vineri, 1 iulie 2022

BATTONYA - UNGARIA

Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură și câteva trimiteri postale din localitatea ungurească 
BATTONYA, județul BEKEȘ, din vremuri diferite.  
Primăria
Școala
Templul
Mănăstirea 
Templul romano-catolic
Templul romano-catolic (interior)
Capela templului romano-catolic
Biserica sârbă
Templul reformat și școala
Hotel Coroana
O intrare în localitate
Templul romano-catolic
Trimiteri poștale

xxx

O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC

________xxx________

CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI

Informaţii generale despre medalistică  şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul  "Le Havre - Franţa".                            

INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc. 

Veronica
Produsul medalistic de mai sus s-a realizat în anul 2022 la Monetăria statului pentru a celebra Ziua internațională a copilului. Monetăria Statului sărbătorește copilăria prin lansarea pe piață a emisiunii medalistice „Poveștile copilăriei”, dedicată deopotrivă copiilor și părinților. Medalia face referire la filmul pentru  copii “Veronica”. Pe aversul dar și pe reversul medaliei sunt reprezentate scene din apreciatul film. Medalia s-a realizat în două variante de metal compoziție având următoarele caracteristici: metale compoziție – argint cu puritatea de 99,9% sau aliaj cupru, seria – Poveștile copilăriei, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 31,11 grame (cea de argint), calitatea – proof, tiraje – 60 bucăți (cea de argint) și 40 bucăți (cea din aliaj de cupru) și prețuri unitare de achiziției de la magazinele Monetăriei - cu TVA inclus: 400 lei (cea de argint) și 230 lei (cea din aliaj de cupru).
Ziua internaţională a copilului reprezintă o ocazie binevenită pentru a celebra cea mai frumoasă perioadă a vieţii fiecărui om. Ziua internațională a copilului este în multe țări o sărbătoare pentru copii care se sărbătorește la date diferite. În foarte multe țări, este sărbătorită la 20 noiembrie, ziua în care s-a adoptat Declarația Națiunilor Unite pentru Drepturile Copilului. În fosta URSS și în țările care i-au fost state satelit, data este 1 iunie, prima zi de vară în Emisfera Nordică. O parte din restul țărilor adoptă alte date. Ziua Copilului a început să fie marcată în a doua duminică a lunii iunie, în anul 1857, datorită reverendului Dr. Charles Leonard, pastor al Bisericii Universaliste a Răscumpărătorului din Chelsea, Massachusetts. El a organizat un serviciu special dedicat și pentru copii. Leonard a numit această zi Ziua trandafirului, deși a fost mai târziu numită Duminică de flori și apoi Ziua Copilului. Ziua copilului a fost menționată oficial pentru prima dată la Geneva la Conferința Mondială pentru Protejarea și Bunăstarea Copiilor în august 1925, la care 54 de reprezentanți din diferite țări, au adoptat Declarația pentru Protecția Copilului. După această conferință, multe guverne au introdus „Ziua copilului”. În Turcia Ziua copilului a fost sărbătorită pentru prima dată în data de 23 aprilie 1920. În anul 1954 Fondul Internațional pentru Urgențe ale Copiilor al Națiunilor Unite (UNICEF) a emis o recomandare care prevedea faptul ca fiecare Stat să dispună de o zi la așa-numita „Ziua copilului” (engleză Universal Children's Day) și de atunci sărbătorirea Zilei copilului s-a generalizat. Copilăria este vârsta la care cea mai profundă bucurie poate fi un zâmbet curat. În data de 1 Iunie sărbătorim copiii pentru ceea ce sunt... o lume aparte, plină de lumină și armonie. Filmul muzical „Veronica“, o capodoperă a cinematografiei românesti din anul 1973, este unul dintre cele mai îndrăgite filme pentru copii din istorie. Generaţii întregi de spectatori au crescut cu peripețiile Veronicăi, o fetiţă drăgălaşă şi zglobie care trăieşte într-o casă de copii şi care învaţă ce înseamnă prietenia, bunătatea şi curajul. Filmul, scris şi regizat de Elisabeta Bostan, este inspirat din lumea fabulelor lui La Fonta, el fiind și astăzi la fel de fermecător ca în momentul lansării.Demersul moralizator este învăluit într-o fermecătoare mantie de fantezie, tandrețe și voie bună. În rolurile principale apar: Lulu Mihăiescu în rolul Veronicăi, Margartea Păslaru și Dem Rădulescu. Veronica este o fetiță zvăpăiată care trăiește într-un cămin de copii. Când împlinește vârsta de 5 ani, Zâna cea bună îi dăruiește o traistă fermecată, care-i poate îndeplini orice dorință. Există o condiție: stăpăna ei trebuie să fie cuminte, darnică și prietenoasă cu cei din jur. Veronica uită promisiunea făcută Zânei cele bune, hotărând să păstreze traista doar pentru ea. Egoismul ei o face să rămână fără cadoul minunat. Plină de regret Veronica pleacă în căutarea ei în lumea basmelor, intrând în pădurea fermecată, începând o călătorie de inițiere. Veronica va întâlni răutate, șiretenie și minciună, dar va învăța și ce înseamnă prietenia adevărată, bunătatea, altruismul și curajul. Ajutată de mulți prieteni noi, se va întoarce acasă printre colegi, mai înțeleaptă dar și mai generoasă.
Baronul Peter von Gartenberg - Sadogurski
Produsul medalistic de mai sus este o medalie masonică omagială dedicată baronului Gartenberg-Sadogurski, realizată în anul 1772, de gravorul Comnstadius. În centrul câmpului aversului este reprezentat bustul personajului, în profil spre dreapta, iar dedesubt este aplicată curbat inscripția: “F.COMSTADIUS FECIT”. Periferic circular, pe părțile stânga, superioară și dreapta, este aplicată inscripția: ”PET.NIC.S.R.I.LIB.B.A. GARTENBERG SADOGIRSKI CONS.INT.R.P.ET ES.” În câmpul central al reversului este aplicată o legendă pe 12 rânduri orizontale: “AERE/PERNNIUS AEVUM/TE TUOSQVE/HODIE ET PERSAECULA/ BEET./HAEC SUNT VOTAET HOMAGIUM /QUEM TIBI/ OF:SADOG: MON: / ADDIEWT: ET DEVOT:ANIMO/DIE 29 IUNII/1772”. Produsul este confecționat din argint, are forma rotundă, diametrul – 54 milimetri, greutatea – 67,67 grame și poate fi admirat în colecțiile Muzeului Național de Istorie a României. Peter von Gartenberg – Sadogurski, a fost intendent al armatelor ruse de ocupație, în campania din anii 1769 – 1774, dar și Venerabil al Lojei masonice - Zeul Marte. Această lojă a fost constituită la Iași, de ofițerii ruși, participanți la războiul ruso-turc (1769 - 1774). Venerabilul Lojii se pare că a fost baronul Peter von Gartenbertg-Sadogurki. Alți cercetări suțin că venerabil al Lojii ar fi fost nepotul său – generalul Peter Mellozino. Baronul von Gartenber a bătut în atelierul său de pe pe moșia de la Sadagura (lângă Cernăuți) monede precum și câteva medalii masonice. Nu se cunosc alte detalii despre această lojă, ea fiind o lojă militară a acționat doar pe durata campaniei militare. Baronul von Gartenber, nume la naștere – Peter Niles Nyegaard, altfel ortografiat – Peter Nikolau Neugarten von Gartenberg (în germană) sau Piotr Mikolaj Neugarten von Gartenberg, s-a născut în anul 1714, în Danemarca, și a murit la data de 6 ianurie 1786 în Polonia. După alte ocupații a intrat în serviciul polonez, unde a preluat administrarea sistemului de monedă regală. După izbucnirea războiului ruso-turc el a asigurat aprovizionarea cu monede pentru armata rusă. În timpul mandatului său în Polonia, Gartenberg a înființat monetării regale la Varșovia, Cracovia și apoi la Sadagura.Mai jos admiri una dintre monedele bătute la Sadagura (2 para – 3 kopeci) pe care se disting steme principatelor române timbrate de coroana țaristă.
 
Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
  • Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
  • Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută
  • Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
  • Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
  • Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei. Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau, acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia. Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult, in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman, Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe, Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele „francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Insigna - U.T.C. - Badminton 1978
(Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea Tineretului Comunist (cunoscută și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul U.T.C.. 
În timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a numit Uniunea Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din populația României. Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit înregimentarea tineretului din fabrici, universități, școli, unități militare, în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al regimului dictatorial. Tineretul era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și unui învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale partidului. Ideologii comunişti împărtăşeau credinţa că orice ființă umană poate fi transformată radical în urma unui intens proces de manipulare prin propaganda de masă. Această credinţă a comuniștilor era întărită de supoziţii sumbre despre natura umană şi a societăţii. Exista siguranța că, pe scară largă, la nivel social, utilizând instrumente coercitive şi de control, omul poate fi schimbat, supus, subordonat, mai ales tineretul în formare. Marxism-leninismul amesteca fascinaţia faţă de mulţime cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta. Acest lucru se observă foarte bine în atitudinea faţă de tineri. Din cauza legăturilor slabe cu vechiul regim, aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a „omului nou” şi ca masă de manevră ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită suspiciune. Reţeaua de organizaţii comuniste s-a întins cu precădere spre categoriile de populaţie de care regimul îşi lega interesele. Totodată, acestea erau suspectate ideologic: tinerii, ţăranii, intelectualii, soldaţii şi muncitorii. După spusele lui Lenin, pentru regimul comunist, aceste organizaţii aveau menirea de a funcţiona pe post de „curele de transmisie” între Partidul Comunist şi popor. Stalin a adoptat aceleaşi idei. El considera că, din rândul organizaţiilor de masă, trebuie să facă parte: asociaţiile fără partid ale femeilor, organele de presă, uniunile de tineret, sindicatele, cooperativele, organizaţiile de fabrică şi uzină. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea Tineretului Comunist a fost o organizație de tineri creată de către Partidul Comunist din România. Prin aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român, din fabrici, universități, școli, unități militare, în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC, tineretul român era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și unui învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale partidului. În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu privire la Uniunea Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care aceasta o juca în rândul tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea Partidului Comunist Român. Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea organizație care reușește mereu să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de tineri. Aceștia, alături de întregul popor, au acţionat pentru afirmarea năzuinţelor de unitate şi independenţă naţională, de progres social şi prosperitate economică a patriei.
Badmintonul este un sport în care doi jucători sau două perechi de jucători joacă plasându-se fiecare de câte o parte a unui fileu care împarte terenul dreptunghiular în două jumătăți egale. Cei doi jucători sau două perechi câștigă puncte lovind un fluturaş (minge) cu racheta astfel încât acesta să treacă peste fileu și să aterizeze în terenul advers. Terenul de joc are mărimea de 13,4 x 5,18 m la meciurile de simplu și de 13,4 x 6,1 m la meciurile de dublu. Același teren este folosit și pentru meciurile de simplu și dublu, cu diferența că se trag niște linii despărțitoare vizibile. Terenul este împărțit în două părti egale de un fileu (plasă) cu înălțimea de 1,524 m la mijloc și 1,55 m la capete. Jocul se termină când sportivul (sportivii) câștigă două seturi de 21 puncte.
Insigna - Campion județean (caiac canoe)
Caiacul și canoea sunt două sporturi nautice înrudite care constau în deplasarea pe luciul apei a uneia sau mai multor persoane, cu ajutorul unor ambarcațiuni ușoare (lemn, fibră de sticlă, etc)
Canoea este o ambarcațiune sportivă ușoară, fără cârmă, cu prora și pupa ascuțite și înălțate, condusă cu ajutorul pagaielor. În canoe pot fi unul sau mai mulți sportive stând în genunchi. 
Caiacul este o ambarcațiune de sport pentru o persoană sau mai multe,ascuțită la ambele capete, cu suprafața de alunecare netedă sau în clinuri. Sportivii stau pe fund în ambarcațiune, pe care o propulsează cu una sau două padele (vâsle).
Jetonul - Moneda ta norocoasă - Mobilitate inteligentă
Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa prezentată aici este un jeton  confecționat din metal alb (probabil aluminiu), are forma rotundă cu diametrul de 23,7 milimetri. În centrul câmpului aversului este prezentată o frunză de trifoi cu patru foi și codiță, sub codiță fiind marcat un punct. De jur împrejurul frunzei, pe o bandă periferică circulară, pe părțile stângă, superioară și dreaptă este aplicată inscripția: ”MONEDA TA NOROCOASĂ”. În centrul câmpului reversului este redată o pată galbenă de formă rotundă, în centrul căreia se distinge greoi silueta unui automobil de culoare albă. Periferic circular, în afara câmpului galben, pe partea inferioară este aplicată inscripția:”Mobilitate inteligentă”. Nu există informații unde și cum se putea folosi acest jeton. 

____________ooOoo____________

PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Pictorul italian Antonello da Messina,
a trăit între anii 1430 - 1479.
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 01.07.2022

Niciun comentariu: