1. În anul 1946 Banca Națională a României a lansat în
circulație o nouă monedă de aliaj cupru-zinc cu chipul regelui Mihai, având
valoarea de 2000 de lei. În centrul câmpului reversului, în interiorul unui
cerc periferic continuu, este redată stema mijlocie a Regatului România,
încadrată de două ornamente decorative de forma unei flori de trifoi cu patru
foi. La partea superioară, periferic, urmând conturul monedei este aplicat
înscrisul: “ROMÂNIA”, iar în partea inferioară și tot periferic, urmând
conturul monedei se poate citi valoarea monedei: ”2000 LEI”. În centrul câmpului reversului, în interiorul unui cerc
periferic continuu, este redată efigia regelui Mihai spre dreapta. Sub gâtul regelui este aplicată inscripția cu numele gravorului:
“H. IONESCU” iar periferic circular pe întreg conturul monedei este aplicată
inscripția: “MIHAI I REGELE ROMÂNILOR * 1946 *”.
Moneda are următoarele caracteristici
tehnice: valoarea – 2000 lei; anul emiterii – 1946; material – aliaj (cupru -
63% și zinc - 37%); forma – rotundă; diametrul – 24 milimetri, greutatea
– 5,1 grame, cant – neted, pe muchie este gravată inscripția – NIHIL SINE DEO
(Nimic fără Dumnezeu), gravor – Haralamb Ionescu și tirajul – 2461900 exemplare.
Regele Mihai I s-a nascut la 25 octombrie 1921, la
Sinaia. A fost fiul Regelui Carol al II-lea si al Reginei-Mama Elena. A incetat
din viata, in ziua de 5 decembrie 2017, la resedinta privata din Elvetia. Din
iunie 1930, dupa plecarea Reginei-mama in exil, Regele Mihai a ramas in grija
tatalui Sau. A urmat cursurile unei scoli organizate de acesta la palat,
alaturi de copii reprezentand toate colturile tarii si toate categoriile
sociale. A devenit din ce in ce mai inchis in sine si mai ganditor. Singurele saptamani
fericite erau cele petrecute la Florenta, la mama sa. In adolescenta,
Principele Mostenitor a urmat cursuri de sport si a inceput pregatirea
militara. La varsta de saisprezece ani a devenit sublocotenent in armata
romana. Dupa decesul Regelui Ferdinand din 1927 si ca urmare a faptului ca
Principele Carol a renuntat la statutul de Principe Mostenitor, Principele
Mihai a fost proclamat Rege. Fiind minor, s-a instituit o Regenta, compusa din
Principele Nicolae, Patriarhul Miron Cristea si Presedintele Inaltei Curti de
Casatie, Gh. Buzdugan. La 8 iunie 1930, Principele Carol a revenit in tara si a
preluat tronul. Mihai I a primit titlul de Mare Voievod de Alba Iulia. In urma
abdicarii tatalui Sau, la 6 septembrie 1940, a devenit Regele Mihai I. In
timpul razboiului, Regele i-a imbarbatat pe ostasii romani care au luptat
pentru reintregirea tarii. Nu a fost insa de acord cu depasirea liniei
Nistrului. In ciuda refuzului Maresalului Antonescu, la 23 august 1944 Regele a
hotarat trecerea Romaniei alaturi de aliatii sai traditionali. Acest act de
curaj a scurtat razboiul cu 6 luni si a crutat vietile a sute de mii de oameni.
Din 1944, Majestatea Sa Regele s-a opus din toate puterile instaurarii
autoritatii comuniste. In cele din urma, a fost obligat sa abdice la 30
decembrie 1947. Exilul Regelui Mihai si al Reginei Ana a inceput odata cu
revenirea de la nunta din Atena. Au locuit pana la sfarsitul anului 1948 la
vila Sparta, locuinta Reginei-mame Elena. Din 1949, Regele Mihai si Regina Ana
s-au mutat la Lausanne si apoi in Anglia, unde au locuit pana in 1956. Pentru
a-si castiga existenta, Regele si Regina au construit o ferma de pui si un mic
atelier de tamplarie. Familia Regala s-a intors in Elvetia in 1956. Regele
Mihai a semnat un contract cu compania aeriana "Lear Jeats and Co",
la Geneva. Familia s-a mutat la Versoix, un mic oras de pe malul lacului Léman,
la cativa kilometri de Geneva. Aici a locuit peste patruzeci si cinci de ani si
tot aici se afla, pentru moment, casa familiei. In anul 1958, Regele a oprit
colaborarea cu "Lear", iar un an mai tarziu, a infiintat o companie
de electronica si de mecanisme automate denumita METRAVEL, pe care a vandut-o
cinci ani mai tarziu. Din biroul sau de la Versoix si, incepand cu 2001, din
cel de la Bucuresti, Regele Mihai a militat pentru intrarea Romaniei in NATO si
in Uniunea Europeana. Majestatea Sa a incurajat respectarea drepturilor omului,
dezvoltarea economiei de piata, pastrarea culturii nationale, respectarea
adevarului istoric, respectarea si garantarea proprietatii private,
consolidarea statului de drept si a democratiei in tara noastra. Regele Mihai
si Regina Ana au locuit din 2004 la Aubonne, in Elvetia. De marile sarbatori
crestine si, in functie de angajamentele Lor publice, Majestatile Lor au ales
sa fie alaturi de cei dragi fie la Castelul de la Savarsin, fie la Palatul
Elisabeta.
2. În data de 16 aprilie 2021 Banca
Naţională a României a lansat în circuitul numismatic mondial un set de 4 monede
comemorative din metale și cu valori diferite cu tema 200 de ani de la Revoluția din 1821 condusă de Tudor Vladimirescu.
Aversul tuturor monedelor prezintă
portretul și numele lui Tudor Vladimirescu, inscripția în arc de cerc
„ROMANIA”, valoarea nominală „....... LEI (BANI)”, anul de emisiune „2021” și
stema României. Reversul comun tuturor
monedelor redă, în centru, monumentul de la Padeș și anul evenimentului
aniversat, „1821”, în partea de jos, acvila de pe steagul lui Tudor
Vladimirescu și, circular, inscripția „200 DE ANI DE LA REVOLUTIA CONDUSA DE
TUDOR VLADIMIRESCU”. Caracteristicile tehnice ale monedelor aferente acestei
emisiuni sunt următoarele:
- Moneda de aur: puritatea – 99,9%, valoarea – 500 lei, forma
– rotundă, diametrul –
35 milimetri, greutatea - 31,103 grame, cant – neted, calitatea – proof,
tirajul – 1000 exemplare și prețul unitar de achiziție fără TVA – 11000 lei.
- Moneda de argint: puritatea – 99,9%, valoarea – 10 lei,
forma – rotundă, diametrul –
37 milimetri, greutatea - 31,103 grame, cant – zimțat, calitatea – proof,
tirajul – 5000 exemplare și prețul unitar de achiziție fără TVA – 440 lei.
- Moneda de tombac: valoarea – 1 leu, forma – rotundă, diametrul –
37 milimetri, greutatea - 31,103 grame, cant – zimțat, calitatea – proof,
tirajul – 5000 exemplare și prețul unitar de achiziție fără TVA – 110 lei.
- Moneda de alamă Cu80Zn15Ni5 : valoarea – 50 bani, forma – rotundă, diametrul – 23,75 milimetri, greutatea – 6,1 grame, cant –inscripționat cu ,,ROMANIA” de două ori, cu steluță între cele două cuvinte, calitatea – proof, tirajul – 20000 exemplare și prețul unitar de achiziție fără TVA – 10 lei.
“Revoluţia de la 1821 a strigat
dreptate şi a vrut ca tot românul să fie liber si egal, ca statul să se facă
românesc. Ea fu o revoluţie democratică. Revoluţia de la 1848 a vrut ca românul
sa fie nu numai liber, dar şi proprietar, fără care libertatea e mincinoasă.
Pentru aceea adaugă la deviza sa cuvântul frăţiei, această condiţie de
căpetenie a progresului social. Ea fu o revoluţie socială. Revoluţia
viitoare... va cere unitatea şi libertatea naţională. Deviza ei va fi:
Dreptate, Frăţie, Unitate! Ea va fi o revoluţie naţională.” – Nicolae Bălcescu. Revoluţia de la
1821 condusă de Tudor Vladimirescu a fost unul dintre evenimentele care au
marcat începutul procesului de renaştere naţională a României. Revoluţia a avut
cauze naţionale, economice şi sociale şi, deşi a fost în cele din urmă
înfrântă, a adus în atenţia cancelariilor marilor puteri europene situaţia din
Principatele Dunărene şi a determimat Imperiul Otoman să pună capăt domniilor
fanariote. Revoluţia română de la 1821 s-a integrat în mişcarile generale
sociale şi naţionale care au zdruncinat continentul european de la vest la est,
dar şi dincolo de Oceanul Atlantic, în America Latină, la graniţa dintre
secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea. În Ţările Române, puterea suzerană –
Imperiul Otoman – impusese la începutul secolului al XVIII-lea înlocuirea
domniilor pămantene cu cele ale fanarioţilor. Revoluţia română de la 1821 nu a
fost o izbucnire spontană, generată de anumiţi factori conjucturali, ci a fost
expresia nemulţumirilor acumulate la nivelul tuturor structurilor şi claselor
sociale de-a lungul secolelor al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea,
generate de grava criză economică şi politică în care se aflau Ţările Române.
Toate clasele şi păturile sociale româneşti – cu excepţia unei minorităţi
boiereşti – erau interesate de schimbarea, în primul rând, a regimului
fanariot, care nu era decât o formă deghizată de ingerinţă a otomanilor în
treburile interne ale Munteniei şi Moldovei. Epoca fanariotă a fost
caracterizată de la început prin politici fiscale excesive, dictate atât de
nevoile otomane, cât şi de ambiţiile domnitorilor, care fiind conştienţi de
statul lor fragil, căutau să-şi plătească creditorii cât mai repede, după care
încercau să se îmbogăţească cât încă se mai aflau la putere. Pentru a satisface
nevoile crescânde ale Porţii şi pentru a-şi asigura beneficii personale,
domnitorii fanarioţi au iniţiat politici dure de taxare a populaţiei. Efectele
dezastruoase ale domniilor unora dintre fanarioţi au fost în contrast cu
realizările şi proiectele altora, ca în cazul domniilor lui Constantin
Mavrocordat (care a abolit iobăgia în 1746 în Muntenia şi în 1749 în Moldova)
sau a lui Alexandru Ipsilanti (care a încercat să reformeze legislaţia şi să
introducă salarizarea funcţionarilor publici, într-un efort de stopare a
folosirii din fondurile publice a unor sume exagerate pentru întreţinerea
administratorilor – greci sau păteni – în condiţiile în care, în acea perioadă,
se ajunsese să fie mai profitabil să deţii o funcţie oarecare decât să ai
moşii). Introducerea codului de legi relativ modern ale lui Ipsilanti,
Pravilniceasca Condică, a fost primită cu rezistenţă îndârjită de boieri. La
începutul secolului al XIX-lea, datorită exploarării şi jafului, condiţiile de
viaţă deveniseră extrem de precare, locuitorii de la sate fiind „reduşi la
ultima extremitate a celei mai spăitătoare mizerii”. Corupţia era generalizată
şi fără limite, „toate dregătoriile, de la prima până la cea din urmă” erau
„cumpărate cu bani”. Cumpărarea domniilor costa enorm. De exemplu, Mihail Şuţu
a plătit 3 milioane de piaştri, iar domnul Ioan Gheorghe Caragea, care plătise
8000 de pungi cu galbeni pentru ocuparea tronului, a vândut 4762 de titluri
boiereşti, pentru care a obţinut aproximativ 20 de milioane de piaştri. În
visteria domnului intrau diferitele taxe indirecte, precum cele ale vămilor sau
ale ocnelor de sare. Visteria statului era alimentată în principal dintr-un
impozit personal achitat de către toţi bărbaţii ţării de peste 16 ani, dar era
permisă scutirea boierimii şi clerului. Abuzurile administraţiei locale făceau
ca până la jumate din populaţia ţării plătitoare de impozite să fie scutită de
contribuţie. Restul contribuabililor erau siliţi să plătească prin intermediul
celor mai brutale metode. Singura soluţie care se putea întrevedea nu era decât
înlocuirea prin forţă a factorilor care generau criza economico-politică şi
naţională. În epocă, consulii puterilor străine prezenţi în Muntenia şi Moldova
trimiteau rapoarte îngrijorătoare despre criza din Principate, dar şi despre
starea de spirit foarte tensionată de aici. Consulul Franţei afirma într-o notă
din 1816 ca „poporul aşteaptă cele mai
mari binefaceri de la o revoluţie pe care o crede apropiată şi pe care o
aşteaptă”, iar consulul britanic adăuga şi el într-un raport că „nu există pe lume un popor mai asuprit de un
guvern despotic şi mai strivit de biruri şi de angarale decât ţăranii din
Moldova şi Muntenia”.
Tudor
Vladimirescu (sau Theodor, aşa cum s-a iscălit întotdeauna) s-a născut în
satul Vladimir din Gorj, pe la 1780, (data naşterii încă este subiect de
controversă istorică), într-o familie de ţărani liberi, cu o bună stare
materială. A devenit unul dintre reprezentanţii tinerei burghezii aflate în
plină ascensiune: a fost arendaşul mai multor moşii, vătaf de plai (subprefect)
de Mehedinţi şi a practicat negustoria. A participat la războiul ruso-turc din
1806 – 1812 în fruntea unui corp de panduri olteni, fiind decorat cu ordinul
„Sfântul Vladimir” clasa a III-a şi înălţat la gradul de locotenent. A
călătorit mult în ţară şi în străinătate, a învăţat câteva limbi străine şi a
legat o strânsă prietenie cu intelectuali ardeleni (Gheorge Lazăr devenindu-i
sfetnic apropiat), prin intermediul cărora a avut acces la lucrările unora
dintre corifeii Şcolii Ardelene. A dat dovadă de reale aptitudini de comandant
şi organizator militar, fiind cel care a pus bazele noilor unităţi de panduri,
care trebuiau să devină nucleul „Adunării norodului” – oastea revoluţiei de la
1821. Ţelurile revoluţiei de la 1821 au fost consemnate în diferite acte,
începând cu Proclamaţia de la Padeş şi Scrisoarea către Poartă „Cererile
norodului românesc” din 23 ianuarie/4 februarie 1821, continuând cu
Proclamaţiile din 16/28 martie, 20 martie/1 aprilie, al doilea „arzmagzar”
către Poartă din 27 martie/8 aprilie şi alte scrisori şi declaraţii ale lui
Vladimirescu. Din toate documentele reiese că se urmărea realizarea în etape
succesive a unor măsuri care să asigure instituirea unei noi ordini sociale şi
politice şi să asigure accesul ţării la un statut de mai largă independenţă.
Dacă în ceea ce priveşte înlăturarea domnior fanarioţi consensul tuturor
claselor şi păturilor sociale era asigurat, în ceea ce priveşte alte prevederi
ale programului său Tudor Vladimirescu se putea aştepta la opoziţia marilor
boieri. Pentru a avea un mijloc de luptă cu marii boieri, dar şi pentru a
asigura forţa militară necesară apărării ţării, el s-a grăbit să asigure
reorganizarea armatei naţionale. Tudor a luat legătura cu şefii mişcării
antifanariote dar şi cu elementele mişcării Eteria, care plănuia o amplă
mişcare împotriva Imperiului Otoman. S-a aşteptat momentul potrivit pentru
declanşarea mişcării revoluţionare romaneşti. Acesta a fost considerat ca fiind
începutul anului 1821, după moartea domnitorului fanariot Alexandru Şuţu (15/27
ianuarie). După ce s-a aflat în strânsă legătură, încă din decembrie 1820, cu
boierii din „partida naţională”, în frunte cu Grigore Ghica şi Barbu Văcărescu,
pe 15/27 ianuarie 1821 s-a încheiat un act de colaborare prin care Tudor era
desemnat să ridice „norodul la arme [...] pentru obştescul folos”. Pregătirile
politice au fost însoţite de cele de ordin militar. Încă din 1815, Tudor îşi
făcuse cunoscute planurile de creare a unei armate naţionale cu care, „[...]
numai cu pandurii ţării, făr’ de niciun ostaş străin, voi face de a nu se mişca
o iarbă din pămantul ţării” prin care el respingea practic orice pretenţie
viitoare a Porţii de asigurare a siguranţei graniţelor principatului.
Recrutările pentru viitoarea armată naţională începuseră cu mult timp înainte
de izbucnirea revoluţiei. De recrutări s-au ocupat căpitanii de panduri bine
cunoscuţi în satele olteneşti, tot ei ocupându-se şi de crearea unor depozite
de arme şi muniţie. Oastea revoluţiei de la 1821 a fost una de factură
ţărănească, recrutată din rândurile ţăranilor liberi, implicaţi nu doar în
agricultură dar şi în negustorie, iar mulţi dintre ei şi în activităţile militare,
care reveneau în alte ţări grănicerilor. Zona din nordul Olteniei a asigurat
cele mai multe efective ale pandurilor şi a jucat rolul de nucleu al armatei.
În armata pandurilor au mai fost recrutaţi şi mici boiernaşi, de origine rurală
şi proaspăt intraţi în rândul privilegiaţilor. Efectivele oastei pandurilor au
crescut până la aproximativ 20000 de oameni. Această creştere rapidă a fost
sesizată de reprezentanţii marilor puteri la Bucureşti sau Istambul. Dotarea
oastei a fost la început precară, prin Proclamaţia de la Padeş oamenii fiind
îndemnaţi să vină cu propriile arme sau „cu furci de fier şi cu lănci”. Dotarea
armatei a fost completată după preluarea armamentului şi muniţiei din tabăra
contrarevoluţionară de la Coţofeni, sau prin preluarea armelor predate de
trupele stăpânirii trecute de bunăvoie de partea pandurilor. În afara taberei
fortificate de la Ţânţăreni şi a mănăstirilor olteneşti fortificate, un rol
important pentru armata revoluţionară l-a jucat tabăra fortificată de la
Cotroceni. La Cotroceni s-au concentrat majoritatea trupelor revoluţionare,
aici fiind construită o tabără militară fortificată, prevăzută cu şanţuri de
apărare şi redute pentru tunuri. în Bucureşti s-a amenajat un sistem defensiv
bazat pe mănăstirile Mihai Vodă, Radu Vodă, Antim şi Mănăstirea Mitropoliei,
situate în general pe înălţimi uşor de apărat. Transformarea mănăstirilor din
zona subcarpatică în tabere fortificate încerca să suplinească lipsa de cetăţi
a Munteniei. În vederea organizării rezistenţei pe termen lung, mănăstirile
fortificate ale Olteniei (Tismana, Cozia, Strehaia, Motru, Bistriţa, Polovraci
şi Crasna), au fost preschimbate în depozite întărite, unde se aflau mari
cantităţi de alimente, arme şi muniţie. Tudor declara că „ostirile de peste Olt
[...] le-am umplut cu zaherele şi cu panduri; acolo mă pot ţine doi sau trei
ani, luptând pentru drepturile ţării până le voi căpăta”. Duminică 23
ianuarie/4 februarie 1821, la Padeş, în prezenţa a aproximativ 100 de plăieşi
şi a colaboratorilor săi apropiaţi, Tudor Vladimirescu a lansat chemarea la
luptă „către tot norodul omenesc”, care a devenit cunoscută în istorie ca
Proclamaţia de la Padeş. Prin această declaraţie, poporul era mobilizat la
luptă împotriva răului din ţară, pentru statornicia unui nou regim politic în
ţară. Era o declaraţie patetică, în stare să „mişte conştiinţele şi să îndemne
pe oameni la luptă”, o veritabilă „declaraţie de război” împotriva
fanarioţiilor. Proclamaţia a avut un efect imediat, locuitorii satelor
răzpunzând cu miile, după ce au fost anunţaţi de ştafetele călare. Pe 21
martie/2 aprilie 1821, oastea revoluţionară în frunte cu Tudor Vladimirescu a
intrat triumfal în Bucureşti pe Podul Calicilor (Calea Rahovei), primită de o
mulţime entuziastă. Tudor va rămâne stăpân pe capitală 15/27 mai, guvernând
ţara ca un adevărat domnitor, numit cu drag şi respect Domnul Tudor.
Stabilindu-şi cartierul general în casele brâncoveneşti de lângă Mitropolie,
preluând în scurtă vreme controlul principalelor puncte obiective întărinte din
oraş, evitând în acelaşi timp orice conflict cu omul Eteriei din oraş, Tudor
Valdimirescu s-a străduit să colaboreze cu boierii Divanului ţării. Trativele
s-au încheiat rapid pe 23 martie/4 aprilie, prin semnarea „cărţii de adeverire”
dată de boieri lui Tudor. Se instituia un regim politic nou, în cadrul căruia
acţiona o dualitate a puterii: pe de-o parte Tudor, reprezentând „Adunarea
norodului”, transformată în organizaţie politico-militară, deţinea conducerea
şi iniţiativa în mai multe domenii printre care politica externă, iar, pe de
altă parte, autoritatea reprezentată de „vremelnicească ocârmuire” , cu
atribuţii politice şi administrative. Colaborarea celor două puteri a fost
definită în linii generale prin „jurământul lui Tudor” din aceiaşi zi 23
martie/4 aprilie. Din primul moment, Tudor Vladimirescu a trebuit să acţioneze
într-un context internaţional şi intern extrem de complicat. Dezavuarea
oficială a mişcărilor revoluţionare româneşti şi greceşti de către ţarul Rusiei
a avut grave urmări asupra regimului de la Bucureşti, iar acţiunile Eteriei,
ale cărei trupe, odată intrate pe pământ românesc, uitaseră imediat de planul
iniţial de trecere imediată la sud de Dunăre şi se înstăpâniseră aici,
compurtându-se ca o armată de ocupaţie, dedându-se la jafuri şi abuzuri, provocând
neîncetat forţele otomane de la frontieră, puneau ţara în faţa primejdiei unui
atac al forţelor Porţii. În asemenea condiţii, Tudor Vladimirescu a iniţiat
discuţii cu conducerea mişcării eteriste, iar concomitent, prin intermediul
boierilor Divanului, a iniţiat tratative cu reprezentanţii otomanilor –
paşalele din Silistra, Vidin şi Brăila – dar şi cu principalele puteri
interesate în zonă. După ce Alexandru Ipsilanti a evitat mai multă vreme să
accepte o întâlnire cu Vladimirescu, la sfârşitul lunii martie cei doi
conducători s-au întâlnit la marginea Bucureştiului. Tudor a respins şi de
această dată cererea eteriştilor de unire a celor două mişcări, practic de
subordonarea a armatei pandurilor comandamentului armatei revoluţionare
greceşti. Tudor a protestat faţă de intrarea eteriştilor în Bucureşti,
susţinând că rezolvarea problemelor interne ţine exclusiv de competenţa
pandurilor, iar sprijinul extern trebuind să se limiteze doar la intervenţii
diplomatice. Întânirea dintre cei doi conducători s-a încheiat cu o înţelegere
fragilă, în aşteptarea unei medieri internaţionale şi a părăsirii teritoriului
naţional de eterişti. Ipsilanti s-a retras la Târgovişte iar oamenii săi au
ocupat judeţele din nord. Vladimirescu a întărit tabăra de la Cotroceni. În condiţiile
în care o parte a boierilor înspăimântaţi încercau să fugă din Capitală iar
Eteria se înstăpânise în nordul Munteniei, Tudor a pus sub pază pe unii dintre
membrii Divanului care intenţionau să se refugieze la Târgovişte sau în
Transilvania. În colaborare cu boierii rămaşi în Bucureşti şi cu clerul din
Capitală, Tudor a continuat negocierile. Rezultatele negocierilor au fost
nesadisfăcătoare, paşalele cerând în primul rând dezarmarea armatei pandurilor
şi reprimarea eteriştilor. Cum Tudor nu a acceptat condiţiile turcilor, iar
oastea Porţii se pregătea de ofensivă, Tudor Vladimirescu a luat singura
decizie corectă din punct de vedere militar: retragera în zona întărită a
Olteniei şi organizarea unei rezistenţe de durată. La începutul lunii mai 18000
de soldaţi otomani au intrat în Moldova pe la Brăila, iar alţi 15000 de
militari turci au traversat Dunărea pe la Calafat, Giurgiu şi Olteniţa în
Muntenia. În concepţia lui Vladimirescu, durata mare a rezistenţei româneşti ar
fi putut atrage atenţia puterilor occidentale, care ar fi putut interveni la
rândul lor pe lângă Poartă pentru acceptarea revendicărilor românilor. Pe 1527
mai, oastea revoluţionară de sub comanda lui Tudor a început retragerea pe
direcţia Bucureşti – Piteşti – Râmnicu Vâlcea. Pe 18/30 mai oastea
revoluţionară ajunsese în apropiere de Goleşti. Eteriştii, deşi ar fi dorit să
oprească retragerea lui Tudor către bazele de rezistenţă din Oltenia , nu se
sinţeau în stare să reuşească acest lucru, pe de-o parte datorită tăriei
forţelor de sub comanda liderului român, pe de alta datorită ameninţării
exercitate de garnizoanele pandurilor aflate pe malul drept al Oltului, gata să
iasă în întâmpinarea comandantaului lor. Ce nu au reuşit cu forţa armelor,
eteriştii au reuşit prin trădare şi complot. Tudor Vladimirescu a fost capturat
de oamenii lui Ipsilanti pe 21 mai/2 iunie, iar, o săptămână mai târziu, în
noaptea de 27-28 mai/9-10 iunie conducătorul pandurilor a fost asasinat, trupul
fiindu-i aruncat într-o fântână. Asasinarea lui Tudor Vladimirescu a lipsit
revoluţia de conducerea unitară de până în acel moment, iar „Adunarea
norodului” a început să se dezorganizeze încet. Destrămarea armatei pandurilor
nu s-a petrecut imediat, aceştia luptând separat
sau în alianţă cu eteriştii împotriva
otomanilor până spre sfârşitul lunii iunie. Proclamația de la Padeș a fost unul
din documentele programatice care a consemnat țelurile Revoluției de la 1821
condusă de Tudor Vladimirescu, eveniment ce a marcat sfârșitul dominației
fanariote și începutul procesului de renaștere națională. Proclamația
cuprindea un îndemn către poporul românesc de a lua parte la lupta pentru
eliberarea de sub influența fanariotă, precum și o serie de revendicări,
printre care împărțirea pământurilor boierilor și mănăstirilor către țărănime,
desființarea privilegiilor boierești, dreptate și slobozenie. Proclamația
a fost citită în fața unei mulțimi adunate pe Câmpia Soarelui de la Padeș, în
23 ianuarie 1821, prin ea Tudor Vladimirescu lansând chemarea la luptă „către
tot norodul omenesc”. Astfel, poporul era mobilizat la luptă împotriva răului
din țară, pentru statornicia unui nou regim politic în țară. Primul monument
construit pe Câmpia Soarelui de la Padeș în cinstea lui Tudor Vladimirescu a
fost un obelisc, de fapt o troiță din lemn, cu însemnarea “Tudor
Vladimirescu, 1821-1921”. Troița a fost ridicată de Comitetul Școlar din Padeș,
în urma unei întruniri organizate din inițiativa învățătorului Nicolae I.
Spineanu, prin care se decidea ca „în ziua de 9 iunie 1921, când se va sărbători
centenarul lui Tudor Vladimirescu în județul Gorj, să sărbătorim și în comuna
noastră o sută de ani de la moartea marelui Țăran Român…” Ulterior, în 1927,
sub conducerea aceluiași comitet școlar, localnicii au început demersurile
pentru construirea unui monument de piatră. Fondurile au fost strânse prin
subscripție publică, învățătorul Nicolae Spineanu făcând apel în acest sens și
la Mihai Gușiță din Mehedinți, directorul revistei „Datina”. În articolul Cu privire la Tudor
Vladimirescu, apărut în Arhivele Olteniei , 08, nr. 43-44, mai – august 1929,
este citat M. Gușiță, care spunea următoarele: “Locul unde se va ridica din inițiativa revistei Datina monumentul Domnului Tudor
în lunca Padeșului, se află în mijlocul meterezelor ce-i poartă numele și ale
căror urme se păstrează destul de vizibil până astăzi. Terenul este de un
hectar și jumătate și se află în stăpânirea a vreo 10 săteni […] …nădăjduim ca
peste vre-o lună să înceapă lucrările cu esecutarea cărora se ocupă d-l
architect St. Baloșin. Monumentul va fi o capelă cu tindă mănăstirească, având
în interior o frescă cu episoadele revoluției dela 1821, deasupra o troiță în
piatră de granit, iar în tindă basoreliefuri de bronz, reprezentând: adunarea
de la Padeș, intrarea în București și uciderea lui Tudor. Cheltuelile vor fi
suportate de revista Datina,
împreună cu Societatea «Cultul Eroilor». Lucrarea va fi numai în piatră. Pentru
strângerea sumei mai organizăm în chiar vara aceasta serbări și distribuiri de
cărți poștale ilustrate, din cele ce vă alăturez aci.” Semănând, de la depărtare, cu o
piramidă maiașă cu o pantă foarte abruptă, Monumentul Proclamației de la
Padeș are înălțimea de 9,5 m și laturi de 10 m. În vârful acesteia se află un
altar încununat de un fel de troiță ce totodată simbolizează o făclie. Pe cele
4 laturi ale altarului sunt redate cele patru basoreliefuri:
- Domnul Tudor flancat de stemele
Țării Românești (vulturul) și Olteniei (leul)
- Adunarea de la Padeș. Proclamarea
Revoluției. Ianuarie 1821
- Boierii țării depun jurământ de
supunere Domnului Tudor
- Întâia Proclamație a lui Tudor din
Padeș (textul proclamației al cărei facsimil se găsește la Muzeul Național de
Istorie a României de la București).
Monumentul a fost ridicat de
arhitectul State Baloșin (arhitect interbelic, membru în Societatea
Arhitecților Români, în Corpul Arhitecților și în Colegiul Arhitecților Români,
cunoscut pentru realizarea planurilor ambasadei din Sofia, planurilor de
sistematizare a orașelor Turnu-Severin și Galați, a monumentelor de la Mateiaș,
al eroilor de la Cerna din parcul orașului Turnu-Severin, al eroilor de la
Slobozia-Vlașca, al eroilor din Giurgiu, etc.). Basoreliefurile au fost
realizate de sculptorii Gheorghe Tudor (acesta fiind semnat pe două dintre ele:
pe basorelieful în care boierii țării depun jurământ de supunere Domnului Tudor
– Gh. Tudor 1936, și pe cel cu Adunarea de la Padeș – Gh.
Tudor, Str. Poștei 9) și Emil Wilhelm Becker (sculptorul Casei Regale a
României, autorul, printre altele, al monumentelor Avântul Patriei, Mormântul
Ostașului Necunoscut din București, Clopotul încoronării de la Alba Iulia, al
sculpturilor din capelă și interiorul criptei Mausoleului de la Mărășești,
etc.), după schițele pictorilor Stoica Dumitrescu (cunoscut pentru lucrarea
Intrarea triumfală a lui Mihai Viteazul în Alba Iulia) și Costin Petrescu
(autorul marii fresce circulare “Istoria Românilor” și al mozaicurilor
exterioare de la Ateneul Român din București). 3. În data de 4 mai 2021 Banca
Naţională a României a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă
comemorativă din argint cu tema 150 de ani de la nașterea lui Theodor Pallady. Aversul monedei redă un detaliu al Muzeului ,,Theodor
Pallady” din București, inscripția în arc de cerc „ROMANIA”, stema României,
valoarea nominală „10 LEI” și anul de emisiune „2021”. Reversul monedei prezintă
portretul și numele pictorului Theodor Pallady și anii între care a trăit
acesta „1871-1956”.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: valoarea –
10 lei; metal – argint; puritatea –
99,9%; forma – rotundă; diametrul – 37 milimetri; greutatea –
31,103 grame; cantul – zimțat;
calitatea – proof; tirajul – 5000 exemplare și
prețul unitar de achiziție fără TVA – 440 lei.
Theodor Pallady a fost un pictor român, care s-a născut la data de 11
aprilie 1871 în Iași și a decedat și a decedat la data de 16 auguist 1956 în
București. A copilărit atât la Perieni (Tutova), unde părinții săi aveau o
moșie, cât și la Iași. A urmat liceul ,,Sf. Gheorghe“ din București și, la
dorința părinților, s-a înscris la Școala de Poduri și Șosele, pe care a
părăsit-o, mutându-se la Politehnica din Dresda, unde a studiat ingineria (1887
- 1889). În același timp a luat lecții de desen și pictură cu Erwin Oehme,,
care, recunoscându-i înzestrarea artistică, îl sfătuiește să plece la Paris.În
capitala Franței lucrează în atelierul lui Jean Arman și se înscrie la
Académie des Beaux-Arts. În anul 1892 este acceptat în atelierul lui Gustave
Moreau, unde va avea colegi pe Henri Matisse, cu care leagă o strânsă
prietenie, pe Georges Roualt și pe Albert Marquet. Mai târziu
frecventează clasa lui Puvis de Chavannes, de la care preia mai ales
finețea desenului și strălucirea culorilor, fără a-i urma principiile estetice
academizante. În 1904 se întoarce în țară și
expune la Ateneul Român și la Saloanele Oficiale. Menține însă legătura
cu Parisul unde deschide mai multe expoziții personale, până în
anul 1940. Expune la Bienala din Veneția în anii 1924, 1940
și 1942. Cu o formație complexă, provenită din rigoarea școlii germane unită cu
simbolismul promovat de Moreau, folosind experimentele din cadrul
curentului Art Nouveau și ale prietenilor săi, care vor pune bazele
fovismului, Pallady își găsește curând drumul său propriu. Sensibilitatea sa
controlată este dublată de o supremă asceză a spiritului, într-o unitate care
îl distinge de lirismul post-impresionist. Predilecția lui Pallady pentru
natura moartă denotă dorința de a reda într-un tablou un fragment din
realitatea universală, în toată poezia și armonia sa. Renunțarea la pictarea
peisajelor naturale dă impresia unei căutări a semnificației concentrate
în corola unei flori, într-un fruct sau în frunzele adăugate obiectelor
cotidiene. Theodor Pallady rămâne fără
îndoială unul din cei mai prestigioși artiști moderni, păstrându-și întreagă
ambiția de a fi un pictor "din toate timpurile". La împlinirea a 85
de ani, în 1956, a primit titlul de Maestru emerit al artei,
organizându-se Expoziția retrospectivă „Theodor Pallady“. Curând după aceea, la
16 august 1956, a trecut în lumea celor drepți, odihnind în
Cimitirul bucureștean Bellu. În anul 2012 a fost declarat membru
post-mortem al Academiei Române.
Clădirea,
cu statut de monument istoric, în care funcționează Muzeul
Theodor Pallady este cunoscută drept Casa Melik, una dintre
cele mai vechi şi frumoase case negustorești din Bucureşti și singura deschisă
publicului. Edificiul este situat pe Strada
Spătarului, nr. 22, sectorul 2, fiind construită în perioada anilor 1750 - 1760
de către armeanul Hagi Kevork Nazaretoglu. Acest loc adăposteşte colecţia soţilor
Serafina şi Gheorghe Răut, pânze semnate de Theodor Pallady şi peste 800 de
desene cu peisaje, nuduri, portrete sau
interioare dar şi
gravuri din perioada sa pariziană. Printre
cele 1270 de piese ale colecției soților Serafina și Gheorghe Răuț se află
lucrări de pictori francezi precum Lubin Baujin, Edmond Aman Jean, Carolus
Duran, Camille Corot, sau olandezi, precum Jan van de Capelle, două
pânze din școala engleză, dar și pictură românească de Artuhur Verona și
Jean Al. Steriadi; de asemenea, piese de artă decorativă, sculptură antică
greco-romană, egipteană, indiană khmeră, dar și sculptură renascentistă
italiană și franceză. Casa poartă numele celui mai important proprietar
al ei, Iacob Melik, un susţinător al acţiunilor revoluţionare de la 1848 şi
autor al lucrării L’Orient devant L’Occident. Lui i se datorează
renovarea casei în a doua jumătate a secolului al XIX-lea și păstrarea unor
elemente tradiționale cum ar fi cerdacul de la etaj, scara interioară din lemn
și acoperişul cu streaşină lată.
În curtea muzeului este amplasată o statuie a lui
Theodor Pallady, realizată din bronz, operă a sculptorului român Gheorghe
D. Anghel.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
____________xxx_____________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL BOTOȘANI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
(Mihai Eminescu)
Insigna - Al III-lea târg al colecționarilor - Botoșani...
Insignă realizată de numismatul Stelian Brânzei - Botoșani
Mihai Eminescu (nume real Mihail Eminovici) a fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de cititorii
români şi de critica literară postumă drept cea mai importantă voce poetică din
literature română, care s-a născut la data de 15 ianuarie 1850 la Ipotești în
județul Botoșani și a decedat la data de 15 iunie 1889 la București. Eminescu a
fost activ în societatea politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la
Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A publicat primul său
poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la viena.
Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46 de volume, aproximativ 14000 de file,
au fost dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu, în şedinta din data de 25
ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de 3 februarie 1889 la spitalul
Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat la sanatoriul Caritas.
În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul a murit în
sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost înmormântat la umbra unui tei
din cimitirul Bellu – Bucureşti. La data de 28 octombrie 1948 a fost ales
membru post-mortem al Academiei Române. Prin tot ce a scris Eminescu este
contemporanul vremurilor actuale. Mai jos am inserat câteva luări de poziție
ale gazetarului de excepție care a fost el; - Mita e-n stare să pătrunză orişiunde în ţara aceasta, pentru
mită capetele cele mai de sus ale administraţiei vând sângele şi averea unei
generaţii.
- Partidele, la noi, nu sunt partide de principii, ci de
interese personale care calcă făgăduielile făcute nației în ajunul alegerilor
și trec, totuși, drept reprezentanți ai voinței legale și sincere a țării.
Cauza acestei organizări stricte e interesul bănesc, nu comunitatea de idei.
- Uzurpatori, demagogi, capete deșarte, leneși care trăiesc din
sudoarea poporului, fără a o compensa prin nimic, ciocoi boierești și fudui,
mult mai înfumurați decât coborâtorii din neamurile cele mai vechi ale țării -
despre clasa politică a României.
- Părerea mea individuală e că politica ce se face azi în
România, și dintr-o parte și din alta, e o politică necoaptă.
- Vom avea de-acum înainte dominația banului internațional,
impusă de străini. Peste tot credințele vechi mor, un materialism brutal le ia
locul, cultura secolului, mână în mănâ cu sărăcia claselor lucrătoare, amenință
clădirea măreață a civilizației creștine
- Statul român nu mai este un produs al geniului rasei române,
ci un text franţuzesc aplicat asupra unui popor ce nu-l înţelege.
- Poporul a pierdut de mult încrederea că lucrurile se pot
schimba în bine şi, cu fatalismul raselor nefericite, duce greul
unei vieţi fără bucurie şi fără tihnă.
- Temelia liberalismului adevărat este o clasă de mijloc care
produce ceva, care, punând mâna pe o bucată de piatră îi dă o valoare înzecită
şi însutită de cum o avea, care face din marmură statui, din in pânzătură fină,
din fier maşini, din lână postavuri.
- Condiţia civilizaţiei statului este civilizaţia economică. A
introduce formele unei civilizaţii străine fără ca să existe corelativul ei
economic este curată muncă zadarnică
- De când e lumea nu s-a văzut ca un popor să stea politiceşte
sus, iar economiceşte jos; amândouă ordinele de lucruri stau într-o legătură
strânsă; civilizaţia economică este mama celei politice.
- Lucrul la care aspiră toţi este de a se folosi numai de
avantajele civilizaţiei străine, nu însă de a introduce în ţară condiţiile de
cultură sub care asemenea rezultate să se producă de la sine.
- Cine zice progres nu-l poate admite decât cu legile lui
naturale, cu continuitatea lui treptată.
- A îmbătrâni în mod artificial pe un copil, a răsădi plante
fără rădăcină pentru a avea grădina gata în două ceasuri, nu e progres, ci
devastare…
- Adevăratul progres nu se poate opera decât conservând pe de
o parte, adăugând pe de alta; o vie legătură între prezent şi viitor, nu însă o
serie de sărituri fără orânduială.
Insigna - Biblioteca județeană "Mihai Eminescu" Botoșani
125 de activitate publică 1882 = 2207
Progresul cultural al Botoşaniului din a doua jumătate a
secolului al XIX-lea, impunea înfiinţarea, alături de celelalte lăcaşuri de
cultură (liceu, teatru, societăţi culturale) şi a unei biblioteci publice.
Acest lucru s-a infăptuit din iniţiativa lui Th. Boian, unul dintre primarii
cei mai inimoşi şi luminaţi pe care i-a avut oraşul Botoşani în secolul trecut,
prin Hotărârea Consiliului Municipal ce poartă data de 18 martie 1882. În
mod oficial, ea a fost inaugurată la 14 noiembrie 1882, în localul Şcolii nr. 1
de baieţi "Marchian". Primul său bibliotecar a fost V. Nadejde,
învăţător, viitor membru fondator al Ateneului botoşănean. Pe actele de
corespondenţa ale bibliotecii este imprimată o ştampilă, special confecţionată,
cu înscrisul "Romania Biblioteca din Botoşani 1882". În 1885,
biblioteca publica se contopeste cu cea a Liceului Laurian. Chiar daca, în
documentele de arhivă, exista puţine date concrete despre evoluţia lecturii
publice în perioada 1886-1904, biblioteca publica este mereu prezentă în viaţa
spirituală a comunităţii. In 1917 când biblioteca liceului a ars, va arde şi
biblioteca publică cu toată zestrea ei. După război începe refacerea
fondului de carte şi în 1920 ea are: 970 volume consultate şi 1720 cititori. In
1931 creşte numărul de volume ale bibliotecii (mai ales prin donaţii), în felul
acesta, ea putând să desfăşoare o activitate mai bună: 2368 cititori, 1973
volume consultate. Din anul 1934
găsim în documente denumirea de bibliotecă comunală, funcţionând în localul
Primăverii din strada Armeană nr. 11. Multe personalităţi îşi donează acum
parte din bibliotecile personale, acestei biblioteci (savantul Gr. Antipa
înzestrând-o cu 2000 volume). În 1943 Biblioteca comunală îşi schimbă sediul în
casele Tălmaciu, strada Calea Naţională nr. 275. Ea a fost printre primele
instituţii culturale din oraş refăcute imediat după eliberare. Ziarul
"Clopotul" din 1.02.1945, consemnează: "Nu este o întâmplare
că în acest oraş există cea mai mare bibliotecă din nordul Moldovei, conţinând
un număr însemnat de cărţi rare şi deosebit de valoroase. După bombardamentul hitlerist, tinerii botoşăneni au adunat din case părăsite, de sub ruine, de pe
uliţe, de pretutindeni, cărţi răvăşite", din care, unele se regăsesc
în patrimoniul bibliotecii de azi. În mai 1948, conform unui proces verbal de
predare-primire a mobilierului şi a unui număr de 15.478 volume, putem vorbi de
existenţa unui fond inventariat, o parte din acesta păstrându-se în colecţiile
actuale. În 1951, biblioteca publică din Botoşani, ce purta denumirea de
"Biblioteca comunală" devine bibliotecă regională, iar în 1952,
conform noii împărţiri administrativ-teritoriale, se transformă în bibliotecă
raională.În anul 1968, categoria este de bibliotecă municipală, iar din 1974 şi
în prezent, bibliotecă judeţeană. Prin decret prezidenţial în noiembrie 1982,
la împlinirea a 100 de ani de existenţă bibliotecii i se acordă titlul de Biblioteca Judeţeană "Mihai
Eminescu". Cu o creştere
medie anuală de 18000 volume, patrimoniul actual este constituit din
aproximativ 500000 unităţi bibliotecare (cărţi, periodice, discuri, diafilme,
diapozitive, hărţi, standarde, material audio-video etc.), iar numărul
utilizatorilor activi a depăşit cifra de 150000. Aceasta dovedeşte că
Botoşaniul îşi păstrează tradiţia de oraş cultural. Dorinţa de studiu şi
lectură în continuă dinamică, face din instituţia noastră un reper important în
viaţa sa spirituală. Prin aşezarea sa geografică oraşul nostru se află destul
de departe de marile centre culturale ale ţării. De aceea ne străduim permanent
ca prin fondul de publicaţii şi informaţiile obţinute prin mijloace moderne să
satisfacem cerinţele cele mai diverse ale utilizatorilor noştri.Insigna - Zilele Teatrului Mihai Eminescu - Botoșani
Ediția a VII-a octombrie 2012
La Botoșani prima reprezentație în limba strămoșească
a avut loc în 1838, când directorul Școlii Domnești, Nicolini, asociat cu
Costachi Caragiali a început o serie de reprezentanții. La 27 noiembrie 1838 se
juca in al patrulea abonament „Uniforma lui Velington” comedie într-un act de
Otto von Kotzetbue. Afișul a fost scris de mână și în el se anunță că
„priveliștea” se va sfârși într-o pantomie în două acte „Troa Diup” și
începutul va fi punct la 6 jumătate ceasuri evropenești. În aceeași iarnă trupa
lui Nicolini a mai jucat piesa „Ștefan cel Mare” de Gh. Asaki și „Plumper” sau
„Amestecătorul în toate” de I.F. Junger. Sala de spectacole era la Școala
Domnească, unde încăpeau 40 de scaune. După zece ani, în iarna 1848-1849 mai
mulți boieri și cucoane din Botoșani au jucat teatru pentru scopuri filantropice,
adunându-se suma de 1045 lei în folosul săracilor. În stagiunea 1857-1858, s-a
înființat o trupă teatrală moldovenească în Botoșani, sub direcția lui Costachi
Bălăceanu și a pitarului Costachi Vasiliu. La 10 mai 1858, un număr de 70 de
boieri și negustori adresează Ministerului de Interne o petiție prin care
cereau „înființarea și statornicirea unui teatru la Botoșani”. Pe la 1860
se construiește prima sală de teatru cunoscută sub denumirea „Teatrul Petrache
Cristea”, Botoșanii fiind astfel printre orașele din țară care aveau o sală de
reprezentanții teatrale după modelul celor din Occident, cu scenă, doua rânduri
de loji, parter, orchestră și celelalte accesorii. Sala văruită în alb, era
jumătate de elipsă, cu despărțiturile de la loji din scândura vopsite cu alb,
fără capitonaj și fără scaune, pe care publicul și le aducea de acasă în seara
reprezentanției. În mijlocul plafonului atârna un candelabru uriaș, în care
erau înfipte vreo două sute de lumânări de parafină, ce trebuia coborât până
jos pentru a putea fi aprinse lumânările. Stalurile un fel de lavițe cu spătar
erau rezervate numai bărbaților. Pentru orice femeie ar fi fost o lipsă de
respect să apară la teatru în stal. Trei lovituri de butuc în dușumeaua scenei
anunțau publicul că reprezentația va avea să înceapă. Într-o astfel de sală,
trupele de teatru străine care treceau prin punctul de frontieră Burdujeni spre
București și de acolo spre Constantinopol, se abăteau de cele mai multe ori
pentru una sau mai multe reprezentanții și la Botoșani, oraș cu un public
iubitor de teatru și mai presus de toate cu o generație tânără entuziastă. În
fiecare toamnă orașul Botoșani vedea sosind câte o trupă de actori pentru
stagiunea de iarnă! Trupele Pascaly, Alexandrescu, Poenaru, Popescu, etc. În
1864, angajat ca sufleur al trupei Vlădicescu-Tardini, era marele poet Mihai
Eminescu. El era angajat și ca scriitor de roluri. Pe scena acestui teatru a
apărut și actori străini: Adelina Patti- celebra stea de la Oprea din Paris în
1865. Alături de traduceri din germană sau franceză, erau pe atunci în
mare „favoare” primele lucrări dramatice din literatura română. Iată ce scrie
Veronica Micle despre piesa „Fântâna Blanduziei” de V.Alecsandri, prezentată de
Naționalul bucureștean în 1885 cu Aristița Romanescu și Constantin Nottara:
„... în Botoșani entuziasmul și ovațiile n-au lipsit”. După 1885, din cauza
deteriorării clădirii, spectacolele trupelor ce veneau de la Botoșani se dădeau
în „Sala meseriașilor”. Aici în 1900 însoțită de trupa : „Burgtheater” din
Viena, a dat două reprezentanții cu piesele „Hedda Gabler” și „Strigoii” de
Ibsen, marea tragediană Agatha Bârsescu. În 1901 ia ființă o nouă sală,
„Teatrul Popovici” după numele proprietarului. Aici au jucat Aglae Pruteanu în
„Nora” de Ibsen si „Dama cu camelii” de Al. Dumas-fiul, Ermette Novelli în
„Moartea civilă”, Constantin Tănase în opereta „Husarii la manevră”. Dar
necesitatea unui teatru pe măsura orașului care la început de secol era al
patrulea ca număr al locuitorilor după București, Iași și Galați, a preocupat
mereu pe edilii orașului. În ianuarie 1912 se constituie „Societatea pe
acțiuni-Teatrul Eminescu” având 75 de acționari și un capital de 400000 lei. La
23 septembrie același an, s-a pus piatra fundamentală a construcției acestui
„templu al artei”, care a fost terminată doi ani mai târziu. Clădirea, după
planul arhitectului Grigore Cerchez, în stilul eclectismului de școală
franceză, se compară prin proporții și bogăție a ornamentației cu Teatrul
Național din Iași. A fost inaugurată oficial în seara zilei de 21 decembrie
1914, cu piesa „Lorica noastră” a Naționalului bucureștean. De asemeni elevii
liceelor din localitate au prezentat un program artistic coruri, cântece,
dansuri populare și un tablou alegoric pe tema „Sărmanul Dionis”. Pe scena acestui
teatru au apărut figuri de seamă ale vieții artistice și culturale românești.
Aici a răsunat ultima oară în orașul său natal, cu ocazia „Congresului Ligii
Culurale” a răsunat vocea marelui savant Nicolae Iorga, care a ținut conferință
despre „Cum trebuie înțeles Eminescu” în care l-a cam combătut pe Călinescu. La
8 aprilie 1944, frumoasa clădire a Teatrului „Eminescu” este parțial distrusă
de un bombardament, după care este radical transformată între 1956-1958, când
se reconstruiește, astfel încât vechea compoziție nu mai poate fi identificată.
În septembrie 1958, se inaugurează noul Teatru
„Mihai Eminescu”. Prima stagiune artistică se deschide la 16 octombrie 1958
cu premiera piesei „Mielul turbat” de Aurel Baranga în regia lui Paul Sireteanu
și scenografia lui Constantin Piuliță. De atunci Teatrul „Mihai Eminescu” a
atras atenția și considerația întregii mișcări teatrale românești, aici
prezentându-se în premieră absolută operele lui Nicolae Iorga, Mihail Sorbul,
Eugen Lovinescu, Vasile Voiculescu, etc. Aici a văzut lumina rampei opera
dramatică a „Luceafărului”, patronul teatrului și al întregii spiritualități
românești.
(Ștefan Luchian)
Insigna - Activități culturale Botoșani
Eminescu, Luchian, Evocări
14 - 20 ianuarie 2011 - Fundația "Ștefan Luchian"
Ştefan Luchian a fost un
pictor român, supranumit “poetul plastic al florilor”, care s-a născut la data
de 1/13 februarie 1868 la Ștefănești, județul Botoșani (pe Prut), ca fiu al
maiorului Dumitru Luchian şi al Elenei Chiriacescu, și a decedat la data de 28
iunie/11 iulie 1916 la București. Tatăl său a fost comandantul Batalionului nr.
3 de grăniceri si bun prieten cu Alexandru Ioan Cuza. În aprilie 1873,
Ştefan Luchian împreună cu familia sa s-au mutat la București într-o
casă, pe care au cumpărat-o pe strada Popa Soare nr.15, în vechea şi pitoreasca
mahala a Mântulesei. Vocaţia viitorului pictor s-a declarat încă din copilărie.
Artistul a început să picteze încă din vremea în care a urmat cursurile primare
la Şcoala din Tabaci. Mai apoi a continuat ca elev al Liceului Sfântul Sava,
unde a făcut trei clase gimnaziale. Ştefan Luchian a rezistat cu încăpăţânare
eforturilor mamei sale de a-l înscrie la şcoala militară, astfel că s–a înscris
în septembrie 1885 la clasa de pictură a Școlii Nașionale de Arte
Frumoase (Şcoala de belle-arte), pe care a absolvit-o în anul 1889. Aici a
obţinut medalia de bronz pentru un Cap de expresie şi
un Studiu după natură. Profesorii săi au fost Gheorghe
Tăttărescu, Theodor Aman și Constantin I. Stăncescu. Paralel cu Şcoala de Arte
Frumoase a urmat şi cursurile clasei de flaut a Conservatorului
bucureștean. Luchian a dorit toată viaţa să cânte la vioară şi aşa cum a
declarat el însuşi, a suferit toată viaţa că nu putea să execute tremurătura
coardei. În toamna anului 1889 a plecat la Munchen şi a studiat două
semestre la Academia de Arte Frumoase, unde i-a avut profesori pe Johann
Caspar Herterich și Ludwig Herterich. A revenit în ţară în 1890 unde a
participat la prima expoziţie a societăţii de artă Cercul artistic.Anul următor a plecat la Paris la
Academia Julian, unde a studiat la atelierul lui William-Adolphe
Bouguereau. Din cauza morţii mamei sale petrecută pe data de 9 februarie
1892, Ştefan Luchian a revenit la Bucureşti şi s-a dedicat picturii.
Expoziția filatelică "Interastrofilex" Botoșani 4 - 11.X.1987
1957 - 30 ani de cosmonautică - 1987 - Astrofila - Botoșani
Filatelia poate fi
definită ca studiul şi colecţionarea produselor filatelice, în special a
timbrelor. Dar filatelia înseamnă mai mult decât o simplă preocupare pentru
frumos. Provocare, informaţie, prietenie şi amuzament sunt doar câteva din
caracteristicile unuia dintre cele mai populare hobby-uri din lume, filatelia.
De peste 150 de ani, colecţionarea timbrelor este una din preocupările
familiilor regale, vedetelor de film, celebrităţilor din lumea sportului şi a
altor persoane din viaţa publică. Filatelia este un hobby foarte personal, iar
popularitatea sa este determinată de faptul că este flexibil faţă de
necesităţile colecţionarului. Înainte de apariţia mărcii poştale, costurile
livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea primelor mărci
poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia de bază a
timbrelor o reprezintă plata în avans a unui serviciu poştal. De-a lungul timpului,
această funcţie s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi principiu. Mărcile
poştale îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o anumită valoare
pentru o plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de celebrare şi
promovare a patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai presus de
orice, marca poştală este un veritabil ambasador al istoriei, culturii şi
civilizaţiei umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă libertate de
mişcare şi posibilitatea de a transmite informaţii în toate colţurile lumii.
Timbrul capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o plăcere pentru
ochi, prin frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de tipărire dar şi un
studiu al istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi, deoarece îţi poate
dezvălui detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar mai ales drumul
parcurs de un plic până la destinaţie. Primul timbru din lume a apărut în Marea
Britanie şi s-a numit Penny Black. Optsprezece ani
mai târziu, la 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de mărci poştale româneşti
intitulată Cap de bour. Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi reproduce
semnul heraldic de pe stema statului. Prima emisiune de mărci poştale din
spaţiul românesc este formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale. Colecţionarea
mărcilor poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest hobby
european a ajuns în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de
domnie a lui Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, colecţionarii individuali
sau comercianţii de tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour,
Principatele Unite sau Cuza. Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre
a dus la organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea
având o activitate intensă, în special la începutul secolului al XX-lea.
Astăzi, timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi monedă unul
dintre simbolurile noastre naţionale.
Botoșani este
reședința și cel mai mare oraș al judeţului Botoşani. La 20 februarie 2009 se
estima că municipiul Botoşani ar avea o populație stabilă de 116110
locuitori. Oraşul este așezat în partea de sud-vest a județului şi
este atestat documentar de pisania Bisericii armene Sf. Maria ce
datează din anul 1350. Amplasat la intersecția principalelor drumuri
comerciale, de-a lungul vremii, Botoşaniul a fost un înfloritor târg al
Moldovei și un centru al producției meșteșugărești româneşti. Orașul este
atestat documentar de pisania Bisericii armene Sfânta Maria care datează din
anul 1350. Sus am postat stemele interbelică, comunistă şi actuală
ale oraşului, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură
botoșenene din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Strada Belvedere
Judecătoria
Cazarma Infanteriei 37
Strada P. Mavrogheni
Mănăstirea Agafton
Piața I.V.Stalin
Strada Liceului "Laurianu"
Piața Carol
Prefectura
Grădina publică
Școala Israelită
Birourile vamale
Externatul secundar de fete
Moara societății
Liceul Laurian
Internatul Liceului Laurian
Casele J.Ciolac
Calea națională
Biserica catolică
Palatul Administrativ
Hotelul Regal
Banca Națională
Cazarma Batalionului 8 Vânători
Vederi generale
Județul Botoșani este situat în nordul regiunii Moldova din
România, care face parte din regiunea de dezvoltare Nord-Est. Judeţul are
suprafaţa de 4986 kilometri pătrați și numără aproximativ 450000 de locuitori
şi are capitala în municipiul cu acelaşi nume, Botoşani. Ca subunităţi
administrative este compus din 2 municipii - Botoșani, Dorohoi, 5 oraşe -
Bucecea, Darabani, Flămânzi, Săveni, Ștefănești 71 de comune. Deasupra am
postat harta, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ din
vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.Gimnaziul Grigore Ghica - Dorohoi
Salutări - Dorohoi
Cazarma Regimentului 8 Dragoș nr. 29 - Dorohoi
Monumentul eroilor - Dorohoi
Monumentul Răscoalei de la 1907 - Flămânzi
Uzina de fire și fibre sintetice - Săvinești
Palatul comunal - Dorohoi
Școala de băieți nr. 1 - Dorohoi
Primăria - Flămânzi
Proprietatea G.G. Burghele - Dorohoi
Bustul lui Mihai Eminescu - Ipotești
Palatul Administrativ - Dorohoi
Vederi - Dersca
Vederi - Dorohoi
Grădina publică - Dorohoi
Strada Grigore Ghica
Seminarul "Pimen Mitropolitul" - Dorohoi
__________ooOoo________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Poet, jurnalist și filozof cehoslovac
Ludovit Stur a trăit între anii 1815 - 1856
Detaliu vignetă de pe o fotografie italiană
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 03.06.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu