Mai jos am postat și alte fotografii cu
monumente arhitectonice specifice din localitatea
germană NEUSS, landul RENANIA DE NORD VESTFALIA,
o plachetă și trei medalii locale.
Hotelul MIRAGE
Biserica ST.QUIRIN
Biserica lui ISUS
Turnul orașului
BLUTTURM
Biserica ST.SEBASTIAN
Colegiul MARIANUM
Arhitectură locală
Medalie - Neuss
Medalie aniversară - Neuss
Medalie sportivă din tenis - Neuss
Plachetă - Biserica ST.QUIRIN
***
VORBE DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
PLATON – filozof grec (427 – 347 Î.E.N.)
- Trei sunt formele de guvernământ degenerante: tirania, oligarhia și democrația.
- Parlamentarismul este arta de a pierde timpul fără să spui nimic și fără să faci nimic.
- Cei care sunt prea deștepți pentru a face politică sunt pedepsiți prin faptul că sunt conduși de proști.
_________xxx_________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA INSIGNE
ȘI MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de
obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi
se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn
de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din
materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie
sau bască şi care indică, prin imagini
reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si
apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice
şi de altă natură, etc.
Set 2 insigne - Asociația pensionarilor Petroșani 1949 - 1989
Petroșani este un municipiu în judeţul Hunedoara,
România. Are o populație de aproximativ 34000 de locuitori, fiind situat
pe cursul superior al Jiului, în depresiunea Petroşani. Este recunoscut ca
fiind un oraș minier, aici aflându-se sediul Companiei Naţionale a Huilei, care
cuprinde mai multe exploatări miniere. Istoria orașului Petroșani începe undeva
pe la anul 1640, unde douăzeci de iobagi din Petroş pot fi considerați
primii locuitori ai acestui ținut. Comuna a purtat de la bun început numele de
„Petroșeni”. Prima mențiune a Petroșanilor ca localitate o avem din anul
1788. În această perioadă, locotenent-colonelul prusac Gotze face o
călătorie în Orient și se întoarce din Turcia prin țările române. În scrierile
sale el aminteşte şi de Petroșani. La recensământul din 1818 apare cu denumirea de
Petroșani, iar întreaga Vale a Jiului cuprindea atunci 2550 locuitori. În
această perioadă, ocupația de bază a populației era păstoritul. În 1840 încep
primele exploatări în suprafață ale zăcămintelor de cărbuni simultan la Vulcan,
Petroşani şi Petrila. Sus am postat stemele interbelică şi actuală ale
municipiului Petroşani precum și o poză a Primăriei.
Asociația sportivă "Olimp" Galați - Cupa Dunării
Galațiul este reședința și totodată cel mai mare oraș al
județului Galați situat în sudul Moldovei în apropierea
frontierelor cu Republica Moldova și Ucraina. Conform ultimului recensământ din
2011, populatia orașului era de 249732, fiind al 8-lea oraș din țară ca număr
de locuitori. Este unul dintre
cele mai mari centre economice din România, respectiv Moldova. Orașul Galați
are o istorie încărcată și datorită faptului că este plasat pe Dunăre, cea mai
importantă arteră comercial-fluvială europeană, Canalul Dunăre – Main – Rin. Primele semne ale
unei așezări permanente în zona municipiului Galați s-au găsit pe malul estic
al bălții Mălina (în nord-vestul municipiului), unde s-au descoperit fragmente
din ceramica de tip Stoicani-Aldeni.
Prima menționare documentară a orașului Galati (pe atunci târg) datează din anul 1445 (într-un act semnat de
domnitorul Ștefan al II-lea). Sus am postat stema actuală și primul sigiliu al târgului Galați și două clădiri reprezentative ale orașului - Primăria (sus) și Prefectura (jos).
Ateneul român - București 2011 * 1886 - 1888
125 de ani de la începerea construcției
Ateneul Român este o sală de concerte din Bucureşti,
clădire situată pe Calea Victoriei, în Piața George Enescu (partea nordică
a Pieței Palatului). Tot aici se află şi sediul Filarmonicii George
Enescu. Edificiu-simbol al culturii nationale, Ateneul Roman, construit in
inima Bucurestilor in perioada anilor 1886-1889, a devenit exponentul
arhitectonic si spiritual nu doar al unui oras, al unei Capitale, ci al unei
natiuni. Aici au conferentiat marile personalitati si savanti ai Romaniei, aici
au concertat toti consacratii si tinerii artisti profesionisti ai tarii, aici
au urcat pe podium multe formatii si solisti de nivel mondial, aici s-au lansat
“in prima auditie“ capodopere ale literaturii muzicale autohtone, aici s-au
organizat primele expozitii ample, retrospective de pictura si sculptura ale
maestrilor artei plastice nationale, aici s-au perindat regi si regine, oameni
politici si oaspeti de seama de peste hotare spre a participa la evenimente de
importanta nationala si universala intr-un cuvant, la Ateneul Roman s-au
petrecut momente de anvergura istorica ce s-au inscris in cartea de aur a
poporului nostru. Putini stiu astazi ca Palatul Ateneului Roman s-a cladit
cu banii dintr-o subscriptie publica, in urma organizarii unei loterii
nationale (500.000 de bilete in valoare de un leu), apelul adresat cetatenilor
de naturalistul Constantin Esarcu (1836-1898), fondatorul Societatii Ateneul
Roman, sunand ca o chemare populara, printr-un slogan de-a dreptul comic si
banal: "Dati un leu pentru Ateneu!". Ideea apelului s-a transformat
surprinzator intr-o lectie de unitate, de trezire a constiintei nationale.
Conceputa de arhitectul francez Albert Galleron, dupa cercetarile stiintifice
si indicatiile lui Alexandru Odobescu, revizuite si completate de un manunchi
de specialisti romani (Al. Orascu, Ion Mincu, Ion Socolescu, Grigore Cerkez,
Cucu Starostescu), cladirea de forma circulara s-a datorat valorificarii
fundatiilor deja existente din Gradina Episcopiei ce urmau sa serveasca
ridicarii unui circ. Inspirat din vechile temple grecesti, edificiul surprinde
la prima vedere printr-o colonada istorica ce sustine un fronton triunghiular.
La parter, impresionantul hol din marmura inglobeaza cele 12 coloane dorice de
sustinere a salii de concerte. Patru scari monumentale in spirala de tip baroc
din marmura de Carrara, desfasurate cu balcoane la etajul intermediar, fac
legatura cu sala si anexele (birouri, sali de repetitii, cabine pentru solisti
si dirijor etc.). Dispuse sub forma vechilor amfiteatre greco-romane, cele
aproape 1.000 de locuri (trei zone de parter si doua randuri circulare cu 52 de
loji, la mijloc cu o loja centrala) ofera o vizibilitate perfecta din orice
colt si o auditie impecabila. Perfectiunea sunetului se datoreaza imensei
cupole (bogat decorata) care "absoarbe" fondul instrumental si vocal
de pe podium, spre a-l distribui prin reverberatie catre auditori, cu intreaga
gama de armonice pana la cele mai fine culori timbrale si nuante. Se pare ca
acustica exceptionala a cavitatii sonore, proprii Ateneului Roman, aplasat sala
printre cele mai reusite constructii de acest gen nu doar din Europa, ci din
intreaga lume. Fresca, evocand istoria poporului roman in 25 de episoade,
realizata timp de cinci ani de catre pictorul Costin Petrescu, orga instalata
in 1939 in urma ajutorului material al lui George Enescu, numeroasele imbunatatiri
tehnice produse dupa cutremurele de pamant si bombardamentul din 1944, de la
sfarsitul celui de al doilea razboi mondial, dar mai ales modificarile din
1966-1967 (introducerea aerului conditionat, refacerea tavanului, schimbarea
fotoliilor, redistribuirea lojilor, largirea avanscenelor etc.) au transformat
Ateneul Roman intr-un complex arhitectural singular in centrul Capitalei. De
peste o jumatate de veac, a devenit sediul Filarmonicii "George
Enescu", iar din 1958 "Cartierul general" al Festivalurilor
Internationale "George Enescu". Templu al artei si culturii
romanesti, Ateneul Roman ramane, la cei 120 de ani, nu doar o cladire de
patrimoniu universal, reprezentativa ca arhitectura pentru Romania si Balcani
(cu trimitere la antichitatea greceasca), ci si un simbol de traditie
spirituala a unui popor. Iar daca fundatia circulara initiala, nicicand nu a
fost visata de fondatori, arhitecti si constructori ca forma ideala pentru un
monument arhitectonic (au existat glasuri in epoca ce au criticat solutia tehnica
insolita), iata ca timpul a harazit urmasilor culturii vechii Dacii sa devina o
scena turnanta nu doar a istoriei, ci si a artei in contextul Europei.
"Calare" pe trei secole (fundatia ecvestra s-a dovedit bazaltica),
Ateneul Roman si-a deschis larg portile unor spirite universale luminate, ce
si-au dat intalnire la Bucuresti, spre a se infrati cu autohtonii meleagurilor
de la gurile Dunarii. Desi ctitorii au visat ca toate artele surori sa-si afle
locul sub cupola acestui for cultural, totusi se pare ca putini si-au dat seama
ca acustica naturala exceptionala a salii ofera doar muzicii un climat de
afirmare plenara, singulara, devenind casa parinteasca pentru marile
personalitati si talente ale lumii. A concerta pe podiumul Ateneului Roman din
Bucuresti echivaleaza astazi in arta lirica cu aparitia pe scena Teatrului
Scala din Milano. Templul din inima Capitalei, zidit in urma cu 120 de ani, s-a
transformat in "cartea de vizita" nepieritoare a Romaniei
contemporane. (autorul acestei prezentări - muzicolog Viorel Cosma)
Despre
Fresca Ateneului Român. In sfera aceluiasi interes pentru decoratie intra si
preocuparea constanta formulata de C. Exarhu si Al. Odobescu inca din 1888, de
a se realiza o monumentala fresca pe peretele circular al salii, fresca ce
trebuie sa evoce momentele cele mai importante ale istoriei noastre nationale,
dar in acelasi timp sa creeze o imagine fidela a specificitatii sufletului
romanesc.Propunand in anul 1901, un proiect in spiritul celor aratate mai sus
pictorul Stefan Popescu dorea realizarea acestei picturi de 300 mp pe panza,
considerand ca astfel nu va trebui sa fie inchisa sala pentru un timp. Dar
lipsa de fonduri suficiente face ca proiectul sa taraganeze multi ani.
In sfarsit, este acceptat proiectul prof. Costin Petrescu pentru realizarea unei fresce ce reprezinta in 25 de episoade momente importante din istoria romanilor. Fondurile au provenit din subscriptie publica. Lucrarea in lungime de 75 mp si latime de 3 m inceputa in 1933 in tehnica "al Fresco" va fi inaugurata la 26 mai 1938. Consideram ca este interesanta o succinta descriere a scenelor deoarece valoarea lor ideatica este net superioara valorii artistice, fapt ce nu ne surprinde avand in vedere caracterul programatic al lucrarii si necesitatea de a supune compozitia, desenul si culoarea spatiului oferit, intr-un ansamblu cu anumite coordonate plastice si decorative. Dar sa urmarim succesiunea episoadelor:
In sfarsit, este acceptat proiectul prof. Costin Petrescu pentru realizarea unei fresce ce reprezinta in 25 de episoade momente importante din istoria romanilor. Fondurile au provenit din subscriptie publica. Lucrarea in lungime de 75 mp si latime de 3 m inceputa in 1933 in tehnica "al Fresco" va fi inaugurata la 26 mai 1938. Consideram ca este interesanta o succinta descriere a scenelor deoarece valoarea lor ideatica este net superioara valorii artistice, fapt ce nu ne surprinde avand in vedere caracterul programatic al lucrarii si necesitatea de a supune compozitia, desenul si culoarea spatiului oferit, intr-un ansamblu cu anumite coordonate plastice si decorative. Dar sa urmarim succesiunea episoadelor:
- Traian patrunde
in Dacia. Imparatul este prezentat in statul sau major, langa podul peste
Dunare de la Turnu Severin.
- Colonizarea
Daciei. In fundal se vede monumentul de la Adam-Clissi. Legionarii patrund
in Dacia.
- Contopirea
dacilor cu romanii este prezentata prin idila dintre o tanara daca si un
soldat roman. Stela funerara reprezinta o piesa gasita in timpul
sapaturilor de la Alba Iulia.
- La orizont o
sentinela romana strajuieste hotarul. Norii negri simbolizeaza apropiatele
invazii barbare.
- Invazia
barbarilor.
- Inceputul vietii
romanesti patriarhale. Norii se risipesc, iar populatia coboara din munti
si ridica locuinte si salas de inchinaciune.
- Statornicirea:
taranul roman isi pregateste armele: arcul si securea.
- Descalecatul: de
peste munti se iveste un cavaler calare, pe care populatia il primeste cu
paine si sare.
- Statul Militar:
Mircea cel Batran parlamenteaza cu trimisii turci.
- Statul
Administrativ: in curtea Manastirii Moldovita, Alexandru cel Bun imparte
dregatoriile statului.
- Cruciada
romanilor: Iancu de Hunedoara, Vlad dracul si Stefan al doilea ridica o
oaste pentru izgonirea turcilor. In fundal apare castelul de la Hunedoara
si Cetatea Poenari de la Arges. Figura lui Tepes Voda se zareste ca o
umbra misterioasa.
- Vremea lui Stefan
cel Mare. Un taran isi face lance din fierul coasei. Stefan in fata
Cetatii Sucevei primeste pe trimisii Papei care ii aduc spada si titlul de
"Ostas al lui Christ".
- Epoca de pace si
credinta. Neagoe Basarab si familia sa ies din Biserica episcopala de la
Curtea de Arges (deasupra lojii Romaniei).
- Epoca lui Mihai
Viteazul. Domnitorul intregitor al neamului se pregateste sa intre in Alba
Iulia.
- Epocile
culturale: Matei Basarab, Vasile Lupu (in fundal Cetatea Targoviste si
Biserica 3 Ierarhi), Dimitrie Cantemir si Constantin Brancoveanu
(Manastirea Hurezu si mesterul ei Parvu Mutu).
- Rascoala lui
Horia, Closca si Crisan. Cei trei eroi sunt prezentati in fata bisericii
de la Tebea (Tara motilor). Gheorghe Lazar apare ca un personaj de
legatura intre acest episod si cel care reprezinta miscarea lui Tudor
Vladimirescu.
- Domnul Tudor in
fruntea pandurilor intra in Bucuresti si primeste din partea politiei,
zapis de consfintire a drepturilor cerute de Adunarea poporului. Alaturi
apare episcopul Argesului si o cula, indicand originea lui Tudor
Vladimirescu.
- Anul 1848, in
Transilvania cu Avram Iancu care porneste la lupta.
- Anul 1848, in
Tara Romaneasca si Moldova. Bonjuristii fraternizeaza cu taranii.
- Alexandru Ioan
Cuza improprietareste taranii. In planul al doilea apare Kogalniceanu.
- Unirea
Principatelor in 1859. Doua femei in costume nationale deapana acelasi
fir.
- Carol I si
razboiul de independenta. Domnitorul primeste un steag capturat de la
inamic. In scena apare si I.C. Bratianu.
- Realizarea
intregirii nationale: 1918. Pe front soldati intre sarme ghimpate.
- Regele Ferdinand
I si Romania Mare. La Alba Iulia regele si regina Maria. In suita apare
generalul Berthelot. Toti trec prin fata unor femei ce simbolizeaza
Vechiul regat, Transilvania, Basarabia si Bucovina.
- Ultima scena ar
fi trebuit sa-l reprezinte pe Carol al II-lea, fondatorul orasului modern,
care alaturi de Mihai I coboara in mijlocul poporului pentru a patrona
stiintele, literatura, artele si industria. Varianta aleasa ulterior
reprezinta poporul cu steaguri, care sarbatoreste infaptuirea Romaniei
Mari. Din punct de vedere plastic aceasta ultima scena este tratata
diferit fata de restul frescei, culoarea fiind mai vie si desenul mult mai
liber.
In ansamblu, fresca este realizata intr-o maniera oarecum
libera, putand vorbi de un stil realist plat. Dominanta cromatica este rece,
abundand in cenusiuri. De aici efectul general usor estompat, fara accente
plastice deosebite. Aceste caracteristici ale frescei ar putea semnifica
la prima vedere ca lucrarea este lipsita de interes artistic. Totusi, in
ansamblul salii aceste date devin intr-un fel calitati, lucrarea ocupandu-si
locul sau cu discretie, ca un fel de pandant al tonurilor calde de rosu si
auriu din luxurianta bogatie decorativa a cupolei. Slujind frumoasei idei
ca istoria nationala trebuie prezentata ca o carte deschisa, in care fiecare
privitor sa gaseasca ceva din maretia trecutului si astfel sa mediteze la
valorile spirituale, morale ale poporului nostru, fresca Ateneului este
semnificativa pentru caracterul emblematic al monumentului.
Aleea cu sculpturi: În perioada antebelică, aleile Grădinii Ateneului erau împodobite cu 16 busturi care reprezentau mari oameni politici, de cultură sau artiști români. Din păcate, acestea nu s-au păstrat, pentru că au fost distruse în anii regimului comunist: Mihai Eminescu de Ion Georgescu, Mihail Kogălniceanu de W.C.Hegel, P.S.Aurelian de W. C. Hegel, Ion Ghica de Iordănescu, Traian Demetrescu de Filip Marin, Dumitru Georgescu Kiriac de Oscar Han, Ienăchiţă Văcărescu de W. C. Hegel, Constantin Esarcu de W. C. Hegel, Gavriil Musicescu de Miliţa Petraşcu, C.A. Rosetti de I. Georgescu, Vasile Urechea-Alexandrescu de W. C. Hegel, generalul Ioan Emanoil Florescu de I. Georgescu, Grigore Tocilescu, Gheorghe Dem Teodorescu de Carol Storck, C. I. Stăncescu de W. C. Hegel și Theodor Şerbănescu de Filip Marin. În prezent, în Grădina Ateneului este amplasată o singură statuie, cea a lui Mihai Eminescu, executată în bronz, în 1963, de sculptorul Gheorghe D. Anghel.
Aleea cu sculpturi: În perioada antebelică, aleile Grădinii Ateneului erau împodobite cu 16 busturi care reprezentau mari oameni politici, de cultură sau artiști români. Din păcate, acestea nu s-au păstrat, pentru că au fost distruse în anii regimului comunist: Mihai Eminescu de Ion Georgescu, Mihail Kogălniceanu de W.C.Hegel, P.S.Aurelian de W. C. Hegel, Ion Ghica de Iordănescu, Traian Demetrescu de Filip Marin, Dumitru Georgescu Kiriac de Oscar Han, Ienăchiţă Văcărescu de W. C. Hegel, Constantin Esarcu de W. C. Hegel, Gavriil Musicescu de Miliţa Petraşcu, C.A. Rosetti de I. Georgescu, Vasile Urechea-Alexandrescu de W. C. Hegel, generalul Ioan Emanoil Florescu de I. Georgescu, Grigore Tocilescu, Gheorghe Dem Teodorescu de Carol Storck, C. I. Stăncescu de W. C. Hegel și Theodor Şerbănescu de Filip Marin. În prezent, în Grădina Ateneului este amplasată o singură statuie, cea a lui Mihai Eminescu, executată în bronz, în 1963, de sculptorul Gheorghe D. Anghel.
Plachetă bulgărească - Regele Ferdinand al României
Ferdinand I, Rege al României, Principe al Romaniei,
Principe de Hohenzollern-Sigmaringen, născut Ferdinand Viktor Albert
Meinrad von Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 24 august 1865 la Sigmaringen
şi decedat 20 iulie 1927 la Sinaia) a fost rege al României din 10 octombrie
1914 până la moartea sa. Din 1890 a fost membru de onoare al Academiei
Române , iar între 1914 şi 1927 a fost protector şi preşedinte de onoare
al aceleiaşi instituţii.
Coroana
regală a României s-a confecţionat din oţelul unuia dintre
tunurile turceşti capturate de români la Plevna, în timpul războiului din 1877.
Tunul era unul foarte modern pentru vremea sa, fiind de fabricaţie germană,
marca Krupp. Coroana de oţel a României a fost confecţiontă la Arsenalul
Armatei, situat pe Dealul Spirii. Decizia de a se confecţiona o coroană de
oţel, în locul uneia de aur, are o înaltă semnificaţie politică şi filosofică,
reflectând, în acelaşi timp şi concepţia lui Carol I despre monarhia modernă.
Aceasta are forma obişnuită a coroanelor regale: un cerc frontal din oţel
decorat cu romburi şi perle din oţel. De la marginea superioară a cercului se
ridică opt fleuroane mari continuate cu opt cercuri perlate care se unesc în
mijloc într-un glob în care se află Crucea "Trecerea Dunării". Cu
aceeaşi coroană s-a încoronat şi Regele Ferdinand, la Alba Iulia, în 1922.
M.S. Ferdinand - Rege al României 1914 - 1927
M.S.Maria - Regină a României 1914 -1927
Majestatea Sa Maria, Regină a României, Principesă a
Romaniei, Principesă de Edinburg și de Saxa Coburg și Gotha, născută Marie
Alexandra Victoria, din Casa de Saxa – Coburg ;I Gotha (născută la data de
29 octombrie 1875 în localitatea Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia şi
decedată la data de 18 iulie 1938 în Sinaia), a fost mare prinesă a Marii
Britanii şi Irlandei, consoarta regelui Ferdinand şi regină a României. A fost
nepoata reginei Victoria a Marii Britanii.Este mama regelui Carol al II-lea al
României. Viitoarea regină Maria
a României s-a născut pe 3 octombrie 1875, fiind fiica ducelui de Edinburgh,
Alfred, al doilea fiu al reginei Victoria (devenit după 1893 duce de
Saxa-Coburg-Gotha), şi a marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria,
principesă de Edinburgh, s-a căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al
coroanei României, în decembrie 1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953),
Elisabeta (1894 - 1961), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana
(1908 - 1991) şi Mircea (1913 - 1916). Personalitate puternică, femeie
foarte frumoasă, extrem de iubită de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu
adevărat România. În al doilea război balcanic a îngrijit în lagărul de
holerici de la Zimnicea bolnavii întorşi din Bulgaria. Se pare că a avut
un rol important în luarea deciziei României din 1916 de a intra în război
alături de Antantă. Regina Maria a încetat din viaţă pe 18 iulie 1938,
inima ei fiind depusă la Balcic iar trupul în gropniţa domnească de la Curtea
de Argeş. „Înainte de a fi condusă de la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum,
regina a fost salutată de militari cu baionetele înfipte în pămînt şi cu patul
armei în sus, gest unic pe care Armata nu l-a oferit niciodată unui alt om.”
Coroana
purtată de regina Maria la încoronarea de pe 15 octombrie 1922 de la Alba Iulia a fost executată la Paris, de casa de bijuterii
„Falize”, după desenele pictorului Costin Petrescu. Acesta a folosit ca sursă
de inspiraţie coroana purtată de Doamna Elena - Despina (soţia lui Neagoe
Basarab, domnitor al Ţării Româneşti între 1512 şi 1521, fiica despotului sârb
Iovan Brancovici), aşa cum apare ea zugrăvită în tabloul votiv al bisericii
episcopale de la Curtea de Argeş. Braţele coroanei sunt evazate, fiind
terminate în vârfuri cu crini. Coroana este bătută cu pietre scumpe. Pe laterale
are câte un pandantiv, cu câte un disc de care atârnă câte trei şiruri de
mărgele, terminate cu câte o cruce gamată. Pe cele două discuri sunt
reprezentate stema României şi a Marii Britanii (aceasta din urmă ca un omagiu
adus originii britanice a reginei Maria). În vârful coroanei se găseşte o cruce
gamată. Din punct de vedere artistic, coroana aparţine aşa-zisului „stil
1900”. Coroana are aproape 2 kg, cu diametrul la bază de 17,5 centimetri
şi cu înălţimea de 18 centimetri. În prezent ea este expusă în sala Tezaur a
Muzeului Naţional de Istorie, la Bucureşti. Această coroană a costst la timpul
ei aproximativ 65000 de franci fiind asigurată în prezent pentru suma de 25
milioane de euro.
____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
2000 pesos 2005 - Columbia
Francisco José de Paula Santander y Omaña a trăit în perioada anilor 1792 - 1840 și a condus statul Columbia, ca președinte, în perioada anilor 1832 - 1837.
Câteva ornamente decorative de pe bancnote
locale, de necesitate belgiene
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 17.03.2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu