1. În data de 24 ianuarie Banca Centrală a statului
vest asiatic – Siria a lansat în circulației o nouă bancnotă de 5000 pound.
Bancnota este imprimată pe o hârtie specială,
cu orientare orizontală, având fondul colorat în general gri.
Ca elemente de securitate
enumăr: imprimare în relief, imagine latentă, fir de siguranță, microperforații
și tipăritură cu cerneală iridescentă. S-a urmărit realizarea unei bancnote cu
un design mai plăcut și cu mai multe și performante elemente de siguranță pentru
evitarea contrafacerilor de orice fel. Pe avers este reprezentat un soldat
sirian salutând drapelul national. În dreapta soldatului, pe firul de siguranță
parțial expus, se află microperforațiile, sub forma cifrei 5.000, vizibilă când
bancnota este îndreptată spre o sursă de lumină. Cu excepția seriei,
informațiile de pe avers sunt prezentate în arabă. Pe revers este reprezentată o sculptură
din templul lui Baalshamin/Baal Shamem (sec. al II-lea, Palmyra), reprezentând
soarele și vulturul păcii cu o ramură de măslin în cioc.
Elementul de
securitate are tot forma unei ramuri de măslin. Informațiile de pe avers sunt
prezentate în limba engleză. Bancnota a fost tipărită încă din anul 2019
(acesta este și anul care apare pe avers), dar a fost pusă în circulație abia
în acest an, ca parte a planului economic de luptă împotriva inflației.
Templul lui Baal
– Shamin
a fost un templu antic în orașul Palmira, Siria, dedicat zeității canaanite
Baal – Shamin, zeul fenician al cerului și furtunilor, unul dintre cele mai importante
situri arheologice din oraşul antic sirian. Templul a început să fie ridicat în
anul 17 d.Hr, fiind apoi extins de împăratul roman Hadrian în 130 d.Hr. A fost
un templu venerat în timpul reginei Zenobia și soțului ei Septimius Odenatus,
Regele Regilor din Palmira. Odată cu apariția creștinismului în secolul 5
d.Hr., templul a fost transformat într-o biserică. Religa musulmană apare prin
anul 634, iar în anul 636 bizantinii pierd controlul orașului, populația locală
trecând la islam.O expediție engleză face în anul 1751 planuri de restaurare a
ruinelor. Templul a fost părăsit de englezi și redescoperit de arheologi
elvețieni în 1954-1956, fiind unul dintre cele mai complete structuri antice
din Palmira. În 1980, structura a fost desemnată de UNESCO drept sit al
Patrimoniului Mondial. Templul a făcut parte inițial dintr-un complex de
clădiri cu trei curți și a reprezentat o fuziune de stiluri arhitecturale
orientale și romane. Proporțiile așezării au fost Romane, în timp ce elementele
din capătul de sus al clădirilor și geamurile laterale erau de tip oriental,
tradițional siriene. La construcția ansamblului au contribuit și corinteni, de
unde și influențe stilizate egiptene. Coloanele aveau inscripții în greacă și
palmiriană, și aveau amplasate lânge ele statui ale patronilor bogați din
oraș.Ca urmare a urii religioase, a lipsei de educație a celor crescuți și
pregătiți doar pentru a împrăștia ura, în august 2015, templul a fost demolat
de statul Islamic, după capturarea orașului Palmira în timpul Războiului Civil
sirian. Deci astăzi el nu mai există, putând fi admirat doar din poze.
Balshaamin
este unul dintre cei doi zei supremi adulați în Palmyra în perioada
pre-islamică. Simbolurile sale erau vulturul și fulgerul. Baal (Basal) este denumirea
unor zei vest-semitici. În limbi precum feniciana (canaaneana) si ebraica, Baal
semnifica: „stapân”, „proprietar”, „domn” sau
„sot”/„barbat”. Baal corespunde
zeului Bel sau Belu din Mesopotamia (Akkad,
Asiria, Babilon). În mitologia canaanita, Baal sau Baal Hadad, este zeul
ploilor, al furtunilor, al fulgerului si trasnetului, al vânturilor, al
muntilor, precum si zeul vietii, care fertilizeaza pamântul si zeu al timpului.
El este descris ca un luptator extrem de puternic, luptând impotriva fortelor
raului ce încearca sa distruga lumea (legenda conflictului sau cu
zeul Mot al mortii si infertilitatii). El este privit în miturile
canaanite-feniciene si aramaice-siriene ca un erou, ca un razboinic neprihanit,
purtând un coif cu coarne, tinând într-o mâna o maciuca, iar în celalalta un
fulger. Coarnele pe care le poarta simbolizează fertilitatea. Baal calca norii,
glasul sau rasuna ca tunetul. Salasul sau este pe muntele mitic Sapan (în
ebraica Tzafon – inseamna Nord) identificat în zilele noastre cu muntele Jebel
al Aqra de la frontiera siriano-turca la varsarea râului ‘Asi (Oronte) în Marea
Mediterana. Pe acest munte cad în fiecare an ploi torentiale.
2. Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează
farurile spaniole.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 8 decembrie 2007 prin care se popularizează Farul
din Insulele Cies, comunitatea
autonomă Galiția, nord-vestul Spaniei.
Farul de pe Insulele Cíes,
cunoscut și sub numele de Faro do Monte do Faro, este farul principal al Arhipelagului
Cies și al Parcului Nacional Insulelor Atlántice. Arhipelagul Cies este compus
din trei insule: San Martino (în nord), Faro (în centru) și Monteagudo (în sud), formate la sfârșitul perioadei terțiare, când o parte a
coastei s-a scufundat, a pătruns în mare și a modelat aceste insule. Insula
centrală este legată de Insula nordică printr-un banc de nisip cunoscut sub
numele de Plaja Rodas, lung de 1200 de metri, considerată una dintre cele mai
frumoase plaje din Spania. În acest areal vizitele sunt limitate ca număr
pentru ca turismul să nu dăuneze ecosistemului. Deci, mai ales
vara, trebuie să să se facă din timp rezervări. Aici se poate ajunge cu
feribotul sau cu o ambarcațiune privată, care desigur te costă în jur de 20
euro dar se și merită. Farul este situat la 178 de
metri deasupra nivelului mării și oferă tuturor celor care îl vizitează
priveliști impresionante. Acest far este mai mult decât un important punct de
interes turistic și destinație pentru trasee de drumeții, deoarece în prezent,
la jumătatea anului 2019, continuă să își îndeplinește funcția maritimă și își
trimite strălucirea de pe coastă, așa cum o face de mai bine de 150 de ani. Farul a fost construit între 1851 și 1853 și la el
se ajunge pe un drum cu curbe foarte
strânse, în zig-zag, ceea
ce face ca ascensiunea să fie o provocare cu care se confruntă majoritatea
vizitatorilor. Odată
ajuns la far, priveliștile panoramice ale stâncilor și ale Insulei de Sud sau
San Martiño compensează efortul depus. Farul a fost locuit până în anii 1960 și
de atunci este complet automatizat, folosind energie solară captată de la
niște panouri solare montate alăturat. Poziția sa în vârful muntelui a fost criticată, deoarece în
situații de ceață deasă lumina care ar trebui să servească drept referință
pentru diferitele bărci nu putea fi văzută, astfel încât ulterior insulelor
Cíes au fost construite și alte faruri pentru a
îmbunătăți siguranța traficului maritim. Farul a fost o serioasă lucrare
inginerească, deoarece vârful muntelui a trebuit tăiat câțiva metri
pentru a realiza o bază orizontală unde să poată fi stabilită infrastructura dar
și datorită dificilei căi de acces la far.
3. În data de 26 august 2021 Banca
Centrală a statului Sfântul Toma și Principele (stat insular din Oceanul
Atlantic) a pus în circulaţie trei noi bancnote, printre care și cea de 200
dobras, pe un fond general albăstrui. S-a urmărit realizarea unor bancnote cu
un design mai plăcut și având mai multe elemente de securitate împotriva
contrafacerilor de orice fel.
Pe avers bancnotei de 200 dobras este redat portretul
Regelui Amador, iar pe revers Pasărea soarelui din Principe şi trandafirul de
porţelan precum și floarea naţională a ţării. Reversul este completat cu harta
şi poziţionarea ţării.
Regele Amamdor, în
limba spaniolă – Rey Amador, nume oficial - Amador Vieira, a
fost membru al tribului angolilor și lider al unei revolte celebre a sclavilor
care a avut loc în 1595 în insulele africane Sao Tome și Principe (Sfântul Toma și
Principele). Potrivit unor documente istorice, el a fost „un sclav”
care s-a răzvrătit și i-a mobilizat pe toți angolarii împreună cu alți africani
la lupta pentru liberate națională. La 9 iulie 1595, Rei Amador și poporul său,
angolari, aliați cu alți africani înrobiți din plantațiile sale, au mărșăluit
în pădurile interioare și s-au luptat împotriva portughezilor. Se spune că
în acea zi, Rei Amador și adepții săi au ridicat un steag în fața coloniștilor
și l-au proclamat pe Rei Amador rege al São Tomé și Príncipe, devenind „Rei
Amador, eliberatorul tuturor negrilor”. Între anii 1595 și 1596, insula São
Tomé a fost condusă de angolari, sub comanda lui Rei Amador. La 4 ianuarie
1596, a fost capturat, trimis la închisoare și mai târziu executat de
portughezi. Și astăzi, localnicii își amintesc de el cu drag și îl
consideră un erou național al insulelor. Pe multe din bancnotele acestui stat a
fost reprezentat chipul Regeleui Amador. Deoarece nu se cunosc portrete reale
ale acestuia, imaginea de pe bancnote, deci și de pe cea prezentată aici este
opera imaginară a pictorului Pinasio Pina.
Pasărea
soarelui (Eurypyga helias) este o pasăre din America Centrală,
care aparține familiei Eurypygidae. Are
lungimea corpului de 43-48 cm și greutatea de 200 grame. Pe partea ventrală a
corpului penajul este pestriț, în nuanțe gri, etc. Aripile impresionante cu
desenul realizat prin culori diferite uimește observatorul. Ciocul este lung și
subțire, are vârful ascuțit și coloritul închis.
Trandafirul
de porțelan, denumire științifică-
Etlingera elatior, este o floare exotică de o rară frumusețe ce necesită
multă căldură, umiditate și lumină,
la noi fiind cultivată numai în sere. Crește liber și masiv în Indonezia,
Malaezia, Vietnam, Cambodgia, Tailanda și Myanmarul de Sud. Este o plantă ce
poate atinge înălțimea și de 6 metri. Planta este comestibilă, rizomii tineri
fiind consumați ca salate. Componente ale plantei sunt folosite și ca produse
farmaceutice naturiste.
4. Loteria
națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează avioanele
lumii.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 19 iulie 1999 prin care se popularizează Avionul
Grumman HU-16-B “Albatros”.
Aparatul de zbor Grumman HU-16
Albatross a fost un avion amfibiu bimotor cu aripă înaltă, cu carcasă centrală, fabricat de compania americană Grumman între
anii 1940 – 1960, inițial s-a numit SA-16. Un exemplar din acest avion este
expus în prezent la Muzeul istoric al forțelor Aeriene din localitatea
Vigna de Valle – Spania.Primele misiuni ale acestui avion au fost acelea de
căutare și salvare piloții doborâți pe timpul operațiunilor militare.
Chiar de la început avionul a intrat în dotarea Gărzii de Coastă a SUA. Multe
exemplare au fost vândute operatorilor civili și achiziționate, mai presus de toate,
de către utilizatorii privați.În timp au fost fabricate modele mai
perfecționate, ce au intrat în dotarea forțelor aeriene din diverse state ale
lumii:
Italia, Indonezia, Germania, Argentina, Brazilia, Canada, Chile, Filipine,
Japonia, Grecia, Mexic, Norvegia, Pakistan, Peru, Portugalia, Spania, Tailanda,
etc. Câteva dintre caracteristicile tehnice ale acestui tip de
avion sunt:
- echipaj
= maxim 10 persoane
- zborul
de încercare
= 24 octombrie 1947
- data
intrării efective în serviciu = anul 1949
- exemplare
construite = 466
- lungime
= 19,16 metri
- lățime
= 29,47 metri
- înălțime
= 7,88 metri
- suprafața
aripii = 96,2 metri pătrați
- greutatea
gol = 10401 kilograme
- greutatea
maximă cu încărcătură = 13797 kilograme
- capacitate
totală combustibil = 5205 litri
- motor
= 2 radiale Wright R-1820-76
- putere
= 1425 CP
- viteza
maximă = 380 kilometri pe oră
- viteza
de urcare = 7,4 metri pe secundă
- autonomie
de zbor = 4587 kilometri
5. În anul 2022 Banca Centrală a statului sud-american Argentina a lansat în circulație
o nouă bancnotă având valoarea de 200 pesos pe fond general albăstrui. S-a
căutat ca bancnota să aibă un design mai plăcut și să aibe mai multe elemente
de siguranță pentru împiedicarea contrafacerii ei. Pe avers sunt redate
chipurile lui Martin Miguel de Guemes și ale Juanei Azurduy. Pe revers este
reprezentat un grup de soldați călare în timpul Campaniei Gaucha (1814 – 1825).
Martín Miguel de Güemes (8
februarie 1785 – 17 iunie 1821) a fost un lider militar, colonel, care a apărat
nord-vestul Argentinei de armata regalistă spaniolă în războiul de
obținere a independenței. El a organizat
rezistența împotriva regaliștilor (forțe loiale Spaniei), angajând tineri locali
pe care i-a instruit în tactici de gherilă. A murit pe câmpul de onoare.
Juana
Azurduy de Padilla (12 iulie
1780 – 25 mai 1862) a fost un lider militar de gherilă, (locotenent-colonel) ce
a luptat pentru independența Boliviei, alături
de soțul ei, Manuel Ascencio Padilla. În tinerețe a fost internată la o
mănăstire dar din cauza comportamentului ei nervos, violent, chiar războinic a
fost exmatriculată la vârsta de 17 ani. Ulterior a cunoscut brutalitatea muncii
în minele spaniole de argint devenind o susținătoare ferventă a mișcării
revoluționare indigene. În 1805, Azurduy s-a căsătorit cu vecinul și prietenul
din copilărie Manuel Ascencio Padilla, un coleg revoluționar care a părăsit o
școală de drept regalistă pentru a se alătura mișcării de independență. În
1812, Padilla și Juana Azurduy au slujit sub generalul Manuel Belgrano, noul
șef al Armatei de Nord, ajutându-l să recruteze 10000 de luptători. Azurduy a
fost o forță de acțiunea de recrutare a indigenilor. chiar și femei, femei,
cunoscute sub numele de Amazonas, pentru a se alătura cauzei. Azurduy
a preluat apoi conducerea „Batalioanelor loiale”, o forță de luptă formată din
bărbați și femei indigene, cunoscute pentru loialitatea lor feroce față de
comandantul lor. Cu doar praștii și sulițe de lemn, „Loyals” au învins
forțele spaniole în bătălia de la Ayohuma. Generalul Belgrano a fost atât de
impresionat de conducerea ei și de curajul soldaților ei, încât i-a oferit
propria sa sabie.În 1818, spaniolii au preluat temporar controlul, iar ea a
fost forțată să fugă din nou cu soldații săi în nordul Argentinei, unde a
continuat să lupte sub comanda generalului argentinian Martin Miguel de
Guemes, fiind numită în funcția în funcția de comandant al Armatei de Nord a
Guvernului Revoluționar. Azurduy a supraviețuit tuturor situațiilor, a ieșit la
pensie și a murit săracă la vârsta de 82 de ani.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Jan Amos Komensky (Comenius)
Libertas, egalitas, fraternitas (Libertate, egalitate, fraternitate)
Loja română Bohemia - orașul Praga - fondată 1910
Piesa de mai sus este o Medalie
masonică comemorativă, Amos Komensky, realizată în anul 1910. Produsul este confecționat din bronz argintat
și are forma rotundă cu diametrul de 39 milimetri. El poate fi admirat în
colecția Muzeului Național de Istorie a României. În câmpul aversului, central,
se prezintă bustul lui Amos Komensky spre stânga, așezat pe două ramuri de
laur. Periferic circular, pe părțile stânga, superioară și dreapta este marcată
inscripția: “LIBERTAS .. EGALITAS .. FRATERNITAS..”
(Libertate..Egalitate..Fraternitate) iar la partea inferioară este marcată inscripția:
“IN MEMORIAM” (ÎN MEMORIA). În centrul
câmpului reversului se prezintă un personaj feminin în fața unui zid, cu mâna
stângă întinsă spre orașul Praga. Deasupra este reprezentat un pentaclu care
emite raze de soare. În partea dreaptă a personajului este reprezentat un altar
pe care se află un vas din care se ridică flăcări. Pe laturile altarului sunt
reprezentate scule masonice (ciocan, mistrie, echer, compas). Periferic circular, pe părțile stânga,
superioară și dreapta este marcată inscripția: “R..L..BOHEMIA
OR..PRAGA” (Loja română Bohemia din orașul Praga). Jos în dreapta, pe zid, este
marcată inscripția pe două rânduri orizontale: “FONDATĂ 1910”.Amos Komenský, nume
complet - Jan Amos Komensky, știut sub numele – Comenius, a fost
un filozof, gramatician și pedagog ceh, care s-a născut la data de 28 martie
1592 și a decedat la data de 15 noiembrie 1670. El s-a ocupat toată viața de
perfecționarea metodelor pedagogice, fiind considerat părintele educației
moderne. A elaborat 27 de principii didactice, dintre care cel mai
important este „principiul instituției”. A afirmat că „Toată viața este o
școală”. Data sa de naștere, 28 martie este marcată anual în Cehia și
Slovacia ca Ziua Profesorilor. Cele mai importante tratate ale sale au fost
reunite sub titlul Opera didactica și a apărut la Amsterdam în anul
1657. Între altele, a scris lucrări de istorie, religie și filozofie.
Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia,
Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina,
Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza,
Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră
transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii.
Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine,
in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan
Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanistă. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.Cupa Schlezak 1936 locul III * 50 kilometri (ciclism)
Ciclismul este, în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol
folosind mijloace de transport puse în mișcare de mușchii omului, cu
precădere bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și
disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de
Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă
organizare riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de
concurs. Printre primii locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta
ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu,
dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta
perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri dupa modelul
occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite bicicle. In
ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor de ciclism,
apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate
cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de
ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in 1891 pe
distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu, unde se
inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor cicliste, se
impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice a activitatii cicliste.
In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti
care va organiza un concurs oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in
cadrul unei serbari de binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor
inundatiilor de la periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese
confirmat ca o activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul
ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se
dorea sa detina prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere
”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din
tara noastra, intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de
invatare a mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei
Kiseleff din zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe
pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m.
Apare, asadar, primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea
lui Alois Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe
langa ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele
velodromului erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful
pistei, a aparut nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu
anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului
“Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei
fabrici italiene dc biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid
veledrom cu pista de lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost
ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea
velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de
velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898,
velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi
datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o
intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza s-au desfasurat pe
aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va relua activitatea
o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din initiativa lui
Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea, este
consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat concursuri
intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898. Dezvoltarea
ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de concursuri si
aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in teritoriu, au creat
conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment, care are loc in 26
aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee organizatorice, care la
vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si organizare a ciclismului
romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica a Romaniei (1897) si
Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei Societatilor Sportive din
Romania (FSSR).
Coroana regală a României 140 ani 1881 - 2021
Istoria României
Coroana de oţel a regilor României,
acest simbol al independenţei şi al întregirii ţării, îşi are începuturile în
anul 1881. În acel an, Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice a instituit
o comisie în componenţa căreia, alături de Theodor Aman, se regăseau istoricii
Bogdan Petriceicu Haşdeu, Alexandru Odobescu şi Grigore Tocilescu. Misiunea
fundamentală a acelei comisii a fost aceea de a stabili forma pe care urmau să
o primească însemnele regalităţii, inclusiv coroana regală. Ulterior, Theodor
Aman a fost însărcinat cu desenarea coroanei şi sceptrului primului suveran al
României; schiţa în tuş în care sunt reprezentate însemnele regalităţii se află
în patrimoniul muzeului din Bucureşti care poartă numele artistului, scrie
Muzeul Național de Istorie a României pe pagina de socializare a instituției. Coroana
de oțel a fost folosită pentru prima dată de Carol I cu prilejul încoronării ca
rege şi a proclamării Regatului României în ziua de 10/22 mai 1881. Primul rege
al României şi-a manifestat dorinţa ca această coroană să fie confecţionată la
Arsenalul Armatei, din oţelul unuia dintre tunurile capturate de armata română
în confruntarea cu trupele turceşti la Plevna, în anul 1877. Un fapt care
trebuie amintit este acela că la încoronarea din 1881 coroana de oțel a avut
mai mult un rol simbolic: a fost sfințită, la Mitropolie, pe 9/21 mai, dar
regele Carol I nu a purtat-o! De altfel, încoronarea în sine poate fi
considerată atipică: nu s-a desfășurat în biserica Mitropoliei, ci într-un
spațiu special amenajat în afara acesteia; Mitropolitul Primat și cel al
Moldovei au dat binecuvântarea solemnă, dar suveranul nu a dorit, din motive
religioase (era catolic convins), să fie încoronat și uns de un înalt prelat
ortodox. Gestul său avea și un alt substrat, Carol I dorind să arate că a ajuns
rege prin forțele proprii. Ulterior, coroana de oțel și cea a reginei Elisabeta
au fost aduse, de preşedinţii Corpurilor legiuitoare, în Sala Tronului. În
discursul său, Regele a declarat „…Cu mândrie dar primesc această Coroană, care
a fost făcută din metalul unui tun stropit cu sângele eroilor noştri şi care a
fost sfinţită de biserică. O primesc ca simbol al independenţii şi puterii
României”. În nicio imagine din perioada domniei sale (fie că vorbim de
fotografii, cărți poștale sau alte reprezentări artistice), primul rege al
României nu apare cu coroana de oțel pe cap. Un aspect semnificativ a fi
menţionat este acela că amintita coroană s-a regăsit, încă din prima zi a
proclamării Regatului României şi până în momentul abdicării Regelui Mihai la
30 decembrie 1947, pe stema naţională a ţării noastre. Coroana regală,
respectând normele heraldice, are în compunere un cerc frontal de oţel,
ornamentat cu pietre oblonge, rombice şi perle tot din oţel. În partea
superioară a cercului au fost aplicate opt ornamente mari, sculptate în formă
de frunză (fleuroane), alternate prin opt figuri mai mici având în partea
superioară perle. Din vârfurile fleuroanelor pleacă spre mijlocul coroanei opt
lame înguste, de formă arcuită, împodobite cu mărgăritare, care se unesc
într-un glob în care este montată crucea „Trecerii Dunării”. Toate elementele
coroanei sunt din oţel, chiar şi perlele, numai căptuşeala interioară este din
catifea purpurie.Insigna - Cupa U.T.C. 1988 (judo)
(Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi
rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul
U.T.C.. În timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a
numit Uniunea Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost
întemeiată în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică
11,78% din populația României. Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit
înregimentarea tineretului din fabrici, universități, școli, unități militare,
în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al regimului
dictatorial. Tineretul era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și
unui învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a
tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale
partidului. Ideologii comunişti împărtăşeau
credinţa că orice ființă umană poate fi transformată radical în urma unui
intens proces de manipulare prin propaganda de masă. Această credinţă a
comuniștilor era întărită de supoziţii sumbre despre natura umană şi a
societăţii. Exista siguranța că, pe scară largă, la nivel social, utilizând
instrumente coercitive şi de control, omul poate fi schimbat, supus,
subordonat, mai ales tineretul în formare. Marxism-leninismul
amesteca fascinaţia faţă de mulţime cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta.
Acest lucru se observă foarte bine în atitudinea faţă de tineri. Din cauza
legăturilor slabe cu vechiul regim, aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a
„omului nou” şi ca masă de manevră ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită
suspiciune. Reţeaua de organizaţii comuniste s-a întins cu precădere spre
categoriile de populaţie de care regimul îşi lega interesele. Totodată, acestea
erau suspectate ideologic: tinerii, ţăranii, intelectualii, soldaţii şi
muncitorii. După spusele lui Lenin, pentru regimul comunist, aceste organizaţii
aveau menirea de a funcţiona pe post de „curele de transmisie” între Partidul
Comunist şi popor. Stalin a adoptat aceleaşi idei. El considera că, din rândul
organizaţiilor de masă, trebuie să facă parte: asociaţiile fără partid ale
femeilor, organele de presă, uniunile de tineret, sindicatele, cooperativele,
organizaţiile de fabrică şi uzină. Uniunea Tineretului Comunist din România a
fost constituită după modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea
îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile
regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească
partidului. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după
modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a
tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea
ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea
Tineretului Comunist a fost o organizație de tineri creată de către Partidul
Comunist din România. Prin aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român,
din fabrici, universități, școli, unități militare, în vederea transformării
acestuia într-un susținător fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC,
tineretul român era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și unui
învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a tinerilor.
Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale partidului. În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu
privire la Uniunea Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care
aceasta o juca în rândul tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea
Partidului Comunist Român. Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea
organizație care reușește mereu să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de
tineri. Aceștia, alături de întregul popor, au acţionat pentru afirmarea năzuinţelor
de unitate şi independenţă naţională, de progres social şi prosperitate
economică a patriei.
Judo este
un sport – artă marțială japoneză modernă.
În anul 1882, pornind de la principiile tradiționalului jiu jitsu și păstrând tehnicile de aruncare și
prize ale acestuia, profesorul Jigoro Kano și-a format propriul său stil, care
a devenit cunoscut sub denumirea de Kano-ryu, iar mai târziu s-a numit Kodokan
Judo.Principiile sale se bazează pe folosirea supleței în locul forței brute,
fiind eliminate loviturile și unele luxări periculoase, cum ar fi luxarea
degetelor. În judo se folosesc
proiectări, secerări, fixări la sol, strangulări și luxări. În anul 1964
judo-ul a devenit probă olimpică. Practicantul judoului se numește judoka. Sala unde se practică judoul
se numește dojo. Echipamentul de judo, numit judogi,
a fost introdus de către Kano în anul 1907.
Insigna - Fruntaș în producție
În faza incipientă a instaurării regimului
comunist în România, Partidul Comunist Român a început o intensă campanie
orientată spre formarea "omului nou" prin educarea cetățenilor prin
muncă și pentru muncă, dar și pentru realizarea de economii drastice în toate
domeniile de activitate. Astfel s-a instituit un sistem amplu de insigne și
decorații, din fier mort, ce se acordau "cu nemiluita" pentru a-i
populariza "chipurile" pe cei merituoși. Alte metode de popularizare
a fruntașilor erau prezentarea acestora, în presa vremii, emisiuni radio, tv,
stație locală de radio-amplificare, sau jurnalele de cinema care rulau câte 15
- 30 minute înaintea oricărui film. Și insigna Fruntaș în producție făcea parte din acest arsenal.
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Diplomat și economist nipon Inazo Nitobe,
a trăit între anii 1862 - 1933
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 22.07.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu