2. Henri Marie Coandă a fost un
academician şi inginer român, pionier al aviaţiei, fizician, inventator,
inventator al motorului cu reacţie şi descoperitor al efectului care îi poartă
numele.
S-a născut pe 7 iunie 1886 la Bucureşti, în familia ofiţerului
Constantin Coandă (1857-1932). Mama sa era fiica unui medic francez. Tatăl lui
Henri era pe atunci căpitan la Marele Stat Major al Armatei. Constantin Coandă
a avansat până la gradul de general. A avut şi o carieră politică deosebită, în
anul 1918 ajungînd, chiar dacă numai pentru o lună, prim-ministru (preşedinte
al Consiliului de miniştri) - a preluat postul de la Alexandru Marghiloman şi
l-a predat lui Ion I.C. Brătianu. Ca o curiozitate, prima lege referitoare la
circulaţia automobilelor din România, votată şi promulgată de regele
Ferdinand în anul 1921, poartă şi semnătura generalului Coandă, în
calitate de preşedinte al Senatului României (regulamentul de aplicare a
acestei legi prevedea că în localităţi viteza maximă a automobilului este de 12
km pe oră!).
Henri a învăţat la Liceul Sfîntul Sava din Bucureşti şi la Liceul
Militar din Iaşi, pe care l-a absolvit ca şef de promoţie, cu grad de sergent
major. În urma studiilor militare făcute la Bucureşti a ajuns ofiţer de
artilerie. A urmat apoi studii tehnice în Germania, Belgia şi Franţa. În anul
1908 a prezentat la Spa, în Belgia, planorul Coandă-Joachim. Între 1911 şi 1914
a lucrat ca director tehnic (designer şef) al uzinelor Bristol Aeroplane
Company din Marea Britanie (pe atunci British and Colonial Aeroplane Co.), unde
s-au făcut avioanele numite Bristol-Coandă. La concursul de avioane militare ce
a avut loc în 1911 în Franţa, la Reims, Coandă a prezentat un avion cu două
motoare ce acţionau o singură elice. Acest concurs a fost câştigat de Charles
Terres Weymann (1889-1976), pilot de curse aviatice şi om de afaceri, despre
care în numărul din 20 octombrie 1910 al revistei Flight se afirmă ar fi
cumpărat aeroplanul Coandă 1910 (în revistă sînt publicate două imagini ale
aeroplanului). Apoi a trecut ca inginer la Delaunay-Belleville din Saint-Denis,
în Franţa. Această firmă era renumită pentru maşinile sale de lux, pentru
locomotive şi cazane pentru nave. În timpul războiului a produs şi avioane, la
comanda guvernului francez.
Aici Coandă a proiectat trei tipuri de avioane, printre
care şi un biplan monoloc utilizat ca observator de artilerie. Henri a fost
căsătorit cu Marguerite Coandă, născută Lecca. În 1940, la căderea Franţei,
Coandă a rămas în Paris, unde locuia. În anii 1942-1943 ar fi proiectat pentru
germani o sanie cu propulsie neconvenţională, ce urma să fie folosită ca
ambulanţă pe frontul de est. Între anii 1961 şi 1965 Coandă a fost consultant
la Huyck Research Center în Stamford, Connecticut, firmă care derula proiecte
de cercetare pentru marina militară a Statelor Unite ale Americii.
Inginer şi
inventator, Henri Coandă este foarte cunoscut şi datorită efectului care astăzi
îi poartă numele. A fost şi membru al Academiei Române. În anul 1970 s-a mutat
la Bucureşti, revenind în ţară. Ca o recunoaştere oficială a meritelor sale, a
fost numit consilier cu rang de ministru în Consiliului de Stat al RSR.Henri
Coandă a fost un geniu obţinând realizări deosebite în numeroase domenii
ştiinţifice constând în câteva sute de brevete de invenţie în diferite ţări.
Aparatul de zbor al
lui Henri Coandă, denumit Coandă - 1910, a fost prezentat în octombrie
1910 la al doilea Salon Internaţional de Aeronautică de la Paris. Era echipat
cu motoreactorul inventat de Coandă, care l-a numit „turbopropulsor”. Probabil
că inventatorul a ales această denumire din motive de reclamă, deoarece motorul
nu avea nici o turbină în componenţă. În prospectul de prezentare a avionului
din 1910 Coandă se prezenta ca „inginer-aeronaut, mecanician, frigorist,
electrician, licenţiat în ştiinţe mecanice, fizice, metalurgice şi constructive
al facultăţilor din Paris şi din Liège”. În 1911 Coandă a obţinut un brevet de
invenţie elveţian şi unul britanic pentru acest „propulsor”, de fapt doar
pentru partea de compresor centrifug.
În construcţia avionului său Coandă a
introdus cîteva noutăţi importante: sistemul de propulsie, aripa inferioară mai
scurtă decît cea superioară şi amplasată decalat spre coadă, pentru ca
turbioanele formate să nu se influenţeze reciproc şi să nu scadă portanţa,
folosirea placajului şlefuit şi lăcuit în locul pînzei, fixarea aripilor de
fuzelaj prin montanţi de oţel. Rezervorul de benzină era amplasat în interiorul
aripii superioare. Profilul transversal al aripilor fusese ales în urma
studiilor aerodinamice. Motoreactorul avea în compunere un motor cu piston cu
patru cilindri (de 50 de cai putere şi de 1000 rotaţii pe minut, răcit cu apă,
model Clerget) ce antrena, prin intermediul unui multiplicator de turaţie,
compresorul centrifug (ce lucra la 4000 de rotaţii pe minut). Combustibilul se
amesteca cu aerul comprimat furnizat de compresor şi ardea în camerele de
ardere plasate în părţile laterale ale motorului. Pentru producerea forţei de
reacţie gazele de ardere cu temperatură ridicată ieşite din camerele de ardere
se destindeau şi se accelerau în două ajutaje. În botul avionului se afla un
fel de obturator care permitea reglarea debitului de aer ce intra în motor, şi
astfel regla forţa de tracţiune. Tracţiunea la punct fix a motorului era de 220
kilograme-forţă, mult peste valoarea ce ar fi putut fi obţinută dacă motorul
Clerget ar fi antrenat direct o elice. Pentru pilotarea avionului erau
prevăzute două volane, care acţionau patru cârme, şi două manete, care
modificau poziţia obturatorului şi turaţia motorului cu piston. Pe 16 decembrie
1910, la Issy-les-Moulineaux, Coandă şi-a încercat avionul. Dorea doar să
încerce dacă acesta poate rula pe sol. Speriat de flăcările care ieşeau din
ajutajele reactive şi de faptul că se ridicase în aer, Henri Coandă scapă
avionul de sub control - el era inginer, nu pilot. Avionul s-a prăbuşit, luând
foc. Dar primul zbor cu un avion cu reacţie avusese loc! Erau vremuri de
pionierat în aviaţie, când, după cum spunea Coandă, oamenii se aşezau în
genunchi să vadă dacă nu cumva roţile avionului se desprindeau de pământ.
Există şi persoane care, plecând de la lipsa de mărturii scrise contemporane,
afirmă că Henri Coandă nu şi-ar fi testat niciodată avionul şi deci nici nu
s-ar fi ridicat de la sol cu acesta. A decedat în Bucureşti la data de 25
noiembrie 1972.
3. Ion Cantacuzino, cunoscut și ca Ioan Cantacuzino, a fost un
academician, medic, microbilog, profesor universitar român, fondatorul școlii
românești de imunololgie şi patologie experimentală, care s-a născut la data de 25
noiembrie 1863 în București și a decedat la data de 14 ianuarie 1934 tot în
București.
Ion Cantacuzino a desfășurat o bogată activitate de cercetare
privind vibrionul holeric și vaccinarea antiholerică, imunizarea activă împotriva dizenteriei și febrei tifoide,
etiologia și patologia scarlatinei. Începând cu anul 1986 a publicat
lucrări despre sistemele și funcțiile fagocitare în regnul animal și
despre rolul fenomenelor electrofiziologice în mecanismele imunitare. Pe
baza cercetărilor sale privind vibrionul holeric, Cantacuzino a pus la punct o
metodă de vaccinare antiholerică, numită Metoda Cantacuzino, metodă
folosită și astăzi în țările unde se mai semnalează cazuri de holeră. Datorită lui Ion Cantacuzino, România a fost a doua țară
din lume, după Franța, care a introdus în anul 1926 vaccinul BCG,
având germeni cu virulență atenuată, pentru vaccinarea profilactică a
nou-născuților împotriva tuberculozei.
Ion Cantacuzino a fost un remarcabil
organizator al campaniilor antiepidemice, calitate pe care a demonstrat-o
în combaterea epidemiei de tifos și holerei în timpul primului război mondial
și în campania antimalarică. Ion Cantacuzino a fost membru titular al Academiei
Române, din anul 1925, membru în Comitetul de Igienă al Ligii
Națiunilor, al societăților de Biologie, de Patologie Exotică și
al Academiei de Științe din Paris. Numeroase universități i-au acordat
titlul de Doctor Honoris Causa: Lyon – 1922, Bruxelles – 1924, Monpellier –
1930, Atena – 1932 și Bordeaux – 1934.
Tratatul de la Trianon din 4 iunie
1920, extrem de important pentru România, a urmat Tratatului de Pace de la
Versailles, din 28 iunie 1919, consfințind hotărârea Marii Adunări Naționale de
la Alba Iulia, din 1 Decembrie 1918. Tratatul de la Trianon a fost negociat și
semnat din partea României de Profesorul Ion Cantacuzino, ministru fără
portofoliu la Ministerul de Externe din Guvernul Alexandru Vaida Voevod și
Nicolae Titulescu, fost ministru de externe. Recunoașterea statului unitar
român (realizat la 1 Decembrie 1918) de către marile puteri a fost o misiune
extrem de dificilă care a trebuit să fie susținută nu numai de către Casa
Regală și politicieni, dar și de personalități de seamă ale românilor din
mediul academic și științific. Una dintre aceste personalități care a fost
purtătoare a mesajului poporului român către reprezentanții marilor puteri și a
celorlalte țări implicate în tratatele de pace a fost profesorul Ion
Cantacuzino, bine cunoscut în Franța, ca partener al Institutului Pasteur din
Paris, om de știință și de cultură apreciat în Europa și în relații amicale cu
mai mulți politicieni.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN DUEL EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
________xxx________
O PLACHETĂ, UN JETON,
O INSIGNĂ ȘI DOUĂ MEDALII
DIN JUDEȚUL SUCEAVA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
Jeton - 1/4 hektoliter
Julius Beill Brauerei - Sereth
(Fabrica de bere Julius Beill - Siret - 0,25 hectolitri)
Produsul
medalistic de mai sus este un jeton de
0,25 hectolitri bere al Fabricii de bere Julius Beil din orașul Siret, județul
Suceava. În Orașul Siret a existat una dintre cele mai vechi fabrici de
bere din Bucovina. Fabrica a fost fondată în anul 1795 de Menard Beil. Din 1908
până în anul 1919 fabrica se numește “Lagerbierbrauerei Julius Beil”, având ca
proprietar pe Oskar Beill. În anul 1908 fabrica a produs 9700 hectolitri de
bere iar până în 1912 s-a ajuns la 11400 hectolitri. Din 1919 și
până la sfârșitul celui de-al doilea război mondial fabrica se va numi “Prima
fabrică
bucovineană de bere”. Se presupune că jetonul de mai sus a fost emis în anul
1908 și a fost utilizat până în anul 1914 când începe primul război mondial și
viața economico-socială a orașului a fost puternic afectată. În anul 1922
fabrica folosea o mașină stabilă de 12 CP, cu un cazan de 30 metri pătrați
suprafață de încălzire. Alte dotări ale fabricii au fost: instalație
completă de preparare a malțului, cazan de fiert dublu de 60 hectolitri,
pivnită pentru fermenta, pivniță pentru depozitat 2500 hectolitri, filtre
diferite, aparat de umplut butoaiele, aparat de umplut sticle, aparat de uns
vasele, etc. Anual fabrica consuma în procesul de fabricație 45 vagoane de orz,
3000 kg de hamei și 125 vagoane cu lemne de foc. Personalul fabricii era de 6
funcționari și 30 de lucrători. În privința utilizării acestor jetoane există
trei ipoteze:
- Ca
mijloc de contabilizare a cantității de bere livrată la butoaie de diferite
capacități (în acest caz ¼ hectolitri) către vânzătorii de bere.
- Toți
cei care cumpărau bere la butoaie trebuiau să plătească o garanție pentru
butoaiele livrate, garanție care era în funcție de capacitatea butoaielor.
- La
achitarea garanției se primea câte un jeton corespunzător pentru fiecare butoi
livrat. Butoaiele trebuiau returnate ulterior goale și în bune condițiuni. În
schimbul lor și a jetoanelor corespunzătoare se primea garanția oprită la
livrarea butoaielor pline. Faptul
că pe jetoane sunt trecute cantități relativ mici (1 hl = 25 litri) se poate
deduce că acestea puteau fi utilizate la evidențierea cantității de bere pe
care un angajat al fabricii urma să o primească
după o anumită perioadă ca rație pentru consum propriu.
După
anul 1945 fabrica a purtat numele Fabrica de Bere “Siret” , funcționând
doar până în anul 1950, când a fost dezafectată. Piesa prezentată aici are forma unei monede,
este din alamă și are diametrul de 27 milimetri. Pe avers în interiorul unui
cerc perlat exterior sunt aplicate două inscripții în limba germană: “JULIUS
BEILL * BRAUEREI” (fabrica de bere) și „SERETH “ (Siret). Pe
revers, tot într-un
cerc perlat exterior, și tot în limba germană este inscripționat circular
cuvântul: “HEKTOLITER” (hectolitru), iar ]n câmp
este marcată valoarea: “1/4”, adică un butoiaș de 25
litri de bere.
(SURSA – NET: Dorel Bălăiță)
Insigna - Colegiul național militar "Dimitrie Cantemir" Breaza
Colegiul Naţional Militar „Dimitrie Cantemir” a fost înfiinţat la data de 4 iunie 1912 la Mănăstirea
Dealu (Târgovişte). Din 1929 s-a numit Liceul Militar „Nicolae Filipescu”. În
noiembrie 1940 a fost transferat la Predeal unde funcţionează până în 1948. A
dat ţării în cei 36 de ani de existenţă 33 de promoţii însumând 1282 de
absolvenţi. După război, în anul 1949, liceul a fost reînfiinţat la Roman. În
1950 a fost redislocat la Predeal, unde a funcţionat încă 4 ani. În 1953 a
absolvit prima promoţie după război. Din 1954 este dislocat în oraşul Breaza,
pe Bulevardul Republicii la nr.75. La 4 iunie 2007, la aniversarea a 95 de ani
de existenţă, şeful Statului Major al Forţelor Terestre conferea colegiului
„Emblema de Onoare a Forţelor Terestre”. Cu acelaşi prilej, instituţiei i-a
fost înmânat Steagul de identificare. Pe 4 iunie 2012, la împlinirea a 100 de
ani de nobilă şi demnă existenţă, Drapelul de luptă al colegiului a fost
decorat cu Ordinul “Virtutea Militară în grad de Cavaler”, cu însemn pentru
militari, de pace. Încadrat armonios în învăţământul preuniversitar românesc,
Colegiul Militar Liceal “Dimitrie Cantemir” s-a transformat, începând cu anul
şcolar 2014-2015, în Colegiul Naţional Militar “Dimitrie Cantemir”, conform
ordinului nr. 3280/10.04.2014, emis de ministrul Educaţiei Naţionale. De-a lungul
a peste un secol de existenţă, Colegiul Naţional Militar „Dimitrie Cantemir” a
dat ţării peste 13000 de absolvenţi, cuprinşi în 92 de promoţii, a căror
reuşită confirmă şi consolidează valoarea acestui lăcaş militar de învăţământ,
cultură şi educaţie. Cei mai mulţi au îmbrăţişat şi s-au remarcat în cariera
militară, peste 200 fiind avansaţi la gradul de general. Alţi absolvenţi au
devenit academicieni de renume, medici militari şi civili excepţionali,
miniştri, ambasadori, profesori universitari, cercetători ştiinţifici. Colegiul
Naţional Militar „Dimitrie Cantemir” se prezintă ca o instituţie de învăţământ
preuniversitar performantă a Armatei României, care asigură însuşirea temeinică
a cunoştinţelor ştiinţifice, de cultură generală şi militară necesare elevilor
pentru a putea continua studiile în instituţiile militare de învăţământ
superior şi postliceal.
Mihai Eminescu 1850 - 1889
150 de ani de la debutul în Revista "Familia"
Universitatea "Apollonia" - Iași
Universitatea "V.Goldiș" - Arad
Primăria Dumbrăveni - Suceava
Liga culturală română - 2016
Mihai
Eminescu (nume
real Mihail Eminovici)
(născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul Botoşani şi decedat la 15 iunie
1889 în Bucureşti) a fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de
cititorii români şi de critica literară postumă drept cea mai importantă voce
poetică din literatura română. Eminescu a fost activ în societatea
politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al
Partidului Conservator. A publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la
19 ani a plecat să studieze la viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46
de volume, aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu
Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de
3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat
la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa,
poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost înmormântat la
umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales post-mortem (28
octombrie 1948) membru al Academiei Române.
Revista Familia este o instituţie culturală înfiinţată de Iosif Vulcan,
la Budapesta, în 1865, având drept program răspândirea culturii române în
Transilvania şi cultivarea limbii şi a conştiinţei naţionale. Ea a fost, în
urma dispariţiei Foii pentru minte, inimă şi literatură a lui George Bariţiu, cea mai însemnată revistă
românească din Ungaria în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, devenind, în
scurt timp, o tribună a întregii literaturi româneşti, o emblemă a identităţii
culturale naţionale. Înfiinţată în 1865, la Budapesta, revista purta pe
frontispiciu subtitlul „foaie enciclopedică şi beletristică cu ilustraţiuni”,
programul ei nefiind pur literar, ci şi social, adresându-se fiecărei familii
româneşti în parte, dar şi familiei mai mari a naţiunii. Numărul de probă a
apărut la 1/13 mai, iar numărul 1 la 5/17 iunie. În 1880, redacţia
revistei Familia se mută
la Oradea, locul în care va continua să apară – cu unele întreruperi – până în
zilele noastre. În februarie 1866, Iosif Vulcan a primit de la Cernăuți o
scrisoare însoțită de mai multe poezii, semnate de Mihail Eminovici. Redactorul Familiei a ales dintre ele poezia „De-aș avea”, pe care a
publicat-o însoţiţă de o notă redacţională: „Cu bucurie deschidem coloanele
foii noastre acestui june numai de 16 ani, care cu primele sale încercări
poetice trimise nouă, ne-a surprins plăcut.” Vulcan este şi „nașul literar” al
celui mai important poet român, schimbându-i numele din Eminovici în Eminescu. Familia va publica multe alte poeme ale lui Eminescu (O
călărire în zori, La Heliade, Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie, Junii corupţi), dedicându-i poetului, la moartea acestuia, un
întreg număr – cel din 7 iulie 1889.
(Ștefan cel Mare - Mănăstirea) Putna 2004
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan
cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433
la Borzeşti şi a decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a
avut mai mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este
nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să
aleagă succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns
Ştefan domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel
Mare nu era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu
nelegitim, şi prin urmare i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea
calităţi excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de
organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o
domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui
Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după
Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină
organizare, dar care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu
seamă datorită împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa
centrală, Polonia şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea
două porturi importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă
de venituri, prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni,
în înţelegere cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la
munteni, atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare
este, pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe
urma comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din
pierderea, în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia
şi Cetatea Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu
turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i
ştirbească relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care,
supărat că Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească
să redevină vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l
sileşte să treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi
împotriva polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară
au fost luptele sale cu turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată
de o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al turcilor.
Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al II-lea
care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care o
atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata
turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez
Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl
proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al
II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din
actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea
apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie părăsesc
armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere vetrele. Ştefan
cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai din boieri, slujitorii
lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi,
se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele
două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi
la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai
poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al
II-lea se retrage. După această aventură - ca să zic aşa - Ştefan cel Mare
îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile
se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în 1484, o nouă campanie a lui
Baiazid al II-lea are drept scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi
despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad,
probabil printr-o trădare a genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat
seama că nu se mai putea lupta împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient
de bine ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a
Chiliei şi a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea
ulterioară a Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a
mai putut dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi
bogaţi, cu comerţ de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi
politic, crucial pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne
pe tron până la bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda
Dumbrăvii Roşii povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din
şleahtă, încât se făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are
trăgând ei înşişi plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci
chiar pe vremea lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi
spun că nu sunt ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe,
promite ocrotire împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la
noi în ţară, ne lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu
boierimea noastră, cu bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul,
plătindu-i doar un tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în
Muntenia şi în Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce
turcii, opriţi în fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani.
Aici începe nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului
al XVI-lea este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o
repeziciune uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit
Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566)
turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea
însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se
transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu
mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat
următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş. (Sursa
- Net - Horia Dumitru Oprea)
Mănăstirea
Putna, asezata la 72 de kilometri de Cetatea de Scaun a Sucevei,
este prima si cea mai importanta ctitorie a lui Stefan cel Mare, si
strajuieste, de peste cinci veacuri, tinutul legendar al Bucovinei. Manastireaa
fost ridicata de Stefan cel Mare pentru biruinta obtinuta in batalia de la
Chilia, din 25 ianuarie 1465, la indemnul si cu staruinta sihastrului Daniil.
Lucrarile de constructie ale manastirii au fost terminate in 1469, dar
sfintirea ei a avut loc la data de 3 septembrie 1470. Ridicarea zidurilor de
imprejmuire ale incintei si a turnurilor aferente lor a fost terminata dupa un
deceniu de la sfintire, in anul 1481. Dupa
3 ani insa, manastirea
a fost lovita de un puternic incediu care a afectat in mod grav constructia.
Stefan cel Mare nu s-a lasat insa si desi avea pe cap bataliile cu Baiazid al
II-lea, a refacut manastirea la fel de frumoasa cum fusese si inainte. In anul 1504 Stefan cel Mare a fost inmormantat in
incinta manastirii, dupa 47 de ani de domnie. In anul 1536 manastirea a fost
cuprinsa de un nou incediu, in care au ars casele domnesti, amandoua trapezele,
bucataria, spitalul si camara cu toate alimentele din interior. Dupa doua
decenii cladirile afectate de incediu au fost refacute, constructia casei
domnesti fiind chiar amplificata. In urmatorul secol Putna a cunoscut o stare
de inflorire. Monumentul a fost din nou devastat in anul 1653 de un incendiu
pus de ostile conduse de Timus Hmelnitki, amestecat in luptele pentru tronul
Moldovei dintre socrul sau Vasile Lupu si viitorul domn Gheorghe Stefan. Totusi
aceasta informatie nu este foarte sigura si unele cercetari au aratat ca in
acea perioada au avut loc alunecari de teren grave care au afectat fundatii
bisericii, motiv pentru care a trebuit demolata. Vasile Lupu a inceput
reconstructia manastirii, lucrari care au fost continuate de urmatorul domnitor,
Gheorghe Stefan si finalizate de abia in 1662 de catre Eustatie Dabija, domnul
de atunci al Moldovei. Lucrarile realizate in aceasta perioada nu au avut in
vedere doar biserica, ci intregul complex manastiresc, constituind un moment
important in istoria ansamblului monumental al Putnei. Intre 1854 si 1856, zidurile fostei case domnesti au fost
demolate pana la nivelul solului iar in locul lor au fost construite un corp de
cladiri care exista si in prezent. In aceeasi perioada zona de nord a fost
largita si s-a construit un zid de 23 de metri, langa care s-au construit un
nou corp de chilii. In partea de nord-vest s-a ridicat o masiva cladire cu
parter si etaj destinata staretiei. In anul 1859 au fost facute modificari la
forma acoperisului iar in anul 1882, pe locul turnului-clopotnita din lemn s-a
construit un turn inalt din zidarie, in care s-au instalat clopotele. In
urmatoarea perioada au mai urmat lucrari incheiate in 1902, prilej cu care a
fost refacut acoperisul bisericii dupa forma vechilor acoperisuri ale
monumentelor moldovenesti.
Placheta - Universitatea Ștefan cel Mare Suceava 1963
45 de ani de învățământ superior sucevean 1963 - 2008
Universitatea „Ștefan cel Mare” este singura instituție de învățământ superior din
municipiul Suceava, fiind situată pe Strada Universității, nr. 13, în
cartierul Areni. Universitatea din Suceava s-a înființat în 1990, în baza
Hotărârii Guvernului României nr. 225 din 7 martie 1990. Instituția își are
originea în fostul Institut Pedagogic de 3 ani înființat în anul 1963.
În anul 1976 acesta s-a transformat în Institutul de Învățământ
Superior, cu dublu profil: universitar și tehnic. Între anii 1984 – 1990 a
funcționat ca Institut de subingineri, subordonat Institutului Politehnic
“Gheorghe Asachi” din Iași. Această universitate continuă
tradițiile culturale și de învățământ superior din Moldova, reprezentate de școlile
domnești din nordul Moldovei, de Academia de la Putna, de Institutul
Teologic, de Universitatea din Cernăuți și de Facultatea de Silvicultură de la
Câmpulung Moldovenesc.
În cadrul universității funcționează în prezent 10
facultăți (Istorie și Geografie, Litere și Științe ale Comunicării, Științe ale
Educației, Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor, Științe Economice și
Administrație Publică, Drept și Științe Administrative, Inginerie Mecanică,
Mecatronică și Management, Silvicultură, Inginerie Alimentară și Educație
Fizică și Sport) care înregistrează peste 9.400 de studenți, dintre care peste
4.000 în regim fără taxă.
Suceava este
un municipiu, reședința și totodată cel mai mare oraș al județului Suceava,
România. Municipiul Suceava se
numără printre cele mai vechi și mai importante așezări ale țării. Timp de două
veacuri a fost capitală a principatului Moldova, iar între anii 1775 -
1918 a fost un oraș din Imperiul Austriac (pământurile
coroanei Regatul Galiției și Lodomeriei și Ducatul Bucovinei). Teritoriul
orașului Suceava și împrejurimile sale au fost locuite, așa cum atestă
cercetările arheologice, din timpuri străvechi, începând chiar din
paleolitic. În secolele II–III exista aici o așezare a dacilor liberi,
descoperirile arheologice relevând și puternice influențe romane. În epoca
migrației și în secolele următoare populația autohtonă a continuat să
viețuiască pe aceste meleaguri, iar în secolul al XIV-lea, în anul 1388 orașul Suceava este menționat drept capitală a Moldovei. În prezent
orașul are o populație de aproximativ 86000 de locuitori. Deasupra
am postat stemele interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Suceava,
iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest oraș, din vremuri diferite dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Biserica Sfântul Nicolae
Biserica Mirăuților
Prefecrtura
Biserica Sfântul Dimitrie
Biserica Sfântul Ioan
Calea Unirii
Primăria
Biserica Adormirea Maicii Domnului
Casa de cultură
Biserica Sfântul Ilie
Cetatea de scaun
Tribunalul
Casa polonă
Muzeul de Științele Naturii
Gara Ițcani
Casa Națională
Strada Principală
Strada Franz Josef
Biserica romano catolica
Observatorul astronomic
Casa de tir
Capela Sfântul Ioan
Hanul domnesc
Casa apelor
Suceava este
un județ în nordul extrem al provinciei istorice Moldova, din România, la
frontiera cu Ucraina. Capitala județului este orașul cu același nume. Județul
se întinde pe o suprafață de 8553 kilometri pătrați și numără aproximativ
615000 de locuitori. Ca subunități administrative județul este compus din; 5
municipii - Suceava, Fălticeni, Rădăuți, Câmpulung Moldovenesc și Vatra Dornei,
11 orașe - Gura Humorului, Siret, Solca, Dolhasca, Frasin, Liteni, Milișăuți,
Salcea, Broșteni, Cajvana, Vicovu de Sus și 97 de comune. Deasupra am postat
harta și stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Suceava, iar
dedesubt câteva fotografii ale unor monumente de cultură și arhitectură ale județului Suceava, din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Biserica mănăstirii - Probota
Muzeul memorial C. Porumbescu - Ciprian Porumbescu
Gara - Burdujeni
Abatorul - Burdujeni
Catedrala Adormirea Maicii Domnului
Câmpulung Moldovenesc
Poiana Runcului - Câmpulung Moldovenesc
Hotelul Rarău - Câmpulung Moldovenesc
Pietrele Doamnei - Câmpulung Moldovenesc
Vedere - Dorna Cândrenilor
Biserica catedrală "Adormirea" - Fălticeni
Gimnaziul clasic Alecu Donici - Fălticeni
Școala normală de învățători - Fălticeni
Strada Regele Carol - Fălticeni
Vedere - Gura Humorului
Preventoriul din Pădurea Ariniș - Gura Humorului
Mănăstirea Humorului
Stabilimentul balnear - Iacobeni
Școala - Liteni
Fabrica de sticlă - Putna
Fabrica de bere - Rădăuți
Primăria - Rădăuți
Poșta - Siret
Vila Geometer Riess - Siret
Vedere - Solca
Sinagoga și Farmacia - Solca
Biserica ortodoxă - Vatra Dornei
Cazinoul și Hotelul Balnear nr.1 - Vatra Dornei
Salutări - Vatra Dornei
Fabrica de cherestea Goetz - Vatra Dornei
Gara - Vatra Dornei
Strada Grănicerilor - Vatra Dornei
Strada Regele Ferdinand - Vatra Dornei
Valea Bistriței - Vatra Dornei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu