-lea. […] În timpul verii, oraşul
este vizitat de câteva familii pentru băile de mare şi cele
sulfuroase. Pretutindeni în Dobrogea, marea nu are plajă mai
întinsă şi mai frumoasă ca la Mangalia, …”.Pentru dezvoltarea comerţului pe
mare, după 1909, au început lucrările de reconstrucţie a Portului maritim,
lucrări iniţiate în 1893. S-au refăcut digurile, prin înălţarea celor vechi, şi
s-au amenajat debarcadere din lemn, pentru descărcarea şi încărcarea
mărfurilor. Bazinul portuar era protejat de digul mare şi digul „genovez”, la
ale căror capete se afla câte un mic far de tip catarg, iluminat, la început,
cu lămpi de petrol (felinare). Un rol important l-a avut Ion Coman-Stoian
(1874-1947), inginer de poduri şi şosele, cu studii în Elveţia, la
Universitatea din Zürich şi primar al Mangaliei, între anii 1910-1912. Preotul
Gheorghe Chiorpec nota despre Mangalia, în 1925, următoarele: “Oraşelul Mangalia este aşezat pe un mic
promontoriu, prevăzut cu un mic bazin, port indiguit, având cea mai însemnată
plajă pe litoralul Mării Negre…” În anul 1947, apare cartea lui Gala
Galaction - „Mangalia - un jurnal de călătorie”, în care oraşul este descris ca
un târg maritim modest: începută şi neisprăvită, două minarete şi o moară de
vânt. Mai este “Profilul Mangaliei
este elementar: o magazie, două-trei case cu etaj, o biserică şi un far minuscul,
dar trebuie să ştii pe unde vine, ca să-l poţi distinge”. Cu
ocazia înfiinţării noului Port militar, între Marea Neagră şi Lacul „Mangalia”
s-a săpat şi dragat un Canal de navigaţie, peste care s-a construit şi primul
Pod metalic rabatabil (rulant) din ţară, cu închidere şi deschidere
automatizată. Această construcţie hidrotehnică de unire a celor două ape,
importantă la acea vreme, s-a executat între 1952-1955. A fost începută de
către Societatea Economică Româno-Sovietică (“SOVROM”)
şi terminată de către Direcţia Generală a Serviciului Muncii (D.G.S.M.).
Tot de atunci datează și actualul far, așa-zis genovez, datorat
aceleiași societăți, dezafectat, mult mai târziu, după extinderea digului spre
larg, lentila lui aflându-se expusă într-o sală din incinta „Muzeului Marinei”
din Constanța! Pe cel mai înalt punct din Mangalia, aflat la
altitudinea de 30 m, s-a construit, în 1957, farul maritim,
cea mai înaltă construcţie a oraşului. Turnul farului, cu înălţimea de 41,6 m,
are o bătaie şi vizibilitate de 22 mile marine (cca 40 km). Are, ca sursă de
lumină, o lampă incandescentă (bec) de 120 V / 1000 W, alimentată la curent
electric continuu. Amplificarea luminii este realizată cu ajutorul unor lentile
plan-concave. Sclipirile se fac prin intermediul unui ecran rotativ, adică 2
sclipiri albe, cu o perioadă a luminii de 5,5 secunde. Pentru Serbările
estivale organizate
special de „Ziua Marinei Române”, între 1963 - 1966, la inițiativa
viceamiralului inginer Grigore Marteș, s-a construit Amfiteatrul maritim, care,
astăzi, îi poartă numele. Acest edificiu public este situat pe malul Mării, în
acvatoriul Portului Turistic, mai precis, pe latura sudică a Digului de Nord și
are o capacitate de 40000 locuri, după extindere. Construcţia amfiteatrului
este de plan aproape semioval şi urmăreşte curbura digului portuar. Este format
din gradene în cinci trepte, şase tribune cu locuri pentru spectatori şi o
„arenă acvatică” formată de însăşi suprafaţa apei, care este protejată de
valuri şi vânt. În ultimii ani aici au loc manifestările Festivalului
„Callatis” Mangalia, în lunile iulie-august.Planetariu - Constanța - România
Planetariul din municipiul Constanța este parte din Complexul Muzeal de
Ştiinţe ale Naturii. Recent el a fost modernizat cu fonduri europene în valoare
de peste un milion de euro. Astăzi Planetariul dispune de sisteme de ultimă
generaţie, fiind cel mai performant din sud-estul Europei. În prezent se țin
zilnic câte cinci demonstraţii în fiecare zi, la orele 9,45, 11,45, 13,45,
15,00 şi 16.00. Tariful pentru adulţi este de 18 lei, cel pentru însoţitor de
12 lei, iar elevii şi studenţii plătesc 4,5 lei. Planetariul funcţionează la
nivel superior, cu două sisteme de proiecţie clasice, opto-mecanică şi digitală
4K. În cadrul demonstrațiilor au loc prezentări interactive ale constelaţiilor
şi obiectelor de pe bolta cerească. Planetariul din Constanţa este un
obiectiv de interes turistic, inaugurat în parcul Tăbăcărie (lângă Delfinariu)
la 1 iulie 1969. El are o capacitate de 80 de locuri, dispuse în jurul unei
săli circulare, aflată sub o cupolă cu diametrul de 8 metri, destinată
proiectării cerului, a sistemului solar, a planetelor vizibile, a sateliților
şi a altor corpuri cereşti. La intrarea în Observator se poate vizita expoziţia
„Universul“. Aceasta prezintă structura Universului, pornind de la metagalaxie
până la structura Sistemului Solar, prezentând planetele şi caracteristicile
lor.
Crosul balcanic al tuturor veteranilor - Constanța - 17 aprilie 1999
F.R.A.- (Federația Română de Atletism)
Federatia Romana de
Atletism (FRA) patroneaza toate sectiile de
atletism ale cluburilor si asociatiilor sportive din Romania, desfasurandu-si
activitatea in conformitate cu Statutul si Regulamentele proprii. FRA are
la baza principiile fundamentale ale atletismului si ale sportului in
general, considerand ca sunt esentiale fair-play-ul si respectarea regulilor competitionale
de catre toti cei implicati in activitatile atletice. Printre
valorile promovate de Federatia Romana de Atletism se numara respectul
fata de ceilalti competitori, onestitatea, spiritul de echipa. Astfel, sunt
incurajate: cooperarea, responsabilitatea, sportivitatea, increderea,
implicarea etc. Mai mult, FRA considera ca atletii si antrenorii trebuie sa
integreze valorile etice ale sportului atat in competii, cat si in
antrenamentele zilnice. Sus am postat logo-ul FRA şi o aripă a clădirii FRA din
Bucureşti.
Atletismul apare in Romania la sfarsitul secolului
XIX, la initiativa studentilor care studiau in tarile occidentale. In timpul
vacantelor, acestia promovau atletismul organizand competitii de alergari,
sarituri si aruncari. Primul concurs organizat de atletism are loc
in 1882 la Bucuresti, cu participarea elevilor de la liceele Sf. Sava
si Matei Basarab. Treptat, creste interesul pentru activitatea sportiva, in
general, si atletism, in particular. Se organizeaza curse care atrag un numar
mare de concurenti, se contureaza o literatura de specialitate si sunt
organizate competitii pe criterii de varsta. Mai mult, cu prilejul serbarilor
scolare sunt introduse intreceri la alergari si sarituri la mai multe licee din
diverse orase. In 1912, se infiinteaza Comisia de atletism,
alergari pe jos si concursuri, parte din Federatia Romana a Societatilor
Sportive. Acea comisie este de fapt precursoarea Federatiei Romane de Atletism
(FRA), a 19-a federatie pe lista mondiala, care in 1923 se afiliaza la
IAAF. Primele Campionate Nationale ale Romaniei sunt organizate
in 1914, la 16 probe, si se adreseaza doar barbatilor. Un an mai tarziu,
in 1915, se inaugureaza la Bucuresti primul teren de atletism, pe locul care
devine ulterior Stadionul Tineretului. Abia din 1922, femeile vor
avea propriile competitii, iar trei ani mai tarziu vor fi organizate primele
Campionate Nationale feminine, precum si primele Campionate pentru
juniori. In 1928, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, o delegatie a
Romaniei formata din 10 atleti si 2 atlete participa pentru prima data la o
astfel de competitie, iar in acelasi an debuteaza Campionatele Universitare din
Romania. In 1930, la Atena, atletii romani se claseaza pe locul al
doilea, la prima editie oficiala a Jocurilor Balcanice, iar in 1934, la
editia inaugurala a Campionatelor Europene, participa 4 atleti
romani. In 1937, FRA organizeaza, pentru prima data in
Romania, Jocurile Balcanice, iar in 1948 debuteaza
seria Campionatelor Internationale ale Romaniei, nelipsite din Calendarele
Anuale ale FRA. Incepand cu anul 1952, atletii romani participa cu
regularitate la toate marile competitii mondiale si europene si scriu, cu
fiecare medalie, istoria atletismului romanesc.
Insigna- Clubul filatelic Constanța
A.F.R. (Asociația filateliștilor din România)
Filatelia poate fi
definită ca studiul şi colecţionarea produselor filatelice, în special a
timbrelor. Dar filatelia înseamnă mai mult decât o simplă preocupare pentru
frumos. Provocare, informaţie, prietenie şi amuzament sunt doar câteva din
caracteristicile unuia dintre cele mai populare hobby-uri din lume, filatelia.
De peste 150 de ani, colecţionarea timbrelor este una din preocupările
familiilor regale, vedetelor de film, celebrităţilor din lumea sportului şi a
altor persoane din viaţa publică. Filatelia este un hobby foarte personal, iar
popularitatea sa este determinată de faptul că este flexibil faţă de
necesităţile colecţionarului. Înainte de apariţia mărcii poştale, costurile
livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea primelor mărci
poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia de bază a
timbrelor o reprezintă plata în avans a unui serviciu poştal. De-a lungul
timpului, această funcţie s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi
principiu. Mărcile poştale îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o
anumită valoare pentru o plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de
celebrare şi promovare a patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai
presus de orice, marca poştală este un veritabil ambasador al istoriei,
culturii şi civilizaţiei umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă
libertate de mişcare şi posibilitatea de a transmite informaţii în toate
colţurile lumii. Timbrul capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o
plăcere pentru ochi, prin frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de
tipărire dar şi un studiu al istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi,
deoarece îţi poate dezvălui detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar
mai ales drumul parcurs de un plic până la destinaţie.Primul timbru din lume a
apărut în Marea Britanie şi s-a numit Penny Black.
Optsprezece ani
mai târziu, la 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de mărci poştale româneşti
intitulată Cap de bour. Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi reproduce
semnul heraldic de pe stema statului. Prima emisiune de mărci poştale din
spaţiul românesc este formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale. Colecţionarea
mărcilor poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest hobby
european a ajuns în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de
domnie a lui Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, colecţionarii individuali
sau comercianţii de tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour,
Principatele Unite sau Cuza. Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre
a dus la organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea
având o activitate intensă, în special la începutul secolului al XX-lea. Astăzi,
timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi monedă unul dintre
simbolurile noastre naţionale.
Concursul pentru obținerea unor producții mari de carne de porc
Consiliul agricol regional Dobrogea - Regiunea Dobrogea - 1964
Produsul
medalistic de mai sus este o medalie de concurs, ce a fost realizată în anul 1964 cu ocazia concursului de creștere a porcilor de carne din regiunea Dobrogea. Medalia
este confecționată din bronz patinat, este rotundă cu diametrul de 60 milimetri,
fiind gravată
de Ștefan Grudinschi. În câmpul central al aversului sunt reprezentați câțiva porci, la partea superioară, orizontal
fiind gravat anul 1964, iar la partea inferioară, pe o eșarfă, semicircular, este
aplicată inscripția REG. DOBROGEA.
În câmpul central al reversului este aplicată pe șapte rânduri orizontale inscripția CONCURSUL / PENTRU
/ OBȚINEREA / UNOR PRODUCȚII / MARI DE / CARNE / DE PORC și, în exterior, periferic circular, între două cercuri
concentrice este aplicată inscripția, CONSILIUL AGRICOL REGIONAL DOBROGEA*.
În
timpul regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de insigne și
medalii prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai
muncii, pentru obținerea de rezultate și mai bune în activitatea fiecărora. Pe
lângă insignele de fruntaș în diverse domenii de activitate, aici se încadrează
și medalia Concursul pentru cresterea porcilor
de carne din regiunea Dobrogea – 1964. Baterea
și conferirea acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la îndemână
pentru convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței cetățenilor. Se vorbea
despre “formarea omului nou, constructor
și apărător devotat al cuceririlor revoluționare ale poporului. Se cerea astfel
o eficiență sporită în toate domeniile de activitate dar și economii de orice
fel, la sânge”.
Municipiul Constanța este situat pe coasta Mării Negre, în
partea de sud-est a României, în regiunea
istorică Dobrogea, reședința judeţului cu acelaşi nume şi cel mai
mare oraș al regiunii de dezvoltare Sud-Est. Alături de oraşul Cluj
Napoca, Constanța este orașul cu cel mai ridicat standard de viață
din România. Conform recensământului din anul 2011, Constanța avea 254693
locuitori. Constanța este orașul cel mai vechi atestat de pe teritoriul
României. Prima atestare documentară datează din anul 657
Î.E.N., când pe locul actualei peninsule (și chiar sub apele de azi, în
dreptul Cazinoului) s-a format o colonie greacă, numită Tomis. Deasupra am
postat drapelul, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale oraşului, pozele
câtorva monumente de cultură și arhitectură dar și câteva trimiteri poștale ilustrate, din muncipiul Constanţa, din vremuri diferite.
Strada Ștefan cel Mare
Cazinoul comunal
Fântâna cinetică
Strada Carol I
Statuia Ovidiu
Hotel Mercur
Infirmeria germană
Comandatura germană
Cercul militar vechi
Monumentul Victoriei
Pavilionul reginei
Băile din oraș
Sala sporturilor
Hotel Carol
Geamia turcească
Băile de la Vii
Județul
Constanța este
județul cel mai urbanizat din România, populația care locuiește în orașe
numărând puţin peste 500000 de locuitori din totalul de aproximativ 760000 de
locuitori. Județul este situat în extremitatea SE a României, are o
suprafaţă de 7071 kilometri pătrați, iar capitala judeţului este oraşul cu
acelaşi nume, Constanţa. Ca subunităţi administrative judeţul are 3 municipii -
Constanța, Medgidia și Mangalia, 9 oraşe - Băneasa, Eforie, Cernavodă, Hârșova,
Murfatlar, Năvodari, Negru Vodă, Techirghiol, Ovidiu şi 58 de comune. Deasupra
am postat harta, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate din diferite perioade de timp, din judeţul Constanţa.
Ruinele Cetății Carsium - Hărșova
Vedere - Eforie Nord
Vederi - Costinești
Podul peste Dunăre - Cernavodă
Vedere - Năvodari
Hotel Atanasiu - Techirghiol
Vederi - Aurora
Hotel Tamara - Techirghiol - Movila
Băile Movilă - Techirghiol
Vedere - Olimp
Monumentul Tropaeum Traiani - Adamclisi
Vedere - Mangalia Nord- Neptun
Geamia - Mangalia
Digul - Mangalia
Hotel Parc - Mamaia
Litoralul Mării Negre
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Explorator navigator italian Marco Polo,
a trăit între anii 1254 - 1324
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 02.07.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu