Alexandru Ioan Cuza (sau Alexandru Ioan I; născut la data de 20 martie
1820 la Huşi şi decedat la data de 15 mai 1873 la Heidelberg, Germania) a fost
primul domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei şi Valahiei, precum şi al
statului naţional România. Cuza a participat activ la mişcarea revoluţionară de
la 1848 din Moldova şi la lupta pentru unirea Principatelor. La 5 ianuarie
1859, Cuza a fost ales domn al Moldovei, iar la 24 ianuarie 1859 şi al
Munteniei (Valahiei), înfăptuindu-se astfel unirea celor doua ţări române.
Devenit domnitor, Cuza a dus o susţinută activitate politică şi diplomatică
pentru recunoaşterea unirii de către puterea suzerană şi puterile garante şi
apoi pentru desăvîrşirea unirii Principatelor Române pe calea înfăptuirii
unităţii constituţionale şi administrative, care s-a realizat în ianuarie 1862,
cînd Moldova şi Valahia au format un stat unitar, adoptînd oficial, în 1862,
numele de România, cu capitala la Bucureşti, cu o singură adunare şi un singur
guvern. Născut în Bîrlad, Moldova, Cuza a aparţinut clasei tradiţionale de
boieri moldoveni, fiind fiul ispravnicului Ioan Cuza (care a fost de asemenea
un proprietar de pămînt în judeţul Fălciu, Moldova) şi al Sultanei (sau
Soltana), membră a familiei Cozadini de origini fanariote. Alexandru primeşte o
educaţie europeană, devenind ofiţer în armata moldovenească şi ajungînd la
rangul de colonel. S-a căsătorit cu Elena Rosetti în 1844. În anul 1848,
Moldova şi Muntenia au fost cuprinse şi ele de febra revoluţiilor europene.
Revolta moldovenilor a fost suprimată repede, dar în Muntenia revoluţionarii au
preluat puterea şi au guvernat în timpul verii. Tînărul Cuza a jucat un rol
suficient de important pentru a i se evidenţia înclinaţiile liberale, avute în
timpul episodului moldovenesc, astfel că este transportat ca prizonier la
Viena, de unde a fost eliberat cu ajutor britanic. Revenind în Moldova în
timpul domniei Prinţului Grigore Alexandru Ghica, a devenit ministru de război
al Moldovei, în 1858, şi a reprezentat Galaţiul în divanul ad-hoc de la Iaşi.
Cuza a fost un proeminent politician şi a susţinut cu tărie uniunea Moldovei şi
Valahiei. A fost nominalizat în ambele ţări de către Partida Naţională, care
milita pentru unire, în defavoarea unui prinţ străin. Profitînd de o
ambiguitate în textul Tratatului de la Paris, este ales domn al Moldovei pe 17
ianuarie 1859 (5 ianuarie după calendarul iulian) şi în Muntenia pe 5 februarie
1859 (24 ianuarie după calendarul iulian). Unirea Principatelor Moldovei
şi Valahiei a avut loc la jumătatea secolului al XIX-lea şi reprezintă
unificarea vechilor provincii româneşti. Unirea este strîns legată de
personalitatea lui Alexandru Ioan Cuza şi de alegerea sa ca domnitor al ambelor
principate la 5 ianuarie 1859 în Moldova şi la 24 ianuarie 1859 în Muntenia.
Totuşi, unirea a fost un proces complex, bazat pe puternica apropiere culturală
şi economică între cele două ţări. Procesul a început în 1848, odată cu
realizarea uniunii vamale între Moldova şi Muntenia, în timpul domniilor lui
Mihail Sturdza, respectiv Gheorghe Bibescu. Deznodămîntul războiului Crimeii a
dus la un context european favorabil realizării unirii. Votul popular favorabil
unirii în ambele ţări, rezultat în urma unor Adunări ad-hoc în 1857 a dus la
Convenţia de la Paris din 1858, o înţelegere între Marile Puteri prin care se
accepta o uniune mai mult formală între cele două ţări, cu guverne diferite şi
cu unele instituţii comune. La începutul anului următor, liderul unionist
moldovean Alexandru Ioan Cuza a fost ales ca domnitor al Moldovei şi Valahiei,
aducîndu-le într-o uniune personală. În 1861, cu ajutorul unioniştilor din cele
două ţări, Cuza a unificat Parlamentul şi Guvernul, realizînd unirea politică.
După înlăturarea sa de la putere în 1866, unirea a fost consolidată prin
aducerea pe tron a principelui Carol de Hohenzollern-Sigmaringen, iar
constituţia adoptată în acel an a denumit noul stat România. Domnia lui Cuza
Vodă a fost caracterizată de o nerăbdătoare dorinţă de a ajunge din urmă
Occidentul, dar efortul domnului şi al sprijinitorilor săi întîmpină rezistenţa
forţelor conservatoare şi a inerţiilor colective. Mai grav, el stă sub semnul
provizoratului, căci domnia lui Cuza este percepută ca pasageră; ţara a vrut un
domn străin, l-a acceptat însă pe cel autohton, dar n-a renunţat la vechea
doleanţă; în aşteptarea contextului prielnic, ea îngăduie un provizorat. După
Convenţia de la Paris din 1858, marile puteri au lăsat guvernul fiecărui
principat în grija unei comisii provizorii, formate din trei caimacani
(locţiitori ai sultanului în teritoriu), pînă la alegerea domnitorilor.
Principala atribuţie a comisiilor era aceea de a supraveghea alegerea noilor
adunări elective. Campania electorală din Moldova a dus la alegerea unei
adunări favorabile unirii. Unioniştii moldoveni au putut impune cu uşurinţă
candidatura la domnie a colonelului Alexandru Ioan Cuza, care a fost ales domn
cu unanimitate de voturi la 5/17 ianuarie 1859. Ideea alegerii domnului
moldovean şi la Bucureşti a fost oficial sugerată muntenilor de către delegaţia
Moldovei, care mergea spre Constantinopol pentru a anunţa rezultatul alegerii de
la Iaşi. În Valahia, adunarea a fost dominată de conservatori, care erau însă
scindaţi. Neputîndu-se pune de acord asupra unui candidat propriu,
conservatorii munteni au sfîrşit prin a se ralia candidatului Partidei
Naţionale care a fost ales la 24 ianuarie/5 februarie 1859, domn al Valahiei.
Astfel, românii au realizat de facto unirea, punînd la 24 ianuarie 1859, bazele
statului naţional modern român. Sprijinul lui Napoleon al III-lea a fost
decisiv pentru dezarmarea opoziţiei Turciei şi a Austriei faţă de dubla
alegere, astfel că la 1/13 aprilie 1859 Conferinţa de la Paris a puterilor
garante dădea recunoaşterea oficiala a faptului împlinit de la 24 ianuarie
1859. Conform deciziei Convenţiei de la Paris, la 15 mai 1859 este
înfiinţată Comisia Centrală la Focşani, ce avea ca scop redactarea primului
proiect de Constituţie din istoria modernă a României şi realizarea altor
proiecte de unificare legislativă a Principatelor. Proiectul de Constituţie nu
a fost aprobat însă de domnitorul Cuza, Comisia Centrală din Focşani fiind
desfiinţată în februarie 1862.
După realizarea unirii, domnitorul
Alexandru Ioan Cuza şi colaboratorul său cel mai apropiat, Mihail Kogălniceanu
(ministru, apoi prim-ministru al României), iniţiază importante reforme
interne: secularizarea averilor mînăstireşti (1863), reforma agrară (1864),
reforma învăţămîntului (1864) ş.a., care au fixat un cadru modern de dezvoltare
al ţării. Întîmpinînd rezistenţă din partea guvernului şi a Adunării
Legiuitoare, alcătuite din reprezentanţi ai boierimii şi ai marii burghezii,
precum şi a bisericii, în înfăptuirea unor reforme, Cuza formează, în 1863, un
guvern sub conducerea lui Mihail Kogălniceanu, care realizează secularizarea
averilor mănăstireşti (decembrie 1863) şi dizolvă Adunarea Legiuitoare (2 mai
1864). În acelaşi an, Cuza supune aprobării poporului, prin plebiscit, o nouă
constituţie şi o nouă lege electorală, menită să asigure parlamentului o bază
mai largă, şi decretează (14 august 1864) legea rurală concepută de
Kogălniceanu. În timpul domniei lui Cuza a fost conceput codul civil şi cel
penal, legea pentru obligativitatea învăţămîntului primar şi au fost înfiinţate
primele universităţi din ţară, respectiv cea de la Iaşi (1860), care azi îi
poartă numele, şi cea de la Bucureşti (1864). Tot în această perioadă a fost
organizată şi armata naţională. Legea secularizării averilor mănăstireşti
a fost dată de Domnitorul Alexandru Ioan Cuza cu scopul de a lua toate
proprietăţile şi averile anumitor Biserici şi mănăstiri şi a le trece în
proprietatea statului, pentru „a spori avuţia ţării ”. Tot în
timpul lui Cuza unele mănăstiri şi schituri au fost desfiinţate total sau
transformate în biserici de mir. Domnitorul Ioan Cuza a instituit un impozit de
10% asupra veniturilor nete ale mănăstirilor, bisericilor, anumitor seminarii,
centre de asistenţă socială etc. În faţa acestor măsuri aspre, mitropolitul
Sofronie Miclescu al Moldovei a făcut mai multe proteste, ceea ce a dus mai
apoi la înlăturarea sa din scaun, această stare provocînd, mai tîrziu, însăşi căderea
guvernului Kogălniceanu. Legea secularizării a fost adoptată în 1863 şi, pe
lîngă cele enumerate mai sus, poate fi menţionată şi confiscarea anumitor averi
pe care le aveau unele mănăstiri din Sfîntul Munte Athos şi pe care le-au
primit cu mult timp înainte de la alţi domnitori (Ştefan cel Mare, Mihai
Viteazul etc,) pentru ca monahii din Sfîntul Munte să se roage pentru
bunăstarea domniilor lor. Reforma fiscală a fost materializată prin
instituirea impozitului personal şi a contribuţiei pentru drumuri, generalizată
asupra tuturor bărbaţilor majori, printr-o nouă lege a patentelor, prin
instituirea impozitului funciar şi alte măsuri care au făcut ca la sfîrşitul
anului 1861, în preajma deplinei lor unificări administrativ-politice,
Principatele Unite Române să fie dotate cu un sistem fiscal modern. Ar putea fi
adăugată, pe plan cultural, „importanta iniţiativă a guvernului moldovean al
lui Mihail Kogălniceanu, care a instituit, în toamna anului 1860, prima
universitate a ţării, cea ieşeană.” Dezbaterile înverşunate care au
avut loc în vara anului 1862 în privinţa proiectului de reformă agrară propus
de conservatori şi adoptat de majoritate, dar nesancţionat de domnitor, au
dovedit că maleabilitatea de care dădeau dovadă o bună parte dintre
conservatori, în privinţa adoptării unui program general de reforme, nu
concorda cu acceptarea de către ei a unei reforme agrare în sensul programelor
revoluţionare de la 1848. De aceea, în anii imediat următori unificării
administrative, nu s-a putut trece brusc la reforma agrară, ci s-a continuat,
pentru o perioadă de timp, să se adopte reforme pe linia organizării moderne a
statului, deoarece acestea nu întîmpinau opoziţia conservatorilor, încă stăpîni
pe majoritatea mandatelor din adunare datorită sistemului electoral restrictiv.
Reorganizarea departamentelor, legile pentru construirea căilor ferate,
constituirea Consiliului superior al instrucţiunii publice, un regulament de
navigaţie, organizarea corpului inginerilor civili, reorganizarea Şcolii de
silvicultură şi o serie de măsuri premergătoare unei secularizări a averilor
mănăstireşti au reprezentat, în această perioadă, concretizările planului de
reforme. Din momentul în care conducerea guvernului a fost preluată de
Mihail Kogălniceanu, aducerea din nou în dezbatere a reformei agrare a dus la
izbucnirea unui violent conflict între guvern şi majoritatea adunării. A urmat
dizolvarea adunării, pe calea loviturii de stat. Aceasta din urmă a sporit
puterea domnitorului Cuza, şi totodată a înlăturat monopolul politic al conservatorilor
asupra majorităţii în adunare. Sancţiunea poporului prin plebiscit şi
recunoaşterea noii stări de lucruri de către puterea suzerană şi puterile
garante au creat posibilitatea decretării Legii rurale în sensul programului
paşoptist, desfiinţîndu-se relaţiile feudale în agricultură şi procedîndu-se la
o împroprietărire a ţărănimii clăcaşe. Prin Legea rurală din 14/26 august
1864, peste 400000 de familii de ţărani au fost împroprietărite cu loturi de
teren agricol, iar aproape alţi 60000 de săteni au primit locuri de casă şi de
grădină. Reforma agrară din 1864, a cărei aplicare s-a încheiat în linii mari
în 1865, a satisfăcut în parte dorinţa de pămînt a ţăranilor, a desfiinţat
servituţile şi relaţiile feudale, dînd un impuls însemnat dezvoltării
capitalismului. Ea a reprezentat unul din cele mai însemnate evenimente ale
istoriei României din secolul al XIX–lea. În timpul guvernului condus de Mihail
Kogălniceanu, s-a trecut la etapa hotărîtoare a înfăptuirii reformelor. Astfel,
primul demers făcut, într-o direcţie în care guvernul ştia că nu avea să
întîmpine opoziţie pe plan intern, a fost acela al secularizării. La 13/25
decembrie 1863, la propunerea guvernului, adunarea a votat secularizarea
averilor mănăstireşti cu 93 de voturi contra 3. Era o măsură de însemnătate
majoră, datorită căreia era recuperat peste un sfert din teritoriul naţional.
Apoi au fost elaborate şi promulgate Legea contabilităţii, Legea consiliilor
judeţene, Codul Penal şi Legea instrucţiunii publice, precum şi crearea Consiliului
de Stat. Tot acum se înfiinţează Şcoala Naţională de Arte Frumoase, la
Bucureşti, la conducerea căreia este desemnat Theodor Aman şi este inaugurată,
în premieră, o Şcoală de Medicină Veterinară. Analizînd suita de evenimente,
unele cu caracter realmente revoluţionar, se poate spune că sub domnia lui
Alexandru Ioan Cuza au fost puse bazele statului unitar român modern. Practic,
nu există domeniu de activitate economică, social-politică, culturală, administrativă
sau militară din ţară, în care Cuza să nu fi adus îmbunătăţiri şi înnoiri
organizatorice pe baza noilor cerinţe ale epocii moderne. Cuza începe să
fie suspectat de liberalii radicali, care ulterior au făcut cartel cu
conservatorii, că ar intenţiona să instituie un regim personal; acest fapt a
slăbit poziţiile domnitorului şi a animat activitatea monstruoasei coaliţii,
hotărîtă să-l înlăture. Complotiştii au reuşit să-şi realizeze planurile
atrăgînd de partea lor o fracţiune a armatei (colonelul C. Haralambie, maiorul
D. Lecca ş.a.), şi l-au constrîns pe domnitor să abdice în noaptea de
10/22–11/23 februarie 1866. La aceasta a contribuit însuşi Al. I. Cuza, care nu
numai că nu a luat măsuri în privinţa factorilor reacţionari, ci, într-un discurs,
se arăta dispus să renunţe la tron în favoarea unui principe străin (fapt
susţinut şi de o scrisoare adresată unui diplomat străin). A fost instituită o
locotenenţă domnească alcătuită din Lascăr Catargiu, Nicolae Golescu şi
colonelul Nicolae Haralambie din partea armatei. Conducerea guvernului a
revenit lui Ion Ghica; apoi Senatul şi Comisia au proclamat ca domnitor pe
Filip de Flandra, din casa domnitoare belgiană, dar acesta nu a acceptat
coroana. Provizoratul locotenenţei domneşti a luat sfîrşit abia după ce Carol
de Hohenzollern-Sigmaringen a acceptat să devină principe al României, la 10
mai 1866. Această abdicare silită putea avea consecinţe grave pentru
România, pentru că:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu