Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea cehă JABLONEC NAD
NISOU, denumire scurtă JABLONEC, în limba germană
GABLONZ AN DER NEISSE, regiunea LIBEREC și
câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Piața mare
Hotelul Postă
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
________xxx________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Seminarul Nifon Mitropolitul clădit 1893
Lui Ion Roșescu - epitrop 1882 - 1907
Profesorii Seminarului Nifon
Medalia de mai sus a fost bătută în anul 1907, și ea omagiază personalitatea epitropului Ion Roșescu și clădirea
Seminarului Nifon Mitropolitul. Medalia este confecționată din bronz, are
forma rotundă și diametrul de 65,5 milimetri și greutatea 110,63 grame, ea fiind opera gravorului Radivon. Pe
aversul medaliei este reprezentată fațada Seminarului Nifon Mitropolitul, iar
dedesubt pe trei rânduri
este aplicată inscripția: ”SEMINARUL NIFON MITROPLITU / CLĂDIT / 1883”. Pe reversul medaliei este reprezentat chipul epitropului trei
sferturi spre dreapta, iar periferic pe marginea medaliei este aplicată
inscripția: “PROFESORII SEMINARULUI NIFON / * LUI ION ROȘESCU EPITROP 1882 - 1907”.
Ca epitrop, Ion Roșescu
s-a ocupat de administrarea Seminarului Nifon Mitropolitul, între anii 1882 –
1907, din ce scrie pe medalie, deci vreo 25 de ani, bucurându-se de stima și
aprecierea colectivului de profesori ai seminarului, scop în care s-a și emis
această medalie. Din studiul bibliotecii virtuale – internet – nu am găsit
nicio informație sau poză a acestui important personaj – subiect de medalie.
Accademia di Romania in Roma - MCMXXXII (1932)
Litteris et artibus (Literatură și artă)
Medalia de mai sus a fost bătută în anul 1932 și ea omagiază Academia Română din Roma. Medalia este confecționată din bronz, are
forma rotundă, diametrul – 5 centimetri, greutatea – 48 grame, grosimea – 4
milimetri fiind gravată astfel: Carniol fiul (aversul) și Mac Constantinescu (reversul). Pe avers este reprezentată
clădirea Academiei sub care este notat anul – “MCMXXXII” (1932), iar circular pe
marginea medaliei este aplicat înscrisul: “ACADEMIA DI ROMANIA IN ROMA”. Pe
revers este reprezentată
o cunună din frunze de laur, înfășurată și legată la partea superioară cu o
panglică, cuprinzând în mijloc înscrisul pe trei rânduri: “LITTERIS / ET / ARTIBUS” (Pentru literatură și artă).
Accademia
di Romania a Roma (Școala
română din Roma) este o instituție științifică și culturală înființată la
propunere lui Nicolae Iorga (ca și „sora” ei, Ecole roumaine de
Fontenay-aux-Roses, lângă Paris) destinată
perfecționării tinerilor licențiați români în domeniile științelor umaniste
(filologie clasică și modernă, istorie și arheologie), al artelor plastice și
arhitecturii. Activitatea științifică a Accademiei este coordonată deAcademia
Română și Ministerul Educației, cea culturală de către Institutul Cultural
Român, iar gestiunea este asigurată de Ministerului Afacerilor Externe al
României. Academia este unul dintre cele 15 centre culturale ale României în
afara granițelor. Regulamentul de funcționare a fost aprobat de Consiliul de
Miniștri în 1921, Școala română din Roma începându-și în mod oficial
activitatea pe data de 1 noiembrie 1922, sub conducerea lui Vasile Pârvan,
într-un local închiriat situat în Via Emilio de’ Cavalieri nr. 11. În anul
1921, Primăria Romei a concesionat suprafața de 50000 de metri pătrați în
parcul Valle Giulia, pe Villa Borghese, pe care, cu sprijinul financiar
al BNR, a fost ridicată clădirea, după planurile arhitectului Petre Antonescu.
La data de 27 ianuarie 1928 s-a pus piatra fundamentală a noii clădiri din
Valle Giulia în prezența lui Nicolae Titulescu, mai târziu în 1932, instituția
s-a mutat în noua clădire, care a fost inaugurată oficial la 10 ianuarie 1933.
Pe frontispiciul clădirii era înscris: Populus
daco-romanus hanc sedem in Urbe Aeterna litteris et artibus faciendam curavit (Poporul daco-roman a construit acest lăcaș în Cetatea
Eternă în folosul literelor și artelor). La
etaj, pe placa intitulată „donatori” este înscris un singur nume: Benito Mussolini,
conducătorul fascist al Italiei între 1922 și 1943, deși el nu a fost singurul
sponsor. În al doilea război monduial fondul de carte a fost trimis în
România, pentru a fi salvat, dar pe drum s-a înjumătățit. În timpul războiului,
la Roma a rămas un personal redus, format din directorul de la vremea
respectivă, Scarlat Lambrino, Sever Pop și dinu Adameșteanu. Între 1947,
când școala a fost închisă, și 1968 clădirea a trecut printr-o fază de abandon.
Academia s-a redeschis în 1969 ca Biblioteca Română la Roma. De atunci
funcționează ca un centru cultural. În 1945 Accademia di Romania a fost unul din membrii fondatori
ai Uniunii Internaționale a Institutelor de Arheologie, Istorie si
Istoria Artei din Roma. În curtea Accademiei di Romania a fost dezvelită în
1994 statuia lui Traian, operă a sculptorului Vasile Gorduz (identică cu
statuia lui Traian din București. La 4 aprilie 2011, vis-a-vis de statuia lui
Traian a fost dezvelită o statuie reprezentând capul lui Decebal, turnat în
bronz de sculptorul ploieștean George Dumitru. De la crearea sa și până în 1947, Accademia găzduia, pentru doi
ani, bursieri ai Ministerului Instrucțiunii Publice de la București ce
proveneau dintre cei mai buni licentiați ai universităților din București, Cluj, Iași și
Cernăuți.
Pe perioada șederii la Roma bursierii dispuneau de facilități de
studiu (acces gratuit la biblioteci, muzee) și aveau obligația de a realiza
două lucrări. La încheierea sejurului de doi ani Accademia nu elibera o diplomă,
rezidenții având însă dreptul de a purta titlul de „fost elev al Școlii Române
din Roma”.
Insigna - Alianța româno polonă
Destinul
celor două naţiuni a cunoscut o apropiere firească la sfârşitul Primului Război
Mondial, când ambele au reuşit să realizeze idealul naţional aproape
simultan:după trei dezmembrări în secolul al XVIII-lea şi o luptă constantă în
plan cultural, diplomatic şi militar, Polonia redevine stat suveran şi
independent la 11 noiembrie 1918, statul român desăvârşindu-şi unitatea
naţională la 1 decembrie 1918. Graniţa comună consfinţită atunci este una
simbolică, a destinului care forma din cele două ţări întregite o barieră între
comunism şi Europa, unde teama de noua ideologie creată de Lenin se naşte în
frământările revoluţionare ale anilor 1918-1921; în felul acesta, premisele unei
colaborări strânse sunt create.
România recunoaşte independenţa statului polonez, în mod oficial, la 17 ianuarie 1919, iar trupele române participă la eliberarea Pocuţiei (colţul de sud-est al Galiţiei), revendicată de ucraineni şi polonezi, deopotrivă. Colaborarea militară a fost urmată de una în plan diplomatic, delegaţiile polonă şi română sprijinindu-se reciproc în timpul Conferinţei de Pace de la Paris (1919-1920). Relaţiile diplomatice bilaterale au fost stabilite la 9 februarie 1919, la nivel provizoriu. La 16 iulie 1919, guvernul de la Bucureşti a decis trimiterea unei legaţii la Varşovia, condusă de Alexandru Florescu în calitate de trimis extraordinar şi ministru plenipotenţiar. Misiunile diplomatice au fost ridicate la rang de ambasadă relativ târziu, în mai 1938. Au existat şi consulate româneşti în Polonia, inclusiv unul general la Lvov (permanent din 1927, după ce, în 1922, şi-a încetat temporar activitatea). La 17 decembrie 1929, România şi Polonia au semnat o Convenţie consulară în baza căreia au fost înfiinţate consulatele româneşti de la Varşovia, Lvov, Poznan şi Danzig (Gdansk) până în 1933, în iulie 1934 stabilindu-se înfiinţarea consulatelor onorifice ale României de la Lodz, Wilno, Katowice şi Gdynia, ridicând oficiile diplomatice româneşti la 8. La rândul ei, Polonia a înfiinţat, în paralel cu consulatul general de la Bucureşti, consulate la Constanţa, Brăila, Galaţi, Chişinău, Cernăuţi şi Cluj, care aveau printre alte atribuţii sprijinirea minorităţii polone din România, ce se ridica la circa 60.000 de suflete. Trebuie precizat că lipsa unor neînţelegeri de natură teritorială între cele două ţări a influenţat în mod benefic relaţiile bilaterale;în plus, exista o simpatie a opiniei publice pentru singura minoritate al cărei reprezentat aprobase unirea Basarabiei cu România, în martie 1918. În primul deceniu interbelic, relaţiile au fost determinate de obiectivul major al ambelor state, şi anume securizarea frontierei răsăritene. La începutul anilor 1920, ministrul de Externe român Take Ionescu a urmărit crearea unei alianţe a statelor care se opuneau revizionismului din Europa centrală şi sudică. Deşi intrarea Poloniei în orice alianţă alături de Cehoslovacia era exclusă, din cauza diferendului de ordin teritorial dintre cele două ţări, liderii de la Varşovia şi-au exprimat interesul pentru o alianţă cu România cu trimitere spre orice ameninţare venită din partea Uniunii Sovietice. În cercurile militare, relaţiile ajunseseră deja la un alt nivel de colaborare. Ataşatul militar francez de la Bucureşti, Victor Pétin, a anunţat în martie 1920 că Marele Stat Major român era dispus să trimită la Varşovia un specialist, în persoana locotenent-colonelului Ion Antonescu. În capitala poloneză, reprezentantul militar român a angajat tratative cu generalul Tadeusz Rozwadowski, şeful Marelui Stat Major polonez. În ianuarie 1921 a sosit la Bucureşti o comisie militară poloneză condusă de generalul Stanislav Haller, în vederea stabilirii detaliilor unei colaborări militare. Directivele elaborare de guvernul român cu această ocazie se remarcă prin caracterul defensiv, ele luând în calcul numai o agresiune neprovocată. La 3 martie 1921 s-a semnat la Bucureşti „Convenţia de alianţă defensivă între Republica Poloniei şi Regatul României”, precum şi „Convenţia militară”.
România recunoaşte independenţa statului polonez, în mod oficial, la 17 ianuarie 1919, iar trupele române participă la eliberarea Pocuţiei (colţul de sud-est al Galiţiei), revendicată de ucraineni şi polonezi, deopotrivă. Colaborarea militară a fost urmată de una în plan diplomatic, delegaţiile polonă şi română sprijinindu-se reciproc în timpul Conferinţei de Pace de la Paris (1919-1920). Relaţiile diplomatice bilaterale au fost stabilite la 9 februarie 1919, la nivel provizoriu. La 16 iulie 1919, guvernul de la Bucureşti a decis trimiterea unei legaţii la Varşovia, condusă de Alexandru Florescu în calitate de trimis extraordinar şi ministru plenipotenţiar. Misiunile diplomatice au fost ridicate la rang de ambasadă relativ târziu, în mai 1938. Au existat şi consulate româneşti în Polonia, inclusiv unul general la Lvov (permanent din 1927, după ce, în 1922, şi-a încetat temporar activitatea). La 17 decembrie 1929, România şi Polonia au semnat o Convenţie consulară în baza căreia au fost înfiinţate consulatele româneşti de la Varşovia, Lvov, Poznan şi Danzig (Gdansk) până în 1933, în iulie 1934 stabilindu-se înfiinţarea consulatelor onorifice ale României de la Lodz, Wilno, Katowice şi Gdynia, ridicând oficiile diplomatice româneşti la 8. La rândul ei, Polonia a înfiinţat, în paralel cu consulatul general de la Bucureşti, consulate la Constanţa, Brăila, Galaţi, Chişinău, Cernăuţi şi Cluj, care aveau printre alte atribuţii sprijinirea minorităţii polone din România, ce se ridica la circa 60.000 de suflete. Trebuie precizat că lipsa unor neînţelegeri de natură teritorială între cele două ţări a influenţat în mod benefic relaţiile bilaterale;în plus, exista o simpatie a opiniei publice pentru singura minoritate al cărei reprezentat aprobase unirea Basarabiei cu România, în martie 1918. În primul deceniu interbelic, relaţiile au fost determinate de obiectivul major al ambelor state, şi anume securizarea frontierei răsăritene. La începutul anilor 1920, ministrul de Externe român Take Ionescu a urmărit crearea unei alianţe a statelor care se opuneau revizionismului din Europa centrală şi sudică. Deşi intrarea Poloniei în orice alianţă alături de Cehoslovacia era exclusă, din cauza diferendului de ordin teritorial dintre cele două ţări, liderii de la Varşovia şi-au exprimat interesul pentru o alianţă cu România cu trimitere spre orice ameninţare venită din partea Uniunii Sovietice. În cercurile militare, relaţiile ajunseseră deja la un alt nivel de colaborare. Ataşatul militar francez de la Bucureşti, Victor Pétin, a anunţat în martie 1920 că Marele Stat Major român era dispus să trimită la Varşovia un specialist, în persoana locotenent-colonelului Ion Antonescu. În capitala poloneză, reprezentantul militar român a angajat tratative cu generalul Tadeusz Rozwadowski, şeful Marelui Stat Major polonez. În ianuarie 1921 a sosit la Bucureşti o comisie militară poloneză condusă de generalul Stanislav Haller, în vederea stabilirii detaliilor unei colaborări militare. Directivele elaborare de guvernul român cu această ocazie se remarcă prin caracterul defensiv, ele luând în calcul numai o agresiune neprovocată. La 3 martie 1921 s-a semnat la Bucureşti „Convenţia de alianţă defensivă între Republica Poloniei şi Regatul României”, precum şi „Convenţia militară”.
Esenţa
defensivă a alianţei a fost definită în articolul 1:„Polonia şi România se
angajează să se ajute reciproc în cazul în care una dintre ele ar fi atacată,
fără provocare din partea sa, la frontierele sale orientale actuale”. Parte
integrantă a „Convenţiei politice”, „Convenţia militară”, semnată de generalii
Constantin Christescu şi Tadeusz Rozwadowski, şefii celor două State Majore,
specifica ansamblul de măsuri iniţiat în condiţiile în care teritoriile celor
două state, separat sau concomitent, suportau agresiuni în părţile răsăritene.
Era prevăzut, pentru fiecare ţară în parte, şi în raport cu proporţiile
agresiunii, cuantumul trupelor operative:14 divizii de infanterie şi două
divizii de cavalerie, care trebuiau să fie concentrate în 18-24 zile de la
decretarea mobilizării generale. În privinţa exercitării comandamentului,
prevalase punctul de vedere al părţii române:fiecare armată acţiona sub
comandament propriu, iar în cazul în care situaţia strategică impunea ca
unităţi dintr-o armată să opereze în zona celeilalte, ele erau plasate sub
ordinele acestui din urmă comandament. Alianţa cu Polonia reprezenta pentru
România un element esenţial în sistemul de alianţe menit să garanteze
integritatea teritorială a ţării;în consecinţă, prelungirea alianţei
politico-militare într-o manieră care să ofere permanent soluţii în cazul unei
posibile agresiuni sovietice era o necesitate. Cu prilejul unei vizite în
România, la Sinaia, în septembrie 1922, mareşalul Jòzef Pilsudski, întrebat
despre cum se vede la Varşovia alianţa cu România, declara că „alianţa inimilor
este reprezentată, de la Marea Baltică la Marea Neagră, de un singur popor cu
două drapele”. Deşi era un partizan sincer al apropierii de România, Pilsudski
avea rezerve, exprimate îndeosebi după 1927, faţă de forţa combativă a armatei
române. Relaţiile bilaterale au cunoscut o nouă fază prin semnarea, la 26
martie 1926, a „Tratatului de garanţie” de către I.G. Duca, ministrul
Afacerilor Străine al României, şi J. Wielowieyski, trimisul extraordinar şi
ministru plenipotenţiar al Republicii Polone la Bucureşti. Se trecea astfel de
la tratatul de alianţă din 1921 la unul cu garanţii generale, în spiritul
Pactului Societăţii Naţiunilor. În aceeaşi zi a fost semnat un aranjament
tehnic între cele două State Majore, care menţiona explicit în articolul I
lărgirea erga omnes (fără excepţii). Extinderea alianţei contra oricărui
agresor era exprimată şi într-un alt paragraf al convenţiei:„Intervenţia uneia
dintre cele două părţi contractante în favoarea celeilalte se va face în
aceleaşi condiţii oricare ar fi calitatea şi situaţia politică internaţională a
adversarilor”, ceea ce dovedea că România şi Polonia înţelegeau să-şi asigure
independenţa şi integritatea teritorială împotriva tendinţelor expansioniste de
oriunde ar fi fost declanşate. Unui atac declanşat la graniţele răsăritene,
Polonia urma să-i opună 17 divizii de infanterie, 2 divizii de cavalerie şi
aviaţie care se concentrau în termen de 28 de zile. Cei doi aliaţi îşi luau
obligaţia de a mări numărul marilor unităţi şi a scurta durata concentrării.
Încă din timp de pace, organele specializate ale celor două State Majore urmau
să precizeze detaliile organizării şi funcţionării trupelor de legătură,
aspectele privind cooperarea aviaţiei şi trupelor de cavalerie, a coordonării
serviciilor, să stabilească misiunile comandamentelor, organelor informative,
să asigure mijloacele de transmisiuni şi transport. În aceeaşi zi s-a încheiat
şi un proces verbal, în care cele două părţi contractante conturau un plan
amplu în domeniile instrucţiei şi mobilizării trupelor, materialului şi producţiei
de război, al aeronauticii şi reţelei feroviare. România şi Polonia se angajau
să-şi completeze rezervele de mobilizare şi materiale de război, să-şi asigure
un stoc intangibil pentru 3 luni de operaţii, să dirijeze eforturile spre
organizarea producţiei materialelor de război în vederea satisfacerii nevoilor
proprii, să acorde o atenţie specială dezvoltării aeronauticii, reţelei
feroviare şi unificării armamentului. Ulterior, au avut loc întâlniri
bilaterale la nivel de experţi şi şefi ai Marelor State Majore, dar cele două
organisme militare nu au luat măsuri concrete, exprimate în ipoteze şi planuri
operative. La 15 ianuarie 1931, în condiţiile în care Tratatului politic şi
Convenţiei militară semnate în 1926 le expirau valabilitatea, miniştrii de
Externe ai României şi Poloniei au semnat, la Geneva, prelungirea pe încă cinci
ani a acordului, cu menţinerea formulei erga omnes. Ulterior au avut loc şi
alte întâlniri la nivel de experţi între cele două părţi. Cu ocazia unei noi
vizite a mareşalului Pilsudski în România în noiembrie 1931, acesta a fost
desemnat drept comandant suprem al armatelor polono-române în cazul unui
conflict în est, o poziţie de superioritate ce sugera că Polonia desfăşura o
politică externă care îi conferea un statut de putere regională. Această
schimbare de orientare a politicii externe, care a debutat la începutul celui
de-al doilea deceniu interbelic şi s-a accentuat spre sfârşitul anilor 1930, a
coincis cu noi elemente care au accentuat procesul de izolare al României pe plan
internaţional. Cercurile de decizie de la Bucureşti au aflat cu stupoare că la
Moscova şi la Paris se negocia un tratat de neagresiune franco-sovietic, în
timp ce convorbirile sovieto-poloneze care urmăreau un obiectiv similar erau şi
ele foarte avansate. Motivele acestei apropieri franco-polono-sovietice erau
complexe:Moscova privea cu îngrijorare agresiunea Japoniei în China şi avea o
nevoie acută de finanţare, Parisul dorea să anihileze orice apropiere
germano-sovietică, iar Varşovia, ameninţată de revizionismul german, înclina
spre semnarea unui tratat de neagresiune cu sovieticii. Alături de „Convenţiile
politice şi militare”, România şi Polonia au semnat şi o serie de alte
acorduri. În data de 24 octombrie 1929 a fost semnat un „Tratat de arbitraj”,
prin care cele două ţări se angajau să supună arbitrajului toate diferendele ce
nu puteau fi reglementate pe cale diplomatică. „Convenţia de ajutor mutual şi
protecţie judiciară în materie civilă”, semnată la Bucureşti, la 19 decembrie
1929, conţinea un protocol final care garanta protecţia legală şi judiciară a
bunurilor şi persoanelor din celălalt stat în aceleaşi condiţii ca pentru
conaţionali. La 26 martie 1930 a fost semnată „Convenţia pentru extrădarea
infractorilor şi asistenţa judiciară în materie penală”, iar în mai 1935 au
fost adoptate două documente importante legate de delimitarea frontierei
comune:„Convenţia cu privire la protecţia, conservarea şi reconstituirea
bornelor de hotar” şi „Actul final de delimitare a frontierelor
româno-poloneze”. Alături de acordurile politico-militare, toate aceste
documente au creat baza legală pe care s-au dezvoltat concret raporturile
bilaterale în perioada interbelică.
Din
a doua jumătate a lunii mai 1931, între ministerele Afacerilor Străine român şi
polonez au avut loc numeroase contacte pentru adoptarea unei poziţii unitare în
Tratativele cu Moscova, eşuate însă din punctul de vedere al părţii române,
întrucât polonezii – cărora ministrul de Externe sovietic, Litvinov, le
comunicase o serie de „exigenţe” – pledau ca românii să le accepte. Partea
română a fost însă intransigentă, arătând că „nu există spaţii pentru niciun
fel de discuţii asupra unirii Basarabiei, care este şi trebuie să rămână a
noastră”. De altfel, după 1931, relaţiile bilaterale au intrat pe o pantă
descendentă, îndeosebi din cauza viziunilor diferite în ceea ce priveşte
politica externă. După semnarea, la 26 ianuarie 1934, a pactului de neagresiune
polono-german, care îi asigura flancul vestic, Polonia a promovat o politică de
mare putere regională, iar autorităţile de la Varşovia nu au agreat politica
promovată de ministrul de Externe român, Nicolae Titulescu, care dorea o
normalizare a relaţiilor României cu Uniunea Sovietică. Politica lui Jòsef
Beck, ministrul de Externe polonez (mort în exil, în România, în iunie 1944),
referitoare la modul de soluţionare a litigiilor avute cu statele vecine, erau
considerate de Bucureşti ca fiind inadecvate. Această răcire a relaţiilor în
perioada 1933-1936 s-a manifestat şi la tribuna Societăţii Naţiunilor,
repudierea de către Polonia a tratatului privind protecţia minorităţilor,
semnat simultan cu Tratatul de la Versailles, fiind criticată de presa din
România. E adevărat că Varşovia s-a opus din răsputeri tratatului
româno-sovietic dorit de Titulescu; lipsit de garanţia franceză, acesta ar fi
contribuit periculos la extinderea sferei de influenţă sovietică spre vest,
încercuind pe la sud Polonia. Aceasta manifesta o tendinţă tot mai evidentă de
apropiere faţă de Germania, întărită de semnarea pactului de neagresiune. După
ce, în iunie 1936, aranjamentul tehnic semnat cu cinci ani înainte a fost
reînnoit, fără alte formalităţi, în noiembrie 1936 noul ministru de Externe
român, Victor Antonescu, s-a deplasat la Varşovia. Dar Beck a refuzat să ofere
sprijinul ţării sale în cazul unui atac neprovocat din partea Ungariei, astfel
că, în pofida existenţei clauzei erga omnes, respectivul articol se aplica doar
în cazul unei agresiuni sovietice. Deşi relaţiile şi întâlnirile bilaterale au
continuat, inclusiv la nivel de experţi militari, cele două părţi nu au ajuns
la un acord concret. Anul 1937 s-a dovedit unul bogat în întâlniri: în
aprilie, Beck a sosit în România, în iunie preşedintele Ignacy Mościcki a
efectuat o vizită oficială, iar în aceeaşi lună regele Carol al II-lea sosea la
Varşovia. În anii 1938-1939, oficialii polonezi au făcut o serie de propuneri
de colaborare în sensul redesenării hărţii politice a Europei Centrale, dar
partea română a primit cu mari rezerve aceste propuneri. În octombrie 1938, cu
ocazia ultimei vizite a lui Beck la Bucureşti înainte de declanşarea
războiului, oficialul polonez a sugerat României să accepte dezlipirea Rusiei
subcarpatice de Cehoslovacia (unde trăiau câteva zeci de mii de români) şi
alipirea acestei regiuni de Ungaria, sugerând că această soluţie ar fi fost şi
în interesul României, deoarece vecinul de la vest, satisfăcut de realizarea
aspiraţiilor sale teritoriale, nu ar mai fi formulat alte revendicări. Evident,
partea română a respins „cadoul otrăvit”, arătând că românii din Cehoslovacia
erau mulţumiţi de statutul lor în cadrul statului cehoslovac şi nu doreau
dezmembrarea ţării şi alipirea regiunii la Ungaria. Nu doar situaţia
geostrategică a afectat relaţiile politico-militare româno-polone. Ci şi
faptul, extrem de important, că statul polonez din 1937-1938 nu mai era cel din
1921. Polonia devenise, în viziunea forurilor de conducere de la Varşovia, un
stat ce desfăşura o „politică mare”, iar rezolvarea diferendului teritorial cu
Cehoslovacia nu mai putea suferi nicio amânare. Această atitudine împotriva
unui aliat al României nu era foarte bine privită la Bucureşti, ca şi
susţinerea cauzei ungare, elemente care au tensionat şi obstrucţionat relaţiile
dintre cele două ţări. Dacă relaţiile politico-militare au cunoscut un recul în
cel de-al doilea deceniu interbelic, schimburile culturale s-au dezvoltat
constant, cu iniţiative de ambele părţi. Interferenţele s-au înregistrat în
literatură, poezie, teatru, muzică, arte şi ştiinţe. Din iniţiativa unor
prestigioşi oameni de cultură, apar societăţi şi ligi de prietenie în
principalele centre universitare (Bucureşti, Iaşi, Cernăuţi, Galaţi, Lvov,
Poznan, Cracovia, Varşovia) şi nu numai, acestea constituind instrumente
eficace în strângerea legăturilor româno-polone. În 1934 a fost creată la
Bucureşti Asociaţia intelectuală româno-polonă, iar în 1939 şi-a început
activitatea, tot în Capitală, Asociaţia culturală româno-polonă. Concomitent au
funcţionat şi două organisme specializate:Comitetul de presă polono-român şi
Asociaţia juridică româno-polonă. Activitatea diverselor asociaţii a impus
încheierea unui acord cultural între cele două ţări, fapt realizat în noiembrie
1936, urmat, la exact un an, în noiembrie 1937, de deschiderea Institutului
polonez de cultură în Bucureşti. În consecinţă, traducerile poloneze din
clasicii literaturii române au fost consistente, trecând prin Mihai Eminescu,
Ion Creangă, Vasile Alecsandri, Lucian Blaga, Nicolae Iorga sau Liviu Rebreanu.
Legăturile ştiinţifice, având deja o tradiţie îndelungată, îndeosebi în
domeniul istoriei şi filologiei, au cunoscut o nouă dezvoltare graţie
eforturilor savantului Nicolae Iorga dar şi a altor specialişti (Petre P.
Panaitescu a fost lector de limbă română la Universitatea din Cracovia, în anul
universitar 1923/1924).
Drama
Poloniei din anul 1939, când a fost atacată de cele două puteri totalitare cu
care se învecina, nu a trecut fără ecou în România. Ca răspuns la solicitarea
guvernului polonez din 13 septembrie 1939, Preşedinţia Consiliului de Miniştri
român a dat un comunicat, la 15 septembrie, în care preciza măsurile ce urmau a
fi luate pentru primirea refugiaţilor polonezi. În noaptea de 17/18
septembrie, preşedintele Poloniei, Ignasy Mościcki, premierul Felicjan
Skladkowski şi alţi membri ai guvernului au trecut graniţa în România, fiind
primiţi cu ospitalitate la Cernăuţi, urmaţi de un mare număr de militari şi
civili, vehicule şi materiale de război. Conform statisticilor, numărul total
al refugiaţilor polonezi în România a fost de circa 100000, dintre care aproximativ
60000 de militari, aflux de refugiaţi care a ridicat mari probleme din punct de
vedere umanitar. Reprezentanţii Germaniei şi ai Uniunii Sovietice au protestat
vehement, Fabricius declarând că autorităţile germane vor privi asistenţa
acordată Poloniei drept un act ostil faţă de cel de-Al Treilea Reich, în timp
ce ministrul de Externe sovietic Molotov a cerut explicaţii ministrului român
la Moscova cu privire la prezenţa „hoardelor înarmate” ale fostei armate
poloneze pe teritoriul românesc. În pofida acestor presiuni şi a pericolelor
iminente, România a acceptat cererea guvernului polonez şi a asigurat în
condiţii bune tranzitul pe teritoriul său a rezervei de aur a Băncii Poloniei.
La 12 septembrie 1939, tezaurul polonez (82403 kg aur, valorând 45 de milioane
de dolari) a fost îmbarcat în portul Constanţa pe un vas britanic. Pe parcursul
lunii septembrie au sosit în România numeroase transporturi valoroase, inclusiv
opere de artă, transferate iniţial în Franţa şi apoi în Canada. (Articol scris
de Aurel Stănscu).
Mărturie de botez - Aelle - născut în anul 1906
Botezat în Isus Hristos de N.A.P. Papazo Giu
Mărturiile de botez
(în special cele vechi) sunt piese metalice de forma unor monede, medalii, sau
jetoane care se confer copilului și nașilor săi de botez, însemn de respect și
amintire.Adeseori acestea sunt confecționate din argint și au forme diferite
(în general rotunde, dar si ovale sau chiar poligonale). Mai întotdeauna pe
aceste piese este consemnat numele copilului botezat, al nașilor săi de botez,
dar și data nașterii și botezului copilului. Adeseori pe mărturiile de botez se
gravează și unele imagini (chipul unui bebeluș dezbrăcat, un preot care
scufundă bebelușul în scăldătoare sau un porumbel (reprezentând sfântul duh)
care se coboară asupra scăldătorii în care este scufundat (botezat) copilul.
Insigna - A.S.
Cu referire la insigna de mai sus - AS - nu am găsit
niciun fel de informații scrise sau fotografii, deși am cercetat insistent
internetul. Se cunosc mai multe modele de astfel de insigne care conțin
aceleași două litere dar reprezentări grafice diferite, ceea ce mă face să cred
că este vorba despre asociații studențești sau științifice în domenii diferite
de activitate și cercetare. Având
în vedere că pe această insignă se disting un compas și o roată dințată aș fi
tentat să cred că această insignă reprezintă o asociație studențească sau
științifică din domeniul cercetării și proiectării în industria construcțiilor
de mașini.
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCOTELE LUMII
PE BANCOTELE LUMII
Regele Mihai I al României,
a trăit între anii 1921 - 2017
a condus între anii 1927 - 1930 și 1940 - 1947
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Două detalii vignete de pe bancnote
slovace fantezie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 06.05.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu