Produsul medalistic de mai sus s-a
realizat în anul 2022 la Monetăria statului pentru a celebra Ziua
internațională a copilului. Monetăria Statului sărbătorește copilăria prin
lansarea pe piață a emisiunii medalistice „Poveștile copilăriei”, dedicată deopotrivă
copiilor și părinților. Medalia face referire la filmul pentru copii “Veronica”. Pe aversul dar și pe reversul medaliei sunt reprezentate scene din
apreciatul film. Medalia s-a realizat în două variante de metal compoziție
având următoarele caracteristici: metale compoziție – argint cu puritatea de 99,9% sau
aliaj cupru, seria – Poveștile copilăriei, forma – rotundă, diametrul – 37
milimetri, greutatea – 31,11 grame (cea de argint), calitatea – proof, tiraje –
60 bucăți (cea de argint) și 40 bucăți (cea din aliaj de cupru) și prețuri
unitare de achiziției de la magazinele Monetăriei - cu TVA inclus: 400 lei (cea de argint) și 230 lei (cea din aliaj de cupru).
Ziua internaţională a copilului reprezintă o ocazie binevenită pentru a celebra cea mai
frumoasă perioadă a vieţii fiecărui om. Ziua internațională a
copilului este în multe țări o sărbătoare pentru copii care se
sărbătorește la date diferite. În foarte multe țări, este sărbătorită la 20
noiembrie, ziua în care s-a adoptat Declarația Națiunilor Unite pentru
Drepturile Copilului. În fosta URSS și în țările care i-au fost state satelit,
data este 1 iunie, prima zi de vară în Emisfera Nordică. O parte din restul
țărilor adoptă alte date. Ziua Copilului a început să fie marcată în a
doua duminică a lunii iunie, în anul 1857, datorită reverendului Dr. Charles
Leonard, pastor al Bisericii Universaliste a Răscumpărătorului din Chelsea,
Massachusetts. El a organizat un serviciu special dedicat și pentru copii.
Leonard a numit această zi Ziua trandafirului, deși a fost mai târziu numită
Duminică de flori și apoi Ziua Copilului. Ziua copilului a fost menționată
oficial pentru prima dată la Geneva la Conferința Mondială pentru Protejarea și
Bunăstarea Copiilor în august 1925, la care 54 de reprezentanți din diferite
țări, au adoptat Declarația pentru Protecția Copilului. După această
conferință, multe guverne au introdus „Ziua copilului”. În Turcia Ziua
copilului a fost sărbătorită pentru prima dată în data de 23 aprilie 1920. În
anul 1954 Fondul Internațional pentru Urgențe ale Copiilor al Națiunilor Unite
(UNICEF) a emis o recomandare care prevedea faptul ca fiecare Stat să dispună
de o zi la așa-numita „Ziua copilului” (engleză Universal Children's Day) și de
atunci sărbătorirea Zilei copilului s-a generalizat. Copilăria este vârsta la care cea mai profundă bucurie poate
fi un zâmbet curat. În data de 1 Iunie sărbătorim copiii pentru ceea
ce sunt... o lume aparte, plină de lumină și armonie. Filmul muzical
„Veronica“, o capodoperă a cinematografiei românesti din anul 1973, este unul
dintre cele mai îndrăgite filme pentru copii din istorie. Generaţii întregi de
spectatori au crescut cu peripețiile Veronicăi, o fetiţă drăgălaşă şi zglobie
care trăieşte într-o casă de copii şi care învaţă ce înseamnă prietenia,
bunătatea şi curajul. Filmul, scris şi regizat de Elisabeta Bostan, este inspirat
din lumea fabulelor lui La Fonta, el fiind și astăzi la fel de fermecător ca în
momentul lansării.Demersul moralizator este învăluit într-o fermecătoare mantie
de fantezie, tandrețe și voie bună. În rolurile principale apar: Lulu Mihăiescu în rolul Veronicăi, Margartea Păslaru și Dem Rădulescu.
Veronica este o fetiță zvăpăiată care trăiește într-un cămin de copii. Când
împlinește vârsta de 5 ani, Zâna cea bună îi dăruiește o traistă fermecată,
care-i poate îndeplini orice dorință. Există o condiție: stăpăna ei trebuie să
fie cuminte, darnică și prietenoasă cu cei din jur. Veronica uită promisiunea
făcută Zânei cele bune, hotărând să păstreze traista doar pentru ea. Egoismul
ei o face să rămână fără cadoul minunat. Plină de regret Veronica pleacă în
căutarea ei în lumea basmelor, intrând în pădurea fermecată, începând o
călătorie de inițiere. Veronica va întâlni răutate, șiretenie și minciună, dar
va învăța și ce înseamnă prietenia adevărată, bunătatea, altruismul și curajul.
Ajutată de mulți prieteni noi, se va întoarce acasă printre colegi, mai
înțeleaptă dar și mai generoasă.
Baronul Peter von Gartenberg - Sadogurski
Produsul medalistic
de mai sus este o medalie masonică omagială dedicată
baronului Gartenberg-Sadogurski, realizată în anul 1772, de gravorul Comnstadius. În centrul
câmpului aversului este reprezentat bustul personajului, în profil spre
dreapta, iar dedesubt este aplicată curbat inscripția: “F.COMSTADIUS FECIT”.
Periferic circular, pe părțile stânga, superioară și dreapta, este aplicată
inscripția: ”PET.NIC.S.R.I.LIB.B.A. GARTENBERG SADOGIRSKI CONS.INT.R.P.ET ES.” În câmpul central al
reversului este aplicată o legendă pe 12 rânduri orizontale: “AERE/PERNNIUS AEVUM/TE
TUOSQVE/HODIE ET PERSAECULA/ BEET./HAEC SUNT VOTAET HOMAGIUM /QUEM TIBI/
OF:SADOG: MON: / ADDIEWT: ET
DEVOT:ANIMO/DIE 29 IUNII/1772”. Produsul este
confecționat din argint, are forma rotundă, diametrul – 54 milimetri, greutatea
– 67,67 grame și poate fi admirat în colecțiile Muzeului Național de Istorie a
României. Peter
von Gartenberg – Sadogurski, a fost intendent
al armatelor ruse de ocupație, în campania din anii 1769 – 1774, dar și
Venerabil al Lojei masonice - Zeul Marte. Această lojă a fost constituită la
Iași, de ofițerii ruși, participanți la războiul ruso-turc (1769 - 1774).
Venerabilul Lojii se pare că a fost baronul Peter von Gartenbertg-Sadogurki.
Alți cercetări suțin că venerabil al Lojii ar fi fost nepotul său – generalul
Peter Mellozino. Baronul von Gartenber a bătut în atelierul său de pe pe moșia
de la Sadagura (lângă Cernăuți) monede precum și câteva medalii masonice. Nu se
cunosc alte detalii despre această lojă, ea fiind o lojă militară a acționat
doar pe durata campaniei militare. Baronul von Gartenber, nume la naștere – Peter Niles
Nyegaard, altfel ortografiat – Peter Nikolau Neugarten von Gartenberg (în
germană) sau Piotr Mikolaj Neugarten von Gartenberg, s-a născut în anul 1714,
în Danemarca, și a murit la data de 6 ianurie 1786 în Polonia. După alte
ocupații a intrat în serviciul polonez, unde a
preluat administrarea sistemului de monedă regală. După izbucnirea războiului
ruso-turc el a asigurat aprovizionarea cu monede
pentru armata rusă.
În timpul mandatului său în Polonia,
Gartenberg a înființat monetării regale la Varșovia,
Cracovia și apoi la
Sadagura.Mai
jos admiri una dintre monedele bătute la Sadagura (2 para – 3 kopeci) pe care
se disting steme principatelor române timbrate de coroana țaristă.
Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii
și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat
tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat
doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii
nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci
colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia
– semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se
referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și
misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia Nestorescu-Balcesti,
renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei romane, afirma ca:
"Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei Moderne, a
Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Insigna - U.T.C. - Badminton 1978
(Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi
rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul
U.T.C..
În timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a
numit Uniunea Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost
întemeiată în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică
11,78% din populația României. Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit înregimentarea
tineretului din fabrici, universități, școli, unități militare, în vederea
transformării acestuia într-un susținător fidel al regimului dictatorial.
Tineretul era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și unui
învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a tinerilor.
Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale partidului.
Ideologii comunişti împărtăşeau credinţa că orice
ființă umană poate fi transformată radical în urma unui intens proces de
manipulare prin propaganda de masă. Această credinţă a comuniștilor era
întărită de supoziţii sumbre despre natura umană şi a societăţii. Exista
siguranța că, pe scară largă, la nivel social, utilizând instrumente coercitive
şi de control, omul poate fi schimbat, supus, subordonat, mai ales tineretul în
formare. Marxism-leninismul amesteca fascinaţia
faţă de mulţime cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta. Acest lucru se
observă foarte bine în atitudinea faţă de tineri. Din cauza legăturilor slabe
cu vechiul regim, aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a „omului nou” şi ca
masă de manevră ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită suspiciune. Reţeaua de
organizaţii comuniste s-a întins cu precădere spre categoriile de populaţie de
care regimul îşi lega interesele. Totodată, acestea erau suspectate ideologic:
tinerii, ţăranii, intelectualii, soldaţii şi muncitorii. După spusele lui
Lenin, pentru regimul comunist, aceste organizaţii aveau menirea de a funcţiona
pe post de „curele de transmisie” între Partidul Comunist şi popor. Stalin a
adoptat aceleaşi idei. El considera că, din rândul organizaţiilor de masă,
trebuie să facă parte: asociaţiile fără partid ale femeilor, organele de presă,
uniunile de tineret, sindicatele, cooperativele, organizaţiile de fabrică şi
uzină. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după modelul
sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor,
precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea ca, după
terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea Tineretului
Comunist din România a fost constituită după modelul sovietic. Prin această
organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea
acestora în activităţile regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor,
tineretul să servească partidului. Uniunea Tineretului Comunist a fost o
organizație de tineri creată de către Partidul Comunist din România. Prin
aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român, din fabrici, universități,
școli, unități militare, în vederea transformării acestuia într-un susținător
fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC, tineretul român era supus unei
educații în spiritul marxist-leninist și unui învățământ politic. Se încerca
chiar anularea gândirii individuale a tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai
despre realizările mult exagerate ale partidului.
În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu privire la Uniunea
Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care aceasta o juca în rândul
tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea Partidului Comunist Român.
Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea organizație care reușește mereu
să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de tineri. Aceștia, alături de
întregul popor, au acţionat pentru afirmarea năzuinţelor de unitate şi
independenţă naţională, de progres social şi prosperitate economică a patriei.
Badmintonul este
un sport în care doi jucători sau două perechi de jucători joacă
plasându-se fiecare de câte o parte a unui fileu care împarte terenul
dreptunghiular în două jumătăți egale. Cei doi jucători sau două perechi
câștigă puncte lovind un fluturaş (minge) cu racheta astfel încât acesta
să treacă peste fileu și să aterizeze în terenul advers. Terenul de
joc are mărimea de 13,4 x 5,18 m la meciurile de simplu și de 13,4 x 6,1 m la
meciurile de dublu. Același teren este folosit și pentru meciurile de simplu și
dublu, cu diferența că se trag niște linii despărțitoare vizibile. Terenul este
împărțit în două părti egale de un fileu (plasă) cu înălțimea de 1,524 m la
mijloc și 1,55 m la capete. Jocul se
termină când sportivul (sportivii) câștigă două seturi de 21 puncte.
Insigna - Campion județean (caiac canoe)
Caiacul și
canoea sunt două sporturi nautice înrudite care constau în deplasarea pe luciul
apei a uneia sau mai multor persoane, cu ajutorul unor ambarcațiuni ușoare
(lemn, fibră de sticlă, etc)
Canoea este o
ambarcațiune sportivă ușoară, fără cârmă, cu prora și pupa ascuțite și
înălțate, condusă cu ajutorul pagaielor. În canoe pot fi unul sau mai mulți
sportive stând în genunchi.
Caiacul este o ambarcațiune de
sport pentru o persoană sau mai multe,ascuțită la ambele capete, cu suprafața
de alunecare netedă sau în clinuri. Sportivii stau pe fund în ambarcațiune, pe
care o propulsează cu una sau două padele (vâsle).
Jetonul - Moneda ta norocoasă - Mobilitate inteligentă
Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale
nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt folosite
pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau
mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este
înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc.
În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu
totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite
pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă
încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru
participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în
monedă adevărată. Piesa prezentată aici este un jeton
confecționat din metal alb (probabil aluminiu), are forma rotundă cu
diametrul de 23,7 milimetri. În centrul câmpului aversului este prezentată o
frunză de trifoi cu patru foi și codiță, sub codiță fiind marcat un punct. De
jur împrejurul frunzei, pe o bandă periferică circulară, pe părțile stângă,
superioară și dreaptă este aplicată inscripția: ”MONEDA TA NOROCOASĂ”. În centrul câmpului reversului este redată o pată
galbenă de formă rotundă, în centrul căreia se distinge greoi silueta unui
automobil de culoare albă. Periferic
circular, în afara câmpului galben, pe partea inferioară este aplicată
inscripția:”Mobilitate inteligentă”. Nu există informații unde și cum se putea folosi acest
jeton.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu