Buzăul a fost și este un oraș care nu iese în evidență cu
prea multe lucruri. Însă de când cu acest edil (primarul Constantin Toma - la
al doilea mandat) orașul a început să se schimbe în bine. În întâmpinarea
Centenarului Marii Uniri, intrarea în municipiu dinspre Ploiești s-a schimbat,
devenind Calea Eroilor și arată
incredibil.
Strada trece pe lângă Cimitirul Eroilor, cel mai mare cimitir de
război din România și pe lângă Comandamentul Diviziei 2 Infanterie „Getica” (fosta Armată
a 2-a, adică băieții cu “Pe aici nu se trece” de la Mărășești). Pe această
stradă s-a amenajat o expoziție istorică în aer liber. Adică de la un capăt la
altul al străzii sunt montate panouri iluminate pe timp de noapte, reprezentând
scene militare din istoria României, pe o lungime de 640 metri. Sunt
reprezentate scene din Războiul de Independență, apoi Primul Război Mondial, al
Doilea Război Mondial, perioada comunistă, revoluția din decembrie 1989 și se
termină cu perioada actuală, inclusiv scene ale participării armatei române pe
teatrele internaționale de operațiuni. Expoziția are o zonă unde sunt prezentate
armatele tuturor țărilor membre ale
NATO.
Privind expoziția ți se face pielea de găină. Este un loc foarte frumos
și educativ mai ales pentru tineri. Istoria
spune că trebuie să știm de unde am plecat pentru a ști unde vrem să ajungem. Vă
invit să nu ratați acest obiectiv când treceți prin Buzău. (sursa NET - blog –
Vlad Bălan)
***
Pasajul subteran de pe Bulevardul Unirii, din zona Catedralei municipale “Sfântul Sava ”, denumire oficială – Pasajul Unirii, a fost deschis circulației pietonale după aproape treizeci de ani. Este o lucrare modernă, dotată cu sisteme de iluminat pe bază de led-uri și camere de supraveghere. Pornind de la afirmația lui Nicolae Iorga potrivit căreia: “Un popor care nu-și cunoaște istoria și eroii, e ca un copil care nu-și cunoaște părinții” Primăria municipiului prezintă buzoienilor care trec prin pasaj o expoziție permanentă de fotografii ce ilustrează momente importante din istoria țării și a orașului.
***
Pasajul subteran de pe Bulevardul Unirii, din zona Catedralei municipale “Sfântul Sava ”, denumire oficială – Pasajul Unirii, a fost deschis circulației pietonale după aproape treizeci de ani. Este o lucrare modernă, dotată cu sisteme de iluminat pe bază de led-uri și camere de supraveghere. Pornind de la afirmația lui Nicolae Iorga potrivit căreia: “Un popor care nu-și cunoaște istoria și eroii, e ca un copil care nu-și cunoaște părinții” Primăria municipiului prezintă buzoienilor care trec prin pasaj o expoziție permanentă de fotografii ce ilustrează momente importante din istoria țării și a orașului.
Expoziția se
întinde pe toată lungimea pasajului, pe ambele părți ale sale, dar există și
două panouri mari la gurile de intrare în pasaj. Încă
de la coborârea treptelor pietonii pot vedea planșe mari cu simbolurile și
logo-ul Buzăului, cu personalități ale orașului și informații despre oamenii
care și-au pus amprenta în dezvoltarea municipiului. Expoziția prezintă în poze
vechi unele clădiri simbol ale orașului dar și personalități ale vieții
culturale locale. Lucrarea de redeschidere a pasajului a costat municipalitatea
în jur de 600000 lei. Deși au existat cârcotași care au sugerat că fondurile
cheltuite puteau merge spre alt obiectiv, tinerii buzoieni consideră că este o
idee foarte bună să învețe istoria și din alte părți, decât internetul sau
cărțile, căci impactul vizual este deosebit.
Precizez că pasajul a fost
construit în anii ’80, a fost folosit câțiva ani și apoi închis. După revoluție
s-a încercat ridicarea la ambele guri ale pasajului a unor clădiri masive,
înalte și hidoase din oțel. Am avut noroc cu societatea civilă, reprezentată de
vocea respectatului preot Milea, care a acționat până și în justiție, obținând
oprirea construcțiilor și demolarea coloșilor de oțel. Dacă aș fi cârcotaș aș
zice că din răzbunare vechiul edil a dispus acoperirea gurilor pasajului, dar
nu spun, probabil lipsa de fonduri a dictat. Dar iată cum actualul edil a găsit
resurse și a redat pasajul buzoienilor la pachet cu o frumoasă și interesantă
expoziție. Precizez că la gurile
pasajului sunt construite două acoperișuri discrete care se încadrează perfect în
urbanistica orașului.
***
Pe terenul existent între Pasajul Unirii, Catedrala municipală “Sfântul Sava” și blocul de locuințe 14 I (cel în care își are sediul Filiala județeană CEC) s-a amenajat într-un timp record, de doar 14 zile, un nou parc pentru odihna și recreerea buzoienilor. Parcul s-a inaugurat în data de 16 august 2020, când s-a sărbătorit pentru prima dată Ziua națională pentru comemorarea martirilor Brâncoveni (Constantin, domn al Țării Românești între anii 1688 – 1714, împreună cu fii săi, Constantin, Ștefan, Radu, Matei și sfetnicul Ianache) și de conștientizare a violențelor împotriva creștinilor. Se știe că domnitorul Constantin Brâncoveanu a avut profunde legături spirituale și economice cu orașul Buzău.
***
Pe terenul existent între Pasajul Unirii, Catedrala municipală “Sfântul Sava” și blocul de locuințe 14 I (cel în care își are sediul Filiala județeană CEC) s-a amenajat într-un timp record, de doar 14 zile, un nou parc pentru odihna și recreerea buzoienilor. Parcul s-a inaugurat în data de 16 august 2020, când s-a sărbătorit pentru prima dată Ziua națională pentru comemorarea martirilor Brâncoveni (Constantin, domn al Țării Românești între anii 1688 – 1714, împreună cu fii săi, Constantin, Ștefan, Radu, Matei și sfetnicul Ianache) și de conștientizare a violențelor împotriva creștinilor. Se știe că domnitorul Constantin Brâncoveanu a avut profunde legături spirituale și economice cu orașul Buzău.
Parcul a primit numele de Parcul “Sfinții Martiri
Brâncoveni”
și a fost sfințit în ziua inaugurării de un sobor de preoți conduși de
arhiepiscopul Buzăului și Vrancei – Înalt Prea Sfințitul Părinte Ciprian. La
ceremonia de sfințire a parcului au participat numeroși buzoieni, președintele
Camerei Deputaților – buzoianul Marcel Ciolacu și primarul municipiului, demn
de respect – Constantin Toma.
***
Pe terenul din spatele Catedralei municipale “Sfântul Sava”, între sediile instituțiilor: Garda de Mediu, Banca Română de Dezvoltare, Poliția locală municipală și fostul sediu al Palatului Copiilor a existat un parc mai vechi, dar care a fost modernizat odată cu Parcul “Sfinții Martiri Brâncoveanu” primind numele de Parcul “Ștefan Frățilă”.
***
Pe terenul din spatele Catedralei municipale “Sfântul Sava”, între sediile instituțiilor: Garda de Mediu, Banca Română de Dezvoltare, Poliția locală municipală și fostul sediu al Palatului Copiilor a existat un parc mai vechi, dar care a fost modernizat odată cu Parcul “Sfinții Martiri Brâncoveanu” primind numele de Parcul “Ștefan Frățilă”.
Ștefan Frățilă a
fost primul primar ales al municipiului Buzău după Revoluție, el fiind un
fervent susținător al ideii de amenajare a Parcului CEC din Strada Sfântul Sava
de la Buzău. Ștefan Frățilă a fost un inginer și un manager remarcabil care a
contribuit la dezvoltarea și creșterea prestigiului municipiului Buzău. Ca o
dovadă a interesului și respectului pe care îl manifestă municipalitatea față
de personalitățile care au pus bazele orașului, s-a decis atribuirea denumirii “Primar Ștefan Frățilă” fostului
Parc CEC din Strada Sfântul Sava de la Buzău. Parcul încântă privirea
trecătorilor cu modul în care este amenajat (numeroase bănci, țâșnitori de apă
potabilă, flori, arbori, alei frumos dalate, locuri de joacă pentru copii și
aparate de fitness urban pentru tineri).
***
Și vechiul parc din spatele Palatul Comunal (Primăria municipiului Buzău) a fost supus unor importante modernizări.
Și vechiul parc din spatele Palatul Comunal (Primăria municipiului Buzău) a fost supus unor importante modernizări.
Acestea au constat în
dalarea aleilor, sădirea de noi arbuști și răsaduri de flori, montarea unui
sistem de irigație îngropat și ridicarea unui bust de bronz în memoria lui
Vasile Voiculescu, cel supranumit “poetul îngerilor”
sau “medicul fără
de arginți”, care a dat și numele
parcului – Parcul “Vasile Voiculescu”.
***
Dezvelirea Bustului lui Vasile Voiculescu a avut loc joi 20 decembrie 2020 în prezența oficialităților locale, a unor oameni de cultură, elevi și profesori.
***
Dezvelirea Bustului lui Vasile Voiculescu a avut loc joi 20 decembrie 2020 în prezența oficialităților locale, a unor oameni de cultură, elevi și profesori.
Bustul este opera artistului plastic Bogdan Hojbotă,
conferențiar universitar dr. la Universitatea de Arte din București. Pe soclul
bustului poate fi citit următorul text: ”VASILE
VOICULESCU 13 octombrie 1884 – 26 aprilie 1963 născut în Pârscov
– Buzău medic, scriitor, poet, combatant în Războiul pentru Întregirea
Neamului, 1916 – 1919 militant în rezistența anticomunistă din România membru
post-mortem al Academiei Române (1993) cetățean de onoare post – mortem al
municipiului Buzău”.
Vasile
Voiculescu a fost un medic, poet, prozator şi dramaturg român. La
vârsta senectuţii, când se aşteaptă împăcarea cu viaţa, la peste 70 de ani,
când fiecare clipă ce trece rodeşte amintiri şi tânjeşte liniştea, Vasile
Voiculescu a fost aruncat în temniţă din motive politice. Arestat în noaptea
de 4 spre 5 august 1958 şi condamnat la cinci ani de temniţă grea, a fost încarcerat
câteva luni la Jilava, cât au durat cercetările, apoi la Aiud. În urma
unei crize de conştiinţă, se închide într-o existenţă ascetică şi se dedică
meditaţiei şi scrisului. Se alătură grupării spirituale "Rugul
Aprins" (iniţiată de Sandu Tudor la Mănăstirea Antim), la care au aderat
mulţi dintre intelectualii vremii. Regimul comunist lupta cu toată forţa
sa malefică pentru a rupe orice legătură cu trecutul, prin măsuri de represiune
asupra reprezentanţilor partidelor istorice şi prin anihilarea oricărei forme
de manifestare culturală care nu se alinia regimului de inspiraţie
sovietică. Se dorea distrugerea definitivă a bogăţiei culturale proprie
perioadei interbelice. Şi în literatură se impuneau pe căi oficiale
(Securitatea fusese înfiinţată la începutul anului 1948) dogma proletară şi
numele autorilor dispuşi să cânte vremurile noi. Au existat însă luminaţi,
aleşi de Dumnezeu, poeţi ca Tudor Arghezi, Nichifor Crainic, Radu Gyr, Vasile
Voiculescu care inevitabil, stupid şi brutal, au fost blamaţi şi pedepsiţi cu
etichete mânjite de apelativele: mistici, fascişti şi retrograzi.
"... Pe atunci, până prin 1947, din mulţimea termenilor obsesiv folosiţi
se desprindeau net câţiva: fascişti, nazişti, legionari, colaboraţionişti,
democraţie, libertate, epurare, exemplu luminos, aservire, progres, popor,
tagmă, criză, avânt. (...) Din 1949, semantismul antagonic al termenilor,
vizibil încă din anii precedenţi, atinge apogeul. Într-o parte: a demasca, a
urî, a lupta, a înfiera, a stârpi, a combate, în cealaltă parte: a urma, a
cultiva, a preamări, a construi, a cimenta, a mobiliza etc." (Ana
Selejan, "Literatura în totalitarism", Editura Humanitas) Într-o
asemenea lume de cuvinte, întruchipată în alb şi negru, celelalte nuanţe, ostracizate
şi prigonite, se ascundeau în literatura autentică. Vasile Voiculescu s-a
căsătorit dintr-o mare dragoste cu femeia care i-a dăruit cinci copii, trei
fete şi doi băieţi. În 1946, soţia sa, Maria, moare pe neaşteptate, ceea ce
declanşează în Voiculescu o profundă criză de conştiinţă. Se închide într-o
existenţă ascetică, albeşte, nu îşi mai tunde părul, nici barba, se dedică
meditaţiei şi scrisului, capătă o înfăţişare de schivnic. Mulţi intelectuali
ai vremii, pentru a rezista, au format gruparea spirituală "Rugul
Aprins" (iniţiată de Sandu Tudor la Mănăstirea Antim), căreia i se
alătură şi Vasile Voiculescu. A scris sute de pagini de proză fantastică, deşi
era limpede că, în plină ideologie comunistă, acest gen literar nu ar fi putut
vedea lumina tiparului. Scrie, de asemenea, într-un zbor spiritual de mare
înălţime, "Ultimele sonete închipuite ale lui Shakespeare".
Încorporând un exerciţiu empatic, asumându-şi un transfer de personalitate,
Vasile Voiculescu plăsmuieşte sonetele pe care Marele Will le-ar fi scris, dacă
ar mai fi scris şi altele afară de cele ştiute. "Mă-nfăţişez cu duhul, nu
te sărut pe gură,/ Plecat ca peste-o floare, te rup şi te respir.../ şi nu mai
eşti de-acum, trupească, o făptură,/ Ci un potir de unde sug viaţa şi strâng
mir." Păstrând rigorile prozodiei clasice, descătuşează un eros
sacralizant. "V. Voiculescu n-a căzut în ridicol, luându-şi temporar un
pseudonim ilustru. Câtă vreme s-a prezentat ca fiind Shakespeare, chiar a fost
Shakespeare." (Alex. Ştefănescu, "Istoria literaturii române
contemporane").
Vasile Voiculescu s-a născut în 1884, la
Pârscov, în judeţul Buzău. A început şcoala în satul vecin, Pleşcoi, şi a
terminat cursul primar la Buzău. Face primele două clase gimnaziale la Liceul
"B.P. Haşdeu" din Buzău, apoi, în 1902, absolvă ciclul secundar la Liceul
"Gh. Lazăr" din Bucureşti. A urmat cursurile Facultăţii de Litere
şi Filosofie a Universităţii din Bucureşti, apoi a trecut la Facultatea de
Medicină, susţinându-şi licenţa în 1910. A fost medic de ţară în câteva judeţe,
recunoscut pentru generozitatea cu care îi trata pe bolnavi, refuzând adesea să
primească bani de la aceştia, iar în primul război mondial a fost mobilizat ca
medic militar, la Bârlad. În 1918 este numit medic de circumscripţie la
Bucureşti, apoi, medic la Administraţia Domeniilor Coroanei. După o viaţă
în care a vindecat oameni, a scris şi publicat poezii, proză şi dramaturgie, a
fost aruncat în închisoare. Scriitorul a vorbit foarte puţin familiei despre
anii de detenţie. Au rămas însă mărturiile altor foşti deţinuţi, cu care a
interferat destinul tragic al lui Voiculescu. După chinuri groaznice,
bolnav de tuberculoză la coloana vertebrală, iese din închisoare la 78 de ani
şi moare peste un an. "Ştiu şi-o voiesc; aceasta mi-e ultima viaţă.../ Nu
mai renasc de-acuma, căci iată, te-am găsit./ Deschizi eternitatea: în pacea ei
măreaţă/ Se-ncheie rătăcirea-mi, c-un glorios sfârşit..." În 1993,
Academia Română l-a desemnat pe Vasile Voiculescu membru post-mortem.
***
La intersecția bulevardelor buzoiene Nicolae Bălcescu și
Stadionului, vis a vis de poarta principală de acces în Parcul Crâng, tronează
cel de-al doilea bust al mareșalului Alexandru Averescu. Primul său bust a fost
dezvelit cu ani în urmă în fața Comandamentului Diviziei 2 Infanterie „Getica”.
Dezvelirea
bustului a avut loc în data de 14 august 2019. Bustul este opera artistului
Valentin Tănase, șeful studioului de Arte Plastice al Armatei. Pe peidestalul
de susținere a bustului este aplicat următorul înscris:
“MAREȘAL ALEXANDRU AVERESCU 9/21 martie
1859 - 2 octombrie 1938 primul comandant
al Armatei 2 în războiul de întregire națională (1916 - 1919) a cărei
continuatoare este Divizia 2 Infanterie Getica - Buzău”.
Alexandru Averescu s-a născut la 9 martie 1859, în satul Babele, lângă
Ismail, în regiunea Odessa de astăzi, în familia clucerului domnesc (în Moldova
şi Muntenia, dregător responsabil de aprovizionarea curţii domneşti),
Constantin Averescu, mama sa, Casuca Averescu, fiind o femeie deosebit de
religioasă, care l-a influențat pe micul Alexandru în acest sens. A urmat, timp
de un an, cursurile Seminarului Teologic din localitatea natală, apoi a
renunţat la studii, pentru a se înrola, la 10 martie 1876, ca voluntar în
escadronul de „jandarmi–călări” din Ismail, care a participat la războiul
ruso-turc din anii 1877-1878. În anul 1881, a absolvit cursurile Școlii
militare de la Mănăstirea Dealu, de unde a obţinut gradul de sublocotenent. În
anul 1884, a urmat apoi cursurile Școlii Superioare de Război din Torino,
Italia, absolvită în 1886, cu brevet de ofițer de stat major. În Italia avea să
se căsătorească cu Clotilda Caligari, fosta primadonă a Operei din Milano. În
anul 1889, obţine gradul de căpitan, în anul 1892 devine profesor la Școala de
ofițeri de cavalerie și comandant al escadronului de elevi, iar în anul 1894
este promovat la gradul de maior. Averescu a fost un remarcabil teoretician
militar: la începutul anului 1891, a preluat editarea revistei „România
militară”, unde, de-a lungul anilor, a publicat o serie de studii de
geografie – „Teatrul de operaţiuni austro-român” (1891), „Lecţiuni de
geografie” (1895). De asemenea, operele sale „Tactica. Teorie şi aplicaţiuni”,
în trei volume (1888-1891), „Jocul de război” (1903), „Călăuza ofiţerului”
(1903), „Operaţiile de la Flămânda” (1924), „Notiţe zilnice de război” (1937)
l-au consacrat în domeniul ştiinţei militare. În perioada 1894-1896, este numit
comandant al Școlii Superioare de Război, unde a redactat şi predat cursuri de
tactică, strategie, organizare-mobilizare sau geometrie militară. Între anii
1896-1898, a fost atașat militar al României la Berlin, o poziţie extrem de
importantă pentru relațiile militare ale României, având în vedere că Germania
era, la acea dată, principalul nostru furnizor de armament. În anul 1898,
obţine gradul de locotenent-colonel şi, timp de un an, devine comandant al
Regimentului 4 Roșiori. Între anii 1899 și 1904 se află în fruntea Secției
Organizare-Mobilizare din Marele Stat Major al Armatei, iar în anul 1906 este
avansat la gradul de general de brigadă.
La 13 martie 1907,
Averescu este numit în funcția de ministru de Război, poziţie din care a
participat la reprimarea mișcărilor țărănești din anul 1907. Averescu a avut
dificila misiune de a reprima răscoala ţărănească izbucnită în Moldova, fiind
organizatorul uneia dintre cele mai violente represiuni anti-ţărăneşti din
istoria României. Între anii 1911-1913 este șef al Marelui Cartier General, la
1 aprilie 1912 devine general de divizie, iar în 1913 a participat la cel de-Al
Doilea Război Balcanic, conducând ofensiva română pe teritoriul Bulgariei, până
la Sofia. În perioadele 14 – 26 august 1916 şi 26 septembrie 1916 – 30 ianuarie
1918, a fost comandant al Armatei a II-a, poziţie din care s-a remarcat, în
perioada Primului Război Mondial, în bătăliile de la Mărăști și Oituz, din anul
1917, în care a respins ofensiva trupelor germane conduse de feldmareşalul
Mackenzen. Pentru destoinicia și curajul de care a dat dovadă în Primul Război
Mondial, a fost decorat de către regele Ferdinand cu Ordinul „Mihai Viteazul”,
modelul „1916”, clasa a III-a (la 22 martie 1917), clasa a II-a (la 21
iulie 1917), clasa I (la 15 decembrie 1921). În anul 1918, într-un moment
dificil pentru ţara noastră, regele Ferdinand îi încredinţează lui Averescu
formarea unui nou guvern, care să încheie pacea cu Puterile Centrale. După
îndelungi tratative, acesta reuşeşte să semneze doar preliminariile acestei
păci, la 20 februarie 1918, la Buftea, fiind înlocuit apoi în fruntea
guvernului de Alexandru Marghiloman. Tot în anul 1918, Averescu a demisionat
din Armată, trecând la o carieră politică.
El a condus Liga Poporului,
devenită, mai apoi, Partidul Poporului, formaţiune ce era constituită din
conservatori, oameni politici din Basarabia, Bucovina și Transilvania, din
generali și ofițeri superiori și care se baza pe prestigiul lui Averescu.
Partidul său s-a bucurat la început de o foarte mare popularitate, mai ales în
rândul populaţiei din mediul rural. Constantin Argetoianu menţionează că, la
auzul veştii că Averescu vine în satul lor, ţăranii “cădeau în genunchi,
sărutau poalele mantalei albastre, dădeau din cap, oftau adânc şi şopteau: ţine-l
Doamne, ţine-l pentru mântuirea noastră”. Averescu va fi, apoi, în mai multe
rânduri, prim-ministru, în perioadele ianuarie-martie 1918, 1920-1921 şi 1926-1927.
Interesant este faptul că, după ce partidul său a obţinut o victorie
zdrobitoare la alegerile din mai 1920, momentul avea să marcheze începutul
declinului pentru Averescu. Printre realizările guvernului său pot fi
menţionate unificarea monetară, reforma financiară şi reforma agrară,
însă aşteptările populaţiei, mai ales ale ţăranilor, erau mult mai mari. Ei
erau nemulţumiţi de dificultatea cu care s-a realizat reforma agrară, dar şi de
faptul că nu au primit cele 5 hectare de teren care le fuseseră promise.
Averescu îşi va depunde al doilea mandat de premier la 13 decembrie 1921. La 7
iunie 1923, Alexandru Averescu a devenit membru de onoare al
Academiei Române.
La 8 martie 1927, graţie aportului prim–ministrului
Alexandru Averescu, guvernul Italiei a ratificat Tratatul de la Paris din
28 octombrie 1920 privind recunoașterea actului Unirii Basarabiei
cu România. Prin Decretul Regal nr. 1678/1927, pentru activitatea din timpul
Primului Război Mondial, Averescu a primit drepturile, onorurile și avantajele
materiale ce i se cuveneau. Dealtfel, Alexandru Averescu a fost loial casei
regale, fiind, la rându-i, prețuit de către regele Ferdinand. În iulie 1927,
când regele se afla pe patul de moarte, l-a chemat pe Averescu la el ca să-i
vorbească: „Averescu, multe s-au spus între noi; de mult însă n-am mai crezut
nimic rău despre tine. Îți fac această mărturisire ca să intru ușurat în
groapă”. În anul 1930, generalii Constantin Prezan și Alexandru Averescu sunt
ridicați la cel mai înalt rang, acela de mareșal al României, din dispoziția
regelui Carol al II-lea. Astfel, la 25 octombrie 1930, la Sighişoara, avea loc
ceremonia înmânării bastonului de mareşal, citirea Cărţilor de „Mareşal al
României” fiind făcută de către Ministrul Armatei, generalul Nicolae Condeescu.
S-a retras apoi din viaţa politică, s-a îmbolnăvit, însă, chiar şi în aceste
condiţii, în anul 1937, este numit membru al Consiliului de Coroană, iar în
1938 acceptă postul de ministru de stat în guvernul patriarhului Miron Cristea
(între 10 februarie şi 30 martie 1938), cu sprijinul căruia Carol al II-lea a
instaurat dictatura regală și, apoi, poziţia de consilier regal, din
30 martie 1938. În noaptea de 2/3 octombrie 1938, Alexandru Averescu a
trecut la Domnul, la București, fiind apoi înmormântat, cu mari onoruri, în
cripta eroilor de la Mausoleul de la Mărăşeşti.
***
Primăria municipiului Buzău,
împreună cu comanda Diviziei 2 Infanterie “Getica”, a organizat, marţi 1
decembrie 2020, un ceremonial militar şi religios cu ocazia dezvelirii în
Parcul Crâng a unui Monument al Eroilor Neamului în memoria celor 775 de eroi
ai Regimentului 48 Infanterie Buzău, care şi-au dat viaţa la Deleni, judeţul
Iaşi, și în alte localități din țară, în Războiul de Reîntregire a Neamului 1916-1919. La acțiune au participat preşedintele Camerei
Deputaţilor, Marcel Ciolacu, primarul municipiului Buzău, Constantin Toma, alte
oficialități locale, cadre militare din comanda Diviziei 2 Infanterie ”Getica”
Buzău, viceprimarul comunei Deleni, din județul Iași. În săptămânile dinaintea
dezvelirii monumentului Primăria municipiului Buzău, cu ajutorul militarilor şi
voluntarilor a plantat 775 de stejari cu numele fiecărui erou care şi-a dat
viaţa la Deleni. Fiecare stejar plantat a primit o plăcuţă cu numele eroului, o
floare şi un pumn de pământ adus de la groapa comună în care au fost înhumaţi eroii
buzoieni în comuna Deleni. Cimitrul Militar din Deleni
este locul unde odihnesc eroi ai Regimentului 48 Infanterie Buzău, căzuţi la
datorie în iarna anului 1916-1917, în timp ce se aflau în refacere, cantonaţi
în bordeie săpate în pământ la marginea satelor Deleni şi Maxut, răpuşi de
epidemiile de tifos exantematic şi febră recurentă, care au făcut ravagii în
rândurile armatei române. Regimentul 48 Infanterie a fost o
unitate de nivel tactic din rezerva armatei permanente care s-a constituit la
14/27 august 1916, prin mobilizarea unităților și subunităților de infanterie
din cercul de recrutare Buzău, din cadrul Comandamentului III Teritorial. Regimentul
a făcut parte din organica Brigăzii 26 Infanterie, el participând la acțiuni militare pe frontul românesc, pe toată perioada
războiului.
Monumentul se prezintă sub forma a
trei cărți deschise, din marmură, pe care sunt înscrise numele tuturor celor
775 de eroi a Regimentului 48 Infanterie. Aceste cărți deschise sunt așezate pe
niște piedestale, din marmură, de formă cubică, pe care sunt aplicate
următoarele inscripții în limbile română și engleză:
- “ONOR EROILOR – Eroii Regimentului 48 Infanterie Buzău, căzuți la datorie în Războiul de Întregire Națională (1916 - 1919)”.
- “ONOR EROILOR – Azi de Ziua Națională, 1 Decembrie 2020, aici în Parcul Crâng, s-au plantat 775 stejari purtând numele celor 775 militari buzoieni ai Armatei Române din Regimentul 48 Infanterie Buzău, căzuți pentru patrie în Războiul de Întregire Națională (1916 - 1919). Călătorule, aici stejarii au nume, căci rădăcina lor este dragoste de țară, trunchiul lor este forța de nebiruit, iar coroana, Credința neclintită în Bunul Dumnezeu! Eroii noștri s-au întors Acasă!
***
În
semn de recunoaștere a tradiției municipiului Buzău în formarea și
perfecționarea piloților militari ai armatei române, în prima săptămână a lunii
iulie 2019, la intrarea de nord a municipiului Buzău a fost amplasat un avion
cu o istorie specială. Avionul a aparținut Școlii de Aviație de la Boboc, pe el
instruindu-se însuși Dumitru Prunariu, primul și unicul cosmonaut român. Avionul de tip militar L-39 Albatros a
fost cosmetizat, recondiţionat şi amplasat ca un omagiu adus piloţilor şi
paraşutiştilor români. La inaugurarea monumentului au participat aproximativ
2.000 de buzoieni, alături de oficialităţi locale şi centrale, între
care preşedintele Camerei Deputaţilor, Marcel Ciolacu și primarul oraşului
Constantin Toma. După onorul militar şi salutul drapelului de
luptă, a urmat dezvelirea a două plăci monument pe care este inscripţionat ”Buzău, oraş al aviaţiei şi
paraşutismului militar românesc”. Buzoienii au avut parte apoi de un
spectacol oferit de mai mulţi paraşutişti care au fost lansaţi de la o
altitudine de 2000 de metri. Ei şi-au deschis paraşutele salutând mulţimea de
la 1300 metri, iar trei dintre ei au aterizat exact în mijlocul mulţimii. Cerul a fost brăzdat apoi de mai multe elicoptere şi
avioane: IAR 316, IAK 52 şi aeronave reactive IAR 99, surpriza fiind o aeronavă
C 27 Spartan care a zburat la o înălţime foarte joasă, salutând mulţimea.
***
În data de 11 septembrie 2020, în municipiul Buzău, s-au inaugurat alte două monumente ce întregesc peisagistica urbanistică a orașului. În piațeta din fața gării Buzău s-a amenajat un rond (sens giratoriu) pentru fluidizarea circulației autovehiculelor și în mod expres, ca loc de staționare pentru o veche locomotivă cu abur, desigur recondiționată. Evenimentul marchează trecerea a 150 de ani de existență a căii ferate la Buzău. În urmă cu 150 de ani, în ceea ce astăzi este Gara Buzău, ajungea prima locomotivă care intra vreodată în oraș. Pe locul mecanicului se afla însuși regele Carol 1, momentul reprezentând inaugurarea primei căi ferate din această zonă, respectiv București-Buzău-Brăila. Cu ajutorul unor cunoștințe primarul Constantin Toma a reușit achiziționarea unei locomotive vechi din patrimoniul național cultural, recondiționarea ei, transportul și amplasarea acesteia în fata gării centrale Buzău.
În data de 11 septembrie 2020, în municipiul Buzău, s-au inaugurat alte două monumente ce întregesc peisagistica urbanistică a orașului. În piațeta din fața gării Buzău s-a amenajat un rond (sens giratoriu) pentru fluidizarea circulației autovehiculelor și în mod expres, ca loc de staționare pentru o veche locomotivă cu abur, desigur recondiționată. Evenimentul marchează trecerea a 150 de ani de existență a căii ferate la Buzău. În urmă cu 150 de ani, în ceea ce astăzi este Gara Buzău, ajungea prima locomotivă care intra vreodată în oraș. Pe locul mecanicului se afla însuși regele Carol 1, momentul reprezentând inaugurarea primei căi ferate din această zonă, respectiv București-Buzău-Brăila. Cu ajutorul unor cunoștințe primarul Constantin Toma a reușit achiziționarea unei locomotive vechi din patrimoniul național cultural, recondiționarea ei, transportul și amplasarea acesteia în fata gării centrale Buzău.
Acțiunea a făcut parte dintr-un plan al Primăriei Buzău de a da
viața intrării în municipiul Buzău pe calea ferată. Conform ideii lansate, Gara
a fost element de promovare a orașului, fiind prima imagine pentru vizitatorii
veniți din toate colțurile țării, dar și din străinătate. Construită în anul 1936 la
uzinele Malaxa, locomotiva are o lungime de 18937 milimetri, o lățime de 3600
milimetri și o înălțime de 4100 milimetri. Greutatea sa ajunge la 92360 kg, iar
viteza maximă dezvoltată era de 60 de kilometri pe oră”, se arată în fișa
tehnică a locomotivei cu abur ce are seria 50659.
xxx
În aceiași zi, 11 septembrie 2020, în imediata vecinătate a mai fost inaugurat un monument care certifică faptul că municipiul Buzău este cea mai mare localitate din Europa situată exact la jumătatea distanței dintre Ecuator și Polul Nord.
xxx
În aceiași zi, 11 septembrie 2020, în imediata vecinătate a mai fost inaugurat un monument care certifică faptul că municipiul Buzău este cea mai mare localitate din Europa situată exact la jumătatea distanței dintre Ecuator și Polul Nord.
Profesorul universitar dr. ing. Alexandru Boroiu, de la
Universitatea din Pitești, a făcut această descoperire în urma cercetărilor
realizate pentru a determina centrul geografic al României. Profesorul Boroiu spune
că aceste rezultate privind indicațiile geografice pot fi valorificate prin
dezvoltarea loc ca atracții turistice. În România, paralela mijlocie
traversează cinci orașe, la trei dintre ele trece chiar prin centrul lor:
Buzău, Curtea de Argeș și Horezu. În
Europa sunt 9 localități mari sau mijlocii prin care trece paralele de 45 de
grade, dar toate sunt mai mici decât municipiul Buzău. Rezultatele cercetării profesorului Boroiu au fost anunțate încă din
anul 2017. De atunci, s-au mai făcut și alte studii din care s-a constatat că,
pe toate continentele, pentru paralelele mijlocii din ambele emisfere există
doar 4 localități situate pe paralela mijlocie, cu populație comparabilă cu cea
a Buzăului.
Primarul Constantin Toma, aflat la al doilea mandat, a demarat acțiunea de realizare a încă două obiective pentru îmbogățirea peisajului urbanistic buzoian și anume: amenajarea parcului (zonei de relaxare) Iazul Morii și recondiționarea pasajului din incinta gării Buzău (cu o expoziție a istoriei CFR, în genul celei din Pasajul Unirii). Cititorule, dacă ai trecere prin Buzău, oprește-te măcar o zi, să vezi orașul de la cotul Carpaților (denumire antică Mousaios) și te asigur că nu vei regreta!
Dacă sus, la începutul articolului am postat logo-ul oficial al municipiului Buzău, aici am postat logo-ul creat de mine, pentru că trebuie să știți că și eu am participat la concursul de realizare a logo-ului municipiului Buzău. (Realm of legend = Tărâm de legendă).
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
CÂTEVA MEDALII ȘI
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Rândunica (Hirundo Rustica)
2020 - Fauna și flora României
În anul 2020 Monetăria statului a lansat în circuitul
medalistic mondial un produs care celebrează pasărea Rândunica. Medalia face
parte din secțiunea Flora și fauna României, realizându-se în două variante de
metal – compoziție: argint și aliaj de
cupru. Caracteristicile tehnice ale medaliilor sunt:- Cea din argint: puritatea – 92,5%, forma – rotundă, diametrul - 60 milimetri, greutatea – 166 grame, calitatea – patinată, tirajul – 40 exemplare și prețul unitar de achiziție cu TVA inclus – 934 lei.
- Cea din aliaj de cupru: forma – rotundă, diametrul – 60 milimetri, calitatea – patinată, tirajul – 60 exemplare și prețul unita de achiziție cu TVA inclus - 220 lei
Distincția - Brigadier de onoare
1948 - 1983 U.T.C.
(Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea Tineretului Comunist (cunoscută și
prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi rezerva de
militanţi a Partidului Comunist Român. Mai jos am aplicat stema Uniunii Tineretului
Comunist din România. În timpul Republicii Populare Române, organizaţia
s-a numit Uniunea Tineretului Muncitor (acronim – U.T.M.).
Ea a fost
întemeiată în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică
11,78% din populația României.
Deasupra am postat stema, carnetul și un
drapel al Organizației UTC. În perioada comunistă, la început de august se serba
"Ziua brigadierilor" în semn de înaltă recunoştinţă şi aleasă
preţuire a eroismului cu care tinerii brigadieri, aflaţi în primele rânduri
ale muncii, contribuiau activ la înfăptuirea măreţelor obiective de
dezvoltare multilaterală ale ţării. patriei noastre stabilite de Congresul al
XIII-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului. De-a lungul celor peste
patru decenii de existenţă şi activitate rodnică a şantierelor, tinerii în
uniformă albastră cu ecuson de brigadier şi-au pus semnătura de gând şi faptă
revoluţionară la temelia a numeroase realizări ale construcţiei socialiste,
înscriindu-se în amplul efort creator al întregului nostru popor în opera de
edificare a noii orânduiri. "De la primele detaşamente de muncă
patriotică, de la Bumbeşti-Livezeni şi Salva Vişeu, la Canalul Dunăre-Marea
Neagră - sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu - la toate şantierele
industriale, a dezvoltării agriculturii, a industriei, ştiinţei, a culturii,
tineretul a fost prezent, a răspuns chemării partidului, şi-a făcut datoria
faţă de patrie, faţă de popor, faţă de cauza socialismului, demonstrând că este
ferm hotărât să contribuie la realizarea unei societăţi moderne, înaintate, în
care întregul popor, generaţiile viitoare să ducă o viaţă liberă şi
demnă!" Preluând şi ducând mai departe cu cinste şi entuziasm
glorioasele tradiţii ale muncii patriotice, tinerii brigadieri de pe cele
peste 200 de şantiere naţionale, judeţene şi locale îşi consacră întreaga
energie şi pricepere realizării unor importante obiective economice din industrie
şi agricultură, formându-se şi educându-se astfel la înalta şcoală a
muncii pentru ţară. S-au înscris definitiv în nemuritoare pagini de
istorie şantierele tineretului de la Agnita - Botorca - Bumbeşti - Livezeni,
Salva - Vişeu, Cianu Mare Cluj, hidrocentralele Lotru, Porţile de Fier I şi II,
Combinatul Siderurgic Galaţi, sistemele de îmbunătăţiri funciare Giurgiu -
Răzmireşti, Nedeea - Măceşul, amenajarea complexă a râului Dâmboviţa etc.
Astăzi, tinerii brigadieri îşi aduc contribuţia la edificarea a noi şi măreţe
ctitorii ale evului socialist pe şantierele de la Canalul Dunăre-Bucureşti.
Amenajarea râului Argeş pentru navigaţie şi alte folosinţe, combinatele miniere
Rovinari şi Motru, canalul magistral Siret - Bărăgan sau cele de îmbunătăţiri
funciare de la Câmpia Caracal, Sculeni - Ţuţora - Gorbani ş.a. Această impresionantă
activitate de educaţie prin muncă şi pentru muncă, de participare activă, responsabilă
la înflorirea plenară a patriei, a tinerilor brigadieri se înscrie organic
efortul întregului tineret al ţării, desfăşurat în industrie, agricultură,
pe marile şantiere şi obiective ale Cincinalului, menit să contribuie major
la trecerea României la un nou nivel de dezvoltare. Membrii organizațiilor
UTC cu "merite deosebite" în activitate erau distinși cu diplome de
onoare, medalii și insigne, iar poze cu chipul lor erau expuse la panourile de
onoare ale organizațiilor și promovate în mass-media locală și națională a
timpului respectiv. Aceste diplome, medalii și insigne abundau de simboluri
naționale comuniste precum; lauri, soare, culorile roșu galben și albastru,
roata dințată, spice de grâu, steagurile țării și ale partidului, stema
organizației, etc.
Insigna - C.T.A.
(Cercul tehnico aplicativ - vânători de munte)
Cercurile tehnico aplicative (C.T.A.) au fost forme de
pregătire specială în cadrul formațiunilor de pregătire militară a tineretului
pentru apărarea patriei (P.T.A.P.). Pentru a înțelege contextul apariției
formațiunilor PTAP să nu uităm că, urmare a creării NATO (1949), la 14 mai 1955,
din inițiativa Uniunii Sovietice, apare al doilea bloc militar (Pactul de la
Varșovia, semnat de toate statele comuniste) în scopul apărării colective
împotriva unei agresiuni externe. Cu toate acestea, la data de 20 august 1968 o
forță militară a Pactului de la Varșovia (formată din 23 divizii sovietice și 6
din partea altor țări comuniste) invadează Cehoslovacia pentru a înăbuși
mișcarea reformatoare de acolo, împotriva URSS. E de reținut că România
nu a participat la această acțiune, supărând rău de tot “prietenul de la
răsărit”. O invazie asemănătoare celei din Cehoslovacia era iminentă și în
România. La data de 15 noiembrie 1968 în România s-a adoptat Legea nr. 33 care
a instituit pregătirea tineretului pentru apărarea patriei. Conducerea acestei
pregătiri a fost încredințată UTC-ului, sprijinit de mai multe structuri
administrative, militare și civile. Toți băieții și fetele cu vârste incluse
între 18 – 20 ani erau incluși în formațiunile de PTAP. Pregătirea consta în
pregătire militară generală, cunoașterea armelor de nimicire în masă și a
modului de protecție împotriva lor, apărare locală antiaeriană, pregătire
sanitară și de prim ajutor precum și pregătire de specialitate, în cadrul
cercurilor tehnico-aplicative de pe lângă unitățile militare. Tinerii purtau pe
timpul pregătirii o uniformă albastră asemănătoare cu cea a gărzilor patriotice
(dar care era kaki) iar manualele după care se pregăteau erau asigurate
de către Ministerul Apărării Naționale. Adeseori se organizau tabere și
concursuri pe tematici specifice. Pentru stimularea tinerilor participanți
la pregătire se acordau diplome, medalii, insigne și alte stimulente. Să nu
credem că participanții la Cercul tehnico-aplicativ de vânători munte se
cățărau pe piscuri montane dar activități auxiliare se făceau totuși. În cadrul
acestor forme de organizare se făceau expediții montane și chiar cățărări la
peretele artificial, se studia supraviețuirea în teren muntos, orientare și
riscurile pe care le prezintă în mod general muntele, inclusiv acordarea primului
ajutor în caz de accidentare.
Occident - Orient (Foametea)
Medalia de mai sus, denumită Occident-Orient (Foametea), s-a
emis la Sibiu cu ocazia foametei din anul 1602. În interiorul unui cerc perlat,
periferic circular este aplicată inscripția: “TERRENA.CON(si)DER(e)S. VT.COELICA.POSSIDES.”
(Să ai în vedere cele pământești ca să stăpânești cele cerești). În câmp sunt
redate două capete adosate, fiecare având înscris în fața sa ceea ce reprezintă:
în fața capului în profil spre stânga – “OCCIDEN(s)” (Apusul, reprezentat de un
cap de bărbat fără barbă) iar în fața capului în profil spre dreapta – “ORIENS”
(Orientul, cap de bărbat purtând o barbă lungă și stufoasă). Deasupra celor
două capuri adosate este reprezentată imaginea unui bărbat în vârstă purtând
barbă și mustață, deasupra căruia scrie: „ DEUS” (Dumnezeu). Sub gâtul
personajelor este notat: “CIBINIO OZ” (La Sibiu, în 1602). Pe revers, în câmp,
este aplicată o legendă pe șapte rânduri: “A TERGO / ET /. FRONTE /
MALVM.TANDEM / DEVS.PROPITIARE / AN.MDCII. FATA - / LI.TRANSSYL / VANIAE .
(Dumnezeu să îmi înlăture în sfârșit răul din spate și din față. În anul 1602,
fatal pentru Transilvania).
Mare maestru fondator
Marea Lojă Națională din România 1880 - 2010
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei. Sub
semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat evenimente
majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin
Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al
Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor
englez free mason, francez francmaçon şi
german Freimaurer care înseamnă „zidar,constructor liber“ şi
reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile francmasoneriei: breasla
zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi catedralele în Evul
mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New Encyclopedia
Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă din lume,
răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului
ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“). Însă
francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost
interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă
asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei
date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de
bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin
perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie
există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o
organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale
şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă
supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este
compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară
probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină
diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială, complotistă
si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale masonilor de
oriunde. Vorbind etimologic, FRANCMASONERIA este o asociaţie a
zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe
cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin
secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera franceză; sensul
termenului fiind identic şi în celelalte limbi europene: freemason în engleză,
Freimaurer în germană şi liberi muratori în italiană. Situaţia privilegiată a
acestei asociaţii a constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem :
breaslă - vine din faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi
catedralelor. Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de
francmasoni între secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a
Francmasoneriei. Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate
secretă. Membrii ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet
secret. Exista de asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai
ales al uneltelor de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui
Hiram, arhitectul templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu
uneltele lor: rigla, cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite
apoi simboluri în Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit
Hiram au căpătat şi ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul
vieţii materiale, inima – sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei.
În
continuare voi enumera simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume:
ECHERUL şi COMPASUL, sunt simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru
ridicarea unor edificii stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie
(simbolul Cărţii Sacre), cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este
simbolul rectitudinii morale în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar
compasul, simbolul patimilor (lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă,
egoism), al cunoaşterii şi priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un
echer, iar fără un echer nu se poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU
NIVEL, este elementul echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii
stabile, liniare, trasând o linie verticală infinită care conduce la
perfecţiune. Semnifică capacitatea de a construi un sistem de referinţă.
CIOCANUL şi DALTA, semnifică necesitatea de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul
reprezintă forţa voinţei iar dalta discernământul, inteligenţa şi fineţea.
Combinarea celor două determină perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este
emblema perfecţiunii şi a ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de
comparaţie a mărimii de măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul
celor 24 de ore ale zilei, dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una
lucrului, una odihnei şi un celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA,
simbolizează binefacerea, precum şi dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie,
exprimă bunătatea, caritatea dar şi voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi
triunghiul lui Solomon. Are forma unui triunghi echilateral şi este
reprezentarea geometrică a lui trei (principiul triplicităţii). În tradiţia
creştină semnifică trinitatea iar în mai multe filozofii divinitatea ca
perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera G, căreia i se dau mai
multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi, Geometrie, Geneza), fie
tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul divin – simbol al
principiului creator, fie soarele – principiul luminos al vieţii. OCHIUL
ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al atributelor cele mai
importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi mila. Una dintre cele mai
importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se găseşte pe bancnota de un
dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite. SOARELE şi LUNA,
reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între alb şi negru,
între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele simbolizează
Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al raţiunii care
luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează Femininul,
obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL, după etinomul
grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei platonice,
,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem simbolic şi
nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune cosmologică a
universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre simbolurile
vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului de Maestru.
Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului dincolo de moartea
fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii. COLOANELE,
simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul feminin, aerul,
suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a doua elementul
masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu alchimiştilor.
Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi orizontal,
între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor şi
principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâş.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice
masoneria regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații
masonice, Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat
devenind MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic.
Căpitanul Constantin nu este altcineva decât Constantin Moroiu - un fost ofițer al armatei regale, cu
gradul de căpitan, participant la războiul ruso-turc, unul dintre cei mai de
seamă masoni ai României și de asemenea un foarte activ filatelist, care s-a
născut la data de 13 februarie 1837 și a decedat la data de 27 aprilie 1918. El
a marcat istoria modernă a României și a Masoneriei Naționale, fiind părintele
și fondatorul primei Mari Loji din România. Fratele său George Moroiu a fost și
el un cunoscut mason. Maria și Elena Moroiu, fiicele sale, au fost inițiate în
Loja Steaua Sudului din Mangalia, în 1883, fiind primele femei din România
inițiate în masonerie. Primul contact oficial cu masoneria a avut loc pe 1
iunie 1859 (Loja Steaua Dunării din București). În iunie 1875 primește Gradul
de Maestru Mason, iar pe 1 februarie 1877 părăsește Loja Heliopolis din
București. Pe 11 octombrie 1878 reactivează Loja Steaua Dunării (sub
jurisdicția Marelui Orient Lusitan). În perioada 1878-1880 este Maestru
Venerabil al Lojii Steaua Dunării. În 1880 primește Gradul 31, iar în luna mai a
aceluiași an este ales Mare Sapient al Capitolului Steaua Dunării. Constantin
Moroiu reunește cea mai mare parte a lojilor românești aflate, până atunci, în
obediențe străine: franceză, italiană, germană, portugheză etc. și la 8
septembrie 1880, constituie Marea Loja Națională a României (MLNR).
Din 1880 și până în 1911 este Mare Maestru și Suveran Mare Comandor. În anul 1881
a fondat Supremul Consiliu de Rit Antic Primitiv Orient de Memphis. În același
an fondează și Supremul Consiliu pentru România. Pe 5 iulie 1882 devine Membru
de Onoare al Lojii Fratellanza Universale din Pisa, Italia. Pe 22 noiembrie
1882 fondează Marele Capitol Royal Arch. Călătorește în Belgia și
Franța unde stabilește legături cu Supremele Consilii. În anul 1883 devine Mare
Maestru de Onoare al Supremului Mare Consiliu General de Misraim din SUA. În
1883 și 1905 devine garant al Suveranului Sanctuar al Marii Britanii și
Irlandei în Suveranul Sanctuar din România. În aceeași perioadă este ales
garant de amiciție al Supremului Consiliu din Jurisdicția de Nord a Statelor
Unite ale Americii și al Supremului Consiliu pentru Mexic în România. În
1883 devine garant de amiciție al Marii Loji a Franței și Marelui Orient al
Spaniei în România. În același an primește și titlul de Membru de Onoare al
Lojii La Verita din Luca, Italia (sub jurisdicția Supremului Consiliu al
Italiei). În 1886 se fondează Loja Constantin Moroiu din Cairo, Egipt. În
ianuarie 1899 promulgă noua Constituție Masonică, iar în 1904 participă la
Congresul Masonic din Bruxelles, Belgia. În 1905 devine garant de amiciție al
Supremului Consiliu din Scoția în România. În 1905 și 1914 este ales garant de
amiciție al Marilor Loji din British Columbia, Canada, Peru și Franța
în România. În anul 1914, Constantin Moroiu este ales garant de amiciție în
România pentru Marea Lojă a Franței, Marea Lojă din Jawa, Marea Lojă din
Venezuela, Marele Orient al Spaniei, Supremul Consiliu din Belgia și Supremul
Consiliu din Cuba. Devine membru de Onoare în Loja Egyptian Nr. 2 (Manchester,
Marea Britanie), Loja Perseverenza (Masso, Italia), Loja Ciro Mentoli (Borgo,
Italia) și Il Leone di Caprera (Rio dell'Elba, Italia). Constantin Moroiu a
înființat și publicația masonică „Triunghiul”.
___________ooOoo____________
O VECHE FILĂ CEC
ROMÂNEASCĂ
CREDITUL TEHNIC S.A.R. București
(Societate anonimă română)
Detaliu vignetă de pe o felicitare ungurească
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 23.02.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu