Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea italiană SORIANO NEL
CIMINO, provincia VITERBO, regiunea LAZIO, din vremuri
diferite, câteva vederi generale și trimiteri poștale ilustrate.
Deasupra am postat o acșiune a Băncii cooperative din localitate.
Piața Vittorio Emanuele și Domul
Strada Garibaldi
Poarta
Palatul Chigi
Castelul Orsini de pe dealul Cimino
Vila Capaccini și grădina
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vederi generale
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
_________xxx_________
O PLACHETĂ, UN JETON,
O MEDALIE ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL IAȘI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille)
şi spanioli (edala).
Jeton - Pals Jump - 1 persoană Coca Cola
Valabil o repriză de joacă
Jetoanele sunt piese din metal
sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor
și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea
unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe
unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin,
localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de
ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice,
fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele
reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor
societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la
casierii în monedă adevărată.
Parcul este amenajat, pe o suprafață de 50000
metri pătrați pe locul fostelor grădini ale Curții Domnești din Iași. În parcul
ansamblului se pot observa obiecte și clădiri istorice, precum turnul de strajă
al Curții Domnești, elemente din lemn, jgheaburi, etc. În parc există un lac
artificial, fântâni arteziene, alei de promenadă, cascade artificiale, arbori,
arbuști și vegetație amplasată în trepte. În partea centrală a parcului se mai
află un foișor, un amfiteatru în partea dreaptă, și un patinoar. Proiectul
a fost criticat pentru construcțiile din jurul clădirii Palatului Culturii și
pentru schimbarea statutului terenurilor. Instantele din Iași, Oradea si
București au declarat nulă, asocierea dintre Consiliul local Iași cu Iulius
Group, precum și trecerea terenului din patrimoniul public al orașului în cel
privat.
Insigna - Antibiotice 60 ani
Antibiotice Iași este o companie farmaceutică din România, fondată în anul 1955. Este o societate pe acțiuni în curs de privatizare, acționarul majoritar fiind statul român, prin intermediul A.V.A.S. (Agenția pentru valorificarea activelor statului). Compania este listată la Bursa de Valori București, la Categoria I, sub simbolul ATB și are o capitalizare bursieră de peste 900 milioane RON. Mai jos admiri o poză mai veche cu fabrica ieșeană de penicilină.
În decembrie 2008, societatea era evaluată la peste 130
milioane de euro. Antibiotice Iași ocupa la finele anului 2005 locul al
treilea în rândul producătorilor autohtoni de medicamente, cu o cotă de piață
de 3,17% din punct de vedere valoric. Acționarul majoritar al companiei
este AVAS, cu o deținere de 53,02%. Sus am postat logo-ul și o poză cu
sediul central al Fabricii de Antibiotice Iași.
Academia Mihăileană
aniversarea inaugurării serbată în iulie 1838
Medalia Academia Mihăileană
s-a bătut în anul 1838 pentru a marca aniversarea a trei ani de existență a
instituției ieșene de învățământ superior care a preluat numele domnitorului
moldovean Mihail Sturdza, din dispoziția căruia a luat ființă academia. Medalia
este confecționată din alamă, are forma rotundă cu diametrul de 40 milimetri.
Pe avers este aplicată o inscripție veche în grafie mixtă latină și chirilică
pe cinci rânduri: “ANIVERSAREA
INAUGURĂRII ACADEMIEI MIHĂILENE” cu stea la început și sfârșit. Pe revers sunt
reprezentate două ramuri laterale de laur, legate la partea inferioară cu o
panglică, deasupra – o stea cu raze și central o inscripție pe patru rânduri,
tot în grafie veche mixtă latino-chirilică: “SERBATĂ ÎN IULIE 1838”.
Academia
Mihaileană din municipiul Iași este prima instituție modernă de
învățământ superior din Moldova, care a fost inaugurată la data de 16 iunie
1835, în casele Cazimir și Voinescu. Ideea înființării acestui for de cultură
s-a realizat sub domnia lui Mihail Sturdza, prin strădania lui Gheorghe Asachi și a altor învățați
români ai vremii. La început cursurile erau de 4 clase (2 inferioare și 2
superioare), dar cu timpul au ajuns la 7 clase. În cursul superior se predau la
început filosofia și dreptul, iar mai apoi s-au înființat catedre pentru toate
ramurile științifice (chimie, matematică, arhitectură, etc.). Printre
profesorii care au predat aici s-au aflat personalități de prim-rang ale
culturii românești: Mihail Kogălniceanu, Ion Ghica, Ion Ionescu de la Brad,
Eftimie Murgu, Damaschin Bojinca, Cristian Flechtenmacher, etc. În anul 1847,
Mihail Kogălniceanu deschidea cursul său de istorie națională și, cu toate că
făcea multe menajamente rușilor, datorită abordării sale naționaliste, a fost
oprit să mai continue să predea. Protectoratul rusesc încerca să oprească
dezvoltarea conștiinței naționale românești prin intermediul unui institut
superior de învățământ, de aceea Academia a fost transformată într-o școală
inferioară de limbă franceză. Aici s-au pregătit mulți intelectuali pe care îi
vom regăsi mai târziu în rândul pașoptiștilor și unioniștilor, instituția fiind
precursoarea Universității Alexandru Ioan Cuza, dar și a Colegiului Național
din Iași.
Statuia
ecvestră a lui Ștefan cel Mare din Iași este
un monument istoric, închinat marelui domnitor moldovean, care a fost realizat
de către sculptorul francez Emmanuel Fremiet și dezvelit în anul
1883. Inițial monumentul a fost amplasat în fața Palatului Administrativ, iar
actualmente se află în fața Palatului Culturii,construit după demolarea vechiului
palat.Ideea ridicării la Iași a unei statui a marelui voievod al Moldovei
datează din anul 1856, din dorința caimacamului Theodor Balș de a se opune
Unirii Principatelor. El spera astfel că, prin prezentarea lui Ștefan cel Mare
ca simbol al trăiniciei și puterii Principatului Moldovei, ar fi exacerbat
naționalismul local de principat moldav și ar fi demonstrat inutilitatea Unirii
cu Țara Românească. În acest scop, el a numit o comisie formată din spătarul
Mihai Cantacuzino, postelnicul Gheorghe
Asachi și postelnicul Nicolae Istrati, care a început o campanie de
strângere de fonduri. Gheorghe Asachi a fost cel care a schițat portretul
marelui voievod, bazându-se pe descrierile lui Ștefan cel Mare realizate de
către Grigore Ureche în Letopisețul Țării Moldovei și
după pictura lui Ștefan cel Mare de la biserica din Bădeuți (biserică ctitorită
de Ștefan cel Mare și demolată de către austro-ungari în timpul primului război
mondial). Conform schițelor originale, a rezultat un voievod cu barbă, de
statură medie. Odată cu moartea caimacamului Theodor Balș, s-au sistat și
lucrările de realizare a statuii. Abia în anul 1871, când la Mănăstirea
Putna s-au sărbătorit 370 de ani de la moartea domnitorului Moldovei, au
fost reluate discuțiile referitoare la monument. După Războiul de Independență,
s-a deschis o listă de subscripție publică națională din inițiativa unui grup
de inimoși patrioți printre care și Vasile Alecsandri. S-au adunat 135000 de
franci, iar în anul 1879 s-a înaintat comanda sculptorului francez Emmanuel
Fremiet (1824-1910), un artist în mare vogă în Parisul acelor vremi. La
data de 16 septembrie 1882, după ridicarea fundațiilor, s-a așezat la mijlocul
soclului un act comemorativ în semn de recunoștință pentru vestitul domn
moldovean. Statuia a fost definitivată și expusă în anul 1882 la Salonul
Național de Sculptură din Franța. Ceremonia dezvelirii a avut loc la data de 5
iulie 1883, în prezența Regelui Carol I și a fost memorabilă. Alecsandri a
scris anume pentru acest prilej poezia "Odă la statuia lui Ștefan
cel Mare". Poezia a fost difuzată pe foi volante tuturor
participanților. Dezvelirea a fost făcută de patru plăieși. În momentul
dezvelirii, mulțimea a rostit un uriaș "Ura" și s-au
tras 21 salve de artilerie. Cu aceeași ocazie, Regele Carol I a dăruit două
tunuri "Krupp", care flanchează și astăzi statuia marelui domnitor.
Tunurile erau trofee din Războiul de Independență, cucerite de Regimentul de
dorobanți din Copou. Regele a afirmat cu această ocazie: "Încredințez
Iașilor, Leagănul Unirei, această statua, împreună cu două tunuri, udate cu
sângele prețios al generației prezente, spre a le păzi ca un sfânt odor, în
onoarea Neamului Românesc." Mihai Eminescu a venit la Iași
special pentru marea sărbătoare, scriind celebra "Doina” ("De la Nistru
pân' la Tisa").
Statuia are o înălțime de 4,5 metri și este confecționată
din bronz, domnitorul fiind înfățișat cu barbă și cu o coroană catolică pe cap.
Neexistând niciodată un model autentic al Coroanei Moldovei, sculptorul francez
a folosit pentru statuia de la Iași un model de coroană catolică, acest fapt
stârnind grave contradicții și o legendă. După unele zvonuri din epocă, se
vehiculează ideea că în atelierul sculptorului Frémiet ar fi existat două
comenzi, una din România și una din Polonia, iar după finalizarea lor s-a
produs o confuzie și legenda spune că adevărata statuie a lui Ștefan cel Mare
ar fi la Cracovia. Prof. dr. Adriana Ioniuc infirmă această teorie: "Total
fals. Nu a fost vreo comandă pentru un cneaz polon în atelierul sculptorului.
Această legendă a apărut tocmai din înfățișarea catolică a domnitorului
moldovean". Piedestalulul statuii este executat din marmură roz de
Carrara.
Pe părțile laterale ale piedestalului, se află două altoreliefuri din
bronz, reprezentând lupta de la Codrii Cosminului – 1497 (cel din stânga)
și lupta de la Podu Înalt - 1475 (cel
din dreapta). Inițial statuia era înconjurată de un gard de fier, care a fost
înlăturat ulterior după lărgirea pieței.
Edificiul a servit inițial drept Palat Administrativ și
de Justiție. În anul 1955, destinația clădirii a fost schimbată într-una
culturală, devenind gazda unor instituții culturale din Iași. Astăzi, Palatul Culturii este sediul Complexului
Muzeal Național „Moldova”, ce cuprinde Muzeul de Istorie al Moldovei, Muzeul
Etnografic al Moldovei, Muzeul de Artă, Muzeul Științei și Tehnicii “Ștefan
Procopiu”, precum și Centrul de Conservare-Restaurare a Patrimoniului cultural.
Până la începerea lucrărilor de renovare, în aripa de nord-est a palatului s-a
aflat și sediul Bibliotecii Județene “Gheorghe Asachi”. De-a lungul timpului, în zona respectivă a orașului s-a dezvoltat
ansamblul curții domnești (atestată documentar începând cu anul 1434). Între
anii 1804 – 1806, prințul Alexandru Moruzi a construit un impunător palat
domnesc, în stil neoclasic (arhitect Johan Freywald). Afectat de incendii,
palatul avea să fie refăcut de prințul Mihai Sturdza ]ntre anii 1841 – 1843
(arhitect Nicolae Singurov). După Unirea de 1859 și mutarea capitalei la
București (1862), clădirea devine palat administrativ. Mai multe incendii de la
sfârșitul secolului al XIX-lea au afectat clădirea, luându-se la începutul
secolului al XX-lea decizia demantelării (1906) și reconstruirii vechiului
palat. Lucrările au început în 1907, păstrându-se din vechiul palat
principalele temelii și o parte din zidurile etajului.
Noul edificiu a
fost realizat în stil neogotic, după planurile arhitectului Ion
D.Berindey, ajutat de arhitecții Filip Xenopol și Grigore Cerkez. Întreruptă în
timpul primului război mondial, construcția palatului s-a prelungit pe
durata a două decenii. Edificiul, finalizat pe 11 octombrie 1925, a fost
inaugurat în anul 1926 de către regele Ferdinand al României. Stilul
palatului e neogotic, cu detalii ornamentale, cu elemente heraldice în
exterior. Aripile cu ieșindurile semicirculare au fost retrase și împodobite la
fronton cu statui de arcași ce stau de strajă, iar pe laterale s-au construit
două intrări sub forma unor turnuri boltite. Intrarea în palat se face
printr-un turn donjon mare, cu creneluri și firide dominate de o acvilă cu
aripile desfăcute. Elemente de interes turistic sunt: „Sala gotică”, unde se
poate admira mozaicul ce reprezintă un „bestiarum” medieval (grifoni, acvile
bicefale și lei). „Sala Voievozilor” se află la etaj și conține, în medalioane,
portretele domnilor Moldovei și ale regilor României. Tot la etajul I se află
„Sala Henri Coandă”. La faima Palatului Culturii a contribuit si ceasul cu trei
cadrane din turnul cladirii. Avand diametrul de 3,25 m, acestea erau decorate
cu mici vitralii, reprezentand cele 12 zodii. Cate doi plaiesi, in costume
nationale, zugraviti pe zidul turnului, stau de straja, incadrand ceasornicul,
dupa modelul ostenilor pictati la castelul Peles. Atat vitraliile, cat si
crenelurile, in forma de cruce ale turnului, erau luminate electric in cursul noptii.
Carillonul ceasului este un sistem de clopote acordate, o replica moderna a
mecanismelor similare din Evul Mediu Occidental. Cele 8 clopote din turnul
palatului reproduc, la fiecare ora exacta, "Hora Unirii", amintind acum nu doar "Unirea cea mica"
din 1859, ci si "Unirea cea mare" din 1918. Melodia este inregistrata
pe un tambur cu 69 stifturi. Legenda spune că în proiectul inițial erau
prevăzute 365 de camere, dar construcția are 298 încăperi cu o suprafață de
aproximativ 36000 metri pătrați. La fațadă sunt 92 ferestre, iar la mansardă
alte 36 în ogivă și două rânduri de baghete. La etajul I, la fațada centrală,
se află „Sala Voievozilor”, cu picturi în stilul frescelor medievale din
ctitoriile Moldovei, așezate în chenare de epocă. Picturile au fost executate
de Ștefan Dimitrescu și de elevii săi. Tot la etajul I se află sala
„Henri Coandă”, ale cărei lambriuri au fost executate după un proiect al
marelui savant. În amintirea anilor petrecuți la Iași ca elev al Liceului
Militar, Coandă a dăruit orașului proiectul “Monumentul Eroilor Români” din
cartierul Galata și rețeta unui ciment special, care imită perfect culoarea și
sunetul lemnului de stejar. Până în anul 1955 aici
a fost sediul Tribunalului Județean, dotat cu mobilier confecționat la „Casa
Maple” din Londra. Afectat de cutremurul din anul 1940, Palatul a slujit
în timpul celui de-al doilea război mondia drept cazarmă a trupelor germane și
ulterior, sovietice. Începând din anul 1975, planșeul de lemn al ultimului
etaj a fost înlocuit cu unul de ciment, turnat în plase de oțel, lucrare
parțial terminată în martie 1977 când a avut loc cutremurul cel
mare. Ca o cheie de boltă, noul planșeu a susținut monumentul, fiind afectate
în schimb, planșeele de la etajul I, zidăria, ornamentele și stucaturile.
Placheta - Liceul Alexandru Ioan Cuza - promoția 1985
Liceul „Al. I.
Cuza”, denumire
actuală Liceul Teoretic “Alexandru Ioan
Cuza” este o importantă instituție de
învățământ liceal din municipiul Iași, situată pe strada Ion Creangă, la nr. 37.
Liceul a fost înfiinţat în septembrie 1955, conform Deciziei cu nr. 390, sub numele de
Şcoala Medie Mixtă nr. 3. Funcţiona în localul Şcolii ani nr. 2, din Strada
Vasile Lupu (actualul corp B al Şcolii „B. P. Hasdeu”). Devine Şcoala Medie
Mixtă nr. 7, denumire sub care o găsim până în 1959 când i se atribuie numele
de Liceul nr. 7 „Al. I. Cuza”, primind totodată fondurile necesare construirii
unui local propriu, în strada Ion Creangă, unde se mută în 1961. Este vorba
despre actualul corp principal al Şcolii generale nr. 22,” B.P. Haşdeu”.
Construcţia actualului sediu al liceului, din strada I. Creangă nr. 37 a fost
terminată abia în anul 1968. In viața Liceului „ Al. I. Cuza”, se disting mai
multe etape: O primă etapă este cea a anilor 1955-1960, perioadă în care se
pune piatra de temelie pentru această instituţie şcolară, sub conducerea
primilor directori ai săi, profesorii Toader Bogos şi Alexandru Vasiliu.
Puţinele documente rămase din acea perioadă atestă o intensă activitate
culturală, artistică, ecologică, turistică: serbări la Ateneul Tătăraşi (ani
de-a rândul liceul a avut puternice echipe de recitatori, de teatru, de dansuri
populare), excursii, tabere gratuite pentru elevi, participarea la acţiunile de
plantare de pomi, de îngrijire şi menţinere a spaţiilor verzi, etc. Perioada
1960-1977, marcată de deceniul (1960-1970) unui singur director, profesorul
Dumitru Alexandrescu, este o etapă de puternică ascensiune a liceului. Planul
de şcolarizare la învăţământul de zi trece peste mie iar la cursurile fără
frecvenţă sunt înscrişi în jur de 700 candidaţi pentru completarea studiilor
gimnaziale, devenite obligatorii. Este dată în folosinţă noua clădire a liceului
din str. I. Creangă nr. 37 ( actualul Corp A), cu 16 săli de clasă, 3
laboratoare, 2 ateliere, bibliotecă. Prin munca neobosită a părinţilor,
elevilor, cadrelor didactice şi cu sprijinul unor întreprinderi s-a instalat
noul mobilier, s-au dotat laboratoarele, biblioteca şi s-a amenajat o bază
sportivă modernă - teren cu zgură roşie şi instalaţie de iluminat pentru jocuri
şi întreceri nocturne, unică în oraş. Palatul Culturii donează liceului
portretul domnitorului Al. I. Cuza de Camil Ressu, pictură de valoare ce
împodobeşte, astăzi, peretele scării 4 profesorilor, oferind vizitatorilor
imaginea nobilă a patronului şcolii. In anii 1970-1977, se continuă dotările
sub conducerea directorilor Virgil Petrescu, Dumitru Ioan, Ion Voicu şi Cornel
Moţiu. Procesul didactic este organizat pe cabinete pentru fiecare disciplină,
se construieşte sala de sport care se poate transforma rapid în sală de
spectacole prin montarea scenei mobile, se organizează sala de matematică sub
formă de seminar (după modelul de la Universitate), dotată cu manuale, culegeri
de probleme şi exerciţii, reviste de matematică, destinată elevilor pasionaţi
de obiect, olimpicilor, care aveau acces permanent la toate materialele.
Transformarea în liceu industrial mecanic în 1977 impune o altă orientare a
procesului didactic, potrivit noului plan de învăţământ, cu mai multe ore de
practică, cu dotări adecvate, cu personal specializat. Se schimbă şi structura
corpului profesoral: vin mulţi ingineri şi maiştri, pleacă profesori foarte
buni spre liceele teoretice. Perioada 1977-1989, considerată dramatică în viaţa
Liceului „Al. I. Cuza”, prin eforturile disperate ale cadrelor didactice şi ale
directorilor Cornel Moţiu, Eleonora Stancu, Ana Voinea, de a păstra prestigiul
şcolii, în pofida realităţilor potrivnice şi necesităţii colaborării cu Uzina
IMAMUS sub patronajul căreia este şcoala. Teama permanentă ca liceul să nu fie
desfiinţat, mărirea planului de şcolarizare (29 de clase în 1982, 35 de clase
în 1985), înfiinţarea claselor de profesională şi de seral, conduc spre
compromisuri şi concesii la primirea elevilor în şcoală. Perioada 1990-2014
este, în mod clar, marcată de regăsirea vocaţiei de liceu teoretic, de
deschiderea unor noi orizonturi şi de preocuparea creării unei culturi
organizaţionale care să individualizeze liceul şi să-l facă preferat de elevi
şi părinţi. Numărul claselor de liceu a crescut în ultimii cinci ani, ceea ce a
creat o problemă gravă: cea a spaţiului de învăţământ precum şi transferul unor
elevi din primele clase ale liceului, nemulţumiţi de programul în două
schimburi. Semnalele primite de la părinţi care nu-şi puteau controla copii în
programul de după-amiază erau îngrijorătoare. Soluţia a fost fuziunea cu Şcoala
nr.5, la 1 septembrie 2005, liceul câştigând prin desfăşoară într-un singur
schimb a instructiv-educativ. Colectivul de profesori, mereu întinerit a
acordat şi acordă atenţie deosebită performanţei şcolare dar şi pregătirii
elevilor pentru viaţă dedicându-le numeroase activităţi pe linia educaţiei
pentru democraţie, a combaterii drogurilor, fumatului, consumului de alcool sau
traficului de persoane. Colaborarea cu instituţii ale statului ce au atribuţii
pe aceasă linie dar şi cu asociaţii şi fundaţii abilitate să lucreze cu tineri
şi adolescenţi au adus un plus de eficienţă acestora.
Insigna - Iași
Despre insigna de mai sus nu pot spune decât faptul că a fost bătută în regimul comunist, este confecționată
din metal brut, este colorată strident și abundă de simboluri comuniste: o tânăr și o tânără
viguros dezvoltați (societatea socialistă multilateral dezvoltată, oameni
fericiți, îndestulați, lipsiți de orice grijă), o ramură de laur (încrederea în
viitorul luminos al țării), drapele (iubirea de patrie), un combinat, pe
fundal, și nelipsita roată dințață (industrializarea țării). Sunt tentat să
cred că insigna s-a bătut într-un tiraj foarte mare și s-a conferit
participanților la vreo defilare de 1 Mai (ziua internațională a celor ce
muncesc) sau 23 August (eliberarea patrie de sub dominația fascistă).
una dintre cele două capitale
ale Principatelor Unite între 1859 - 1862 și capitala
României între 1916 - 1918. Conform datelor recensământului din
anul 2011 municipiul Iași număra 263410 locuitori și era astfel al
patrulea oraș ca mărime din România. Orașul este centrul cultural, economic și
academic al Moldovei. Peste 60000 de studenti trec pragul universitatilor
din oras. Aici a fost fondată și funcționează prima universitate din
România, Universitatea Al.I. Cuza, astăzi una dintre cele mai
prestigioase instituții academice din țară, precum și alte patru universități
publice și șapte particulare. Orașul Iași a fost menționat pentru prima
oară într-un privilegiu comercial emis în 1408 de către domnul Moldovei,
Alexandru cel Bun. Totuși, deoarece existau clădiri mai vechi de această
dată (spre exemplu presupusa Biserică armeană construită în anul 1395), se
crede că orașul este mult mai vechi, cel puțin cu câteva decenii înainte de
această dată. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și actuală, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură ieșene, din vremuri
diferite.
Castelul Sturdza
Parcul Copou
Turnul Mănăstirii Golia
Casa Dosoftei
Catedrala romano catolică Sfânta Maria Regina
Palatul Braunstein
Colegiul național Emil Racoviță
Maternitatea Cuza Vodă
Mitropolia Moldovei și Bucovinei
Combinatul Fortus
Administrația financiară
Ateneul Popular Tătărași
Berăria Bragadiru
Biserica Bărboi
Biserica Sfântul Andrei
Biserica Sfântul Sava
Casa A.C.Cuza
Casa Panaitescu
Casa universitarilor
Gara
Hanul lui Topor - pe Sărărie
Hotelul Traian
Hotelul Bejan
Institutul agronomic
Institutul liceal de domnișoare Humpel
Liceul militar
Liceul Internat
Liceul Național
Mănăstirea Cetățuia
Prefectura
Primăria
Biserica Sfântul Spiridon
Spitalul regional
Statuia lui Miron Costin
Statuia lui Vasile Alecsandri
Regionala CFR
Turnul Vama Veche
Monumentul din Grădina Copou
Monumentul Diviziei II de Cavalerie
Monumentul Unirii
Palatul Mitropolitan
Iași este un județ în Moldova, cu reședința în
orașul cu același nume. Orașul Iași își trage numele de la vechiul trib
al iașilor. Județul Iași se întinde pe suprafața de 5476 kilometri pătrați
și numără aproximativ 826000 de locuitori. Județul are următoarele subdiviziuni
administrative; 2 municipii - Iași și Pașcani, 3 orașe - Târgu Frumos, Hârlău,
Podu Iloaiei și 92 de comune. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și
actuală, harta județului Iași, iar dedesubt pozele câtorva locuri de vizitat în
acest județ, dar și unele monumente de cultură și arhitectură, din vremuri
diferite.
Băile Strunga
Mănăstirea Hadâmbu
Vedere - Pașcani
Vedere - Mogoșești
Gara Pașcani
Palatul Alexandru Ioan Cuza - Ruginoasa
Muzeul arheologic - Cucuteni
Biserica baptistă - Pașcani
Biserica romano catolică - Pașcani
Conacul Negruzzi - Voinești
Biserica Sfântul Dumitru - Hârlău
Biserica Sfântul Gheorghe - Hârlău
Vedere - Hârlău
Mănăstirea - Dobrovăț
Primăria - Pașcani
_______ooOoo_______
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Avram Iancu, revoluționar român pașoptist,
a trăit între anii 1824 - 1827
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Câteva detalii vignetă de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 12.05.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu